Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu oferującego mieszkańcom (...) i okolic moż... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.428.2022.1.AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.428.2022.1.AM

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu oferującego mieszkańcom (...) i okolic możliwości zaopatrywania się w wysokiej jakości żywność bezpośrednio od producentów z regionu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenie przyszłego

Wnioskodawca, zwany dalej Wnioskodawcą lub A., jest publiczną uczelnią akademicką posiadającą osobowość prawną stanowiącą część systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.). Wnioskodawca działa na podstawie powołanej ustawy, aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy są:

1)prowadzenie kształcenia na studiach;

2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4)prowadzenie kształcenia doktorantów;

5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;

6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,

b)kształceniu,

c)prowadzeniu działalności naukowej;

7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;

10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Wskazane powyżej zadania realizowane są przez Wnioskodawcę bądź jako czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będące poza zakresem ustawy o VAT), bądź też jako czynności odpłatne opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub zwolnione z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT).

Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych.

Działalność opodatkowana VAT realizowana przez Wnioskodawcę to m.in.: odpłatności za usługi badawcze i specjalistyczne, opłaty licencyjne i przychody z działalności kulturalnej np. z tytułu sprzedaży biletów wstępu, przychody ze sprzedaży składników własnego mienia oraz z umów najmu, dzierżawy albo innej umowy, sprzedaż prowadzona przez ośrodki wypoczynkowe.

W zakresie odliczania podatku naliczonego Wnioskodawca stosuje regulacje wynikające z art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy o VAT. Współczynnik odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca oblicza na podstawie art. 90 ust. 3 - ust. 6 ustawy o VAT. Natomiast prewspółczynnik odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca oblicza na podstawie § 6 rozporządzenia. Wnioskodawca uznaje, że wyliczony na podstawie § 6 rozporządzenia prewspółczynnik jest miarodajny i reprezentatywny względem realizowanych czynności.

Realizując zadania określone w art. 11 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Wnioskodawca przystępuje do różnego typu projektów (finansowanych przez instytucje publiczne - krajowe oraz zagraniczne), których celem ma być rozwój nauki, badań, kształcenia bądź też wsparcie rozwoju województwa (...).

Ministerstwo (...) realizuje Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, celem którego jest poprawa konkurencyjności rolnictwa, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi i działania w dziedzinie klimatu oraz zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich. Program realizuje priorytety wyznaczone dla unijnej polityki rozwoju obszarów wiejskich, a mianowicie:

1.Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich;

2.Poprawę konkurencyjności wszystkich rodzajów gospodarki rolnej i zwiększenie rentowności gospodarstw rolnych;

3.Poprawę organizacji łańcucha żywnościowego i promowanie zarządzania ryzykiem w rolnictwie;

4.Odtwarzanie, chronienie i wzmacnianie ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa;

5.Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym, spożywczym i leśnym;

6.Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.

Jedną z form realizacji ww. celów jest działanie zatytułowane „(…)”. Działanie dotyczy wspierania, tworzenia i działalności Grup Operacyjnych na rzecz innowacji (EPI) w rozumieniu art. 56 i 57 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, które w ramach działalności realizują projekty polegające na opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich.

W ramach działania „(...)” wspierane jest tworzenie i funkcjonowanie Grup Operacyjnych, zrzeszających rolników, jednostki naukowe, przedsiębiorców, posiadaczy lasów, podmioty doradcze. Wsparcie dotyczy tworzenia i funkcjonowania grup operacyjnych na rzecz innowacji oraz realizacji przez te grupy projektów, których przedmiotem winno być: opracowanie i wdrożenie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu lub nowych lub znacznie udoskonalonych technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz tworzenie lub rozwój krótkich łańcuchów dostaw w rozumieniu art. 2 ust. 1 akapit drugi lit. m rozporządzenia nr 1305/2013, lub rynków lokalnych, o których mowa w art. 35 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (w uproszczeniu m.in. nieprzetworzonych produktów żywnościowych).

Realizacja działania „(...)” winna przyczynić się do poprawy dochodowości gospodarstw rolnych, zwiększenia innowacyjnych rozwiązań w polskim rolnictwie, produkcji żywności i na obszarach wiejskich, a rezultaty poszczególnych projektów mają (miały) służyć szerokiej grupie odbiorców, a nie pojedynczym podmiotom. Agencją dystrybuującą środki finansowe na realizację zadań określonych w działaniu „(...)” jest Agencja (…) (zwana także (...)).

Dnia 9 marca 2020 r. Uczelnia podpisała z (...) w (...) sp. z o.o. (zwanym dalej D. lub Liderem), Województwem (...), (...) S.A. oraz 18 rolnikami umowę o utworzeniu grupy operacyjnej (...).pl. Tytuł operacji - (...)- pilotaż w (...) (zwaną dalej Umową). Liderem grupy operacyjnej jest D., Wnioskodawca oraz pozostałe instytucje i rolnicy występują jako partnerzy grupy. Celem utworzenia ww. grupy operacyjnej jest utworzenie przez jej członków pilotażowego programu zatytułowanego „(...)” (dalej: Projekt) oferującego mieszkańcom (...) i okolic możliwości zaopatrywania się w wysokiej jakości żywność bezpośrednio od producentów z regionu, głównie z województwa (...). Jak już wskazano, program jest inicjatywą samorządu województwa (...)go, a jego koordynacją zajmuje się D. (lider grupy). Projekt jest finansowany przez (...) na mocy umowy podpisanej przez lidera Projektu (w imieniu i na rzecz wszystkich członków Projektu) dnia 30 czerwca 2021 r.

Z założenia Projekt, do którego przystąpił Wnioskodawca jako partner o nazwie (...) ((…)) można określić jako zorganizowany system produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i sprzedaży żywności, polegający na łączeniu producentów żywności z określonego regionu bezpośrednio z konsumentami, którzy poszukują świeżej, wysokiej jakości żywności oraz produktów naturalnych wiadomego pochodzenia. Idea (...) lub (...) – (…) (z ang. Short Food Chain - SFC) to zmniejszenie liczby pośredników między rolnikiem lub producentem żywności a konsumentem. Produkcja rolna odbywa się w niewielkiej odległości od klienta. Taki sposób dostaw zazwyczaj obejmuje lokalnych producentów działających wspólnie w celu promowania lokalnych rynków żywnościowych. Ten rodzaj partnerstwa przyczynia się do rozwoju gospodarki wiejskiej, tworzenia nowych sposobów sprzedaży lokalnych produktów, a ponadto przyciąga wielu świadomych konsumentów poszukujących zdrowej i autentycznej żywności. Wnioskodawca we wspomnianym projekcie pełni rolę jednostki naukowej, świadczącej pomoc merytoryczną. Wg Umowy do zadań Wnioskodawcy należą:

a)wykonanie badania preferencji konsumenckich w zakresie asortymentu i sieci dystrybucji w (...) oraz

b)opracowanie koncepcji Agencji (...).

Naukowcy z Instytutu (...) na Wydziale (...) odpowiadają za pierwszy etap badania marketingowego, dotyczący ustalenia poziomu gotowości mieszkańców (...) do skorzystania z oferty zakupu lokalnych produktów i surowców żywnościowych bezpośrednio od rolników. Założenia metodologiczne opierają się na połączeniu i optymalizacji kilku metod i technik badawczych, w tym ilościowych i jakościowych metod badań społecznych, a także technik badawczych o charakterze badań opartych na współdziałaniu (participatory action research - idea badań kooperatywnych). Wyniki pozwolą na ocenę potrzeb, preferencji oraz zachowań związanych z nabywaniem żywności wysokiej jakości przez mieszkańców (...) oraz umożliwią stworzenie typologii konsumentów (profilu klienta, segmentacji rynku).

Drugim zadaniem Wnioskodawcy jest opracowanie koncepcji Agencji (...) rozumianej, jako opracowanie przez zespół naukowców z Wydziału (...) metodyki oznaczania parametrów charakterystycznych (markerów), umożliwiających właściwe zakwalifikowanie produktów spożywczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wysokiej jakości. Metodyka ta będzie dostępna w formie zbioru procedur (tzw. księga procedur) i ma służyć w przyszłości do certyfikacji i poprzez to promocji produktów spełniających opisane normy.

Nastąpi to przy wykorzystaniu chemicznych metod analitycznych, za co odpowiada jedna z wytypowanych jednostek wewnętrznych Wnioskodawcy (Wydział (...)). Przewiduje on opracowanie analitycznych metod certyfikacji wybranych produktów spożywczych przede wszystkim: warzyw, owoców, nabiału, produktów mięsnych, produktów fermentacyjnych oraz ziół. W certyfikacji wybranych produktów spożywczych uwzględnione zostaną następujące parametry: aktywność przeciwutleniająca, ogólna zawartość polifenoli i karotenoidów; zawartość probiotyków; zawartość białka; zawartość metali, makro- i mikroelementów; zawartość azotanów; zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA); zawartość pozostałości pestycydów i środków ochrony roślin. Szczegóły dotyczące planowanych badań obejmują: opracowanie metody spektrometrycznej oznaczania zawartości wody w wybranych produktach spożywczych; opracowanie metody markerowych pasm oscylacyjnych, charakterystycznych dla pożądanych grup produktów; identyfikację oraz oznaczanie probiotycznych mikroorganizmów fermentujących w nabiale, produktach mięsnych oraz ziołach; identyfikację lotnych toksyn organicznych izolowanych z nabiału oraz produktów mięsnych, szczególnie wędlin; identyfikację kwasów tłuszczowych: nasyconych i nienasyconych ze szczególnym uwzględnieniem kwasów z grupy omega; opracowanie metody identyfikacji i separacji wybranych antybiotyków, hormonów w produktach mięsnych, nabiale, warzywach i owocach; analizę i interpretację wyników analitycznych.

Są to jedynie zadania Wnioskodawcy w Projekcie. Lider Projektu ma za zadanie wybudować i uruchomić centrum logistyczne wraz z siecią dystrybucji żywności na terenie (...), prowadzić pilotażową sprzedaż produktów dla mieszkańców (...), utworzyć dedykowaną platformę e-commerce do obsługi sprzedaży umożliwiającą koordynację procesu między rolnikami a kupującymi oraz przeprowadzić kampanię promocyjną krótkiego łańcucha dostaw. (...) S.A. ma świadczyć usługi eksperckie, rolnicy mają za zadanie (docelowo) dostarczać produkty (jest to etap Projektu realizowany po wykonaniu badań preferencji przez Wnioskodawcę), a Województwo (...) ma wspierać rolników w przygotowaniu ich gospodarstw do sprzedaży produktów lokalnych (głównie poprzez szkolenia). Wnioskodawca jako Partner Umowy jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonych mu do realizacji zadań oraz prawidłowe wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie. Zobowiązuje się do dostarczenia Liderowi na bieżąco zestawień poniesionych kosztów niezbędnych do rozliczenia zaliczek zgodnie z założeniami Projektu według zasad określonych przez stosowne instytucje zarządzające i nadzorujące realizację Projektu. Do obowiązków Lidera jest zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, przedłożenie wniosków o płatności do (...) a następnie po otrzymaniu płatności przekazywanie jej niezwłocznie Partnerom. Wnioskodawca zobowiązał się do otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zaliczki w ramach Projektu. Środki finansowe przyznane przez (...) na realizację poszczególnych zadań w ramach Projektu, mogą być wydatkowane jedynie na ściśle określone cele wynikające z zawartej umowy. Lider redystrybuuje otrzymane przez grupę operacyjną środki finansowe na rzecz jej poszczególnych członków. Każdy z członków Projektu ponosi wydatki we własnym zakresie i na własną rzecz (uprzednio opisane we wniosku o dofinansowanie i w kosztorysach stanowiących załączniki wniosku) oraz odpowiada za właściwe wykorzystanie otrzymanych środków finansowych. W zakresie wydatków przypisanych Wnioskodawcy, Wnioskodawca otrzymuje faktury, gdzie jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca (jeżeli przedmiotem nabycia są towary, wówczas stają się one własnością Wnioskodawcy). Zasadniczo koszty jakie powstają w Projekcie po stronie Wnioskodawcy to nabycia materiałów, odczynników, części zużywalnych, wymaganych do prawidłowej pracy urządzeń analitycznych będących własnością Wnioskodawcy (same urządzenia analityczne zostały nabyte przed realizacją Projektu). Dodatkowo, elementem kosztów Projektu są wynagrodzenia i koszty podróży (tzw. delegacje) pracowników Wnioskodawcy realizujących zadanie przypisane do Wnioskodawcy w Projekcie. W ramach Projektu nie będą nabywane przez Wnioskodawcę środki trwałe, wyposażenie ani wartości niematerialne i prawne. Wszystkie nabyte towary i usługi będą „zużywalne” w krótkim okresie czasu (w toku prac w Projekcie). Do realizacji projektu planowany jest zakup odczynników chemicznych i materiałów zużywalnych (materiały nietrwałe takie jak: szkło laboratoryjne, uszczelki, kolumienki ekstrakcyjne, filtry itp.)

Umowa reguluje zasady korzystania z praw do przedmiotów własności intelektualnej, powstałej w wyniku realizacji Projektu. Przysługują one stronie, która je wytworzyła w zakresie powierzonych jej zadań. Strona, która posiada prawa do wyników badań, które mogą być przedmiotem zgłoszenia do udzielenia ochrony mają prawo do dokonywania zgłoszeń patentowych na wynalazek, składania wniosków o uzyskanie prawa ochronnego na wzór użytkowy lub znak towarowy oraz składania wniosków o uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.

Korzystanie z praw do wyników badań naukowych lub innych dóbr niematerialnych, wytworzonych w ramach Projektu, należących do danej strony wymaga zawarcia odrębnych, pisemnych umów lub porozumień ze stroną, do której te prawa należą. Jednak w zakresie niezbędnym do realizacji zadań Projektu partnerom Projektu przysługuje prawo do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Partnerów w ramach realizacji Projektu a w razie konieczności uprawniony będzie zobowiązany do udzielenia nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym stronom na okres realizacji Projektu i w zakresie niezbędnym do jego realizacji. Strony również zobowiązują się do nieodpłatnego udostępnienia do publicznej wiadomości rezultatów Projektu, co najmniej na stronie internetowej Projektu.

Wyniki badań jakie powstaną w przypisanej do Wnioskodawcy części Projektu będą udostępniane liderowi oraz partnerom Umowy nieodpłatnie (tak, aby Projekt jako całość mógł być realizowany). Jednocześnie Wnioskodawca nie ma zamiaru w przyszłości dokonywać ich sprzedaży ani wykorzystywać komercyjnie. Możliwą formą udostępniania wyników, zarówno Liderowi jak i partnerom Projektu, będzie konsultacja bezpłatna dotycząca przedmiotowego oznaczenia wybranych parametrów i analiz oraz certyfikacja danego produktu spożywczego. Od dostawców żywności (tj. partnerów Projektu) Wnioskodawca pozyska materiał podlegający badaniu. Żywność najwyższej jakości będzie odpowiednio certyfikowana.

Jak już wskazano, w toku prac mogą powstać autorskie prawa majątkowe do wyników badań jakie Wnioskodawca realizuje w Projekcie. Wnioskodawca jednakże nie planuje zbycia powstałych w ten sposób ewentualnie praw. Nie ma zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz). Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie praw własności intelektualnej wytworzonych przez innych członków grupy operacyjnej (ani przez lidera ani pozostałych partnerów).

Możliwe jest również rozpropagowanie przez Wnioskodawcę wyników badań (dotyczących np. opracowania metodyk badawczych stosowanych w oznaczeniach właściwości fizyko-chemicznych wybranych produktów spożywczych) w formie publikacji na stronie internetowej prowadzonej zgodnie z § 8 ust. 4 pkt 1 Umowy oraz w czasopismach naukowych, z ograniczeniem do bezpłatnych czasopism z pełnym dostępem do opublikowanego materiału (tzw. czasopisma (...)).

