Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.602.2022.3.DK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.602.2022.3.DK

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – na wezwanie – pismem z dnia 31 października 2022 r. (data wpływu 31 października 2022 r.) oraz pismem z dnia 31 października 2022 r. (data wpływu 3 listopada 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Wartość rynkowa działki wg aktualnego sposobu użytkowania określona została przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 18 400,00 zł.

W operacie rzeczoznawca zawarł, następujący opis wycenianej nieruchomości: Działka nr X położona w X, Obręb X o powierzchni łącznej 0,0292 ha. Działka położona w sąsiedztwie zabudowań mieszkaniowych. Dojazd od nieruchomości z ul. X - droga o nawierzchni asfaltowej. Działka w kształcie zbliżonym do prostokąta. W trakcie czynności szacunkowych na nieruchomości działka zagospodarowana. Przez część działki przebiega sieć ciepłownicza.

Celem wyceny było określenie wartości rynkowej prawa własności nieruchomości gruntowej niezabudowanej dla aktualnego sposobu użytkowania dla potrzeb określenia ceny sprzedaży. Zgodnie z operatem oszacowana wartość rynkowa nieruchomości nie obejmuje podatków i opłat związanych ze sprzedażą nieruchomości w tym podatku VAT.

Przy wycenie nieruchomości rzeczoznawca uwzględnił, że nieruchomość nie jest objęta ustaleniami planu miejscowego oraz uwzględnił jej przeznaczenie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta R., które przyjęte zostało uchwałą Rady Miasta. Studium było źródło danych merytorycznych wykorzystanych przez rzeczoznawcę przy wycenie. Zgodnie z ustaleniami studium nieruchomość położona jest w granicach terenu MU – tereny mieszkaniowo-usługowe uzupełniające. Nieruchomość została oszacowana metodą korygowania ceny średniej w podejściu porównawczym, a analizie poddano nieruchomości przeznaczone pod tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. z 2021 poz. 1899 z późn. zm.) cenę nieruchomości ustala się na podstawie jej wartości, przy czym zgodnie z art. 67 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, cenę wywoławczą w pierwszym przetargu ustala się w wysokości nie niższej niż wartość nieruchomości, a wartość rynkowa nieruchomości stanowi kwota, jaką w dniu wyceny można uzyskać w transakcji sprzedaży zawieranej na warunkach rynkowych pomiędzy kupującym a sprzedającym, którzy mają stanowczy zamiar zawarcia umowy, działają z rozeznaniem i postępują rozważnie oraz nie znajdują się w sytuacji przymusowej (art. 151 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Burmistrz, w drodze zarządzenia ustalił cenę prawa własności nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży w drodze przetargu, na kwotę netto 19 120,00 + (23% VAT), co daje kwotę brutto 23 517,60 zł.

W ogłoszeniu o przetargu podano informację, że działka nie jest objęta ustaleniami planu miejscowego, podając jednocześnie jej przeznaczenie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta R. W ogłoszeniu o przetargu określono, że cena wywoławcza ww. nieruchomości wynosi netto 19 120,00 zł +23% podatku VAT, co daje kwotę brutto 23 517,60 zł.

W protokole z ustnego przetargu nieograniczonego zapisano, że w wyniku licytacji ustalono ostateczną cenę nabycia przedmiotowej nieruchomości na kwotę brutto 23 763,60 zł [...] tj. 19 320,00 zł/netto/ + 4 443,60 zł /23% VAT/ [...].

W akcie notarialnym zapisano że nieruchomość sprzedaje się za cenę 23 763,60 zł brutto, to jest 19 320,00 zł netto+4 443,60 (23% VAT), a Kupujący własność tej nieruchomości za podaną cenę kupuje. Ponadto w akcie notarialnym zapisano, że nieruchomość stanowi nieruchomość rolną.

Zapis taki wynika z tego, że działka nie jest objęta ustaleniami planu miejscowego, a zgodnie z ewidencją gruntów stanowi użytek rolny klasy IVa (oznaczenie wg EGiB - RIVa).

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Doprecyzowanie stanu faktycznego

Na dzień sprzedaży działka nr X zabudowana była wyłącznie siecią ciepłowniczą.

Nabycie działki nie nastąpiło w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabycie nastąpiło podstawie decyzji Wojewody.

W związku z nabyciem działki nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Sieć ciepłownicza przebiegająca przez działkę stanowi budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Sieć ciepłownicza zlokalizowana na działce stanowi własność Ciepłowni i wchodzi w skład przedsiębiorstwa Spółki i w związku z tym na mocy art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego nie stanowiła części składowej przedmiotowej nieruchomości.

Na dzień sprzedaży na działce znajdowała się wyłącznie sieć ciepłownicza (PKOB 2222), która jest obiektem liniowym, o którym mowa w art. 3 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Na działce znajduje się budowla o kodzie 2222 wg klasyfikacji zawartej w PKOB.

Obiekt budowlany (siec ciepłownicza) zlokalizowany na działce, na dzień sprzedaży był trwale związany z gruntem.

Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Miasto nie budowało sieci, działkę nabyło w drodze decyzji wojewody.

Sieć istnieje na działce ponad 30 lat.

Miasto nie jest właścicielem sieci i nie ponosiło wydatków na jej ulepszenie.

W związku z tym, że Miasto nie ponosiło wydatków na ulepszenie sieci, nie korzystało z prawa do obniżenia kwoty podatku.

Miasto nabyło działkę na podstawie decyzji Wojewody.

Działka była przedmiotem najmu:

- od dnia 01.04.1998 r. do 17.03.2002 r. pod ogródek działkowy,

- od dnia 18.03.2002 do 02.12.2013 r. pod podwórka przydomowe,

- od 03.12.2013 do dnia sprzedaży pod przydomowe ogródki warzywne i owocowe.

Miasto z tytułu najmu pobierało i odprowadzało podatek VAT.

Dla działki, na dzień sprzedaży, nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy lub ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 sierpnia 2022 r. informuję, że w związku z tym, że działka nie była objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również nie była wydana dla niej decyzja o warunkach zabudowy lub ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, rzeczoznawca majątkowy szacując wartość rynkową działki uwzględnił jej przeznaczenie w obowiązującym wówczas studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Działanie to jest zgodne z przepisem art. 154 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1899 ze zm.):

1.  Wyboru właściwego podejścia oraz metody i techniki szacowania nieruchomości dokonuje rzeczoznawca majątkowy, uwzględniając w szczególności cel wyceny, rodzaj i położenie nieruchomości, przeznaczenie w planie miejscowym, stan nieruchomości oraz dostępne dane o cenach, dochodach i cechach nieruchomości podobnych.

2.  W przypadku braku planu miejscowego przeznaczenie nieruchomości ustala się na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zgodnie z obowiązującym wówczas studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka nr X położona była w terenach MU – mieszkaniowo-usługowe uzupełniające. W studium określono był również przebieg magistralnej sieci ciepłowniczej zlokalizowanej między innymi na przedmiotowej działce.

Pytanie

Czy sprzedaż tej nieruchomości należy opodatkować podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem wnioskodawcy, powinien on dokonaną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945, z późn. zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Zauważyć należy, że analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Kwestia możliwości zastosowania zwolnienia VAT do sprzedaży niezabudowanej działki jest determinowana jej przeznaczeniem.

Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przed podjęciem uchwały o przystąpieniu do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wykonuje się między innymi analizę dotyczącą zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Jak wynika z powyższego przyszłe ustalenia planu miejscowego muszą być zgodne z ustaleniami studium, zatem w przedmiotowym przypadku teren zostanie przeznaczony pod zabudowę ponieważ taka zgodność została potwierdzona w stosownej analizie opracowanej przed przystąpieniem do opracowania planu miejscowego. Obecnie trwają prace nad projektem planu miejscowego obejmującego między innymi zbytą działkę, zgodnie z którym dla działki oraz terenów sąsiednich ustalono przeznaczenie jako tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Również w oparciu o przepis art. 61 ust. 1 ustawy o planowaniu przestrzennym, dla odpowiednio zaplanowanego budynku istnieje możliwość ustalenia warunków zabudowy.

Wobec powyższego ww. działka stanowić będzie teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy. W rezultacie, zbycie działki nr 1 nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…)

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, 7 czerwca 2022 r. zawarliście Państwo notarialną umowę, potwierdzającą sprzedaż działki nr X.  

Będąca przedmiotem sprzedaży działka nr X w momencie zawarcia transakcji była zabudowana wyłącznie siecią ciepłowniczą. Ww. sieć ciepłownicza (PKOB 2222) jest obiektem liniowym, o którym mowa w art. 3 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, trwale związany z gruntem. Miasto nie jest właścicielem sieci.

Sieć ciepłownicza zlokalizowana na działce stanowi własność Ciepłowni z siedzibą w R. i wchodzi w skład przedsiębiorstwa Spółki i w związku z tym na mocy art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego nie stanowiła części składowej przedmiotowej nieruchomości.

Od 1 kwietnia 1998 r. do dnia sprzedaży działka nr X była przedmiotem najmu opodatkowanego podatkiem VAT.

Działka, na dzień sprzedaży, nie była objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również nie była dla niej wydana decyzja o warunkach zabudowy lub ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży opisanej działki.

Z analizy przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa wynika, że dokonując transakcji zbycia działki nr X będą Państwo występowali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy), natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Zatem dostawa ww. nieruchomości (działka nr X) będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.):

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Stosownie do art. 47 § 2 ustawy Kodeks cywilny:

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Na podstawie art. 48 ustawy Kodeks cywilny:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.

Jednak w myśl art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Uwzględniając przywołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla, niestanowiący własności zbywcy, to mimo, iż ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości – w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem dostawy jest w takim przypadku tylko sam grunt (jako grunt zabudowany).

Podsumowując, naniesienie w postaci sieci ciepłowniczej, nie będzie częścią składową sprzedawanej działki, gdyż jest przedmiotem odrębnej własności, tym samym nie będzie przedmiotem dostawy towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy w ramach sprzedaży działki.

W konsekwencji analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że przedmiotem dostawy będzie wyłącznie sam grunt.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 ustawy, dla dostawy nieruchomości niezabudowanych (pkt 9 ww. przepisu) oraz nieruchomości stanowiących budynki, budowle lub ich części (pkt 10 i pkt 10a) spełniających określone w tych przepisach warunki, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT. Zwolnienie od podatku sprzedaży ww. towarów jest również możliwe w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego –– określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

W konsekwencji, w przypadku nieruchomości gruntowych niezabudowanych opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu w postaci terenów niezabudowanych nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zbycie działki nr X, nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Wskazali Państwo wprawdzie, że działka nr X położona jest na terenie, dla którego brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dla ww. działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy ani decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, jednakże przez ww. działkę przebiega sieć ciepłownicza, która – jak wynika z treści wniosku – stanowi budowlę. Jednoznacznie Państwo podali, że działka jest zabudowana siecią ciepłowniczą (PKOB 2222).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku przedmiotem dostawy będzie działka, która stanowi teren zabudowany. Powyższe wynika z faktu, że na gruncie tym posadowiona jest budowla, tj. sieć ciepłownicza. Zatem dostawa działki nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż przepis ten znajduje zastosowanie wyłącznie do dostawy terenów niezabudowanych.

Należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości niezabudowanych, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

- towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej,

- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego .

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

We wniosku wskazali Państwo, że działka nr X była od 1998 roku przedmiotem najmu podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT zatem nie była ona wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej. Jednocześnie podali Państwo również, że Miasto nabyło działkę na podstawie decyzji Wojewody z 1 października 1993 r.

W związku z tym transakcja sprzedaży ww. działki nie spełni przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Skoro do omawianej transakcji sprzedaży działki nr X nie znalazło zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, przedmiotowa transakcja będzie opodatkowana z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

Tym samym Państwa stanowisko zgodnie z którym powinni Państwo dokonaną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).