
Temat interpretacji
Brak obowiązku zamieszczania adnotacji mechanizm podzielonej płatności na wystawianej fakturze powyżej 15 000 zł i oznaczenia w ewidencji VAT usług odbioru i zagospodarowania odpadów (sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 38.21.2) procedurą MPP oraz kodem GTU_05 w związku z faktem, że usługi te dotyczą odpadów mieszczących się w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2020 r. (data wpływu 13 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zamieszczania adnotacji mechanizm podzielonej płatności na wystawianej fakturze powyżej 15 000 zł i oznaczenia w ewidencji VAT usług odbioru i zagospodarowania odpadów (sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 38.21.2) procedurą MPP oraz kodem GTU_05 w związku z faktem, że usługi te dotyczą odpadów mieszczących się w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 października 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zamieszczania adnotacji mechanizm podzielonej płatności na wystawianej fakturze powyżej 15 000 zł i oznaczenia w ewidencji VAT usług odbioru i zagospodarowania odpadów (sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 38.21.2) procedurą MPP oraz kodem GTU_05 w związku z faktem, że usługi te dotyczą odpadów mieszczących się w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Sp.j. w likwidacji (dalej Spółka) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej u.p.t.u).
Spółka dzierżawi składowisko odpadów, w celu prowadzenia działalności przetwarzania odpadów:
- metodą D5 tj. poprzez składowanie odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne,
- metodą R5 tj. recykling lub odzysk innych materiałów nieorganicznych tj. wykorzystaniem odpadów do kształtowania korony składowiska, porządkowania i zabezpieczania przed erozją wietrzną i wodną skarpy i powierzchni korony, tworzenia warstw izolacyjnych, budowy tymczasowych dróg dojazdowych, budowy obwałowań i skarp kolejnych kwater.
Przedmiotem przeważającej działalności Spółki są usługi w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów poprzez składowanie ich na składowisku odpadów (zbieranie, transport, obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne) oraz ich odzysku (zbieranie, transport, obróbka i usuwanie odpadów obojętnych). Spółka posiada na prowadzenie w tym zakresie działalności zezwolenie w postaci Pozwolenia zintegrowanego znak: (), wydanego dnia () przez Marszałka () oraz wpisana jest do ().
Spółka świadczy usługi zagospodarowania odpadów poprzez składowanie lub odzysk na składowisku odpadów, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 38.21.2 Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne. Odpady dostarczane są środkiem transportu kontrahenta lub transportowane są środkiem transportu należącym do Spółki, przy czym transport nie stanowi oddzielnej usługi, a jest integralną częścią usługi odbioru i usługi zagospodarowania odpadów, świadczonej przez Spółkę. Kontrahenci dostarczają do zagospodarowania przez Spółkę, również odpady mieszczące się poz. 79-91 załącznika nr 15 do u.o.p.t.u.
Po dostarczeniu odpadów na składowisko są one rozładowywane na placu rozładunkowym. Następnie, w zależności od rodzaju odpadu, a co za tym idzie uzgodnionej w Pozwoleniu zintegrowanym metody postępowania, są one albo przewożone do miejsca składowania albo miejsca odzysku, ewentualnie są przyjmowane na placu magazynowym do czasu ich wykorzystania. Spółka na składowisku, poza sposobami postępowania powyżej, nie prowadzi żadnej innej działalności na odpadach (nie sortuje, nie konfekcjonuje, nie rozdrabnia itp.). Za świadczone usługi odbioru i zagospodarowania odpadów Spółka wystawia faktury VAT na kwoty powyżej 15.000,00 zł.
