
Temat interpretacji
Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy przy jednoczesnym prowadzeniu działalności gospodarczej jako czynny podatnik podatku VAT w zakresie usług rolniczych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 25 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy przy jednoczesnym prowadzeniu działalności gospodarczej jako czynny podatnik podatku VAT w zakresie usług rolniczych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 maja 2022 r. (wpływ 16 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną na swoje imię i nazwisko w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od 22 października 2011 r. w zakresie produkcji i montażu stolarki budowlanej, działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zielonych, działalności transportowej oraz działalności usługowej wspomagającą produkcję roślinną (PKD 01.61.Z).
Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność związana z montażem stolarki budowlanej a z działalności usługowej wspomagającej produkcję roślinną Wnioskodawczyni uzyskuje ok. 5% przychodów (w odniesieniu do przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej).
Od 22 października 2011 r. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni złożyła zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) wskazując w części C okoliczności określające obowiązek podatkowy, iż podatnik rezygnuje (zrezygnował) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.
Działalność gospodarcza prowadzona w zakresie działalności usługowej wspomagającą produkcję roślinną (PKD 01.61.Z) związana jest z zawartymi przez Wnioskodawczynię umowami a Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zakup środków trwałych (maszyn rolniczych). Ostatnia umowa została zawarta 26 lutego 2018 r. i zgodnie z jej zapisami Beneficjent (czyli Wnioskodawczyni) zobowiązuje się do realizacji operacji w ramach działalności gospodarczej objętej wsparciem, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD):
‒PKD nr 01.61 Z - Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną
‒PKD nr 01.63.Z - Działalność usługowa następująca po zbiorach.
W związku z faktem, iż pomoc udzielana ma status pomocy de minimis beneficjent poddziałania nie może wykorzystywać maszyn - których nabycie zostało częściowo sfinansowane w ramach ww. poddziałania - na potrzeby działalności rolniczej czyli de facto nie może nimi wykonywać prac w gospodarstwie rolnym będącym w posiadaniu (lub współposiadaniu) beneficjenta. Pomoc może być przyznana, jeśli spełnione są następujące warunki:
‒Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług rolniczych jako mikro- lub małe przedsiębiorstwo przez co najmniej dwa lata przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy;
‒Wnioskodawczyni przedłoży biznesplan dotyczący rozwoju działalności gospodarczej, zakładający prowadzenie rentownej działalności w zakresie usług dla rolnictwa;
‒Wnioskodawczyni deklaruje obowiązek dokumentowania świadczenia usług rolniczych.
Zakupione maszyny nie były i nie są wykorzystywane w działalności rolniczej a Wnioskodawczyni w związku ich zakupem odliczyła podatek naliczony na otrzymanych fakturach.
Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój rozdzielności majątkowej małżeńskiej.
Wnioskodawczyni posiada niezależnie od małżonka własne gospodarstwo rolne, z którego dokonując dostawy produktów rolnych ma status rolnika ryczałtowego w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym Wnioskodawczyni nigdy nie posiadała statusu podatnika VAT czynnego. Gospodarstwo rolne, które posiada Wnioskodawczyni jest gospodarstwem rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a Wnioskodawczyni prowadzi w gospodarstwie produkcję roślinną.
Uzupełnienie i doprecyzowanie wniosku
Wniosek o interpretację dotyczy stanu faktycznego, w którym Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną na imię i nazwisko (od 22 października 2011 r.) w zakresie:
a)produkcji i montażu stolarki budowlanej,
b)działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zielonych, działalności transportowej oraz
c)działalności usługowej wspomagającą produkcję roślinną (PKD 01.61 .Z).
Dodatkowo Wnioskodawczyni jest rolnikiem i posiada niezależnie od małżonka własne gospodarstwo rolne, z którego dokonuje dostawy produktów rolnych. W związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym Wnioskodawczyni nigdy nie posiadała statusu podatnika VAT czynnego. Gospodarstwo rolne, które posiada Wnioskodawczyni jest gospodarstwem rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a Wnioskodawczyni prowadzi w gospodarstwie produkcję roślinną (zboża i warzywa).
W zakresie działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zielonych oraz działalności usługowej wspomagającej produkcję roślinną Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, obie te działalności wykonuje w ramach jednej prowadzonej działalności gospodarczej zarejestrowanej dla celów VAT od 22 października 2011 r. W złożonym do urzędu skarbowego zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) Wnioskodawczyni w części C (okoliczności określające obowiązek podatkowy) podała, że „podatnik rezygnuje (zrezygnował) ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 pkt lub 9 ustawy”. Działalność gospodarcza prowadzona w zakresie działalności usługowej wspomagającą produkcję roślinną (PKD 01.61.Z) związana jest z zawartymi przez Wnioskodawczynię umowami a Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zakup środków trwałych (maszyn rolniczych). Ostatnia umowa została zwarta w dniu 26 lutego 2018 r. i zgodnie z jej zapisami Beneficjent (czyli Wnioskodawczyni) zobowiązuje się do realizacji operacji w ramach działalności gospodarczej objętej wsparciem, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD):
‒PKD nr 01.61.Z - Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną
‒PKD nr 01.63.Z - Działalność usługowa następująca po zbiorach.
Oznacza to, że Wnioskodawczyni w działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zielonych oraz działalności usługowej wspomagającej produkcję roślinną jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Działalnością rolniczą jest działalność w zakresie produkcji roślinnej (zboża i warzywa) prowadzonej w gospodarstwie rolnym.
Pytanie
Czy Wnioskodawczyni będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej we wskazanym zakresie działalności gospodarczej może korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług jako rolnik ryczałtowy dokonując zbycia wyprodukowanych we własnym gospodarstwie zbóż i warzyw. Innymi słowy: czy Wnioskodawczyni może być podatnikiem VAT w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej a w zakresie działalności rolniczej w prowadzonym gospodarstwie rolnym korzystać ze zwolnienia w podatku (czyli posiadać status podatnika VAT dla działalności gospodarczej i status podatnika ryczałtowego w prowadzonym gospodarstwie rolnym).
Pani stanowisko w sprawie
Wnioskodawczyni uważa, że przy sprzedaży wytworzonych w gospodarstwie rolnym produktów roślinnych ma prawo korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów usług korzystając ze statusu rolnika ryczałtowego.
Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, rolnicy dokonujący dostaw produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze mogą mieć status rolników ryczałtowych. Nie ma przy tym przeszkód, aby rolnicy tacy prowadzili również inną niż rolnicza działalność gospodarczą, w tym aby z tytułu tej działalności gospodarczej byli zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Przepis art. 2 pkt 15 ustawy wskazuje, iż za działalność rolniczą rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Przez rolnika ryczałtowego rozumie się natomiast rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
W myśl natomiast art. 43 ust. 3 i 5 ustawy rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, a podatnicy którzy zrezygnowali z tego zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.
Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie.
Stanowisko to potwierdzają organy podatkowe, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 maja 2017 r. (0113-KDIPT1-3.4012.62.2017.1.JM). W interpretacji tej czytamy, że „podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być - w pozostałym zakresie swojej działalności - podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas - chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną - dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych jest zwolniona od podatku”.
Także z wyroku WSA w Bydgoszczy sygn. akt I SA/Bd 367/12 wynika, iż „użyte w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT sformułowanie „oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego” należy rozumieć jako wykonywanie przez niego usług rolniczych w związku z prowadzoną przez niego w tym zakresie działalnością rolniczą. Nie ma natomiast zastosowania w przypadku, gdy wykonywał te usługi w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą. Wykluczenie takiej możliwości jak słusznie wskazano w skardze skutkowałoby przyjęciem, że rolnik nie może prowadzić pozarolniczej działalności gospodarczej dotyczącej w tym także świadczenia usług w zakresie rolnictwa, co ograniczałoby jego prawa w zakresie wolności działalności gospodarczej i byłoby sprzeczne z art. 20 i 22 Konstytucji RP.”
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie działalności gospodarczej jako indywidualny przedsiębiorca, będący podatnikiem VAT, nie wyklucza posiadania statusu rolnika ryczałtowego, w zakresie działalności wymienionej w art. 2 pkt 21 ustawy.
Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności rolniczej tj. produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym (sprzedaż zbóż i warzyw) ma prawo do zwolnionego z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy a w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej może być czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Według art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy,
w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy,
przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy,
przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy,
zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy,
przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;
Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy,
przez produkty rolne rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128).
W myśl art. 2 pkt 21 ustawy,
przez usługi rolnicze – rozumie się:
a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),
d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).
Zgodnie z art. art. 2 pkt 16 ustawy,
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o gospodarstwie rolnym - rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
I tak, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333),
za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy,
rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Natomiast w myśl art. 43 ust. 5 ustawy,
podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.
Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.
Stosownie do art. 295 ust. 1 pkt 5 Rozdziału 2 Wspólny system ryczałtowy dla rolników Dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.),
„usługi rolnicze” oznaczają usługi, w szczególności te wymienione w załączniku VIII, świadczone przez rolnika, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w jego gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim, a które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej.
Zatem za usługi rolnicze należy uznać usługi świadczone przez rolnika, czyli podatnika prowadzącego działalność w ramach gospodarstwa rolnego, leśnego lub rybackiego, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w takim gospodarstwie. Zgodnie z załącznikiem nr VIII do Dyrektywy w szczególności za usługi rolnicze uznaje się:
1)prace przy uprawie ziemi, koszenie, młócenie, wyciskanie, zbiór i żniwa, sianie, sadzenie,
2)pakowanie i przygotowanie do sprzedaży , np. suszenie, czyszczenie, rozdrabnianie, odkażanie i silosowanie produktów rolnych,
3)przechowywanie produktów rolnych,
4)dozór nad trzodą chlewną, chów i tucz,
5)wynajem do celów rolniczych sprzętu używanego zwykle w gospodarstwach rolnych, leśnych i rybackich,
6)pomoc techniczna,
7)zwalczanie chwastów i szkodników, opylanie i opryskiwanie upraw i ziemi,
8)obsługa sprzętu nawadniającego i odwadniającego,
9)obcinanie gałęzi, ścinanie drzew i inne usługi leśne.
W tym miejscu należy wskazać, że powyższa lista nie ma charakteru zamkniętego. Oznacza to, że wszystkie czynności, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem siły roboczej lub przy użyciu sprzętu w gospodarstwie rolnym będą stanowiły usługi rolnicze. Należy również podkreślić, że w sytuacji gdy wymienione usługi będą wykonywane przez osobę inną niż rolnik nie stanowią one usług rolniczych dla potrzeb wspólnego systemu ryczałtowego.
Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 cyt. ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.
Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy,
podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy,
w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy,
naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Z powyższych przepisów wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności pozarolniczej – podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas – chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną niezwiązaną z działalnością rolniczą – dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych jest zwolniona od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną na imię i nazwisko (od 22 października 2011 r.) w zakresie: produkcji i montażu stolarki budowlanej, działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zielonych, działalności transportowej oraz działalności usługowej wspomagającą produkcję roślinną (PKD 01.61 .Z). Dodatkowo Wnioskodawczyni jest rolnikiem i posiada niezależnie od małżonka własne gospodarstwo rolne, z którego dokonuje dostawy produktów rolnych. W związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym Wnioskodawczyni nigdy nie posiadała statusu podatnika VAT czynnego. Gospodarstwo rolne, które posiada Wnioskodawczyni jest gospodarstwem rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a Wnioskodawczyni prowadzi w gospodarstwie produkcję roślinną (zboża i warzywa). W zakresie działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zielonych oraz działalności usługowej wspomagającej produkcję roślinną Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, obie te działalności wykonuje w ramach jednej prowadzonej działalności gospodarczej zarejestrowanej dla celów VAT od 22 października 2011 r. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność związana z montażem stolarki budowlanej a z działalności usługowej wspomagającej produkcję roślinną Wnioskodawczyni uzyskuje ok. 5% przychodów (w odniesieniu do przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej). Działalność gospodarcza prowadzona w zakresie działalności usługowej wspomagającą produkcję roślinną (PKD 01.61.Z) związana jest z zawartymi przez Wnioskodawczynię umowami a Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zakup środków trwałych (maszyn rolniczych). Ostatnia umowa została zawarta 26 lutego 2018 r. i zgodnie z jej zapisami Beneficjent (czyli Wnioskodawczyni) zobowiązuje się do realizacji operacji w ramach działalności gospodarczej objętej wsparciem, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) PKD nr 01.61 Z - Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną, PKD nr 01.63.Z - Działalność usługowa następująca po zbiorach. Zakupione maszyny nie były i nie są wykorzystywane w działalności rolniczej a Wnioskodawczyni w związku ich zakupem odliczyła podatek naliczony na otrzymanych fakturach. Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój rozdzielności majątkowej małżeńskiej. Wnioskodawczyni posiada niezależnie od małżonka własne gospodarstwo rolne, z którego dokonując dostawy produktów rolnych ma status rolnika ryczałtowego w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym Wnioskodawczyni nigdy nie posiadała statusu podatnika VAT czynnego. Gospodarstwo rolne, które posiada Wnioskodawczyni jest gospodarstwem rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a Wnioskodawczyni prowadzi w gospodarstwie produkcję roślinną.
Wnioskodawczyni ma wątpliwości czy może być czynnym podatnikiem VAT w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, do której zalicza - produkcję i montaż stolarki budowlanej, działalność usługową związaną z zagospodarowaniem terenów zielonych, działalność transportową oraz działalność usługową wspomagającą produkcję roślinną a w zakresie działalności rolniczej w prowadzonym gospodarstwie rolnym korzystać ze zwolnienia w podatku jako rolnik ryczałtowy.
Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionej we wniosku sytuacji należy stwierdzić, że całokształt czynności podejmowanych przez Wnioskodawczynię, zarówno w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której świadczy Ona m.in. usługi rolnicze zaklasyfikowane do grupowania PKD 01.61.Z usługi wspomagające produkcję roślinną oraz 01.63.Z działalność usługową następującą po zbiorach, jak i w zakresie działalności rolniczej, polegającej na sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, stanowić będzie prowadzenie działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy. W obrębie tej działalności zarówno przepisy Dyrektywy 2006/112/WE RADY z 28 listopada 2006 r. jak i wdrożone na ich podstawie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zawierają regulacje szczególne, odmienne niż dla działalności gospodarczej prowadzonej w innym zakresie niż działalność rolnicza. Z tych uregulowań bezwzględnie wynika, że rolnik prowadząc działalność rolniczą może w całym jej zakresie obejmującym dostawę towarów i świadczenie usług rolniczych korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy, bądź rezygnując ze statusu rolnika ryczałtowego opodatkować wykonywaną działalność rolniczą podatkiem VAT. Nie jest możliwy zaprezentowany w złożonym wniosku dualizm polegający na tym, że w ramach wykonywanej działalności rolniczej z tytułu świadczenia usług rolniczych Wnioskodawczyni będzie podatnikiem podatku VAT, a w zakresie dostaw produktów rolnych z własnego gospodarstwa będzie miała status rolnika ryczałtowego.
Skoro zatem w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą polegającą na m.in. świadczeniu „usług wspomagających produkcję roślinną” (PKD 01.61.Z), Wnioskodawczyni wybrała opodatkowanie sprzedaży i zarejestrowała się jako podatnik VAT czynny, to z tytułu działalności rolniczej w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej również będzie podatnikiem VAT czynnym. Podmiot będący rolnikiem ryczałtowym nie może bowiem łączyć dwóch statusów – podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego – w pozostałym zakresie działalności rolniczej, tj. świadczenia usług rolniczych. Świadczenie usługi rolniczej, nie stanowi bowiem, odrębnej od prowadzenia gospodarstwa rolnego, działalności gospodarczej, tylko nadal jest działalnością rolniczą wykonywaną w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nie będzie mogła posiadać statusu rolnika ryczałtowego w zakresie dokonywanych dostaw płodów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa przy jednoczesnym posiadaniu statusu podatnika VAT czynnego dla działalności gospodarczej polegającej na m.in. świadczeniu „usług wspomagających produkcję roślinną” (PKD 01.61 Z). Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług wspomagających produkcję roślinną i zarejestrowaniu się z tego tytułu jako podatnik VAT staje się jednym podatnikiem podatku od towarów i usług dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności rolniczej. Oznacza to, że zarówno w stosunku do czynności dostawy produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa jak i świadczenia m.in. usług wspomagających produkcję roślinną Wnioskodawczyni występować będzie jako podatnik VAT czynny.
Zatem nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, że w ramach prowadzonej działalności rolniczej tj. produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym (sprzedaż zbóż i warzyw) Wnioskodawczyni ma prawo do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy a w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej może być czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawczynię wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego sygn. akt I SA/Bd 367/12 z 12 czerwca 2012 r. zauważyć należy, iż przytoczone orzeczenie Organ potraktował jako element argumentacji Strony, lecz nie mógł mieć on wpływu na ocenę prawną przedmiotowej sprawy. Należy zwrócić uwagę, iż organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę. Tut. Organ wziął pod uwagę ww. orzeczenie, jednakże uznał, iż w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania z uwagi na fakt, iż w sprawie opisanej w ww. wyroku Wnioskodawca 2 sierpnia 2011 r. złożył w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, rezygnując ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT i wskazując, że od tego dnia prowadzi działalność usługową wspomagającą produkcję roślinną. Przed tą datą skarżący prowadził działy specjalne produkcji rolnej i korzystał ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej oraz świadczenia usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Zatem opis tej sprawy jest odmienny od opisu przedstawionego przez Wnioskodawczynię.
Natomiast odnosząc się do powołanej interpretacji nr 0113-KDIPT1-3.4012.62.2017.1.JM z 10 maja 2017 r. należy wskazać, że dotyczy ona innego stanu faktycznego. W tej interpretacji Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego i jest z tego tytułu zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT dodatkowo zamierza jako rolnik ryczałtowy dokonywać sprzedaży m.in. miodu z własnej pasieki. A zatem w tej sprawie Wnioskodawca nie prowadzi w działalności gospodarczej jako czynny podatnik VAT w ramach usług rolniczych.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
