Prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych od podmiotu trzeciego usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą ... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.366.2017.21.S.IG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.366.2017.21.S.IG

Temat interpretacji

Prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych od podmiotu trzeciego usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

1)  ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 14 kwietnia 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 maja 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 2597/21,  

2)  stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2017 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 kwietnia 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych od podmiotu trzeciego usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Uzupełnili go Państwo – na wezwanie Organu – pismem z 29 czerwca 2017 r. (wpływ 29 czerwca 2017 r.) i z 19 lipca 2017 r. (wpływ 19 lipca 2017 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym świadczącym na rzecz innych podmiotów gospodarczych (dalej Usługobiorcy) następujące usługi:

a) usługi wynajmu żurawi wieżowych wraz z obsługą, tj. z osobami pełniącymi funkcję operatorów żurawi (dalej Usługi Wynajmu z Obsługą);

b) usługi wynajmu żurawi wieżowych bez obsługi (dalej: Usługi Wynajmu bez Obsługi);

c) usługi transportu żurawi wieżowych na plac budowy i z placu budowy (dalej Usługi Transportu);

d) usługi montażu i demontażu żurawi wieżowych na placu budowy (dalej: Usługi Montażu i Demontażu).

Zarówno Usługi Wynajmu z Obsługą (wskazane w pkt a) jak i Usługi Wynajmu bez Obsługi (wskazane w pkt b) są świadczone zgodnie z poniższymi zasadami.

Wnioskodawca wynajmuje na rzecz Usługobiorców własne żurawie wieżowe lub pozyskane na podstawie umów najmu lub leasingu od podmiotu trzeciego.

Co do zasady, w celu świadczenia Usług Wynajmu z Obsługą Wnioskodawca nabywa od podmiotu trzeciego usługi udostępniania operatorów żurawi. W ramach wykonywania Usług Wynajmu z Obsługą organizacją pracy operatorów zajmuje się bezpośrednio kierownik budowy wyznaczony przez generalnego wykonawcę lub inwestora (tj. w każdym przypadku jest to osoba inna niż przedstawiciel podmiotu udostępniającego operatora żurawi). Sporadycznie Wnioskodawca korzysta także z pracy operatorów zatrudnionych bezpośrednio przez Wnioskodawcę.

W przypadku Usług Wynajmu z Obsługą, może się zdarzyć, iż Wnioskodawca nabędzie od jednego podmiotu zarówno usługi udostępniania operatorów żurawi, jak i usługi najmu lub leasingu żurawi. W takim wypadku nabyta przez Wnioskodawcę usługa ma charakter udostępnienia żurawia wieżowego wraz z obsługą operatora.

W zdecydowanej większości przypadków Wnioskodawca nabywa usługi operatorów żurawi od podmiotów które zapewniają Wnioskodawcy wyłącznie operatorów bez jednoczesnego udostępniania maszyn budowlanych (żurawi wieżowych).

Co do zasady Wnioskodawca świadczy Usługi Wynajmu z Obsługą oraz Usługi Wynajmu bez Obsługi na podstawie umów najmu. Najczęściej Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Usługobiorców jako podwykonawca w rozumieniu art. 647¹ i nast. Kodeksu cywilnego, tj. usługi te nie są świadczone na rzecz inwestora w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących umowy o roboty budowlane, ale na rzecz wykonawcy lub dalszego wykonawcy (podwykonawcy) w rozumieniu tych przepisów. Jednakże sporadycznie zdarzają się przypadki, w których odbiorcami ww. usług są inwestorzy. Także w przyszłości Wnioskodawca co do zasady zamierza świadczyć swoje usługi dla podmiotów innych niż inwestorzy, przy czym nie wyklucza także możliwości świadczenia usług na rzecz podmiotów będących ostatecznymi odbiorcami robót i obiektów budowlanych.

Umowy najmu nie określają dokładnego przeznaczenia żurawi wieżowych, a jedynie wskazują nazwę budowy.

Żurawie wieżowe wynajmowane przez Wnioskodawcę służą do transportu pionowego na placu budowy, tj. do podnoszenia i przenoszenia obiektów na placu budowy, w szczególności materiałów budowlanych, narzędzi budowlanych, a także osób (personelu przebywającego na placu budowy) w odpowiednio zabezpieczonym koszu.