Z dniem 1 listopada 2019 r. weszły w życie przepisy określające obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności, na podstawie art. 108a u.o.p.t.u., i co za tym idzie, wprowadzenie obowiązku oznaczania niektórych faktur wyrazami Mechanizm podzielonej płatności (art. 106e ust. 1 pkt 18a u.o.p.t.u). Z dniem 1 października 2020 r. weszły natomiast w życie przepisy o nowym JPK_VAT i obowiązku identyfikacji dostaw niektórych towarów i usług oraz specjalnych procedur, m.in.: - procedura MPP - dotyczy transakcji objętych obowiązkiem stosowania Mechanizmu podzielonej płatności i dotyczy wyłącznie towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do u.o.p.t.u. w przypadku, gdy wartość sprzedaży brutto wskazana na fakturze przekracza 15.000,00 zł - kod GTU_5 - dostawa odpadów - wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do u.o.p.t.u (§ 10 Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy Spółka jest zobowiązana do zamieszczania adnotacji mechanizm podzielonej płatności, na wystawianej fakturze VAT powyżej 15.000,00 zł. brutto, za usługi (PKWiU 38.21.2) zagospodarowania odpadów mieszczących się w poz. 79-91 załącznika nr 15 do u.o.p.t.u., a tym samym oznaczenia w ewidencji VAT sprzedaży procedury MPP?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. 1
Z dniem 1 listopada 2019 r. weszły w życie przepisy określające obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności na podstawie art. 108a u.o.p.t.u. Wiąże się z tym między innymi, wprowadzenie obowiązku oznaczania niektórych faktur wyrazami mechanizm podzielonej płatności (art. 106e ust. 1 pkt 18a u.o.p.t.u.). Obowiązek ten istnieje, jeżeli łącznie spełnione są trzy warunki, tj.:
- faktura wystawiana jest na rzecz podatnika w rozumieniu u.o.p.t.u.;
- faktura dokumentuje dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do u.o.p.t.u.;
- faktura wystawiona jest na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15.000,00 zł.
Jednym z warunków istnienia obowiązku oznaczania faktur wyrazami Mechanizm podzielonej płatności jest, aby faktura dokumentowała dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do u.o.p.t.u.
Usługi w zakresie zagospodarowania odpadów PKWIU 38.21.2, które wykonuje Spółka, nie są wymienione w przedmiotowym załączniku, co powoduje, że warunek ten nie jest w omawianej sytuacji spełniony. Bez znaczenia jest przy tym okoliczność, że w treści załącznika nr 15 do u.o.p.t.u., w pozycjach 79-91, znajdują się grupowania należące do działu 38 PKWiU, a mianowicie:
- wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające (PKWiU 2008 38.11.49.0),
- odpady szklane (PKWiU 2008 38.11.51.0),
- odpady z papieru i tektury (PKWiU 2008 38.11.52.0),
- pozostałe odpady gumowe (PKWiU 2008 38.11.54.0),
- odpady z tworzyw sztucznych (PKWiU 2008 38.11.55.0),
- odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal (PKWiU 2008 38.11.58.0),
- niebezpieczne odpady zawierające metal (PKWiU 2008 38.12.26.0),
- odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne (PKWiU 2008 38.12.27),
- surowce wtórne metalowe (PKWiU 2008 38.32.2),
- surowce wtórne ze szkła (PKWiU 2008 38.32.31.0),
- surowce wtórne z papieru i tektury (PKWiU 2008 38.32.32.0),
- surowce wtórne z tworzyw sztucznych (PKWiU 2008 38.32.33.0),
- surowce wtórne z gumy (PKWiU 2008 38.32.34.0).
W pozycjach 79-91 załącznika 15 do u.p.t.u wskazane są bowiem dostawy tych towarów (tutaj odpadów), a nie wykonane na nich usługi. Dla uznania czy wykonywana transakcja jest usługą albo dostawą niezbędne jest zbadanie jej wszystkich elementów. Dostawa przez kontrahenta odpadów do zagospodarowania, a co za tym idzie, nabycie przez Spółkę odpadów wymienionych w załączniku nr 15 do u.p.t.u., jest tylko wtórnym skutkiem wyświadczenia przez Spółkę usługi wykonywanej na tych odpadach. Skoro nie mamy tutaj do czynienia z dostawą towaru wymienionego w poz. 79-91 załącznika nr 15 u.p.t.u, a wykonywana jest usługa zagospodarowania tych odpadów niewymieniona w załączniku 15 do u.p.t.u., to brak jest podstaw prawnych do zastosowania obowiązkowego umieszczenia na fakturze VAT powyżej 15.000,00 brutto, adnotacji Mechanizm podzielonej płatności, a co za tym idzie, brak jest podstaw do zaznaczenia procedury MPP w ewidencji VAT sprzedaży.
Ad. 2
Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1e) Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, oznaczenia kodem GTU_5 wymaga dostawa odpadów - wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do u.o.p.t.u. W przypadku, gdy Spółka świadczy usługę (PKWiU 38.21.2) zagospodarowania odpadów wymienionych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do u.p.t.u., nie ma miejsca dostawa odpadów, w związku z powyższym brak jest podstaw prawnych do zastosowania kodu GTU_5 w ewidencji VAT sprzedaży.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 13 września 2019 r., poz. 1751) z dniem 1 listopada 2019 r. wprowadzono m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018, poz. 2174, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.
Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.
Podatnik obowiązany do wystawienia
faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do
przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z
zastosowaniem mechanizmu podzielonej pła
tności (art. 108a ust.
1b ustawy).
W myśl art. 108a ust. 2 ustawy zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:
- zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
- zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.
Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
- sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy mechanizm podzielonej płatności.
Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292, z późn. zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:
- stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.
Załącznik nr 15 do ustawy stanowiący Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację mechanizm podzielonej płatności.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją mechanizm podzielonej płatności będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:
- będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców);
- będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,
- czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.
Jednocześnie, w myśl art. 106e ust. 12 i 13 ustawy, w przypadku stwierdzenia, że podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 1 pkt 18a, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na tej fakturze.
W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się. Przepisu ust. 12 nie stosuje się, jeżeli zapłata kwoty odpowiadającej kwocie podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na fakturze, została dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka dzierżawi składowisko odpadów w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na przetwarzaniu odpadów. Przedmiotem przeważającej działalności prowadzonej przez Spółkę są usługi w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów poprzez składowanie ich na składowisku odpadów (zbieranie, transport, obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne) oraz ich odzysku (zbieranie, transport, obróbka i usuwanie odpadów obojętnych). Usługi te zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 38.21.2 jako Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne. Wnioskodawca wskazał, że odpady dostarczane są środkiem transportu kontrahenta lub należącym do Spółki, ale transport odpadów nie stanowi oddzielnej usługi, lecz jest integralną częścią usługi odbioru i usługi zagospodarowania odpadów świadczonej przez Spółkę. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca jego kontrahenci dostarczają do zagospodarowania przez Spółkę również odpady mieszczące się pod poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT. Spółka za świadczone usługi wystawia faktury VAT na kwoty powyżej 15.000 zł.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy są m.in. kwestie związane z brakiem obowiązku zamieszczania adnotacji mechanizm podzielonej płatności na wystawianej fakturze powyżej 15 000 zł, dotyczącej usług odbioru i zagospodarowania odpadów (sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 38.21.2) w związku z faktem, że usługi te dotyczą odpadów mieszczących się w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT.
Odnosząc się do powyższego należy w pierwszej kolejności wskazać, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.
W myśl § 3a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie m. in. przypadków, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), stosuje się do dnia 31 grudnia 2020 r. Zatem na potrzeby załącznika nr 15 do ustawy o VAT do końca 2020 r. stosuje się klasyfikację PKWiU z 2008 roku. Zgodnie z tą klasyfikacją - Sekcja E (w ramach której mieści się m. in. Dział 38) obejmuje m. in. odpady, usługi związane ze zbieraniem odpadów, usługi związane ze składowaniem odpadów, usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów, usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych, a także Sekcja ta obejmuje transport, jeżeli jest on integralną częścią zbierania odpadów. Natomiast w podanym przez Wnioskodawcę grupowaniu PKWiU 38.21.2 mieszczą się Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne.
W związku z powyższym, skoro przedmiotem sprzedaży, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, są usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 38.21.2, który nie jest wymieniony w załączniku nr 15 do ustawy, to należy stwierdzić, że nie zachodzi obowiązek wynikający z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, tj. obowiązek umieszczenia przez Wnioskodawcę na fakturze dokumentującej sprzedaż wyrazów mechanizm podzielonej płatności.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy są również kwestie związane z oznaczeniem w ewidencji VAT ww. usług odbioru i zagospodarowania odpadów (sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 38.21.2) procedurą MPP oraz kodem GTU_05 w związku z faktem, że usługi te dotyczą odpadów mieszczących się w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy, podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
- rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
- kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
- kontrahentów;
- dowodów sprzedaży i zakupów.
Stosownie do art. 109 ust. 14 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.
Szczegółowy zakres danych, jakie ma zawierać ewidencja VAT oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej w formie JPK_VAT został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019, poz. 1988 z późn. zm.),
Jak wynika z § 10 ust. 4 pkt 13 ww. rozporządzenia ewidencja sprzedaży zawiera dodatkowo oznaczenia dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności oznaczenie MPP.
W ewidencji VAT oznaczeniem MPP oznaczane są wyłącznie te wpisy, które są dokonywane na podstawie faktur dotyczących transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.
Zgodnie z przepisem § 10 ust. 3 pkt 1 lit. e) ww. rozporządzenia ewidencja zawiera oznaczenie 05 dotyczące dostawy odpadów wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT. Zatem oznaczenie w ewidencji dostawy towarów kodem GTU_05 odnosi się do zamkniętego katalogu odpadów mieszczących się pod konkretnymi pozycjami załącznika nr 15 do ustawy o VAT, tj. do sprzedaży następujących odpadów:
79 - 38.11.49.0 - Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające
80 - 38.11.51.0 - Odpady szklane
81 - 38.11.52.0 - Odpady z papieru i tektury
82 - 38.11.54.0 - Pozostałe odpady gumowe
83 - 38.11.55.0 - Odpady z tworzyw sztucznych
84 - 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal
85 - 38.12.26.0 - Niebezpieczne odpady zawierające metal
86 - 38.12.27 - Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne
87 - 38.32.2 - Surowce wtórne metalowe
88 - 38.32.31.0 - Surowce wtórne ze szkła
89 - 38.32.32.0 - Surowce wtórne z papieru i tektury
90 - 38.32.33.0 - Surowce wtórne z tworzyw sztucznych
91 - 38.32.34.0 - Surowce wtórne z gumy
W świetle powyższego należy stwierdzić, że obowiązek stosowania kodu GTU_05 dotyczy podatników dokonujących dostawy odpadów, o których mowa w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT.
Skoro więc jak wskazuje Wnioskodawca świadczy On usługi odbioru i zagospodarowania m.in. odpadów z poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, które to usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 38.21.2 (a zatem Wnioskodawca wykonuje usługi na odpadach z poz. 79-91 zał. Nr 15 do ustawy o VAT, ale nie ma miejsca dostawa tych odpadów), to usługi te nie podlegają oznaczeniu kodem GTU_05. Z tego też powodu, ale również z uwagi na to, że usługi o symbolu PKWiU 38.21.2 nie zostały wymienione w całym załączniku nr 15 do ustawy o VAT, w odniesieniu do którego ma zastosowanie mechanizm podzielonej płatności, to usługi te nie podlegają w ewidencji podatku należnego także oznaczeniu MPP odnoszącym się do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności (do którego odwołuje się § 10 ust. 4 pkt 13 ww. rozporządzenia).
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i nr 2 uznano za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