Ze względu na ograniczenia finansowe w kosztorysie projektu nie przewidziano kosztów publikacji, jednak Wnioskodawca korzysta z bezpłatnych zaproszeń oraz współpracuje z czasopismami, gdzie publikuje się bezpłatnie. Czyli wyniki badań oraz dane związane z certyfikacją będą powszechnie nieodpłatnie dostępne szerokiemu gronu odbiorców.

Opracowane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu metodyki analityczne, procedury, zalecenia dotyczące wykonania poszczególnych oznaczeń środków spożywczych będą także stanowić w przyszłości podstawę do dalszej kontynuacji badań własnych nieodpłatnych Wnioskodawcy w zakresie oznaczania parametrów fizyko-chemicznych, pozwalających określić wysoką jakość analizowanych produktów spożywczych. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą także wykorzystywane do realizowania czynności zwolnionych od tego podatku.

Pytanie

Czy względem nabywanych, w celu realizacji opisanego w stanie faktycznym Projektu, towarów oraz usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

W zakresie nabywanych - w celu realizacji opisanego w stanie faktycznym Projektu - towarów oraz usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli (a contrario) w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku Wnioskodawcy działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań).

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność podmiotu prawa publicznego, do której realizacji został powołany). W przypadku Wnioskodawcy to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia i badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).

Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Aby jednak podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. regulacji, to nabywane towary i usługi muszą w jakimkolwiek zakresie służyć wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizowane przez Wnioskodawcę w Projekcie zadania polegające na:

a)wykonaniu badania preferencji konsumenckich w zakresie asortymentu i sieci dystrybucji w (...) oraz

b)opracowaniu koncepcji Agencji (...) (dokładnie opracowanie metodyki certyfikacji wybranych produktów spożywczych; opracowanie zbioru procedur (tzw. księgi procedur), służą Projektowi jako całości.

Wyniki badań jakie powstaną w przypisanej do Wnioskodawcy części Projektu będą udostępniane liderowi oraz partnerom Umowy nieodpłatnie (tak, aby Projekt jako całość mógł być realizowany). Jednocześnie Wnioskodawca nie ma zamiaru w przyszłości dokonywać ich sprzedaży ani wykorzystywać komercyjnie. Możliwą formą udostępniania wyników, zarówno Liderowi jak i partnerom Projektu, będzie konsultacja bezpłatna dotycząca przedmiotowego oznaczenia wybranych parametrów i analiz oraz certyfikacja danego produktu spożywczego. Przeprowadzone badania mają na celu opracowanie metodyk oznaczania określonych składników żywności. Od dostawców żywności (tj. partnerów Projektu) Wnioskodawca pozyska materiał podlegający badaniu. Żywność najwyższej jakości będzie odpowiednio certyfikowana.

Jak już wskazano, w toku prac mogą powstać autorskie prawa majątkowe do wyników badań jakie Wnioskodawca realizuje w Projekcie. Wnioskodawca jednakże nie planuje zbycia powstałych w ten sposób ewentualnie praw. Nie ma zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz). Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie praw własności intelektualnej wytworzonych przez innych członków grupy operacyjnej (ani przez lidera, ani pozostałych partnerów).

Możliwe jest również rozpropagowanie przez Wnioskodawcę wyników badań (dotyczących np. opracowania metodyk badawczych stosowanych w oznaczeniach właściwości fizyko-chemicznych wybranych produktów spożywczych) w formie publikacji w czasopismach naukowych, z ograniczeniem do bezpłatnych czasopism z pełnym dostępem do opublikowanego materiału (tzw. czasopisma (...)). Czyli wyniki badań będą powszechnie nieodpłatnie dostępne szerokiemu gronu odbiorców.

Opracowane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu metodyki analityczne, procedury, zalecenia dotyczące wykonania poszczególnych oznaczeń środków spożywczych będą także stanowić w przyszłości podstawę do dalszej kontynuacji badań własnych nieodpłatnych Wnioskodawcy w zakresie oznaczania parametrów fizyko-chemicznych, pozwalających określić wysoką jakość analizowanych produktów spożywczych. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą także wykorzystywane do realizowania czynności zwolnionych od tego podatku. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że docelowo w wyniku Projektu inni partnerzy (lub Lider) mogą dokonywać sprzedaży opodatkowanej (poprzez utworzone centrum logistyczne, etc.). Ważnym jest, że Wnioskodawca w Projekcie nie ma możliwości, a poza Projektem nie ma zamiaru wykorzystywać wyników Projektu do realizacji czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W ramach Projektu nie będą nabywane przez Wnioskodawcę środki trwałe, wyposażenie ani wartości niematerialne i prawne. Wszystkie nabyte towary i usługi będą „zużywalne” w krótkim okresie czasu (w toku prac w Projekcie).

W związku z powyższym należy przyjąć, że uzyskane w ramach Projektu wyniki Wnioskodawca wykorzysta wyłącznie do działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z towarami i usługami nabytymi przy realizacji Projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazali Państwo, że 9 marca 2020 r. podpisali Państwo z (...) w (...) sp. z o.o. (D. lub Liderem), Województwem (...), (...) S.A. oraz 18 rolnikami umowę o utworzeniu grupy operacyjnej (...).pl. Tytuł operacji - (...)- pilotaż w (...) (Umowa). Liderem grupy operacyjnej jest D., Wnioskodawca oraz pozostałe instytucje i rolnicy występują jako partnerzy grupy.

Celem utworzenia ww. grupy operacyjnej jest utworzenie przez jej członków pilotażowego programu zatytułowanego „(...)” (Projekt) oferującego mieszkańcom (...) i okolic możliwości zaopatrywania się w wysokiej jakości żywność bezpośrednio od producentów z regionu, głównie z województwa (...). Jak już wskazano, program jest inicjatywą samorządu województwa (...), a jego koordynacją zajmuje się D. (lider grupy). Projekt jest finansowany przez (...) na mocy umowy podpisanej przez lidera Projektu (w imieniu i na rzecz wszystkich członków Projektu) dnia 30 czerwca 2021 r.

W ww. Projekcie pełnią Państwo rolę jednostki naukowej, świadczącej pomoc merytoryczną. Wg Umowy do zadań Państwa należą:

a)wykonanie badania preferencji konsumenckich w zakresie asortymentu i sieci dystrybucji w (...) oraz

b)opracowanie koncepcji Agencji (...).

Jako Partner Umowy są Państwo odpowiedzialni za należyte wykonanie przydzielonych do realizacji zadań oraz prawidłowe wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie. Zobowiązują się Państwo do dostarczenia Liderowi na bieżąco zestawień poniesionych kosztów niezbędnych do rozliczenia zaliczek zgodnie z założeniami Projektu według zasad określonych przez stosowne instytucje zarządzające i nadzorujące realizację Projektu. Do obowiązków Lidera należy zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, przedłożenie wniosków o płatności do (...) a następnie po otrzymaniu płatności przekazywanie jej niezwłocznie Partnerom.

Ponosząc wydatki w związku z realizacją Projektu, otrzymują Państwo faktury, gdzie jako nabywca wskazani są Państwo. Zasadniczo koszty jakie powstają w Projekcie po Państwa stronie to nabycia materiałów, odczynników, części zużywalnych, wymaganych do prawidłowej pracy urządzeń analitycznych będących Państwa własnością (same urządzenia analityczne zostały nabyte przed realizacją Projektu). Dodatkowo, elementem kosztów Projektu są wynagrodzenia i koszty podróży (tzw. delegacje) pracowników realizujących zadanie przypisane Państwu w Projekcie. W ramach Projektu nie będą nabywane przez Państwa środki trwałe, wyposażenie ani wartości niematerialne i prawne. Wszystkie nabyte towary i usługi będą „zużywalne” w krótkim okresie czasu (w toku prac w Projekcie).

Umowa reguluje zasady korzystania z praw do przedmiotów własności intelektualnej, powstałej w wyniku realizacji Projektu. Przysługują one stronie, która je wytworzyła w zakresie powierzonych jej zadań. Strona, która posiada prawa do wyników badań, które mogą być przedmiotem zgłoszenia do udzielenia ochrony, ma prawo do dokonywania zgłoszeń patentowych na wynalazek, składania wniosków o uzyskanie prawa ochronnego na wzór użytkowy lub znak towarowy oraz składania wniosków o uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.

Korzystanie z praw do wyników badań naukowych lub innych dóbr niematerialnych, wytworzonych w ramach Projektu, należących do danej strony wymaga zawarcia odrębnych, pisemnych umów lub porozumień ze stroną, do której te prawa należą. Jednak w zakresie niezbędnym do realizacji zadań Projektu partnerom Projektu przysługuje prawo do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Partnerów w ramach realizacji Projektu, a w razie konieczności uprawniony będzie zobowiązany do udzielenia nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym stronom na okres realizacji Projektu i w zakresie niezbędnym do jego realizacji. Strony również zobowiązują się do nieodpłatnego udostępnienia do publicznej wiadomości rezultatów Projektu, co najmniej na stronie internetowej Projektu.

Wyniki badań jakie powstaną w przypisanej Państwu części Projektu będą udostępniane liderowi oraz partnerom Umowy nieodpłatnie (tak, aby Projekt jako całość mógł być realizowany). Jednocześnie Wnioskodawca nie ma zamiaru w przyszłości dokonywać ich sprzedaży ani wykorzystywać komercyjnie. Możliwą formą udostępniania wyników, zarówno Liderowi jak i partnerom Projektu, będzie konsultacja bezpłatna dotycząca przedmiotowego oznaczenia wybranych parametrów i analiz oraz certyfikacja danego produktu spożywczego. Od dostawców żywności (tj. partnerów Projektu) Wnioskodawca pozyska materiał podlegający badaniu. Żywność najwyższej jakości będzie odpowiednio certyfikowana.

Jak już wskazano, w toku prac mogą powstać autorskie prawa majątkowe do wyników badań jakie realizują Państwo w Projekcie. Jednakże nie planują Państwo zbycia powstałych w ten sposób ewentualnie praw. Nie mają Państwo zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz). Nie będą Państwo posiadać żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie praw własności intelektualnej wytworzonych przez innych członków grupy operacyjnej (ani przez lidera ani pozostałych partnerów).

Możliwe jest również rozpropagowanie przez Państwa wyników badań (dotyczących np. opracowania metodyk badawczych stosowanych w oznaczeniach właściwości fizyko-chemicznych wybranych produktów spożywczych) w formie publikacji na stronie internetowej prowadzonej zgodnie z § 8 ust. 4 pkt 1 Umowy oraz w czasopismach naukowych, z ograniczeniem do bezpłatnych czasopism z pełnym dostępem do opublikowanego materiału (tzw. czasopisma (...)).

Ze względu na ograniczenia finansowe w kosztorysie Projektu nie przewidziano kosztów publikacji, korzystają Państwo z bezpłatnych zaproszeń oraz współpracują z czasopismami, gdzie publikuje się bezpłatnie. Wyniki badań oraz dane związane z certyfikacją będą więc powszechnie nieodpłatnie dostępne szerokiemu gronu odbiorców.

Opracowane przez Państwa w ramach realizacji Projektu metodyki analityczne, procedury, zalecenia dotyczące wykonania poszczególnych oznaczeń środków spożywczych będą także stanowić w przyszłości podstawę do dalszej kontynuacji badań własnych nieodpłatnych w zakresie oznaczania parametrów fizyko-chemicznych, pozwalających określić wysoką jakość analizowanych produktów spożywczych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analiza opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Państwa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach ww. Projektu zakupy.

Z okoliczności sprawy wynika, że zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą także wykorzystywane do realizowania czynności zwolnionych od tego podatku. Nie planują Państwo zbycia autorskich praw majątkowych do wyników badań jakie realizują Państwo w Projekcie, które mogą powstać w trakcie realizacji tego Projektu. Nie mają Państwo zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz).

Zatem w omawianej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektu pn. „(...)”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).