Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług call center (porady telefonicznej). - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.482.2022.2.JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.482.2022.2.JK

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług call center (porady telefonicznej).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług call center (porady telefonicznej).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 grudnia 2022 r. (wpływ 7 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest częścią grupy międzynarodowej. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W 2021 r. Spółka przekształciła się ze spółki komandytowej w spółkę jawną.

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników (PKD 78.10.Z). Niniejsza działalność obejmuje działalność w zakresie:

1)pozyskiwania ofert pracy,

2)poszukiwania pracowników oraz kierowania ich do pracy, przy czym osoby te nie są pracownikami urzędu/agencji pracy.

Spółka prowadzi również działalność, w ramach której świadczy m.in. usługi opieki nad osobami w podeszłym wieku oraz osobami niepełnosprawnymi (wg PKD 88.10.Z, 88.9, 87.10.30.Z, 87.30.Z, 87.90.Z,), tj. pomoc społeczna bez zakwaterowania i z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską, pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem.

W ramach swojej działalności (w ramach grupy) Spółka oferuje również usługi call center (porady telefoniczne), świadcząc tego typu usługę bezpośrednio na rzecz zainteresowanych osób z Niemiec, jednak za pośrednictwem i na zlecenie niemieckiego podmiotu (dalej: „Kontrahent”).

Kontrahent świadczy na terytorium Niemiec usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku.

Proces świadczenia przez Wnioskodawcę usługi call center wygląda następująco:

1)zainteresowani z Niemiec dzwonią pod niemiecki numer telefonu, aby uzyskać poradę w zakresie opieki i w razie potrzeby zorganizować opiekunkę – porada obejmuje:

a)organizowanie usług prorodzinnych i domowych jako oferty wsparcia w życiu codziennym,

b)analizę indywidualnych potrzeb opiekuńczych,

c)pośrednictwo w świadczeniu usług opiekuńczych i pielęgnacyjnych,

d)udzielanie informacji i porad w zakresie usług dla osób wymagających opieki i opiekunów,

e)pomoc i wsparcie w radzeniu sobie z ogólną korespondencją i wymaganiami dotyczącymi aplikacji,

f)wsparcie w organizowaniu pomocy, takiej jak: posiłki, zakupy, usługi przewozowe, wyjazdy do urzędów lub na sprawunki, opieka nad zwierzętami domowymi itp.,

g)wskazówki dotyczące korzystania z pomocy,

h)mediacja konkretnych ofert pomocy w zależności od indywidualnych potrzeb,

i)doradztwo w zakresie uprawnień i usług,

j)towarzyszenie w opiece, udzielanie informacji i odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki opieki w celu wspierania niezależności i samostanowienia w organizacji ich codziennej opieki,

k)zorganizowanie opiekunów, tzw. opieki całodobowej w środowisku domowym,

l)poradnictwo w nagłych sytuacjach kryzysowych,

m)pomoc w dochodzeniu roszczeń z tytułu usług opiekuńczych;

2)niemieckie akredytowane służby opiekuńcze zakontraktowały Wnioskodawcę do pomocy w powyższych czynnościach i przekazują część połączeń do Polski lub przydzielają rodzinom konkretne polskie osoby kontaktowe;

3)pracownicy Wnioskodawcy świadczą wszystkie wyżej wymienione usługi bezpośrednio zainteresowanym – ale wyłącznie telefonicznie.

Do zadań polskich pracowników Wnioskodawcy w szczególności należy wykonywanie następujących usług, w formie porad telefonicznych, w zakresie następujących zagadnień:

a)pomocy społecznej z zakwaterowaniem i zapewnieniem opieki pielęgniarskiej,

b)pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,

c)pozostałej pomocy społecznej z zakwaterowaniem,

d)pomocy społecznej bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,

e)pozostałej pomocy społecznej bez zakwaterowania,

f)pośrednictwa w usługach prorodzinnych i domowych jako oferty wsparcia w życiu codziennym,

g)analizy indywidualnych potrzeb w zakresie opieki,

h)organizacji usług opiekuńczych i pielęgnacyjnych,

i)zapewnienia informacji i doradztwa w zakresie usług dla osób wymagających opieki i opiekunów,

j)pomocy i wsparcia w załatwianiu ogólnej korespondencji i wymagań dotyczących sporządzania określonych wniosków w zakresie otrzymania pomocy społecznej,

k)wsparcia w organizowaniu pomocy, takiej jak: posiłki, zakupy, usługi przewozowe, wizyty w urzędach lub załatwianie spraw, opieka nad zwierzętami domowymi itp.,

l)skierowania do korzystania z pomocy i urządzeń,

m)mediacji konkretnych ofert pomocy w zależności od indywidualnych potrzeb,

n)doradztwa w zakresie uprawnień i usług,

o)towarzyszenia w opiece, udzielanie informacji i odpowiedzi na pytania dotyczące przedmiotu opieki w celu promowania niezależności i samostanowienia w organizacji ich codziennej opieki,

p)zorganizowaniu opiekunów, tzw. „opieki całodobowej” w środowisku domowym,

q)doradztwa w nagłych sytuacjach kryzysowych,

r)pomocy w korzystaniu z usług opiekuńczych,

s)informacji i doradztwa,

t)24-godzinnej dostępności w nagłych przypadkach.

Doprecyzowanie opisu sprawy

1.W odpowiedzi na pytanie:

Czy usługi świadczone przez Państwa, objęte zakresem pytania stanowią:

a)usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,

b)usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

c)usługi ściśle związane z ww. usługami?

Wnioskodawca wskazał:

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę objęte zakresem pytania w nim przedstawionego nie stanowią:

a) usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,

b) usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

c) usług ściśle związanych z ww. usługami.

Wyżej wskazane przesłanki dotyczą zwolnienia przedstawionego w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, natomiast Spółka w przedstawionym pytaniu zapytała o możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, który dotyczy usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczonych w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną – czyli usług, które Spółka świadczy.

2.W odpowiedzi na pytanie:

Czy w związku z opisanymi we wniosku usługami call center (porad telefonicznych) działają/będą działać Państwo jako:

a)regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, rodzinny dom pomocy, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej,

b)wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

-dom pomocy społecznej prowadzony przez podmiot posiadający zezwolenie wojewody,

-placówka opiekuńczo-wychowawcza lub ośrodek adopcyjno-opiekuńczy,

c)placówka specjalistycznego poradnictwa,

d)inna niż wymienione w lit. a-c placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisana do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e)specjalistyczny ośrodek wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie?

Wnioskodawca wskazał:

Spółka nie działa i nie będzie działać jako jeden z podmiotów wymienionych w lit. a)-e) w związku z świadczonymi przez nią usługami call center. Podobnie jak powyżej i zgodnie z tym co Wnioskodawca opisał we Wniosku – są to przesłanki do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, nie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

3.W odpowiedzi na pytanie:

Czy świadczone przez Państwa usługi call center (porad telefonicznych) są/będą wykonywane w miejscu zamieszkania osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku, nad którymi sprawowana będzie opieka?

Wnioskodawca wskazał:

Świadczone przez Spółkę usługi call center są/będą świadczone w miejscu zamieszkania osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i osób w podeszłym wieku, nad którymi jest/będzie sprawowana opieka.

4.W odpowiedzi na pytanie:

Czy świadczone przez Państwa usługi call center (porad telefonicznych) są/będą ściśle związane ze świadczonymi przez Państwa na rzecz podopiecznych usługami opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania?

Wnioskodawca wskazał:

Świadczone przez Spółkę usługi call center są/będą ściśle związane z usługami świadczonymi przez Spółkę na rzecz podopiecznych dla osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i osób w podeszłym wieku w ich miejscu zamieszkania.

5.W odpowiedzi na pytanie:

Na czyją rzecz (zaineresowanego podmiotu będącego osobą fizyczną czy niemieckiego podmiotu) wystawiają/będą wystawiać Państwo faktury, bądź inne dokumenty sprzedaży dokumentujące ww. usługi?

Wnioskodawca wskazał:

Wnioskodawca wystawia/będzie wystawiać faktury dla niemieckiego podmiotu z grupy. Wnioskodawca wykonuje czynności jako podwykonawca niemieckiego podmiotu bezpośrednio na rzecz finalnego odbiorcy usługi.

6.W odpowiedzi na pytanie:

Czy niemiecki kontrahent, na rzecz którego świadczą/będą świadczyć Państwo ww. usługi posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju (Polski) czy na terytorium innego państwa?

Wnioskodawca wskazał:

Niemiecki kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec. Siedziba podmiotu mieści się w A.

W odpowiedzi na pytanie:

Czy świadczą/będą świadczyć Państwo usługi będące przedmiotem zapytania dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się na terytorium kraju (Polski)?

Wnioskodawca wskazał:

Obecnie usługi Spółki nie są świadczone na rzecz stałej placówki w Polsce. Niemniej jednak Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości usługi mogą być świadczone także na terytorium Polski.

Pytania

1.Czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, które obejmują m.in. usługi porad telefonicznych/call center, świadczone przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz niemieckich świadczeniobiorców, ale na zlecenie niemieckiego kontrahenta, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 17, ust. 17a ustawy o VAT?

2.Czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, które obejmują m.in. usługi porad telefonicznych/call center, świadczone przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz niemieckich świadczeniobiorców, ale na zlecenie niemieckiego kontrahenta, będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 17, ust. 17a ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Usługi świadczone przez Spółkę korzystają ze zwolnienia z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 17, ust. 17a ustawy o VAT.

Ad 2.

Usługi świadczone przez Spółkę będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 17, ust. 17a ustawy o VAT.

Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której m.in. świadczy usługi opieki nad osobami w podeszłym wieku oraz osobami niepełnosprawnymi, tj. pomoc społeczna bez zakwaterowania i z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

W ramach usług opiekuńczych wykonywane są m.in. następujące czynności: pomoc przy czynnościach związanych ze wsparciem w organizowaniu pomocy, takiej jak: posiłki, zakupy, usługi przewozowe, wizyty w urzędach lub załatwianie spraw, opieka nad zwierzętami domowymi itp., skierowanie do korzystania z pomocy i urządzeń, mediacja konkretnych ofert pomocy w zależności od indywidualnych potrzeb, doradztwo w zakresie uprawnień i usług, towarzyszenie w opiece, udzielanie informacji i odpowiedzi na pytania dotyczące przedmiotu opieki w celu promowania niezależności i samostanowienia w organizacji ich codziennej opieki, zorganizowanie opiekunów, tzw. „opieki całodobowej” w środowisku domowym, doradztwo w nagłych sytuacjach kryzysowych, pomoc w korzystaniu z usług opiekuńczych. Usługi opieki są wykonywane w miejscu zamieszkania osób starszych i niepełnosprawnych.

Wnioskodawca wykonuje powyżej opisane czynności jako podwykonawca niemieckiego podmiotu bezpośrednio na rzecz finalnego odbiorcy usługi.

W ocenie Spółki, w kontekście powyżej przedstawionych okoliczności sprawy, należy przyjąć ogólne zasady opodatkowania przewidziane dla usług polegających na opiece nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami w podeszłym wieku, które wykonywane będą w domu podopiecznego.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku w art. 43 ustawy o VAT.

Ponadto Spółka wskazała, że nie jest podmiotem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy rozpatrywać ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a)regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b)wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

-domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

-placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c)placówki specjalistycznego poradnictwa,

d)inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e)specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Ustawa o VAT oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb, strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś, dozór, piecza, kuratela (...)”.

Natomiast na gruncie ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2268), można doszukiwać się definiowania pojęcia pomocy społecznej (do której jest odniesienie w zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, nie pkt 23).

Zgodnie z art. 2 i 3 niniejszej ustawy:

Art. 2

1.Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

2.Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Art. 3

1.Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

2.Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

3.Rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy.

4.Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej.

Dlatego też, w obliczu definicji opieki w znaczeniu językowym, w ocenie Wnioskodawcy, świadczy on tego rodzaju opiekę, co wynika z przedstawionego stanu faktycznego /zdarzenia przyszłego złożonego wniosku. W szczególności:

·Wnioskodawca, za pomocą swoich pracowników, wykonuje świadczenia bezpośrednio na rzecz osób zainteresowanych otrzymaniem wsparcia, pomimo że formalnie Wnioskodawca jest podwykonawcą innego podmiotu niemieckiego z grupy.

·Osoby zainteresowane wsparciem to osoby niepełnosprawne, przewlekle chore, a także osoby w podeszłym wieku.

·Usługi są wykonywane w miejscu zamieszkania osób, należących do wskazanych powyżej grup (z uwagi na niematerialny charakter tych usług oraz fakt, że odbiorcą usług jest formalnie niemiecki podmiot, a praktycznie osoby starsze w Niemczech, miejscem świadczenia usług jest terytorium Niemiec, czyli miejsce gdzie korzystający z usług mają miejsce zamieszkania).

·Wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenia mieszczą się w ramach czynności „opieki”.

Konsekwentnie, Spółce powinno przysługiwać zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy o VAT:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wnioskodawca wskazał, że analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez dany podmiot usług w zakresie świadczenia usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania – należy w pierwszej kolejności zbadać, czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, ponieważ w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia, bądź nie, warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, gdyż odnosi się on do usług świadczonych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT.

Analizując powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. (usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

W ocenie Wnioskodawcy, nie spełnia on przesłanek zwolnienia wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 22 w związku z ust. 17 i 17a ustawy o VAT, a co za tym idzie nie może korzystać z niniejszego zwolnienia.

Odnosząc się do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, należy wskazać, że powyższym zwolnieniem są objęte usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, że świadczone przez Spółkę usługi polegające na sprawowaniu nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu zamieszkania takich osób, świadczone na rzecz kontrahenta, którego Wnioskodawca jest podwykonawcą, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Jednocześnie w ocenie Spółki, bez znaczenia dla możliwości skorzystania z ww. zwolnienia od podatku jest okoliczność, że Spółka wykonuje ww. usługi jako podwykonawca, gdyż realizuje ona usługi opieki domowej w stosunku do podopiecznego w miejscu jego zamieszkania, z którym kontrahent (opiekunki) zawierają umowę o świadczenie usług opisanych we wniosku.

Odnosząc się do przepisu art. 43 ust. 17 pkt 1 i 2 ustawy o VAT należy zauważyć, iż wyłączenia w nich zawarte nie powinny znaleźć zastosowania w niniejszej sprawie. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są niezbędne do wykonania usługi podstawowej (usługi opieki świadczonej przez kontrahenta).

Zdaniem Wnioskodawcy, pomiędzy jego usługą a usługą świadczoną przez kontrahenta istnieje związek przyczynowo-skutkowy, tj. bez usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę niemożliwe byłoby wykonanie usługi głównej (podstawowej) przez kontrahenta. Kontrahent nie posiadając informacji o potrzebach finalnego odbiorcy nie może de facto wykonywać swoich usług opieki. Poza tym kontrahent nie posiada technicznych możliwości do wykonywania samodzielnie usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdzie zastosowanie przesłanka art. 43 ust. 17 pkt 1 ustawy o VAT.

Odnosząc się z kolei do pkt 2 ust. 17 art. 43 ustawy o VAT, Spółka wskazała, że celem Wnioskodawcy nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, poprzez działalność konkurencyjną wykonywaną w stosunku do podmiotów niekorzystających z takiego zwolnienia. Dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonej usługi jest jednym z głównych źródeł dochodów Spółki, i dochód ten nie jest osiągany poprzez działalność konkurencyjną. Spółka nie prowadzi działalności konkurencyjnej w stosunku do podmiotów, które nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia.

Ponadto Wnioskodawca zauważył, że zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stosuje się razem z przepisem ust. 17a art. 43 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu zwolnienie z ust. 1 pkt 23 ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. W ustawie o VAT brak jest definicji usług ściśle związanych z usługą podstawową. Wydaje się jednak, że do tych usług można zaliczyć usługi realizowane przez podwykonawców (przez Wnioskodawcę), stanowiące istotę usługi podstawowej, czyli np. usługę opiekuńczą.

Jak już wskazano powyżej usługa realizowana przez Wnioskodawcę jest ściśle związana z usługami świadczonymi przez kontrahenta, tzn. że jest ona niezbędna do wykonania usługi podstawowej (usługi opieki).

Zwrócić należy uwagę na rozstrzygnięcia organów podatkowych wydanych w podobnych stanach faktycznych, przykładowo w interpretacji z 3 stycznia 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3. 4012.389.2019.3.MK:

„W sytuacji opisanej we wniosku, Wnioskodawca będzie nabywał od Pośrednika Usługi Opieki Zastępczej, do których będą należeć m.in. pomoc przy codziennych czynnościach życiowych, sprzątaniu, gotowaniu, praniu, robieniu zakupów, pomoc przy codziennej higienie. W tym kontekście usługi opiekuńcze nabyte przez Wnioskodawcę, na które składa się szereg drobnych czynności, których celem jest zaspokojenie podstawowych potrzeb osób starszych, tak aby mogły samodzielnie funkcjonować we własnym domu polegają na dbaniu o te osoby, co tym samym wypełnia słownikową definicję usług opiekuńczych, a zatem usługi te winny korzystać ze zwolnienia od opodatkowania, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Jednocześnie, bez znaczenia dla możliwości skorzystania ze zwolnienia jest okoliczność, że Wnioskodawca zamierza podzlecać wykonanie usług opiekuńczych innemu podmiotowi (Pośrednikowi), który jako podwykonawca, będzie wykonywał usługi opiekuńcze w stosunku do wskazanego przez Wnioskodawcę podopiecznego. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nabywa usługę opiekuńczą od Pośrednika w celu jej dalszej odsprzedaży podopiecznemu, to należy uznać, że Wnioskodawca działając we własnym imieniu, nabywa usługę na rachunek swojego klienta, a tym samym Wnioskodawca otrzymał i wyświadczył jednocześnie usługę opiekuńczą”.

Podobnie w interpretacji z 7 października 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.617.2021. 1.MB, Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej wskazał, że:

„Odnosząc się natomiast do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, należy wskazać, że powyższym zwolnieniem są objęte usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na sprawowaniu nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu zamieszkania takich osób, które świadczone będą na rzecz kontrahenta, którego podwykonawcą będzie Wnioskodawca, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Jednocześnie, bez znaczenia dla możliwości skorzystania z ww. zwolnienia od podatku jest okoliczność, że Wnioskodawca wykonuje ww. usługi jako podwykonawca, bowiem Wnioskodawca wykonuje ww. usługi opieki domowej w stosunku do podopiecznego w miejscu jego zamieszkania, z którym kontrahent zawiera umowę o świadczenie usług opisanych we wniosku”.

Podobne stanowiska znajdują się w poniższych interpretacjach indywidualnych:

·interpretacja indywidualna z 22 kwietnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012. 95.2021. 2.AS,

·interpretacja indywidualna z 11 kwietnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.80.2022. 1.MB,

·interpretacja indywidualna z 10 stycznia 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.770.2021. 2.MB,

·interpretacja indywidualna z 13 września 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.566. 2021.1.MSU,

·interpretacja indywidualna z 28 lipca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.379.2021. 1.MC.

Wnioskodawca nadmienił, iż źródłem zwolnień z art. 43 ust. 1 pkt 22 i 23 (w szczególności pkt 23) ustawy o VAT jest Dyrektywa 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.; dalej jako: „Dyrektywa VAT”).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit g) i h) Dyrektywy VAT państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

g)świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie;

h)świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

W opinii Wnioskodawcy usługi przez niego świadczone mieszczą się w zakresie zwolnienia przepisu art. 132 ust. 1 lit. g) Dyrektywy VAT w związku z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Ponadto należy mieć na uwadze, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę na terytorium Niemiec korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości iż w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Spółka może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 23 w związku z ust. 17 i 17a ustawy o VAT. Zdaniem Spółki, spełnia ona zarówno przesłanki podmiotowe jak i przedmiotowe. Jeżeli chodzi o zakres podmiotowy to po pierwsze Spółka nie jest jednym z podmiotów z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, a po drugie świadczy usługi jako podwykonawca na rzecz osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku. Tym samym zakres podmiotowy należy uznać za spełniony. Odnosząc się z kolei do zakresu przedmiotowego, zdaniem Spółki, usługi przez nią świadczone mieszczą się w pojęciu szeroko rozumianej opieki, i należy uznać że są świadczone w miejscu zamieszkania podopiecznych czy też osób niepełnosprawnych. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Spółkę usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej kontrahenta (opieka) i są ściśle z nią związane, tj. bez usługi Wnioskodawcy wykonanie usługi przez kontrahenta byłoby utrudnione bądź niemożliwe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług oraz odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a)regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

-wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

-domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

b)placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c)placówki specjalistycznego poradnictwa,

d)inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e)specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Zatem warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Stosowanie do art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Zwalnia się od podatku sługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb; strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś; dozór, piecza, kuratela (…)”.

Jak wynika z art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast art. 43 ust. 17a ustawy wskazuje, że:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez dany podmiot usług w zakresie opieki domowej nad osobami w podeszłym wieku, osobami niepełnosprawnymi lub wymagającymi pomocy w codziennym funkcjonowaniu z innych powodów – świadczonych w miejscu ich zamieszkania – należy w pierwszej kolejności zbadać, czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia bądź nie, warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, bowiem odnosi się on do usług świadczonych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Spółka nie posiada statusu podmiotu wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, w związku z tym świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ nie została spełniona przesłanka podmiotowa określona w tym przepisie, na podstawie której możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku.

Odnosząc się natomiast do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, należy wskazać, że powyższym zwolnieniem są objęte usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest częścią grupy międzynarodowej. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników (PKD 78.10.Z).

Spółka prowadzi również działalność, w ramach której świadczy m.in. usługi opieki nad osobami w podeszłym wieku oraz osobami niepełnosprawnymi (wg PKD 88.10.Z, 88.9, 87.10.30.Z, 87.30.Z, 87.90.Z,), tj. pomoc społeczna bez zakwaterowania i z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską, pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem.

W ramach swojej działalności, Spółka oferuje również usługi call center (porady telefoniczne), świadcząc tego typu usługę bezpośrednio na rzecz zainteresowanych osób z Niemiec, jednak za pośrednictwem i na zlecenie niemieckiego podmiotu (kontrahenta).

Kontrahent świadczy na terytorium Niemiec usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku.

Proces świadczenia przez Wnioskodawcę usługi call center wygląda następująco:

1)zainteresowani z Niemiec dzwonią pod niemiecki numer telefonu, aby uzyskać poradę w zakresie opieki i w razie potrzeby zorganizować opiekunkę – porada obejmuje:

a)organizowanie usług prorodzinnych i domowych jako oferty wsparcia w życiu codziennym,

b)analizę indywidualnych potrzeb opiekuńczych,

c)pośrednictwo w świadczeniu usług opiekuńczych i pielęgnacyjnych,

d)udzielanie informacji i porad w zakresie usług dla osób wymagających opieki i opiekunów,

e)pomoc i wsparcie w radzeniu sobie z ogólną korespondencją i wymaganiami dotyczącymi aplikacji,

f)wsparcie w organizowaniu pomocy, takiej jak: posiłki, zakupy, usługi przewozowe, wyjazdy do urzędów lub na sprawunki, opieka nad zwierzętami domowymi itp.,

g)wskazówki dotyczące korzystania z pomocy,

h)mediacja konkretnych ofert pomocy w zależności od indywidualnych potrzeb,

i)doradztwo w zakresie uprawnień i usług,

j)towarzyszenie w opiece, udzielanie informacji i odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki opieki w celu wspierania niezależności i samostanowienia w organizacji ich codziennej opieki,

k)zorganizowanie opiekunów, tzw. opieki całodobowej w środowisku domowym,

l)poradnictwo w nagłych sytuacjach kryzysowych,

m)pomoc w dochodzeniu roszczeń z tytułu usług opiekuńczych;

2)niemieckie akredytowane służby opiekuńcze zakontraktowały Wnioskodawcę do pomocy w powyższych czynnościach i przekazują część połączeń do Polski lub przydzielają rodzinom konkretne polskie osoby kontaktowe;

3)pracownicy Wnioskodawcy świadczą wszystkie wyżej wymienione usługi bezpośrednio zainteresowanym – ale wyłącznie telefonicznie.

Do zadań polskich pracowników Wnioskodawcy w szczególności należy wykonywanie następujących usług, w formie porad telefonicznych, w zakresie następujących zagadnień:

a)pomocy społecznej z zakwaterowaniem i zapewnieniem opieki pielęgniarskiej,

b)pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,

c)pozostałej pomocy społecznej z zakwaterowaniem,

d)pomocy społecznej bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych,

e)pozostałej pomocy społecznej bez zakwaterowania,

f)pośrednictwa w usługach prorodzinnych i domowych jako oferty wsparcia w życiu codziennym,

g)analizy indywidualnych potrzeb w zakresie opieki,

h)organizacji usług opiekuńczych i pielęgnacyjnych,

i)zapewnienia informacji i doradztwa w zakresie usług dla osób wymagających opieki i opiekunów,

j)pomocy i wsparcia w załatwianiu ogólnej korespondencji i wymagań dotyczących sporządzania określonych wniosków w zakresie otrzymania pomocy społecznej,

k)wsparcia w organizowaniu pomocy, takiej jak: posiłki, zakupy, usługi przewozowe, wizyty w urzędach lub załatwianie spraw, opieka nad zwierzętami domowymi itp.,

l)skierowania do korzystania z pomocy i urządzeń,

m)mediacji konkretnych ofert pomocy w zależności od indywidualnych potrzeb,

n)doradztwa w zakresie uprawnień i usług,

o)towarzyszenia w opiece, udzielanie informacji i odpowiedzi na pytania dotyczące przedmiotu opieki w celu promowania niezależności i samostanowienia w organizacji ich codziennej opieki,

p)zorganizowaniu opiekunów, tzw. „opieki całodobowej” w środowisku domowym,

q)doradztwa w nagłych sytuacjach kryzysowych,

r)pomocy w korzystaniu z usług opiekuńczych,

s)informacji i doradztwa,

t)24-godzinnej dostępności w nagłych przypadkach.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie stanowią:

a) usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej;

b) usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

c) usług ściśle związanych z ww. usługami.

Wnioskodawca wskazał, że nie działa i nie będzie działać jako jeden z podmiotów wymienionych w art. 43 ust, 1 pkt 22 lit. a-e ustawy w związku ze świadczonymi przez niego usługami call center.

Świadczone przez Spółkę usługi call center są/będą świadczone w miejscu zamieszkania osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i osób w podeszłym wieku, nad którymi jest/będzie sprawowana opieka.

