Wydanie interpretyacji indywidualnej dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.671.2022.1.MAT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.671.2022.1.MAT

Temat interpretacji

Wydanie interpretyacji indywidualnej dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2023 r. Gmina planuje realizację projektu pn. „(…)”. Przedmiotem projektu jest wdrożenie pakietu e-usług udostępnionych użytkownikom w ramach platformy - portalu. Projekt umożliwi m.in. składanie wniosków, deklaracji, uzyskiwanie zaświadczeń czy wnoszenie stosownych opłat. W ramach projektu udostępnionych zostanie sześć e-usług.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje niezbędne dostawy sprzętu informatycznego i licencji, usługi wdrożeniowe i szkoleniowe oraz promocję projektu. Celem głównym projektu jest wzrost e-potencjału Województwa (…) poprzez wzrost liczby i jakości usług udostępnianych w formie elektronicznej przez placówki administracyjne Gminy (urząd gminy).

Cel główny projektu osiągnięty zostanie w wyniku realizacji celów szczegółowych poprzez m.in.:

-uruchomienie platformy e-usług, np. e-podatki, e-zaświadczenia, e-zezwolenia itd.,

-zakup sprzętu serwerowego i stacji roboczych z oprogramowaniem,

-promocja projektu.

Cele pośrednie, jakie planuje się osiągnąć to m.in.:

-poprawa wewnątrzadministracyjnych warunków funkcjonowania i komunikacji w komórkach urzędu,

-wdrożenie funkcjonalnych e-usług w obszarze funkcjonowania urzędu,

-zapewnienie niezawodności funkcjonowania systemów informatycznych,

-zapewnienie dostępu osobom niepełnosprawnym do e-usług,

-zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony danych przetwarzanych przez urząd.

Projekt przyczyni się do upowszechnienia wykorzystania Internetu oraz narzędzi komunikacji elektronicznej w życiu codziennym. Inwestycja pozwoli na rozwój nowoczesnych usług świadczonych drogą elektroniczną.

Celem projektu zgodnym z celami (…) jest także zwiększenie odporności gospodarki regionu przez wspieranie działań naprawczych związanych z kryzysem w kontekście pandemii covid-19 i działań przyczyniających się do zielonej i cyfrowej transformacji.

Wdrożenie e-usług publicznych w ramach projektu przyczyni się do popularyzacji załatwiania spraw w trybie zdalnym, bez wychodzenia z domu, co bezpośrednio zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się covid-19.

Projekt realizuje politykę ochrony środowiska przez zwiększenie wykorzystania nowoczesnych rozwiązań IT w miejsce tradycyjnego załatwiania spraw urzędowych z wykorzystaniem materiałów pisanych.

Projekt będzie zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, oś priorytetowa XI wspieranie odbudowy gospodarki regionu w związku z pandemią covid-19, priorytet inwestycyjny 13(I) wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii covid-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność.

Inwestycja będzie stanowić realizację zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 15 i 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w sprawach: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także wspierania i upowszechniania idei samorządowej i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Planuje się, iż z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 Gmina uzyska 85% kosztów, a pozostałe 15% będzie wkładem własnym Gminy. Po realizacji inwestycji wykonawcy wystawią na rzecz Gminy (…) faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania.

Usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych. Inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Gminie (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu pn. „(…)” realizowanego w ramach zadań własnych gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w sprawach: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także wspierania i upowszechniania idei samorządowej i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z realizacji zadania pn. „(…)”. Inwestycja zostanie zrealizowana przez Gminę w celu wykonywania nałożonych na gminę obowiązków i zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto ww. inwestycja po zrealizowaniu nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym kwotę podatku VAT Gmina może zakwalifikować jako koszt kwalifikowany, na który to Gmina uzyska dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014‑2020.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 15 i 17 ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych i wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizację projektu pn. „(…)”. Przedmiotem projektu jest wdrożenie pakietu e-usług udostępnionych użytkownikom w ramach platformy - portalu. Projekt umożliwi m.in. składanie wniosków, deklaracji, uzyskiwanie zaświadczeń czy wnoszenie stosownych opłat. W ramach projektu udostępnionych zostanie sześć e-usług. Zakres rzeczowy projektu obejmuje niezbędne dostawy sprzętu informatycznego i licencji, usługi wdrożeniowe i szkoleniowe oraz promocję projektu. Celem głównym projektu jest wzrost e-potencjału Województwa (…) poprzez wzrost liczby i jakości usług udostępnianych w formie elektronicznej przez placówki administracyjne Gminy. Wdrożenie e-usług publicznych w ramach projektu przyczyni się do popularyzacji załatwiania spraw w trybie zdalnym, bez wychodzenia z domu, co bezpośrednio zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się covid-19. Projekt realizuje politykę ochrony środowiska przez zwiększenie wykorzystania nowoczesnych rozwiązań IT w miejsce tradycyjnego załatwiania spraw urzędowych z wykorzystaniem materiałów pisanych. Usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych. Inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ – jak Państwo wskazali usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych. Inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Tym samym, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustaw0y z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

 Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).