Braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.339.2022.1.KK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.339.2022.1.KK

Temat interpretacji

Braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Ochotnicza Straż Pożarna w (…) z siedzibą w (…) jest Stowarzyszeniem nie będącym podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Ochotnicza Straż Pożarna w (…) nie jest jednostką budżetową Gminy (…).

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, która aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, sportowym społeczności wsi i regionu oraz nie prowadzi działalności gospodarczej i realizuje wyłącznie zadania statutowe.

Ochotnicza Straż Pożarna w (…) złożyła 23 grudnia 2020 r. wniosek do Lokalnej Grupy Działania (…) o dofinansowanie projektu pn. „…” w ramach działania 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, przedsięwzięcie 1.1.1 Infrastruktura turystyczna i/lub rekreacyjna.

Operacja dotyczy modernizacji ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej i kulturalnej jaką jest pomost widokowy i molo przy zbiorniku wodnym „A”.

Problemem jest stara i zagrażająca życiu i zdrowiu korzystających infrastruktura rekreacyjna znajdująca się na zbiorniku wodnym „A”, dlatego Stowarzyszenie postanowiło złożyć projekt na modernizację i poprawienie bezpieczeństwa poprzez wymianę starych elementów i modernizację tej infrastruktury.

Za całkowitą realizację projektu odpowiada Ochotnicza Straż Pożarna w (…), która nie osiągnie z tytułu realizacji zadania żadnych dochodów, w związku z tym będą to czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Projekt realizowany jest od dnia podpisania umowy czyli 8 lipca 2021 r. do 30 września 2022 r.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki na wykonanie zadania będą wystawione na Ochotniczą Straż Pożarną w (...).

Celami Stowarzyszenia zgodnie ze statutem są m.in. prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom, działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, działalność na rzecz rozwoju turystyki i krajoznawstwa, działanie na rzecz rozwoju kultury fizycznej i sportu, działalność na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, edukacji, oświaty i wychowania.

Wszystkie zadania statutowe mają charakter nieodpłatny, w związku z tym nie są świadczone usługi, które podlegają pod ustawę o podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Projekt ma charakter „non-profit”, a więc nie zakłada uzyskania jakichkolwiek przychodów podlegających opodatkowaniu.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność. Stosowny dokument z Izby Skarbowej umożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany. Jednym z załączników do wniosku o płatność jest oświadczenie o kwalifikowalności VAT, które musi być podparte interpretacją indywidualną.

Jednocześnie Gmina (…) wyraziła zgodę na realizację zadania na działce należącej do Gminy, przez Stowarzyszenie, składając stosowne oświadczenie do wniosku o dofinansowanie projektu.

Realizacja ww. projektu będzie sfinansowana ze środków wspólnotowych – środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Obszarów Wiejskich, środków krajowych – środki z Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa oraz ze środków Ochotniczej Straży Pożarnej w (…).

Interpretacja podatkowa jest niezbędna w celu rozliczenia dofinansowania w ramach poddziałania 19.2 do Biura Rozwoju Regionalnego w (…), Biura Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich. Sprawa, którą Wnioskodawca opisuje, nie jest w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej ani celno-skarbowej.

Pytanie

Czy w odniesieniu do realizacji operacji w ramach działania 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, przedsięwzięcie 1.1.1 Infrastruktura turystyczna i/lub rekreacyjna, Ochotnica Straż Pożarna w (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie lub zwrot podatku należnego zależy od związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wszystkie działania Ochotniczej Straży Pożarnej w (…) są nieodpłatne, a nabyte towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Oznacza to, że przyznana pomoc w ramach działania 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, przedsięwzięcie 1.1.1 Infrastruktura turystyczna i/lub rekreacyjna, nie będzie wykorzystywana do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT. W związku z tym Ochotnicza Straż Pożarna w (…) nie ma prawa do odliczania podatku VAT zarówno w części jak i całości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W oparciu o treść art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 ze zm.):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna w (...) z siedzibą w (...) jest Stowarzyszeniem nie będącym podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Ochotnicza Straż Pożarna w (...) złożyła 23 grudnia 2020 r. wniosek do Lokalnej Grupy Działania Region (…) o dofinansowanie projektu pn. „…” w ramach działania 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, przedsięwzięcie 1.1.1 Infrastruktura turystyczna i/lub rekreacyjna.

Operacja dotyczy modernizacji ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej i kulturalnej jaką jest pomost widokowy i molo przy zbiorniku wodnym „A”.

Za całkowitą realizację projektu odpowiada Ochotnicza Straż Pożarna w (...), która nie osiągnie z tytułu realizacji zadania żadnych dochodów, w związku z tym będą to czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Projekt realizowany jest od dnia podpisania umowy czyli 8 lipca 2021 r. do 30 września 2022 r.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki na wykonanie zadania będą wystawione na Ochotniczą Straż Pożarną w (...).

Celami Stowarzyszenia zgodnie ze statutem są m.in. prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom, działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, działalność na rzecz rozwoju turystyki i krajoznawstwa, działanie na rzecz rozwoju kultury fizycznej i sportu, działalność na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, edukacji, oświaty i wychowania.

Wszystkie zadania statutowe mają charakter nieodpłatny, w związku z tym nie świadczone są usługi, które podlegają pod ustawę od podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Projekt ma charakter „non-profit”, a więc nie zakłada uzyskania jakichkolwiek przychodów podlegających opodatkowaniu.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z wydatkami na realizację projektu pn. „…”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podkreślić należy, że art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna w (...) nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z tytułu realizacji zadania OSP nie osiągnie żadnych dochodów, w związku z tym będą to czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Projekt ma charakter „non-profit”, a więc nie zakłada uzyskania jakichkolwiek przychodów podlegających opodatkowaniu. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie są spełnione, w konsekwencji nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Podsumowując, nie mają Państwo prawa do odliczenia w całości ani w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. …” w ramach działania 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, przedsięwzięcie 1.1.1 Infrastruktura turystyczna i/lub rekreacyjna.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).