Uznanie punktów za bony różnego przeznaczenia i niepodleganie opodatkowaniu sprzedaży ww. punków. Niepodleganie obowiązkowi ewidencjowania przy zastos... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.492.2022.4.JM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.492.2022.4.JM

Temat interpretacji

Uznanie punktów za bony różnego przeznaczenia i niepodleganie opodatkowaniu sprzedaży ww. punków. Niepodleganie obowiązkowi ewidencjowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży punktów. Opodatkowanie przekazania towarów za punkty.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania sprzedawanych punktów za bony różnego przeznaczenia i niepoodlegania opodatkowaniu sprzedaży ww. punków, niepodlegania obowiązkowi ewidencjowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży punktów oraz opodatkowania przekazania towarów za punkty. Uzupełnili go Państwo pismem z 13 września 2022 r. (wpływ 20 września 2022 r., a w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 listopada 2022 r. (wpływ 7 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest umożliwianie prowadzenia sklepów spożywczych na zasadach franczyzy. W zakresie swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje umożliwienie swoim klientom i potencjalnym klientom (dalej: Klienci), zbierania tzw. Punktów, których zapis będzie przechowywany elektronicznie w aplikacji mobilnej przeznaczonej do zainstalowania na urządzeniu mobilnym z systemem operacyjnym. Wnioskodawca zapewni obsługę technologiczną programu punktowego.

Celem wdrożenia programu punktowego, jest promocja sprzedaży asortymentu w sieci sklepów oraz związanie klientów z marką Wnioskodawcy (dalej Program). Istotą i celem Programu jest również zachęcenie klientów do nabywania oferowanych świadczeń poprzez przekazania punktów w ramach sprzedaży premiowej.

Opis funkcjonalności Punktów:

Klient korzystający z aplikacji Wnioskodawcy otrzyma unikalny kod kreskowy wraz z numerem, przypisany do danego Klienta i jego konta w ramach programu punktowego. Klient będzie mógł mieć tylko jeden kod kreskowy z numerem. Kod ten identyfikuje Klienta oraz jego indywidualne konto prowadzone w systemie Wnioskodawcy oraz udostępnione przez aplikację. Na koncie tym zapisywane są informacje o działaniach i aktywnościach Klienta w ramach Programu punktowego.

Punkty można będzie uzyskać w następujący sposób:

1.Zakup Punktów za środki pieniężne (według jednolitego dla wszystkich Klientów cennika, z tym zastrzeżeniem, że Wnioskodawca przewiduje również wprowadzenie okresowych promocji, w ramach których będzie możliwe zakupienie Punktów na korzystniejszych warunkach),

2.Otrzymanie Punktów za zakupy w sklepach będących w sieci franczyzowej Wnioskodawcy (Klient za zakup produktów w określonej ilości lub za zakup w określonej wysokości otrzyma Punkty na swoim koncie, przy czym Wnioskodawca przewiduje również okresowe promocje, polegające na tym, że w takim okresie promocyjnym za zakup określonych towarów lub usług Klient otrzyma większą ilość Punktów niż wynikająca ze standardowych warunków Regulaminu),

3.Otrzymanie Punktów między innymi w ramach bonusów/konkursów/questów (przy czym przez questy Wnioskodawca rozumie określone zadania/wyzwania, których wykonanie przez Klienta wiązać się będzie z otrzymaniem Punktów np. zebranie określonej liczby Punktów w określonym czasie skutkować będzie otrzymaniem dodatkowej ilości Punktów lub grupa osób kupuje określoną ilość produktów razem i otrzymuje Punkty),

4.Uzyskanie Punktów od innego Klienta w ramach aplikacji (inny Klient będzie mógł przekazać nieodpłatnie punkty innemu dowolnemu Klientowi).

Dodatkowo Wnioskodawca planuje w przyszłości umożliwić zakup Punktów swoim kontrahentom lub dostawcom, którzy mogliby je następnie przekazać innym osobom fizycznym jako nagrody we własnych działaniach promocyjnych. Przykładowo, kontrahent taki miałby możliwość zakupienia od Wnioskodawcy określonej puli Punktów, które stanowiłyby następnie nagrodę przyznawaną w konkursie organizowanym przez takiego kontrahenta, zgodnie z regulaminem takiego konkursu określonym przez jego organizatora. Nie będzie w takiej sytuacji możliwe dokonywanie przez nabywców Punktów (kontrahentów lub dostawców) dalszej ich odsprzedaży na rzecz innych podmiotów. Przekazywanie Punktów w powyższym mechanizmie na rzecz osób fizycznych będzie się odbywało za pośrednictwem aplikacji Wnioskodawcy, a ich wykorzystywanie będzie miało miejsce tak jak w przypadku każdego innego uzyskania Punktów. Zwycięzca tego rodzaju nagrody otrzymywałby więc Punkty poprzez ich przypisanie do swojego indywidualnego konta w Aplikacji Wnioskodawcy, a następnie Punkty te mógłby realizować na zasadach ogólnych obowiązujących Klientów.

Punkty mogą być wykorzystywane w następujący sposób:

1.Uprawnienie do otrzymania towaru wyłącznie w zamian za Punkty (poprzez wygenerowany w aplikacji Wnioskodawcy Kupon, bez dodatkowej odpłatności) w sklepie będącym w sieci franczyzowej Wnioskodawcy, z późniejszym odbiorem osobistym,

2.Zakup każdej pozycji asortymentu w sklepie będącym w sieci franczyzowej Wnioskodawcy (z wyłączeniem produktów sensytywnych, jak np. alkohol lub papierosy), po obniżonej cenie,

3.Nabycie asortymentu kwalifikowanego jako usługi elektroniczne (tzw. skórki do gier, dodatki do gier lub gry), oraz bony jednego przeznaczenia (np. doładowania portfeli elektronicznych), przy czym nabycie asortymentu kwalifikowanego jako usługi elektroniczne będzie mogło nastąpić również bezpośrednio u partnera Wnioskodawcy, w ten sposób, że Klient będzie miał możliwość wygenerowania za posiadane przez siebie Punkty kuponu uprawniającego go do dokonania płatności w sklepie partnera Wnioskodawcy lub do nabycia towarów lub usług w sklepie partnera Wnioskodawcy po obniżonej cenie,

4.Wymiana Punktów na kupon rabatowy do wykorzystania u partnera Wnioskodawcy lub na kupon uprawniający do otrzymania towaru u partnera Wnioskodawcy, innego niż asortyment kwalifikowany jako usługi elektroniczne w obniżonej cenie.

Realizacja uprawnień, o których mowa powyżej następuje z wykorzystaniem kuponów na niżej opisanych zasadach.

Klient może wymienić zgromadzone na swoim koncie Punkty na kupony, umożliwiające odbiór określonego towaru (dalej Kupony). Poszczególne Kupony posiadają swoją wartość punktową, widoczną w aplikacji. W celu zamówienia Kuponu Klient wybiera w Aplikacji interesujący go Kupon i potwierdza chęć jego zamówienia w zamian za wymaganą liczbę Punktów. Po potwierdzeniu chęci zamówienia danego Kuponu, z Konta Klienta zostają odliczone Punkty zgodnie z wartością punktową zamówionego Kuponu. Każdy Kupon posiada ograniczony termin ważności. Po upływie terminu ważności Kupon nie może zostać zrealizowany (przepada). Klient może bez podania przyczyny zrezygnować z zamówionego Kuponu za pomocą odpowiedniej funkcji dostępnej w Aplikacji, o ile Kupon ten nie został jeszcze zrealizowany i nie utracił ważności (zwrot Kuponu). Niezwłocznie po zwrocie Kuponu na Konto Klienta przywracane są Punkty wykorzystane na zamówienie tego Kuponu.

Klient będzie również miał możliwość uzyskania Kuponu po obniżonej wartości punktowej (przykładowo za jeden Punkt) w związku z wykonaniem określonych questów (zadań/wyzwań).

W przypadku towarów będących towarami z asortymentu partnera lub sklepu prowadzonego przez Wnioskodawcę lub przez podmiot trzeci, który współpracuje z Wnioskodawcą (dalej Sklep) w ramach umowy współpracy franczyzowej, ważny Kupon uprawnia do odbioru takiego towaru w Sklepie bez ponoszenia przez Klienta odpłatności. W przypadku nagród innego rodzaju informacja o sposobie realizacji (odbioru) nagród, do których uprawnia taki Kupon, jest zamieszczana w Aplikacji. Przykładowo, w przypadku chęci nabycia przez Klienta w zamian za Punkty asortymentu kwalifikowanego jako usługi elektroniczne (np. skórki do gier, dodatki do gier), Klient będzie miał możliwość wymiany Punktów na Kupon w ramach którego wygenerowany zostanie unikalny kod, akceptowany bezpośrednio w sklepie internetowym prowadzonym przez określonego partnera Wnioskodawcy sprzedającego tego rodzaju asortyment, uprawniający do określonego rabatu na taki zakup lub do otrzymania od takiego partnera towaru bez dokonywania dodatkowej odpłatności. W celu zrealizowania ważnego Kuponu dotyczącego towaru z asortymentu Sklepu, należy okazać X do zeskanowania kasjerowi w Sklepie. W przypadku, gdy wśród towarów, które Klient nabywa w Sklepie, znajdzie się towar objęty Kuponem, Klient nie poniesie odpłatności za ten towar, zaś Kupon zostanie automatycznie wykorzystany. W ramach jednej transakcji w Sklepie można wykorzystać wiele Kuponów. Towary wydawane Klientowi w zamian za Kupony w zależności od konkretnego przypadku stanowić mogą własność Sklepu lub własność Wnioskodawcy.

W przypadku chęci zakupu przez Klienta dowolnej pozycji asortymentu w sklepie będącym w sieci franczyzowej Wnioskodawcy (z wyłączeniem produktów sensytywnych, jak np. alkohol lub papierosy), po obniżonej cenie Klient również będzie miał możliwość wygenerowania odpowiedniego Kuponu i okazania jego X do zeskanowania kasjerowi w Sklepie. Po zeskanowaniu Kuponu odpowiednio naliczony zostanie rabat w określonej w Kuponie wysokości.

Klient zebranych Punktów oraz Kuponów nie będzie mógł wymieniać na środki pieniężne ani u Wnioskodawcy, ani u jego partnerów – Aplikacja wykorzystywana przez Wnioskodawcę nie będzie dawała takiej możliwości. Obrót taki będzie zabroniony przez regulamin Programu. Nie będzie również możliwy obrót polegający na wymianie Punktów za środki pieniężne pomiędzy Klientami i korzystającymi z Aplikacji i zbierającymi Punkty. Punkty są wykorzystywane jedynie w ramach Aplikacji Wnioskodawcy – żadna inna aplikacja (np. aplikacja partnera), nie będzie przechowywać punktów Klientów. Wykorzystane Punkty, niezależnie od formy ich wykorzystania, nie są przechowywane przez Wnioskodawcę ani jego partnerów i nie służą dalszemu obrotowi – są usuwane z systemu Wnioskodawcy.

Regulamin Programu określa limit wartości Punktów, które możliwe są do uzyskania przez Klienta za zakupy w sklepach uczestniczących w Programie w ten sposób, że nie jest możliwe jednorazowe przyznanie Klientowi Punktów, których wartość przekraczałaby kwotę 2000 złotych. Wnioskodawca nie będzie również przyznawał Punktów o wartości przekraczającej jednorazowo kwotę 2000 złotych za wykonane przez Klienta questy lub w ramach bonusów/konkursów.

W uzupełnieniu z 30 listopada 2022 r. na pytania:

a)„Czy będą Państwo organizatorem bądź współorganizatorem sprzedaży premiowej opisanej we wniosku? Czy będą Państwo jedynie podmiotem, który technicznie będzie zajmował się obsługą programu punktowego?

b)Czy Państwo ponoszą ciężar ekonomiczny (finansowy) uczestnictwa w programie punktowym opisanym we wniosku?

c)Kto może być uczestnikiem programu punktowego opisanego we wniosku? Czy będą to:

-osoby fizyczne nie prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,

-osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,

-osoby prawne?

d)W jakim państwie (państwach) będzie opodatkowana sprzedaż realizowana przez Państwa?

e)Jaką stawką (stawkami) podatku od towarów i usług będzie opodatkowana sprzedaż realizowana w zamian za punkty?

f)Czy sprzedawane przez Państwa punkty będą miały określoną wartość kwotową?

g)Czy będzie znane miejsce opodatkowania sprzedaży, za którą punkty zostaną wymienione?

h)Czy będą Państwo realizować sprzedaż punktów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych? Jeśli tak, to prosimy wskazać:

-Czy nabywcy punktów będą mieli możliwość wymiany tych punktów na towary lub usługi, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442 ze zm.)?

-   Czy będą Państwo otrzymywać zapłatę za punkty w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?

-   Czy będą Państwo otrzymywać zapłatę za punkty w gotówce albo za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala?”,

odpowiedzieli Państwo:

a)Tak, Wnioskodawca będzie organizatorem sprzedaży premiowej opisanej we wniosku (nie będzie więc wyłącznie podmiotem, który technicznie będzie się zajmował obsługą Programu).

b)Tak.

c)Uczestnikiem Programu punktowego opisanego we wniosku mogą być wyłącznie osoby fizyczne, co wynika z Regulaminu Programu. Mogą to być zarówno osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, jak i osoby, które nie prowadzą takiej działalności. Osoby prawne nie mogą uczestniczyć w Programie – będą mogły dokonywać zakupu Punktów od sp. w celu przekazania ich innym podmiotom, np. własnym kontrahentom w ramach nagród w konkursach (jak zostało to wskazane we wniosku) – jednak Uczestnikiem Programu wykorzystującym Punkty na nabycie towarów lub usług może być wyłącznie osoba fizyczna.

d)Realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż Punktów będzie opodatkowana w Polsce.

e)Nie jest możliwe wskazanie jednej stawki podatku od towarów i usług, którą miałaby być opodatkowana sprzedaż realizowana w zamian za Punkty. Każdy Uczestnik dopiero po nabyciu Punktów podejmuje decyzje, na co zamierza je przeznaczyć i w jaki sposób je wykorzysta. Jak wskazywał Wnioskodawca, w jego ocenie dopiero w momencie faktycznego wykorzystania Punktów powstanie obowiązek podatkowy, a tym samym wówczas możliwe będzie określenie właściwej stawki podatku – w zależności od towaru lub usługi, którą nabędzie Uczestnik w zamian za posiadane przez siebie Punkty zastosowanie mogą znaleźć stawki 0%, 5%, 8% lub 23%.

f)Tak, sprzedawane Punkty będą miały określoną wartość kwotową.

g)Państwem, w którym opodatkowana będzie sprzedaż dokonywana w związku z wykorzystaniem Punktów będzie Polska. Nie jest jednocześnie możliwe wskazanie konkretnych punktów sprzedaży, ponieważ wykorzystanie (realizacja) Punktów przez Uczestnika na zakup usług lub towarów będzie mogło nastąpić w dowolnym sklepie należącym do sieci franczyzowej Wnioskodawcy lub u partnerów Wnioskodawcy, za pośrednictwem przyjętych przez nich kanałów dystrybucji.

h)Tak, Wnioskodawca przewiduje również dokonywanie sprzedaży Punktów na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych i nie planuje w tym względzie ograniczać kręgu podmiotów, które będą miały taką możliwość. Odpowiadając jednocześnie na dalsze pytania:

-Tak, nabywcy Punktów będą mieli możliwość nabycia w zamian za Punkty towarów lub usług, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jak zostało to wskazane w uzasadnieniu złożonego wniosku, nabycie tego rodzaju towarów/usług w ramach wymiany Kuponów wygenerowanych w Aplikacji za posiadane przez Klientów Punkty będzie podlegało ewidencji na kasie rejestrującej w danym sklepie, w którym dojdzie do takiego nabycia.

-Tak, zapłata za Punkty będzie dokonywana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało, jakiej dokładnie czynności taka zapłata dotyczyła.

-Wnioskodawca w chwili obecnej przewiduje, że zakup Punktów będzie odbywał się za pośrednictwem Aplikacji, a więc zapłata za Punkty będzie dokonywana wyłącznie poprzez internetowe systemy płatności na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wyklucza jednak w przyszłości możliwości zakupu Punktów w sklepach stacjonarnych należących do jego sieci franczyzowej – wówczas możliwa byłaby zapłata za zakupione Punkty w formie gotówki lub karty płatniczej.

Pytania ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku z 13 września 2022 r. 

1)(we wniosku pytanie 6, w uzupełnieniu pytanie 5) Czy sprzedaż Punktów przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, dostawcy lub kontrahenta będzie stanowiła w rozumieniu VAT emisję bonu różnego przeznaczenia (MPV) i w związku z powyższym nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu VAT?

2)(we wniosku pytanie 7, w uzupełnieniu pytanie 6) Czy sprzedaż Punktów przez Wnioskodawcę na rzecz klienta będzie podlegała rejestracji na kasie rejestrującej?

3)(we wniosku pytanie 8, w uzupełnieniu pytanie 7) Czy przekazanie towarów przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Punktów nabytych przez Klienta za środki pieniężne (ze względów technicznych przy użyciu wygenerowanych za Punkty Kuponów) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. pytanie nr 1 (we wniosku Ad. pytanie nr 6)

Sprzedaż Punktów przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta, dostawcy lub kontrahenta będzie stanowiła w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm., dalej: ustawa o VAT) sprzedaż bonu różnego przeznaczenia i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 43 ustawy o VAT przez bon jednego przeznaczenia – rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu. Zgodnie z pkt 44 wskazanego artykułu bonem różnego przeznaczenia jest bon inny niż bon jednego przeznaczenia.

Zgodnie natomiast z art. 8b ustawy o VAT, faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie podlega temu opodatkowaniu wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.

W ocenie Wnioskodawcy Punkty przyznawane Klientom są w istocie bonem różnego przeznaczenia. Należy podkreślić, że Punkty są instrumentem, z którym wiąże się obowiązek ich przyjęcia (po ich wymianie na Kupon) w sklepach zrzeszonych w sieci franczyzowej prowadzonej przez Wnioskodawcę – jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług. Należy podkreślić, że w opisanym stanie faktycznym w momencie wydawania Punktów nie jest znana stawka podatku VAT (Klient może wykorzystać Punkty na towary lub usługi opodatkowane różnymi stawkami VAT).

Z tego względu Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż Punktów powinna być kwalifikowana jako transfer bonów różnego przeznaczenia i tym samym nie będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. W ocenie Wnioskodawcy powyższemu wnioskowi nie stoi na przeszkodzie fakt, że jednocześnie z prawnego punktu widzenia Punkty winny być kwalifikowane jako waluta cyfrowa.

Dodatkowo zastosowania nie znajdzie tutaj również art. 8b ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik faktycznie świadczący usługi w zamian za ten bon, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu. Należy bowiem wskazać, że jakkolwiek transfer Punktów (jako bonów różnego przeznaczenia) dokonywany będzie przez Wnioskodawcę, a faktyczne wydanie towarów może następować w Sklepach prowadzonych przez franczyzobiorców zrzeszonych w sieci Wnioskodawcy, to Wnioskodawca z tytułu tego transferu nie będzie otrzymywał od franczyzobiorców żadnej prowizji. Co więcej, w sposób oczywisty przyznawanie Punktów służy interesom gospodarczym Wnioskodawcy jako franczyzodawcy. Z tego też względu w ocenie Wnioskodawcy nie powstanie tutaj obowiązek opodatkowania usług dystrybucji bonów. Tożsame stanowisko potwierdza także interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2019 r. (nr 0112-KDIL1-3.4012.67.2019.1.KB):

W opisanej sytuacji transferu Bonów – jako bonów różnego przeznaczenia – dokonuje Wnioskodawca, natomiast podmiotami faktycznie świadczącymi usługi w zamian za ten Bony są partnerzy Wnioskodawcy. Z tytułu pośrednictwa w sprzedaży świadczenia danego partnera Wnioskodawca uzyskuje od partnera prowizję handlową.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest – na podstawie art. 8b ust. 2 ustawy – świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz danego partnera usługa pośrednictwa, za którą Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji handlowej.

Podsumowując, w świetle art. 8b ust. 2 ustawy, opodatkowaniu VAT w odniesieniu do dystrybuowanych Bonów podlega/będzie podlegała wyłącznie prowizja należna Wnioskodawcy stanowiąca ekwiwalent usługi pośrednictwa świadczonej na rzecz partnera.

Ad. pytanie nr 2 (we wniosku Ad. pytanie nr 7)

W związku z argumentacją Wnioskodawcy wyrażoną w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 6, sprzedaż Punktów nie będzie podlegała ewidencji na kasie fiskalnej. Ze względu na fakt, że w momencie sprzedaży bonów różnego przeznaczenia nie powstaje obowiązek podatkowy na gruncie VAT, lecz jest on zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT przesunięty do momentu faktycznej dostawy towarów lub faktycznego świadczenia usług, sprzedaż takich bonów nie będzie skutkowała koniecznością ewidencji na kasie rejestrującej. Stanowisko to uznał za prawidłowe Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lipca 2020 r.

(nr 0112-KDIL3.4012.242.2020.2.MŁ), wskazując, że: jeżeli sprzedawane przez Wnioskodawcę karty przedpłacone z kodem będą stanowić bony różnego przeznaczenia (MPV), o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy, to czynność ta (o ile w momencie ich wydania nie następuje świadczenie usług) nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku VAT w momencie ich sprzedaży.

Obowiązek podatkowy w ww. przypadku powstaje w momencie usługi zrealizowanej przy użyciu przedmiotowego bonu. Tym samym odpłatnego wydania bonów różnego przeznaczenia (MPV) nie należy ewidencjonować na kasie rejestrującej.

Podkreślić należy, że obowiązek stosowania kas rejestrujących związany jest z realizacją sprzedaży, a więc wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Natomiast czynność przekazania bonu różnego przeznaczenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie stanowi odpłatnej dostawy towaru ani odpłatnego świadczenia usług, a zatem nie stanowi sprzedaży.

Ad. pytanie nr 3 (we wniosku Ad. pytanie nr 8)

W ślad za uzasadnieniem stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 6 i 7, uznać należy, że wydanie Klientom towarów lub świadczenie na ich rzecz usług w zamian za Kupony wygenerowane przez tych Klientów w Aplikacji za posiadane przez nich Punkty nabyte za środki pieniężne (a więc na gruncie ustawy o VAT wydanie towaru nastąpi w zamian za odpłatnie nabyte bony MPV) będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynności te bowiem będą bowiem faktycznym przekazaniem towarów lub faktycznym świadczeniem usług dokonywanym w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia w rozumieniu art. 8b ustawy o VAT. Oznacza to, że w zależności od towaru lub usługi zrealizowanej w takiej sytuacji w zamian za Kupony, Sklep naliczy odpowiednią stawkę VAT oraz dokona ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać w tym miejscu należy, że od 1 stycznia 2019 r. do ustawy o podatku od towarów i usług zostały wprowadzone dodatkowe przepisy mające na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2016/1065 z dnia 27 czerwca 2016 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do bonów na towary lub usługi (Dz. Urz. UE L 177 z 01.07.2016 str. 9). Celem wprowadzonych przepisów jest uproszczenie, modernizacja i ujednolicenie przepisów ustawy mających zastosowanie do bonów na towary lub usługi. Przy czym nowe regulacje mają zastosowanie wyłącznie do bonów wyemitowanych po 31 grudnia 2018 r.

W myśl art. 2 pkt 41 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie – rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 43 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie jednego przeznaczenia – rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu.

Art. 2 pkt 44 ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie różnego przeznaczenia – rozumie się przez to bon inny niż bon jednego przeznaczenia.

W myśl art. 2 pkt 42 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o emisji bonu – rozumie się przez to pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu.

Z treści art. 2 pkt 45 ustawy wynika, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o transferze bonu – rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji.

Wskazać w tym miejscu należy, że wprowadzenie definicji bonu na towary i usługi jest nie tylko istotne ze względu na potrzebę harmonizacji opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do transakcji z wykorzystaniem bonów w Unii Europejskiej, lecz także ze względu na potrzebę unikania zakłóceń konkurencji. Celem tej definicji jest również rozróżnienie pomiędzy bonami, które można wymienić na towary i usługi a instrumentami płatniczymi, które służą wyłącznie do realizacji płatności, gdyż opodatkowanie bonów podatkiem VAT jako specyficznego środka płatniczego i instrumentów płatniczych jest różne.

Z uwagi na fakt, że bony w praktyce mogą nabierać coraz więcej cech, które charakteryzują instrumenty płatnicze, w każdym przypadku należy badać, czy płatności, przy których skorzystać można z takiego instrumentu, dotyczą ograniczonej liczby oznaczonych co do nazwy towarów lub usług lub czy tożsamość potencjalnych oferentów dostaw towarów lub usług jest znana z góry – wówczas taki instrument zachowuje swój charakter bonu. Należy przy tym podkreślić, że bon może mieć formę materialną lub elektroniczną.

Wymiana bonu na towary lub usługi nie jest płatnością, lecz stanowi wykonanie prawa będącego następstwem płatności, której dokonano w związku z emisją bonu przez emitenta lub przejęciem go przez kolejnego posiadacza. W sytuacjach zaś, gdy środki przechowywane lub przedpłacone wykorzystywane są do pokrycia kosztów towarów lub usług, prawo do takich towarów lub usług powstaje dopiero przy dokonaniu płatności. Różni się jednak od wykonania prawa nabytego przez posiadacza bonu. Przy korzystaniu z bonu w zależności od jego rodzaju, VAT będzie naliczany w chwili transferu bonu albo w chwili skorzystania z bonu.

W odniesieniu do rozróżnienia bonu jednego przeznaczenia od bonu różnego przeznaczenia wskazać należy, że związane jest to z odmiennym traktowaniem tych bonów w świetle VAT. Istotą tego rozróżnienia jest to, czy w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, na które bon ostatecznie zostanie wymieniony, w momencie emisji bonu, dostępnych jest wystarczająco dużo informacji, by stwierdzić, gdzie ma nastąpić opodatkowanie podatkiem i w jakiej kwocie. Zatem gdy powyższe dane są możliwe do określenia, tj. w momencie emisji bonu można określić jego miejsce opodatkowania oraz wysokość podatku należnego, to mamy do czynienia z bonem jednego przeznaczenia. W pozostałych przypadkach, tj. gdy nie można ustalić miejsca opodatkowania w momencie emisji bonu lub nie jest znana kwota podatku należnego mamy do czynienia z bonami różnego przeznaczenia.

Zasady dotyczące opodatkowania transferu bonów jednego i różnego przeznaczenia zostały przedstawione w dziale II rozdziale 2a ustawy „Opodatkowanie w przypadku stosowania bonów”.

I tak, w myśl art. 8a ust. 1 ustawy:

Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

Stosownie do art. 8a ust. 2 ustawy:

Faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług w zamian za bon jednego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia nie uznaje się za niezależną transakcję w części, w której wynagrodzenie stanowił bon.

Jak stanowi art. 8a ust. 3 ustawy:

Jeżeli transferu bonu jednego przeznaczenia dokonuje podatnik działający w imieniu innego podatnika, uznaje się, że taki transfer stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy, dokonane przez podatnika, w imieniu którego działa podatnik.

Stosownie do art. 8a ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy dostawca towarów lub usługodawca nie jest podatnikiem, który działając we własnym imieniu, wyemitował bon jednego przeznaczenia, uznaje się, że ten dostawca lub usługodawca dokonał odpowiednio dostawy towarów lub świadczenia usług, których ten bon dotyczy, na rzecz podatnika, który wyemitował ten bon.

Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy:

Faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.

Na podstawie art. 8b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest umożliwianie prowadzenia sklepów spożywczych na zasadach franczyzy. W zakresie swojej działalności gospodarczej planują Państwo umożliwienie swoim klientom i potencjalnym klientom (dalej: Klienci), zbierania tzw. Punktów, których zapis będzie przechowywany elektronicznie w aplikacji mobilnej przeznaczonej do zainstalowania na urządzeniu mobilnym z systemem operacyjnym. Zapewnią Państwo obsługę technologiczną programu punktowego. Realizowana przez Państwa sprzedaż Punktów będzie opodatkowana w Polsce. Nie jest możliwe wskazanie jednej stawki podatku od towarów i usług, którą miałaby być opodatkowana sprzedaż realizowana w zamian za Punkty. Każdy Uczestnik dopiero po nabyciu Punktów podejmuje decyzje, na co zamierza je przeznaczyć i w jaki sposób je wykorzysta. Sprzedawane Punkty będą miały określoną wartość kwotową.    

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności uznania sprzedawanych punktów za bony różnego przeznaczenia i niepodlegania opodatkowaniu sprzedaży ww. punków. 

Aby rozstrzygnąć Państwa wątpliwości, należy przeanalizować czy punkty będą stanowić bony jednego przeznaczenia czy bony różnego przeznaczenia.

Jak już wcześniej wskazano, przez bon jednego przeznaczenia należy rozumieć taki bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których dany bon dotyczy oraz kwota należnego podatku z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu. Natomiast za bon różnego przeznaczenia uznaje się bon inny niż bon jednego przeznaczenia.

Z okoliczności sprawy wynika, że realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż Punktów będzie opodatkowana w Polsce. Wskazali Państwo, że nie jest możliwe wskazanie jednej stawki podatku od towarów i usług, którą miałaby być opodatkowana sprzedaż realizowana w zamian za Punkty.    

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że sprzedawane przez Państwa punkty będą stanowić bony różnego przeznaczenia, o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro sprzedawane przez Państwa punkty będą stanowić bony różnego przeznaczenia, o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy, to ich sprzedaż (transfer) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8b ust. 1 zdanie drugie ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie niepodlegania obowiązkowi ewidencjowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży punktów, należy zauważyć, że obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.  

Podkreślić należy, że obowiązek stosowania kas rejestrujących związany jest z realizacją sprzedaży, a więc wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Natomiast czynność przekazania bonu różnego przeznaczenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie stanowi odpłatnej dostawy towaru ani odpłatnego świadczenia usług, a zatem nie stanowi sprzedaży.

W rozpatrywane sprawie sprzedawane przez Państwa punkty będą stanowić bony różnego przeznaczenia, o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy a ich sprzedaż (transfer) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że nie będą mieli Państwo obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży punktów, które będą bonami różnego przeznaczenia.   

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie opodatkowania przekazania przez Państwa towarów za punkty, należy zauważyć, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, że sprzedawane przez Państwa punkty będą stanowić bony różnego przeznaczenia, o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy, a zatem ich sprzedaż (transfer) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro  sprzedawane przez Państwa punkty będą stanowić bony różnego przeznaczenia, to na podstawie art. 8b ust. 1 zdanie pierwsze ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegać zrealizowana przez Państwa dostawa towarów w zamian za ww. punkty przyjmowane jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.          

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych zostanie załatwiony odrębnie.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w szczególności odnoszące się do opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących bonu różnego przeznaczenia takich jak usługi dystrybucji lub promocji, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).