Wystawianie i przekazanie nabywcom paragonu fiskalnego w postaci kodu QR. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.165.2022.3.PRM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.165.2022.3.PRM

Temat interpretacji

Wystawianie i przekazanie nabywcom paragonu fiskalnego w postaci kodu QR.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości wystawiania i przekazania nabywcom paragonu fiskalnego w postaci kodu QR. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 25 maja 2022 r. (wpływ 25 maja 2022 r.) oraz pismem z 17 lipca 2022 r. (wpływ 17 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, planuje inwestycję w myjnię samochodową samoobsługową, która będzie świadczyła usługi mycia i czyszczenia samochodów (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez nabywcę, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach oraz w formie bezgotówkowej (karty płatnicze oraz płatności BLIK).

W myjni samoobsługowej zostanie zainstalowana kasa rejestrująca w postaci oprogramowania, czyli tzw. wirtualna kasa fiskalna. Kasa rejestrująca w postaci oprogramowania została dopuszczona do używania w samoobsługowych myjniach samochodowych Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania wraz z późniejszą zmianą wynikającą z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, w szczególności z § 18 tego Rozporządzenia, podatnicy, prowadząc ewidencję, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny w postaci elektronicznej.

Na każdym stanowisku samochodowej myjni samoobsługowej, którą Spółka będzie realizować, znajdować się będzie regulamin świadczenia usługi samoobsługowego mycia pojazdów, który będzie zawierał między innymi następujące zapisy:

1.Przed rozpoczęciem korzystania z usługi samoobsługowego mycia pojazdów nabywca jest zobowiązany do zapoznania się z niniejszym regulaminem korzystania z myjni samoobsługowej.

2.Jedynym możliwym sposobem na przekazanie paragonu fiskalnego nabywcy w niniejszej myjni jest przekazanie linku do paragonu w formie elektronicznej, poprzez wyświetlenie kodu QR, na wyświetlaczu znajdującym się na każdym stanowisku myjni, w bezpośrednim sąsiedztwie wrzutni bilonu, czytnika banknotów oraz czytnika kart płatniczych. Nabywca decydując się na skorzystanie z usługi samoobsługowego mycia pojazdów niniejszym wyraża zgodę na przekazanie paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej poprzez samodzielne zeskanowanie kodu QR urządzeniem mobilnym i pobranie paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej (format (...)).

3.Inicjując opłatę za usługę samoobsługowego mycia pojazdów nabywca rozpoczyna korzystanie z usługi, co jednocześnie oznacza akceptację niniejszego regulaminu korzystania z myjni samoobsługowej.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

Usługobiorca wjeżdża samochodem na stanowisko mycia w myjni samoobsługowej. Usługobiorca jest zobowiązany do każdorazowego zapoznania się z regulaminem myjni dostępnym na każdym stanowisku mycia. W regulaminie myjni zamieszczona jest informacja następującej treści:

1.W niniejszej myjni jedynym możliwym sposobem przekazania paragonu fiskalnego jest pobranie go przez usługobiorcę w postaci elektronicznej poprzez zeskanowanie urządzeniem mobilnym podłączonym do internetu kodu QR zlokalizowanego w widocznym miejscu i czytelnie opisanym: „aby otrzymać paragon fiskalny zeskanuj kod QR przed rozpoczęciem płatności”.

2.Kod QR znajduje się obok akceptora monet i terminala płatniczego na każdym stanowisku myjni.

3.Usługobiorca, rozpoczynając procedurę mycia, w przypadku chęci otrzymania paragonu wyraża zgodę na przekazanie paragonu w opisany sposób (poprzez zeskanowanie kodu QR i pobranie paragonu elektronicznie).

4.Rozpoczęcie procedury mycia oznacza zaakceptowanie postanowień regulaminu myjni i zgodę na jego przestrzeganie.

Po zapoznaniu się z regulaminem, chcąc otrzymać paragon fiskalny, usługobiorca - zgodnie z regulaminem - przechodzi następującą procedurę:

1.Skanuje urządzeniem mobilnym podłączonym do internetu naklejkę z kodem QR.

2.Po zeskanowaniu zostanie przeniesiony na portal (...), na którym:

a)klika „że nie jest robotem”,

b)akceptuje warunki prywatności,

c)wprowadza adres e-mail, na który powinien zostać wysłany link do pobrania paragonu fiskalnego,

d)opcjonalnie może wprowadzić numer NIP, który zostanie umieszczony na paragonie,

e)wciska przycisk „Wyślij i rozpocznij płatność za usługę mycia”.

3.Po zakończeniu opisanej w punkcie nr 2 procedury, usługobiorca przystępuje do płacenia za usługę mycia (płatność odbywa się „z góry” poprzez opłacenie konkretnego czasu mycia kartą płatniczą lub gotówką).

4.Po zakończeniu płatności usługobiorca przystępuje do mycia pojazdu, a na wskazany w procedurze opisanej w punkcie nr 2 adres e-mail zostaje wysłany link do pobrania paragonu fiskalnego za opłaconą przez nabywcę transakcję mycia. Paragon będzie zawierał numer NIP, jeżeli ten numer został przez nabywcę wprowadzony.

Opisana sytuacja dotyczy wyłącznie sytuacji, w której usługobiorca będzie chciał, aby przekazano mu paragon fiskalny za mycie pojazdu. Jeżeli nabywca nie jest zainteresowany przekazaniem paragonu, bezpośrednio po wjeździe na stanowisko mycia, przystępuje do płatności za usługę i rozpoczyna mycie pojazdu. Specyfika myjni samoobsługowych (niska wartość transakcji, pilna potrzeba umycia auta i pośpiech przy tej czynności) powoduje, że 98% nabywców nie jest zainteresowana pobraniem paragonu fiskalnego. Jednakże dla tej części nabywców, która chce mieć przekazany paragon, istnieje taka możliwość poprzez formę elektroniczną.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  • każdy nabywca (bez względu na to, czy jest zainteresowany otrzymanieme-paragonu, czy też nie jest tym zainteresowany), który chce skorzystać z usługi samoobsługowego mycia pojazdu musi, przed rozpoczęciem korzystania z myjni samoobsługowej, zapoznać się z regulaminem korzystania z myjni. Regulamin jest dostępny dla wszystkich do przeczytania na każdym stanowisku mycia pojazdu. Zgodnie z zapisem w treści regulaminu, fakt rozpoczęcia korzystania z myjni oznacza potwierdzenia zapoznania się z regulaminem i zgodę na jego przestrzeganie (czyli akceptację zapisów regulaminu).
  • nabywca, (bez względu na to, czy jest czy nie jest zainteresowany otrzymaniem e-paragonu) nie ma możliwości zapoznania się z danymi dotyczącymi sprzedaży na wyświetlaczu kasy, ponieważ Wnioskodawca nie planuje umieścić takiego wyświetlacza na stanowisku mycia pojazdów. Zgodnie z zapisem § 18 Rozporządzenia Ministra Finansów z 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, który brzmi: „Podatnicy, prowadząc ewidencję, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany w postaci elektronicznej.″

Kasa, którą Wnioskodawca planuje zastosować będzie miała możliwość przekazywać paragon wyłącznie w postaci elektronicznej na co zezwala zapis w wyżej cytowanym rozporządzeniu. Zdaniem Wnioskodawcy wcześniejsze uzgodnienie z każdym nabywcą, którego obowiązkiem jest zapoznanie się i zaakceptowanie regulaminu korzystania z myjni, takiego sposobu przekazania paragonu (w postaci elektronicznej) spełnia postanowienia § 18 Rozporządzenia Ministra Finansów z 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania i tym samym wypełnia obowiązek przekazania paragonu.

Pytanie

Czy sposób przekazywania paragonu fiskalnego nabywcy w postaci wyświetlenia kodu QR na stanowisku mycia pojazdów, który to kod umożliwia samodzielne pobranie paragonu fiskalnego na urządzenie mobilne nabywcy, jest postępowaniem zgodnym z prawem, a w szczególności z zapisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, w szczególności z § 18 tego Rozporządzenia, opisującym możliwy sposób przekazania paragonu: „Podatnicy, prowadząc ewidencję, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany w postaci elektronicznej”?

Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniach do wniosku

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, w szczególności § 18 tego Rozporządzenia, opisujący możliwy sposób przekazania paragonu nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, jako paragon fiskalny w postaci elektronicznej umożliwia przekazanie paragonu w formie, którą nabywca przed rozpoczęciem usługi zaakceptował, co oznacza, że obie strony uzgodniły sposób przekazania.

Zapisy regulaminu korzystania z usługi samoobsługowego mycia pojazdu w sposób niebudzący wątpliwości informują nabywcę, że przed rozpoczęciem usługi ma obowiązek zapoznać się z regulaminem, a rozpoczęcie płatności za usługę, które jest jednocześnie rozpoczęciem korzystania z usługi (obowiązuje płatność „z góry”) oznacza wyrażenie zgody na zapisy regulaminu. Regulamin zaś, zawiera zapisy, że przekazanie paragonu fiskalnego może zostać zrealizowane wyłącznie poprzez przekazanie w postaci elektronicznej, poprzez zeskanowanie kodu QR. Powyższe oznacza, że nabywca korzystający z usługi uzgodnił z podmiotem świadczącym usługę sposób przekazania paragonu fiskalnego w formie wyświetlenia kodu QR do zeskanowania. Dodatkowo, dla ułatwienia nabywcy korzystającemu z myjni zeskanowania kodu QR, obok wyświetlaczy kodu, będzie umieszczona wyraźna, czytelna informacja, o treści: „Aby pobrać paragon fiskalny, zeskanuj kod QR przed rozpoczęciem płatności”.

Podsumowanie

Zapewniając, w opisany powyżej sposób, możliwość przekazania paragonu fiskalnego nabywcy korzystającemu z usługi samoobsługowego mycia pojazdu, jako podatnik VAT, Spółka spełni obowiązek wynikający z obowiązujących przepisów prawa (w szczególności z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania).

Zdaniem Wnioskodawcy, Nabywca przystępując do rozpoczęcia korzystania z myjni samoobsługowej zapoznał się i zaakceptował regulamin korzystania z myjni, w którym jednoznacznie zapisano, że przekazanie paragonu fiskalnego jest możliwe wyłącznie poprzez pobranie go w postaci elektronicznej. Taki sposób przekazania paragonu jest opisany jako zgodny z prawem w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 26 maja 2020 r. (§ 18) po uzgodnieniu z nabywcą. Uzgodnienie nastąpiło poprzez akceptację regulaminu korzystania z myjni samoobsługowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z  zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.  z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia paragonu w postaci elektronicznej i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.

Stosownie do art. 111b ust. 1-2 ustawy:

Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.

Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 111b ust. 3 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:

1) grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,

2) wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas

- uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.

Od 1 kwietnia 2022 r. obowiązuje nowe brzmienie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2022 r. poz. 619) zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 1 pkt 27 rozporządzenia:

Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do czynności usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Z ww. przepisu rozporządzenia wynika, że podatnicy wykonujący czynności usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym usług wykonywanych przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez usługobiorcę, które przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub w innej formie (bezgotówkowej) – tzn. w systemie bezobsługowym – mogą używać kas mających postać oprogramowania.

Stosownie do art. 111b ust. 3 ustawy, w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 957), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas wirtualnych, określono wymagania techniczne dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz sposób ich używania, w tym m.in. sposób prowadzenia ewidencji oraz sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas.

Zgodnie z § 2 pkt 4, 6, 10, 15 i 33 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

·dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to dokument wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne oraz numer unikatowy, obejmujący paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany i raporty fiskalne;

·dokumencie w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w bazie danych kasy, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych;

·kasie - rozumie się przez to kasę rejestrującą mającą postać oprogramowania;

·paragonie fiskalnym - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży;

·       wystawianiu dokumentu przy użyciu kasy - rozumie się przez to utworzenie i zapis dokumentu w bazie danych kasy, a w przypadku dokumentów w postaci papierowej - także jego wydruk.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

Kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się m.in. na kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.

