Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działka nr 1 w trybie licytacji publicznej. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.346.2022.2.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.346.2022.2.AK

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działka nr 1 w trybie licytacji publicznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 28 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działka nr 1 w trybie licytacji publicznej.

Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie – pismem 21 czerwca 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym ..... w dniu 02-03-2021 r. wszczął egzekucję z nieruchomości dłużniczki Gmina NIP ..., z siedzibą ..... (..). Przedmiotowa nieruchomość położona jest w miejscowości ....., gm. ... Dla ww. nieruchomości Sąd Rejonowy w ..... IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW ....

Opis i oszacowanie nieruchomości miał miejsce w dniu 30-12-2021 r. Jest to nieruchomość gruntowa zabudowana położona w miejscowości ..... w gminie ...., powiat, województwo, na działce oznaczonej numerem ewidencyjnym 1 o powierzchni 1,0600 ha z bezpośrednim dojazdem do nieruchomości drogą publiczną. Na nieruchomości znajduje się zespół ..... - działka zabudowana jest wolnostojącym budynkiem dworu o powierzchni użytkowej 500,00 m2. Od strony północnej sąsiaduje z gospodarstwem rolnym powstałym na bazie dawnego podwórza gospodarczego, będącego częścią kompleksu dworskiego, od strony zachodniej z terenami zabudowy siedliskowej i dalej z niezabudowanymi terenami rolnymi. Znacząca część nieruchomości od wielu lat zaniedbana i niepielęgnowana.

Zespół ....wybudowany w latach 1879 - 1880,  podlega programowi Opieki nad Zabytkami gminy ..... (Uchwałą Nr ..., z dnia 29-11-2012 r.) - opublikowane w Dzienniku Urzędowym woj., poz. 209, z dnia ....2013 r. W światłe powyższych Zespół ...w podlega ochronie:  - nie można wykonywać żadnej przebudowy i rozbudowy, która ingeruje w obecną bryłę budynku (elewacje + dach), - nie można zmienić ścian zewnętrznych budynku i jej elewacji, - nie można zmienić otworów okiennych i drzwiowych a stolarka okienna/drzwiowa - winna zachować dotychczasową formę, - nie można zmienić połaci dachowych - musi być zachowany dotychczasowy styl i formy łącznie z pokryciami, - zachować ściany nośne wewnętrzne (z uwagi na strop drewniany), - zachować drzewostan z pomnikami przyrody. Prawo własności przedmiotowej nieruchomości przysługuje Gminie.

Na nieruchomości znajduje się zespół .....- nieruchomość zabudowana jest jednopiętrowym, podpiwniczonym budynkiem ze strychem gospodarczym, stanowiącym budynek dworku w stanie niszczejącym. Budynek został wybudowany w 1880 r. Budynek dworu z cechami ......, murowany, podpiwniczony. Stan techniczny budynku dworu i technologia wykonania - słaby. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi 500,00 m2 natomiast powierzchnia zabudowy to 394,00 m2. Gmina posiada aktualny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, dla terenu na którym położona jest działka ewidencyjna ....., zatwierdzony Uchwałą Nr ... Rady Gminy w z dnia ....-2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy. Zgodnie z jego ustaleniami działka znajduje się na terenie oznaczonym symbolem: ZP - tereny zieleni urządzonej: parki, ogrody, zieleń towarzysząca obiektom budowlanym, zieleńce.

Nieruchomość ta poprzednio należała do ...., jednak przeszła na własność Gminy - jako następcy prawnego. Zgodnie z oświadczeniem Gminy jest ona podatnikiem podatku VAT w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Ponadto, gmina oświadczyła, iż nie jest organem podatkowym uprawnionym do udzielenia informacji dotyczącej ewentualnego obowiązku podatkowego w sprawie sprzedaży nieruchomości .... Gmina nie posiada także interpretacji indywidualnej dotyczącej opodatkowania sprzedaży zajętej nieruchomości. Dlatego nie jest w stanie stwierdzić, jaką stawkę podatku VAT należy zastosować. Wyżej wskazane informacje dot. nieruchomości uzyskane zostały głównie z przedłożonego przez rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego z dnia .....2021 r. oraz noty aktualizacyjnej z dnia 27-12-2021 r. Innych informacji komornik nie posiada. Licytacyjnej sprzedaży będzie podlegać nieruchomość objęta KW ..., w skład w której wchodzi działka nr 1.

Natomiast w odpowiedzi na następujące pytania zawarte w wezwaniu:

1)Czy nabycie przez dłużniczkę działki nr 1 będącej przedmiotem dostawy, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?

2)Czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

3)Czy dłużniczce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki nr 1będącej przedmiotem dostawy?

4)W jaki sposób, do jakich celów, dłużniczka wykorzystywała/będzie wykorzystywała ww. działkę nr 1od dnia nabycia do dnia sprzedaży?

5)Czy działkę nr 1 będącą przedmiotem dostawy, dłużniczka wykorzystywała do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z  późn. zm.)?

6)Czy działka nr 1będąca przedmiotem dostawy, wykorzystywana była przez dłużniczkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była ww. działka, wykonywała dłużniczka – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

7)Czy budynek dworuznajdujący się na działce nr 1 stanowi budynek w  rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2022r., poz. 503 z późn. zm.)?

8)Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynku dworu, położonego na działce nr 1, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

9)Czy budynek dworu jest trwale związany z gruntem?

10)Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku dworu lub jego części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy ? Należy wskazać dokładną datę.

11)Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku dworu, to należy wskazać, w jakiej w części?

12)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku lub jego części a jego dostawą upłynął/upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

13)Czy budynek dworu był/jest przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać:

a)kiedy budynek dworu lub jego części zostały oddane w najem, dzierżawę, użyczenie (należy wskazać dzień, miesiąc i rok)?

b)czy to udostępnienie miało charakter odpłatny czy nieodpłatny?

14)Czy budynek dworu był/jest wykorzystywany przez dłużniczkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywany był budynek, wykonywała dłużniczka – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

15)Czy budynek dworu wykorzystywany był/jest w działalności gospodarczej dłużniczki i w jakim okresie?

16)Czy dłużniczka ponosiła nakłady na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynku? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 16):

a.w jakim okresie dłużniczka ponosiła wydatki na ulepszenie budynku dworu?

b.czy nakłady, ponoszone przez dłużniczkę na ulepszenie ww. budynku stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynku lub wcelu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

c.czy w stosunku do wydatków na ulepszenie ww. budynku, dłużniczce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

d.kiedy budynek po dokonaniu ulepszeń, został oddany do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.

e.czy po oddaniu do użytkowania ulepszonego budynku dworu miało miejsce pierwsze zasiedlenie tego budynku? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło „pierwsze zasiedlenie”.

f.w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonego budynku dworu po oddaniu go do użytkowania?

g.czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonego budynku dworu, a jego dostawą, upłynął/upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

h.w jaki sposób, do jakich czynności dłużniczka wykorzystywała ulepszony budynek dworu po oddaniu go do użytkowania?

i.czy ulepszony budynek był udostępniany osobom trzecim na podstawie najmu, dzierżawy, itp.? Czy była to czynność odpłatna czy nieodpłatna?

17)Jeżeli nie posiada Pani informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

-czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią, jako Komornika, działań?

-czy działania te zostały udokumentowane?

-czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

wskazała Pani:

Ad. 1

Nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, Gmina nabyła nieruchomość w drodze spadku.

Ad. 2

Transakcja nie została udokumentowana fakturą.

Ad. 3

Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Ad. 4

Gmina nie wykorzystywała działki   nr 1 z uwagi na odpowiedzialność za długi spadkowe spadkodawcy ograniczone do wysokości wartości przedmiotowej nieruchomości, Gmina nie zamierza wykorzystywać ww. działki.

Ad. 5

Działkę   nr 1 Gmina nie wykorzystywała do działalności gospodarczej.

Ad. 6

Działka   nr 1 nie była wykorzystywana do żadnej działalności.

Ad. 7

Budynek dworu stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 07-07-1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2022 r, poz. 503 z późn. zm.).

Ad. 8

Symbol PKOB 1273- Obiekt budowlany wpisany do rejestru zabytków i objęty indywidualną ochroną konserwatora

Ad. 9

Budynek dworu jest trwale związany z gruntem.

Ad. 10

Od momentu nabycia działki w drodze dziedziczenia do chwili obecnej budynek nie był i nie jest zasiedlony. Gmina, ani komornik nie posiada wiedzy kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku dworu lub jego części

Ad.11

Gmina, ani komornik nie posiada wiedzy kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku dworu lub jego części

Ad. 12

Gmina, ani komornik nie posiada wiedzy, czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku lub jego części a jego dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Ad. 13

Budynek dworu nie był przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia w okresie od jego nabycia przez Gminę w drodze dziedziczenia.

Ad.14

Budynek nie jest i nie był wykorzystywany przez Gminę, jest nieużytkowany od dnia nabycia w drodze dziedziczenia.

Ad. 15

Budynek nie był i nie jest wykorzystywany w działalności gospodarczej przez Gminę.

Ad. 16

Gmina nie poniosła żadnych nakładów na ulepszenie budynku.

Jednocześnie komornik informuje, iż podjął działania w celu uzyskania informacji, o których mowa w zadanych przez Dyrektora KIS pytaniach. Działania te zostały udokumentowane. Potwierdzają one brak możliwości uzyskania niektórych z ww. informacji od dłużnika.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Komornik, będąc płatnikiem podatku VAT dokonując sprzedaży nieruchomości KW ... w trybie licytacji publicznej będzie obowiązany obliczyć i pobrać podatek od towarów i usług z tytułu sprzedaży ww. nieruchomości?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on obowiązany do obliczenia i pobrania podatku VAT w przypadku sprzedaży nieruchomości ...

Nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, Gmina nabyła nieruchomość w drodze spadku. Transakcja nie została udokumentowana fakturą. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Sprzedaż zabudowanej działki w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego, w analizowanej sprawie, z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), tym samym dla planowanej czynności sprzedaży ww. zabudowanej działki   nr 1 dłużnik będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, sprzedaż działki   nr 1 wraz z położonym na działce budynkiem dworu, będzie stanowiła dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z  uregulowania  tego  wynika,  że  dostawa  budynków,  budowli  lub  ich  części  jest  - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Bowiem stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Zatem, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów  jest opodatkowana podatkiem od  towarów i usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu możliwości zastosowania zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż w drodze licytacji komorniczej nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działka   nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.

Jak bowiem wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności – nie posiada Pani wszystkich informacji, które są niezbędne do dokonania takiej oceny. Dłużnik wezwany przez Panią do udzielenia odpowiedzi na pytania kluczowe do rozstrzygnięcia kwestii możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT sprzedaży ww. nieruchomości, udzielił odpowiedzi na pytania, jednakże odpowiedzi te nie pozwalają na ocenę wypełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a ustawy.

W odpowiedzi na wezwanie Organu do uzupełnienia wniosku wskazała Pani, iż komornik  podjął działania w celu uzyskania informacji, o których mowa w zadanych przez Dyrektora KIS pytaniach. Działania te zostały udokumentowane. Potwierdzają one brak możliwości uzyskania niektórych z ww. informacji od dłużnika.

Wskazała Pani, że w toku postępowania nie ustaliła Pani innych informacji pozwalających stwierdzić czy dostawa ww. nieruchomości dokonywana w postępowaniu egzekucyjnym będzie związana z obowiązkiem pobrania i odprowadzenia podatku VAT.

Jednocześnie, skoro nie można ocenić, czy do ww. sprzedaży będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy, to nie można tym samym ocenić możliwości zastosowania w tej sytuacji zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, bowiem zwolnienie to ma zastosowanie w przypadku, gdy dostawa nie korzysta ze zwolnienia m.in. z art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia nie będą spełnione, skoro podjęte przez Panią udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Panią jako Komornika nie była przedmiotem interpretacji.

Tym samym, sprzedaż w drodze licytacji publicznej budynku dworu, będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.

W konsekwencji, zbycie gruntu, na którym posadowiony jest ww. budynek dworu, tj. działki  nr 1, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie opodatkowane właściwą stawką podatku VAT.

W związku z tym, dokonując sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działka   nr 1 w trybie licytacji publicznej będzie Pani zobowiązana jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Tym samym Pani stanowisko, zgodnie z którym nie będzie Pani obowiązana do obliczenia i pobrania podatku VAT w przypadku sprzedaży nieruchomości, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).