Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. (). - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.500.2020.1.AKA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.10.2020, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.500.2020.1.AKA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2020 r. (data wpływu 25 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie ubiegać się o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020; Oś priorytetowa: RPO WO 2014-2020, Podziałanie 10.1.1 Infrastruktura ochrony zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej mieszkańców regionu RPO WO 2014-2020, Priorytet inwestycyjny: 9a Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną, które przyczynią się do rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego, zmniejszenia nierówności w zakresie stanu zdrowia, promowanie włączenia społecznego poprzez lepszy dostęp do usług społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych, oraz przejścia z usług instytucjonalnych na usługi na poziomie społeczności lokalnych. Tytuł projektu: . Cel tematyczny: Promowanie włączenia społecznego oraz walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją. Priorytet inwestycyjny: Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną, które przyczyniają się do rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego, zmniejszania nierówności w zakresie stanu zdrowia, promowanie włączenia społecznego poprzez lepszy dostęp do usług społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych, oraz przejścia z usług instytucjonalnych na usługi na poziomie społeczności lokalnych.

Głównym celem projektu jest podniesienie wydajności leczenia chorób cywilizacyjnych, poprawa jakości i dostępności świadczonych usług medycznych oraz wsparcie opieki koordynowanej z uwzględnieniem środowiskowych form opieki w Centrum Zdrowia.

Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących zadań:

Zadanie nr 1: Przebudowa pomieszczeń budynku Wnioskodawcy na Pracownię Badań wraz z dostawą sprzętu medycznego.

Zadanie nr 2: Działania informacyjno-promocyjne.

Uzasadnienie celowości projektu: Poprawa bazy miejscowego szpitala oraz doposażenia go w nowoczesny sprzęt medyczny, a w szczególności sukcesywne dostosowywanie obiektu do obowiązujących przepisów i norm spełniających wymagania dotyczące poprawy bezpieczeństwa: pożarowego, użytkowania oraz warunków bhp, sanitarnych i epidemiologicznych bazy niezbędnej do: leczenia chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów przewodu pokarmowego i schorzeń urologicznych; wsparcia pacjentów nowotworowych w miejscu zamieszkania. Przebudowa pomieszczeń szpitala na nową pracownię korzystnie wpłynie na poprawę warunku udzielania świadczeń zdrowotnych takich jak kolonoskopia, gastroskopia, cystoskopia itp.

Jako załącznik do wniosku Wnioskodawca jest zobligowany do przedstawienia interpretacji Izby Skarbowej, w której zostanie wskazane, czy podmiot ma prawo do odliczenia zapłaconego podatku VAT, zawartego w fakturach zakupu w ramach planowanej inwestycji.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Planowane do zakupu usługi budowlano-remontowe i zakup sprzętu medycznego będą dotyczyły wyłącznie czynności zwolnionych z podatku VAT (świadczeń zdrowotnych).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednak jego główna działalność (świadczenia zdrowotne) jest zwolniona z podatku VAT. Zgodnie ze statutem Spółka prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia - są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wyżej wymienia z wniosku do U. o dofinansowanie realizacji projektu. Wnioskodawca z dniem 1 stycznia 2020 r., korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ww. ustawy, ponieważ w poprzednim roku podatkowym sprzedaż nie przekroczyła łącznie kwoty 200.000,00 zł. Oświadczenie w sprawie kwalifikowalności podatku VAT, składane przez kierownika jednostki nie jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym brak możliwości odzyskania podatku - zgodnie z wytycznymi do wniosku o dofinansowanie projektu należy dołączyć również indywidualną interpretację - czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanego przedsięwzięcia istnieje możliwość odzyskania przez Spółkę podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanej sytuacji Spółka nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Przy realizacji projektu, mającego na celu przebudowę pomieszczeń budynku Wnioskodawcy na Pracownię Badań wraz z zakupem sprzętu medycznego, Spółka korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT. Ponadto planowany zakup towarów i usług będzie związany wyłącznie z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, w związku z czym Spółka nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie ubiegać się o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020; Oś priorytetowa: RPO WO 2014-2020, Podziałanie 10.1.1 Infrastruktura ochrony zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej mieszkańców regionu RPO WO 2014-2020, Priorytet inwestycyjny: 9a Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną, które przyczynią się do rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego, zmniejszenia nierówności w zakresie stanu zdrowia, promowanie włączenia społecznego poprzez lepszy dostęp do usług społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych, oraz przejścia z usług instytucjonalnych na usługi na poziomie społeczności lokalnych. Tytuł projektu: . Cel tematyczny: Promowanie włączenia społecznego oraz walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją. Priorytet inwestycyjny: Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną, które przyczyniają się do rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego, zmniejszania nierówności w zakresie stanu zdrowia, promowanie włączenia społecznego poprzez lepszy dostęp do usług społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych, oraz przejścia z usług instytucjonalnych na usługi na poziomie społeczności lokalnych.

Głównym celem projektu jest podniesienie wydajności leczenia chorób cywilizacyjnych, poprawa jakości i dostępności świadczonych usług medycznych oraz wsparcie opieki koordynowanej z uwzględnieniem środowiskowych form opieki w Centrum Zdrowia. Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących zadań: przebudowę pomieszczeń budynku Wnioskodawcy na Pracownię Badań wraz z dostawą sprzętu medycznego ora działania informacyjno-promocyjne.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Planowane do zakupu usługi budowlano-remontowe i zakup sprzętu medycznego będą dotyczyły wyłącznie czynności zwolnionych z podatku VAT (świadczeń zdrowotnych).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednak jego główna działalność (świadczenia zdrowotne) jest zwolniona z podatku VAT. Zgodnie ze statutem Spółka prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej, w tym zakontraktowanych umowami - są to usługi zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale jego działalność w roku poprzednim korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy z uwagi na wielkość sprzedaży w roku poprzednim, ponadto nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, lecz wyłącznie do działalności medycznej (świadczeń zdrowotnych).

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących do realizacji projektu pn. na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej