‒ Prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z nabyciem nieruchomości. ‒ Wskazanie czyje dane powinny figurować w miejscu kontrahenta w ewi... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.638.2022.2.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.638.2022.2.AK

Temat interpretacji

‒ Prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z nabyciem nieruchomości. ‒ Wskazanie czyje dane powinny figurować w miejscu kontrahenta w ewidencji zakupów deklaracji JPK_V7M.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego  stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy  podatku od towarów i usług w zakresie:

prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z nabyciem nieruchomości,

wskazania czyje dane powinny figurować w miejscu kontrahenta w ewidencji zakupów deklaracji JPK_V7M.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 25  października 2022 r. (data wpływu 3 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 22 lipca 2021 roku Spółka ograniczoną odpowiedzialnością w ... wygrała licytację komorniczą nieruchomości położonej w .., przy ulicy ...., dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze ... Przedmiotowa nieruchomość była własnością dłużnika – ..... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ..., NIP ..., KRS: .... Cena nabycia nieruchomości została określona w kwocie netto i wyniosła ... zł. W związku z tym, iż zarówno dłużnik jak i nabywca nieruchomości byli w tej dacie czynnymi podatnikami VAT - do ceny nabycia został doliczony podatek VAT w wysokości ... zł.

Nabyta nieruchomość będzie wykorzystywana przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Egzekucję z ww. nieruchomości prowadził Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ..., zaś nadzór nad egzekucją był sprawowany przez Sąd Rejonowy Wydział I Cywilny w postępowaniu o sygn. ...

W dniu 22 lipca 2021 roku Sąd Rejonowy wydał postanowienie o przybiciu na rzecz Spółki.

W dniu 15 października 2021 roku Spółka przekazała na konto depozytowe Ministra Finansów kwotę ... zł, tytułem ceny nabycia nieruchomości oraz naliczonego od ceny nabycia podatku od towarów i usług, pomniejszonej o wpłacone wcześniej wadium.

Postanowieniem z dnia 1 grudnia 2021 roku Sąd Rejonowy dokonał przysądzenia własności przedmiotowej nieruchomości na rzecz Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ..., która uzyskała przybicie prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego I Wydział Cywilny z dnia 22 lipca 2021, a następnie nabyła ją uiszczając cenę nabycia łącznie z podatkiem VAT. Postanowienie to stało się prawomocne z dniem 15 stycznia 2022 roku.

Dłużnik ..... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ... postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 5 stycznia 2022 roku został wykreślony z Krajowego Rejestru Sądowego. Przyczyną wykreślenia przedmiotowej Spółki z rejestru przedsiębiorstw było jej rozwiązanie w trybie przeniesienia transgranicznego. Spółka zmieniła siedzibę i obszar swojej działalności na teren Republiki Federalnej Niemiec.

Nadto, w dniu 5 stycznia 2022 roku Spółka ..... została wykreślona z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 6-8 ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 27 stycznia 2022 roku Sąd Rejonowy Wydział Cywilny wydał zarządzenie, zgodnie z którym:

stwierdził, iż na dzień wydania zarządzenia wpis o wykreśleniu dłużnika z KRS nie jest prawomocny i nie wywołuje skutków utraty zdolności sądowej zgodnie z art. 594 § 2 kpc,

postanowienie w przedmiocie przysądzenia własności uprawomocniło się w dniu 15 stycznia 2022 roku.

Na mocy zarządzenia Sądu Rejonowego z dnia 8 kwietnia 2022 roku oraz zarządzenia z dnia 14 kwietnia 2022 roku w dniu 15 kwietnia 2022 roku kierownik sekretariatu Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego zleciła Sekcji Finansowej Sądu wypłatę na rzecz Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym kwoty ... zł w celu uiszczenia podatku VAT i wystawienia faktury dla nabywcy nieruchomości.

W dniu 2 maja 2022 roku Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym wystawił na rzecz nabywcy nieruchomości Spółki fakturę VAT nr .. wskazując jako sprzedawcę: ..... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ..., NIP ., a jako nabywcę Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w ... Na przedmiotowej fakturze wykazał ponadto cenę nieruchomości netto (... zł) oraz kwotę podatku VAT w wysokości ... zł (stawka 23 %) oraz wartość brutto - ... zł. W miejscu wystawcy faktury podpisał się Komornik. Faktura nie zawiera danych Komornika jako płatnika podatku oraz daty dokonania dostawy.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Pytanie

1)Czy nabywca nieruchomości .... ma prawo do odliczenia naliczonego od ceny sprzedaży podatku VAT zgodnie z fakturą z dnia 2 maja 2022 roku, nr .., wystawioną przez Komornika Sądu Rejonowego w ...?

2)Czyje dane powinny figurować w miejscu kontrahenta w ewidencji deklaracji JPK _V7M?

Państwa stanowisko w sprawie

1/ Czy nabywca nieruchomości ... ma prawo do odliczenia naliczonego od ceny sprzedaży podatku VAT zgodnie z fakturą z dnia 2 maja 2022 roku, nr .., wystawioną przez Komornika Sądu Rejonowego w ...?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Komornik miał prawo wystawić w imieniu dłużnika fakturę VAT, obrazującą sprzedaż nieruchomości na rzecz Spółki.

W dacie dokonania sprzedaży (dostawy), która jest datą uprawomocnienia się postanowienia Sądu Rejonowego w ... o przysądzeniu własności nieruchomości na rzecz ....- ......2022 r., wpis o wykreśleniu dłużnika z KRS nie był prawomocny, w związku z czym podmiot ten funkcjonował w obrocie gospodarczym i mógł być stroną umowy sprzedaży.

Byt prawny Spółki kończy się z chwilą uprawomocnienia się postanowienia zarządzającego jej wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z art. 6945  kodeksu postępowania cywilnego wpis do Krajowego Rejestru Sądowego następuje na podstawie postanowienia, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej. Postanowienia o wpisie są skuteczne i wykonalne z chwilą ich wydania, za wyjątkiem postanowień dotyczących wykreślenia podmiotu z Krajowego Rejestru Sądowego. Moc wiążąca orzeczenia odnosi się zarówno do faktu istnienia prawomocnego orzeczenia, jak i mocy określonego waloru prawnego zawartego w tym orzeczeniu.

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 września 2007 roku III SA 740/07 - „Postanowienia o wykreśleniu wpisu z rejestru zalicza się do postanowień rozstrzygających sprawę co do istoty sprawy, od których przysługuje środek odwoławczy. Skąd skutki prawne wywiera dopiero po uprawomocnieniu się. Błędny jest zatem pogląd o utożsamianiu daty wydania postanowienia o wykreśleniu z rejestru z datą uprawomocnienia się tego postanowienia i rozpoczęciem wywoływania skutków prawnych przez to postanowienie.”

W postępowaniu nieprocesowym w myśl art. 518 Kodeksu postępowania cywilnego od postanowień sądu 1 instancji orzekających co do istoty sprawy przysługuje apelacja. Postanowienie wydane w postępowaniu rejestrowym, dotyczące wpisu do KRS-u, jest postanowieniem orzekającym co do istoty sprawy. Zatem środkiem odwoławczym jest apelacja. Termin do wniesienia apelacji wynosi dwa tygodnie liczone od doręczenia uczestnikowi postanowienia co do istoty sprawy z uzasadnieniem (art. 369 § 1 w zw. z art. 13 § 2), zaś do wniesienia zażalenia - tydzień liczony od dnia doręczenia postanowienia, a gdy strona nie zażądała doręczenia postanowienia - od ogłoszenia postanowienia (art. 394 § 2 w zw. z art. 13 § 2).

Zgodnie z art. 363 § 1 orzeczenie sądu staje się prawomocne, jeżeli nie przysługuje co do niego środek odwoławczy lub inny środek zaskarżenia. Orzeczenia, które nie zostały w terminie zaskarżone, stają się prawomocne z dniem następnym, przypadającym bezpośrednio po ostatnim dniu terminu zaskarżenia orzeczenia.

Postanowienie o dokonaniu wpisu o rozwiązaniu Spółki .... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w .... oraz o jej wykreśleniu z rejestru zostało wydane w dniu 5 stycznia 2022 roku. W związku z tym należy przyjąć, iż uprawomocnienie się przedmiotowego postanowienia nastąpiło najwcześniej z dniem 19 stycznia 2022 roku, a więc już po dacie uprawomocnienia się postanowienia Sądu Rejonowego w ... o przysądzeniu własności.

Komornik sądowy zgodnie z postanowieniami art. 18 ustawy o VAT wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego jest płatnikiem podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Komornik sądowy w myśl art. 106c ustawy obowiązany jest do wystawienia faktur dokumentujących dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na Dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiając je w imieniu i na rzecz dłużnika.

Dlatego też Komornik był upoważniony do wystawienia faktury obrazującej sprzedaż nieruchomości w drodze egzekucji komorniczej. Nadto, miał prawo zamieścić dane dłużnika, jako sprzedawcy nieruchomości na fakturze VAT z dnia 2 maja 2022 roku. Należy jednak uzupełnić fakturę o dane Komornika - jako płatnika podatku oraz o datę dokonania dostawy (5.01.2022 r), w której to dacie dłużnik figurował jeszcze w obrocie gospodarczym.

Dane dłużnika winny też figurować w deklaracji JPK, w której nastąpi rozliczenie faktury zakupu nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy transakcja sprzedaży nieruchomości była czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dacie dokonania transakcji - prawomocnego nabycia nieruchomości przez .... (......2022) dłużnik ..... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ... funkcjonował w obrocie gospodarczym, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

Odpłatne zbycie nieruchomości wykorzystywanej do celów prowadzenia działalności gospodarczej należy natomiast do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dostawa w ramach postępowania egzekucyjnego przedmiotowej nieruchomości, będzie zatem podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa transakcja dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy oraz była dokonana w imieniu i na rzecz podmiotu (dłużnika), objętego dyspozycją art. 15 ustawy jako wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą, a więc będącego podatnikiem podatku VAT.

Zatem Wnioskodawca ma wątpliwości czy w momencie sprzedaży nieruchomości przez komornika Dłużnik był podatnikiem podatku od towarów i usług. Sam fakt wykreślenia dłużnika z rejestru podatników VAT czynnych nie skutkuje tym, że dla danej transakcji sprzedaży nie może on być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego do ceny zakupu nieruchomości nabytej w drodze licytacji komorniczej.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika, które wynika z samej konstrukcji podatku VAT.

Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas gdy spełnione są przesłanki pozytywne wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, oraz nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 tej ustawy.

Spółka ... jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabyła od komornika nieruchomość, która jest i będzie wykorzystywana przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktura dokumentująca nabycie przedmiotowej nieruchomości wystawiona została na Wnioskodawcę przez komornika, który dokonał sprzedaży z majątku należącego do Dłużnika. Na wystawionej przez komornika fakturze wykazana została kwota podatku VAT.

Jeśli natomiast chodzi o brak wpisu Dłużnika do rejestru czynnych podatników VAT na datę dokonania transakcji sprzedaży - to zgodnie ze stanowiskiem WSA w Gdańsku, sygn. akt I SA/Gd 1041/11 (z 8 listopada 2011 r.): (...) Sam fakt niezarejestrowania się wystawcy (...) faktur nie jest wystarczający do pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. Prawo do odliczenia zależy jedynie od stwierdzenia przez organy podatkowe, czy usługodawca był podatnikiem w rozumieniu art. 15 u.p.t.u., faktycznie wykonał czynności podlegające opodatkowaniu, czy dane zawarte w fakturze VAT pozwalają ustalić tożsamość wystawcy faktury i z tytułu zrealizowanych transakcji był on zobowiązany do zapłaty podatku VAT.

Takie samo stanowisko zajął również WSA w Gliwicach w wyroku z 28 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 1599/13, w którym czytamy: „Fakt braku rejestracji do podatku od towarów i usług stanowić może co najwyżej sygnał, że mamy do czynienia z podmiotem nieistniejącym, jednak nie może przesądzać o takiej kwalifikacji. ”

W doktrynie i orzecznictwie wypracowane zostało stanowisko, zgodnie z którym podatnicy mają prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez podmiot istniejący, ale niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny w sytuacji, gdy:

  • otrzymane faktury dokumentują rzeczywiste transakcje,
  • spełniają wszystkie wymogi formalne,
  • nabyte towary mają związek ze sprzedażą opodatkowaną,
  • sama transakcja, czy też kontrahent nie wzbudzał żadnych podejrzeń w zakresie możliwego nadużycia prawa.

Wszystkie ww. warunki zostały spełnione w przedmiotowej sprawie.

Nadto, w wyroku TSUE z dnia 22 października 2015 r., w sprawie C-277/14, Trybunał uznał, że przepisy dyrektywy o VAT sprzeciwiają się przepisom krajowym, które odmawiają podatnikowi prawa do odliczenia VAT tylko dlatego, że faktura została wystawiona przez podmiot, który w świetle kryteriów przewidzianych przez te przepisy należy uważać za podmiot nieistniejący i nie ma możliwości ustalenia tożsamości rzeczywistego dostawcy towarów. Chyba że zostanie wykazane, w świetle obiektywnych przesłanek i bez wymagania od podatnika, aby dokonał ustaleń, do których nie jest on zobowiązany, że ów podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć, iż rzeczona dostawa wiązała się z przestępstwem w zakresie VAT.

Podsumowując, mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, a także orzecznictwo TSUE i sądów administracyjnych, należy stwierdzić, że Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury obrazującej nabycie nieruchomości w drodze egzekucji komorniczej.

2/ Czyje dane powinny figurować w miejscu kontrahenta w ewidencji zakupów deklaracji JPK_V7M?

Komornik był upoważniony do wystawienia faktury obrazującej sprzedaż nieruchomości  w drodze egzekucji komorniczej. Nadto miał prawo zamieścić dane dłużnika, jako sprzedawcy nieruchomości na fakturze VAT z dnia 2 maja 2022 roku. Należy jednak uzupełnić fakturę o dane Komornika - jako płatnika podatku oraz o datę dokonania dostawy (5.01.2022 r), w które to dacie dłużnik figurował jeszcze w obrocie gospodarczym. Dane dłużnika winny też figurować w deklaracji JPK, w której nastąpi rozliczenie faktury zakupu nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Państwa Spółka we wniosku w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z nabyciem nieruchomości oraz wskazania czyje dane powinny figurować w miejscu kontrahenta w ewidencji zakupów deklaracji JPK_V7M, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w 88 ust. 3a ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1)    sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a)    wystawionymi przez podmiot nieistniejący;

b)    (uchylona)

2)    transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3)    (uchylony)

4)    wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)    stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,

b)    podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)    potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

5)    faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6)    (uchylony)

7)    wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W dniu 22 lipca 2021 r. Państwa Spółka wygrała licytację komorniczą nieruchomości. Zarówno dłużnik jak i nabywca nieruchomości byli w tej dacie czynnymi podatnikami VAT - do ceny nabycia został doliczony podatek VAT w wysokości ... zł, natomiast w dniu 2 maja 2022 roku Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym wystawił na rzecz nabywcy nieruchomości Spółki ... fakturę VAT nr ... Nadto, jak Państwo wskazali, nabyta nieruchomość będzie wykorzystywana przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 106c ustawy:

Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

Stosownie do treści art. 106e ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1)    datę wystawienia;

2)    kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)    imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)    numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)    numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)    datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)    nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)    miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)    cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem;

16) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:

a) obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub  

b) w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty

- wyrazy "metoda kasowa";

17) w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";

18) w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do  rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy ,,odwrotne obciążenie'';

18a) w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy ,,mechanizm podzielonej płatności'', przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania;

19) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:

a) przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,

b) przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub

c) innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;

20) w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;

21) w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego - nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;

22) w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu - datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:

a) przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,

b) liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;

23) w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136;

24) w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:

a) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,

b) numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe.

Jednym z najistotniejszych warunków umożliwiających czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z przytoczonych wyżej regulacji prawnych wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT uzależnione jest nie tylko od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, ale również od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanych we wniosku nieprawidłowości jako przesłanek negatywnych powodujących utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (oczywiście w sytuacji gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze).

W opisie sprawy wskazali Państwo, iż  w dniu 2 maja 2022 roku Komornik Sądowy wystawił na rzecz nabywcy nieruchomości Spółki ... fakturę VAT nr ... wskazując jako sprzedawcę: .... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ..., NIP ..., a jako nabywcę Spółkę ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w .... Na przedmiotowej fakturze wykazał ponadto cenę nieruchomości netto oraz kwotę podatku VAT oraz wartość brutto. W miejscu wystawcy faktury podpisał się Komornik. Faktura nie zawiera jednak danych Komornika jako płatnika podatku oraz daty dokonania dostawy.

Jak wynika z opisu sprawy, transakcja będąca przedmiotem wniosku miała miejsce, fakt ten nie jest przedmiotem sporu między stronami.

Uchybienia faktury, o których mowa we wniosku tj. brak daty dokonania dostawy oraz brak wpisania danych komornika jako płatnika podatku VAT, nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.

Uchybienia te tj. brak daty dokonania dostawy oraz brak wpisania danych komornika jako płatnika podatku VAT, nie stanowią okoliczności, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy, które wyłączałyby prawo Państwa Spółki do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej dla Państwa Spółki przez komornika z tytułu nabycia nieruchomości.

Zatem, jeżeli faktura wystawiona przez Komornika odzwierciedla prawdziwe zdarzenia gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia przez Państwa Spółkę nieruchomości, to wystawiona faktura – w sposób opisany we wniosku – nie pozbawia Państwa Spółki prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z niej wynikającej.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy  warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony są spełnione, Państwa Spółka jest bowiem zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a nabyta przez Państwa Spółkę nieruchomość będzie wykorzystywana przez Państwa Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przy czym, w celu dochowania wymogów określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług w niniejszej sprawie powyższe błędy, tj. brak daty dostawy oraz brak danych Komornika jako płatnika podatku VAT na fakturze powinny być usunięte poprzez wystawienie  faktury korygującej, zgodnie z ww. przepisami prawa.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Z kolei w odniesieniu do kwestii wskazania czyje dane powinny figurować w miejscu kontrahenta w ewidencji zakupów deklaracji JPK_V7M należy wskazać, że zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Na podstawie art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Zgodnie z art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Stosownie do art. 99 ust. 13a i 13b ustawy:

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)  rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)  kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)  kontrahentów;

4)  dowodów sprzedaży i zakupów.

Ponadto, zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Elementy nowego JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) – dalej: „rozporządzenie”, zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz. U. poz. 576) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 1127). Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy.

Zatem od dnia 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K. Oznacza to, że za okresy od dnia 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz ewidencji w inny sposób niż w formie nowego JPK_VAT.

Zgodnie bowiem z § 1 ww. rozporządzenia z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług:  

Rozporządzenie określa:

1) szczegółowy zakres danych zawartych w:

a) deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

b) ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”;

2) objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy, zwanych dalej „deklaracjami”, oraz niezbędne pouczenia, a także sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

W myśl  § 2 ww. rozporządzenia:

Deklaracje zawierają:

1) oznaczenie urzędu skarbowego, do którego jest składana deklaracja;

2) dane identyfikacyjne podatnika;

3) oznaczenie rodzaju rozliczenia:

a) miesięczne - w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b) kwartalne - w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

4) oznaczenie okresu, za który jest rozliczany podatek od towarów i usług, zwany dalej „podatkiem”:

a) miesiąc i rok - dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b) kwartał i rok - dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

5) oznaczenie wersji (kodu) deklaracji składanej na podstawie:

a) art. 99 ust. 1 ustawy albo

b) art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

6) oznaczenie daty sporządzenia;

7) wskazanie celu złożenia deklaracji - złożenie deklaracji albo korekta deklaracji;

8) dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego;

9) dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku naliczonego;

10) dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu;

11) dodatkowe dane dotyczące rozliczenia.

Zgodnie z § 9 rozporządzenia:

Stosownie do § 11 ust. 1, ust. 3, ust. 4, ust. 5 rozporządzenia:

1. Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku naliczonego:

1) wartość netto oraz wysokość podatku naliczonego przysługującego do odliczenia z podstaw określonych w art. 86 ust. 2 ustawy, na warunkach określonych w ustawie, w podziale na nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych oraz nabycie pozostałych towarów i usług;

2) wysokość podatku naliczonego wynikającą z korekt podatku naliczonego, o których mowa w art. 90a-90c oraz art. 91 ustawy, w podziale na korektę podatku naliczonego od:

a) nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych,

b) nabycia pozostałych towarów i usług;

3) wysokość podatku naliczonego wynikającą z korekt podatku naliczonego, o których mowa w art. 89b ust. 1 i 4 ustawy;

4) kwoty nabycia:

a) towarów i usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,

b) towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków związanych ze sprzedażą opodatkowaną na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustawy.

