Opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działek oraz prawa do odliczenia podatku VAT. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.42.2020.2.MSO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.04.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.42.2020.2.MSO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działek oraz prawa do odliczenia podatku VAT.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U.z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 16 stycznia 2020 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 16 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działek oraz prawa do odliczenia podatku VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działek oraz prawa do odliczenia podatku VAT.

Pismem z 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 16 kwietnia 2020 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w związku z wezwaniem z 31 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.42.2020.1.MSO.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Panią ()
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: () Spółka z o.o. Spółka komandytowa

przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawczyni jest właścicielką działek (nieruchomości) położonych w () oznaczonych numerami:

() o powierzchni () ha

() o powierzchni () ha

() o powierzchni () ha

() o powierzchni () ha.

Pierwotnie Wnioskodawczyni nabyła w roku 2001 przedmiotową nieruchomość na współwłasność wraz ze swoim bratem. Powierzchnia przedmiotowej działki wyniosła () ha. Działka miała przeznaczenie budowlane i została nabyta od gminy wraz z podatkiem VAT. W roku 2007 brat Wnioskodawczyni w ramach rozliczenia przekazał jej w formie darowizny swój udział w wysokości &½ działki.

Następnie, w roku 2008 Podatniczka nabyła kolejną działkę o powierzchni () ha.

W 2014 roku Wnioskodawczyni podjęła decyzję o sprzedaży części nieruchomości i zaczęła przygotowywać ją do sprzedaży. W tym samym roku dokonano podziału działki w celu wydzielenia działki, która to miała być przedmiotem sprzedaży. Wyżej wskazany podział nastąpił na wniosek Podatniczki. Ostatecznie Podatniczka dokonała sprzedaży działki w 2014 roku o powierzchni () a. Podatniczka do roku 2014 działała jedynie w ramach zarządzania swoim majątkiem prywatnym. Po sprzedaży w 2014 roku Wnioskodawczyni zorientowała się, że zgodnie z planem zagospodarowania na powyższej działce może zostać postawiony tylko jeden budynek. W tej sytuacji na prośbę Podatniczki i za jej pieniądze gmina dokonała zmian w przedmiotowym planie zagospodarowania i w konsekwencji na działce można było postawić większą ilość budynków. Zgodnie z wcześniejszym planem zagospodarowania takiej możliwości nie było. Także w roku 2019 dokonano podziału i przygotowano działkę do sprzedaży. Zgodnie z decyzją () działki o numerach () oraz () zostały podzielone jak poniżej:

Działka () o powierzchni () ha na działki:

() o powierzchni () ha

() o powierzchni () ha

oraz działka () o powierzchni () ha na działki:

() o powierzchni () ha

() o powierzchni () ha.

Wnioskodawczyni dodatkowo poszukuje nabywców, na działce jest postawiony baner dotyczący sprzedaży działki, którą Podatniczka nabyła jak powyżej. Dodatkowo została rozesłana informacja do takich firm jak (). Są to profesjonalne podmioty, które poszukują takich działek, a także najemców i sprzedawców. W chwili obecnej Wnioskodawczyni zamierza dokonać rejestracji w rejestrze czynnych podatników VAT oraz dokonać sprzedaży działki/działek opodatkowując je podatkiem VAT.

Zainteresowany niebędący Stroną, tj. Spółka () wyraziła chęć zakupu przedmiotowej działki/działek i jako czynny Podatnik VAT jest zainteresowany czy będzie mógł z tytułu przeprowadzonej transakcji dokonać odliczenia podatku naliczonego.

Pismem z 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 16 kwietnia 2020 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

Ad. 1)

Wnioskodawczyni podejmowała jedynie wszelkie aktywne działania mające na celu poszukiwanie nabywców i przygotowanie działki/działek pod sprzedaż.

Ad. 2)

Działki nie były przedmiotem dzierżawy i nie dokonywano sprzedaży płodów rolnych.

Ad. 3)

Kupujący będzie wykorzystywał grunty wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w przypadku sprzedaży poszczególnych działek Wnioskodawczyni będzie działała w charakterze Podatnika w rozumieniu ustawy o podatku VAT i transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

  • Czy Kupujący będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze z tytułu dokonanego zakupu przedmiotowej nieruchomości ?

  • Stanowisko Wnioskodawczyni:

    Zdaniem Wnioskodawczyni, będzie ona działała w charakterze Podatnika podatku VAT, a sprzedaż działek wskazanych w stanie faktycznym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i Kupujący będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Zgodnie zatem z ww. przepisami grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 w/w ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

    Zauważyć należy, że samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Analizując bowiem powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. W świetle art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

    Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej - zawarta w ustawie - ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

    Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nakładają na podatników, zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 ustawy, którzy wykonują czynności podlegające opodatkowaniu - szereg obowiązków.

    Jednym z takich obowiązków jest określony w art. 96 ust. 1 ustawy wymóg złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

    Stosownie do art. 96 ust. 1 ww. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

    W myśl art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie. Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT - co do zasady - mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w tym te dotyczące rejestracji i składania deklaracji VAT. W świetle powyższego, należy w pierwszej kolejności ustalić, czy w danych okolicznościach podmiot będzie działał w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy. Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w niniejszej sprawie zostały podjęte i zostaną podjęte aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami; zostały także zaangażowane środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców lub usługodawców. Wnioskodawczyni bowiem prowadziła i prowadzi intensywne działania polegające na poszukiwaniu nabywców, zainwestowała w reklamę jaką jaka jest baner postawiony na działce, poniosła opłaty związane z podziałem działek i przygotowaniem ich do sprzedaży. Przykładem działania Wnioskodawczyni w charakterze podatnika podatku VAT są między innymi zmiana planu zagospodarowania. Podatniczka zamierza również dokonywać podziału pozostałych części działek i na nie poszukiwać nabywców. Zdaniem Wnioskodawczyni bezspornie podejmuje ona aktywne działania z zakresie obrotu nieruchomościami - co świadczy o działaniu Podatniczki jako Podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie podatku VAT.

    Powyższe potwierdzone zostało w orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C 181/10), z którego wynika, iż w przypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. z 2006 r. EU L nr 347 poz. 1, z późn. zm). Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze.

    Podsumowując powyższe, z okoliczności mających związek ze sprzedażą wynika, że Wnioskodawczyni w celu sprzedaży działek podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez handlowców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co będzie skutkować koniecznością uznania jej za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług. Co za tym idzie po zarejestrowaniu jako czynny Podatnik VAT Wnioskodawczyni będzie miała prawo do wystawienia faktury z podatkiem VAT, a Kupujący do jego odliczenia.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

    Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

    Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym.

    Ponadto w kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne znaczenie ma fakt, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży gruntu podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

    Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu, jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy. Natomiast okoliczność podjęcia m.in. takich czynności, jak uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru oraz działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, stanowią o takiej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, które mogą wskazywać, że czynności sprzedającego przybierają formę zawodową (profesjonalną), a w konsekwencji zorganizowaną.

    Należy także zauważyć, że Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawach C-180/10 i C-181/10 orzekł, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie, zdaniem Trybunału, okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego. Inaczej jest natomiast wyjaśnił Trybunał w wypadku gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy.

    Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich. Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

    W niniejszej sprawie konieczne stało się zatem ustalenie, czy w świetle przedstawionych informacji, Wnioskodawczyni, w celu sprzedaży działek, podjęła aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez handlowców w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Jej za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpi w ramach zarządu Jej majątkiem prywatnym.

    Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest właścicielką działek (nieruchomości) położonych w () oznaczonych numerami: (),(),(),(). Pierwotnie Wnioskodawczyni nabyła w roku 2001 przedmiotową nieruchomość na współwłasność wraz ze swoim bratem. Powierzchnia przedmiotowej działki wyniosła () ha. Działka miała przeznaczenie budowlane i została nabyta od gminy wraz z podatkiem VAT. W roku 2007 brat Wnioskodawczyni w ramach rozliczenia przekazał jej w formie darowizny swój udział. Następnie, w roku 2008 Wnioskodawczyni nabyła kolejną działkę o powierzchni () ha. W 2014 roku Wnioskodawczyni podjęła decyzję o sprzedaży części nieruchomości i zaczęła przygotowywać ją do sprzedaży. W tym samym roku dokonano, która to miała być przedmiotem sprzedaży. Wyżej wskazany podział nastąpił na wniosek Wnioskodawczyni. Ostatecznie Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży działki w 2014 roku o powierzchni () a. W 2014 roku Wnioskodawczyni zorientowała się, że zgodnie z planem zagospodarowania na powyższej działce może zostać postawiony tylko jeden budynek. W tej sytuacji na prośbę Wnioskodawczyni i za jej pieniądze gmina dokonała zmian w przedmiotowym planie zagospodarowania i w konsekwencji na działce można było postawić większą ilość budynków. Zgodnie z wcześniejszym planem zagospodarowania takiej możliwości nie było. Także w roku 2019 dokonano podziału i przygotowano działkę do sprzedaży. Zgodnie z decyzją Burmistrza () działki o numerach () oraz () zostały podzielone: działka () na działki: () i () oraz działka () na działki: () i (). Wnioskodawczyni dodatkowo poszukuje nabywców, na działce jest postawiony baner dotyczący sprzedaży działki, oraz została przesłana do firm, będących profesjonalnymi podmiotami, które poszukują działek, a także najemców i sprzedawców. W chwili obecnej Wnioskodawczyni zamierza dokonać rejestracji w rejestrze czynnych podatników VAT oraz dokonać sprzedaży działki/działek opodatkowując je podatkiem VAT.

    Zainteresowany niebędący Stroną, tj. Spółka () wyraziła chęć zakupu przedmiotowej działki/działek i jako czynny Podatnik VAT jest zainteresowany czy będzie mógł z tytułu przeprowadzonej transakcji dokonać odliczenia podatku naliczonego.

    Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawczyni ma m.in. wątpliwości, czy transakcja dostawy działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów dostawa towarów (w tym nieruchomości) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo. Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz zamiar, z jakim została zrealizowana i okoliczności, w jakich ją wykonano. W związku z powyższym należy wskazać, że w przypadku sprzedaży nieruchomości elementami przesądzającymi o uznaniu transakcji za prowadzenie działalności gospodarczej jest całokształt działań, jakie Wnioskodawczyni podejmowała w odniesieniu do działek przez cały okres ich posiadania, w tym w związku z przygotowaniem ich do sprzedaży.

    Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni dokonała działań, które wskazują na zamiar sprzedaży nieruchomości, tj.: podziału nieruchomości, złożenie wniosku o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, poszukiwanie nabywców zarówno samodzielnie jak i za pomocą profesjonalnych podmiotów. Wynikająca z opisanych wyżej działań Wnioskodawczyni koncepcja wykorzystania działek dowodzi, że zostały przez Wnioskodawczynię podjęte czynności, które świadczą o tym, że przyszła sprzedaż działek nie może stanowić jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

    W związku z powyższym należy wskazać, że istotnym elementem, przesądzającym o uznaniu planowanej przez Wnioskodawcę transakcji sprzedaży za prowadzenie działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, są czynności, jakie poczyniła Wnioskodawczyni w związku z zamierzoną dostawą gruntów, które to działania są charakterystyczne dla podmiotów profesjonalnie zajmujących się sprzedażą nieruchomości.

    Przedstawione okoliczności sprawy wskazują na zamiar sprzedaży przez Wnioskodawczynię opisanych we wniosku działek w sposób profesjonalny i z zyskiem, bowiem Wnioskodawczyni podjęła czynności, których celem było uatrakcyjnienie przedmiotowych działek (złożenie wniosku o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego), w przeciwnym bowiem razie podjęte przez Wnioskodawcę czynności byłyby nieuzasadnione. Dokonanie tych czynności pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawczyni zachowuje się jak podmiot, którego przedmiotem działalności gospodarczej jest obrót nieruchomościami (złożenie wniosku o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, podział działek, poszukiwanie nabywcy za pomocą profesjonalnych podmiotów) oznacza, że Wnioskodawczyni wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia działek, porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Planowana sprzedaż działek wpisuje się w katalog czynności, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem skoro sprzedaż będzie wykraczała poza zakres zwykłego wykonywania prawa własności, będzie stanowiła działalność gospodarczą podjętą w celach zarobkowych, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawczyni wystąpi dla tej czynności w charakterze podatnika tego podatku zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy.

    Mając na uwadze okoliczności analizowanej sprawy oraz przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni dokonując sprzedaży działek, będzie działała jak podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a dokonana i planowana przez Wnioskodawczynię dostawa gruntów będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla gruntu będącego przedmiotem dostawy z uwzględnieniem ewentualnych zwolnień od podatku.

    Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

    Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

    W związku z powyższym w sytuacji gdy Wnioskodawczyni będzie dokonywać dostawy terenów budowlanych powinna dokonać zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego.

    Zatem w sytuacji gdy Wnioskodawczyni będzie dokonywać dostawy gruntu stanowiącego teren budowlany powinna transakcję udokumentować fakturą i opodatkować stawką właściwą dla przedmiotu dostawy.

    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania oznaczonego nr 1), jest prawidłowe.

    W odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT przez Kupującego z tytułu dokonania zakupu przedmiotowej nieruchomości należy wskazać co następuje:

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Wnioskodawca wskazuje, że Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży na rzecz nabywcy będzie wykorzystywana przez Nabywcę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

    Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem nabycia będzie teren budowlany, który nabywca będzie wykorzystywał wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to mając na uwadze powyższe przepisy art. 86 ust. 1 ustawy należy stwierdzić, że warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości będą spełnione, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

    Biorąc pod uwagę treść przywołanych przepisów, w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że Nabywca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej sprzedaż Nieruchomości opisanej we wniosku.

    Wobec tego stanowisko Wnioskodawców w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2) jest prawidłowe.

    Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.).

    Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

    Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej