Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży lokalu usługowego. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.290.2020.3.AB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.06.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.290.2020.3.AB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży lokalu usługowego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży lokalu usługowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży lokalu usługowego.

Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 13 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.290.2020.2.AB.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka cywilna jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zamierza sprzedaż część nieruchomości położonej w miejscowości (), na której to ustanowiona została odrębna własność lokalu niemieszkalnego () działka 1, na której to nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a w dniu 12.02.2020 roku decyzję numer 2 zostały wydane warunki zabudowy wraz ze zmianą sposobu użytkowania pomieszczeń objętych sprzedażą z budynku usługowego (zakwaterowania turystycznego) na lokal usługowy (handel lub/i gastronomia). Spółka cywilna zawarła z () przedwstępną umowę sprzedaży opisanego powyżej przedmiotu sprzedaży (nieruchomości), w której to upoważniła () do wystąpienia o pozwolenie na budowę-przebudowę obiektu istniejącego. Na dzień sprzedaży nieruchomość będzie nadal zabudowana a uzyskane pozwolenie na budowę będzie zawierało możliwość przebudowy oraz rozbudowy nieruchomości. Część prac związanych z przebudową będzie wykonywał sprzedający a część kupujący.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Przy nabyciu lokalu usługowego (niemieszkalnego) będącego przedmiotem planowanej transakcji zbycia spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia lokalu. Lokal został zakupiony przez Spółkę na podstawie aktu notarialnego umowy sprzedaży z dnia 22 grudnia 2015 r. w ramach nabycia nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym (budynek w stanie surowym zamkniętym, z parterem budynku wykończonym i zagospodarowanym).
  2. Lokal usługowy, o którym mowa w zdarzeniu przyszłym nie był użytkowany przez Spółkę, ani nie był oddany do użytkowania innemu podmiotowi.
  3. Lokal mający stanowić przedmiot sprzedaży nie był wynajmowany, ani dzierżawiony, a także nie został oddany do użytkowania na podstawie umowy o podobnym charakterze.
  4. Wnioskodawca dotychczas nie ponosił nakładów na lokal mający być przedmiotem sprzedaży. Wnioskodawca planuje ponieść nakłady na lokal przed zawarcie umowy sprzedaży, które to nakłady będą prowadziły do zmiany przeznaczenia lokalu, poprzez powiększenie sali sprzedażowej (wyburzenie ewentualnie przeniesienie ścianki działowej). Od nakładów na ww. lokal będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo odliczenia podatku naliczonego.
  5. Ponoszone przez Wnioskodawcę nakłady na lokal będący przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży będą niższe niż 30% wartości początkowej sprzedawanego lokalu. Ulepszenie lokalu zostanie zakończone przed sprzedażą lokalu przez Wnioskodawcę.
  6. Ponoszone nakłady nie przekroczą 30% wartości początkowej lokalu w związku z czym nieaktualne w okolicznościach zdarzenia przyszłego jest pytanie nr 6.
  7. Nie doszło i nie dojdzie do ulepszeń lokalu przekraczających 30% wartości początkowej lokalu, przy czym lokal nie był dotychczas używany, w związku z czym nie biegnie okres dwuletni od dnia pierwszego zajęcia/ używania.
  8. Lokal będący przedmiotem planowanej sprzedaży nie był wykorzystywany na cele działalności zwolnionej od podatku.
  9. Z dostawą lokalu usługowego (niemieszkalnego) wiązać się będzie dostawa udziału w gruncie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż nieruchomości opisanej szczegółowo w poz. 74 winna być zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione w piśmie z 1 czerwca 2020 r.):

W ocenie Wnioskodawcy zamierzona sprzedaż lokalu usługowego (niemieszkalnego), o którym mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary według art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane w świetle art. 2 pkt 33 ustawy rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie ma zastosowania gdyż przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę jest lokal usługowy wraz z udziałem w gruncie a nie sprzedaż działki niezabudowanej.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest co do zasady zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z obowiązującą od 1 września 2019 r. treścią art. 2 pkt 14 ustawy stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1520), rozumie oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości, jak i ruchomości przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza sprzedaż część nieruchomości, na którą to ustanowiona została odrębna własność lokalu niemieszkalnego - działka 1. Przy nabyciu lokalu usługowego (niemieszkalnego) Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia lokalu. Lokal został zakupiony przez Spółkę na podstawie aktu notarialnego umowy sprzedaży z dnia 22 grudnia 2015 r. w ramach nabycia nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym (budynek w stanie surowym zamkniętym, z parterem budynku wykończonym i zagospodarowanym). Lokal usługowy nie był użytkowany przez Spółkę, ani nie był oddany do użytkowania innemu podmiotowi. Lokal mający stanowić przedmiot sprzedaży nie był wynajmowany, ani dzierżawiony, a także nie został oddany do użytkowania na podstawie umowy o podobnym charakterze. Wnioskodawca planuje ponieść nakłady na lokal przed zawarciem umowy sprzedaży, które to nakłady będą prowadziły do zmiany przeznaczenia lokalu, poprzez powiększenie sali sprzedażowej (wyburzenie ewentualnie przeniesienie ścianki działowej). Od nakładów na ww. lokal będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo odliczenia podatku naliczonego. Ponoszone przez Wnioskodawcę nakłady na lokal będą niższe niż 30% wartości początkowej sprzedawanego lokalu. Ulepszenie lokalu zostanie zakończone przed sprzedażą lokalu przez Wnioskodawcę. Lokal będący przedmiotem planowanej sprzedaży nie był wykorzystywany na cele działalności zwolnionej od podatku. Z dostawą lokalu usługowego (niemieszkalnego) wiązać się będzie dostawa udziału w gruncie.

Rozstrzygając kwestię, będącą przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności należy przeanalizować możliwość zwolnienia od podatku dostawy ww. lokalu usługowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż lokalu usługowego będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z 1 czerwca 2020 r. lokal ten nie był użytkowany przez Spółkę, ani nie był oddany do użytkowania innemu podmiotowi jak również nie był wynajmowany, ani dzierżawiony, a także nie został oddany do użytkowania na podstawie umowy o podobnym charakterze. Tak więc, nie został spełniony warunek umożliwiający zwolnienie przedmiotowego lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

W związku z powyższym dostawa ww. lokalu usługowego nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy dostawie budynku usługowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zastosowania zwolnienia przy sprzedaży ww. lokalu usługowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż przy nabyciu budynku w którym znajduje się sprzedawany lokal przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym nie zostaną spełnione warunki umożliwiające zwolnienie ww. lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Ponadto przedmiotowy lokal nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej, jak również przy zakupie budynku w którym znajduje się sprzedawany lokal, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, tak więc ww. dostawa lokalu usługowego nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że dostawa lokalu użytkowego wraz z udziałem w gruncie opodatkowana będzie podstawową 23% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 oraz art. 29a ust. 8 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej