Stawka podatku w wysokości 0% dla świadczonej usługi na rzecz organizacji międzynarodowej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.366.2022.1.RD

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.366.2022.1.RD

Temat interpretacji

Stawka podatku w wysokości 0% dla świadczonej usługi na rzecz organizacji międzynarodowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek nadany za pośrednictwem platformy ePUAP o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonej usługi na rzecz organizacji międzynarodowej w związku z posiadanym zamówieniem. Treść wniosku jest następująca: 

Opis stanu faktycznego

Spółka, Podatnik jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce, której przedmiotem jest głównie specjalistyczne projektowanie oraz działalność związana z oprogramowaniem. Podatnik w ramach prowadzonej działalności zawarł umowę o świadczenie usług na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Genewie (Szwajcaria). Podmiotem tym jest Organizacja (…) zwana dalej: Organizacją, Jest to samofinansująca agencja (…).

Podatnik umówił się na wynagrodzenie określone w stawce godzinowej. Zgodnie z ratyfikowaną przez Polską Rzeczpospolitą Ludową w dniu  (…) konwencją o ustanowieniu (…), Organizacja posiada międzynarodową osobowość i zdolność prawną na terytoriach Państw członkowskich. Siedziba Organizacji znajduje się w Genewie, a jej status na terytorium Szwajcarii określa umowa  (…). Zgodnie z zawartą umową, Organizacja ma międzynarodową osobowość i zdolność prawną. Na podstawie zawartej umowy pomiędzy  Organizacją a Szwajcarią, Organizacja nie podlega opodatkowaniu VAT w tym państwie, bazując na art. 8 ust. 1 wymienionej wyżej umowy. Ze względu na swój status Organizacja nie posiada numeru VAT.

Usługi świadczone przez Państwa Spółkę polegają na wspieraniu projektowania, wdrażania i monitorowania funkcji programu tj. platformy informatycznej.  Spółka jest częścią zespołu realizującego projekty w biurze projektu. Do zadań Spółki należy:

(a) analizowanie i udokumentowanie procesów biznesowych związanych z systemami rejestracji i opłat  Organizacji oraz innych aplikacji skierowanych na zewnątrz, w porozumieniu z użytkownikami systemu i ekspertami wewnętrznymi (co najmniej jeden proces biznesowy udokumentowany co dwa miesiące).

(b) opracowywanie i dokumentowanie jasnych i jednoznacznych wymagań biznesowych, funkcjonalnych i innych

(c) identyfikowanie i proponowanie usprawnień i optymalizacji związanych z procesami biznesowymi uwzględniając przejście od odizolowanego rozwoju aplikacji i operacji w kierunku bardziej spójnej obsługi klienta i zintegrowanej platformy dla portfela aplikacji związanych z portalem Organizacji

(d) odgrywanie aktywnej roli w zespołach realizujących projekty, które budują elementy portalu w oparciu o iteracyjne/zwinne podejście do rozwoju oprogramowania, ścisła współpraca z użytkownikami biznesowymi i programistami systemów w celu zapewnienia, że wymagania użytkowników są dobrze rozumiane, definiowane, przekazywane i wdrożenia w produkcie końcowym

(e) aktywne uczestniczenie w comiesięcznych sesjach planowania sprintów

(f) koordynowanie i uczestniczenie w testach akceptacyjnych użytkowników podczas interaktywnych cykli rozwojowych, aby zapewnić, że produkty spełniają specyfikacje funkcjonalne i oczekiwania klienta w zakresie jakości (jedna tura testów w miesiącu)

(g) wspieranie zespołu projektowego w definiowaniu i wdrażaniu odpowiednich narzędzi i technik w celu zapewnienia szybkiego dostarczania wymaganych komponentów oprogramowania.

Współpraca polega na tym, że na początku każdego miesiąca kierownik projektu z ramienia Organizacji (pracownik) przekazuje drogą mailową listę zadań do zrealizowania w danym miesiącu wraz z ustaleniem priorytetów i opisem zadań do wykonania. Zadania do wykonania są przekazywane w arkuszu kalkulacyjnym. Przesłany plik w arkuszu kalkulacyjnym będący zamówieniem zawiera 10 kolumn od A do J, w których znajdują się następujące informacje od zlecającego:

(a) kolumna A zawiera numery zadań, nad którymi pracuje Spółka,

(b) kolumna B zawiera opis zadania,

(c) kolumna C zawiera uszczegółowienie zadania z kolumny B,

(d) kolumna D zawiera dane Spółki jako osoby realizującej zadanie,

(e) kolumna E wskazuje priorytet zadania (niski/średni /wysoki),

(f) kolumna F - przewidywany czas na realizację zadania,

(g) kolumny G i H to daty rozpoczęcia i zakończenia zadania,

(h) kolumna I opisuje aktualny status zadania.

Na podstawie tego pliku będącego zamówieniem na dany miesiąc Spółka wykonuje usługę do zamówienia i sporządza osobny raport w formacie xlsx, w którym podaje szczegółowe dane w zakresie realizacji zamówionych zadań, tj. numer i nazwę zadania, czas poświęcony na realizację zadania, miesiąc, którego dotyczy realizowane zadanie, daty realizacji zadań, informacje o wykonanych czynnościach. Do raportu za dany miesiąc w pliku xlsx podatnik sporządza raport skrócony w formacie pdf, w którym zawarte są informacje o zadaniu wraz z podaniem jego numeru oraz czasu poświęconego na wykonanie poszczególnych czynności. Po zaakceptowaniu przez Organizację  wykonanych zadań Spółka wystawia fakturę VAT ze stawką 23% w celu udokumentowania sprzedaży usług. Ze względu na fakt, że Organizacja nie posiada żadnych filii prawnych ani faktycznych na terenie Unii Europejskiej, Organizacja nie dostarczy Podatnikowi świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego UE nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. potwierdzonego przez uprawnione władze Szwajcarskie.

Pytania

1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku usług wykonywanych przez Spółkę na rzecz organizacji międzynarodowej z siedzibą poza terytorium UE, Podatnik ma prawo do zastosowania stawki obniżonej 0% do wykonanych usług udokumentowanych fakturą VAT?

2.Czy otrzymane przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy drogą mailową zamówienie w arkuszu kalkulacyjnym wraz z opisem zadań do wykonania wypełnia normę par. 8 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2021 poz. 1696 ze zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 poz. 931 ze zm. dalej: ustawy o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jednak zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie z podatku. Jednym z nich jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. (Dz.U z 2021 poz. 1696 ze zm.; dalej: rozporządzenie MF) w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Zgodnie z par. 8 ust. 1 pkt 2 lit. b powołanego rozporządzenia, obniżoną stawkę podatku do wysokości 0% stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium państwa trzeciego uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.

Na mocy par. 8 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia, przepis ustępu 1 stosuje się pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada: 1) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, ze zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze: a) państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-2 i 4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, b) państwa członkowskiego przeznaczenia - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 i 3a; (...) 3) zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1 i 2. Zgodnie z art. 51 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 (Dz.U.UE.L.2011.77.1; dalej: rozporządzenie wykonawcze), w przypadku gdy nabywca towarów lub usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług.

Świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego przewidziane w załączniku II do niniejszego rozporządzenia służy, z zastrzeżeniem objaśnień przedstawionych w załączniku do wspomnianego świadectwa, potwierdzeniu, że transakcja może być objęta takim zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE.

Stosownie do art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy 2006/112/WE; (dalej: dyrektywa) w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej państwa członkowskie zwalniają transakcje dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa), uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.

Na mocy art. 5 pkt 1 dyrektywy, "Wspólnota” i „terytorium Wspólnoty” oznaczają terytoria państw członkowskich, zgodnie z definicją zawartą w punkcie 2. Zgodnie z brzmieniem art. 5 pkt 2 powołanej dyrektywy „państwo członkowskie” i „terytorium państwa członkowskiego” oznaczają terytorium każdego państwa członkowskiego Wspólnoty, do którego ma zastosowanie Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, zgodnie z jego art. 299, z wyłączeniem terytoriów wymienionych w art. 6 niniejszej dyrektywy. Stosownie do pkt 4 powołanego artykułu, „państwo trzecie” oznacza wszystkie państwa lub terytoria, do których nie ma zastosowania traktat. Zarówno przepisy dyrektywy, rozporządzenia wykonawczego jak i rozporządzenia MF w zakresie par. 8 ust. 2 pkt 1, odnoszą się do sytuacji, w których organizacja międzynarodowa ma siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Unii Europejskiej (dalej: UE). Organizacja, na rzecz której Spółka świadczy usługi, posiada siedzibę na terytorium państwa trzeciego, tj. w Szwajcarii. Organizacja nie posiada na terytorium UE przedstawicielstwa ani żadnej stałej placówki. Konwencja o ustanowieniu  Organizacji została przez Polskę ratyfikowana, zatem Organizacja jest uznana przez Polskę jako organizacja międzynarodowa. Jednocześnie organizacja nie dostarczy podatnikowi świadectwa dla celów podatku VAT, ponieważ przepisy rozporządzenia wykonawczego, do którego odnosi się wprost rozporządzenie MF, jej nie dotyczą. Władze Szwajcarii - przyjmującego państwa - nie posługują się dokumentem wskazanym w rozporządzeniu wykonawczym w zał. II. W związku z powołanymi wyżej przepisami, zdaniem Spółki, do uzyskania prawa do zastosowania stawki obniżonej 0%, o której mowa w par. 8 rozporządzenia MF, nie jest ona obowiązana posiadać świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego. Spółka stoi na stanowisku, że przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy musi natomiast posiadać zamówienie dotyczące usług (wraz z ich specyfikacją). Podatnik uważa, ze skoro racjonalny ustawodawca przewidział zastosowanie stawki obniżonej dla organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa trzeciego, to nie może narzucać obowiązku dostarczania przez podatnika dokumentu (świadectwa zwolnienia z podatku VAT), którego nie ma możliwości uzyskania w przypadku organizacji międzynarodowej nieposiadającej siedziby ani przedstawicielstwa na terytorium UE.

Zdaniem Spółki powodowałoby to w praktyce brak możliwości zastosowania stawki obniżonej na podstawie par. 8 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia MF. Taka sytuacja byłaby niezgodna z zasadą prawidłowej legislacji, która zakazuje istnienia w porządku prawnym przepisów, które nie tylko nie zawierają żadnej treści normatywnej, lecz mogą budzić u adresatów wątpliwości co do znaczenia innych przepisów. Mając powyższe na uwadze, w zakresie odpowiedzi na pytanie 1 Spółka stoi na stanowisku, że ma Ona prawo do zastosowania stawki 0%, do świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowej mającej siedzibę na terytorium Szwajcarii, pomimo braku posiadania świadectwa zwolnienia podatku VAT, jeśli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada zamówienie dotyczące usług (wraz z ich specyfikacją).

Rozporządzenie MF nie wskazuje, w jakiej formie zamówienie i specyfikacja ma zostać Wnioskodawcy dostarczona. W zakresie odpowiedzi na pytanie numer 2 zawarte we wniosku, zdaniem Spółki zamówienie otrzymywane drogą mailową na początku każdego miesiąca w arkuszu kalkulacyjnym wraz ze szczegółowym opisem zadań do wykonania, wypełnia normę powołanego par. 8 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Spółka przedstawiła we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają,

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytoriumkraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem jej świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy,

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast przez terytorium państwa członkowskiego - stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy,

rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy, przez terytorium państwa trzeciego

rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2021 poz. 1696 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem,

obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

a. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;

b. na terytorium państwa trzeciego

- uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.

Stosownie do § 8 ust. 2 pkt 1 i 3  rozporządzenia,

przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1. w przypadku o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze:

a. państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-2i 4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;

b. państwa członkowskiego przeznaczenia - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 i 3a;

3. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.

Zgodnie z § 8 ust. 6 rozporządzenia,

w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a i pkt 3-4, są przeznaczone do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.

W myśl § 8 ust. 7 rozporządzenia,

w przypadku, o którym mowa w ust. 6, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a i pkt 3-4 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.

Przywołany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stanowi implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), do krajowego porządku prawnego, zgodnie z którym

państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa, uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.

Do czasu przyjęcia jednolitych przepisów podatkowych zwolnienia przewidziane w akapicie pierwszym mają zastosowanie w granicach ustalonych przez przyjmujące państwo członkowskie.

Na mocy art. 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

W przypadku gdy nabywca towarów lub usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego przewidziane w załączniku II do niniejszego rozporządzenia służy, z zastrzeżeniem objaśnień przedstawionych w załączniku do wspomnianego świadectwa, potwierdzeniu, że transakcja może być objęta takim zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE. Wykorzystując to świadectwo, państwo członkowskie nabywcy towarów lub usługobiorcy może podjąć decyzję o tym, czy zastosuje wspólne świadectwo VAT i podatku akcyzowego, czy dwa odrębne świadectwa.

Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, musi być opatrzone pieczęcią właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego. Natomiast w przypadku towarów lub usług o przeznaczeniu urzędowym państwa członkowskie mogą udzielić ich odbiorcy zwolnienia z wymogu przedstawiania świadectwa opatrzonego pieczęcią, na warunkach, jakie mogą określić. Zwolnienie takie można cofnąć w przypadku wystąpienia nadużyć. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o punkcie kontaktowym wyznaczonym w celu określenia organów odpowiedzialnych za opatrzenie świadectw pieczęcią oraz o zakresie, w jakim znoszą wymóg przedkładania świadectwa opatrzonego pieczęcią. Komisja przekazuje pozostałym państwom członkowskim informacje otrzymane od państw członkowskich.

W przypadku gdy w państwie członkowskim, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, stosuje się bezpośrednie zwolnienie, dostawca towarów lub usługodawca zobowiązani są uzyskać od nabywcy towarów lub usługobiorcy świadectwo, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zachowując je jako dokument do celów księgowych. W przypadku zwolnienia przyjmującego postać zwrotu VAT, zgodnie z art. 151 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE, świadectwo załącza się do wniosku o zwrot składanego we właściwym państwie członkowskim.

W załączniku nr II do rozporządzenia 282/2011, w którym określono wzór świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego - w objaśnieniach w punkcie 1 wskazano m.in., że świadectwo służy dostawcy jako dokument będący podstawą do zwolnienia z podatku dostaw towarów i usług lub przesyłek towarów do kwalifikujących się podmiotów lub osób fizycznych określonych w art. 151 dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 13 dyrektywy 2008/118/WE.

