Termin rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej oraz prawo do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.71.2022.2.LS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.71.2022.2.LS

Temat interpretacji

Termin rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej oraz prawo do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek sygnowany datą 21 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej oraz prawo do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 kwietnia 2022 r. (wpływ 7 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 2013 roku – jest Pani organizatorem turystyki oraz świadczy Pani usługi pilota i przewodnika turystycznego. Do tej pory świadczyła Pani głównie usługi dla firm i korzystała ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej (obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekraczał 20 000 zł).

W roku 2021 dokładnie 1 października, obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył 20 000 zł, w związku z tym od dnia 1 stycznia 2022 straciła Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej.

Od początku listopada 2021 do dziś (21 stycznia 2022) nie wykonała Pani żadnej usługi ani nie zarejestrowała sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W dniu 20 stycznia 2022 r. wprowadziła Pani do działalności kasę fiskalną (w tym dniu nastąpiła fiskalizacja urządzenia).

Chciałaby Pani, na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o VAT starać się o zwrot części wydatków poniesionych na urządzenie (700 zł). Mimo, iż zwolnienie utraciła Pani 1 stycznia 2022 r., do 20 stycznia 2022 r. nie miała Pani żadnej transakcji sprzedaży.

Zdanie Pani zatem jest takie, że dopiero pierwsza po 1 stycznia 2022 r. sprzedaż dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego niosłaby obowiązek użycia kasy fiskalnej, a skoro sprzedaż ta nie nastąpiła, nie nastąpił termin rozpoczęcia wprowadzenia kasy fiskalnej.

W uzupełnieniu do wniosku z 7 kwietnia 2022 r. w odpowiedzi na pytania:

1.Czy zakupiona kasa rejestrująca spełniała funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy z dnia z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą oraz kryteria i warunki techniczne, którym musiała odpowiadać?

2.Czy nabycie kasy rejestrującej nastąpiło w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy?

3.Czy posiada Pani fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej?

4.Czy posiada Pani dowód zapłaty całej należności za zakup kasy rejestrującej?

5.Kiedy dokładnie zakupiła Pani kasę rejestrującą?

6.Czy kasa rejestrująca umożliwi połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas?

7.Czy w trakcie fiskalizacji kasy rejestrującej była Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i czy nadal jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług?

– wskazała Pani:

1.Tak.

2.Tak.

3.Tak.

4.Tak.

5.17 stycznia 2022 r.

6.Tak

7.Nie, nie byłam i w chwili obecnej nie jestem czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług.

Pytanie

Czy przekroczyłam termin wprowadzenia kasy fiskalnej, czy nie? Czy nadal należy mi się ulga na zakup urządzenia o którą zamierzam wnioskować, mimo że kasa nie była zafiskalizowana na dzień 1 stycznia 2022 r.?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, dopiero pierwsza po 1 stycznia 2022 sprzedaż dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego niosłaby obowiązek użycia kasy fiskalnej, a skoro sprzedaż ta nie nastąpiła, nie nastąpił termin rozpoczęcia wprowadzenia kasy fiskalnej, zatem termin został dotrzymany i ulga powinna zostać przyznana.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.

Jak wynika z opisu sprawy prowadzi Pani działalność gospodarczą od 2013 roku – jest Pani organizatorem turystyki oraz świadczy Pani usługi pilota i przewodnika turystycznego. Do tej pory świadczyła Pani głównie usługi dla firm i korzystała ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej 1 października 2021 r. obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył 20 000 zł, w związku z tym od dnia 1 stycznia 2022 straciła Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej. Od początku listopada 2021 do 21 stycznia 2022 r. nie wykonała Pani żadnej usługi ani nie zarejestrowała sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W dniu 20 stycznia 2022 r. wprowadziła Pani do działalności kasę fiskalną (w tym dniu nastąpiła fiskalizacja urządzenia).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Nie ulega wątpliwości, że przepisy ustawy o podatku VAT nakładają na podatnika obowiązek ewidencjonowania sprzedaży, a nie obowiązek zainstalowania kasy. Bezsprzecznie obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wiąże się z koniecznością zainstalowania kasy rejestrującej.

Zatem w opisanej sytuacji zakupu kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży powinna Pani dokonać przed faktycznym rozpoczęciem sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych (przed faktycznym rozpoczęciem ewidencjonowania).

W przedmiotowej sprawie obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej powstał od dnia 1 stycznia 2022 r. jednakże z uwagi na fakt, że w okresie od listopada 2021 r. (po przekroczeniu obrotu utraty zwolnienia podmiotowego z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej) do 21 stycznia 2022 r. nie dokonywała Pani sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, nie była Pani zobowiązana do zakupu kasy rejestrującej. Natomiast Zainteresowana miała obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej przed dokonaniem pierwszej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Odnosząc się do kwestii prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej wskazać należy, że zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, u których:

1) powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,

2) nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży

– mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Zgodnie z art. 111 ust. 5 ustawy:

W przypadku gdy podatnicy, o których mowa w ust. 4, wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Stosownie do art. 111 ust. 6a ustawy:

Zgodnie z art. 111 ust. 6b ustawy:

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy:

Zatem z powyższego wynika, że kwestia odliczenia/zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy.

W obecnym stanie prawnym obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r., poz. 820), dalej „rozporządzenie”.

Zgodnie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Na mocy § 2 ust. 2 rozporządzenia:

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Natomiast stosownie do § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia:

W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia:

Nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy on-line w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:

-podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas on-line;

-podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;

-podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.

Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas on-line oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy on-line ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.

Z treści wniosku wynika, że nie jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług. 1 października 2021 r. obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył 20 000 zł, w związku z tym od dnia 1 stycznia 2022 straciła Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej. Od początku listopada 2021 r. do 21 stycznia 2022 r. nie wykonała Pani żadnej usługi. Kasę rejestrującą zakupiła Pani 17 stycznia 2022 r. i w dniu 20 stycznia 2022 r. wprowadziła ją Pani do działalności (w tym dniu nastąpiła fiskalizacja urządzenia). Zakupiona kasa spełnia wszystkie funkcję oraz kryteria i warunki techniczne wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy. Nabycie kasy rejestrującej nastąpiło w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Głównego Urzędu Miar. Posiada Pani fakturę i dowód zapłaty całej należności za zakup kasy rejestrującej. Kasa rejestrująca umożliwi połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że pomimo fiskalizacji kasy dnia 20 stycznia 2022 r. ma Pani prawo do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, bowiem od momentu utraty zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej do jej zainstalowania nie dokonała Pani żadnych czynności wpływających na konieczność posiadania kasy.

Należy jeszcze raz podkreślić, że po utracie zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej miała Pani obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej przed dokonaniem pierwszej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Podsumowując, ma Pani prawo do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej (w ramach ustawowych limitów, tj. 90% ceny zakupu netto, nie więcej jednak niż 700 zł).

Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).