Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej płatności za usługi organizacji transportu zbiorowego świadczonych na rzecz osób f... - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.199.2022.3.MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.199.2022.3.MS

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej płatności za usługi organizacji transportu zbiorowego świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym w zakresie sprzedaży biletów za bagaż oraz zwierzęta za pośrednictwem Aplikacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej płatności za usługi organizacji transportu zbiorowego świadczonych przez Państwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym w zakresie sprzedaży biletów za bagaż oraz zwierzęta za pośrednictwem Aplikacji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 lipca 2022 r. (wpływ 5 lipca 2022 r.) oraz pismem z dnia 12 lipca 2022 r. (wpływ 13 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jesteście Państwo podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie zarządzania oraz administrowania nieruchomościami i lokalami stanowiącymi własność Gminy (…) (dalej jako: „Gmina”) oraz wspólnotami mieszkaniowymi. Spółka zarządza powierzonymi jej przez Gminę zasobami poprzez wykonywanie bieżących napraw i konserwacji, okresowych przeglądów technicznych budynków, kontroli instalacji pod względem bezpieczeństwa, planowania remontów i sporządzania kosztorysów oraz pomoc w wyborze wykonawcy, a także odbiór wykonanych prac remontowych.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Część sprzedaży Spółki jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a część korzysta ze zwolnienia. Przy odliczaniu podatku od towarów i usług Spółka stosuje proporcję.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawarła z Gminą w dniu (...)2021 r. umowę z zakresu gospodarki komunalnej (dalej jako: „Umowa”) na okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. (w tym usług transportu zbiorowego).

Gmina na podstawie § (...) Umowy zleciła Państwu wykonywanie zadań z zakresu organizacji odpłatnego publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy. Tym samym został stworzony Regulamin przewozów komunikacji miejskiej w (…), w którym uregulowane zostały kwestie przewozu osób i bagażu środkami lokalnego transportu zbiorowego na terenie Gminy.

W dniu (...)2022 r. zawarliście Państwo z Gminą Aneks nr (...) do Umowy. Zgodnie z zapisami zawartymi w Aneksie do Umowy, środki ze sprzedaży biletów uprawniających do przejazdu w autobusach komunikacji miejskiej stanowią Państwa przychód. Jesteście Państwo obowiązany do przedstawiania Gminie zestawienia o ilości oraz wartości sprzedanych biletów.

W ramach realizacji zadania polegającego na organizowaniu publicznego transportu zbiorowego sprzedaż biletów następuje na dwa sposoby:

1)bezpośrednio u kierowcy;

2)za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej (…) oddzielnie sprzedawane są bilety (dla pasażera) za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym, oraz oddzielnie za przewóz rzeczy i zwierząt w publicznym transporcie zbiorowym (przedmioty przestrzenne, podłużne, płaskie przekraczające określone wymiary, psy).

W związku ze sprzedażą biletów za pośrednictwem aplikacji mobilnej (dalej: „Aplikacja”) zawarliście Państwo dnia (...)2022 r. z (…) (dalej jako: „Wykonawca”) umowę, na mocy której Wykonawca zobowiązuje się za wynagrodzeniem do świadczenia usług w zakresie pośrednictwa w sprzedaży wskazanych przez Państwa biletów komunikacji za pomocą aplikacji mobilnej (dalej jako: „Aplikacja”). Wykonawca sprzedaje bilety w imieniu i na rzecz Państwa. Wykonawca umocowany jest również do zawierania umów w Państwa imieniu oraz do odbierania dla niego oświadczeń w zakresie objętym umową. Wpływ środków z tytułu sprzedaży biletów za pośrednictwem Aplikacji następuje na rachunek bankowy Wykonawcy. Wykonawca jest zobowiązany do przekazywania Państwu raportów sprzedaży na Państwa adres mailowy. Rozliczanie stron z tytułu sprzedaży będzie dokonywane w okresach miesięcznych.

W związku ze sprzedażą biletów za pośrednictwem Aplikacji udostępnianej przez Wykonawcę, rozważacie Państwo skorzystanie ze zwolnień z obowiązku rejestrowania tego typu sprzedaży na mocy poz. 40 załącznika do Rozporządzenia MF w związku z § 2 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia MF w związku z art. 111 ust. 1 Ustawy o VAT.

Jednak w uzupełnieniu do wniosku z 4 lipca 2022 r. uszczegółowiliście Państwo, że zapytanie dotyczy zwolnienia z poz. 37 powyższego rozporządzenia: „Wnioskodawca informuje, że w pierwotnym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nastąpiła pomyłka dotycząca błędnego wskazania interpretowanych przepisów załącznika do Rozporządzenia MF i prosi o interpretację jedynie zwolnienia z poz. 37 z załącznika do Rozporządzenia MF, na podstawie której Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.”

Wdrożenie rozwiązania informatycznego, umożliwia użytkownikom (osoby fizyczne zarejestrowane w systemie Wykonawcy) zakup biletu za pośrednictwem Aplikacji. Aplikacja zapewnia możliwość zapłaty za bilety w systemie Wykonawcy środkami pieniężnymi zgromadzonymi na przedpłaconym rachunku płatniczym lub technicznym przypisanym w systemie Wykonawcy do danego użytkownika lub bezpośrednio z dodanej przez użytkownika do systemu Wykonawcy karty płatniczej, której posiadaczem jest użytkownik. W celu nabycia biletu uprawniającego do korzystania z publicznego transportu zbiorowego organizowanego w Gminie, konieczne jest zainstalowanie przez użytkownika Aplikacji udostępnionej przez Wykonawcę w posiadanym telefonie komórkowym. Osoba fizyczna zarejestrowana w Systemie Wykonawcy (dalej jako: „Użytkownik”), który zamierza nabyć bilet, musi zarejestrować się w systemie Wykonawcy. W procesie rejestracji Użytkownik musi podać prawidłowe dane osobowe niezbędne do zidentyfikowania go jako posiadacza biletu uprawniającego do przejazdu publicznym transportem zbiorowym. System jest dostępny przez 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu dla użytkowników posługujących się telefonem komórkowym na terytorium Polski. Użytkownicy Aplikacji, mają możliwość zapłaty za bilety środkami pieniężnymi, które zgromadzili na przedpłaconym rachunku płatniczym lub technicznym przypisanym w Systemie do danego użytkownika lub bezpośrednio z karty płatniczej dodanej przez użytkownika, której posiadaczem jest użytkownik. Wykorzystanie środków zgromadzonych na rachunku przedpłaconym lub rachunku technicznym związane jest z obciążeniem karty debetowej/kredytowej, której dane użytkownik aplikacji uprzednio podał. Środki zgromadzone w „wirtualnym portfelu” użytkownika są przechowywane przez Wykonawcę i przekazywane na rachunek bankowy Spółki dopiero po dokonaniu rzeczywistego zakupu usługi przez użytkownika. W sytuacji wykorzystania płatności przy użyciu karty, Użytkownik będzie musiał podać w Aplikacji dane karty debetowej/kredytowej, w szczególności: numer karty, data ważności karty, numer CVV/CVC, imię i nazwisko posiadacza karty, a także jego adres e-mail. W ramach płatności przy użyciu karty debetowej/kredytowej, Wykonawca, będący zarazem agentem rozliczeniowym, dokonuje odpowiedniej autoryzacji. Wykonawca potwierdza, że osoba posługująca się daną kartą jest uprawniona do dokonania płatności, a następnie rozlicza i przetwarza poszczególne transakcje. Płatność w ramach przedmiotowego systemu odbywa się poprzez obciążenie karty kredytowej lub debetowej danego użytkownika Aplikacji.

Użytkownik ma całodobowy dostęp do serwisu internetowego prowadzonego przez Wykonawcę, do którego może zalogować się przy użyciu nazwy Użytkownika i hasła lub innego zabezpieczenia. W panelu Użytkownika ma możliwość:

1)sprawdzenia historii nabytych biletów,

2)doładowania prowadzonego dla użytkownika rachunku płatniczego środkami pieniężnymi, które umożliwią nabycie biletów,

3)zarządzania danymi.

Macie Państwo całodobowy dostęp do serwisu Wykonawcy. W ten sposób macie Państwo możliwość ewidencji i kontroli Online w czasie rzeczywistym wszystkich przeprowadzonych w Systemie Wykonawcy transakcji zakupu biletu. Możecie Państwo powiązać konkretnego użytkownika z konkretną transakcją finansową.

System Wykonawcy zapewnia dostęp do określenia imion i nazwisk użytkowników, momentu zakupu biletu, kosztu transakcji w PLN oraz rodzaju zakupionego biletu. Należy także zauważyć, że otrzymujecie Państwo od Wykonawcy raporty statystyczne, które są przesyłane na adresy e-mail wskazany przez Państwa. Raporty statystyczne zawierają informacje na temat transakcji zakupu biletów zrealizowanych w Systemie za każdy okres rozliczeniowy, rozumiany jako jeden miesiąc kalendarzowy. Wykonawca zobowiązuje się do nadzoru informatycznego oraz technicznego nad systemami oraz do prowadzenia działań serwisowych, w sytuacji wystąpienia awarii. W umowie zawartej pomiędzy Wykonawcą a Państwem znajduje się zapis, który stanowi, że Wykonawca nie może wprowadzać modyfikacji, jak również nie może ingerować w System, co mogłoby spowodować nieewidencjonowanie sprzedaży biletów.

System zakupu biletów umożliwia prawidłową weryfikację ważności biletów użytkowników od momentu zakupu do końca ich ważności, przy użyciu urządzeń należących do Państwa. Środki z tytułu sprzedaży biletów za pośrednictwem aplikacji wpływają na rachunek bankowy Wykonawcy.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, określacie Państwo, że w odniesieniu do usług organizacji transportu zbiorowego, które Państwo świadczycie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym sprzedaż biletów za bagaż oraz zwierzęta, w związku z którymi płatności użytkowników na rzecz Spółki są dokonywane za pośrednictwem Aplikacji, będzie Państwo zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W odpowiedzi z 4 lipca 2022 r. na wezwanie dodatkowo Państwo wskazaliście że:

W ramach prowadzonej działalności zawarliście Państwo z Gminą w dniu (...)2021 r. umowę z zakresu gospodarki komunalnej (dalej jako: „Umowa”) na okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. (w tym usług transportu zbiorowego). Świadczycie Państwo usługi przewozu w publicznym transporcie miejskim zbiorowym osób. Czynności te można sklasyfikować kodem 49.31 klasyfikacji PKWiU.

W związku ze sprzedażą biletów za pośrednictwem aplikacji mobilnej (dalej: „Aplikacja”), zawarliście Państwo z (…) (dalej: „Wykonawca”) umowę, na podstawie której Wykonawca zobowiązał się za wynagrodzeniem do świadczenia usług w zakresie pośrednictwa w sprzedaży wskazanych przez Państwa biletów komunikacji za pomocą aplikacji mobilnej (dalej jako: „Aplikacja”). Wykonawca sprzedaje bilety w imieniu i na rzecz Państwa. Wpływ środków z tytułu sprzedaży biletów za pośrednictwem Aplikacji następuje na rachunek bankowy Wykonawcy. Wykonawca jest zobowiązany do przekazywania Państwu raportów sprzedaży na Państwa adres mailowy. Rozliczanie stron z tytułu sprzedaży będzie dokonywane w okresach miesięcznych.

W związku ze sprzedażą biletów za pośrednictwem Aplikacji udostępnianej przez Wykonawcę korzystacie Państwo ze zwolnień z obowiązku rejestrowania tego typu sprzedaży na mocy poz. 37 załącznika do Rozporządzenia MF w związku z § 2 ust. 1 Rozporządzenia MF w związku z art. 111 ust. 1 Ustawy o VAT.

