Brak uznania planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym ... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.111.2022.2.AKA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.111.2022.2.AKA

Temat interpretacji

Brak uznania planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym wyłączenie transakcji z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

1 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku uznania planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym wyłączenie transakcji z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 maja 2022 r. (wpływ 5 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. Spółka Komandytowa

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. Sp. z o.o.

Opis zdarzenia przyszłego

A. Spółce komandytowej z siedzibą w (…) (zwanej dalej: Spółka, Zbywca, Sprzedający) przysługuje prawo własności nieruchomości lokalu numer 1, o powierzchni 194,50 m kw., zlokalizowanego w budynku usługowo - mieszkaniowym w (…) przy ul. (…) oraz prawo własności nieruchomości lokalowej numer 2 o powierzchni 242,92 m kw wraz z przynależnym udziałem związanym z własnością lokalu w wysokości 91/1000 we wspólnej części budynku i w prawie użytkowania wieczystego gruntu, zlokalizowanej w (…) przy ul. (…), w budynku położonym na działkach numer 1/1 i 1/2, numer obrębu ewidencyjnego (…). Spółka dokonała nabycia ww. nieruchomości w czerwcu 2012 r. Z tytułu nabycia nieruchomości położonej w (…) przy ul. (…) Spółce przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego. Natomiast przy nabyciu nieruchomości położonej w (…) przy ul. (…) Spółce nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego. Obie nieruchomości są oddane przez Spółkę w najem. Obecnie na oba lokale zawarta jest umowa najmu na okres 10 lat, obowiązująca od marca 2021 r. do marca 2031 r.

Spółka zamierza dokonać zbycia ww. lokali na rzecz jednego podmiotu B. Sp. z o.o. (zwanej dalej: Kupujący, Nabywca) ul. (…). Nabywca wstąpi w prawa i obowiązki wynajmującego jako strona zawartych przez Zbywcę na czas określony umów najmu.

Nabywca nie zamierza po nabyciu nieruchomości ponosić na nie nakładów. Nabywca po nabyciu lokali zawrze umowę z zarządcą budynków, w których mieszczą się przedmiotowe lokale.

Zbywca nie zatrudnia pracowników do obsługi nieruchomości będących w jego posiadaniu, w tym nieruchomości będących przedmiotem zbycia. Zbywca po zbyciu ww. nieruchomości nadal będzie prowadził działalność gospodarczą w zakresie najmu nieruchomości w oparciu o pozostałe nieruchomości będące w jego posiadaniu.

Zbywca i Nabywca są czynnymi podatnikami podatku VAT.

Na Nabywcę nie przejdą żadne prawa ani obowiązki nie związane z realizowanymi umowami najmu, w tym zobowiązania wobec zarządcy z tytułu rozliczenia zużycia wody.

W uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo:

1.Przedmiotem sprzedaży będą jedynie dwa lokale, opisane w zdarzeniu przyszłym, będące jedynie poszczególnymi składnikami przedsiębiorstwa Zbywcy.

2.Lokale będące przedmiotem sprzedaży nie będą organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębnione w przedsiębiorstwie Zbywcy. Stanowią pojedyncze środki trwałe Zbywcy.

3.W przedsiębiorstwie Zbywcy zbywane lokale nie stanowią na dzień dokonania transakcji zespołu składników wyodrębnionych finansowo.

4.W momencie sprzedaży lokali, nie będą przypisane odrębne rachunki bankowe do dokonywania rozliczeń związanych wyłącznie z tymi lokalami.

5.Będące przedmiotem sprzedaży lokale nie pozostają w relacjach funkcjonalnych i organizacyjnych, które czynią z nich całość zdolną do niezależnego działania gospodarczego. Stanowią pojedyncze środki trwałe zbywane przez Zbywcę.

6.Oba podmioty po planowanej transakcji będą miały pełną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielne podmioty.

7.Nabywca będzie miał możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności Zbywcy w zakresie najmu nieruchomości, przy czym wymagane będzie zawarcie umowy ze wspólnotą, która obejmować będzie regulacje w zakresie dostaw do lokali wody i ciepła, a także rozliczania funduszu remontowego.

8.Nabywca na bazie nabytych lokali będzie kontynuował działalność gospodarczą w zakresie najmu, prowadzoną dotychczas przez Zbywcę, przez okres trwania umowy najmu, która jest umową obowiązującą Zbywcę, a zapewniającą najemcy kontynuację umowy, na wypadek zbycia lokali.

9.Nabywca będzie musiał podjąć działania niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej polegające na zawarciu umowy ze wspólnotą, która obejmować będzie regulacje w zakresie dostaw do lokali wody i ciepła, a także rozliczania funduszu remontowego.

10.Przedmiot transakcji nie będzie obejmował żadnych zobowiązań Zbywcy związanych z lokalami.

11.W ramach planowanej umowy sprzedaży lokali Zbywca nie przeniesie na Nabywcę pracowników w trybie art. 23 (1) Kodeksu pracy.

Dotychczas lokale wykorzystywane były przez Zbywcę na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT, tj. najmu. Zbywca w ciągu ostatnich dwóch lat nie dokonywał w lokalach ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Nabywca będzie wykorzystywał lokale do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT, tj. najmu nieruchomości.

Pytanie (oznaczone jako pytanie nr 1)

Czy sprzedaż przedstawionych w opisie stanu faktycznego nieruchomości stanowić będzie zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazany jest w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami natomiast są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Jednocześnie, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ujęciu podatkowym dany zespół składników majątkowych i niemajątkowych musi obejmować organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie składniki materialne i niematerialne przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że odrębny pod względem organizacyjnym zespół składników materialnych i niematerialnych powinien mieć swoje miejsce w strukturze organizacyjnej jako dział, oddział, pion, wydział itp. Takie stanowisko było wielokrotnie wyrażane przez organy podatkowe: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9 maja 2017 r. (sygn. 0461-ITPB3.4510.64.2017.2.DK), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 22 lipca 2016 r. (sygn. IPPB5/4510-550/16-3/AK), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 14 kwietnia 2016 r. (sygn. ITPB3/4510-51/16/MJ), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 11 kwietnia 2016 r. (sygn. IBPB-1-3/4510-166/16/WLK).

Wyodrębnienie finansowe stanowi sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie rozumienie podzielają organy podatkowe, w wydawanych w imieniu Ministra Finansów indywidualnych interpretacjach podatkowych, m.in.: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 28 października 2016 r. (sygn. ITPB3/4510-441/16-1/MJ), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 16 maja 2016 r. (sygn. ILPB3/4510-1-42/16-4/EK), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 marca 2016 r. (sygn. IPPB5/4510-29/16-3/AK), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 26 lutego 2016 r. (sygn. ITPB3/4510-620/15/JG). Wyodrębnienie finansowe nie oznacza przy tym konieczności prowadzenia dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa odrębnej księgowości, czy też samodzielnego sporządzania bilansu (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 grudnia 2015 r. sygn. IBPB-1-3/4510-438/15/IZ).

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). W świetle powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa. Przy ocenie, czy przedmiot sprzedaży, a więc lokali o charakterze użytkowym, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, należy uwzględnić także sposób interpretowania powołanych przepisów wynikający z treści Objaśnień z 11 grudnia 2018 r. dotyczących opodatkowania podatkiem od towarów i usług Transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych, wydanych na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2020 r. poz. 1325) i opublikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (dalej jako „Objaśnienia MF”).

Zgodnie z przedmiotowymi Objaśnieniami MF: „(...) co do zasady - dostawa nieruchomości komercyjnych stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT”, a jedynie „w wyjątkowych okolicznościach dostawa nieruchomości komercyjnych może zostać uznana za czynność niepodlegającą opodatkowaniu, tj. w przypadku spełnienia przesłanek kwalifikacji nieruchomości komercyjnej (będącej przedmiotem dostawy) jako przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Objaśnienia MF winny być zatem brane pod uwagę przy dokonywaniu prawnopodatkowej oceny sprzedaży będącej przedmiotem zapytania, bowiem nieruchomości te winny być uznane za nieruchomość komercyjną w świetle treści Objaśnień. Zgodnie bowiem z definicją przedstawioną w Objaśnieniach, należy przez to rozumieć nieruchomości przeznaczone do celów działalności gospodarczej generujących periodycznie przychody na rzecz ich właściciela w przeważającej mierze z tytułu realizacji umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze.

Odnosząc powyższe do obrotu nieruchomościami komercyjnymi, Objaśnienia MF wskazują, iż co do zasady sytuacją modelową jest dostawa wynajętej nieruchomości. W takim przypadku daną transakcję należy uznać za zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, jeżeli na moment transakcji spełnione są łącznie następujące kryteria:

przenoszony na kupującego zespół składników zawiera zespół składników majątku (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę i wystarczający do prowadzenia tej działalności;

nabywca - w ramach swojej działalności - ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez zbywcę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.

Oceny w powyższym zakresie należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji.

Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez Kupującego innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub ZCP. Zgodnie z Objaśnieniami MF, w celu ustalenia czy przenoszony na Kupującego zespół składników umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez Zbywcę należy ocenić, czy ten zespół pozwala na kontynuowanie działalności gospodarczej realizowanej uprzednio przez Zbywcę bez konieczności:

angażowania przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub

podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki.

W celu ustalenia, czy przenoszony na nabywcę zespół składników umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez Zbywcę należy ustalić, czy oprócz przeniesienia standardowych elementów typowych dla transakcji nieruchomościowych opodatkowanych VAT (jak grunt, budynek (budynki), budowle, infrastruktura techniczna oraz przynależności, a także prawa i obowiązki z umów najmu, które przechodzą na kupującego z mocy prawa), na Nabywcę zostają przeniesione wszystkie poniżej wskazane elementy:

1.Prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono Zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finasowania i jest stroną takich umów;

2.Umowy o zarządzanie nieruchomością (ang. asset management), tj. umowy mające na celu utrzymanie wartości nieruchomości;

3.Umowy zarządzania aktywami (ang. development management), tj. umowy o charakterze strategicznym, zawierane zazwyczaj na poziomie grupy kapitałowej;

4.Należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że tego rodzaju umowy nie są zawarte ani nie będą zawierane. Na Nabywcę nie przejdą żadne zobowiązania Sprzedającego. Nie dojdzie do przeniesienia żadnych innych wierzytelności, zobowiązań czy aktywów. Jakkolwiek przedmiotem sprzedaży będzie zespół składników majątkowych rozumianych jako prawo własności lokali użytkowych, to brak jest elementu składników niemajątkowych (know how, personel, nazwa, marka). Opisany zespół składników majątkowych służy Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, jednak nie jest wyodrębniony w sposób formalny, a stanowi element składowy działalności gospodarczej Wnioskodawcy polegającej na najmie nieruchomości. Wnioskodawca poza nieruchomościami będącymi przedmiotem planowanego zbycia posiada również inne nieruchomości.

Jednocześnie przedmiot sprzedaży nie jest formalnie wydzielony z przedmiotu działalności Wnioskodawcy. Natomiast wydzielenia można dokonać w sferze organizacyjnej - poprzez przypisanie nieruchomości funkcji i ryzyk w ramach działalności gospodarczej.

Jednakże, w świetle treści Objaśnień MF, należy wskazać, że zespół składników majątkowych składający się na przedmiot sprzedaży nie jest wydzielony organizacyjnie w sposób formalny ani nie będzie obejmował składników niematerialnych, w tym zaplecza osobowego (kadry). Zobowiązania, nie są prowadzone odrębnie dla danej nieruchomości. Wobec powyższego, w świetle treści Objaśnień MF, transakcja winna zostać uznana jako dostawa towarów - nieruchomości - na gruncie ustawy o VAT, nie zaś jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że transakcja zbycia przedmiotu sprzedaży nie będzie stanowiła zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, bowiem podstawowym wymogiem do uznania dostawy majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest to, aby stanowił on zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), podlegający wydzieleniu w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Istotnym jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. W ramach transakcji sprzedaży nie dojdzie do przejęcia przez Kupującego jakichkolwiek wartości niematerialnych. Kupujący będzie kontynuował działalność w zakresie wynajmu powierzchni komercyjnych prowadzoną przez Spółkę.

Zarówno z punktu widzenia Zbywcy, jak i Nabywcy przedmiotem transakcji są dwie nieruchomości, które dotychczas stanowiły element przedsiębiorstwa Zbywcy, przy czym element ten nie stanowi samodzielnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Zdaniem Zainteresowanych przedmiotem transakcji są nieruchomości nie stanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku wspólnym w zakresie braku uznania planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym wyłączenie transakcji z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług w zakresie braku uznania planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym wyłączenie transakcji z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 ust. 1 ustaw (pytanie nr 1), natomiast w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem prawa własności lokalu nr 1 oraz prawa własności lokali nr 2 wraz z przynależnym udziałem związanym z własnością lokalu w wysokości 91/1000 we wspólnej części budynku i w prawie użytkowania wieczystego gruntu działek nr 1/1 i 1/2 (pytanie nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

a)z zastosowaniem art. 119a;

b)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

A. Spółka Komandytowa (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo prawo wnieść skargę na interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ; dalej jako „PPSA”).  Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14 r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.