Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT w świetle Art. 86 ust.1 nie został spełniony, ef... - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.210.2020.2.DS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.07.2020, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.210.2020.2.DS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT w świetle Art. 86 ust.1 nie został spełniony, efekty realizacji zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu 8 maja 2020 r.) uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu, z dnia 26 maja 2020 r. (doręczone dnia 29 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu Remont elewacji i dachu budynku głównego () pw. Szpital jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu Remont elewacji i dachu budynku głównego () pw. Szpital . Wniosek ten uzupełniono na wezwanie Organu z dnia 26 maja 2020 r. ( doręczone dnia 29 maja 2020 r.) pismem z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, sprecyzowany następnie w nadesłanym uzupełnieniu:

Niepubliczny Zakład () pw. Szpital został utworzony przez Zgromadzenie w () jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej. Działa na podstawie przepisów ustawy o lecznictwie z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz statutu. Udziela świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz opiekuńczo-leczniczych. Działalność prowadzi w budynkach będących własnością Zgromadzenia.

Zgromadzenie w () powstało w () r. w celu niesienia pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym fizycznie i umysłowo, starym, opuszczonym oraz dzieciom pozbawionym opieki.

Zgromadzenie działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce. Prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej.

Zgromadzenie realizuje projekt pn. Remont elewacji i dachu budynku głównego Niepublicznego Zakładu Opieki Długoterminowej pw. Szpital i jest faktycznym beneficjentem projektu.

Budynek główny został przekazany przez Zgromadzenie w nieodpłatne użytkowanie Niepublicznemu Zakładowi Opieki Długoterminowej pw. Szpital w ().

Projekt realizowany jest we współpracy Zgromadzenia z Niepublicznym Zakładem Opieki Długoterminowej pw. Szpital w () (NZOD), przy czym Zgromadzenie jest faktycznym beneficjentem projektu.

Niepubliczny Zakład (), czuwa nad prawidłową i sprawną realizacją zadania, uczestnicząc w kolejnych jego etapach. NZOD zobowiązał się do współpracy w zakresie:

1.1. przygotowania inwestycji:

  1. opracowanie dokumentacji projektowej, wraz z niezbędnymi badaniami, ekspertyzami itp.
  2. pozyskanie właściwych decyzji administracyjnych koniecznych do realizacji projektu wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców poszczególnych usług,

1.2. realizacji inwestycji:

  1. realizacji robót budowlano-montażowych,
  2. odbiór końcowy robót,
  3. rozliczenie końcowe zadania inwestycyjnego wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców poszczególnych zadań,

1.3. pozyskiwania środków finansowych:

  1. przygotowanie i pozyskanie wszelkich wymaganych dokumentów, działań i usług wynikających z programów pomocowych, z których możliwe będzie uzyskanie pomocy finansowej, wraz z przeprowadzeniem postepowań na wybór wykonawców niezbędnych działań i usług,

1.4. finansowania:

  1. zawieranie umów z poszczególnymi wykonawcami i ich rozliczanie finansowe.

Współpraca ta jest nieodpłatna, oparta na zasadach wzajemnej pomocy.

Inwestycja dotyczy: remontu więźby dachowej i deskowania, wymiany pokrycia dachu głównego, wymiany pokrycia daszku nad kaplicą, wymiany rynien i rur spustowych, odtworzenia kominów i remontu nadszybia windy, wymiany włazu dachowego, wymiany pokrycia dachu wieżyczek, wymiany instalacji odgromowej, naprawy spękań murów, nadproży i innych elementów konstrukcyjnych (ankry), renowacji elewacji kamienno-ceglanej, remontu balkonu, odtworzenia opaski ścian fundamentów, odtworzenia schodów przed wejściem głównym, odrestaurowania stolarki drzwiowej, odtworzenia parapetów, usunięcia krat piwnicznych, wymiany stolarki okiennej części piwnicznej, odtworzenia i odrestaurowania detali elewacyjnych, wymiany kratek wentylacyjnych i obróbek blacharskich.

Celem projektu jest: poprawa wizerunku przestrzeni publicznej, promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją.

Realizacja projektu tzn. poprawa stanu technicznego budynku, pozwoli na utrzymanie obecnie pełnionych funkcji oraz wprowadzenie nowych funkcji społecznych w budynku szpitala na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych i zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zostaną stworzone warunki do udzielania dobrej jakości usług medycznych i społecznych.

Na etapie realizacji projektu Niepubliczny Zakład () pw. Szpital w () poniósł wydatki z tytułu opracowania projektu budowlanego wraz z niezbędnymi pomiarami i ekspertyzami. Na wydatki związane z opracowaniem projektu budowlanego oraz pomiarów elektrycznych i ekspertyz zostały wystawione faktury zakupu usług na Niepubliczny Zakład pw. Szpital w ().

Faktura za wykonanie wszystkich robót budowlano-montażowych będzie wystawiona na Zgromadzenie - faktycznego beneficjenta projektu Remont elewacji i dachu budynku głównego Niepublicznego Zakładu()pw. Szpital w (), po zakończeniu zadania.

Faktury zakupu na wykonanie studium wykonalności, nadzór w projekcie oraz promocję projektu wystawione będą na Niepubliczny Zakład () pw. Szpital w ().

Niepubliczny Zakład () pw. Szpital jest biernym podatnikiem VAT zarejestrowanym pod numerem NIP(). Korzysta ze zwolnienia od podatku z tytułu rodzaju prowadzonej działalności art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Prowadzi zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy i opiekuńczo-leczniczy, świadcząc usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Świadczy usługi medyczne na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jest podmiotem leczniczym, posiada wpis do Rejestru Podmiotów Leczniczych Wojewody Nr (). Poza wyżej wymienionymi usługami medycznymi nie prowadzi innej działalności. Wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu: "Remont elewacji i dachu budynku głównego Niepublicznego Zakładu Opieki Długoterminowej pw. Szpital, będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania.

Przedstawiony stan faktyczny dotyczy tylko i wyłącznie konsekwencji podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dla Wnioskodawcy, Niepublicznego Zakładu () pw. Szpital w ().

Zgromadzenie wystąpiło o interpretację indywidualną z osobnym wnioskiem.

Realizatorem projektu jest Zgromadzenie we współpracy z Niepublicznym Zakładem () pw. Szpital . Współpraca i zadania zostały ustalone pomiędzy stronami w opisie powyżej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Niepubliczny Zakład () pw. Szpital w (), z tytułu realizacji projektu: Remont elewacji i dachu budynku głównego () pw. Szpital, ma możliwość odzyskania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Niepubliczny Zakład () pw. Szpital w () został utworzony przez Zgromadzenie w (), działa na podstawie ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. i statutu. Udziela świadczeń zdrowotnych zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.

Niepubliczny Zakład () nie jest czynnym podatnikiem VAT w zakresie realizowanych zadań w zakresie opieki medycznej, do realizacji których został powołany, nie posiada możliwości odliczenia podatku VAT - podstawa prawna art. 43 ust. 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. Nr 2174 z późn. zm., PKWiU 86). Poza usługami medycznymi nie prowadzi innej działalności.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania Remont elewacji i dachu budynku głównego Niepublicznego Zakładu () pw. Szpital w () będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.

W związku z powyższym Niepublicznemu Zakładowi () pw. Szpital nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wiec uważa się, że Zakład nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Podatek VAT naliczony w fakturach, a dotyczący wymienionego zadania winien być uznany jako koszt.

Ponadto realizacja projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt nie generuje dochodów. Po realizacji projektu nie będą pobierane opłaty z tytułu korzystania z budynku. Zgromadzenie prowadziło tu będzie działalność charytatywną (nieodpłatną) - obiekt wykorzystywany będzie wyłącznie na cele statutowe Niepublicznego Zakładu Opieki Długoterminowej pw. Szpital oraz Zgromadzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku należnego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych określonych w art. 86, jak również niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, Niepubliczny Zakład () pw. Szpital w ()(NZOD), jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie przepisów ustawy o lecznictwie z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz statutu. Udziela świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz opiekuńczo-leczniczych. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.

NZOD został utworzony przez Zgromadzenie w () jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej. Działalność prowadzi w budynkach będących własnością Zgromadzenia.

Zgromadzenie realizuje projekt: Remont elewacji i dachu budynku głównego () pw. Szpital w ().

Projekt realizowany jest we współpracy Zgromadzenia z Niepublicznym Zakładem ().

Realizacja projektu, tzn. poprawa stanu technicznego budynku pozwoli na utrzymanie obecnie pełnionych funkcji oraz wprowadzenie nowych funkcji społecznych w budynku szpitala na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych i zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zostaną stworzone warunki do udzielania dobrej jakości usług medycznych i społecznych.

Na etapie realizacji projektu NZOD, poniósł wydatki z tytułu opracowania projektu budowlanego wraz z niezbędnymi pomiarami i ekspertyzami. Faktury zakupu usług związanych z opracowaniem projektu budowlanego oraz pomiarów elektrycznych i ekspertyz, zostały wystawione na NZOD.

Faktura za wykonanie wszystkich robót budowlano-montażowych, będzie wystawiona na Zgromadzenie - faktycznego beneficjenta projektu Remont elewacji i dachu budynku głównego () pw. Szpital, po zakończeniu zadania.

Faktury zakupu na wykonanie studium wykonalności, nadzór w projekcie oraz promocję projektu wystawione będą na NZOD.

Wnioskodawca wskazał, że wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu: Remont elewacji i dachu budynku głównego () pw. Szpital, będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego Projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki te nie zostały spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności przedstawionego stanu faktycznego towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, gdyż jako jednostka świadcząca usługi medyczne służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, korzysta ze zwolnienia (art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy). Poza usługami medycznymi nie prowadzi innej działalności.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje również z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków jakie poniósł w trakcie realizacji inwestycji pn.: Remont elewacji i dachu budynku głównego () pw. Szpital.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Powyższe rozstrzygnięcie dotyczy tylko i wyłącznie konsekwencji podatkowych na gruncie ustawy o podatku VAT dla Wnioskodawcy, Niepublicznego Zakładu w () i nie odnosi się do Zgromadzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej