• Uznanie sprzedaży dokonywanej przez Spółkę na rzecz konsumentów z państw członkowskich jako sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju i obowiązku ... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.152.2022.2.PRM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.152.2022.2.PRM

Temat interpretacji

• Uznanie sprzedaży dokonywanej przez Spółkę na rzecz konsumentów z państw członkowskich jako sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju i obowiązku jej ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. • Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 z załącznika do tego rozporządzenia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie dotyczącym uznania sprzedaży dokonywanej przez Spółkę na rzecz konsumentów z państw członkowskich jako sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju i obowiązku jej ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (pytania nr 2) i nieprawidłowe w zakresie dotyczącym prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 z załącznika do tego rozporządzenia (pytanie nr 1).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

uznania sprzedaży dokonywanej przez Spółkę na rzecz konsumentów z państw członkowskich jako sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju i obowiązku jej ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, oraz

prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 z załącznika do tego rozporządzenia.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2022 r. (wpływ 10 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej nazywana Spółką albo A. albo Wnioskodawcą) z siedzibą w (...) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego odzieżą.

Spółka jest podatnikiem w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest też czynnym podatnikiem VAT.

Udziałowcami Spółki są dwie osoby fizyczne posiadające po 50% udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Udziałowcy Spółki również podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka w ramach działalności samodzielnie projektuje, produkuje i sprzedaje wyprodukowaną odzież pod własną marką „(...)”.

Klientami Spółki są głównie osoby fizyczne występujące w roli konsumentów (relacja typu B2C).

Na portfolio produktowe Spółki składa się głównie odzież damska, m.in. bluzki, koszule, garnitury, spodnie i spódnice, obuwie, produkty sportowe lub akcesoria.

Spółka prowadzi sprzedaż przez internet za pośrednictwem swojej strony internetowej (...). Spółka nie posiada własnego sklepu stacjonarnego, w którym prowadzi sprzedaż.

Spółka prowadząc sprzedaż internetową sprzedaje swoje produkty głównie na terytorium kraju (w Polsce), jednakże sporadycznie zdarza się sprzedaż na rzecz konsumentów z państw członkowskich UE.

Spółka z częścią kontrahentów zawiera umowy, na podstawie których produkty Spółki wprowadzane są do asortymentu sklepów stacjonarnych kontrahentów. Prowadząc sprzedaż on-line za pośrednictwem własnej strony internetowej Spółka nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

7 lipca 2021 r. Spółka dodatkowo, w celu rozszerzenia swojej działalności zawarła istotną umowę cywilnoprawną (dalej nazywana Umową) ze Spółką Z (dalej nazywana Z) z siedzibą w (...) (Niemcy).

Spółka Z. prowadzi znaną i lubianą wśród użytkowników platformę sprzedażową e-commerce (platformę internetową) dedykowaną osobno dla różnych krajów europejskich - dla rynku polskiego jest to (...).

Tym samym Z. umożliwia sprzedaż internetową odzieży i obuwia, akcesoriów etc. (dalej towarów) stanowiąc istotny kanał sprzedażowy dla wielu przedsiębiorców zajmujących się handlem odzieżą i obuwiem.

Spółka A. zawarła umowę z Z. by jej towary mogły trafiać do większej liczby odbiorców dzięki renomie marki Z jako platformy sprzedażowej. Intencją umowy był wzrost przychodów Spółki ze sprzedaży oferowanych towarów i wzrost rozpoznawalności marki (...).

Z Umowy zawartej z Z. wynika, że (Spółka wskazała dosłowne brzmienie umowy):

1)Przedmiotem Umowy jest połączenie lokalnych sklepów detalicznych Spółki A („Punktów sprzedaży”) z co najmniej jednym sklepem internetowym Z oraz sprzedaż części asortymentu towarów Spółki A łącznie z Z za pośrednictwem sklepów internetowych Z.

2)Z za wynagrodzeniem określonym w Umowie zależnym od wolumenu sprzedaży:

udostępnia swoją platformę sprzedażową (...),

udostępnia własne oprogramowanie w systemie (...) w celu zarządzania zamówieniami składanymi przez klientów,

jako wyspecjalizowana platforma sprzedażowa ma prawo określić w imieniu własnym oraz w imieniu Spółki A sposób oraz warunki płatności przy sprzedaży oferowanych towarów Spółki A.

3)W celu zoptymalizowania sprzedaży towarów Spółki A, Z zyskuje uprawnienie do oferowania towarów Spółki A z wykorzystaniem innych kanałów sprzedaży przewidzianych dla rynku docelowego (np. aplikacje mobilne, sprzedaż za pośrednictwem kont Z w mediach społecznościowych).

4)Strony Umowy w porozumieniu ustalają, które towary Spółki A będą oferowane na platformie Z.

5)Spółka A samodzielnie wycenia swoje towary oferowane na platformie Z.

6)Jeżeli Spółka A. chce wprowadzić nowe towary do oferty na platformie Z musi dostarczyć do Z. wszelkich informacji dotyczących tych towarów.

7)Informacje na temat towarów Spółka A musi dostarczać za pośrednictwem udostępnionego systemu (...).

8)Z uzyskuje nieograniczone w czasie, bezpłatne i niewyłączne prawo do wykorzystania prezentacji towarów w celu sprzedaży odpowiedniego towaru Spółki A. w sklepie internetowym Z. Prawo to obejmuje między innymi użytkowanie, przekazywanie, demonstrowanie, prezentowanie, upublicznianie, kopiowanie i rozpowszechnianie, powielanie w całości lub części prezentacji towarów Spółki na nośnikach poza sklepami internetowymi Z w celach marketingowych i reklamowych marki Z.

9)Spółka A zezwala Z na modyfikowanie prezentacji towarów (zdjęć, opisów, logo i grafik) w celu optymalizacji sposobu ich przedstawienia w sklepie internetowym Z.

10)Strony umowy - Z i Spółka A występują wobec klientów jako łączni sprzedawcy towarów Spółki A, w związku z tym, Klient ma prawo dochodzenia swojego prawa i wycofania się z umowy od Z lub od Spółki A, a także do zwrotu towarów Spółki A do jednego z tych podmiotów wedle swojego uznania.

11)Platforma Z zobowiązana jest dodatkowo do odbierania i przetwarzania płatności za zakupy towarów Spółki A, a w razie konieczności, Z odpowiedzialne jest za sporządzenie przedsądowego wezwania do zapłaty i ponosi ryzyko niewypłacalności klienta zakupującego towary A.

Wobec tego Z i Spółka A są łącznymi wierzycielami w odniesieniu do roszczenia dotyczącego zapłaty wynikającego ze sprzedaży towarów Spółki A.

12)Spółka A ponosi wyłączną odpowiedzialność za przydatność handlową towarów Spółki A oferowanych na platformie Z.

13)Na Spółce A ciąży obowiązek dopilnowania tego, aby sprzedawane przez Spółkę towary oraz opakowania tych towarów odpowiadały stosownym normom danej marki, przepisom krajowym obowiązującym w miejscu sprzedaży (przepisy dot. oznakowania CE, dyrektywa kosmetyczna, dyrektywa w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, Dyrektywa RoHs).

14)Na Spółce A ciąży obowiązek przestrzegania wszystkich obowiązków w zakresie rejestracji i powiadomień wynikających z dyrektywy w sprawie odpadów opakowaniowych.

15)Spółka A upewnia się, że zdjęcia jej towarów oferowanych na platformie Z są zgodne z przepisami dotyczącymi danego sklepu internetowego Z i nie naruszają praw osób trzecich w zakresie praw autorskich, znaku towarowego, praw do projektu i innych praw własności intelektualnej bądź przemysłowej. Spółka A zwalnia Z. z odpowiedzialności z tytułu wszelkich osób trzecich w przypadku naruszenia tych obowiązków.

16)Właścicielem sprzedawanych towarów jest wyłącznie Spółka A i to Ona ma wyłączne prawo do kształtowania cen oferowanych na platformie internetowej Z.

17)Z. sprzedaje towary Spółki A we własnym imieniu i jednocześnie w imieniu Spółki A. Nie wpływa to na własność towarów, która pozostaje przy Spółce A.

18)Zgodnie z umową Spółka A występuje wobec klienta jako wyłączny dostawca w kwestiach związanych z podatkiem VAT, jako wyłączny właściciel towaru oraz jako jedyna Strona odpowiedzialna za wystawianie faktur na rzecz klientów.

Fakturowanie przez Z oraz w stosownych przypadkach płatność ze strony Z będą dokonywane wyłącznie na rzecz Spółki A.

19)Sprzedaż towarów Spółki A rozliczana jest między Z a Spółką.

20)Spółka A zobowiązana jest do zarejestrowania się jako płatnik VAT w kraju, w którym znajduje się współpracujący z nim sklep internetowy Z, w przypadku przekroczenia progu sprzedaży na odległość w tym kraju dla wszystkich swoich dostaw, do uzyskania odpowiedniego numeru identyfikacyjnego VAT i przekazania tego numeru Z. Z. na mocy umowy wystawia raz w tygodniu faktury za usługi pośrednictwa w sprzedaży i udostępnienie platformy sprzedażowej i odrębnie wystawia fakturę za usługi logistyczne.

21)Wynagrodzenie dla Spółki A za sprzedaż jej towarów w związku z realizacją umowy pomniejszone jest o kwoty, które wynikają z faktur wystawianych przez Z w związku z realizacją przez Z usług logistycznych i usługi pośrednictwa.

22)Precyzyjnie wynagrodzenie zostało określone w załączniku nr 3 do umowy, który wskazuje, że Z otrzymuje wynagrodzenie od Spółki A obliczone jako procent ceny sprzedaży brutto za sprzedany towar Spółki A. Wartość procentowa różni się w zależności od wartości sprzedanego towaru.

23)Z. uprawnione jest do potrącenia wszelkich należnych im kwot z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki A.

24)Wysyłka towarów Spółki A sprzedanych za pośrednictwem platformy Z odbywa się przez firmę pocztową lub kurierską wybraną przez Z, a udostępnienie danych, w tym etykiety zwrotnej odbywa się przez system (...).

25)Spółka A zobligowana jest do ponoszenia dodatkowych opłat związanych z wysyłką sprzedanych towarów zgodnie z indywidualną umową zawartą z zewnętrznym dostawcą usług logistycznych.

26)Zgodnie z Umową Spółka A jest wyłącznym dostawcą towarów wobec klienta i to na Spółce A ciąży obowiązek właściwego udokumentowania sprzedaży wobec klienta (umowa posługuje się sformułowaniem wystawianiem faktur).

27)Po przesłaniu przez Z stosownych danych do wysyłki Spółka A zapakuje sprzedane artykuły do paczek.

Dla każdego zamówienia na towary Spółki A platforma Z. wysyła Spółce A dane do potwierdzenia dostawy, etykiety wysyłkowej oraz formularza zwrotnego i etykiety zwrotnej. Spółka A zobowiązana jest wydrukować te dokumenty, przymocować etykietę wysyłkową do właściwej paczki w bezpieczny sposób oraz dołączyć potwierdzenie dostarczenia, formularz zwrotny i etykietę zwrotną.

Etykietę wysyłkową, udostępnianą przez Z poprzez system (...), wykorzystuje się na potrzeby doręczeń sprzedanych towarów Spółki A do klientów.

28)Z uwagi na to, że Spółka A jest wyłącznym właścicielem wszystkich sprzedawanych przez siebie artykułów, odpowiada Ona za wystawienie faktury za dane towary.

29)Spółka A uprawniona jest do otrzymania wpłaconej ceny zakupu za zakupione przez klienta towary za swoje artykuły sprzedane za pośrednictwem Z.

30)Z. może zmieniać regulaminy swojej platformy sprzedażowej jednak w miarę możliwości powinna o tym powiadomić Spółkę A z co najmniej 15 dniowym wyprzedzeniem.

31)Towary Spółki A oferowane są tylko na lokalnej (polskiej) stronie Z i dostępne dla klientów tego rynku. Rozszerzenie sprzedaży na inne międzynarodowe platformy należące do Z wymaga odrębnego porozumienia umownego.

32)Z. dopilnowuje aby towary Spółki A były sprzedawane zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi umów na odległość i aby klienci byli należycie informowani o prawie do wycofania się z umowy zawartej na odległość oraz prawie do zwrotu.

Spółka A. ponosi odpowiedzialność wobec Z. w ramach wewnętrznej relacji i zwolni Z. z odpowiedzialności wobec osób trzecich z tytułu wszelkich roszczeń wynikających z takich zdarzeń jak opóźnienie dostawy, brak dostawy, nieprawidłowej dostawy, defektów oraz wad prawnych towarów Spółki A, nieprzestrzegania regulaminu platformy.

Oferowane metody płatności na platformie (...) to bramka do szybkich płatności Przelewy 24, PayPal, obciążenie karty płatniczej MasterCard, Visa i American Express, tradycyjny przelew na rachunek bankowy lub płatność za pobraniem. Za wybór tych metod płatności dostępnych na platformie sprzedażowej Z jak i za zawarcie umowy z ww. dostawcami usług płatniczych odpowiada wyłącznie Z. Spółka A nie posiada informacji o sposobie zapłaty za zakupione towary, który wybrał klient i nie posiada świadomości, czy klient uiścił należność za przesyłkę.

Spółka od początku realizacji umowy z Z ewidencjonuje każdą sprzedaż dokonywaną na rzecz klientów - konsumentów przy wykorzystaniu platformy Z i we współpracy z Z, za pośrednictwem kasy rejestrującej zgodnie z wymogami art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka dołącza wystawione paragony do przesyłek.

Za organizację transportu odpowiada Z. W procesie zakupowym zadaniem Spółki jest zapakowanie produktu, oznaczenie go właściwymi etykietami i oddanie do dyspozycji kuriera zamówionego przez Z.

Spółka A przygotowując towar do wysyłki dysponuje najczęściej tylko imieniem, nazwiskiem oraz adresem klienta. Spółka A nie zawsze dysponuje numerem telefonu, więc w razie konieczności skontaktowania się z klientem Spółka informuje Z o danym zdarzeniu i to Z kontaktuje się z klientem samodzielnie.

Spółka A nie posiada informacji o sposobie zapłaty za zakupione towary, który wybrał Klient i nie posiada świadomości, czy klient uiścił należność za przesyłkę.

Spółka od początku realizacji umowy z Z ewidencjonuje każdą sprzedaż dokonywaną na rzecz klientów - konsumentów przy wykorzystaniu platformy Z i we współpracy z Z, za pośrednictwem kasy rejestrującej zgodnie z wymogami art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka dołącza wystawione paragony do przesyłek.

Klienci składając zamówienie mają możliwość żądania wystawienia faktury za zakupiony towar, wtedy za wystawienie faktury na rzecz klienta również odpowiada A.

Płatność klientów za dokonane zakupy przekazywana jest przez Z Spółce A na bieżąco i bezpośrednio.

Wynagrodzenie związane z dostawą towarów zrealizowanych przez Spółkę A na rzecz klientów wpływa na rachunek bankowy Spółki, z konta bankowego Z. Klienci bowiem dokonują wpłat za dostawę towarów na konto bankowe Z realizowane metodą płatności wskazaną powyżej, a Z przekazuje wynagrodzenie należne Spółce A na Jej konto bankowe pomniejszone o kwoty wynikające z faktury wystawionej przez Z. W związku z tym nie można stwierdzić, że płatności Klientów za zakupione towary Spółki trafiają bezpośrednio do Spółki A.

Wynagrodzenie trafiając na rachunek bankowy Spółki A trafia jako suma dokonanej w danym okresie rozliczeniowym sprzedaży towarów pomniejszona o wynagrodzenie należne dla Z za usługę pośrednictwa sprzedaży i za usługę logistyczną.

Otrzymując wynagrodzenie Spółka nie jest w stanie dokonać wyodrębnienia od którego klienta, w związku z jaką transakcją, pochodzi określona kwota. Spółka A nie otrzymuje od Z precyzyjnego zestawienia zawierającego dowody zapłaty za konkretny zakup towaru przez Klienta.

Spółka A dysponując szczątkowymi informacjami dotyczącymi klientów nie jest w stanie prowadzić ewidencji sprzedaży wysyłkowej zawierającej poszczególne kolumny, ponieważ z otrzymywanych zamówień nie zna:

1)formy płatności,

2)kosztu przesyłki (i opłat za zwroty) do każdego zamówienia,

3)czy i kiedy klient zapłacił za towar.

Powyższe wyodrębnienie nie jest możliwe mimo współpracy z system (...) udostępnionym przez Z.

Dodatkowo, Spółka dokonuje sporadycznej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na odległość na rzecz osób fizycznych (konsumentów) w relacji B2C. Podatnik dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na odległość nie korzysta z procedury szczególnej przewidzianej w rozdziale 6a ustawy o VAT. Spółka mając na względzie brzmienie art. 106b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT - każdą sprzedaż dokonaną w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na odległość dokumentuje wystawiając paragon na rzecz nabywcy (konsumenta).

Spółka powzięła wątpliwość czy słusznie postępuje ewidencjonując każdą sprzedaż na rzecz osób fizycznych w systemie wysyłkowym na terytorium kraju przy użyciu kasy rejestrującej.

Spółka powzięła wątpliwość czy słusznie postępuje ewidencjonując każdą sprzedaż na rzecz osób fizycznych w systemie wysyłkowym na rzecz nabywców z krajów członkowskich przy użyciu kasy rejestrującej.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca nie korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w rozdziale 6a ustawy o VAT, a wartość sprzedaży na rzecz konsumentów z państw członkowskich nie przekroczyła kwoty 10.000 EUR lub jej równowartości wyrażonej w PLN w trakcie roku podatkowego, ani w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, Wnioskodawca traktuje tę sprzedaż jako sprzedaż krajową i dokonuje ewidencjonowania tej sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej - wystawiając paragon na rzecz nabywcy - konsumenta.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

Spółka istnieje od 1 kwietnia 2016 r. (data rejestracji w KRS) - z tym dniem zaczęła prowadzić działalność gospodarczą. Zasadniczo od tego okresu Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz konsumentów z krajów UE. Spółka podkreśla i precyzuje, że odbiorcami są głównie konsumenci zlokalizowani na terytorium Polski. Spółka nie jest w stanie wskazać dokładnej daty pierwszej (w ogóle) sprzedaży dokonanej na rzecz konsumenta z innego niż Polska kraju UE.

Spółka posiada jedno miejsce prowadzenia działalności i jest to miejsce położone na terytorium Polski - tym miejscem jest siedziba Spółki położona w (...).

Sprzedaż odbywa się w siedzibie Spółki. To w siedzibie towary są magazynowane, pakowane do wysyłki. W siedzibie pracują także pracownicy Spółki odpowiedzialni za te czynności. Ze swojej siedziby Spółka obsługuje sprzedaż internetową - prowadzoną zarówno poprzez własną stronę internetową (...) oraz za pośrednictwem portalu internetowego Z. Z siedziby odbywa się cała działalność marketingowa polegająca na fotografowaniu produktów celem ich sprzedaży. Z siedziby Spółki odbywa się także kontakt z klientami - w tym także przez media społecznościowe (...). W siedzibie Spółki znajdują się także niezbędne do prowadzenia działalności urządzenia i materiały - komputer, kasa fiskalna, kartony itp. W siedzibie Spółki urzęduje także Jej zarząd.

Zgodnie z powyższym Spółka posiada miejsce działalności na terytorium Polski.

Spółka wskazuje, że w 2020 r. oraz w I połowie 2021 r. dokonywała sprzedaży na rzecz konsumentów z innych krajów UE niż Polska, jednakże wartość tej sprzedaży nie przekroczyła w sumie wartości 10.000 EURO (bez podatku VAT).

Towar sprzedawany na rzecz konsumentów z innych krajów UE niż Polska transportowany jest wyłącznie z terytorium Polski. Towar sprzedawany na rzecz konsumentów z Polski transportowany jest wyłącznie z terytorium Polski. Zgodnie z tym co Spółka wskazała powyżej Spółka posiada tylko na terytorium Polski miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka nie posiada ani nie korzysta na podstawie żadnego stosunku prawnego z magazynów znajdujących się w innych krajach UE. Wobec czego - po odebraniu zamówienia z własnej strony internetowej lub z Z Spółka samodzielnie pakuje towar na terytorium swojego magazynu zlokalizowanego w siedzibie i przekazuje właściwej firmie kurierskiej, która realizuje dostawę do Klienta. Bez względu na kanał sprzedaży - własna strona internetowa, czy Z - towar pakowany jest w siedzibie i wysyłany zawsze z siedziby Spółki.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i brzmieniem umowy zawartej pomiędzy Spółką, a Z:

Z. odbiera i przetwarza płatność za zakupy produktów Spółki. Z. odpowiada również za ewentualną windykację należności od konsumenta i ponosi ryzyko jego niewypłacalności;

Z. przekazuje środki pieniężne raz w tygodniu na podstawie rozliczeń faktur;

środki pieniężne przekazywane są przelewem na rachunek bankowy Spółki A.;

kwota przekazywana na rachunek bankowy Spółki A. nie odpowiada w istocie wartości sprzedanych przez Spółkę A. towarów, ponieważ kwota ta jest pomniejszana przez Z o wartość usługi pośrednictwa, którą świadczy Z udostępniając swoją stronę internetową i kanał sprzedażowy.

Spółka jest w stanie zidentyfikować kto zapłacił za zakupiony towar, po otrzymanej cotygodniowej fakturze od Z. Z. przesyła Wnioskodawcy informacje, co do kwoty sprzedaży i zwrotów. Wnioskodawca nie jest pewny, czy osoba zamawiająca jest tą osobą, która zakupiła produkt. Wnioskodawca nie posiada wiedzy, kiedy została dokonana płatność do Z i w jakim terminie są zwracane pieniądze w przypadku zwrotu towaru.

W przypadku sprzedaży produktów przez Z:

Wnioskodawca precyzuje stan faktyczny i wskazuje, że jest w stanie zidentyfikować kto zapłacił za zakupiony towar, po otrzymanej cotygodniowej fakturze od Z.

Spółka prowadzi ewidencję, z której wynika kto nabył sprzedawany produkt. Na podstawie faktury otrzymanej od Z. Wnioskodawca zyskuje pewność, że za dany towar płatność została uiszczona.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym - kwota, którą Wnioskodawca otrzymuje od Z. jest niższa niż faktyczna wartość zakupionych przez konsumentów produktów, gdyż dochodzi do potrącenia należnego Z. wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług, niemniej jednak - jest to podstawą dla Wnioskodawcy dla zaewidencjonowania zamówienia jako opłaconego.

Bezpośrednich dowodów - potwierdzeń zapłaty za usługę Spółka nie posiada, gdyż za obsługę płatności odpowiada Z.

W przypadku sprzedaży dokonanej za pośrednictwem własnego sklepu internetowego Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedanych produktów, z której wynika kto, kiedy i jaki produkt Spółki zakupił.

Z uwagi na to, że także ta sprzedaż jest dokonywana za pośrednictwem operatorów płatniczych (Blik, PayPal, Przelewy24) to zestawienie potwierdzeń transakcji Wnioskodawca otrzymuje cyklicznie (zasadniczo raz lub dwa razy w tygodniu). Z zestawień płatności wynika za jakie zamówienie dokonano płatności - wskazana jest też kwota.

Kwota, którą Wnioskodawca otrzymuje od pośredników płatniczych jest niższa niż wartość zakupionych produktów ponieważ także w tym przypadku operatorzy płatniczy pobierają należne im wynagrodzenie w związku ze świadczonymi usługami.

Spółka nie sprzedaje produktów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Żaden ze sprzedawanych przez Spółkę produktów nie znajduje się na liście towarów i usług, których dostawa (świadczenie) nie podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej.

Pytania

1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca prowadzący sprzedaż w ww. opisanym modelu ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej przewidzianego w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442)?

2.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca który dokonuje sporadycznej sprzedaży na rzecz osób konsumentów z państw członkowskich słusznie traktuje tę sprzedaż tak jak sprzedaż krajową i prawidłowo postępuje wystawiając paragony za pośrednictwem kasy rejestrującej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy w prezentowanym stanie faktycznym dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż nie spełnia warunków przewidzianych w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Ustęp 2 ww. paragrafu precyzuje, że w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Towary sprzedawane przez Spółkę za pośrednictwem platformy Z nie mieszczą się w katalogu wymienionym w § 4 Rozporządzenia jako towary i usługi, wobec których zwolnienie nie znajdzie zastosowania.

Pozycja nr 36 Załącznika do rozporządzenia wskazuje, że z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej zwolniona jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi).

Zwolnienie to będzie mieć zastosowanie pod warunkiem, że dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Spółka, dokonując sprzedaży wysyłkowej i jednocześnie chcąc korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej, musiałaby spełnić łącznie oba warunki stawiane przez ustawodawcę w powołanym powyżej rozporządzeniu, tj.:

każda zapłata powinna być otrzymywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem),

sprzedawca powinien prowadzić ewidencję oraz posiadać dowody zapłaty, z których wynika przedmiot dostawy oraz dane nabywcy (w tym jego adres).

Odnosząc się w pierwszej kolejności do pierwszego z warunków do skorzystania ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej tj. otrzymania zapłaty za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) to zapłata za dostawę towarów następuje za pośrednictwem banku, przy czym na konto bankowe Z (następnie Z po potrąceniu swojego wynagrodzenia za usługi, przekazuje wynagrodzenie na rzecz Spółki w przyjętych w umowie okresach rozliczeniowych).

Odnosząc się do drugiego z warunków do skorzystania ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej tj. obowiązku prowadzenia ewidencji oraz dowodu zapłaty, z którego wynika przedmiot dostawy oraz dane nabywcy, to:

Spółka posiada dane do dostawy towarów (przekazane przez Z), co nie zawsze jest równoznaczne z danymi nabywcy (albowiem czasami zdarzają się sytuacje, w których nabywcą jest inny podmiot niż adresat dostawy towarów);

Spółka nie prowadzi ewidencji umożliwiającej identyfikację wpłat należności klientów z przedmiotem dostawy oraz danymi nabywcy, choćby z tego względu, że nie jest w stanie technicznie powiązać wpłat klientów z ich danymi, albowiem należności te wpływają na konto bankowe Z (następnie Z po potrąceniu swojego wynagrodzenia za usługi, przekazuje wynagrodzenie na rzecz Spółki w przyjętych w umowie okresach rozliczeniowych). Spółka dysponuje jedynie zestawieniem sprzedaży towarów uwzględniających ilość, wartość sprzedaży towarów (bez identyfikacji nabywców towarów).

Wobec tego, Spółka stoi na stanowisku, iż jest zobowiązana do dokumentowania sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych na terytorium kraju za pośrednictwem platformy internetowej paragonami z kasy rejestrującej, albowiem nie wypełnia wszystkich warunków zwolnienia, o którym mowa powyżej (brak ewidencji, zapłata za towar na konto bankowe Z a nie odpowiednio podatnika).

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że nie spełnia przesłanek przewidzianych w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442).

W ocenie Spółki, w sytuacji, gdy pomiędzy operatorem płatniczym (PayU, PayPal, Przelewy24 itd.) w obrocie uczestniczy jeszcze jeden podmiot, który przekazując płatność pobiera przy tym swoje wynagrodzenie i nie przekazuje nawet dokładnych danych klienta i danych dotyczących płatności, a kwota przekazana do Spółki nie równa się wartości sprzedanych towarów, nie można mówić o spełnieniu przesłanki otrzymania płatności za pośrednictwem banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej.

Spółka dokonała analizy utrwalonej praktyki interpretacyjnej prezentowanej w indywidualnych interpretacjach podatkowych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazującej, że przesłanka otrzymania płatności za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej jest spełniona także, gdy płatność przekazywana jest przez pośredników płatniczych takich jak PayU, PayPal, Przelewy24, Visa, MasterCard oraz za pośrednictwem kuriera i przesyłki pobraniowej - (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 maja 2021 r., 0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS, interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 października 2020 r., 0111-KDIB3-2.4012.557.2020.2.MN, interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 czerwca 2021 r., 0114-KDIP1-3.4012.229.2021.2.KP, interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 września 2021 r., 0111-KDIB3-2.4012.412.2021.2.MN) i zdaniem Spółki, pomimo wszystko w przedstawionym stanie faktycznym, warunek do zwolnienia nie jest także spełniony, poprzez istnienie trzeciego podmiotu - Z - pomiędzy zapłatą za towar a otrzymaną płatnością.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że nie spełnia przesłanki prowadzenia ewidencji sprzedaży, gdyż nie jest w stanie dokładnie weryfikować osoby nabywcy, ani przypisać wpływających płatności od Z do konkretnego Klienta i konkretnej sprzedanej sztuki towaru.

Ad 2

Z 1 lipca 2021 r. w ustawie o VAT uchylone zostały pojęcia sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju oraz regulacje odnoszące się do tej sprzedaży. W to miejsce wprowadzono definicję wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (dalej także „WSTO”) oraz odpowiednie zmiany w przepisach związane z tym rodzajem sprzedaży.

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy, przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (dalej WSTO) rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c)podmiotem niebędącym podatnikiem - pod warunkiem, że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy, miejscem dostawy towarów - w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy, przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2)towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3)suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10.000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42.000 zł.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka A dokonuje sporadycznych dostaw na rzecz konsumentów z państw członkowskich za pośrednictwem platformy internetowej, jednak łączna wartość sprzedaży w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 10.000 EUR lub wyrażonej w złotych równowartości kwoty w euro wynoszącej 42.000 zł.

W związku z tym, w ocenie Spółki A. w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy i w przypadku tej wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość na rzecz konsumentów miejscem dostawy towarów nie będzie miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy, tylko terytorium RP.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a. Wnioskodawca uważa, że ten przepis nie ma zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Wnioskodawca uważa, że w Jego przypadku zastosowanie będzie mieć zasada ogólna, tj. art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, która wskazuje, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z tym Wnioskodawca sprzedaż dokonywaną na rzecz konsumentów z państw członkowskich o wartości łącznej poniżej 10.000 EUR lub wyrażonej w złotych równowartości kwoty w euro wynoszącej 42.000 zł traktuje jako sprzedaż na terytorium kraju i ewidencjonuje ją za pośrednictwem kasy rejestrującej wystawiając paragony fiskalne.

Wnioskodawca swoje rozumienie przepisów opiera na objaśnieniach Ministra Finansów z dnia 1 września 2021 r. w zakresie tzw. pakietu VAT e-commerce wprowadzonego ustawą z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1163), które wskazują (strona 11 objaśnień), że:

„Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Pod pojęciem „sprzedaży” rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Oznacza to, że jeżeli miejscem opodatkowania WSTO będzie terytorium innego państwa członkowskiego, dostawy takie nie będą mieściły się pod pojęciem sprzedaży. Podatnicy, którzy od dnia 1 lipca 2021 r. będą dokonywali wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, której miejscem opodatkowania będzie terytorium innego państwa członkowskiego, nie będą podlegali obowiązkowi prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jeżeli natomiast miejscem opodatkowania WSTO (miejscem dostawy towarów) będzie terytorium Polski, to dostawy takie podlegają generalnie obowiązkowi rejestracji na kasie fiskalnej. Przepisy przewidują jednakże kilka zwolnień z tego obowiązku.”

Wobec powyższego, Wnioskodawca słusznie uważa, że w przypadku przedstawionym w stanie faktycznym dostawę towarów na rzecz konsumentów z państw członkowskich, której łączna wartość w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 10.000 EUR lub wyrażonej w złotych równowartości kwoty w euro wynoszącej 42.000 zł, ewidencjonuje za pośrednictwem kasy rejestrującej wystawiając paragony fiskalne - traktując dokonaną sprzedaż jako sprzedaż krajową.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie uznania sprzedaży dokonywanej przez Spółkę na rzecz konsumentów z państw członkowskich jako sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju i obowiązku jej ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej oraz nieprawidłowe w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 z załącznika do tego rozporządzenia.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), dalej zwana ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, zdefiniowane w art. 2 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast art. 2 pkt 2 ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31 stycznia 2020 r., str. 7, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że z 1 lipca 2021 r. w ustawie o podatku od towarów i usług uchylone zostały pojęcia sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju oraz regulacje odnoszące się do tej sprzedaży. W to miejsce wprowadzono definicję wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) oraz odpowiednie zmiany w przepisach związane z tym rodzajem sprzedaży.

Stosownie do treści art. 2 pkt 22a ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a) podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c) podmiotem niebędącym podatnikiem

- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl art. 22 ust. 1a ustawy:

Przepisów ust. 1 pkt 1a-1c nie stosuje się do towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1:

1) podlegających opodatkowaniu podatkiem na zasadach określonych w art. 120 ust. 4 i 5;

2) podlegających opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5;

3) będących przedmiotem dostawy na aukcji (licytacji) w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, jeżeli ich dostawa jest dokonywana przez organizatora aukcji (licytacji) oraz do dostawy tej zastosowano szczególne zasady opodatkowania podatkiem od wartości dodanej obowiązujące w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, stosowane do dostaw towarów dokonywanych przez organizatora aukcji (licytacji), wyłączające uznanie dostawy towarów za czynność odpowiadającą wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

Na podstawie art. 22a ust. 1 ustawy:

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2) towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3) suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10.000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42.000 zł.

Zgodnie z art. 22a ust. 2 ustawy:

Jeżeli w trakcie roku podatkowego kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 3, zostanie przekroczona, przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a stosuje się, począwszy od dostawy, w związku z którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast w myśl art. 22a ust. 3 ustawy:

Dostawca, do którego ma zastosowanie przepis ust. 1, może wskazać jako miejsce dostawy miejsce, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1a. Dostawca, którego towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, wskazuje miejsce dostawy przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.

Jak wynika z przywołanych przepisów, co do zasady, miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy – czyli kraj konsumenta. Natomiast w sytuacji gdy są spełnione warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów.

Odnośnie dokumentowania zdarzeń poprzez wystawianie faktur należy wskazać, że w myśl art. 106a pkt 3 ustawy:

Przepisy dotyczące faktur stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tych procedur, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Jak wynika z przywołanego wyżej przepisu art. 106b ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, w sytuacji gdy podatnik ten nie korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a ustawy. W takim przypadku, do fakturowania zastosowanie mają przepisy państwa członkowskiego, na terytorium którego ma miejsce dostawa towarów (miejsce opodatkowania).

Co do obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, należy wskazać, na treść art. 111 ust. 1 ustawy, który stanowi, że:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują m.in. zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 36 wskazano, że:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jednocześnie zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym

do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo--towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Tym samym, § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);

zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;

przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. kwestii uznania sprzedaży dokonywanej przez Spółkę na rzecz konsumentów z państw członkowskich jako sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju i obowiązku jej ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Jak już wyżej wspomniano, w sytuacji dokonania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość podatnik VAT zobowiązany jest wystawić fakturę. Dodatkowo obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej podlega sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Pod pojęciem „sprzedaży” rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Oznacza to, że jeżeli miejscem opodatkowania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) będzie terytorium innego państwa członkowskiego, dostawy takie nie będą mieściły się pod pojęciem sprzedaży. Podatnicy, którzy od 1 lipca 2021 r. dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, której miejscem opodatkowania będzie terytorium innego państwa członkowskiego, nie podlegają obowiązkowi prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast jeżeli miejscem opodatkowania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość będzie terytorium Polski podatnik ma obowiązek prowadzenia tej ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca od 2016 r. w ramach prowadzonej działalności samodzielnie projektuje, produkuje i sprzedaje wyprodukowaną odzież pod własną marką. Klientami Spółki są głównie osoby fizyczne występujące w roli konsumentów (relacja typu B2C).

Spółka nie posiada własnego sklepu stacjonarnego. Wnioskodawca sprzedaży dokonuje za pośrednictwem własnej strony internetowej zarówno na rzecz konsumentów z Polski jak i konsumentów z państw członkowskich. Dodatkowo 7 lipca 2021 r. Spółka, w celu rozszerzenia swojej działalności, zawarła umowę z platformą sprzedażową Z. Na podstawie ww. umowy Z sprzedaje towary będące własnością Spółki.

Spółka posiada jedno miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, gdzie znajduje się również magazyn, z którego towary sprzedane zarówno za pośrednictwem własnej strony internetowej jak i za pośrednictwem Z są pakowane i wysyłane pocztą lub kurierem.

Spółka w 2020 r. oraz w I połowie 2021 r. dokonywała sprzedaży na rzecz konsumentów z innych, niż Polska, państw członkowskich, jednakże wartość tej sprzedaży nie przekroczyła w sumie wartości 10.000 euro (bez podatku VAT). Wartość ta nie została przekroczona w trakcie obecnego, ani w poprzednim roku podatkowym. Ponadto, Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość nie korzysta z procedury szczególnej przewidzianej w rozdziale 6a ustawy.

Każdą sprzedaż dokonaną na rzecz konsumentów z innych, niż Polska, państw członkowskich, Wnioskodawca ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej.

W analizowanej sprawie należy stwierdzić, że spełnione są warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy, bowiem:

Spółka posiada jedno miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (siedzibę) na terytorium kraju,

towary transportowane są m.in. na terytorium kraju państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski, oraz

suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych na rzecz konsumentów z innych niż Polska państwa członkowskich w 2020 r. oraz w I połowie 2021 r. nie przekroczyła w sumie wartości 10.000 euro bez podatku VAT. Wartość ta nie została przekroczona w trakcie obecnego, ani w poprzednim roku podatkowym.

W związku z powyższym za miejsce opodatkowania dostawy towarów dokonywanych przez Spółkę na rzecz konsumentów z innych niż Polska państw członkowskich uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów, tj. Polskę.

Tym samym, skoro miejscem opodatkowania ww. dostawy jest Polska sprzedaż towarów w relacji B2C podlega obowiązkowi prowadzenia jej ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że dostawę towarów na rzecz konsumentów z państw członkowskich, innych niż Polska, w okolicznościach opisanych we wniosku, ma obowiązek ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej wystawiając paragon fiskalny jednocześnie mając na względzie treść art. 106b ust. 3 ustawy.

Zaznaczyć jednakże należy, że jeżeli w trakcie roku podatkowego zostanie przekroczona kwota, o której mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, w myśl przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1a, miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) będzie kraj, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Wątpliwości Spółki dotyczą także prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego odzieżą. Ponadto Spółka nie sprzedaje produktów wymienionych w § 4 rozporządzenia. Tym samym ograniczenia wymienione w § 4 rozporządzenia w omawianej sprawie nie mają zastosowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że klientami Spółki są głównie osoby fizyczne tj. konsumenci (relacja typu B2C). Spółka nie posiada własnego sklepu stacjonarnego. Wnioskodawca sprzedaży dokonuje za pośrednictwem własnej strony internetowej oraz platformy sprzedażowej Z zarówno na rzecz konsumentów z Polski jak i konsumentów z państw członkowskich. Spółka nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przypadku sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem platformy sprzedażowej Z do odbierania i przetwarzania płatności za zamówienia dokonane przez klienta poprzez szybkie płatności Przelewy 24, PayPal, obciążenie karty płatniczej Mastercard, Visa, American Express, tradycyjny przelew na rachunek bankowy albo płatność za pobraniem zobowiązane jest Z. Następnie Z raz w tygodniu przekazuje Spółce środki pieniężne na Jej rachunek bankowy. Jak wynika z uzupełnienia do wniosku Wnioskodawca prowadzi ewidencję, z której wynika kto nabył sprzedawany produkt, a na podstawie otrzymanej cotygodniowo od Z faktury Spółka jest też w stanie zidentyfikować kto za dany towar zapłacił.

W przypadku sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem własnej strony internetowej Spółka otrzymuje zapłatę za pośrednictwem operatorów płatniczych a z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji wynika kto, kiedy i jaki produkt zakupił.

Spółka przygotowując towar do wysyłki dysponuje imieniem i nazwiskiem klienta oraz jego adresem. Dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Jak wynika z opisu sprawy, w przypadku zrealizowanych transakcji, środki pieniężne ostatecznie wpływają na rachunek bankowy Wnioskodawcy (bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt, że w przypadku sprzedaży za pośrednictwem platformy sprzedażowej Z okresowo przekazuje płatność przelewem zbiorczym na rachunek bankowy Spółki. Wnioskodawca nie posiada własnego sklepu stacjonarnego). Klient nie ma możliwości odbioru osobistego odbioru zakupionego towaru – dostawa realizowana jest wyłącznie za pośrednictwem poczty lub przesyłki kurierskiej. Z prowadzonej przez Spółkę ewidencji wynika kto nabył sprzedany produkt, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). W przypadku sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Z, Wnioskodawca po otrzymanej co tydzień od Z – jako podmiotu, który odpowiada za obsługę płatności - fakturze jest bowiem w stanie identyfikować kto za dany towar zapłacił.

Reasumując, jeżeli zachodzą ww. okoliczności to Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na podstawie zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa ostatecznie na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (Spółka zna dane nabywcy, w tym jego adres). Powyższe dotyczy całej sprzedaży Wnioskodawcy tj. sprzedaży towarów dokonywanych zarówno za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, jak i za pośrednictwem platformy sprzedażowej Z.

W konsekwencji stanowisko Spółki, w zakresie obowiązku ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto należy zauważyć, że interpretacje powołane przez Wnioskodawcę potwierdzają stanowisko Organu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).