Za pośrednictwem Aplikacji osoby fizyczne zarejestrowane w systemie Wykonawcy będą mogły nabyć bilet na przejazd publicznym transportem zbiorowym.

Stan faktyczny przedstawiony przez Państwa w interpretacji indywidualnej nie uległ zmianie. Tym samym, w odniesieniu do usług organizacji transportu zbiorowego świadczonych przez Państwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w związku z którymi płatności użytkowników na rzecz Spółki są dokonywane za pośrednictwem Aplikacji, będziecie Państwo zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W ramach prowadzonej działalności zawarliście Państwo z Gminą w dniu (...)2021 r. umowę z zakresu gospodarki komunalnej (dalej jako: „Umowa”) na okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. (w tym usług transportu zbiorowego). Świadczycie Państwo usługi przewozu w publicznym transporcie miejskim zbiorowym bagażu i zwierząt, za które pobieracie dodatkowe opłaty. Stan faktyczny przedstawiony przez Państwa w interpretacji indywidualnej nie uległ zmianie i jest tożsamy ze stanem faktycznym dotyczącym przewozu w publicznym transporcie zbiorowym osób. W związku z tym określacie Państwo, że w odniesieniu do usług organizacji transportu zbiorowego świadczonych w ramach świadczenia usług przewozu bagażu oraz zwierząt, w związku z którymi płatności użytkowników na rzecz Spółki są dokonywane za pośrednictwem Aplikacji, będziecie Państwo zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ceny biletów za przewóz osób oraz ceny biletów za przewóz rzeczy i zwierząt w publicznym transporcie zbiorowym zostały uchwalone w Uchwale nr (....) Rady Miejskiej (...).

W odpowiedzi z 12 lipca 2022 r. na wezwanie II doprecyzowaliście Państwo stan faktyczny o poniższe informacje:

Usługi przewozu w publicznym transporcie miejskim zbiorowym osób można sklasyfikować kodem 49.31.2 klasyfikacji PKWiU.

Usługi przewozu w publicznym transporcie miejskim zbiorowym bagażu i zwierząt można sklasyfikować kodem 49.31.2 klasyfikacji PKWiU.

Wymienione wyżej usługi charakteryzują się regularnością. Ich świadczenie odzwierciedlone jest w rozkładzie jazdy.

Świadczone usługi przewozu bagażu i zwierząt, za które pobierana jest odrębna odpłatność nie są usługami wymienionymi w § 4 ust. 1 pkt 2 lit a) rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących tj. usługami przewozu pasażerskiego w samochodowej komunikacji.

Pytania (ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie)

1)Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko zgodnie z którym w odniesieniu do usług organizacji transportu zbiorowego przez Państwa świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w zakresie sprzedaży biletów za przewóz tych osób, w związku z którymi płatności na rzecz Spółki będą dokonywane za pośrednictwem Aplikacji, będzie Państwo zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy Rozporządzenia MF?

2)Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko zgodnie z którym w odniesieniu do usług organizacji transportu zbiorowego świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w zakresie sprzedaży biletów za przewóz bagażu oraz zwierząt tych osób, w związku z którymi płatności na rzecz Spółki będą dokonywane za pośrednictwem Aplikacji, będzie Państwo zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy Rozporządzenia MF?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie)

Zakup biletów na przewóz osób

W Państwa ocenie, w odniesieniu do sprzedaży biletów za usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, tj. zakup biletów na przejazd dla osoby fizycznej, w związku z którymi płatności na rzecz Spółki będą realizowane za pośrednictwem Aplikacji, będzie Państwo mogli zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych.

Państwa zdaniem, w przypadku sprzedaży biletów na przewóz osób, możecie Państwo zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej wynikające z poz. 37 do załącznika do Rozporządzenia MF. Czynności polegające na świadczeniu usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej można sklasyfikować kodem 49.31 klasyfikacji PKWiU, lecz należy zauważyć, że w przypadku pozycji 34-52 Rozporządzenia MF, wśród których znajduje się analizowana poz. 37, zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej ma zastosowanie bez względu na symbol PKWiU.

