Prawo do odliczenia podatku naliczonego od projektu zrealizowanego w latach 2014-2015. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.377.2020.2.JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.07.2020, sygn. 0112-KDIL3.4012.377.2020.2.JK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od projektu zrealizowanego w latach 2014-2015.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2020 r. (data wpływu 17 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od projektu zrealizowanego w latach 2014-2015 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od projektu zrealizowanego w latach 2014-2015. Wniosek uzupełniono 17 lipca 2020 r. o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i posiada własny numer NIP. Począwszy od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się dla potrzeb VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, pod NIP Gminy.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, odpowiedzialna jest za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest m.in. tworzenie oraz modernizacja infrastruktury wykorzystywanej przez jednostki organizacyjne Gminy do bieżącego zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie edukacji publicznej. Obowiązek realizacji zadań własnych w ww. zakresie wynika z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.; dalej: Ustawa o samorządzie gminnym), zgodnie z którym zadania własne Gminy obejmują, w szczególności sprawy z zakresu edukacji publicznej. Mając na uwadze powyższe, realizacja opisanych projektów inwestycyjnych stanowi przejaw realizacji zadań własnych Gminy.

Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148; dalej: Prawo Oświatowe) zakładanie i prowadzenie na terenie Gminy w szczególności przedszkoli publicznych oraz szkół podstawowych jest zadaniem własnym Gminy.

W strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się m.in. Przedszkole Miejskie mające status gminnej jednostki budżetowej (dalej: Przedszkole), które do dnia poprzedzającego podjęcie przez Gminę wspólnych rozliczeń VAT (tj. do dnia 31 grudnia 2016 r.) stanowiło odrębnego od Gminy podatnika VAT, korzystającego ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Począwszy od 1 stycznia 2017 r. działalność opodatkowana VAT Przedszkole uwzględniania jest w scentralizowanym rozliczeniu VAT Gminy. Równocześnie Gmina wskazuje, że nie dokonywała ona korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie Gminę podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. wsteczna centralizacja rozliczeń VAT) na zasadach opisanych w Rozdziale 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280).

Do zadań Przedszkola należało/należy w szczególności opieka i wychowanie uczęszczających do niego dzieci. Jednocześnie w ramach wykonywania ww. zadań Przedszkole świadczy za odpłatnością usługi opieki ponad bezpłatny limit godzin oraz usługi wyżywienia na rzecz jego wychowanków. Niemniej jednak, zdaniem Gminy zarówno sprzedaż posiłków na rzecz podopiecznych jak i opieka nad nimi ponad ustalony bezpłatny limit godzin mieści się w dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, w konsekwencji czego podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT. Ponadto obecnie Przedszkole dokonuje również sporadycznie wynajmu sal na rzecz osób zainteresowanych.

W latach 2014-2015 Przedszkole zrealizowało projekt pn.: X (dalej: Inwestycja). Przedmiotem Inwestycji był zakup niezbędnego sprzętu umożliwiającego uruchomienie systemu informatycznego polegającego na dostarczeniu nowoczesnych e-usług w postaci platformy cyfrowej wykorzystywanej na potrzeby działalności Przedszkola w zakresie opieki i wychowania uczęszczających do niego dzieci (dalej: Infrastruktura).

Realizacja Inwestycji została sfinansowana zarówno ze środków własnych Gminy jak i z uzyskanych środków zewnętrznych. W tym zakresie Gmina (jako beneficjent) zawarła z Samorządem Województwa umowę z dnia xx września 2014 r. na dofinansowanie Inwestycji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W związku z realizacją Inwestycji Przedszkole ponosiło wydatki na zakup we własnym imieniu i na własny rachunek towarów i usług, których zakup był dokumentowany wystawianymi na Przedszkole przez dostawców/usługodawców fakturami VAT z podaniem danych Przedszkola. W tym zakresie Przedszkole ponosiło wydatki, w szczególności na:

  1. Wykonanie dokumentacji technicznej, w tym m.in. studium wykonalności Inwestycji;
  2. Wykonanie prac remontowych w serwerowni oraz w zakresie okablowania jednostki;
  3. Zakup i instalacje sprzętu (m.in. komputerów, drukarek, czytnika kart indentyfikacyjnych wraz z kartami dla pracowników i rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola, aparatów fotograficznych, kamery cyfrowej, monitora LCD, dysku zewnętrznego do archiwizacji oraz serwera wraz z oprogramowaniem i monitorem);
  4. Dostarczenie, wdrożenie i uruchomienie systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów oraz e-usług;
  5. Promocję oraz audyt Inwestycji.

W tym miejscu Gmina pragnie wskazać, iż do zakupionych w ramach Inwestycji e-usług, zaliczyć należy:

  1. E-ogłoszenia usługa umożliwia rodzicom dostęp do m.in. informacji na temat życia przedszkola, w tym organizowanych wydarzeń;
  2. E-informacja usługa umożliwia rodzicom stały dostęp do m.in. jadłospisu, tablicy ogłoszeń, zastępstwa na grupach oraz grafiku zajęć dodatkowych;
  3. E-zebranie usługa polega na tym, iż rodzice otrzymują mailem informację o zbliżających się spotkaniach z wychowawcą oraz może potwierdzić swoją obecność lub zadeklarować nieobecność na spotkaniu;
  4. E-kontakt usługa pozwala na wysyłanie wiadomości do dyrekcji i wychowawców grup oraz monitorowanie postępu w zgłoszonej sprawie;
  5. E-obecność usługa pozwała rodzicom zgłaszać nieobecność dziecka w Przedszkolu, a ponadto umożliwia weryfikację ilości dni opuszczonych przez dziecko w miesiącu/kwartale;
  6. E-należności usługa pozwala m.in. na drukowanie blankietów opłat za Przedszkole oraz umożliwia kontrolowanie rozliczeń w tym zakresie.

Powstała w ramach Inwestycji Infrastruktura służyła/służy wyłącznie realizacji działalności statutowej Przedszkola w zakresie opieki i wychowania. Infrastruktura jest zatem wykorzystywana zarówno na potrzeby realizacji zadań własnych Gminy w zakresie opieki i wychowania (czynności niepodlegające VAT) oraz świadczenia związanych z tymi zadaniami odpłatnych usług opieki ponad bezpłatny limit godzin i sprzedaży posiłków, na rzecz wychowanków Przedszkola (czynności zwolnione z VAT). Jednocześnie Infrastruktura nie była i nie jest przy tym wykorzystywana na potrzeby świadczenia jakichkolwiek innych usług opodatkowanych VAT, w szczególności przy realizowanych za pośrednictwem Przedszkola usług wynajmu powierzchni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w cenie wydatków związanych z realizacją Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w cenie wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT dających prawo do odliczenia tj. stanowią przedmiot czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Przedszkole, w ramach Inwestycji dokonało modernizacji wykorzystywanej infrastruktury technicznej w celu poprawy jakości obsługi rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola poprzez wprowadzenie nowoczesnych e-usług oraz wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów. Powstała w ramach Inwestycji Infrastruktura jest wykorzystywana zarówno do wykonywania zadań własnych Gminy w zakresie opieki i wychowania (czynności niepodlegające VAT) oraz do świadczenia związanych z tymi zadaniami odpłatnych usług opieki ponad bezpłatny limit godzin i sprzedaży posiłków, na rzecz wychowanków Przedszkola (czynności zwolnione z VAT). Jednocześnie jak wskazano w opisie stanu faktycznego Infrastruktura nie jest wykorzystywana w żaden inny sposób, tj. w szczególności nie jest ona odpłatnie udostępniania na podstawie zawieranych przez Gminę (Przedszkole) umów cywilnoprawnych (np. na podstawie umowy najmu lub dzierżawy).

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, w ocenie Gminy wydatki poniesione na realizację Inwestycji nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT dającymi prawo do odliczenia tego podatku, z uwagi na co warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w żadnym momencie eksploatacji Infrastruktury nie zostanie spełniony.

Gmina również podkreśliła, że kwestia braku prawa do odliczenia VAT z wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji została uprzednio potwierdzona w ramach interpretacji indywidualnej prawa podatkowego wydanej przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 lipca 2015 r.

Ponadto na marginesie Gmina dodatkowo zauważa, iż ponoszone przez Przedszkole wydatki na realizację Inwestycji, dotyczą okresów rozliczeniowych upływających w latach 2014-2015. Powyższe omacza zatem, iż bez względu na sposób wykorzystania Infrastruktury, Gminie nie powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych wydatków ze względu na upływ 5 letniego okresu przedawnienia prawa do odliczenia VAT. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 13a ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10 i 11 (na bieżąco lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych), może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W konsekwencji Gmina nie jest uprawniona do dokonania odliczenia VAT z wydatków poniesionych w ramach Inwestycji, w tym w drodze korekty, o której mowa w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Jednocześnie z uwagi na fakt, że Inwestycja została zrealizowana w celu, w szczególności ułatwienia komunikacji z rodzicami dzieci uczęszczających do Przedszkola, jak również uproszczenia działalności Przedszkola w tym zakresie (wprowadzenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów), a sposób wykorzystania Infrastruktury po jej nabyciu nie uległ zmianie (wykorzystanie do czynności niepodlegających opodatkowaniu i zwolnionych z VAT), Gminie nie przysługuje także prawo do odliczenia VAT z wydatków związanych z Inwestycją w drodze korekty wieloletniej, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Prezentowane przez Gminę stanowisko zostało potwierdzone w szeregu interpretacji indywidualnych, w tym przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z dnia 3 stycznia 2018 r., znak: 0111-KDIB3-2.4012.694.2017.1.AR, w ramach której DKIS uznał, iż: Jak wynika bowiem z przedstawionego opisu sprawy, działalność prowadzona w tych budynkach nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. W budynkach Przedszkoli i Żłobka, których dotyczy modernizacja prowadzona jest działalność zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24. W świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących poniesionych nakładów inwestycyjnych na modernizację obiektu Przedszkola Samorządowego nr II w Ch., Przedszkola Samorządowego.., oraz Żłobka Miejskiego w Ch..

W konsekwencji należy uznać, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Gmina zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, o czym stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z realizacją Inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Rozpatrując kwestie zawarte we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

W konsekwencji, jednostki organizacyjne gminy posiadające status zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej, nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem wszelkie czynności wykonywane przez te jednostki organizacyjne na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tej jednostki (zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

Z opisu sprawy wynika, że w strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się m.in. Przedszkole mające status gminnej jednostki budżetowej, które do dnia poprzedzającego podjęcie przez Gminę wspólnych rozliczeń VAT (tj. do dnia 31 grudnia 2016 r.) stanowiło odrębnego od Gminy podatnika VAT, korzystającego ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Począwszy od 1 stycznia 2017 r. działalność opodatkowana VAT Przedszkole uwzględniania jest w scentralizowanym rozliczeniu VAT Gminy. Równocześnie Gmina wskazuje, że nie dokonywała ona korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie Gminę podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. wsteczna centralizacja rozliczeń VAT).

W latach 2014-2015 Przedszkole zrealizowało projekt którego przedmiotem był zakup niezbędnego sprzętu umożliwiającego uruchomienie systemu informatycznego polegającego na dostarczeniu nowoczesnych e-usług w postaci platformy cyfrowej wykorzystywanej na potrzeby działalności Przedszkola w zakresie opieki i wychowania uczęszczających do niego dzieci.

W związku z realizacją Inwestycji Przedszkole ponosiło wydatki na zakup we własnym imieniu i na własny rachunek towarów i usług, których zakup był dokumentowany wystawianymi na Przedszkole przez dostawców/usługodawców fakturami VAT z podaniem danych Przedszkola.

Powstała w ramach Inwestycji Infrastruktura służyła/służy wyłącznie realizacji działalności statutowej Przedszkola w zakresie opieki i wychowania. Infrastruktura jest zatem wykorzystywana zarówno na potrzeby realizacji zadań własnych Gminy w zakresie opieki i wychowania (czynności niepodlegające VAT) oraz świadczenia związanych z tymi zadaniami odpłatnych usług opieki ponad bezpłatny limit godzin i sprzedaży posiłków, na rzecz wychowanków Przedszkola (czynności zwolnione z VAT). Jednocześnie Infrastruktura nie była i nie jest przy tym wykorzystywana na potrzeby świadczenia jakichkolwiek innych usług opodatkowanych VAT, w szczególności przy realizowanych za pośrednictwem Przedszkola usług wynajmu powierzchni.

W odniesieniu do wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu należy zauważyć, że dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma to, że od dnia 1 stycznia 2017 r. nastąpiła w Gminie centralizacja rozliczeń w podatku VAT.

Odnosząc się zatem do wydatków dotyczących projektu, których realizacja miała miejsce przed dniem 1 stycznia 2017 r. wskazać należy, że jak wynika z treści wniosku jednostka organizacyjna Przedszkole, była w tym okresie odrębnym od Gminy podmiotem.

W konsekwencji Gmina do dnia 31 grudnia 2016 r. nie wykorzystywała Inwestycji do swoich czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Traktowała bowiem siebie i swoją jednostkę organizacyjną Przedszkole, jako odrębnych podatników VAT i nie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do wydatków poniesionych w latach 2014-2015 na realizację przedmiotowej Inwestycji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia, ponieważ towary i usługi nabyte związane Inwestycją nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi Gminy.

Należy również wskazać, że po dokonaniu centralizacji w Gminie Przedszkole ma status gminnej jednostki budżetowej, które jednak do dnia poprzedzającego podjęcie przez Gminę wspólnych rozliczeń VAT (tj. do dnia 31 grudnia 2016 r.) stanowiło odrębnego od Gminy podatnika VAT. Dopiero więc począwszy od 1 stycznia 2017 r. działalność Przedszkola uwzględniania jest w scentralizowanym rozliczeniu VAT Gminy.

Co istotne w analizowanej sprawie Gmina nie dokonywała korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez Gminę rozliczeń wspólnych wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. wsteczna centralizacja rozliczeń VAT).

A więc do dnia 31 grudnia 2016 r. Przedszkole było odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, i to Przedszkolu przysługiwałoby ewentualne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przedmiotową Inwestycję, co jednak w przedmiotowej sprawie nie mogło mieć miejsca ponieważ zakupy związane z przedmiotową inwestycją służyły czynnościom statutowym i zwolnionym przedmiotowo.

Powyższego nie zmienia również fakt, że w dniu złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina i Przedszkole są scentralizowane.

Zatem skoro towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji nie są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Tym samym nie zostaną spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: X.

Tut. Organ wskazuje, że Wnioskodawca zawarł inne uzasadnienie prawne. Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej