brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.799.2020.2.MKU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.799.2020.2.MKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 października 2020 r. (data wpływu 14 października 2020 r.), uzupełnionym pismami z 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 8 grudnia 2020 r.), z 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 9 grudnia 2020 r.) oraz z 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 14 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2020 r. do organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 grudnia 2020 r., będącym odpowiedzią na wezwanie z 2 grudnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.799.2020.1.MKU oraz pismami z 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 8 grudnia 2020 r.) i z 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 14 grudnia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina planuje realizację inwestycji pn.: (dalej: Zadanie, Projekt, Inwestycja). Zadanie realizowane jest w partnerstwie z sąsiednimi gminami.

Na realizację przedmiotowej Inwestycji Gmina zamierza ubiegać się o przyznanie dofinansowania pochodzącego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: RPO) do kwoty brutto ponoszonych nakładów.

W ramach Projektu indywidualne źródła ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) zostaną:

  • wymienione na bardziej ekologiczne, a także
  • zlikwidowane w celu przyłączenia do sieci gazowych.

Mieszkańcy zainteresowani udziałem w Projekcie zobowiązani będą złożyć stosowną deklaracje, a każda zgłoszona nieruchomość podlegać będzie obowiązkowi przeprowadzenia oceny energetycznej, na podstawie której zostanie określone czy zaproponowane przez mieszkańca źródło ciepła jest uzasadnione ekonomicznie oraz opłacalne pod względem efektywności ekologicznej.

Gmina odpowiedzialna będzie wyłącznie za sporządzenie dokumentacji energetycznej oraz studium wykonalności Inwestycji - w przedmiotowym zakresie Gmina otrzyma od wykonawcy fakturę VAT z wykazanym podatkiem naliczonym.

W pozostałym zakresie Mieszkańcy będą realizować przedmiotowe Zadanie we własnym imieniu - Mieszkańcy będą samodzielnie zawierać umowy z wybranymi wykonawcami, a wydatki inwestycyjne dokumentowane będą wystawionymi na Mieszkańców przez wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

Po zrealizowaniu Inwestycji Mieszkańcy będą mogli starać się o zwrot poniesionych kosztów w przedmiotowym zakresie.

Środki zostaną wypłacone w formie dotacji celowej udzielonej przez Gminę ze środków własnych Gminy oraz ze środków pochodzących z otrzymanego przez Gminę dofinansowania. Dotacja zostanie wypłacona w sposób określony w umowie o udzielenie dotacji zawieranej pomiędzy Gminą, a biorącym udział w Projekcie Mieszkańcem.

Kwota zwrotu przypadająca na Mieszkańca wyniesie 10.400 PLN. Warunkiem jej otrzymania jest złożenie wniosku o wypłatę dotacji wraz z załącznikami dokumentującymi wykonanie i poniesienie wydatków na realizację przedsięwzięcia oraz pozytywna kontrola przeprowadzona w celu sprawdzenia prawidłowości wykonania i funkcjonowania przedmiotu Inwestycji.

W pozostałym zakresie (tj. przekraczającym ww. kwotę dotacji), Mieszkaniec będzie zobowiązany pokryć wartość nakładów inwestycyjnych ze środków własnych.

Realizacja przedmiotowej Inwestycji należy do zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2020 poz. 713 z późn. zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące ochrony środowiska i przyrody oraz z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Pismem z 8 grudnia 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. W przedmiotowej sprawie występuje jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Beneficjentów
  2. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji.

UZASADNIENIE

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak zostało wskazane, Gmina będzie odpowiedzialna jednie za sporządzenie dokumentacji energetycznej oraz studium wykonalności Inwestycji, a w pozostałym zakresie Mieszkańcy będą realizować Zadanie we własnym imieniu.

W ocenie Gminy, należy uznać, iż nabywając ww. usługi celem realizacji Inwestycji, nie będzie ona nabywać jej do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy - realizacja Projektu będzie bowiem służyć przede wszystkim zaspokojeniu potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, tj. czynnościom, które w opinii Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT ponieważ stanowią realizację zadań własnych Gminy.

Ponadto, Gmina pragnie podkreślić, iż nie będzie czerpać żadnych dochodów w związku z realizacją Projektu.

Tym samym, w ocenie Gminy, nie będzie istniał związek pomiędzy wydatkami związanymi z realizacją Inwestycji, a wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT przez Gminę.

W konsekwencji, zdaniem Gminy nie będzie przysługiwać jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji przedmiotowej Inwestycji z tego względu, iż wydatki poniesione na realizację Zadania nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ochrony środowiska i przyrody oraz z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje realizację inwestycji pn.: . Przedsięwzięcie planowane jest do realizacji z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt zakłada wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci gazowych.

Gmina odpowiedzialna będzie wyłącznie za sporządzenie dokumentacji energetycznej oraz studium wykonalności Inwestycji - w przedmiotowym zakresie Gmina otrzyma od wykonawcy fakturę VAT z wykazanym podatkiem naliczonym.

W pozostałym zakresie Mieszkańcy będą realizować przedmiotowe Zadanie we własnym imieniu - Mieszkańcy będą samodzielnie zawierać umowy z wybranymi wykonawcami, a wydatki inwestycyjne dokumentowane będą wystawionymi na Mieszkańców przez wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

Środki zostaną wypłacone w formie dotacji celowej udzielonej przez Gminę ze środków własnych Gminy oraz ze środków pochodzących z otrzymanego przez Gminę dofinansowania. Dotacja zostanie wypłacona w sposób określony w umowie o udzielenie dotacji zawieranej pomiędzy Gminą, a biorącym udział w Projekcie Mieszkańcem. Kwota zwrotu przypadająca na Mieszkańca wyniesie 10.400 PLN. W pozostałym zakresie (tj. przekraczającym ww. kwotę dotacji), Mieszkaniec będzie zobowiązany pokryć wartość nakładów inwestycyjnych ze środków własnych. Gmina w przedmiotowej sprawie występuje jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Beneficjentów. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo iż Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak towary i usługi nabywane dla realizacji wskazanego projektu nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych. Z wniosku wynika też że Gmina .. będzie wykonywać projekt w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3).

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: .

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej