Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania pn. „…”. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.200.2022.1.SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.200.2022.1.SR

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania pn. „…”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest związkiem stowarzyszeń działającym na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.), ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1590 ze zm.), ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855) oraz na podstawie Statutu – posiada osobowość prawną. To oznacza, że Wnioskodawca jest pełnoprawnym podmiotem obrotu prawnego. Może zaciągać zobowiązania, uzyskiwać przychody, a przede wszystkim prowadzić swoją podstawową działalność statutową.

Władzami Wnioskodawcy są: Walne Zebranie Członków, Zarząd, Komisja Rewizyjna. Do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia powołany jest Zarząd zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków. Oświadczenia woli w imieniu Wnioskodawcy składa Prezes wraz z członkiem Zarządu albo dwóch członków Zarządu lub osoby przez nich upoważnione. Wnioskodawca został powołany m.in. w celu prowadzenia badań naukowych, działalności dydaktycznej, edukacyjnej oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego i ekologii, prowadzenia działalności dydaktycznej dla osób dorosłych w tym w szczególności dla studentów szkół wyższych oraz edukacyjnej dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich z zakresu botaniki, genetyki i biotechnologii roślin, ogrodnictwa oraz bioagronomii, leśnictwa, ekologii, ochrony środowiska i krajobrazu oraz zrównoważonego rozwoju, upowszechniania wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych, rolniczych i leśnych, a w szczególności zagadnień dotyczących wykorzystania roślin przez człowieka oraz problematyki zagrożenia i ochrony przyrody, oraz środowiska naturalnego, udostępniania społeczeństwu urządzonych kolekcji roślinnych, ekspozycji i wystaw na terenie jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy dla celów popularyzacyjno-edukacyjnych, organizowania uprawy, promocji i dystrybucji roślin, zwłaszcza dla ekorolnictwa, szkółkarstwa, ogrodnictwa i ochrony środowiska, organizowania i udostępniania terenów i budynków należących i zarządzanych przez Wnioskodawcę na cele edukacyjne, naukowe, kulturalne i rekreacyjne.

Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…” dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej dla poddziałania: 5.4.1. Ochrona różnorodności biologicznej – ZIT.

Celem projektu będzie stworzenie …, które posłużą edukacji na rzecz bioróżnorodności i umożliwią prowadzenie długofalowej edukacji przyrodniczej w trzech lokalizacjach na terenie Województwa. Przestrzeń … będzie pełniła funkcje: sali dydaktycznej, miejsca do przechowywania pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć oraz węzła sanitarnego. W ramach projektu kompleksowej ochronie … poddane zostaną gatunki roślin o statusie zagrożenia EN (zagrożony) lub VU (narażony) w  ... oraz utworzone zostaną trzy edukacyjne kolekcje ….

Planowanymi zadaniami w ramach projektu są m.in.:

1.Montaż czterech terenowych pracowni edukacyjnych (…) – zakup kontenerów i usługi związane z ich montażem,

2.Kampania informacyjno-edukacyjna – usługi związane z opracowaniem oraz wykonanie filmu dot. ochrony różnorodności biologicznej, usługi związane z opracowaniem i drukiem tablic oraz broszury edukacyjnej, zakup projektorów, ekranów, wskaźników laserowych,

3.Zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych – zakup mikroskopów, binokularów, sprzętu do projekcji filmu i innych pomocy dydaktycznych,

4.Zakup drobnego sprzętu i odczynników laboratoryjnych oraz sprzętu ogrodniczego – np. pH-metr, mikro narzędzia preparacyjne, szkło laboratoryjne, łopaty szpadle, grabie, taczki, itp.,

5.Zakup sprzętu biurowego – komputery wraz z oprogramowaniem oraz urządzeniami zewnętrznymi,

6.Zakup materiałów biurowych – papier ksero, segregatory, teczki, długopisy itp.,

7.Zbiór, kiełkowanie nasion i stworzenie trzech kolekcji … – usługi związane ze zbiorem i stworzeniem kolekcji,

8.Koordynacja i obsługa księgowa projektu – zaangażowanie personelu (umowy o prace, zlecenia, rozszerzenia etatów oraz usługa zewnętrzna biura rachunkowego).

Wnioskodawca prowadzi działalność statutową (odpłatną i nieodpłatną). Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia. Działalnością odpłatną pożytku publicznego jest: działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie, sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie określonym w art. 8, ust. 1, pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz sprzedaż przedmiotów darowizny.

Wnioskodawca wskazuje, iż w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi. Zakupy towarów i usług będą udokumentowane fakturami VAT lub rachunkami, na których jako nabywca będzie figurował Wnioskodawca. Dokonane zakupy nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta w obszarach, które są opodatkowane VAT. Dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2014-2020 i zostanie przeznaczone na nieodpłatną działalność statutową Wnioskodawcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie rozliczał podatku VAT, gdyż na podstawie art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynnym podatnikiem można być w zakresie sprzedaży towarów i usług, bez względu na rezultat tej działalności.

Wnioskodawca jest zobowiązany do przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony. W opisanym powyżej projekcie Beneficjent złożył do wniosku oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowanych projektu podatek VAT, którego Wnioskodawca nie może w żaden sposób odzyskać w zakresie rozliczenia podatku należnego i naliczonego.

Pytanie

Czy Wnioskodawca w związku z realizacją zadania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2014-2020 dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej dla poddziałania: 5.4.1. Ochrona różnorodności biologicznej – ZIT w ramach działalności nieodpłatnej będzie posiadał prawo do odliczenia podatku naliczonego lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Zainteresowanego, Wnioskodawca w związku z realizacją opisanego zadania nie będzie posiadał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca został utworzony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855). Posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca został ustanowiony dla realizacji celów społecznie użytecznych.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawca może realizować swoje cele w ramach działalności statutowej (nieodpłatnej i odpłatnej). Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie i rozmiarach służących realizacji jego celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Działalność ta może stanowić wyłącznie działalność uboczną Wnioskodawcy. Dochód z działalności gospodarczej jest w całości przeznaczony na realizację celów statutowych.

W świetle art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.), działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Art. 7 ustawy stanowi, że działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia. Działalność odpłatna nie jest działalnością gospodarczą w świetle ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, gdyż nie jest realizowana z nastawieniem na zysk, co oznacza pobór opłaty równej przychodom bądź mniejszej niż otrzymane wynagrodzenie w stosunku do poniesionych kosztów.

Biorąc pod uwagę uregulowania art. 15 ust. 1 i 2 ustawy należy uznać, iż organizacje pozarządowe dokonując nabycia i sprzedaży towarów oraz usług celem realizacji zadań statutowych w ramach działalności odpłatnej oraz działalności gospodarczej działają w charakterze podatnika podatku VAT. Działalność nieodpłatna nie podlega pod podatek od towarów i usług, ponieważ w jej obszarze nie ma miejsca odpłatna dostawa towarów i usług w świetle przepisów ustawy o VAT. Przy czym największą uwagę należy zwrócić na fakt, iż środki pozyskane w ramach przedmiotowego projektu przeznaczone będą na zakupy, które nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanej tym podatkiem. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta w obszarach, które są opodatkowane VAT. Projekt nie będzie generował przychodów, a edukacja będzie nieodpłatna. Wnioskodawca nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, którego dotyczy projekt.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika , że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że będą Państwo realizować projekt pn. „…”. Celem projektu będzie stworzenie …, które posłużą edukacji na rzecz bioróżnorodności i umożliwią prowadzenie długofalowej edukacji przyrodniczej w trzech lokalizacjach na terenie Województwa.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego lub otrzymania zwrotu tego podatku w związku z realizacją ww. zadania.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie wystąpi. Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, dokonane zakupy nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta w obszarach, które są opodatkowane VAT. Dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2014-2020 i zostanie przeznaczone na nieodpłatną działalność statutową Wnioskodawcy.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Tym samym nie będzie przysługiwało Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie wypełniają Państwo ww. warunków rozporządzenia, nie znajduje zastosowania zawarta w nim regulacja w zakresie zwrotu podatku.

Podsumowując, w związku z realizacją ww. zadania nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego, jak i prawa do otrzymania zwrotu tego podatku.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).