Prawo do odliczenia w związku z projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.86.2019.1.MMA

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.01.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.86.2019.1.MMA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia w związku z projektem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ,,() jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ,, ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zrealizowała operację pod nazwą ().

Gmina zrealizowała ww. operację jako zadanie własne Gminy o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności w sprawach kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (tj. Dz.U. z 2019 roku, poz. 506 z poźn zm.).

Wykonawcy zostali wyłonieni na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z postępowaniem przetargowym i zapisami SIWZ została zawarta umowa na realizację ww. zadania. Faktury za zrealizowane zadanie zostały wystawione na Gminę.

Zakres projektu obejmował jedynie zakup usług związanych wyłącznie z projektem: tj. wydatki na roboty budowlane fakturowane na Gminę.

Do wniosku o przyznanie pomocy został dołączony załącznik, oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym Gmina oświadczyła, iż nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu nie spełnienia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Przedmiotem inwestycji były prace remontowe (). Wnioskodawcą, Inwestorem, Beneficjentem i Operatorem przedmiotowej inwestycji jest Gmina działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, z późn. zm. (tj. Dz. U. z 2019 roku, poz. 506 z poźn zm.).

W ramach operacji wykonano izolację poziomą i pionową fundamentów budynku, remont cokołu, tarasów i schodów zewnętrznych oraz osuszenie fundamentów i ścian piwnicznych wraz ze skuciem i nałożeniem nowych tynków oraz malowaniem. Wykonany został również drenaż opaskowy wokół budynku, a dwa ciągi drenarskie wzdłuż ścian odprowadzają wodę do studni żelbetowej z osadnikiem, z której wody odpłyną do studni wody deszczowej i przy pomocy pompy zatapialnej zostaną wykorzystane do nawodnienia parku.

Zakres rzeczowy zadania obejmował:

  1. BRANŻA SANITARNA
    1. roboty rozbiórkowe - rozebranie obrzeży trawników, nawierzchni z kostki kamiennej i płyt betonowych wokół budynku, rozebranie nawierzchni z betonu na schodach i tarasach - przygotowanie do zastosowania odwodnienia;
    2. wykonanie drenażu odprowadzającego wodę gruntowa i opadową od budynku do studni zbiorczej;
    3. wykonanie studni zbiorczej z kręgów betonowych i studzienki kanalizacyjnej z tworzyw sztucznych wraz z montażem pompy zatapialnej z układem odpływowym oraz montażem instalacji elektrycznej ze skrzynka sterowniczą;
    4. odtworzenie nawierzchni wokół budynku oraz nawierzchni betonowej na schodach i tarasach.
  2. BRANŻA BUDOWLANA
    1. remont cokołu - rozbiórka okładzin z płyt betonowych, oczyszczenie cokołu, wykonanie izolacji przeciwwilgociowych pionowych i poziomych, montaż okładzin cokołu z kamienia polnego ciętego;
    2. remont schodów i tarasów - rozebranie płytek na schodach i tarasach, oczyszczenie mechaniczne, wykonanie stopni zewnętrznych (stopnice i podstopnice) z kamienia polnego ciętego, izolacje przeciwwodne i przeciwwilgociowe tarasów, wykonanie posadzki zewnętrznej tarasów z kamienia polnego ciętego;
    3. sprawdzenie i udrożnienie przewodów wentylacyjnych;
    4. skucie tynków wewnętrznych na ścianach i sufitach, czyszczenie i odgrzybienie powierzchni ścian i sufitów;
    5. uzupełnienie tynków wewnętrznych i malowanie ścian i sufitów;
    6. prace porządkowe po przeprowadzonych pracach.

Na ww. operację Gmina pozyskała środki zewnętrzne tj.:

  1. Umowa nr z dnia 29 stycznia 2019 r. o przyznanie pomocy podpisana z Samorządem Województwa w ramach PROW na lata 2014-2020 w ramach operacji typu ,,Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego w ramach działania ,,Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich: określa następujący montaż finansowy zadania:
    • 63,63% kosztów kwalifikowanych z PROW,
    • 36,37% kosztów kwalifikowanych stanowi wkład własny Gminy.
  2. Umowa nr z dnia 2 lipca 2019 r. podpisana z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
  3. Umowa nr z dnia 8 października 2019 r. podpisana z Samorządem Województwa o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze województwa.

Inwestycja służy realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. W budynku mieści się Szkoła Podstawowa realizująca wyłącznie zadania publicznoprawne wynikające z prawa oświatowego i nie dokonuje jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej oraz w budynku mieści się lokal mieszkalny który jest wynajmowany osobie fizycznej na podstawie umowy najmu, czynność najmu lokalu jest czynnością zwolnioną z VAT oraz jedno pomieszczenie udostępniane bezpłatnie mieszkańcom na krzewienie kultury.

Realizacja inwestycji służy zachowaniu dziedzictwa kulturowego, związana jest z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o wysokiej wartości przyrodniczej. Działanie przyczynia się do wspierania lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich.

Zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Gmina nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów, a stanowisko zajęte w oświadczeniu o kwalifikowalności VAT podtrzymuje.

Jako jeden z załączników do wniosku o dofinansowanie lub wniosku o płatność przy realizacji inwestycji należy przedstawić indywidualną interpretację podatkową ws. kwalifikowalności podatku VAT przy realizacji powyższej operacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do powyższego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Gminę w odniesieniu do zrealizowanej inwestycji pn. (), na której realizację pozyskano środki finansowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach operacji typu ,,Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego w ramach działania ,,Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina stoi na stanowisku że nie ma możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu. Do wniosku o przyznanie pomocy złożonego przez Gminę został dołączony załącznik: Oświadczenie o kwalifikowalności VAT w którym oświadczono, że Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu nie spełnienia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ale realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Gmina nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów. Gmina podtrzymuje stanowisko zajęte w oświadczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z wniosku wynika, że Gmina będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zrealizowała operację pod nazwą (). Gmina zrealizowała ww. operację jako zadanie własne Gminy o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności w sprawach kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (tj. Dz.U. z 2019 roku, poz. 506 z poźn zm.). Wykonawcy zostali wyłonieni na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z postępowaniem przetargowym i zapisami SIWZ została zawarta umowa na realizację ww. zadania. Faktury za zrealizowane zadanie zostały wystawione na Gminę. Zakres projektu obejmował jedynie zakup usług związanych wyłącznie z projektem: tj. wydatki na roboty budowlane fakturowane na Gminę.

Do wniosku o przyznanie pomocy został dołączony załącznik, oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym Gmina oświadczyła, iż nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu nie spełnienia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. Przedmiotem inwestycji były prace remontowe (). Wnioskodawcą, Inwestorem, Beneficjentem i Operatorem przedmiotowej inwestycji jest Gmina działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W ramach operacji wykonano izolację poziomą i pionową fundamentów budynku, remont cokołu, tarasów i schodów zewnętrznych oraz osuszenie fundamentów i ścian piwnicznych wraz ze skuciem i nałożeniem nowych tynków oraz malowaniem. Wykonany został również drenaż opaskowy wokół budynku, a dwa ciągi drenarskie wzdłuż ścian odprowadzają wodę do studni żelbetowej z osadnikiem, z której wody odpłyną do studni wody deszczowej i przy pomocy pompy zatapialnej zostaną wykorzystane do nawodnienia parku.

Inwestycja służy realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. W budynku mieści się Szkoła Podstawowa realizująca wyłącznie zadania publicznoprawne wynikające z prawa oświatowego i nie dokonuje jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej oraz budynku mieści się lokal mieszkalny który jest wynajmowany osobie fizycznej na podstawie umowy najmu, czynność najmu lokalu jest czynnością zwolnioną z VAT oraz jedno pomieszczenie udostępniane bezpłatnie mieszkańcom na krzewienie kultury. Realizacja inwestycji służy zachowaniu dziedzictwa kulturowego, związana jest z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o wysokiej wartości przyrodniczej. Działanie przyczynia się do wspierania lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich.

Zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Gmina nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów, a stanowisko zajęte w oświadczeniu o kwalifikowalności VAT podtrzymuje.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną).

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca - Inwestycja służy realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Tym samym jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w ramach realizacji powyższego zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie są spełnione. W konsekwencji, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją operacji pn. ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej