Sprzedawane przez Spółkę składniki majątkowe będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.326.2022.3.MAZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.326.2022.3.MAZ

Temat interpretacji

Sprzedawane przez Spółkę składniki majątkowe będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług (we wniosku pytanie nr 1) jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek wspólny z 30 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że sprzedawane przez Spółkę składniki majątkowe będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, wpłynął 30 czerwca 2022 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 października 2022 r. (wpływ 6 października 2022 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

… spółka z ograniczona odpowiedzialnością

(ul. …; NIP: …);

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

… spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

(ul. …; NIP: …).

Opis zdarzenia przyszłego

… sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) oraz … sp. z o.o. w organizacji (dalej jako: „Zainteresowany” lub „Spółka Nabywająca”), zwani dalej łącznie jako: „Wnioskodawcy” lub „Strony” są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych („CIT”) i rezydentami podatkowymi w Polsce, a w konsekwencji podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest jednocześnie zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym, natomiast Zainteresowany zostanie jednocześnie zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny.

Głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż i serwis pojazdów (działalność dealerska). Planowanym głównym obszarem działalności Zainteresowanego jest sprzedaż i serwis pojazdów ciężarowych … (dalej jako: „Samochody Ciężarowe”) (działalność dealerska) oraz serwis autobusów.

Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej … (…; dalej jako: „Grupa”), będącej jednym z czołowych producentów samochodów osobowych i dostawczych na świecie … . Grupa zatrudnia ponad … pracowników, a jej roczne przychody wynoszą ponad … euro.

Sprzedaż samochodów Grupy odbywa się w Polsce poprzez sieć dealerów, zarówno niepowiązanych kapitałowo, jak i powiązanych z nią kapitałowo. Do podmiotów powiązanych kapitałowo z Grupą należy Spółka oraz … sp. z o.o. (dalej jako: „AB1”; razem jako: „Dealerzy Powiązani”). Jedynym udziałowcem Dealerów Powiązanych jest … sp. z o.o. (dalej jako: „ABX”), będący podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i rezydentem podatkowym w Polsce, a w konsekwencji podmiotem podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność dealerską w głównych obszarach (dalej jako: „Dywizje”):

- samochodów osobowych i samochodów dostawczych (dalej jako: „Dywizja 1A”),

- samochodów ciężarowych oraz serwisu autobusów (dalej jako: „Dywizja 1B”).

Przedmiotem niniejszego wniosku są konsekwencje podatkowe planowanej przez Spółkę reorganizacji, polegającej na sprzedaży Dywizji 1B do nowo utworzonego podmiotu, tj. Zainteresowanego. Analogiczna transakcja, tj. sprzedaż Dywizji 1B, jest planowana przez AB1 i jest przedmiotem odrębnego wniosku. Decyzja o reorganizacji o światowym zasięgu została podjęta na poziomie Grupy, której Spółka jest częścią, jako konsekwencja wieloletniego planu Grupy, stanowiącego odpowiedź na zaostrzającą się konkurencję na rynku. Plan ten zakłada umocnienie przewagi konkurencyjnej Grupy poprzez wzmożoną koncentrację na potrzebach obecnych i potencjalnych klientów. Innymi słowy sednem strategii Grupy jest klient i jego potrzeby oraz oczekiwania.

W praktyce realizacja zapoczątkowanej kilka lat temu globalnej strategii rozwoju Grupy ma na celu: wzmacnianie kluczowych obszarów działalności, koncentracji na nowych technologiach, wzmacnianie struktury grupowej, rozwoju kultury korporacyjnej i ukierunkowanie na klienta. W efekcie w pierwszym etapie jej wdrażania doszło do rozdzielnia np. działów szkoleń, marketingu i obsługi klienta na potrzeby poszczególnych Dywizji, a w ramach rozwoju koncepcji stawiania potrzeb klienta w centrum zainteresowań koncernu prowadzi obecnie do globalnej reorganizacji i wyodrębnienia poszczególnych segmentów działalności do samodzielnych podmiotów.

W celu realizacji powyższej strategii Grupa zakłada ustrukturyzowanie działalności operacyjnej w ramach odrębnych podmiotów prawnych funkcjonujących w dwóch dywizjach: (1) samochodów osobowych i dostawczych, oraz (2) usług finansowych (w tym już obecnie prawnie niezależną dywizję …) i mobilnościowych (… - usługi finansowe, lokalizacyjne, zaawansowane IT itp. – również prawnie niezależne). Natomiast dywizja samochodów ciężarowych i autobusów (Dywizja 1B), w tym pojazdów marek …, została z dniem … r. wydzielona na poziomie globalnym do oddzielnej grupy kapitałowej … .

Powyższe wyodrębnienie organizacyjne ma na celu zwiększenie swobody i elastyczności oraz uproszczenie procesu podejmowania decyzji biznesowych, ukierunkowanych na rozwój danego obszaru aktywności Grupy, np. o wchodzeniu we wspólne przedsięwzięcia z innymi podmiotami. … (dalej jako: „ABY”), jako spółka dominująca w Grupie, odpowiada za kwestie ładu korporacyjnego, ustalanie spójnej strategii Grupy, świadczy na rzecz spółek zależnych wspólne usługi o scentralizowanym charakterze.

Zgodnie z założeniami reorganizacja ma na celu wzmocnienie stabilności poszczególnych Dywizji na rynku i lepsze wykorzystanie potencjału do wzrostu i osiągania zysków na poszczególnych rynkach. Strategia ta wynika przede wszystkim z faktu, iż Dywizja 1A i Dywizja 1B mają różne grupy odbiorców i zaspokajają inne potrzeby klientów. W związku z powyższym stosowane są co do tych segmentów odrębne strategie związane ze sprzedażą i serwisem takich pojazdów.

Sprzedaż obszaru działalności w zakresie samochodów ciężarowych do niezależnego podmiotu ma zatem na celu koncentrację na poszczególnych obszarach działalności i lepsze dopasowanie oferowanych przez Grupę usług do specyficznych potrzeb konkretnego klienta, m.in. poprzez:

- głębsze poznanie specyfiki działalności klientów z rynku samochodów osobowych, dostawczych oraz ciężarowych i serwisu autobusów, przekładającej się na ich zapotrzebowanie oraz rzutującej na preferowane przez nich rozwiązania;

- rozwój umiejętności nawiązywania relacji biznesowych z klientami z danego sektora i ich utrzymywania;

- łatwiejszą identyfikację zmian zachodzących na rynku samochodów w poszczególnych sektorów, w tym zmian technologicznych, regulacyjnych czy też zmian w zakresie potrzeb potencjalnych oraz rzeczywistych klientów.

W rezultacie reorganizacja ma przyczynić się do zachowania zgodności ze strategią Grupy oraz zwiększenia konkurencyjności spółek z Grupy.

Ponadto reorganizacja i rozdzielenie biznesowo istotnych funkcji ma w zamierzeniu Grupy przyczynić się do:

- efektywniejszego wykorzystania posiadanych zasobów ludzkich oraz infrastrukturalnych, w tym optymalnego wykorzystania miejsc pracy oraz optymalizacji w zakresie wykorzystywanej do określonych działalności (np. wsparcia IT) przestrzeni biurowej;

- pogłębiającej się specjalizacji oraz profesjonalizacji zasobów kadrowych;

- centralizacji na poziomie zakupowym w odniesieniu do tych usług, a tym samym silniejszej pozycji negocjacyjnej w zakresie umów zawieranych z kontrahentami.

Reorganizacja ma na celu zbudowanie konkurencyjnej pozycji rynkowej poszczególnych Dywizji i wykorzystanie jej do osiągnięcia maksymalnego wzrostu biznesowego. Osiągnięcie docelowej struktury wymagało, aby ponad … podmiotów z Grupy w ponad … krajach, zostało na nowo alokowanych i przeniesionych do ww. Dywizji. Z tego powodu były konieczne liczne transakcje wydzielenia/sprzedaży wyodrębnionych Dywizji, w tym poza dotychczasową strukturę korporacyjną.

W Polsce powyższe plany Grupy zostały już częściowo zrealizowane. Na poziomie udziałowca Wnioskodawcy dokonano podziału przez wydzielenie części biznesu ABX w postaci działalności w zakresie samochodów ciężarowych do spółki … sp. z o.o. (dalej jako: „ABZ”), mającej docelowo być jedynym udziałowcem Zainteresowanego. Podział został zarejestrowany 2 stycznia 2019 r., a strony transakcji, tj. ABX, ABZ oraz ABY uzyskały interpretacje indywidualne prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0114-KDIP2-1.4010. 508.2018.3.MR z dnia 1 marca 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.496.2018.3.JS z dnia 1 marca 2019 r. i sygn. 0114-KDIP2-1.4010.485.2018.3.JC z dnia 22 lutego 2019 r. oraz w zakresie podatku od towarów i usług i podatku od czynności cywilnoprawnych wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.301.2018.1.SM z dnia 2 sierpnia 2018 r. i sygn. 0111-KDIB2-2.4014.278.2018.2.MM z dnia 28 lutego 2019 r., potwierdzające neutralność podatkową ww. transakcji.

Kontynuacją powyższego procesu jest planowane rozdzielenie działalności dealerskiej w zakresie samochodów osobowych i dostawczych od działalności w zakresie Samochodów Ciężarowych na poziomie Dealerów Powiązanych, tj. Spółki i AB1. Rozdzielenie to będzie polegało na sprzedaży przez Spółkę Dywizji 1B do Spółki Nabywającej. Jednocześnie analogicznej sprzedaży dokona AB1.

Strategia ta wynika przede wszystkim z faktu, iż – jak wskazano wyżej – pojazdy osobowe i pojazdy ciężarowe mają różne grupy odbiorców i zaspokajają inne potrzeby klientów. W związku z powyższym stosowane są co do tych segmentów odrębne strategie związane ze sprzedażą i serwisem takich pojazdów. Celem przeprowadzanej reorganizacji jest, by w Spółce i AB1 pozostały jedynie Dywizje 1A, natomiast w Spółce Nabywającej działała jedynie Dywizja 1B.

Przeniesienie części działalności Wnioskodawcy dotyczącej Dywizji 1B planowane jest w formie transakcji sprzedaży części majątku Spółki (dalej jako: „Składniki Majątkowe”) do Spółki Nabywającej (dalej opisana transakcja zwana będzie także jako: „Sprzedaż Majątku”).

Reorganizacja nie jest związana ze zmianą jurysdykcji podatkowej, formy prawnej prowadzonej działalności, czy zasadniczymi zmianami w strukturze właścicielskiej lub zasadami dystrybucji zysku. Dywizja 1B i Dywizja 1A będą nadal prowadziły działalność gospodarczą w Polsce i płaciły podatki w Polsce, niemniej w ramach wyspecjalizowanych spółek. Docelowo Wnioskodawca, jako podmiot zajmujący się sprzedażą samochodów osobowych i dostawczych, pozostanie podmiotem zależnym od ABX, natomiast Zainteresowany, jako podmiot zajmujący się sprzedażą Samochodów Ciężarowych, będzie podmiotem zależnym od ABZ.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia strukturę Spółki, funkcjonującą zarówno przed dniem Sprzedaży Majątku, jak i na dzień Sprzedaży Majątku.

Wyodrębnienie organizacyjne Dywizji 1B:

- Dywizja 1B funkcjonuje w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Na podstawie planu podziału zakresu obowiązków, stanowiącego załącznik nr 1 do Regulaminu Zarządu (załącznik nr 1 do protokołu Zgromadzenia Wspólników … sp. z o.o. z dnia … roku [dalej jako: „Regulamin Zarządu”]), Spółka ustaliła odpowiedzialność poszczególnych członków zarządu za poszczególne Dywizje istniejące w ramach Spółki.

- W ramach Spółki istnieje, co do zasady, hierarchiczna struktura podległości służbowej. Dywizja 1B kierowana jest przez członka zarządu będącego Kierownikiem …, który odpowiada za realizację uzgodnionej polityki firmy w obszarze Dywizji 1B, w tym za:

- zarządzanie sprzedażą samochodów ciężarowych,

- zarządzanie serwisem i sprzedażą części do samochodów ciężarowych i autobusów,

- politykę kadrową, sprawy pracownicze Dywizji 1B.

- Dywizja 1B posiada przypisany personel operacyjny (w tym przedstawicieli handlowych i pracowników serwisu), który wykonuje zadania jedynie dla celów Dywizji 1B, podległy bezpośrednio lub pośrednio kierownikowi Pionu Sprzedaży … . W rezultacie pracownicy Dywizji 1B są odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi (również z Dywizji 1B) i co do zasady nie są służbowo zależni od pracowników pozostałych Dywizji.

- Przełożeni w Dywizji 1B ustalają dla swoich pracowników m.in. cele do zrealizowania. Pracownicy każdej z Dywizji są objęci odrębnym regulaminem premiowania. W przypadku ustalania urlopów wypoczynkowych, pracownicy Dywizji 1B uzyskują w tym zakresie odpowiednie zgody od swoich przełożonych, również z Dywizji 1B, natomiast członek zarządu, będący jednocześnie kierownikiem Pionu Sprzedaży …, ma wyznaczone cele i uzyskuje zgody od prezesa zarządu.

- Funkcje pomocnicze, takie jak księgowość, podatki, kontroling, w tym dyrektor finansowy, zarządzanie zasobami ludzkimi, zakupy i administracja oraz ubezpieczenia (dalej jako: „…”) wykonywane są przez zespoły wspólne dla wszystkich Dywizji w Spółce. W ramach Sprzedaży Majątku obszar ... zostanie przeniesiony do Spółki Nabywającej. Wsparcie w zakresie ww. obszarów, zapewniane dotychczas przez pracowników ... w Spółce, będzie po Sprzedaży Majątku realizowane przez nowozatrudnionych pracowników Spółki Nabywającej lub zewnętrznego dostawcę.

- Dywizja 1B posiada dedykowanego pracownika działu marketingu.

- Osoba odpowiedzialna za działalność Dywizji 1B składa raporty dotyczące działalności tej Dywizji do prezesa zarządu Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie funkcjonalne Dywizji 1B:

- Dywizja 1B funkcjonująca w ramach Spółki posiada możliwość samodzielnego nabywania towarów i usług na swoje potrzeby. Proces podejmowania decyzji w tym zakresie jest zależny od akceptacji dedykowanych pracowników Dywizji 1B, w ramach ustalonego budżetu przydzielonego do Dywizji 1B. Planowanie i akceptacja budżetów Dywizji 1B jest dokonywana w ramach hierarchii organizacyjnej Wnioskodawcy.

- Każda z Dywizji posiada wyodrębnioną i przypisaną przestrzeń do prowadzenia działalności tej Dywizji (wyłączając powierzchnię wspólną wykorzystywaną przez pracowników … w budynku w … przy ul. …). Dywizja 1B posiada przypisane nieruchomości (własne i wynajmowane), w szczególności punkt sprzedaży i serwisu samochodów ciężarowych oraz serwisu autobusów w … oraz punkt serwisu Samochodów Ciężarowych oraz autobusów w … .

- Dywizja 1B posiada również przypisane środki trwałe, części zamienne i wyposażenie niezbędne do prowadzenia działalności.

- Specyfika funkcjonowania branży pojazdów ciężarowych wymaga od pracowników Dywizji 1B kompetencji odrębnych od kompetencji pracowników Dywizji 1A. Dywizja 1B posiada przypisany personel operacyjny, który wykonuje zadania jedynie dla celów Dywizji 1B. Dodatkowo Dywizja 1B organizuje odrębne szkolenia i wydarzenia dla swoich pracowników.

- Dywizja 1B sprzedaje nowe samochody ciężarowe, pojazdy demonstracyjne oraz pojazdy używane. Z uwagi na specyfikę rynku, aby zbudować przewagę konkurencyjną, wymagane jest odmienne podejście niż w odniesieniu do sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych.

- Dywizja 1B posiada własne wypracowane kanały sprzedaży/generowania przychodów (w tym odrębną bazę klientów), przez przypisane punkty sprzedaży i serwisu. W szczególności Dywizja 1B odrębnie opracowuje/dopasowuje strategię marketingową dla pojazdów ciężarowych, w tym organizuje odrębne wydarzenia dla swoich klientów, mające na celu promowanie wyłącznie jej asortymentu.

- Dywizja 1B posługuje się odrębnym od Dywizji 1A sposobem komunikacji wizualnej, np. w formie stopek e-mail, nazw stanowisk, strony www.

Wyodrębnienie finansowe Dywizji 1B:

- Wnioskodawca na potrzeby sprawozdawczości zarządczej oddzielnie raportuje przychody i koszty związane z działalnością danej Dywizji (Dywizji 1B i Dywizji 1A). W dedykowanym systemie finansowym Spółka raportuje co miesiąc odrębny wynik finansowy dla każdej z Dywizji. Jest możliwe również wyodrębnienie wyniku Dywizji 1B w lokalnym systemie finansowym.

- Na potrzeby powyższego raportowania, koszty wspólne, związane z działalnością wszystkich Dywizji, są do nich przypisywane według określonego klucza alokacji (poprzez odpowiednie centra kosztowe). Koszty wspólne obejmują przede wszystkim wydatki ponoszone na rzecz pracowników … , wydatki z tytułu umów wspólnych np. obsługi IT etc., a także koszty finansowe, takie jak odsetki oraz prowizje bankowe.

- Środki pieniężne są alokowane między 1A oraz Dywizje 1B odpowiednim kluczem (odrębnie dla poszczególnych walut – w Dywizji 1B przeważa waluta EUR, a w Dywizji 1A [waluta] PLN).

- Wnioskodawca posiada linie kredytowe w trzech różnych bankach, w ramach których zaciągane jest zadłużenie na potrzeby poszczególnych Dywizji. Wnioskodawca i AB1 posiadają wspólną umowę na linię kredytową w dwóch bankach, natomiast limit kredytowy w trzecim banku jest dzielony z pozostałymi spółkami Grupy w Polsce.

- Dla każdej Dywizji, w tym Dywizji 1B, sporządzany jest odrębny budżet i plany finansowe dotyczące prowadzonej przez nie działalności. W momencie planowania budżetu brane pod uwagę są spodziewane przychody i koszty poszczególnych Dywizji, a sam proces nadzorowany jest przez kierowników danych Dywizji.

- Mimo, iż w chwili obecnej Wnioskodawca prowadzi jeden, wspólny rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, Spółka dla celów wewnętrznych przypisze przed dniem Sprzedaży Majątku określone aktywa do Dywizji 1B i Dywizji 1A, poprzez przypisanie wg miejsca powstawania kosztu w kartotece aktywa trwałego.

W ramach planowanej Sprzedaży Majątku przedmiotem transakcji będą:

1.Prawa i obowiązki z umów dotyczących działalności Dywizji 1B

W skład sprzedawanego majątku wejdą również prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z wykonywaniem działalności w Dywizji 1B, w szczególności:

- umowy dealerskie zawarte z dystrybutorem na polskim rynku pojazdów ciężarowych marek wchodzących w portfolio Grupy (…), w zakresie sprzedaży pojazdów ciężarowych;

- umowy serwisowe zawarte z dystrybutorem na polskim rynku pojazdów ciężarowych marek wchodzących w portfolio Grupy (...), w zakresie sprzedaży części zamiennych i serwisu samochodów ciężarowych, oraz dystrybutorem autobusów w zakresie serwisu autobusów;

- umowy najmu/podnajmu nieruchomości, w których prowadzona jest działalność Dywizji 1B, m. in. w …;

- umowy na dostawę mediów związane z przenoszonymi nieruchomościami (tam gdzie będzie to możliwe z perspektywy negocjacji z dostawcami);

- umowa na świadczenie usług z operatorem telefonii komórkowej (na dzień Sprzedaży Majątku Spółka planuje dokonanie cesji numerów przynależnych do pracowników Dywizji 1B, które zostaną przeniesione do Spółki Nabywającej wraz z pracownikami; w przypadku braku zgody na powyższe działanie ze strony operatora, Wnioskodawca dokona wypowiedzenia umów, i nowe umowy zostaną zawarte przez Spółkę Nabywającą;

- inne umowy związane z działalnością Dywizji 1B (tam gdzie będzie to możliwe).

2.Umowy o pracę z pracownikami Dywizji 1B

W ramach Sprzedaży Majątku dojdzie również do przeniesienia umów o pracę zawartych z pracownikami Dywizji 1B. Prawną konsekwencją wydzielenia Dywizji 1B do Spółki Nabywającej będzie przejście zakładu pracy w rozumieniu art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.; dalej jako: „Kodeks pracy”).

3.Aktywa trwałe i obrotowe związane z prowadzeniem Dywizji 1B

Przedmiotem Sprzedaży Majątku będą aktywa trwałe i obrotowe przypisane do Dywizji 1B, tj. w szczególności:

- Samochody Ciężarowe nowe, używane oraz demonstracyjne stanowiące zapasy Dywizji 1B,

- części zamienne związane z Dywizją 1B,

- majątek trwały w postaci działki oraz budynków/ budowli posadowionych na tej działce:

- nieruchomość gruntowa położona w miejscowości ... (woj. ...), przy ul. ..., zabudowana budynkiem usługowym, wraz z placem manewrowym, miejscami parkingowymi, oraz pozostałą infrastrukturą.

- inwestycje w obcych środkach trwałych, związane z wynajmowanymi nieruchomościami w ...;

- wyposażenie (m.in. narzędzia i urządzenia serwisowe, meble, komputery, wyposażenie biurowe);

- środki pieniężne zaalokowane do Dywizji 1B w walucie EUR oraz w PLN.

4.Wartości niematerialne i prawne związane z prowadzeniem Dywizji 1B

Przedmiotem Sprzedaży Majątku będą wartości niematerialne i prawne ściśle związane z Dywizją 1B, w tym w szczególności:

- oprogramowanie komputerowe przypisane do sprzętu komputerowego Dywizji 1B;

- licencje lub inne prawa majątkowe do oprogramowania/systemu wykorzystywane w ramach Dywizji 1B, np. system … używany do administrowania procesów sprzedaży i serwisu samochodów ciężarowych nowych i używanych i system wewnętrznego raportowania … .

5.Tytuły prawne do nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio na potrzeby Dywizji 1B

Przedmiotem Sprzedaży Majątku będą tytuły prawne do nieruchomości przydzielonych do Dywizji 1B, tj.:

- zabudowana działka w ... (nr księgi wieczystej …),

- wynajmowane nieruchomości w ...,

- umowy najmu powierzchni biurowej w …, wykorzystywane obecnie przez sprzedawców Dywizji 1B.

6.Wierzytelności związane z Dywizją 1B

Przedmiotem Sprzedaży Majątku będą wierzytelności związane z Dywizją 1B, w szczególności:

- wierzytelności handlowe,

- inne należności alokowane do działalności Dywizji 1B (o ile faktycznie będą występowały na dzień sprzedaży).

7.Zobowiązania związane z Dywizją 1B

Co do zasady, przedmiotem Sprzedaży Majątku będą zobowiązania związane z Dywizją 1B, w szczególności:

- zobowiązania handlowe,

- zobowiązania pracownicze (z uwzględnieniem w szczególności rezerwy na urlopy, rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy z tytułu nagród itp.) w stosunku do pracowników z Dywizji 1B,

- rezerwy na zobowiązania z tytułu bonusów, rabatów, akcji marketingowych realizowanych przez Dywizję 1B,

- pozostałe zobowiązania i rezerwy związane z bieżącą działalnością Dywizji 1B (o ile faktycznie będą występowały na dzień podziału).

8.Tajemnice przedsiębiorstwa

Planowane jest, iż prawa do tajemnic przedsiębiorstwa związane z Dywizją 1B – w szczególności baza klientów Dywizji 1B, będą przedmiotem Sprzedaży Majątku.

9.Formalne procedury wewnętrzne związane z Dywizją 1B

Formalne procedury regulujące sposób funkcjonowania Dywizji 1B, w szczególności regulamin premiowania, również będą przedmiotem Sprzedaży Majątku.

Kalkulacja ceny sprzedaży i elementy stanowiące koszt podatkowy

W związku z planowaną transakcją Wnioskodawca i Zainteresowany podpiszą umowę, w ramach której Spółka otrzyma określoną w niej kwotę wynagrodzenia w zamian za sprzedawaną Dywizję 1B. Cena przedmiotu transakcji będzie odpowiadać warunkom rynkowym. Niezależny podmiot zewnętrzny dokona wyceny wszystkich elementów stanowiących Składniki Majątku, uwzględniając ich stan, stopień zużycia, czas i miejsce odpłatnego zbycia.

W uzupełnieniu wniosku z 6 października 2022 r. w zakresie podatku od towarów i usług, odpowiadając na zadane przez Organ pytania, Wnioskodawca wskazał, że:

1.Czy opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych - mający być przedmiotem zbycia - będzie na dzień transakcji stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r., poz. 1360, ze zm.) lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, tj. czy będzie wyodrębniony na płaszczyznach:

a.organizacyjnej, tj. czy będzie stanowić wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania? W jaki sposób to wyodrębnienie będzie się przejawiało?

b.finansowej, tj. czy będzie posiadał samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz czy na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji księgowej możliwe jest / będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe jest / będzie określenie wyniku finansowego?

c.funkcjonalnej, tj. czy będzie stanowił potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania gospodarcze? W jaki sposób to wyodrębnienie będzie się przejawiało? – pytanie Organu.

Odpowiedź a)

W odpowiedzi na powyższe Wnioskodawca informuje, że w jego ocenie, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku, zespół składników materialnych i niematerialnych mający być przedmiotem zbycia (tj. Dywizja 1B) będzie wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej. Wyodrębnienie to przejawia się m.in. poprzez to, że:

- Dywizja 1B funkcjonuje w strukturze organizacyjnej Spółki jako oddzielna dywizja. Na podstawie planu podziału zakresu obowiązków stanowiącego załącznik nr 1 do Regulaminu Zarządu (załącznik nr 1 do protokołu Zgromadzenia Wspólników ...sp. z o.o. z dnia … roku [dalej jako: „Regulamin Zarządu”]), Spółka ustaliła odpowiedzialność poszczególnych członków zarządu za poszczególne Dywizje istniejące w ramach Spółki.

- W ramach Spółki istnieje, co do zasady, hierarchiczna struktura podległości służbowej. Dywizja 1B kierowana jest przez Członka Zarządu będącego Kierownikiem Pionu …, który odpowiada za realizację uzgodnionej polityki firmy w obszarze Dywizji 1B w tym za:

- zarządzanie sprzedażą Samochodów Ciężarowych,

- zarządzanie serwisem i sprzedażą części do Samochodów Ciężarowych i autobusów,

- politykę kadrową, sprawy pracownicze Dywizji 1B.

- Dywizja 1B posiada przypisany personel operacyjny (w tym przedstawicieli handlowych i pracowników serwisu), który wykonuje zadania jedynie dla celów Dywizji 1B, podległy bezpośrednio lub pośrednio Kierownikowi Pionu … . W rezultacie pracownicy Dywizji 1B są odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi (również z Dywizji 1B) i co do zasady nie są służbowo zależni od pracowników pozostałych Dywizji.

- Przełożeni w Dywizji 1B ustalają dla swoich pracowników m.in. cele do zrealizowania. Pracownicy każdej z Dywizji są objęci odrębnym regulaminem premiowania. W przypadku ustalania urlopów wypoczynkowych, pracownicy Dywizji 1B uzyskują w tym zakresie odpowiednie zgody od swoich przełożonych - również z Dywizji 1B, natomiast Członek Zarządu, będący jednocześnie Kierownikiem Pionu Sprzedaży …, ma wyznaczone cele i uzyskuje zgody od Prezesa Zarządu.

- Dywizja 1B posiada dedykowanego pracownika działu marketingu.

- Osoba odpowiedzialna za działalność Dywizji 1B składa raporty dotyczące działalności tej Dywizji do Prezesa Zarządu Spółki.

- W ramach planowanej Sprzedaży Majątku przedmiotem transakcji będą:

- prawa i obowiązki z umów dotyczących działalności Dywizji 1B,

- umowy o pracę z pracownikami Dywizji 1B,

- aktywa trwałe i obrotowe związane z prowadzeniem Dywizji 1B,

- wartości niematerialne i prawne związane z prowadzeniem Dywizji 1B o tytuły prawne do nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio na potrzeby Dywizji 1B

- wierzytelności związane z Dywizją 1B,

- zobowiązania związane z Dywizją 1B,

- tajemnice przedsiębiorstwa,

- formalne procedury wewnętrzne związane z Dywizją 1B szczegółowo przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego we Wniosku, służące obecnie Spółce Zbywającej do prowadzenia działalności dealerskiej samochodów ciężarowych oraz serwisu autobusów w ramach Dywizji 1B.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, Dywizja 1B będzie stanowić wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

Odpowiedź b)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze stanowiskiem własnym przedstawionym we wniosku, zespół składników materialnych i niematerialnych mający być przedmiotem zbycia będzie wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, tj. będzie posiadał samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym, a także możliwe będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale także należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe będzie określenie wyniku finansowego. Świadczą o tym poniższe aspekty:

- Spółka na potrzeby sprawozdawczości zarządczej oddzielnie raportuje przychody i koszty związane z działalnością danej Dywizji. W dedykowanym systemie finansowym Spółka raportuje co miesiąc odrębny wynik finansowy dla każdej z Dywizji. Jest możliwe również wyodrębnienie wyniku Dywizji 1B w lokalnym systemie finansowym.

- Na potrzeby powyższego raportowania, koszty wspólne, związane z działalnością wszystkich Dywizji są do nich przypisywane według określonego klucza alokacji (poprzez odpowiednie centra kosztowe).

- Środki pieniężne są alokowane między Dywizje odpowiednim kluczem (odrębnie dla poszczególnych walut - w Dywizji 1B przeważa waluta EUR a w Dywizji 1A PLN).

- Spółka posiada linie kredytowe w trzech różnych bankach, w ramach których zaciągane jest zadłużenie na potrzeby sfinansowania działalności Spółki, w tym zobowiązań Dywizji 1B.

- Dla każdej Dywizji, w tym Dywizji 1B, sporządzany jest odrębny budżet i plany finansowe dotyczące prowadzonej przez nie działalności. W momencie planowania budżetu brane pod uwagę są spodziewane przychody i koszty poszczególnych Dywizji, a sam proces nadzorowany jest przez kierowników danych Dywizji.

- Spółka, dla celów wewnętrznych, przypisze przed dniem Sprzedaży Majątku określone aktywa do Dywizji 1B i Dywizji 1A, poprzez przypisanie wg miejsca powstawania kosztu w kartotece aktywa trwałego.

Odpowiedź c)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze stanowiskiem własnym przedstawionym we wniosku, zespół składników materialnych i niematerialnych mający być przedmiotem zbycia będzie wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. będzie stanowił potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania gospodarcze. Będzie się to przejawiało cechami wskazanymi w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, tj.:

- Dywizja 1B funkcjonująca w ramach Spółki posiada możliwość samodzielnego nabywania towarów i usług na swoje potrzeby. Proces podejmowania decyzji w tym zakresie jest zależny od akceptacji dedykowanych pracowników Dywizji 1B, w ramach ustalonego budżetu przydzielonego do Dywizji 1B. Planowanie i akceptacja budżetów Dywizji 1B jest dokonywana w ramach hierarchii organizacyjnej Spółki.

- Każda z Dywizji posiada wyodrębnioną i przypisaną przestrzeń do prowadzenia działalności tej dywizji. Dywizja 1B posiada przypisane nieruchomości (własne i wynajmowane), w szczególności punkt sprzedaży i serwisu Samochodów Ciężarowych oraz serwisu autobusów w ... oraz punkt serwisu Samochodów Ciężarowych oraz autobusów w ... .

- Dywizja 1B posiada również przypisane środki trwałe, części zamienne i wyposażenie niezbędne do prowadzenia działalności.

- Specyfika funkcjonowania branży pojazdów ciężarowych wymaga od pracowników Dywizji 1B kompetencji odrębnych od kompetencji pracowników Dywizji 1A. Dywizja 1B posiada przypisany personel operacyjny, który wykonuje zadania jedynie dla celów Dywizji 1B. Dodatkowo, Dywizja 1B organizuje odrębne szkolenia i wydarzenia dla swoich pracowników.

- Dywizja 1B sprzedaje samochody ciężarowe. Z uwagi na specyfikę rynku, aby zbudować przewagę konkurencyjną, wymagane jest odmienne podejście niż w odniesieniu do sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych.

- Dywizja 1B posiada własne wypracowane kanały sprzedaży/ generowania przychodów (w tym odrębną bazę klientów od Dywizji 1A) - przez przypisane punkty sprzedaży i serwisu. W szczególności Dywizja 1B odrębnie opracowuje/ dopasowuje strategię marketingową dla pojazdów ciężarowych, w tym organizuje odrębne wydarzenia dla swoich klientów, mające na celu promowanie wyłącznie jej asortymentu.

- Dywizja 1B posługuje się odrębnym od Dywizji 1A sposobem komunikacji wizualnej np. w formie stopek e-mail, nazw stanowisk, strony www.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca pragnie powtórzyć za stanowiskiem własnym przedstawionym we wniosku, że jego zdaniem, zespół składników materialnych i niematerialnych – mający być przedmiotem zbycia – będzie na dzień transakcji stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że kwestia tego, czy sprzedawane przez Spółkę Składniki Majątkowe będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, była przedmiotem pytania Wnioskodawcy, dlatego w jego ocenie, niezależnie od stanowiska wyrażonego w treści niniejszej odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku, końcowo to organ podatkowy rozstrzyga, czy składniki majątkowe opisane we wniosku stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zgodnie ze znanym Spółce stanowiskiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, przedstawionym w wyroku z dnia 5 maja 2021 r. (sygn. I SA/Gd 203/21): „wezwanie wnioskodawcy do uzupełnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) opisanego we wniosku, organ wydający interpretację indywidualną zobowiązany jest ograniczyć do takich danych, które nie doprowadzą do przerzucenia ciężaru wykładni przepisów prawa na wnioskodawcę, a jedynie pozwolą na uzyskanie informacji niezbędnych do oceny prawidłowości stanowiska wnioskodawcy”.

Dodatkowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, w wyroku z dnia 16 marca 2022 r. (sygn. I SA/Gd 1466/21) uznał, że: „organ interpretacyjny nie może domagać się od wnioskodawcy podania jako stanu faktycznego, czy zdarzenia przyszłego okoliczności w istocie należących do sfery prawnej, a więc takiej, która, dotyczy obowiązków organu wydającego indywidualne interpretacje. Żądanie zaś od skarżącego uzupełnienia wniosku o stwierdzenie, jako elementu stanu faktycznego, czy tworzone programy komputerowe (oprogramowania, części oprogramowania) powstają w ramach działalności badawczo-rozwojowej, wykraczało poza ramy zakreślone w art. 14b § 3 O.p.”.

Podobnie stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, w wyroku z dnia 1 lutego 2022 r. (sygn. I SA/Gd 1475/21), uznając, że: „ewentualne wezwanie do sprecyzowania wniosku nie mogło prowadzić do żądania, aby to sam Wnioskodawca przesądził kwestię, o którą wszak wprost zapytał, lecz jedynie do sprecyzowania danych faktycznych dotyczących prowadzonej działalności, niezbędnych do ich oceny w kontekście definicji owej działalności)”.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, pytania adresowane w niniejszym uzupełnieniu dotyczą oceny prawnej, a nie opisu zdarzenia przyszłego.

2.Czy na moment zbycia będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy i nie będzie wymagał zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, a także struktur działalności przyszłego nabywcy lub podjęcia dodatkowych działań przez tego nabywcę?

Zgodnie ze stanowiskiem własnym zaprezentowanym we wniosku, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zespół składników majątkowych będących przedmiotem Sprzedaży Majątku będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy i nie będzie wymagał zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, a także struktur działalności przyszłego nabywcy lub podjęcia dodatkowych działań przez przyszłego nabywcę, innych niż usługi wsparcia (tzw. back office) przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego wniosku.

Jak wskazano powyżej, Dywizja 1B stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników majątkowych, stworzony i przygotowany do prowadzenia określonej działalności gospodarczej jako niezależne przedsiębiorstwo zdolne samodzielnie realizować zadania i cele gospodarcze, tj. działalność w zakresie samochodów ciężarowych. Zespół składników przenoszony do Spółki Nabywającej, stanowiący Dywizję 1B, będzie służył tej spółce do kontynuowania prowadzonego przez Spółkę Zbywającą rodzaju działalności w zakresie jaki dotyczył Dywizji 1B.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że Spółka Nabywająca, będąca na moment złożenia Wniosku podmiotem w organizacji, została już zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem …, NIP … .

Pytanie

Czy sprzedawane przez Wnioskodawcę, w ramach Sprzedaży Majątku, Składniki Majątkowe będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 974 ze zm.; dalej jako: „ustawa o VAT”), i w związku z tym transakcja będąca przedmiotem niniejszego wniosku nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług po stronie Wnioskodawcy, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Zdaniem Wnioskodawców, sprzedawane przez Spółkę Składniki Majątkowe będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, i w związku z tym transakcja będąca przedmiotem niniejszego wniosku nie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 6 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Transakcje zbycia w rozumieniu ustawy o VAT

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pod pojęciem towaru, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy z kolei rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wyrażenie „transakcja zbycia”, użyte w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego. Z drugiej natomiast strony jak wskazuje doktryna prawa podatkowego: „ustawodawca nie użył żadnego pojęcia definiowanego bądź dookreślonego w ustawie (jak np. sprzedaż czy dostawa), co oznacza, że nie jest istotna forma, lecz samo zadysponowanie przedsiębiorstwem (lub jego zorganizowaną częścią) w taki sposób, że dochodzi do jego zbycia. W związku z tym opodatkowaniem objęta jest zarówno sprzedaż, jak i darowizna przedsiębiorstwa (zorganizowanej części przedsiębiorstwa), a także wszelkie inne zdarzenia prowadzące do jego zbycia. Zbycie należy rozumieć jako jakąkolwiek czynność prowadzącą do przeniesienia własności” (T. Michalik, VAT. Komentarz. Wyd. 15, Warszaw 2019).

Podobne stanowisko jest prezentowane przez A. Bartosiewicza, który wskazuje, że „wyłączone spod opodatkowania jest zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne zbycie przedsiębiorstwa. Również darowizna przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu. (...) Nie ma znaczenia także forma zbycia - podatkowi nie będą podlegać także sprzedaż, aport, zamiana i darowizna, jeśli mają za przedmiot przedsiębiorstwo (jego samodzielny oddział)” (Bartosiewicz A., VAT. Komentarz, wyd. XIII. Wolters Kluwer Polska, 2019).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że – zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – transakcja Sprzedaży Majątku , nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli w jej ramach dojdzie do przeniesienia na Spółkę Nabywającą zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Stanowisko Wnioskodawców znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w:

- interpretacji indywidualnej z dnia 9 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.227. 2022.1.KT)

- interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2022 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.125. 2022.3.MP),

- interpretacji indywidualnej z dnia 12 maja 2022 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.152. 2022.1.MB),

- interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.137. 2022.1.MN).

Zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Powyższa definicja jest tożsama z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie obu ustaw należy zatem rozumieć tak samo, a uznanie określonego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o CIT będzie powodowało, iż zespół ten stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa także na gruncie ustawy o VAT.

Na gruncie powyższych przepisów oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, przesłankami uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa są:

- istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie oraz przeznaczenie tych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych;

- wyodrębnienie organizacyjne zespołu tych składników w istniejącym przedsiębiorstwie;

- wyodrębnienie finansowe zespołu tych składników w istniejącym przedsiębiorstwie;

- wykazanie, że zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny, w wyroku o sygn. I FSK 293/17 z dnia 28 stycznia 2019 r.: „uprawniony jest wniosek, że wskazane w art. 2 pkt 27e u.p.t.u. cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa takie, jak wyodrębnienie organizacyjne, finansowe i funkcjonalne (rozumiane jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych) składają się na akcentowaną w orzecznictwie TSUE zdolność majątku lub jego części do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej”.

W tym kontekście należy wskazać, że zgodnie z art. 19 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L 347.1 z 11 grudnia 2006 r., dalej jako: „Dyrektywa VAT”) w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Zatem w przypadku zaimplementowania przez państwo członkowskie przywołanego przepisu, przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa, czyli również opisanego przez Wnioskodawców zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie uważa się za dostawę towarów. W efekcie, transakcja taka nie podlega opodatkowaniu VAT (co potwierdza Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, dalej jako: „TSUE”, m.in. w wyrokach w sprawie C-444/10 (Christel Schriever), C-408/98 (Abbey National), C-497/01 (Zita Modes Sàrl), oraz C-651/11 (X BV).

TSUE w sprawie C-444/10 (Christel Schriever) uznał, że: „(...) w przypadku przekazania całości lub części aktywów państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku odbiorca będzie traktowany jako prawny następca przekazującego. Wynika z tego, że gdy państwo członkowskie skorzystało z tej możliwości, przekazania całości lub części aktywów nie uważa się za dostawę towarów (...) takie przekazanie nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Z kolei w wyroku w sprawie C-17/18, (Agenţia Naţională) TSUE stwierdził, że „(...) celem art. 19 Dyrektywy VAT jest ułatwienie przekazywania przedsiębiorstw poprzez uproszczenie tych transakcji i unikanie naruszenia płynności finansowej nabywcy nadmiernym obciążeniem podatkowym, które i tak odzyskałby on następnie poprzez odliczenie VAT naliczonego. (...) Pojęcie przekazania całości lub części majątku należy interpretować w ten sposób, iż obejmuje ono przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, które obejmuje składniki materialne i, w określonych sytuacjach, niematerialne, łącznie składające się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, lecz nie obejmuje ono zwykłego zbycia towarów takiego jak sprzedaż zapasów produktów”.

W myśl wyroku w sprawie C-497/01 (Zita Modes Sàrl), pojęcie „przekazanie całości lub części majątku” należy rozumieć jako „(...) transfer działalności gospodarczej lub niezależnej części przedsiębiorstwa, obejmującej majątek rzeczowy jak również ewentualne aktywa niematerialne, które razem tworzą przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Nabywca musi jednak mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie tylko niezwłocznie zlikwidować daną działalność oraz sprzedać ewentualne zapasy”.

Powyższa praktyka europejska znalazła również odzwierciedlenie w Objaśnieniach podatkowych wydanych przez Ministra Finansów w dniu 11 grudnia 2018 r. w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych, w których wyjaśniono, iż: „przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za (...) zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:

1)zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2)faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji”.

W opisywanym zdarzeniu przyszłym, wszystkie ww. warunki zostaną spełnione.

W ocenie Spółki, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, Dywizja 1B będzie zespołem składników majątkowych wyodrębnionym funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo w ramach Spółki, mogącym stanowić niezależne, samodzielnie działające przedsiębiorstwo, i tym samym na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT. Świadczą o tym następujące fakty i argumenty.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Wyodrębnienie funkcjonalne przejawia się w realizacji określonych zadań gospodarczych, które powinny stanowić pewną całość, mogącą być przedmiotem działalności samodzielnego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako zdolność wydzielonych składników majątkowych do samodzielnej realizacji określonych zadań gospodarczych (vide: wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 79/17).

Wyodrębnienie funkcjonalne stanowi w istocie zdolność zespołu składników materialnych i niematerialnych do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych. Elementy składające się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach, w taki sposób, aby mogły one służyć realizacji określonych zadań gospodarczych, odrębnych od zadań pozostałej części przedsiębiorstwa, z którego zostaje wydzielona zorganizowana część przedsiębiorstwa. Zatem zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest prostą sumą indywidualnych składników majątkowych umożliwiających w przyszłości prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o te składniki.

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w przepisach ustawy o VAT, zespół składników zorganizowanej części przedsiębiorstwa – materialnych i niematerialnych – powinien być na tyle wyodrębniony, aby mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Jak wskazują organy podatkowe oraz sądy administracyjne, kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego sprowadza się do kwestii, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Żeby wydzielona część majątku przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 sierpnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.377.2019.2.MP) stwierdził, że: „wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym”.

Podobne stanowisko przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 3 lipca 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-2.4012.175.2019.3.AG): „Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego”. (analogicznie m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 5 czerwca 2018 r., sygn. I SA/Gd 55/18, a także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2019 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.484.2019.2.MH oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2019 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.483.2019.1.MD).

W tym kontekście wskazać należy, że w przypadku zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku bez wątpienia zespół składników majątkowych i niemajątkowych mający być przedmiotem Sprzedaży Majątku, funkcjonujących dotychczas w ramach wyodrębnionej faktycznie Dywizji 1B, pozwalał będzie na samodzielne, dalsze prowadzenie dotychczasowej działalności Dywizji 1B przez Spółkę Nabywającą. Spółka ta samodzielnie będzie kontynuowała operacje gospodarcze będące w trakcie realizacji na dzień Sprzedaży Majątku, sprzedawała i serwisowała kolejne samochody ciężarowe już po dniu sprzedaży Dywizji 1B. Będzie posiadała do tego odpowiednie środki materialne i niematerialne oraz pracowników.

Należy zauważyć, że specyfika funkcjonowania branży pojazdów ciężarowych wymaga od pracowników Dywizji 1B kompetencji odrębnych od kompetencji pracowników Dywizji 1A. Dywizja 1B posiada przypisany personel operacyjny, który wykonuje zadania jedynie dla celów Dywizji 1B. Dodatkowo, Dywizja 1B organizuje odrębne szkolenia i wydarzenia dla swoich pracowników.

Dywizja 1B obsługuje rynek samochodów ciężarowych nowych, demonstracyjnych oraz używanych. Z uwagi na bardzo wyraźną specyfikę tego rynku, dla osiągniecia sukcesu ważne jest odmienne podejście niż w odniesieniu do obsługi rynku samochodów osobowych i dostawczych. Z tego względu Dywizja 1B posiada własne wypracowane kanały sprzedaży/ generowania przychodów (w tym odrębną bazę klientów), przez przypisane punkty sprzedaży i serwisu. W szczególności Dywizja 1B odrębnie opracowuje/dopasowuje strategię marketingową dla pojazdów ciężarowych, w tym organizuje odrębne wydarzenia dla swoich klientów, mające na celu promowanie wyłącznie jej asortymentu.

O wyodrębnieniu funkcjonalnym Dywizji 1B świadczy, iż posiada ona wyodrębnioną i przypisaną przestrzeń do prowadzenia działalności tej dywizji (wyłączając powierzchnię wspólną wykorzystywaną przez pracowników … w budynku w … przy ul. ...). Dywizja 1B posiada przypisane nieruchomości, w szczególności punkt sprzedaży i serwisu samochodów ciężarowych w ... oraz punkt serwisu samochodów ciężarowych w ... .

Ponadto Dywizja 1B posiada możliwość samodzielnego nabywania towarów i usług na swoje potrzeby. Proces podejmowania decyzji w tym zakresie jest zależny od akceptacji dedykowanych pracowników Dywizji 1B, w ramach ustalonego budżetu przydzielonego do Dywizji 1B. Akceptacja budżetów Dywizji 1B jest dokonywana w hierarchii organizacyjnej Wnioskodawcy.

Dywizja 1B posługuje się odrębnym od Dywizji 1A sposobem komunikacji wizualnej np. w formie stopek e-mail, nazw stanowisk, strony www.

W ocenie Wnioskodawcy, pomiędzy składnikami majątkowymi, które mają zostać sprzedane do Spółki Nabywającej, istnieje wyraźny związek funkcjonalny. Dywizja 1B funkcjonuje w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy w oparciu o przydzielone wyłącznie do niej składniki materialne i niematerialne. Składnikami tymi są w szczególności środki trwałe i wartości niematerialne zapewniające zaplecze administracyjno-techniczne prowadzenia działalności, a także dedykowani pracownicy.

Zdaniem Wnioskodawców, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, zespół składników majątkowych składających się na Dywizję 1B nie będzie stanowił zbioru przypadkowych elementów, lecz będzie zespołem składników powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy. Składniki te będą wyodrębnione jako odrębne jednostki w ramach Spółki i będą tworzyć określoną całość zdolną prowadzić działalność gospodarczą w danym obszarze.

Wszystkie wskazane powyżej przesłanki świadczą zatem o wyodrębnieniu funkcjonalnym w ramach Spółki Dywizji 1B.

Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o VAT nie określa, co należy rozumieć przez takie wyodrębnienie. W doktrynie podkreśla się, że: „Zasadne wydaje się przyjęcie, iż wyodrębnienie organizacyjne ma miejsce wówczas, gdy zespół przedmiotowych składników w istniejącym przedsiębiorstwie ma swoją formę organizacyjną w strukturze organizacyjnej podatnika. Może być nim zarówno oddział samodzielnie sporządzający bilans, jak i forma w mniejszym stopniu wyodrębniona, jak np. departament, dział, placówka handlowa itd.” (T. Michalik, VAT. Komentarz. Wyd. 15, ... 2019).

Zgodnie natomiast z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 czerwca 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.619.2021.1.PM; interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 czerwca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.227.2022.1.KT; interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.77.2022.1.MAZ).

Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 czerwca 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.74.2022.3.JJ, interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.42.2022.3.MAZ).

Za wyodrębnieniem organizacyjnym może przemawiać także struktura zarządzania, czy podległość służbowa i funkcjonalna pracowników danej jednostki wewnętrznej itp. (np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 kwietnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.60.2022.2.KS; interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.840.2021.4.KOM).

Na ocenę wyodrębnienia organizacyjnego majątku ma także wpływ faktycznie obowiązująca w danej części przedsiębiorstwa struktura organizacyjna, tj. autonomia decyzyjna, posiadanie wyposażenia majątkowego i zarządzanie zespołem pracowniczym (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 kwietnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.174.2022.3.AK czy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 marca 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.824.2021.2.IZ).

Mając na uwadze powyższe kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, w ocenie Wnioskodawców, w przypadku zespołu składników majątkowych przypisanych do Dywizji 1B należy je uznać za spełnione. Dywizja 1B jest bowiem wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy.

Dywizja 1B działa w oparciu o wyodrębniony zespół pracowników Wnioskodawcy, posiadających odpowiednie kompetencje (zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym). Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że w ramach Wnioskodawcy istnieje, co do zasady, hierarchiczna struktura podległości służbowej. Dywizja 1B kierowana jest przez członka zarządu będącego kierownikiem Pionu Sprzedaży Samochodów Ciężarowych, który odpowiada za realizację uzgodnionej polityki firmy w obszarze Dywizji 1B, tj. posiada autonomię decyzyjną w zakresie:

- zarządzania sprzedażą samochodów ciężarowych,

- zarządzania serwisem i sprzedażą części do samochodów ciężarowych,

- polityki kadrowej, spraw pracowniczych Dywizji 1B.

Powyższe znajduje potwierdzenie i umocowanie w planie podziału zakresu obowiązków, który stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu Zarządu.

Dywizja 1B posiada przypisany personel operacyjny (w tym, przedstawicieli handlowych i pracowników serwisu), który wykonuje zadania jedynie dla celów Dywizji 1B, podległy bezpośrednio lub pośrednio kierownikowi Pionu Sprzedaży Samochodów Ciężarowych. W rezultacie pracownicy Dywizji 1B są odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi (również z Dywizji 1B) i co do zasady nie są służbowo zależni od pracowników pozostałych Dywizji. Ponadto przełożeni w Dywizji 1B ustalają dla swoich pracowników m.in. cele do zrealizowania. Pracownicy każdej z Dywizji są objęci odrębnym regulaminem premiowania. W przypadku ustalania urlopów wypoczynkowych, pracownicy Dywizji 1B uzyskują w tym zakresie odpowiednie zgody od swoich przełożonych – również z Dywizji 1B.

Dodatkowo, zgodnie z informacjami przedstawionymi w zdarzeniu przyszłym, wyodrębnienie organizacyjne realizowane będzie poprzez przypisanie odrębnie do Dywizji 1B oraz Dywizji 1A poszczególnych składników majątku, takich jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, środki pieniężne i zobowiązania służące do realizacji powierzonych im zadań.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, funkcje pomocnicze takie jak księgowość, podatki, kontroling w tym dyrektor finansowy, zarządzanie zasobami ludzkimi, zakupy i administracja oraz ubezpieczenia, wykonywane są przez zespoły wspólne dla obu Dywizji w Spółce. W ramach Sprzedaży Majątku obszar ...nie zostanie przeniesiony do Spółki Nabywającej. Wsparcie w zakresie ww. usług pomocniczych realizowanych przez pracowników ...będzie po Sprzedaży Majątku realizowane przez nowozatrudnionych pracowników Zainteresowanego lub zewnętrznego dostawcę.

W tym zakresie podkreślić należy, że częściowe przenoszenie w ramach Sprzedaży ZCP ww. obszaru  ze Spółki do Spółki Nabywającej nie byłoby racjonalne zarówno z punktu widzenia organizacyjnego, jak i ekonomicznego. Wiązałoby się bowiem z przenoszeniem pracowników z poszczególnych zespołów Wnioskodawcy, zajmujących się kontrolingiem, obsługą księgową, podatkową, zasobów ludzkich, zakupami i administracją, do Spółki Nabywającej. Zainteresowany zatrudni własnych pracowników obsługujących ww. obszar … , którzy będą dysponować niezbędną wiedzą oraz doświadczeniem lub zleci te zadania podmiotowi trzeciemu.

W świetle przedstawionej powyżej argumentacji oraz biorąc pod uwagę stan faktyczny zaprezentowany na wstępie niniejszego wniosku, zdaniem Spółki składniki stanowiące Dywizję 1B będą stanowiły odrębny zespół składników majątkowych wyodrębnionych organizacyjnie w ramach Spółki.

Stanowisko Spółki w tym zakresie jest zgodne z podejściem organów podatkowych, prezentowanym w przytoczonych powyżej interpretacjach prawa podatkowego. Tym samym, w ocenie Wnioskodawców, składniki majątkowe przypisane do Dywizji 1B będą spełniać kryterium wyodrębnienia organizacyjnego niezbędne dla istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe

W opinii Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) Dywizji 1B będzie wyodrębniony finansowo.

Zgodnie z doktryną, „wystarczającym wyodrębnieniem finansowym będzie sytuacja, w której określone przepływy finansowe, należności i zobowiązania można, na podstawie prowadzonej przez podatnika ewidencji, alokować do przedmiotowej części przedsiębiorstwa” (T. Michalik, VAT. Komentarz. Wyd. 15, ... 2019).

Organy podatkowe natomiast uznają, że przesłanka wyodrębnienia finansowego jest spełniona, jeśli spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, iż możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2018 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.367.2017.1.JF), wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdzono, iż: „o wyodrębnieniu finansowym można zatem już mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienia finansowego nie należy utożsamiać zatem z pełną samodzielnością finansową”. Stanowisko to potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w licznych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, w tym w interpretacji z dnia 13 czerwca 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.619. 2021.1.PM, interpretacji z dnia 9 czerwca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.227.2022.1.KT, interpretacji z dnia 2 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.77.2022.1.MAZ.

Co ważne, zorganizowana część przedsiębiorstwa nie musi przybrać postaci oddziału samobilansującego. Przenoszone zobowiązania i należności powinny być wyodrębnione oraz przyporządkowane organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku tak, aby można było przejąć funkcje wyodrębnionego majątku w sposób umożliwiający przejęcie funkcji gospodarczych, co potwierdził m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 9 sierpnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.301.2019.2.KB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdzając, iż wyodrębnienie finansowe „nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (analogicznie m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 marca 2019 r., sygn. I FSK 784/17 oraz w wyroku z dnia 14 listopada 2019 r., sygn. II FSK 24/18).

W świetle powyższego, wyodrębnienie finansowe Dywizji 1B wynika przede wszystkim z faktu, iż:

- Wnioskodawca ma możliwość –  z możliwości tej regularnie korzysta dla celów analizy finansowej – przypisania w oparciu o dane z systemu księgowego przychodów i kosztów związanych odpowiednio z działalnością danej Dywizji do Dywizji 1B i Dywizji 1A. W dedykowanym systemie finansowym Spółka raportuje co miesiąc odrębny wynik finansowy dla każdej Dywizji. Dla celów analizy zarządczej na poziomie Grupy, dane zaraportowane przez podmioty z Grupy są gromadzone w części odpowiadającej danej Dywizji.

- Na potrzeby powyższego raportowania, koszty wspólne, związane z działalnością wszystkich Dywizji są do nich przypisywane według określonego klucza alokacji (poprzez odpowiednie centra kosztowe). Koszty wspólne obejmują przede wszystkim koszty pracowników … , koszty wynikające ze wspólnych umów całej Spółki, m.in. w zakresie obsługi IT, telefonii komórkowej, a także koszty finansowe takie jak odsetki i prowizje.

- Środki pieniężne są alokowane między 1A oraz Dywizje 1B odpowiednim kluczem (odrębnie dla poszczególnych walut – w Dywizji 1B przeważa waluta EUR, a w Dywizji 1A PLN).

- Dla każdej Dywizji, w tym Dywizji 1B, sporządzany jest odrębny budżet i plany finansowe dotyczące prowadzonej przez nie działalności. W momencie planowania budżetu brane pod uwagę są spodziewane przychody i koszty poszczególnych Dywizji, a sam proces nadzorowany jest przez kierowników danych Dywizji.

- Mimo, iż w chwili obecnej Wnioskodawca prowadzi jeden wspólny rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, Spółka jest w stanie przypisać określone aktywa do Dywizji 1B i dokona takiego przypisania przed dniem Sprzedaży Majątku, poprzez przypisanie wg miejsca powstawania kosztu w kartotece aktywa trwałego.

- Wnioskodawca posiada linie kredytowe w trzech różnych bankach, w ramach których zaciągane jest zadłużenie na potrzeby poszczególnych Dywizji.

Biorąc pod uwagę zakres działalności Dywizji 1B, główne źródło obrotu stanowi sprzedaż i serwis samochodów ciężarowych, podczas gdy w przypadku Dywizji 1A jest to przede wszystkim sprzedaż oraz serwis samochodów osobowych i dostawczych. Ponadto, zarówno w ramach działalności Dywizji 1B, jak i w ramach działalności Dywizji 1A możliwe jest wyodrębnienie bezpośrednich zakupów związanych z prowadzonymi przez nie działalnościami gospodarczymi.

Dodatkowo Wnioskodawcy zwracają uwagę, że zobowiązania handlowe z uwagi na dokonany w styczniu 2019 r. podział Wnioskodawcy są bezpośrednio przypisywane do poszczególnych Dywizji, gdyż głównym dostawcą samochodów ciężarowych i części zamiennych dla Dywizji 1B jest odrębny podmiot – ABZ, a głównym dostawcą samochodów osobowych i dostawczych, jak i części zamiennych dla Dywizji 1A jest ABX. Jednocześnie, powyższy podział na przychody znajduje również odzwierciedlenie w podziale należności handlowych, które Spółka jest w stanie zasadniczo bezpośrednio przypisać do Dywizji 1B, jak i Dywizji 1A.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, Dywizję 1B należy traktować jako wyodrębniony finansowo zespół składników majątkowych.

Możliwość funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo i zamiar kontynuowania przez Spółkę Nabywającą działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji

Zdaniem Wnioskodawcy zespół składników majątkowych stanowiących Dywizję 1B będzie miał możliwość funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo zdolne do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych.

Jako kryterium potwierdzające zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego działania na rynku, jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Taką argumentację można znaleźć w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat, m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 sierpnia 2018 r. (sygn. akt II FSK 2289/16), wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 marca 2018 r. (sygn. akt II FSK 808/16), wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 18 grudnia 2017 r. (sygn. akt I SA/Po 465/17) oraz w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 9 sierpnia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.301.2019.2.KB), interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 5 sierpnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.400.2019.2.RK), czy interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 17 czerwca 2019 r. (sygn. 0115-KDIT1-2.4012.187.2019.4.RS).

Jak wskazano powyżej, Dywizja 1B stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników majątkowych, stworzony i przygotowany do prowadzenia określonej działalności gospodarczej jako niezależne przedsiębiorstwo, zdolne samodzielnie realizować zadania i cele gospodarcze, tj. działalność w zakresie samochodów ciężarowych.

Zdaniem Wnioskodawców, Dywizja 1B stanowić będzie wyodrębnioną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, gotową do samodzielnej realizacji powierzonych jej zadań w zakresie prowadzonych przez nią działalności. Zespół składników przenoszony do Spółki Nabywającej, będzie kontynuował prowadzony rodzaj działalności w odrębnym podmiocie, co efektywnie będzie mieć miejsce po Sprzedaży Majątku opisanej w zdarzeniu przyszłym.

Podsumowanie

Mając na uwadze całą przytoczoną powyżej argumentację Spółka podkreśla, iż jej zdaniem Dywizja 1B stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ponieważ (wg stanu na dzień Sprzedaży Majątku):

- został do niej przypisany zespół składników materialnych/niematerialnych/osobowych, obejmujący również zobowiązania;

- jest wyodrębniona organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki;

- jest wyodrębniona finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki;

- wyodrębniony funkcjonalnie zespół składników przypisany do Dywizji 1B jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych (przede wszystkim sprzedaży samochodów ciężarowych);

- ma zdolność do bycia samodzielnym przedsiębiorstwem;

- Spółka Nabywająca ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę w odniesieniu do samochodów ciężarowych, przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.

W związku z powyższym, mając na uwadze argumentację przedstawioną w uzasadnieniu stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 3 [winno być: „pytania nr 1” – przypis Organu], należy uznać, że Dywizja 1B wg stanu na dzień Sprzedaży Majątku stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, i w związku z tym dokonanie sprzedaży Dywizji 1B nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług – pytanie nr 1 – jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wskazuję, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych, których dotyczą we wniosku pytania nr 2-5, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

… spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1, w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.