Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.291.2022.2.AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.291.2022.2.AW

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 sierpnia 2022 r. (wpływ 3 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającego w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym do właściwego urzędu skarbowego miesięczne deklaracje JPK VAT (M). Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zadania własne mieszczą się w obszarze edukacji publicznej, pomocy społecznej, utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Zadania o charakterze publicznoprawnym, uznawane są przez Gminę jako niepodlegające regulacjom VAT, z tytułu których Gmina nie uzyskuje żadnych wpływów, są to zadania m.in. związane z utrzymaniem oświetlenia ulicznego. Natomiast wybrane działania przeprowadzane są przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych i traktuje się je jako podlegające regulacjom VAT. W ramach tych czynności Gmina dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych podatkiem VAT, według odpowiednich stawek (np. wynajem lokali użytkowych), jak również podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz zwolnionych od podatku (np. dzierżawa gruntu na cele rolnicze).

Gmina przystąpiła do realizacji projektu w ramach umowy nr (…) o dofinansowanie Projektu (…) pn. „(…)” współfinasowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (…).

Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej 10 budynków użyteczności publicznej oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych na terenie Gminy A. Planowane do termomodernizacji budynki to:

1.Gminny Zakład Opieki Zdrowia w A: modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji fotowoltaicznych, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest również nadzór inwestorski.

2.Zespół Placówek Oświatowych w B: modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji fotowoltaicznych, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest również nadzór inwestorski.

3.Szkoła Podstawowa C: modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji fotowoltaicznych, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest również nadzór inwestorski.

4.Zespół Placówek Oświatowych w D: modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji fotowoltaicznych, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest również nadzór inwestorski.

5.Przedszkole Samorządowe E: modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja instalacji fotowoltaicznych, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest również nadzór inwestorski.

6.Zespół Placówek Oświatowych w F: modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji fotowoltaicznej, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest również nadzór inwestorski.

7.Szkoła Podstawowa w G: modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji fotowoltaicznej, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest również nadzór inwestorski.

8.Zespół Placówek Oświatowych w H: modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji fotowoltaicznych, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest również nadzór inwestorski.

9.Szkoła Podstawowa w I: modernizacja instalacji c.o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji fotowoltaicznych, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest nadzór inwestorski.

10.Szkoła Podstawowa (…) w A: modernizacja instalacji c,o., modernizacja instalacji c.w.u., docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż instalacji fotowoltaicznych, modernizacja oświetlenia. W ramach zadania planowany jest również nadzór inwestorski.

Ad 1 Gminny Zakład Opieki Zdrowia w A jest własnością Gminy. W budynku Gminnego Zakładu Opieki Zdrowia w A, Gmina nie prowadzi sprzedaży i nie uzyskuje przychodów. Gminny Zakład Opieki Zdrowia w A wykorzystuje budynek do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania i niepodlegających opodatkowaniu.

Ad 2- 7 Inwestycje realizowane będą w ramach zadań własnych Gminy zawartych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. W budynkach poszczególnych placówek nie prowadzono i nie prowadzi się żadnej działalności gospodarczej. Budynki służą wyłącznie zadaniom oświatowym. Gmina nie osiągała i nie osiąga przychodów związanych z funkcjonowaniem budynków szkół.

Ad 8 -10 W placówkach prowadzona jest działalność oświatowa. Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że organy władzy publicznej są podatnikami jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

·     Zespół Placówek Oświatowych w H: zawarta umowa najmu z właścicielem urządzeń typu vendig służącymi do sprzedaży napojów gorących oraz produktów typu snack. Placówka wynajmuje 2 m kwadratowe powierzchni użytkowej lokalu, na której zostały zamontowane urządzenia. W zamian za udostępnienie powierzchni Najemca zobowiązany jest do zapłacenia czynszu miesięcznego. Do kwoty netto doliczany jest podatek VAT według stawki 23%. Umowa zawarta jest na czas określony. W momencie realizacji projektu umowa będzie zakończona i tym samym nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza.

·     Szkoła Podstawowa I: umowa najmu, udostępnienie miejsca na dachu budynku pod antenę służącą do nadawania i odbierania Internetu. Najemca płaci czynsz miesięczny. Do kwoty netto doliczany jest podatek VAT według stawki 23%. Umowa zawarta jest na czas określony. W momencie realizacji projektu umowa będzie zakończona i tym samym nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza.

·     Szkoła Podstawowa (…) w A: zawarta umowa najmu z właścicielem urządzeń typu vendig służącymi do sprzedaży napojów gorących oraz produktów typu snack. Placówka wynajmuje 1,5 m kwadratowego powierzchni użytkowej lokalu, na której zostały zamontowane urządzenia. W zamian za udostępnienie powierzchni Najemca zobowiązany jest do zapłacenia czynszu miesięcznego. Do kwoty netto doliczany jest podatek VAT według stawki 23%.

Umowa najmu udostępnienia miejsca w budynku szkoły w celu umieszczenia centrali internetowej. Czynsz naliczany jest w kwocie brutto. Umowa zawarta jest na czas określony. W momencie realizacji projektu umowa będzie zakończona i tym samym nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Tak, jednostki objęte termomodernizacją zostały scentralizowane od 1 stycznia 2017 r.

Faktury wystawiane są na Gminę.

Po ukończeniu inwestycji, nabyte towary i usługi (w odniesieniu do danego budynku) w ramach realizacji projektu pn. „(…)” wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia polegającego na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy, nie posiada ona prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynku Gminnego Ośrodka Opieki Zdrowotnej oraz budynków Zespołu Placówek Oświatowych w B, Szkoły Podstawowej C, Zespołu Placówek Oświatowych w D, Przedszkola Samorządowego E, Zespołu Placówek Oświatowych w F, Szkoły Podstawowej w G, Zespołu Placówek Oświatowych w H, Szkoły Podstawowej w I, Szkoły Podstawowej (…) w A.

Zdaniem Gminy, zebrana dokumentacja dla realizowanego zadania wskazuje na to, że koszty inwestycji termomodernizacji budynków Szkół Podstawowych oraz Gminnego Ośrodka Opieki Zdrowotnej będą one służyć wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunek w omawianej sprawie nie zostanie zatem spełniony, ponieważ poniesione wydatki dotyczące projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponadto zmodernizowany budynek Gminnego Ośrodka Opieki Zdrowotnej będzie wykorzystywany do wykonywania zadań niepodlegających opodatkowaniu związanych z bezpłatną opieką zdrowotną realizowanych na podstawie ustawy o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej 10 budynków użyteczności publicznej oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych na terenie Gminy A. Planowane do termomodernizacji budynki to: Gminny Zakład Opieki Zdrowia w A, Zespół Placówek Oświatowych w B, Szkoła Podstawowa C, Zespół Placówek Oświatowych w D, Przedszkole Samorządowe E, Zespół Placówek Oświatowych w F, Szkoła Podstawowa w G, Zespół Placówek Oświatowych w H, Szkoła Podstawowa w I oraz Szkoła Podstawowa (…) w A.

Jednostki objęte termomodernizacją zostały scentralizowane od 1 stycznia 2017 r.

Faktury wystawiane są na Gminę.

Po ukończeniu inwestycji, nabyte towary i usługi (w odniesieniu do danego budynku) w ramach realizacji projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – po ukończeniu inwestycji, nabyte towary i usługi (w odniesieniu do danego budynku) wykorzystywane będą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując ww. projekt będzie wykonywała zadania własne zdefiniowane w ustawie o samorządzie gminnym. Wobec tego, Gmina nabywając towary i usługi nie będzie dokonywała ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zatem w tym przypadku nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Gmina nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu projektu polegającego na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).