Usługi Transportu (wskazane wyżej w pkt c) świadczone na rzecz Usługobiorców nie są bezpośrednio wykonywane przez Wnioskodawcę ale przez podmiot trzeci, od którego Wnioskodawca nabywa usługi wynajmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą.

Usługi Montażu i Demontażu (wskazane wyżej w pkt d) wykonywane są przez Wnioskodawcę przy pomocy dźwigów samochodowych oraz ekip montażowych. Wnioskodawca nabywa usługi dźwigów samochodowych od podmiotów trzecich. Wnioskodawca korzysta z własnych ekip montażowych (tj. składających się z osób zatrudnionych bezpośrednio przez Wnioskodawcę na różnych podstawach prawnych) lub ekip montażowych zapewnionych przez podmioty trzecie. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi dźwigów samochodowych polegają na udostępnianiu przez podmiot trzeci dźwigu samochodowego wraz z obsługą operatorską (zapewnienie obsługi dźwigu samochodowego przez operatora leży w gestii podmiotu udostępniającego ten dźwig). Praca dźwigu samochodowego wraz z operatorem polega na podnoszeniu różnych elementów - głównie części dźwigu wieżowego - które są następnie montowane lub demontowane przez ekipy montażowe (zapewniane przez Wnioskodawcę lub pozyskane od podmiotów trzecich). Wnioskodawca zapewnia nadzór zarówno nad pracami ekip montażowych jak i nad pracą dźwigu samochodowego i jego operatora, tak aby prawidłowo wykonać własną Usługę Montażu i Demontażu.

Zakres poszczególnych usług wykonywanych na rzecz Usługobiorców regulują umowy zawierane przez Wnioskodawcę z Usługobiorcami przy czym w zależności od otrzymanego zlecenia Wnioskodawca może świadczyć jedną bądź kilka usług spośród wymienionych wyżej w pkt a-d.

Co do zasady, Usługi Transportu oraz Usługi Montażu i Demontażu są świadczone na rzecz podmiotów, na rzecz których Wnioskodawca wykonuje również Usługi Wynajmu z Obsługą lub Usługi Wynajmu bez Obsługi. W takim przypadku przedmiotem Usług Transportu oraz Usług Montażu i Demontażu jest transport lub montaż i demontaż żurawi wynajmowanych przez Wnioskodawcę w ramach Usług Wynajmu z Obsługą lub Usług Wynajmu bez Obsługi. Jednakże Usługi Transportu lub Usługi Montażu i Demontażu mogą być świadczone niezależnie (tj. bez jednoczesnego wynajmowania żurawi). Dotychczas tego typu sytuacje miały miejsce w przypadku świadczenia usług montażowych za granicą. Niemniej, Spółka nie wyklucza świadczenia Usług Transportu i Usług Montażu i Demontażu na terytorium Polski także dla Usługobiorców nie zamawiających jednocześnie Usług Wynajmu z Obsługą lub Usług Wynajmu bez Obsługi.

Ponadto zdarzają się sytuacje, w których Wnioskodawca świadczy Usługi Wynajmu z Obsługą bądź Usługi Wynajmu bez Obsługi, nie wykonując jednocześnie w tym celu Usług Transportu ani Usług Montażu i Demontażu. Dotyczy to przypadków, w których Usługobiorca zapewnia sobie transport lub montaż i demontaż żurawi we własnym zakresie.

Możliwość wykonania jednej lub kilku spośród usług wymienionych w pkt a-d wynika ze zróżnicowania zapotrzebowania ze strony klientów. Jednocześnie każda spośród usług wymienionych w pkt a-d ma niezależny charakter w tym sensie, że zakres poszczególnych typów usług wymienionych w pkt a-d jest inny, do każdej spośród tych usług ma zastosowanie odrębna metoda kalkulacji wynagrodzenia a zapewnienie ich prawidłowego i bezpiecznego wykonania wymaga posiadania odmiennego doświadczenia i wiedzy. Z tego powodu każdy typ usługi wymieniony wyżej w pkt a-d jest zawsze odrębnie negocjowany i odrębnie ustalana jest cena za ich wykonanie także wtedy, gdy są one objęte jedną umową.

Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż Usługobiorcami usług wymienionych wyżej w pkt a-d są podmioty gospodarcze - podatnicy o których mowa w art. 15 Ustawy VAT zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, co do zasady pełniący funkcje generalnych wykonawców usług budowlanych lub ich podwykonawców. W szczególności Usługobiorcami mogą być także inne podmioty świadczące usługi wynajmu żurawi (zarówno z obsługą lub bez). Zdarzają się jednak przypadki gdy Usługobiorcami są inwestorzy (ostateczni odbiorcy robót lub obiektów budowlanych).

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż dla usług wymienionych wyżej w pkt a) - d) uzyskał opinię wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi (…) (dalej: Opinia), klasyfikującą poszczególne rodzaje usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm. dalej PKWiU 2008) oraz Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. (Dz. U. poz. 1676: dalej PKWiU 2015). Zgodnie z Opinią:

a) wynajem żurawi wieżowych wraz z obsługą operatorską, bez względu na rodzaj wykonywanych prac - klasyfikowany jest w grupowaniu 43.99.90.0 zarówno wg PKWiU 2008 jak i wg PKWiU 2015 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych;

b) wynajem żurawi wieżowych bez obsługi operatorskiej - klasyfikowany jest w grupowaniu 77.32.10.0 zarówno wg PKWiU 2008 jak i wg PKWiU 2015 - Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi;

c) transport żurawi wieżowych na plac budowy i z placu budowy, wykonywany samochodami ciężarowymi - klasyfikowany jest w grupowaniu 49.41.19 zarówno wg PKWiU 2008 jak i wg PKWiU 2015 - Pozostały transport drogowy towarów;

d) montaż / demontaż żurawi wieżowych na placu budowy - klasyfikowany jest w grupowaniu 33.20.29.0 zarówno wg PKWiU 2008 jak i wg PKWiU 2015 - Usługi instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca wskazał, że 15 marca 2017 roku (data doręczenia Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej 21 marca 2017 roku) złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawidłowego sposobu opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, wymienionych w pkt a-d powyżej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu do wniosku z 29 czerwca 2017 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu Wnioskodawca wyjaśnił, że przedstawione we wniosku pytania dotyczą transakcji zakupowych, a w konsekwencji prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od tych transakcji. Dla świadczonych przez Stronę: Usług Wynajmu z Obsługą, Usługi Wynajmu bez Obsługi, Usług Transportu oraz Usług Montażu i Demontażu, 22 czerwca 2017 roku, Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną nr 0114-KDIP1-2.4012.45.2017.2.KT.

W odniesieniu do pytania 3 (nabycie usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską w celu świadczenia Usług Montażu i Demontażu) Wnioskodawca wskazał:

Pytanie nr 3 dotyczy sytuacji nabywania przez Wnioskodawcę usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską dla których usługodawcy - Kontrahenci nie podają symbolu PKWiU. Wnioskodawca zauważył, iż na fakturach dokumentujących świadczenie usług opodatkowanych stawką 23% podawanie grupowania PKWiU nie jest konieczne. Na wystawianych fakturach Kontrahenci wykazują kwotę podatku VAT według stawki 23%.

Wnioskodawca nabywa usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą służące zamontowaniu oraz zdemontowaniu żurawi wieżowych na placu budowy. Usługodawcy angażują do wykonania tej usługi dźwigi samochodowe wraz z ich obsługą. Wnioskodawca definiuje natomiast zakres prac, jakie mają być wykonane za pomocą dźwigu samochodowego w związku z montażem lub demontażem żurawi wieżowych.

Usługi dźwigów samochodowych są świadczone przez usługodawcę za pomocą specjalistycznego sprzętu - żuraw samochodowy - oraz przy zaangażowaniu przez usługodawcę ekip montażowych - obsługa żurawia samochodowego. W ramach nabywanych usług, usługodawcy wykonują następujące czynności: wyładunek zdemontowanych elementów żurawi wieżowych po ich przetransportowaniu z miejsca składowania na plac budowy, podnoszenie i przenoszenie poszczególnych elementów żurawi wieżowych na placu budowy - w celu montażu żurawia wieżowego - którym dysponuje Wnioskodawca, podnoszenie i przenoszenie poszczególnych elementów żurawi wieżowych na placu budowy w celu demontażu żurawi wieżowych po zakończeniu budowy oraz załadunku zdemontowanych części żurawi wieżowych do samochodów ciężarowych.

Wnioskodawca nabywa usługi dźwigów samochodowych we własnym imieniu w celu zamontowania żurawi wieżowych na placu budowy oraz zdemontowania żurawi wieżowych po zakończeniu budowy.

Nabywane świadczenia służą zatem prawidłowemu wykonaniu przez Wnioskodawcę Usług Montażu i Demontażu na rzecz klientów Wnioskodawcy.

Przedmiotem umów z Kontrahentami jest każdorazowo udostępnienie dźwigów samochodowych wraz z ekipami montażowymi w umówionym miejscu i terminie. Wnioskodawca nie zawiera z Kontrahentami odrębnych pisemnych umów regulujących zasady współpracy. Każde zlecenie realizowane jest w oparciu o indywidualne zamówienia, których szczegóły negocjowane są drogą telefoniczną oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Wynagrodzenie z tytułu nabywanych usług ustalane jest ryczałtowo w odniesieniu do pojedynczego zamówienia lub w oparciu o stawki za godzinę pracy udostępnionego dźwigu wraz z obsługą. W całkowitej kwocie wynagrodzenia mieszczą się również koszty dojazdu dźwigów samochodowych na miejsce wykonania usługi, koszty tzw. „mobilizacji" dźwigów samochodowych, tj. ich odpowiedniego zamontowania i zabezpieczenia na placu budowy, a także koszty dostarczenia balastów betonowych służących dociążeniu żurawia samochodowego.

Dokumentując wykonanie usług dźwigów samochodowych Kontrahenci wykazują na fakturze pozycję: „Usługi dźwigowe”, „Praca żurawia”, itp. Faktury od kontrahentów zawierają również inne dodatkowe pozycje związane z wykonaniem dodatkowych czynności, w związku z którymi ustalono dodatkowe wynagrodzenie np. „Dojazd żurawia”, „Dowóz osprzętu”, „Transport balastu do dźwigu”.

Kontrahenci, od których Wnioskodawca nabywa usługi dźwigów samochodowych, są podatnikami o których mowa w art. 15 Ustawy VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z 19 lipca 2017 r. Wnioskodawca na wezwanie organu o jednoznaczne i precyzyjne wskazanie pełnego (siedmiocyfrowego) symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z  29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) dla  świadczenia nabywanego przez Wnioskodawcę, o którym mowa w pytaniu 1, w pytaniu 2 oraz w pytaniu 3 wyjaśnił, że w jego ocenie  prawidłowe pełne symbole PKWiU wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.), dla poszczególnych rodzajów świadczeń nabywanych przez Wnioskodawcę są następujące:

1) w odniesieniu do usług opisanych w pytaniu nr 1 - 78.30.19.0 (Pozostałe usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej niesklasyfikowanego),

2) w odniesieniu do usług opisanych w pytaniu nr 2 - 49.41.19.0 (Pozostały transport drogowy towarów),

3) w odniesieniu do usług opisanych w pytaniu nr 3 - 33.20.29.0 (Usługi instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Wnioskodawca zauważył, iż zgodnie z pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, przedstawionych w załączniku do ww. rozporządzenia Rady Ministrów, podmiotem zobowiązanym do prawidłowego zastosowania klasyfikacji PKWiU jest producent (względnie usługodawca), a nie podmiot nabywający towary i usługi. W tym kontekście Wnioskodawca wskazuje, iż poprzednie wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 czerwca 2017 roku o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.111.2017.1.IG dotyczyło kodów klasyfikacyjnych stosowanych przez kontrahentów, co było spójne z treścią ww. pkt  3. Zasad Metodycznych. Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, iż art. 5a ustawy z 11 marca 2014 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), na który powołuje się organ, nie przewiduje wprost obowiązku klasyfikowania towarów i usług przez ich nabywców. Zdaniem Wnioskodawcy przepis ten zawiera ogólną normę dotyczącą klasyfikacji usług, stosowaną zarówno przez podatników jak i przez organy podatkowe. Jednocześnie wynikający z ww. art. 5a obowiązek identyfikowania usług za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oznacza, iż klasyfikacja danej usługi wg symbolu PKWiU należy do sfery wykładni prawa, a nie do elementów stanu faktycznego.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską w celu świadczenia Usług Montażu i Demontażu na rzecz Usługobiorców?  

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską w celu świadczenia przez Wnioskodawcę Usług Montażu i Demontażu na rzecz Usługobiorców.

Nabywane przez Wnioskodawcę usługi dźwigów samochodowych z obsługą operatorów, mają charakter usług podwykonawczych w stosunku do świadczonych przez Wnioskodawcę Usług Montażu i Demontażu. Czynności wykonywane w ramach świadczenia przez podmioty trzecie na rzecz Wnioskodawcy usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską mieszczą się bowiem w zakresie wykonywanych przez Wnioskodawcę Usług Montażu i Demontażu. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że zgodnie z uzyskaną przez Wnioskodawcę Opinią świadczone przez niego Usługi Montażu i Demontażu powinny być kwalifikowane jako usługi instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (grupowanie 33.20.29.0 wg PKWiU 2008 i 2015). Usługa Montażu i Demontażu świadczona przez Wnioskodawcę nie jest zatem usługą budowlaną wskazaną w załączniku nr 14 do Ustawy VAT. Skoro tak, to nabywane przez Wnioskodawcę usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską, które mieszczą się w zakresie czynności wykonywanych w ramach Usług Montażu i Demontażu, także nie będą kwalifikowane jako usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do Ustawy VAT.

W związku z tym podmioty udostępniające żurawie samochodowe wraz z obsługą nie będą występowały w roli podwykonawców usług budowlanych, o których mowa w art. 17 ust. 1h Ustawy VAT.

Oznacza to, iż podmioty świadczące na rzecz Wnioskodawcy usługi dźwigów samochodowych z obsługą operatorską, powinny opodatkowywać te usługi na zasadach ogólnych, a w konsekwencji wykazywać na wystawianych fakturach kwotę podatku VAT. Mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca nabywa omawiane usługi w celu wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (t.j. Usług Montażu i Demontażu) Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT oraz mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług dźwigów samochodowych wraz obsługą operatorską.

Postanowienie

2 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Państwa postanowienie nr 0114-KDIP1-2.4012.366.2017.1.IG, pozostawiając wniosek z 14 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – bez rozpatrzenia.

Pismem z 9 sierpnia 2017 r. (wpływ 16 sierpnia 2017 r.) wnieśli Państwo zażalenie na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o pozostawieniu ww. wniosku bez rozpatrzenia z 2 sierpnia 2017 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.366.2017.1.IG.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej postanowieniem z 13 października 2017 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.366.2017.2.IG.MPe utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie z 2 sierpnia 2017 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.366.2017.1.IG.

Na ww. postanowienie z 13 października 2017 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.366.2017.2.IG.MPe złożyli Państwo skargę z 14  listopada 2017 r. (wpływ 21 listopada 2017 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 26 września 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 4258/17  oddalił Państwa skargę.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 września 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 4258/17, wnieśli Państwo skargę kasacyjną z 13 grudnia 2018 r. do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wyrokiem z 12 marca 2021 r. sygn. akt I FSK 134/19 Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok w całości i uchylił zaskarżone postanowienie z 13 października 2017 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.366.2017.2.IG.MPe. Powyższy wyrok NSA wpłynął do Organu 14 kwietnia 2021 r. (data zwrotu akt 2 czerwca 2021 r.).

Uwzględniając ww. wyrok, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2 września 2021 r. wydał interpretację indywidualną nr 0114-KDIP1-2.4012.366.2017.13.IG, w której uznał Państwa stanowisko za nieprawidłowe. Interpretację doręczono Państwu 9 września 2021 r.

Skarga na interpretację indywidualną

7 października 2021 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.  Skarga wpłynęła 12 października 2021 r.

Wnieśli Państwo o:

1)  uchylenie zaskarżonej interpretacji w całości,

2) zasądzenie od Organu na rzecz Spółki zwrotu kosztów postępowania sądowego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych.

Postępowanie przed sądem administracyjnym

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną -  wyrokiem z 20 maja 2022 r. sygn. akt III  SA/Wa 2597/21.

Sąd stwierdził, że na gruncie rozpatrywanej sprawy nie jest kwestionowany status usługodawcy (podmiotów trzecich) i usługobiorcy (Spółki) jako podatników VAT. Sporne pozostaje natomiast to, czy nabywane od podmiotu trzeciego usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską stanowią usługi budowlane należące do katalogu wskazanego w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT oraz uznanie usługodawcy za podwykonawcę Skarżącej.

Dokonując prawnopodatkowej oceny przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w świetle przytoczonych regulacji prawnych, należy mieć na względzie zarówno brzmienie przedmiotowych przepisów, ich specyfikę, jak i cel ich wprowadzenia.

Sąd podzielił stanowisko Organu, że nabywane przez Skarżącą usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą, mieszczą się w grupowaniu PKWiU - 43.99.90.0 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej nie sklasyfikowane. W ocenie Sądu nabywane przez Skarżącą usługi wynajmu dźwigu wraz z operatorem wymienione zostały w załączniku nr 14 ustawy o VAT.

Niezależnie od powyższego, opodatkowanie na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia wymaga, aby dana usługa była świadczona przez podmiot występujący w charakterze „podwykonawcy”.

W zaskarżonej interpretacji DKIS wskazał z jednej strony, że usługodawcy świadczący na rzecz Skarżącej usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską, świadczyć będą na jej rzecz usługi, które są objęte grupowaniem PKWiU 43.99.90.0 (usługi budowlane), z drugiej natomiast strony wyraźnie stwierdził, że usługi świadczone przez Skarżącą, tj. Usługi Montażu i Demontażu żurawi wieżowych na placu budowy, nie mają charakteru usług budowlanych.

Z powyższego wynika, że usługa budowlana zostaje wykonana w relacji usługodawca - Skarżąca, ale sama Skarżąca (nabywca usługi budowlanej) nie będzie już dalej wyświadczała usługi budowlanej, tylko inną usługę.

W takiej sytuacji, Skarżąca nie będzie działała jako wykonawca tej usługi, ale jako inwestor (finalny konsument usługi budowlanej). Tym samym relacja między kontrahentem Skarżącej (usługodawcą) a Skarżącą w zakresie usługi budowlanej jest cywilistyczną relacją wykonawca - inwestor, a nie podwykonawca - wykonawca.

Sąd stwierdził, że skoro organ interpretacyjny przyjął, że Usługi Montażu i Demontażu żurawi dźwigowych świadczone przez Skarżącą nie są usługami wymienionymi w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, to w stanie faktycznym opisanym we wniosku o interpretację, przepisy art. 17 ust. 1 pkt 8 oraz art. 17 ust. 1h ustawy o VAT nie znajdą zastosowania.

Prawomocny wyrok, który uchylił interpretację wpłynął 11 sierpnia 2022 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku  

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

  • uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w ww. wyroku,
  • ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnego rozstrzygnięcia bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku prawomocnego orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 maja 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 2597/21.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest usługobiorca.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 tej ustawy. W treści tej regulacji ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zatem w sytuacji, gdy zostały wystawione faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których na fakturze nie wykazuje się kwoty podatku, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy,

towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach działalności gospodarczej. W świetle powołanych przepisów przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie, które nie jest dostawą towarów, świadczone na rzecz innego podmiotu. Jednocześnie jak wynika z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy,

towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a) usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b) usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy:

W przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

W pozycji 48 załącznika nr 14 zawierającego wykaz usług, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazano:

symbol PKWiU 43.99.90.0 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Grupowanie to obejmuje m.in. wynajem dźwigów i pozostałego sprzętu budowlanego wraz z obsługą, które nie są przeznaczone dla określonych usług budowlanych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku, wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

Z wniosku wynika, że są Państwo podmiotem gospodarczym świadczącym na rzecz innych podmiotów gospodarczych usługi wynajmu żurawi wieżowych wraz z obsługą, tj. z osobami pełniącymi funkcję operatorów żurawi - Usługi Wynajmu z Obsługą; usługi wynajmu żurawi wieżowych bez obsługi - Usługi Wynajmu bez Obsługi; usługi transportu żurawi wieżowych na plac budowy i z placu budowy - Usługi Transportu oraz usługi montażu i demontażu żurawi wieżowych na placu budowy - Usługi Montażu i Demontażu. W celu świadczenia niniejszych usług nabywają Państwo od kontrahentów m.in. usługi udostępnienia operatorów żurawi wieżowych w celu świadczenia Usług Wynajmu z Obsługą oraz usługi najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą w celu świadczenia Usług Transportu. Są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny i nie są zwolnieni z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT. Kontrahenci, od których nabywają Państwo usługi również są podatnikami, o których mowa w art. 15 Ustawy VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.

W pytaniu nr 3 powzięli Państwo wątpliwości, czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską w celu świadczenia Usług Montażu i Demontażu na rzecz Usługobiorców.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że pytanie nr 3 dotyczy sytuacji nabywania przez Państwa usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską, dla których usługodawcy (Kontrahenci) nie podają symbolu PKWiU. Zauważyli Państwo, iż na fakturach dokumentujących świadczenie usług opodatkowanych stawką 23% podawanie grupowania PKWiU nie jest konieczne. Na wystawianych fakturach Kontrahenci wykazują kwotę podatku VAT według stawki 23%.

Nabywają Państwo usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą służące zamontowaniu oraz zdemontowaniu żurawi wieżowych na placu budowy. Usługodawcy angażują do wykonania tej usługi dźwigi samochodowe wraz z ich obsługą. Definiują Państwo zakres prac, jakie mają być wykonane za pomocą dźwigu samochodowego w związku z montażem lub demontażem żurawi wieżowych.

Usługi dźwigów samochodowych są świadczone przez usługodawcę za pomocą specjalistycznego sprzętu (żuraw samochodowy) oraz przy zaangażowaniu przez usługodawcę ekip montażowych (obsługa żurawia samochodowego). W ramach nabywanych usług, usługodawcy wykonują następujące czynności: wyładunek zdemontowanych elementów żurawi wieżowych po ich przetransportowaniu z miejsca składowania na plac budowy, podnoszenie i przenoszenie poszczególnych elementów żurawi wieżowych na placu budowy - w celu montażu żurawia wieżowego (którym dysponują Państwo); podnoszenie i przenoszenie poszczególnych elementów żurawi wieżowych na placu budowy w celu demontażu żurawi wieżowych po zakończeniu budowy oraz załadunku zdemontowanych części żurawi wieżowych do samochodów ciężarowych.

Nabywają Państwo usługi dźwigów samochodowych we własnym imieniu w celu zamontowania żurawi wieżowych na placu budowy oraz zdemontowania żurawi wieżowych po zakończeniu budowy. Nabywane świadczenia służą zatem prawidłowemu wykonaniu przez Państwa Usług Montażu i Demontażu na rzecz Państwa klientów.

Przedmiotem umów z Kontrahentami jest każdorazowo udostępnienie dźwigów samochodowych wraz z ekipami montażowymi w umówionym miejscu i terminie. Nie zawierają Państwo z Kontrahentami odrębnych pisemnych umów regulujących zasady współpracy. Każde zlecenie realizowane jest w oparciu o indywidualne zamówienia, których szczegóły negocjowane są drogą telefoniczną oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Wynagrodzenie z tytułu nabywanych usług ustalane jest ryczałtowo w odniesieniu do pojedynczego zamówienia lub w oparciu o stawki za godzinę pracy udostępnionego dźwigu wraz z obsługą. W całkowitej kwocie wynagrodzenia mieszczą się również koszty dojazdu dźwigów samochodowych na miejsce wykonania usługi, koszty tzw. „mobilizacji" dźwigów samochodowych, tj. ich odpowiedniego zamontowania i zabezpieczenia na placu budowy, a także koszty dostarczenia balastów betonowych służących dociążeniu żurawia samochodowego.

Dokumentując wykonanie usług dźwigów samochodowych Kontrahenci wykazują na fakturze pozycję: „Usługi dźwigowe”, „Praca żurawia”, itp. Faktury od kontrahentów zawierają również inne dodatkowe pozycje związane z wykonaniem dodatkowych czynności, w związku z którymi ustalono dodatkowe wynagrodzenie (np. „Dojazd żurawia”, „Dowóz osprzętu”, „Transport balastu do dźwigu”).

Kontrahenci, od których nabywają Państwo usługi dźwigów samochodowych, są podatnikami o których mowa w art. 15 Ustawy VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.

W Państwa ocenie, nabywana usługa, której dotyczy pytanie nr 3 – usługa dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską, mieści się w grupowaniu PKWiU 33.20.29.0 – Usługi instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Mając na uwadze przedstawiony opis sytuacji, zadane pytanie oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że nieprawidłowe jest Państwa stanowisko, że świadczone na Państwa rzecz od podmiotu trzeciego usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską należy sklasyfikować wg PKWiU w grupowaniu 33.20.29.0.

Wskazali Państwo, że  usługi Montażu i Demontażu wykonywane są przy pomocy dźwigów samochodowych oraz ekip montażowych. Nabywają Państwo usługi dźwigów samochodowych od podmiotów trzecich. Korzystają Państwo z własnych ekip montażowych (tj. składających się z osób zatrudnionych bezpośrednio przez Państwa na różnych podstawach prawnych) lub ekip montażowych zapewnionych przez podmioty trzecie. Nabywane przez Państwa usługi dźwigów samochodowych polegają na udostępnianiu przez podmiot trzeci dźwigu samochodowego wraz z obsługą operatorską (zapewnienie obsługi dźwigu samochodowego przez operatora leży w gestii podmiotu udostępniającego ten dźwig). Praca dźwigu samochodowego wraz z operatorem polega na podnoszeniu różnych elementów - głównie części dźwigu wieżowego - które są następnie montowane lub demontowane przez ekipy montażowe (zapewniane przez Państwa lub pozyskane od podmiotów trzecich). Zapewniają Państwo nadzór zarówno nad pracami ekip montażowych jak i nad pracą dźwigu samochodowego i jego operatora, tak aby prawidłowo wykonać własną Usługę Montażu i Demontażu.

Dokumentując wykonanie usług dźwigów samochodowych Kontrahenci wykazują na fakturze pozycję: „Usługi dźwigowe", „Praca żurawia", itp. Faktury od kontrahentów zawierają również inne dodatkowe pozycje związane z wykonaniem dodatkowych czynności, w związku z którymi ustalono dodatkowe wynagrodzenie np. „Dojazd żurawia”, „Dowóz osprzętu”, „Transport balastu do dźwigu”.

Natomiast wskazane przez Państwa PKWiU 33.20.29.0 dotyczy Usług instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Opis i okoliczności nabywanych usług oraz wskazane przez Państwa  grupowanie PKWiU 33.20.29.0, które dotyczy „Usług instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane) – świadczy o tym, że nabywane usługi nie są objęte wskazanym przez Państwa grupowaniem.

Z charakteru usług świadczonych na Państwa rzecz wynika, że nie są to usługi instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Opis i okoliczności nabywanych usług wskazują, że mieszczą się one w grupowaniu - 43.99.90.0 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych – poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy.

Z wyjaśnień do PKWiU wynika, że:

Grupowanie to obejmuje:

- roboty związane ze wznoszeniem kominów przemysłowych,

- roboty związane z wyłożeniem okładzinami ogniotrwałymi pieców itp.,

- roboty związane z budową odkrytych basenów pływackich,

- roboty związane z budową kominów ozdobnych,

- roboty związane z czyszczeniem obiektów budowlanych na zewnątrz za pomocą pary wodnej, piaskowania i podobnych metod,

- wynajem dźwigów i pozostałego sprzętu budowlanego wraz z obsługą, które nie są przeznaczone dla określonych usług budowlanych,

- pozostałe specjalistyczne usługi budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Grupowanie to nie obejmuje:

- wynajmu sprzętu budowlanego wraz z obsługą, który jest przeznaczony dla określonych usług budowlanych sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach sekcji F,

- wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń budowlanych bez obsługi, sklasyfikowanych w 77.32.10.0.

Zdaniem Organu - usługi świadczone na Państwa rzecz to  - ww. wynajem dźwigów i pozostałego sprzętu budowlanego wraz z obsługą, które nie są przeznaczone dla określonych usług budowlanych.

Zatem w opisanej sytuacji podmiot trzeci świadczący na Państwa rzecz usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską, świadczy/będzie świadczył usługi, które są/będą objęte grupowaniem PKWiU 43.99.90.0 (a więc wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jako objęte odwrotnym obciążeniem).

Wskazane usługi świadczone na Państwa rzecz są/będą niezbędne do świadczenia przez Państwa usług montażu/demontażu żurawi wieżowych na placu budowy, które nie mają jednak charakteru usług budowlanych.

W opisanej sytuacji kontrahent świadczy/będzie świadczył na Państwa rzecz usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską jako „wykonawca” – gdyż usługi te są/będą niezbędne dla Państwa w celu wykonania usług montażu/demontażu żurawi wieżowych na placu budowy, które nie są wymienione w załączniku.

Podsumowując, w opisanej sytuacji Państwo nie są/nie będą podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy z tytułu świadczonych na Państwa rzecz usług przez kontrahenta usług - dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską, niezbędnych do świadczenia przez Państwa usług montażu/demontażu żurawi wieżowych.

Zatem nie znajduje tu zastosowania przepis art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, lecz przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stanowiącego podatek należny na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko, że w opisanej sytuacji przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, na podstawie art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy, należało uznać za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnego rozstrzygnięcia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

‒  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

‒  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do (…)Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).