Z powołanych przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie w przypadku łącznego spełnienia określonych warunków. W celu zastosowania dla świadczenia usług stawki podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia transakcja musi być dokonana m.in. na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego uznanej za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Przy tym świadczenie usług musi być dokonane do celów służbowych danej organizacji. Ponadto podmiot dokonujący świadczenia usług przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy powinien posiadać odpowiednią dokumentację uprawniającą do zastosowania stawki podatku 0%, tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium dana organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce, której przedmiotem jest głównie specjalistyczne projektowanie oraz działalność związana z oprogramowaniem. Podatnik w ramach prowadzonej działalności zawarł umowę o świadczenie usług na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Genewie (Szwajcaria). Podmiotem tym jest Światowa Organizacja. Jest to samofinansująca agencja Organizacji  (…). Spółka umówiła się na wynagrodzenie określone w stawce godzinowej. Zgodnie z ratyfikowaną przez Polską Rzeczpospolitą Ludową w dniu  (…) konwencją  (…), Organizacja posiada międzynarodową osobowość i zdolność prawną na terytoriach Państw członkowskich. Siedziba Organizacji znajduje się w Genewie, a jej status na terytorium Szwajcarii określa umowa z  (…). Zgodnie z zawartą umową, Organizacja ma międzynarodową osobowość i zdolność prawną. Na podstawie zawartej umowy pomiędzy Organizacją a Szwajcarią, Organizacja nie podlega opodatkowaniu VAT w tym państwie, bazując na art. 8 ust. 1 wymienionej wyżej umowy. Ze względu na swój status Organizacja nie posiada numeru VAT. Usługi świadczone przez Państwa Spółkę polegają na wspieraniu projektowania, wdrażania i monitorowania funkcji programu tj. platformy informatycznej.  Spółka jest częścią zespołu realizującego projekty w biurze projektu. Do zadań Spółki należy: (a) analizowanie i udokumentowanie procesów biznesowych związanych z systemami rejestracji i opłat oraz innych aplikacji skierowanych na zewnątrz, w porozumieniu z użytkownikami systemu i ekspertami wewnętrznymi (co najmniej jeden proces biznesowy udokumentowany co dwa miesiące), (b) opracowywanie i dokumentowanie jasnych i jednoznacznych wymagań biznesowych, funkcjonalnych i innych, (c) identyfikowanie i proponowanie usprawnień i optymalizacji związanych z procesami biznesowymi uwzględniając przejście od odizolowanego rozwoju aplikacji i operacji w kierunku bardziej spójnej obsługi klienta i zintegrowanej platformy dla portfela aplikacji związanych z portalem Organizacji, (d) odgrywanie aktywnej roli w zespołach realizujących projekty, które budują elementy portalu w oparciu o iteracyjne/zwinne podejście do rozwoju oprogramowania, ścisła współpraca z użytkownikami biznesowymi i programistami systemów w celu zapewnienia, że wymagania użytkowników są dobrze rozumiane, definiowane, przekazywane i wdrożenia w produkcie końcowym, (e) aktywne uczestniczenie w comiesięcznych sesjach planowania sprintów, (f) koordynowanie i uczestniczenie w testach akceptacyjnych użytkowników podczas interaktywnych cykli rozwojowych, aby zapewnić, że produkty spełniają specyfikacje funkcjonalne i oczekiwania klienta w zakresie jakości (jedna tura testów w miesiącu), (g) wspieranie zespołu projektowego w definiowaniu i wdrażaniu odpowiednich narzędzi i technik w celu zapewnienia szybkiego dostarczania wymaganych komponentów oprogramowania.

Współpraca polega na tym, że na początku każdego miesiąca kierownik projektu z ramienia Organizacji (pracownik) przekazuje drogą mailową listę zadań do zrealizowania w danym miesiącu wraz z ustaleniem priorytetów i opisem zadań do wykonania. Zadania do wykonania są przekazywane w arkuszu kalkulacyjnym. Przesłany plik w arkuszu kalkulacyjnym będący zamówieniem zawiera 10 kolumn od A do J, w których znajdują się następujące informacje od zlecającego: (a) kolumna A zawiera numery zadań, nad którymi pracuje Spółka, (b) kolumna B zawiera opis zadania, (c) kolumna C zawiera uszczegółowienie zadania z kolumny B, (d) kolumna D zawiera dane Spółki jako osoby realizującej zadanie, (e) kolumna E wskazuje priorytet zadania (niski/średni /wysoki), (f) kolumna F - przewidywany czas na realizację zadania, (g) kolumny G i H to daty rozpoczęcia i zakończenia zadania, (h) kolumna I opisuje aktualny status zadania. Na podstawie tego pliku będącego zamówieniem na dany miesiąc Spółka wykonuje usługę do zamówienia i sporządza osobny raport w formacie xlsx, w którym podaje szczegółowe dane w zakresie realizacji zamówionych zadań, tj. numer i nazwę zadania, czas poświęcony na realizację zadania, miesiąc, którego dotyczy realizowane zadanie, daty realizacji zadań, informacje o wykonanych czynnościach. Do raportu za dany miesiąc w pliku xlsx podatnik sporządza raport skrócony w formacie pdf, w którym zawarte są informacje o zadaniu wraz z podaniem jego numeru oraz czasu poświęconego na wykonanie poszczególnych czynności. Ze względu na fakt, że Organizacja nie posiada żadnych filii prawnych ani faktycznych na terenie Unii Europejskiej, Organizacja  nie dostarczy podatnikowi świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego UE nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. potwierdzonego przez uprawnione władze Szwajcarskie.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy w związku ze świadczeniem usług na rzecz organizacji międzynarodowej z siedzibą poza terytorium UE, Spółka ma prawo do zastosowania stawki 0% VAT oraz czy otrzymane  drogą mailową w arkuszu kalkulacyjnym zamówienie wypełnia normę § 8 ust. 2 pkt 3  rozporządzenia.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że w analizowanym przypadku do świadczonych przez Państwa usług nie można zastosować stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Jak wskazujecie Państwo we wniosku świadczenie usług będzie dokonywane na rzecz  Organizacji która jest samofinansującą się  agencją (…).  Zgodnie z ratyfikowaną przez Polską Rzeczpospolitą Ludową w  (…) Organizacja posiada międzynarodową osobowość i zdolność prawną na terytoriach Państw członkowskich. Siedziba Organizacji znajduje się w Genewie i nie posiada żadnych filii prawnych ani faktycznych na terenie Unii Europejskiej.  Zatem należy stwierdzić, że spełniona jest jedna z przesłanek, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia. Jednakże należy zauważyć, że sam fakt świadczenia usług  na rzecz Organizacji międzynarodowej z siedzibą na terytorium Państwa trzeciego nie uprawnia do zastosowania stawki 0% VAT. Istotne jest również w myśl cyt. rozporządzenia czy nabywane usługi będą wykorzystywane do celów służbowych organizacji, czy przed  upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej Spółka będzie posiadała m.in. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium dana organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo (świadectwo zwolnienia) a także zamówienie dotyczące usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011. Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy Państwa Spółka nie będzie w posiadaniu tego świadectwa zwolnienia, gdyż Organizacja nie dostarczy tego świadectwa zwolnienia. Nie sposób uznać, że w takim przypadku wystarczającą przesłanką do zastosowania stawki 0% VAT będzie posiadanie jedynie zamówienia dotyczącego usług wraz z ich specyfikacją, gdyż z przepisów rozporządzenia a dokładnie  § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 wymogiem jest posiadanie zarówno świadectwa zwolnienia jak i zamówienia dotyczącego usług wraz ze specyfikacją. Z cytowanych przepisów rozporządzenia jasno i wyraźnie wynika, że niezależnie od tego, czy organizacja międzynarodowa ma siedzibę lub przedstawicielstwo  na terytorium innego kraju państwa członkowskiego czy też na terytorium państwa trzeciego Spółka dokonując świadczenia usług dla takich organizacji, aby mogła zastosować preferencyjną stawkę 0% VAT powinna m.in., być w posiadaniu świadectwa zwolnienia jak i zamówienia dotyczącego usług. Nie ma w cytowanym rozporządzeniu żadnych wyjątków dla organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa trzeciego. Skoro nie ma odrębnych uregulowań w odniesieniu do organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę na terytorium państwa trzeciego (jak w przedmiotowym przypadku gdzie Organizacja posiada siedzibę w Szwajcarii) to należy wskazać, że do świadczonych usług polegających na wspieraniu projektowania, wdrażania i monitorowania funkcji programu tj., platformy informatycznej Państwa Spółka powinna być w posiadaniu zarówno świadectwa zwolnienia, jak i zamówienia dotyczącego tych usług wraz ze specyfikacją. Spółka jak wynika z opisu sprawy nie posiada tego świadectwa zwolnienia, nie spełniona jest więc jedna z przesłanek warunkujących zastosowanie preferencyjnej stawki 0% VAT.  

Zatem w przedmiotowym stanie faktycznym usługa wykonywana przez Państwa Spółkę na rzecz organizacji międzynarodowej z siedzibą poza terytorium UE podlegać będzie opodatkowaniu według stawki właściwej dla świadczonej usługi.

Odnośnie zaś zamówienia, które otrzymacie Państwo przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy drogą mailową w arkuszu kalkulacyjnym wraz z opisem zadań należy wskazać, że sam fakt posiadania zamówienia nie zmieni Państwa sytuacji prawnopodatkowej w ten sposób, że posiadając przedmiotowe zamówienie Spółka będzie mogła dla świadczonych usług zastosować stawkę 0% VAT.

Wskazaliście Państwo, że drogą mailową otrzymacie zamówienie w arkuszu kalkulacyjnym. Na początku każdego miesiąca kierownik projektu z ramienia organizacji (pracownik) przekazuje drogą mailową listę zadań do zrealizowania w danym miesiącu wraz z ustaleniem priorytetów i opisem zadań do wykonania.  Zamówienie zawiera 10 kolumn od A do J, w których znajdują się następujące informacje od zlecającego: (a) kolumna A zawiera numery zadań, nad którymi pracuje Spółka, (b) kolumna B zawiera opis zadania, (c) kolumna C zawiera uszczegółowienie zadania z kolumny B, (d) kolumna D zawiera dane Spółki jako osoby realizującej zadanie, (e) kolumna E wskazuje priorytet zadania (niski/średni /wysoki), (f) kolumna F - przewidywany czas na realizację zadania, (g) kolumny G i H to daty rozpoczęcia i zakończenia zadania, (h) kolumna I opisuje aktualny status zadania. Na podstawie tego pliku będącego zamówieniem na dany miesiąc Spółka wykonuje usługę do zamówienia i sporządza osobny raport w formacie xlsx, w którym podaje szczegółowe dane w zakresie realizacji zamówionych zadań, tj. numer i nazwę zadania, czas poświęcony na realizację zadania, miesiąc, którego dotyczy realizowane zadanie, daty realizacji zadań, informacje o wykonanych czynnościach. Do raportu za dany miesiąc w pliku xlsx Spółka sporządza raport skrócony w formacie pdf, w którym zawarte są informacje o zadaniu wraz z podaniem jego numeru oraz czasu poświęconego na wykonanie poszczególnych czynności.

Odnośnie tak opisanego zamówienia, należy zauważyć, że przepisy prawa nie precyzują formy, w jakiej zamówienie powinno zostać sporządzone. Zatem zamówieniem usług (wraz ze specyfikacją) jest taki dokument, na podstawie którego możliwe jest ustalenie rodzaju usług, jakie powinny być wykonane na rzecz Organizacji międzynarodowej. Oznacza to, że usługi muszą być wyszczególnione w posiadanym przez podatnika dokumencie pochodzącym od Organizacji międzynarodowej. Posiadane przez Państwa Spółkę zamówienie spełnia te opisane przesłanki i można je uznać, że jest zamówieniem, o którym mowa w  § 8 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia.

Nie zmienia to jednak faktu, że pomimo posiadania takiego zamówienia (wraz ze specyfikacją) o którym mowa we wniosku nie macie Państwo prawa do zastosowania stawki 0% VAT dla świadczonych usług. Z tego względu posiadanie samego zamówienia wraz ze specyfikacją bez świadectwa zwolnienia nie jest spełnieniem wszystkich warunków, o których mowa w rozporządzeniu. W związku z powyższym stanowisko Państwa Spółki, przedstawione we wniosku uznaliśmy za nieprawidłowe.  

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).