Skoro nie mają Państwo możliwości wyodrębnienia ponoszonych kosztów wynikających z faktur zakupu dotyczących programu (…) do poszczególnych rodzajów c... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.241.2022.2.WH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.241.2022.2.WH

Temat interpretacji

Skoro nie mają Państwo możliwości wyodrębnienia ponoszonych kosztów wynikających z faktur zakupu dotyczących programu (…) do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT i niepodlegających), wykorzystywanych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych, są Państwo uprawnieni do częściowego odliczenia podatku VAT, stosując prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., obliczony dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej nabywane towary i usługi oraz współczynnik, o którym mowa w art. 90 ust. 2-3 ustawy obliczony dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej nabywane towary i usługi.

 Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2022 r., wpłynął Państwa wniosek z 11 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z  realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 czerwca 2022 r. (wpływ 2 czerwca 2022 r.).  Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 2 ustawy z  dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2022, poz. 559, 583) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną, a samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej. Art. 6 u.s.g stanowi, że do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Gmina zawarła umowę o powierzenie grantu w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienia cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienia cyfrowej odporności na zagrożenia dotyczącą realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina”.

Opis Projektu

Umowa została zawarta pomiędzy Gminą (...) a Skarbem Państwa, w imieniu którego działa Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Przedmiotem umowy jest dofinansowanie na realizację Projektu w kwocie 689.434,69 zł i stanowi 100% kwoty wydatków kwalifikowanych Projektu. Fakt, że dany Projekt został zakwalifikowany do dofinansowania nie oznacza, że wszystkie koszty poniesione podczas jego realizacji będą uznawane za kwalifikowane. Wydatki wykraczające poza kwotę wydatków kwalifikowanych, są ponoszone przez Gminę i są wydatkami niekwalifikowanymi.

Gmina zobowiązuje się zrealizować Projekt w zakresie rzeczowym wynikającym z Wniosku o przyznanie Grantu, w okresie maksymalnie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie Umowy (ale nie dłużej niż do 30 września 2023 r.)

Warunki realizacji projektu zobowiązują Gminę do zakupu sprzętu/usług, oprogramowania opisanego w zatwierdzonym Wniosku o przyznanie Grantu, Regulaminie Konkursu Grantowego oraz w Umowie oraz przekazania zakupionego sprzętu /usług/, oprogramowania nieodpłatnie na podstawie stosunku prawnego np. użyczenia do podmiotów wskazanych we Wniosku o przyznanie Grantu.

Zgodnie z podpisaną umową wydatki poniesione na podatek od towarów i usług (VAT) mogą zostać uznane za kwalifikowane, jeśli nie podlega on zwrotowi lub odliczeniu na rzecz Gminy, która składa oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT stanowiące załącznik do wniosku rozliczającego Grant.

W przypadku, gdy w trakcie realizacji Projektu lub po jego zakończeniu, Gmina będzie mogła odliczyć lub uzyskać zwrot podatku od towarów i usług (VAT) od zakupionych w  ramach realizacji projektu towarów i usług, wówczas jest ona zobowiązana do poinformowania Operatora. Gmina jest zobowiązana do zwrotu podatku od towarów i  usług (VAT), który uprzednio został przez nią określony jako niepodlegający odliczeniu i  który został mu dofinansowany od chwili, w której uzyskał możliwość odliczenia tego podatku.

Zestawienie sprzętu/usług, oprogramowania objętego Projektem oraz jego przeznaczenie przedstawia się następująco:

1) Nazwa modułu: Cyfryzacja: biur, jednostek publicznych, jednostek podległych i nadzorowanych Chmura obliczeniowa dla (…)

a) Nazwa: Inne: urządzenie wielofunkcyjne (…)

Uzasadnienie:

Ze względu na przejście Urzędu na obsługę zdalną petentów oraz pracę zdalną części pracowników konieczne jest nabycie kolorowego urządzenia digitalizującego. Pozwoli to sprawnie zamieniać dokumenty przetwarzane w urzędzie na ich wersję elektroniczną co jest konieczne do efektywnej komunikacji elektronicznej pomiędzy urzędnikiem a  petentem. Zakup nowych urządzeń jest niezbędny ponieważ obecnie posiadane są przestarzałe, mają po kilkanaście lat, są to maszyny czarno - białe mające bardzo duży przebieg, bardzo często wymagające naprawy. W ramach grantu planuje się nabyć urządzenie wielofunkcyjne wyposażone w kasetę do druku dwustronnego, modułem drukarki/skanera z kartą sieciową i dyskiem min. (…) - gotowa do pracy. Urządzenia będą wykorzystywane w Wydziale Finansów, Wydziale Inwestycji, Wydziale Gospodarki Przestrzennej.

b) Nazwa: Usługi informatyczne w zakresie wdrożenia, konserwacji i serwisu sprzętu informatycznego oraz oprogramowania

c) Nazwa: Usługi informatyczne w zakresie wdrożenia, konserwacji i serwisu sprzętu informatycznego oraz oprogramowania

Uzasadnienie:

Ze względu na przejście urzędu na obsługę zdalną petentów oraz pracę zdalną części pracowników konieczne jest dokonanie zakupu urządzenia mono digitalizującego o  bardzo dużej wydajności. Pozwoli to sprawnie zamieniać dokumenty przetwarzane w  urzędzie na ich wersję elektroniczną co jest konieczne do efektywnej komunikacji elektronicznej pomiędzy urzędnikami oraz urzędnikiem a petentem. Urządzenie zostanie zainstalowane centralnie i posłuży wszystkim pracownikom urzędu, którzy w swojej pracy potrzebują zamiany dokumentów papierowych na wersję cyfrową. Urządzenie będzie się znajdować w Wydziale Organizacyjnym. Zakup nowego urządzenia jest konieczny ponieważ obecnie posiadane ma już kilkanaście lat i bardzo często wymaga naprawy. W  ramach grantu planuje się nabyć urządzenie wielofunkcyjne wyposażone w kasetę do druku dwustronnego, automatycznym odwracającym podajnikiem dokumentów, modułem drukarki i kolorowego skanera sieciowego - gotowy do pracy.

d) Nazwa: Inne: laptop

Uzasadnienie:

W ramach grantu zostanie zakupionych 17 laptopów dla pracowników Urzędu Gminy (...) oraz 2 laptopy dla pracowników (...). Zakupione laptopy będą wykorzystywane zarówno do pracy zdalnej jak i do pracy w Urzędzie, ponieważ często istnieje potrzeba przemieszczania się pracowników z komputerem do innych pomieszczeń. Związane jest to z sytuacją epidemiologiczną - konieczność organizowania pracy w urzędzie w ten sposób aby w jednym pomieszczeniu przebywało jak najmniej osób i pracowały one w bezpiecznej odległości od siebie. Obecnie pracownicy Urzędu Gminy (...) posiadają do swojej dyspozycji tylko 2 laptopy, a pracownicy (...) tylko jeden, które mogą być wykorzystywane do pracy zdalnej. W związku z powyższym istnieje konieczność nabycia nowych laptopów. Zakupione laptopy będą wyposażone m.in. w matrycę minimum 14”, dysk twardy o pojemności minimum 256, pamięć RAM minimum 8 GB, oprogramowanie antywirusowe, oprogramowanie system operacyjny, oprogramowanie biurowe (edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, aplikację do obsługi poczty elektronicznej), w sieć bezprzewodową. Zakup sprzętu o powyższych parametrach wpłynie na wzrost wydajności pracy i zwiększy cyberbezpieczeństwo Urzędu Gminy (...).

e) Nazwa: Czytnik kart

Uzasadnienie:

W celu bezpiecznego logowania się pracowników do komputerów potrzebne jest nabycie czytników kart. W ramach grantu zostaną nabyte czytniki kart zgodne ze posiadanym standardem. Będą wyposażone w minimum USB 2.0. W chwili obecnej część posiadanych czytników jest niesprawna, dlatego też planuje się zakup nowych.

f) Nazwa: Inne: słuchawki z mikrofonem

Uzasadnienie:

Ze względu na przejście Urzędu na obsługę zdalną petentów oraz pracę zdalną części pracowników konieczne jest nabycie słuchawek z wbudowanym mikrofonem. Obecnie posiadana ilość słuchawek przez Urząd jest niewystarczająca, pracownicy często muszą do pracy wykorzystywać swoje prywatne słuchawki.

g) Nazwa: Inne: oprogramowanie biurowe

Uzasadnienie:

Zostanie nabyte oprogramowanie biurowe z licencją wieczystą do komputerów obecnie posiadanych przez Urząd. Ten zakup jest niezbędny ponieważ przejście na obsługę zdalną petentów wymusza konieczność stworzenia dodatkowych stanowisk z komputerami, na których obecnie nie ma oprogramowania biurowego. Oprogramowanie biurowe będzie zawierało: edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, obsługę poczty elektronicznej.

h) Nazwa: Inne: zasilacze (…)

Uzasadnienie:

W ramach grantu zostanie zakupionych 65 sztuk zasilaczy, w tym 60 sztuk będzie przeznaczonych dla pracowników UG (...) oraz 5 sztuk dla pracowników (...). Obecnie posiadana ilość 5 sztuk w Urzędzie (w (...) nie posiada zasilaczy …) jest niewystarczająca. Zakup tych urządzeń zapewni niedrogą i niezawodną ochronę zasilania przed zanikami napięcia i niską jakością zasilania sieciowego. Należy podkreślić, iż niezmiernie istotne jest zapewnienie ciągłości komunikacji pomiędzy urzędnikiem a  petentem.

i) Nazwa: Inne: serwer do klastra wirtualizacyjnego

Uzasadnienie:

W ramach grantu zostanie zakupiony serwer do klastra wirtualizacyjnego. Nabyty serwer zostanie dołożony do istniejącego środowiska wirtualizacyjnego zapewniającego ciągłość pracy kluczowych systemów informatycznych Urzędu. Serwer wraz z systemem wirtualizacyjnym podniesie wydajność całego klastra wirtualnego, zwiększy możliwości obliczeniowe związane z pracą instytucji, zwiększy bezpieczeństwo całego systemu w  przypadku awarii. Dodanie serwera umożliwi także bezpieczne prowadzenie prac serwisowych istniejących serwerów, których okres gwarancji dobiega końca. Będzie odpowiadał za pracę systemów dziedzinowych, udostępnienie zasobów wspólnych do pracy zdalnej dla pracowników łączących się do zasobów instytucji spoza budynku urzędu. Obecnie posiadany klaster dwóch serwerów działa na granicy swojej wydajności i  jest przestarzały technologicznie. Występuje ciągłe ryzyko jego uszkodzenia a co za tym idzie utraty kluczowych danych oraz przerw w pracy całego Urzędu. W związku z  powyższym istnieje konieczność nabycia nowego serwera. Zakupiony serwer będzie wyposażony w minimum: (…). Ponadto będzie wyposażony w redundantne zasilanie i redundantne chłodzenie. Serwer zostanie zainstalowany w szafie (…).

j) Nazwa: Inne: pamięć operacyjna

Uzasadnienie:

W ramach grantu zostanie nabyta pamięć operacyjna, o którą zostaną rozbudowane obecnie posiadane dwa serwery pracujące w klastrze wirtualizacyjnym. Zakup jest niezbędny ponieważ obecnie posiadane serwery posiadają 128 GB pamięci operacyjnej i  przy obecnym obciążeniu jest to już wartość na granicy dla ich poprawnej pracy. Zostanie zakupiona pamięć operacyjna minimum (…) w kościach min. 32 GB.

k) Nazwa: Inne: licencja systemu backupowego

Uzasadnienie:

W związku z nabyciem przez Urząd w ramach przedmiotowego grantu serwera do klastra wirtualizacyjnego niezbędne jest również nabycie oprogramowania współpracującego z  systemem wirtualizacyjnym. Za pomocą tego oprogramowania będzie można wykonywać szybkie, elastyczne i niezawodne operacje tworzenia kopii zapasowych, odzyskiwania, monitorowania oraz raportowania. Dzięki temu oprogramowaniu kopie będą tworzone w sposób automatyczny zgodnie z zaplanowanym wcześniej harmonogramem.

l) Nazwa: Inne: licencja serwerowego systemu operacyjnego

Uzasadnienie:

W związku z nabyciem przez Urząd w ramach przedmiotowego grantu serwera do klastra wirtualizacyjnego w celu umożliwienia poprawnej pracy systemów informatycznych pracujących w Urzędzie konieczne jest również nabycie serwerowego systemu operacyjnego.

ł) Nazwa: Inne: (…)

Uzasadnienie:

W ramach grantu zostanie nabyty serwer (…) stacji roboczych - posłuży do przechowywania kopii zapasowych wybranych stacji roboczych, na których znajdują się kluczowe z punktu widzenia Urzędu dane wybranych pracowników. Nabyty serwer będzie wyposażony minimum w: 4 x dysk 8 TB, redundantne zasilanie, szyny do montażu w szafie RACK. Obecnie Urząd nie dysponuje serwerem backupowym stacji roboczych.

m) Nazwa: Inne: system transmisji video

Uzasadnienie:

W ramach grantu zostanie nabyty system transmisji wideo. Obecnie posiadany system obsługuje tylko głosowanie radnych. Dzięki nabyciu tego systemu będzie możliwość prowadzenia konferencji. System umożliwi prowadzenie posiedzeń rady w formie zdalnej oraz zapewni pełną transparentność ułatwiając dostęp do materiałów czy wyników głosowań w trakcie trwania posiedzenia dla wszystkich zainteresowanych. Usprawniona zostanie również praca Biura Rady dzięki integracji z zewnętrznymi systemami urzędu.

n) Nazwa: Inne: (…)

Uzasadnienie:

Ze względu na przejście pracowników (...) na obsługę zdalną petentów oraz pracę zdalną części pracowników konieczne jest posiadanie przez (...) kolorowego urządzenia digitalizującego. Pozwoli to sprawnie zamieniać dokumenty przetwarzane w (...) na ich wersję elektroniczną co jest konieczne do efektywnej komunikacji elektronicznej pomiędzy urzędnikami oraz urzędnikiem a petentem. Nabyte w ramach grantu urządzenie będzie wyposażone m.in. w automatyczny podajnik dokumentów, kartę sieciową. Ponadto będzie możliwość kopiowania, skanowania przy obciążeniu minimum 30000 stron na miesiąc. Obecnie posiadane przez (...) urządzenie jest przestarzałe, wymaga ciągłej naprawy. W związku z powyższym konieczne jest nabycie nowego.

o) Nazwa: Inne: usługa wsparcia dla posiadanego systemu ochrony sieci

Uzasadnienie:

W ramach przedmiotowego grantu zostanie również dokonany zakup wsparcia dla posiadanego systemu firewall, ponieważ kończy się obecnie posiadane. Zakup usługi pozwoli na utrzymanie ochrony sieci Urzędu na najwyższym poziomie przed zagrożeniami z zewnątrz sieci. Umożliwi również udostępnianie na najwyższym poziomie bezpieczeństwa połączeń VPN zdalnie pracujących komputerów z zasobami sieci Urzędu.

p) Nazwa: Inne: serwer dyskowy

Uzasadnienie:

Planuje się zakup serwera dyskowego, ponieważ na obecnie posiadanej pamięci dyskowej brakuje miejsca do przechowywania maszyn wirtualnych odpowiadających za utrzymanie wszystkich istotnych systemów informatycznych Urzędu. Dodatkowo gwarancja na urządzenie dobiega końca. Awaria systemu dysków wiązałaby się z zatrzymaniem pracy Urzędu. Zakup serwera dyskowego pozwoli na przeniesienie danych przetwarzanych na klastrze wirtualizacyjnym na nowe urządzenie. Zakupione urządzenie będzie wyposażone w nowoczesne, bardzo wydajne dyski (…) (min. 1.92TB 2.5" min. 7 sztuk), które podniosą szybkość pracy systemów informatycznych Urzędu oraz podniosą ich bezpieczeństwo. Ponadto serwer dyskowy będzie posiadał redundantne zasilanie, szyny montażowe w szafie (…).

q) Nazwa: Inne: przełącznik sieciowy

Uzasadnienie

W ramach grantu zostanie dokonany zakup 2 sztuk przełączników sieciowych sieci SAN. Obecnie posiadana przez Urząd infrastruktura nie wymagała instalacji tych przełączników. W przypadku dołożenia dodatkowego serwera do klastra wirtualizacyjnego podniesie się wydajność całego systemu, ale będzie też konieczne zastosowanie przełączników sieciowych do wydajnego spięcia całej infrastruktury. Zastosowanie przełączników usprawni komunikację pomiędzy systemami pamięci masowych a serwerami przetwarzającymi dane dla systemów dziedzinowych pracujących w Urzędzie, portalu udostępniania e-usług, zdalnej komunikacji, systemów tworzenia kopii zapasowych. Dodatkowo zastosowanie dwóch przełączników umożliwi redundancję połączeń, a  w  przypadku awarii jednego z przełączników nie spowoduje przerwy w pracy Urzędu. Planuje się dokonanie zakupu przełączników wyposażonych w minimum 8 portów o  prędkości min. (…).

r) Nazwa: Inne: zestaw komputerowy (stacja robocza z monitorem) wraz z oprogramowaniem

Uzasadnienie

W ramach grantu zostanie dokonany zakup 4 zestawów komputerowych wraz z  oprogramowaniem, które będą wykorzystywane przez pracowników (...). Planuje się zakup urządzeń umożliwiających przejrzystą współpracę z innymi osobami w trybie online. Obecnie posiadane przez (...) zestawy komputerowe są przestarzałe, posiadają procesory starej generacji, mało pamięci (…), system operacyjny (…), który nie jest już wspierany przez producenta, a to oznacza że nie ma już możliwości pobrania aktualizacji zabezpieczeń dla tych komputerów. Nabyte w ramach grantu zestawy komputerowe nie będą tak jak obecnie używane podatne na ataki i utratę danych i nie będą źródłem infekcji wirusa w całym Urzędzie. Będą one wyposażone w  oprogramowanie antywirusowe, oprogramowanie system operacyjny, oprogramowanie biurowe (edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, aplikację do obsługi poczty elektronicznej), dysk twardy minimum (…), pamięć minimum (…). Przekątna ekranu będzie wynosiła minimum 21”, a rozdzielczość minimum 1920 x 1080. Zakup sprzętu o  powyższych parametrach wpłynie na wzrost wydajności pracy i zwiększy cyberbezpieczeństwo Urzędu Gminy (...).

2) Nazwa modułu: Zakup sprzętu IT dla szkół i placówek specjalnych (dostosowanego do potrzeb)

3) Nazwa modułu: Edukacja cyfrowa dla urzędników

a) Szkolenia stacjonarne dla pracowników urzędu w zakresie obsługi zakupionego sprzętu i oprogramowania

b) Szkolenie on-line dla pracowników urzędu w zakresie obsługi zakupionego sprzętu i  oprogramowania

4) Nazwa modułu: Zapewnienie cyberbezpieczeństwa samorządowych systemów informatycznych

a) Diagnoza cyberbezpieczeństwa

Koncepcja realizacji grantu

W celu wsparcia rozwoju cyfrowego Gminy (...) oraz zwiększenia bezpieczeństwa Urzędu niezbędne jest dokonanie zakupu sprzętu IT, oprogramowania oraz usług. Obecnie w dyspozycji Urzędu i (...) znajduje się bardzo mała ilość komputerów które mogą być wykorzystywane do pracy zdalnej (Urząd dysponuje tylko dwoma laptopami, a (...) tylko jednym). Ponadto urzędnicy nie mają możliwości wykonywania pracy w innych pomieszczeniach Urzędu, ze względu na trudności w przenoszeniu posiadanego sprzętu komputerowego - są to komputery stacjonarne. Dodatkowo posiadane przez pracowników (...) zestawy komputerowe posiadają niewystarczającą pamięć operacyjną, pojemność dyskową. Zestawy są wyposażone w system operacyjny Windows 7 który nie jest wspierany przez producenta, a to oznacza że jest on podatny na ataki i  utratę danych i może się stać źródłem infekcji wirusa w całym (...).

W związku z powyższym konieczne staje się nabycie nowych laptopów i zestawów komputerowych z oprogramowaniem. Nowy sprzęt umożliwi przejrzystą współpracę z  innymi osobami w trybie online. W celu zapewnienia zdalnej pracy oraz prawidłowej zdalnej obsługi petentów konieczne jest również nabycie słuchawek z mikrofonem. Obecnie bardzo często pracownicy muszą podczas pracy wykorzystywać swoje prywatne słuchawki. W celu zapewnienia niedrogiej i niezawodnej ochrony zasilania przed zanikami napięcia i niską jakością zasilania sieciowego konieczne jest dokonanie zakupu zasilaczy (…). Na dzień dzisiejszy Urząd dysponuje tylko 5 sztukami zasilaczy (…), w (...) nie ma żadnego.

Ponadto planuje się zakup oprogramowania biurowego do komputerów obecnie posiadanych przez Urząd. Ten zakup jest niezbędny ponieważ przejście na obsługę zdalną petentów wymusza konieczność stworzenia dodatkowych stanowisk z komputerami, na których obecnie nie ma oprogramowania biurowego.

Dużym problemem Urzędu jest posiadanie niewystarczającej ilości sprawnych czytników kart, co oznacza że pracownicy nie mogą się w sposób bezpieczny logować do komputerów. W związku powyższym planuje się dokonać zakupu nowych czytników kart.

W ramach grantu zostaną zakupione urządzenia wielofunkcyjne, które będą wykorzystywane do digitalizacji dokumentów. Takie urządzenia są szczególnie potrzebne podczas obsługi zdalnej petentów oraz pracy zdalnej części pracowników. Pozwalają na sprawne zamienianie dokumentów na ich wersję elektroniczną co jest konieczne do efektywnej komunikacji elektronicznej pomiędzy urzędnikami oraz urzędnikiem a  petentem. Obecnie posiadane przez Urząd i (...) urządzenia są przestarzałe, często wymagają naprawy. W związku z powyższym konieczne jest nabycie nowych, wydajnych urządzeń, które nie będą wymagały naprawy i pozwolą na sprawne digitalizowanie posiadanych zasobów.

W celu zapewnienia ciągłości pracy najważniejszych systemów informatycznych Urzędu, zwiększenia bezpieczeństwa całego systemu w przypadku awarii, zwiększenia możliwości obliczeniowych związanych z pracą instytucji konieczne jest również nabycie w ramach grantu serwera do klastra wirtualizacyjnego wraz z oprogramowaniem. Zakup serwera podniesie wydajność całego systemu co oznacza, że niezbędne będzie także nabycie przełączników sieciowych sieci SAN, które umożliwią wydajne spięcie całej infrastruktury. Ze względu na to, że obecnie posiadane serwery pracujące w klaserze wirtualizacyjnym posiadają mało pamięci operacyjnej i są na granicy poprawnej pracy niezbędne jest również ich rozbudowanie o dodatkową pamięć operacyjną. Dużym problemem Urzędu jest również to, że obecnie Urząd nie posiada serwera backupowego stacji roboczych. W  związku z powyższym konieczne jest nabycie nowego sprzętu umożliwiającego przechowywanie kopii zapasowych stacji roboczych, na których znajdują się kluczowe dla Urzędu dane.

Na dzień dzisiejszy Urząd nie ma możliwości prowadzenia konferencji, odbywania posiedzeń rady w formie zdalnej dlatego też konieczne jest nabycie w ramach niniejszego projektu systemu transmisji wideo. Ze względu na to, że na obecnie posiadanej przez Urząd pamięci dyskowej brakuje miejsca do przechowywania maszyn wirtualnych odpowiadających za utrzymanie najważniejszych systemów informatycznych Urzędu w  ramach grantu planuje się zakup serwera dyskowego.

Nowy sprzęt IT nabyty w ramach grantu stanie się fundamentem do sprawnego funkcjonowania Urzędu Gminy (...) i (...). W celu zapewnienia utrzymania ochrony sieci Urzędu na najwyższym poziomie przed zagrożeniami z zewnątrz sieci konieczne jest nabycie wsparcia dla posiadanego systemu informatycznego.

Ponadto w ramach grantu zostaną zakupione usługi informatyczne w zakresie: aktualizacji systemu backupowego i systemu wirtualizacji do najnowszej rekomendowanej wersji, konfiguracji systemu (…) dla wybranych stacji roboczych, podniesienia systemu zarządzania maszynami wirtualnymi do najnowszej wersji, aktualizacja do najnowszej wersji portalu udostępniania e-usług. Wszystkie te usługi mają na celu wsparcie rozwoju cyfrowego oraz zwiększenie cyberbezpieczeństwa Urzędu Gminy (...). Zostanie również sfinansowane szkolenie dla użytkowników w zakresie obsługi zakupionego sprzętu IT i oprogramowania oraz dla administratorów z wdrożonych zaawansowanych rozwiązań wirtualizacyjnych: serwerowy system operacyjny, system wirtualizacji, ochrona sieci - firewall. W ramach grantu zostanie również na samym początku przeprowadzona diagnoza bezpieczeństwa. Realizacja wszystkich założeń ujętych w grancie sprawi, że w   sposób zdecydowany poprawi się rozwój cyfrowy Gminy, a sam Urząd będzie miejscem o wysokim poziomie bezpieczeństwa.

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Inwestycja będzie w znikomym stopniu wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina nie jest w stanie dokładnie przyporządkować wydatków ponoszonych w ramach Projektu do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu różnicy podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy brak jest prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z  faktur dokumentujących wydatki na realizację Projektu, gdyż inwestycja będzie w  znikomym stopniu wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)  nabycia towarów i usług,

b)  dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy,

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z  wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Uprawnienie do dokonania odliczenia kwoty podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy,

w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy,

sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)  zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)  obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy,

przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)  średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)  średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)  roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)  średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy,

w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2e ustawy,

podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy,

przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy,

proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy

w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Natomiast na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej: „rozporządzeniem”.

W myśl § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia,

Rozporządzenie to

1)    określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”

2)    wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia,

ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)    urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)    jednostkę budżetową,

c)    zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia

w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie może być ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko powinny być ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W rozporządzeniu ustawodawca podał ustalone według wzoru sposoby określania proporcji m.in. w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

W myśl z § 3 ust. 2 rozporządzenia,

jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X=Ax100/DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

W myśl z § 3 ust. 3 rozporządzenia,

jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

X=Ax100/D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D - dochody wykonane jednostki budżetowej.

W myśl z § 3 ust. 4 rozporządzenia,

jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X=Ax100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P - przychody wykonane zakładu budżetowego.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Należy również zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy,

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy,

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy,

proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w  całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy,

w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy,

przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2) urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Gmina zawarła umowę o powierzenie grantu w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Rozwój cyfrowy (…) oraz wzmocnienia cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienia cyfrowej odporności na zagrożenia dotyczącą realizacji projektu grantowego „…”. Umowa została zawarta pomiędzy Gminą (...) a  Skarbem Państwa, w imieniu którego działa Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Przedmiotem umowy jest dofinansowanie na realizację Projektu w kwocie 689.434,69 zł i  stanowi 100% kwoty wydatków kwalifikowanych Projektu. Warunki realizacji projektu zobowiązują Gminę do zakupu sprzętu/usług, oprogramowania opisanego w  zatwierdzonym Wniosku o przyznanie Grantu, Regulaminie Konkursu Grantowego oraz w Umowie oraz przekazania zakupionego sprzętu /usług/, oprogramowania nieodpłatnie na podstawie stosunku prawnego np. użyczenia do podmiotów wskazanych we Wniosku o  przyznanie Grantu. W celu wsparcia rozwoju cyfrowego Gminy oraz zwiększenia bezpieczeństwa Urzędu niezbędne jest dokonanie zakupu sprzętu IT, oprogramowania oraz usług. Realizacja wszystkich założeń ujętych w grancie sprawi, że w sposób zdecydowany poprawi się rozwój cyfrowy Gminy, a sam Urząd będzie miejscem o  wysokim poziomie bezpieczeństwa. Ponadto wskazaliście Państwo, że inwestycja będzie w znikomym stopniu wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych i nie jesteście Państwo w stanie dokładnie przyporządkować wydatków ponoszonych w ramach Projektu do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy z związku z realizacją projektu Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu różnicy podatku.

Analizując opis sprawy powtórzyć należy, że w celu odliczenia podatku naliczonego w  pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i  niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w  art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z  opodatkowania tym podatkiem – proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Z uwagi na powyższe okoliczności, w odniesieniu do nabytych towarów i usług służących realizacji projektu, wykorzystywanych przez Państwa zarówno do działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, których Gmina nie ma możliwości przyporządkowania w całości do działalności gospodarczej, powinni Państwo dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz z rozporządzeniem w  sprawie proporcji. Ponadto – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i  usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu służą Państwu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do zwolnionych od podatku, a nie mają Państwo możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, są Państwo dodatkowo zobowiązani do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Podsumowując,  skoro nie mają Państwo możliwości wyodrębnienia ponoszonych kosztów wynikających z faktur zakupu dotyczących programu (…) do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT i  niepodlegających), wykorzystywanych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych, są Państwo uprawnieni do częściowego odliczenia podatku VAT, stosując prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., obliczony dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej nabywane towary i usługi oraz współczynnik, o którym mowa w art. 90 ust. 2-3 ustawy obliczony dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej nabywane towary i usługi. Tym samym Gmina będzie miała również prawo do ubiegania się o zwrot różnicy podatku – o ile wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym, zgodnie z art. 87 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)    z zastosowaniem art. 119a;

2)    w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)    z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).