Zdaniem Państwa, we wskazanym wyżej przypadku możliwe jest zastosowanie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej tj. Spółka w związku z prowadzoną sprzedażą nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zwolnienie dotyczy również sprzedaży biletów za przewóz rzeczy i zwierząt.

Pozycja 37 załącznika jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wskazuje świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata.

Zgodnie ze stanowiskiem dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 czerwca 2018 r. (nr 0114-KDIP1-3.4012.255.2018.1 .ISK) zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z poz. 37 znajduje zastosowanie w odniesieniu do świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)usługodawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

2)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

3)wykonywane usługi nie są wymienione w katalogu określonym w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.

Państwa zdaniem, sytuacja przedstawiona w opisie zaistniałego stanu faktycznego będzie spełniała warunki zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia MF.

Środki uzyskane ze sprzedaży biletów za pośrednictwem Aplikacji będą wpływały na rachunek bankowy Wykonawcy. Następnie środki te będą przekazywane Państwu w okresach miesięcznych. Tym samym, środki pieniężne zostaną przekazane na Państwa rachunek bankowy poprzez firmę udostępniającą Aplikację. Transakcja zostanie dokonana za pośrednictwem banku. W związku z powyższym, spełniony jest warunek zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania – otrzymujecie Państwo zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku.

Ponadto otrzymujecie Państwo od Wykonawcy raporty statystyczne zawierające informacje na temat transakcji zakupu biletów zrealizowanych w systemie za każdy okres rozliczeniowy. Tym samym macie Państwo możliwość powiązania konkretnej transakcji finansowej z konkretną usługą. Każdy zakupiony bilet będzie rejestrowany i przypisany do konkretnego konta użytkownika w Aplikacji. Posiadacie Państwo następujące informacje o użytkownikach Aplikacji: imię i nazwisko użytkownika, moment zakupu biletu, koszt transakcji w PLN oraz rodzaj zakupionego biletu. Z ewidencji posiadanej przez Państwo wynika, czego dotyczy dana usługa i kto ją nabył. Tym samym, spełniony jest warunek zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania - ewidencja i dowody dokumentujące zapłatę zawierają informacje, jakiej czynności dotyczyła ta zapłata.

Usługi z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w katalogu czynności wyłączonych ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że we wskazanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) spełnione będą wszystkie przesłanki konieczne dla zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Rozporządzenia MF. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.255.2018.1.ISK.

Zakup biletów na przewóz bagażu oraz zwierzęta

Sprzedaż biletów na przewóz bagażu oraz zwierzęta odbywa się na takich samych zasadach jak sprzedaż biletów dla osób fizycznych. Zatem zdaniem Państwa, sprzedaż biletów na przewóz bagażu lub zwierząt będzie mogła korzystać ze zwolnienia wynikającego z poz. 37 Rozporządzenia MF. Należy zauważyć, że w przypadku pozycji 34-52 Rozporządzenia MF, wśród których znajduje się analizowana poz. 37, zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej ma zastosowanie bez konieczności wykonywania czynności określonych danym symbolem PKWiU.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w ww. przepisie odbiorców. Odbiorcami tymi są:

1)osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, oraz

2)rolnicy ryczałtowi.

W myśl przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)w postaci papierowej lub

b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony;

Stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe przepisy zwalniają z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej:

1)określone grupy podatników (zwolnienie podmiotowe),

2)konkretne czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

§ 2 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak w poz. 15 i 16 załącznika wymieniono:

ex 49.31.2 - Pozostały transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski

- dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny.

ex 49.39.1 - Transport lądowy pasażerski, rozkładowy: międzymiastowy i specjalizowany - dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny

Natomiast w poz. 37 ww. załącznika zostało zwolnione z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej są zwolnieniami przedmiotowymi, czyli dotyczą przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia. Oznacza to, że podatnik, który wykonuje czynności wskazane w § 4 rozporządzenia, nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej (ani podmiotowego ani przedmiotowego).

W § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a) jest zapisane:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że w ramach prowadzonej działalności zawarliście Państwo z Gminą w dniu (...)2021 r. umowę z zakresu gospodarki komunalnej (dalej jako: „Umowa”) na okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. (w tym usług transportu zbiorowego).

Gmina na podstawie § (...) Umowy zleciła Państwu wykonywanie zadań z zakresu organizacji odpłatnego publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy. W dniu (...)2022 r. zawarliście Państwo z Gminą Aneks nr (...) do Umowy. Zgodnie z zapisami zawartymi w Aneksie do Umowy, środki ze sprzedaży biletów uprawniających do przejazdu w autobusach komunikacji miejskiej stanowią Państwa przychód.

W ramach realizacji zadania polegającego na organizowaniu publicznego transportu zbiorowego sprzedaż biletów następuje na dwa sposoby:

1)bezpośrednio u kierowcy;

2)za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej (…) oddzielnie sprzedawane są bilety (dla pasażera) za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym, oraz oddzielnie za przewóz rzeczy i zwierząt w publicznym transporcie zbiorowym (przedmioty przestrzenne, podłużne, płaskie przekraczające określone wymiary, psy).

Z analizy wyżej przedstawionych przepisów wynika, że aby przysługiwało podatnikowi prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia - muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

1)usługodawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

2)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

3)przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jeśli nie spełni wszystkich ww. warunków jednocześnie.

W celu określenia czy z tytułu świadczonych usług będziecie Państwo zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie zwolnienia z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, należy ustalić w pierwszej kolejności czy usługi te nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia. Usługi wymienione w tym przepisie są bowiem wykluczone z możliwości korzystania z powyższego zwolnienia.

Jak wyżej wskazano na mocy § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia.

Natomiast w poz. 15 załącznika (odnoszącej się do usług w przedmiotowej sprawie) zapisano, że ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej mogą korzystać wyłącznie usługi przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę m.st. Warszawy) lub związek komunalny, sklasyfikowane symbolem PKWiU 49.31.2 (Pozostały transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski).

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „komunikacji samochodowej.” Definicji tej nie zawiera również ustawa z dnia 9 grudnia 2021 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 180 ze zm.).

Wskazaliście Państwo, że świadczone przez Was usługi przewozu w publicznym transporcie miejskim zbiorowym osób można sklasyfikować kodem 49.31.2 PKWiU. Usługi te charakteryzują się regularnością. Ich świadczenie odzwierciedlone jest w rozkładzie jazdy. Ceny biletów zostały uchwalone w Uchwale nr (...).

Uwzględniając powyższe okoliczności stwierdzić należy, że świadczone przez Państwo usługi przewozu pasażerów można uznać za usługi mieszczące się w pojęciu przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, o których mowa w poz. 15 załącznika do rozporządzenia, można im bowiem przypisać regularność, a cena biletu jest ustalana przez Gminę.

Powyższe oznacza, że nie są to usługi o których mowa w § 4 ust. 2 lit. a) ww. rozporządzenia, co do których nie można zastosować zwolnienia przedmiotowego lub podmiotowego.

Usługi przewozu w publicznym transporcie miejskim zbiorowym bagażu i zwierząt, za które pobierana jest odrębna odpłatność można sklasyfikować również kodem 49.31.2 klasyfikacji PKWiU, jednak - jak Państwo wskazaliście - nie są usługami wymienionymi w § 4 ust. 1 pkt 2 lit a) rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących tj. usługami przewozu pasażerskiego w samochodowej komunikacji.

Zatem obie analizowane usługi świadczone przez Państwo nie są usługami wymienionymi wśród usług w § 4 ust. 2 pkt a) rozporządzenia, które nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej.

W dalszej kolejności należy rozpatrzyć pozostałe warunki niezbędne do możliwości korzystania ze zwolnienia z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Jednym z kolejnych warunków do zachowania powyższego zwolnienia jest warunek, aby usługodawca otrzymywał w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wpływ środków z tytułu sprzedaży biletów za pośrednictwem Aplikacji następuje na rachunek bankowy Wykonawcy. Aplikacja zapewnia możliwość zapłaty za bilety w systemie Wykonawcy środkami pieniężnymi zgromadzonymi na przedpłaconym rachunku płatniczym lub technicznym przypisanym w systemie Wykonawcy do danego użytkownika lub bezpośrednio z dodanej przez użytkownika do systemu Wykonawcy karty płatniczej, której posiadaczem jest użytkownik.

Wykonawca jest zobowiązany do przekazywania Państwu raportów sprzedaży na Państwa adres mailowy. Rozliczanie stron z tytułu sprzedaży będzie dokonywane w okresach miesięcznych. We własnym stanowisku w sprawie wskazaliście Państwo: „Tym samym środki pieniężne zostaną przekazane na Państwa rachunek bankowy poprzez firmę udostępniającą Aplikację. Transakcja zostanie dokonana za pośrednictwem banku. W związku z powyższym, spełniony jest warunek zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania – otrzymujecie Państwo zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku.”

Tym samym powyższa przesłanka jest także spełniona.

Ostatni wymóg, który musi być ziszczony do zachowania uprawnienia do zwolnienia z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej z poz. 37 załącznika do rozporządzenia jest wymóg, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę posiadanych przez usługodawcę (Wnioskodawcę), jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności zapłata ta dotyczyła.

W sytuacji wykorzystania płatności przy użyciu karty, Użytkownik będzie musiał podać w Aplikacji dane karty debetowej/kredytowej, w szczególności: numer karty, data ważności karty, numer CVV/CVC, imię i nazwisko posiadacza karty, a także jego adres e-mail. W ramach płatności przy użyciu karty debetowej/kredytowej, Wykonawca, będący zarazem agentem rozliczeniowym, dokonuje odpowiedniej autoryzacji. Wykonawca potwierdza, że osoba posługująca się daną kartą jest uprawniona do dokonania płatności, a następnie rozlicza i przetwarza poszczególne transakcje. Płatność w ramach przedmiotowego systemu odbywa się poprzez obciążenie karty kredytowej lub debetowej danego użytkownika Aplikacji.

Macie Państwo całodobowy dostęp do serwisu Wykonawcy. W ten sposób macie Państwo możliwość ewidencji i kontroli Online w czasie rzeczywistym wszystkich przeprowadzonych w Systemie Wykonawcy transakcji zakupu biletu. Możecie Państwo powiązać konkretnego użytkownika z konkretną transakcją finansową.

System Wykonawcy zapewnia dostęp do określenia imion i nazwisk użytkowników, momentu zakupu biletu, kosztu transakcji w PLN oraz rodzaju zakupionego biletu.

Wykonawca jest zobowiązany do przekazywania Państwu raportów sprzedaży na Państwa adres mailowy.

Zatem należy się zgodzić z Państwa wnioskiem, że: „z ewidencji posiadanej przez Państwo wynika, czego dotyczy dana usługa i kto ją nabył.”

Z uwagi na powyższy fakt należy stwierdzić, że ostatni z warunków niezbędnych do korzystania ze zwolnienia objętego Państwa pytaniem jest również zachowany.

Wobec powyższego świadcząc usługi organizacji transportu zbiorowego świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w zakresie sprzedaży biletów za przewóz tych osób oraz w zakresie sprzedaży biletów za przewóz bagażu oraz zwierząt, w związku z którymi płatności na rzecz Spółki będą dokonywane za pośrednictwem Aplikacji możecie Państwo korzystać do 31 grudnia 2023 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w powiązaniu z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, bowiem zapłata za świadczone usługi dokonywana jest za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednocześnie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

W świetle powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie Państwo zakwalifikowaliście świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Odnośnie powołanej przez Państwo interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).