3. Poza danymi, o których mowa w ust. 1, ewidencja zawiera dane wynikające z:

1) faktur lub innych dokumentów:

a) będących podstawą odliczenia podatku naliczonego, otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

b) dokumentujących dostawę towarów oraz świadczenie usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1:

- pkt 4 ustawy - podatnikiem jest ich usługobiorca, a podatek należny z tego tytułu stanowi u podatnika podatek naliczony wykazany w ewidencji,

- pkt 5 ustawy - podatnikiem jest ich nabywca, a podatek należny z tego tytułu stanowi u podatnika podatek naliczony wykazany w ewidencji,

c) dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 i art. 11 ustawy, a podatek należny z tego tytułu stanowi u podatnika podatek naliczony,

d) otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;

2) faktur, o których mowa w art. 116 ust. 2 ustawy, z których wynika zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 ustawy, stanowiący u podatnika podatek naliczony;

3) dokumentów celnych lub decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy, z których wynika podatek stanowiący u podatnika podatek naliczony;

4) deklaracji importowej, o której mowa w art. 33b ustawy, z której wynika podatek stanowiący u podatnika podatek naliczony;

5) faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o których mowa w ust. 1 pkt 4, lub dokumentów, z których wynika nabycie towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. b.

4. Dane z faktur lub innych dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 1, oraz z faktur, o których mowa w ust. 3 pkt 5, obejmują:

1) numer, za pomocą którego dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, zapisywany poprzez wyodrębnienie kodu kraju oraz kodu cyfrowo-literowego;

2) imię i nazwisko lub nazwę dostawcy lub usługodawcy;

3) numer faktury lub dokumentu;

4) datę wystawienia faktury lub dokumentu; 

5) datę wpływu faktury lub dokumentu.

5. Dane z faktur, o których mowa w ust. 3 pkt 2, obejmują:

1) numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy lub usługodawcy;

2) imię i nazwisko lub nazwę dostawcy lub usługodawcy;

3) numer faktury;

4) datę wystawienia faktury.

Jak wynika z opisu sprawy Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W dniu 22 lipca 2021 r. Państwa Spółka wygrała licytację komorniczą nieruchomości. Do ceny nabycia został doliczony podatek VAT w wysokości ... zł, natomiast w dniu 2 maja 2022 roku Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ... wystawił na rzecz nabywcy nieruchomości Spółki ... fakturę VAT nr ... wskazując jako sprzedawcę: .... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ..., NIP ..., a jako nabywcę Spółkę ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ... Na przedmiotowej fakturze wykazał ponadto cenę nieruchomości netto (... zł) oraz kwotę podatku VAT w wysokości ... zł (stawka 23 %) oraz wartość brutto - ... zł. Nadto, jak Państwo wskazali, nabyta nieruchomość będzie wykorzystywana  tu przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, jak wskazano wyżej przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy  warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony są spełnione.

Jak wskazano powyżej, w obowiązującej od dnia 1 października 2020 r. deklaracji elektronicznej JPK_VAT, w formie JPK_V7M wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.

Zatem, skoro przysługiwało Państwa Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego  w związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości Państwa Spółka jest zobowiązana do wykazania ww. nabycia w pliku JPK _V7M. W pliku JPK _V7M powinny być zawarte dane dłużnika – ..... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ... -  jako sprzedawcy nieruchomości  oraz dane Państwa Spółki – .... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w .... - jako nabywcy nieruchomości.

Tym samym Państwa stanowisko w ww. zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy dotyczy stanu faktycznego, który Państwa Spółka przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ wskazuje, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem przedmiotowa interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla Komornika.

Niniejszą interpretacją natomiast Organ dokonał oceny prawa Państwa Spółki do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktury wystawionej przez Komornika.

Odnosząc się do powołanych we wniosku orzeczeń tut. Organ wyjaśnia, że wskazane wyroki zostały potraktowane jako element argumentacji Państwa Spółki, są to jednak rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady, wiążą one strony postępowania w konkretnych, indywidualnych sprawach, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Ponadto wskazane przez Państwa orzeczenie TSUE w sprawie C- 277/14 nie ma odniesienia do analizowanej sprawy, dotyczy on stricte sytuacji, w której jeżeli istnieją przesłanki, by podejrzewać nieprawidłowości lub naruszenie prawa - przezorny przedsiębiorca powinien, zależnie od okoliczności konkretnego przypadku, zasięgnąć informacji na temat podmiotu, u którego zamierza nabyć towary lub usługi, w celu upewnienia się co do jego wiarygodności. Zatem ww. wyrok dotyczy innego stanu faktycznego, niż objęty wnioskiem Państwa Spółki.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540,  z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Spółki będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Spółka zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).