Jak wynika z § 8 ust. 1 pkt 1, 2 i 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

Podatnicy, prowadząc ewidencję:

·       wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, paragon fiskalny, z zastrzeżeniem § 17;

·w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty):

a)w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy paragon fiskalny, bez jego żądania, z chwilą jej otrzymania,

b)za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy paragon fiskalny, bez jego żądania, niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, jednak nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania;

·zapewniają czytelny wydruk paragonu fiskalnego w postaci papierowej, a w przypadku paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej - jego czytelny widok, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

Paragon fiskalny wystawia się w sposób zapewniający czytelną treść, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży. Paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy towaru lub usługi pozwalającej na jednoznaczną ich identyfikację, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy.

Stosownie do § 16 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

Podatnicy, prowadząc ewidencję, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 17 i § 18.

W myśl § 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

W przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy komponent komunikacyjny kasy nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką, podatnik nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z § 53 ust. 2 pkt 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Ponadto, stosownie do zapisu § 17 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

W przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy komponent komunikacyjny kasy umożliwia komunikację kasy z drukarką, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z § 53 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik w zależności od umożliwienia komunikacji kasy z drukarką nie wystawia (§ 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) lub może nie wystawiać (§ 17 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) paragonu fiskalnego przy zapewnieniu nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie.

Natomiast jak wskazano w § 18 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

Podatnicy, prowadząc ewidencję, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany w postaci elektronicznej.

Jednocześnie należy wskazać na brzmienie § 53 ust. 1-3 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, zgodnie z którym:

1. Komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, może nie umożliwiać komunikacji kasy z drukarką.

2. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką:

1) kasa nie drukuje danych zapisanych w komputerowych systemach ogólnodostępnych;

2) program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

3) kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

a) numer unikatowy,

b) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,

c) datę sprzedaży,

d) numer kolejny paragonu,

e) łączną wartość sprzedaży brutto,

f) łączną wysokość podatku należnego,

g) typ formy płatności,

h) nazwę formy płatności;

4) kasa nie wystawia:

a) raportów fiskalnych dobowych,

b) raportów fiskalnych okresowych,

c) raportu fiskalnego rozliczeniowego,

d) łącznych raportów fiskalnych okresowych,

e) łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,

f) raportów fiskalnych zdarzeń,

g) raportu fiskalnego fiskalizacji,

h) dokumentów niefiskalnych

- w postaci papierowej oraz zapewnia możliwość przesłania tych raportów i dokumentów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku w tych systemach;

5) kasa nie zapewnia wydruku kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

6) kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

7) kasa nie zapewnia wydruku kodu weryfikującego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 33;

8) kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 48 ust. 1 pkt 2;

9) kasa nie udostępnia terminalowi płatniczemu drukarki.

3. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, umożliwia komunikację kasy z drukarką, może ona nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

1) numer unikatowy;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

3) datę sprzedaży;

4) numer kolejny paragonu;

5) łączną wartość sprzedaży brutto;

6) łączną wysokość podatku należnego;

7) typ formy płatności;

8) nazwę formy płatności.

Jak wynika z powyższych przepisów podatnicy prowadząc ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania paragon fiskalny tj. dokument fiskalny lub dokument fiskalny w postaci elektronicznej, potwierdzający dokonanie sprzedaży. W przypadku prowadzenia ewidencji za pomocą ww. kasy podatnik może nie drukować paragonu fiskalnego pod warunkiem zapewnienia nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług. Ponadto podatnik może wystawiać i wydawać nabywcy paragon w postaci elektronicznej, za zgodą nabywcy i w sposób z nim uzgodniony.

Wątpliwości Spółki dotyczą prawidłowości wystawiania i przekazania nabywcom paragonu fiskalnego w postaci kodu QR.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka planuje inwestycję w myjnię samochodową samoobsługową (PKWiU 45.20.30.0). W ww. myjni, w celu ewidencjonowania należności dokonywanej przez nabywcę usługi w bilonie, banknotach lub w formie bezgotówkowej (karty płatnicze oraz płatności BLIK), zainstalowana zostania kasa fiskalna mająca postać oprogramowania.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy należy stwierdzić, że Spółka – świadcząc usługi mycia i czyszczenia samochodów (PKWiU 45.20.30.0) przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez nabywcę, które w systemie bezobsługowym przyjmować będą należność w bilonie, banknocie lub innej formie (bezgotówkowej) - będzie miała obowiązek ewidencjonowania sprzedaży ww. usług za pomocą kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania.

Tym samym Spółka ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, wystawienia i wydania paragonu fiskalnego nabywcy usługi, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 16 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, podatnik wystawia paragon fisklany w postaci papierowej/elektronicznej, z zastrzeżeniem treści § 18 oraz § 17 w zw. z § 53 ww. rozporządzenia.

Analiza ww. przepisów wskazuje również, że wystawienie i wydanie paragonu nabywcy może nastąpić m.in. w postaci elektronicznej, za zgodą nabywcy i w sposób z nim uzgodniony, jeżeli dostawca towaru lub usługi zapewni nabywcy jego czytelny widok umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego paragonu wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania paragonów w formie elektronicznej przez odbiorcę paragonów. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia zgody przez odbiorcę na przesyłanie paragonów w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.

Z opisu sprawy wynika, że na każdym stanowisku myjni znajdować się będzie regulamin usługi samoobsługowego mycia pojazdów, z którego wynikać będzie zapis, że nabywca przed rozpoczęciem korzystania z usługi samoobsługowego mycia pojazdów zobowiązany jest do zapoznania się z jego treścią. W regulaminie będzie informacja, że jedynym możliwym sposobem przekazania paragonu fiskalnego jest pobranie go przez usługobiorcę w postaci elektronicznej poprzez zeskanowanie urządzeniem mobilnym podłączonym do internetu kodu QR zlokalizowanego w widocznym miejscu i czytelnie opisanym, że „aby otrzymać paragon fiskalny zeskanuj kod QR przed rozpoczęciem płatności”. Rozpoczęcie procedury mycia oznacza zaakceptowanie postanowień regulaminu myjni i jednocześnie zgodę na przekazanie paragonu fisklanego w postaci elektronicznej poprzez zeskanowanie kodu QR urządzeniem mobilnym i jego pobranie.

Po zapoznaniu się z regulaminem myjni usługobiorca zainteresowany otrzymaniem paragonu skanuje urządzeniem mobilnym podłączonym do internetu naklejkę z kodem QR. Po zeskanowaniu kodu QR nabywca usługi zostanie przeniesiony do portalu, na którym m.in. wprowadza adres e-mail, na który powinien zostać wysłany link do pobrania paragonu fisklanego i opcjonalnie może wprowadzić nr NIP. Usługobiorca następnie wciska przycisk „Wyślij i rozpocznij płatność za usługę mycia” gdzie dokonuje płatności za tę usługę, a następnie przystępuje do mycia pojazdu. W tym czasie na podany przez nabywcę usługi adres e-mail zostaje przesłany link do pobrania pargonu fisklanego za opłaconą przez nabywcę transakcję mycia. Nabywca bez względu na to, czy jest zainteresowany otrzymaniem paragonu, czy też nie, nie ma możliwości zapoznania się z danymi dotyczącymi sprzedaży na wyświetlaczu kasy, ponieważ Wnioskodawca nie planuje umieszczenia wyświetlacza na satnowisku mycia pojazdów.

Jednocześnie – jak wskazał Wnioskodawca – jeżeli nabywca nie jest zainteresowany przekazaniem (otrzymaniem) paragonu, bezpośrednio po wjeździe na stanowisko mycia przystępuje do płatności za usługę i rozpoczyna mycie pojazdu.

Przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy, kluczowym dla rozstrzygnięcia wątpliwości Wnioskodawcy jest uznanie, czy Wnioskodawca obowiązany przepisami prawa – w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy - wyda nabywcy paragon fiskalny w postaci kodu QR.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w celu skorzystania z myjni zobowiązuje klientów do zapoznania się z jej regulaminem przed skorzystaniem z usługi mycia samochodu. Powyższa czynność nie wymusza jednakże na kliencie obowiązku przejścia przez procedurę skanowania kodu QR w celu uzyskania paragonu fiskalnego dokumentującego świadczoną usługę. Wnioskodawca wyda paragon fiskalny tj. wyśle link do pobrania paragonu fiskalnego, jedynie nabywcom zainteresowanym jego otrzymaniem. Pozostali nabywcy niezainteresowani otrzymaniem paragonu, bezpośrednio po wjeździe na stanowisko mycia przystąpią do płatności za usługę i rozpoczyną mycie samochodu. Ponadto należy zauważyć, że jedynie nabywcy posiadający urządzenie mobilne z podłączeniem do internetu będą mogli pobrać kod QR.

Zatem w opisanych okolicznościach nie można stwierdzić, że Wnioskodawca zapewnia, przez tak skonstruowany regulamin, wydanie paragonu do każdej transakcji.

W konsekwencji, nie zostanie wypełniony warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. nie nastąpi wydanie paragonu fiskalnego każdemu świadczeniobiorcy.

Jeszcze raz podkreślic należy, że to na Wnioskodawcy, jako świadczącym usługę, spoczywa obowiązek wydania każdemu klientowi paragonu. Tym samym Wnioskodawca powinien zapewnić możliwość automatycznego przesyłania np. linku z paragonem klientowi (po zaakceptowaniu np. regulaminu), bez możliwości uzależnienia wydania (przesyłania) tego paragonu od zachowania konkretnego klienta. W przedstawionych okolicznościach to nabywca usługi decyduje czy pobierze kod QR, który w następnym etapie umożliwi mu sprawdzenie prawidłowości dokonanego zakupu tj. paragonu. Tym samym nie można uznać, że opisany sposób przekazywania paragonu fiskalnego nabywcy w postaci wyświetlenia kodu QR spełnia wymagania wynikające z ww. przepisów.

Ponadto przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy należy uznać, że nie nastąpi również wydanie paragonu w postaci elektronicznej, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych.

Zgodnie z brzmieniem § 53 ust. 2 pkt 3 oraz § 53 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych podatnik ewidencjonujący sprzedaż towarów i usług za pomocą kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania może nie drukować, czyli jednocześnie nie wydawać paragonu fisklanego m.in. pod warunkiem, wyświetlenia paragonu przez nie mniej niż 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca nie planuje umieszczenia wyświetlacza na stanowisku mycia pojazdów, co uniemożliwia nabywcy usługi zapoznanie się z danymi dotyczącymi sprzedaży przez wymagany powyższymi przepisami. Ponadto, w celu otrzymania paragonu fiskalnego dotyczącego konkretnej transakcji nabywca musi samodzielnie zeskanować znajdujący się w widocznym miejscu kod QR.

Wnioskodawca, w przypadku opisanej powyżej sytuacji, nie zapewni czytelnego widoku, umożliwiającego nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży, który to warunek wynika z § 8 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych.

Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca – nabywca niezainteresowany otrzymaniem paragonu, może bezpośrednio po wjeździe na stanowisko mycia przystąpić do płatności i rozpocząć mycie samochodu. W związku z czym, w tej sytuacji, nabywca w ogóle nie będzie miał możliwości sprawdzenia prawidłowości dokonanej transakcji, ponieważ w żaden sposób nie otrzyma paragonu fiskalnego jej dotyczącego.

Tym samym Wnioskodawca nie umożliwi usługobiorcy zapoznania się z danymi wskazanymi w § 53 ust. 2 pkt 3 oraz § 53 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, przez czas w nich wskazany. Nie nastąpi zatem wydanie paragonu, o którym mowa w § 16 tego rozporządzenia z zastrzeżeniem treści § 18 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych.

Stanowisko Spółki dotyczące przekazywania paragonu fiskalnego na warunkach opisanych we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).