Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.207.2022.1.ZW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.207.2022.1.ZW

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania lub odliczenia kosztu podatku VAT poniesionego w ramach projektu pn. „(…). Uzupełnili go Państwo pismem z 2 czerwca 2022 r. (wpływ 2 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina X w obecnej perspektywie finansowej otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację zadania pn. „(…)”.

W ramach przedmiotowego zadania wykonano następujące prace:

1.Montaż elementów placu zabaw w miejscowości (...):

a)  Zestaw zabawowy:

Elementy zestawu:

wieża z dachem − 1 szt.;

zjeżdżalnia z laminatu − 1 szt.;

trap wchodzący − 1 szt.;

drabinka wejściowa − 1 szt.;

       pomost ruchomy − 1 szt.;

tablica do pisania − 1 szt.;

b)   Kogut na sprężynie − 1 szt.;

c)   Skuter na sprężynie − 1 szt.;

d)   Huśtawka wagowa − 1 szt.;

e)   Huśtawka podwójna z siedziskami, siedziska mieszane (1 szt. − zapinane z oparciem; 1 szt. płaskie) − 1 szt.;

f)    Karuzela krzyżowa − 1 szt.;

g)   Karuzela tarczowa z siedziskami − 1 szt.;

h)   Huśtawka pojedyncza bocianie gniazdo − 1 szt.;

i)    Ławki z oparciem o konstrukcji stalowej − 4 szt.;

j)   Metalowy kosz na śmieci − 1 szt.;

k)  Ogrodzenie placu zabaw o wys. 1,5 m i dł. 52,50 mb, wykonane z paneli bezpiecznych systemowych min. 2D, przeznaczonych do montażu na placu zabaw, równo zakończonych, bez żadnych ostrych i wystających elementów wraz z furtką stalową o szer. 1 m z samozamykaczem.

2.  Elementy placu zabaw w miejscowości (...):

a)Zestaw zabawowy:

Elementy zestawu:

wieża z dachem − 2 szt.;

wieża bez dachu − 1 szt.;

zjeżdżalnia z laminatu − 1 szt.;

trap łukowy z liną − 1 szt.;

trap z podestami schodkowymi − 1 szt.;

drabinka wejściowa − 1 szt.;

wejście wspinaczkowe − 1 szt.;

pomost ruchomy − 1 szt.;

tunel − 1 szt.;

rura − 1 szt.;

b)Koń na sprężynie − 1 szt.;

c)Karuzela tarczowa z siedziskami − 1 szt.;

d)Huśtawka pojedyncza bocianie gniazdo − 1 szt.;

e)Tablica kółko i krzyżyk − 1 szt.;

f)Zestaw podwójny na pylonie: podciąg nóg i wioślarz − 1 szt.;

g)Zestaw podwójny na pylonie: biegacz i orbitrek − 1 szt.;

h)Zestaw podwójny na pylonie: surfer i twister − 1 szt.;

i)Zestaw podwójny na pylonie: wyciąg górny i krzesełko − 1 szt.;

j)    Zestaw do streetworkoutu o wym. 6,80 m x 5,60 m − 1 kpl.;

k)Altana drewniana, jednokondygnacyjna z dachem 6-cio spadowym, krytym gontem papowym z posadzką drewnianą;

l)Ławki z oparciem o konstrukcji stalowej − 2 szt.;

m)Metalowy kosz na śmieci − 2 szt.;

n)Stojak na rowery 6-stanowiskowy − 1 szt.;

o)  Ogrodzenie placu zabaw o wys. 1,2 m i dł. 77 mb, wykonane z paneli bezpiecznych systemowych min. 2D, przeznaczonych do montażu na placu zabaw, równo zakończonych, bez żadnych ostrych i wystających elementów wraz z furtką stalową o szer. 1 m z samozamykaczem;

p)  Niwelacja terenu.

Opisany wyżej projekt zrealizowany został w związku z działalnością statutową Gminy X i należy do zadań wykazanych w art. 7 ust. 1 pkt 9; pkt 12 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, poz. 1579).

Efekty realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług, zwolnionych od podatku.

Gmina X jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Pytanie

Czy Gmina X realizując projekt „(…)” w miejscowości (...), gmina X, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach działania „(...)”, poddziałania „(...)”, ma możliwość w całości lub części odzyskać lub odliczyć koszt podatku VAT poniesionego w ramach ww. projektów?”

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina X nie ma w ogóle możliwości odzyskania lub odliczenia kosztu podatku VAT poniesionego w ramach ww. projektów, ponieważ będąc właścicielem przedmiotowych gruntów, na których powstaną obiekty wymienione w pkt. G. złożonego wniosku, nie będzie pobierać żadnych opłat z tytułu korzystania z wybudowanej infrastruktury.

Po wykonaniu inwestycji Gmina pozostanie właścicielem tych obiektów i nie ma możliwości czerpania dochodów z tyt. korzystania z nieruchomości. Obiekty będą wykorzystywane do celów publicznych, będą otwarte dla wszystkich chętnych użytkowników.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 9 i 12 ustawy o samorządzie gminnym:

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina X w obecnej perspektywie finansowej otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację zadania pn. „(…)”. W ramach przedmiotowego zadania wykonano prace związane z montażem urządzeń. Opisany wyżej projekt zrealizowany został w związku z działalnością statutową Gminy X i należy do zadań własnych Gminy. Efekty realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług, zwolnionych od podatku. Gmina X jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Gmina X ma możliwość w całości lub części odzyskać lub odliczyć koszt podatku VAT poniesiony w ramach ww. projektu, na który otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo iż Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak wynika z wniosku – efekty realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług. Gmina będąc właścicielem przedmiotowych gruntów, na których powstaną obiekty wymienione w opisie sprawy, nie będzie pobierać żadnych opłat z tytułu korzystania z wybudowanej infrastruktury. Po wykonaniu inwestycji Gmina pozostanie właścicielem tych obiektów i nie ma możliwości czerpania dochodów z tyt. korzystania z nieruchomości. Obiekty będą wykorzystywane do celów publicznych, będą otwarte dla wszystkich chętnych użytkowników.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z realizacją ww. projektu Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Gmina X nie ma możliwości w całości ani w części odzyskać lub odliczyć kosztu podatku VAT poniesionego w ramach projektu pn. „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).