Świadczone przez Spółkę usługi call center są/będą ściśle związane z usługami świadczonymi przez Spółkę na rzecz podopiecznych dla osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i osób w podeszłym wieku w ich miejscu zamieszkania.

Wnioskodawca wystawia/będzie wystawiać faktury dla niemieckiego podmiotu. Wnioskodawca wykonuje czynności jako podwykonawca niemieckiego podmiotu bezpośrednio na rzecz finalnego odbiorcy usługi.

Niemiecki kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec. Obecnie usługi Spółki nie są świadczone na rzecz stałej placówki w Polsce.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, które polegają na udzielaniu porad telefonicznych/call center, świadczone bezpośrednio na rzecz niemieckich świadczeniobiorców, ale na zlecenie niemieckiego kontrahenta, korzystają/będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 17 i ust. 17a ustawy.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zatem w pierwszej kolejności należy ustalić czy świadczone przez Spółkę usługi polegające na udzielaniu porad telefonicznych/call center, świadczone na zlecenie niemieckiego kontrahenta podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

Regulacje prawne w zakresie określania miejsca świadczenia usług, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

W myśl art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powołany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Użyta w przedmiotowym przepisie nazwa „podatnik” odnosi się w zasadzie do „przedsiębiorcy” prowadzącego działalność gospodarczą.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powołanych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na udzielaniu porad telefonicznych/call center, na zlecenie niemieckiego podmiotu, który posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec. Spółka wystawia/będzie wystawiać faktury dla niemieckiego podmiotu. Wnioskodawca wykonuje czynności jako podwykonawca niemieckiego podmiotu bezpośrednio na rzecz finalnego odbiorcy usługi. Usługi Spółki nie są świadczone na rzecz stałej placówki w Polsce.

Zatem, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na udzielaniu porad telefonicznych/call center na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy. Nabywca usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest podatnikiem niemieckim, posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej (Niemcy), a usługi te nie są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika (kontrahenta niemieckiego) w Polsce. Jednocześnie przepisy art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy nie przewidują szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia dla ww. usług polegających na udzielaniu porad telefonicznych/call center, gdy ich nabywcą jest podmiot będący podatnikiem, w rozumieniu art. 28a ustawy. Tym samym, miejsce opodatkowania ww. usług polegających na udzielaniu porad telefonicznych/call center świadczonych na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, w myśl której miejscem świadczenia (opodatkowania) tej usługi jest terytorium państwa, w którym kontrahent (pomiot niemiecki) ma siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Niemiec.

Oznacza to, że dla usług polegających na udzielaniu porad telefonicznych/call center świadczonych przez Spółkę na rzecz podatnika niemieckiego zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT będzie nabywca usług, czyli kontrahent z Niemiec, na podstawie przepisów obowiązujących na terenie Niemiec. W związku z powyższym w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT ww. usług przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.

Zatem, skoro w analizowanej sprawie to nabywca usług (tj. kontrahent niemiecki) winien dokonać stosownego rozliczenia świadczonych przez Spółkę usług polegających na udzielaniu porad telefonicznych/call center, adekwatnie do przepisów obowiązujących na terenie Niemic to tut. organ interpretacyjny nie posiada legitymacji prawnej do dokonywania interpretacji stosowania zwolnień od podatku na terytorium Niemiec.

Podsumowując, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, polegające na udzielaniu porad telefonicznych/call center, świadczone bezpośrednio na rzecz niemieckich świadczeniobiorców, ale na zlecenie niemieckiego kontrahenta, na rzecz którego Wnioskodawca wystawia fakturę

-nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 17 i 17a ustawy,

-nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 17 i 17a ustawy, gdyż

miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest/będzie terytorium Niemiec, w związku z czym usługi te nie podlegają/nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniając całościowo jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Zatem powołane interpretacje indywidualne nie mogą mieć wpływu na ocenę prawną rozpatrzonej sprawy.

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).