Korekty podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w związku ze zwrotem towarów oraz nieuznania dostawy zwróconych uprzednio przez ko... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.260.2022.1.PRP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.260.2022.1.PRP

Temat interpretacji

Korekty podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w związku ze zwrotem towarów oraz nieuznania dostawy zwróconych uprzednio przez kontrahentów towarów za czynność podlegającą opodatkowaniu na terytorium Polski.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korekty podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w związku ze zwrotem towarów oraz nieuznania dostawy zwróconych uprzednio przez kontrahentów towarów za czynność podlegającą opodatkowaniu na terytorium Polski.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce oraz na Węgrzech. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest dystrybucja zabawek. Spółka dokonuje sprzedaży towarów na rynek polski i na rynek europejski, m.in. do Węgier, Czech, Słowacji czy Rumunii.

Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów jako polski podatnik VAT, a miejscem rozpoczęcia transportu towarów jest terytorium Polski (magazyn Spółki w Polsce). Zdarza się, że kontrahenci chcą skorzystać z prawa zwrotu zakupionych od Spółki towarów. Gdy zwrot dokonywany jest przez kontrahentów węgierskich, czeskich, słowackich i rumuńskich, Spółka jako miejsce do zwrotu towarów podaje adres swojego magazynu zlokalizowanego na terenie Węgier (dalej: Magazyn na Węgrzech). W takich przypadkach, zwracane towary są przemieszczane z kraju kontrahenta bezpośrednio na terytorium Węgier, a w przypadku kontrahentów węgierskich - bez konieczności przemieszczenia transgranicznego. Zwracany towar nie jest zatem transportowany z powrotem do Polski.

Po odebraniu zwracanych towarów w Magazynie na Węgrzech, Spółka wystawia fakturę korygującą wewnątrzwspólnotową dostawę in minus oraz dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania w odpowiednim okresie rozliczeniowym.

Następnie, Spółka dokonuje dalszej sprzedaży zwróconych towarów. Na moment dokonywania tej sprzedaży towary znajdują się w Magazynie na Węgrzech. Sprzedaż ta może być dokonana, m.in. na rzecz kontrahenta z Węgier albo innego kraju UE. W takim przypadku, Spółka rozpoznaje dokonywaną dostawę towarów w oparciu o węgierskie przepisy VAT, tj. odpowiednio jako węgierską dostawę krajową (w przypadku dostawy na rzecz węgierskiego kontrahenta) albo jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (w przypadku dostawy na rzecz kontrahenta z innego kraju UE).

Elementy transgraniczne w ramach niniejszego wniosku to udział w zdarzeniach osób prawnych, które mają siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (kontrahentów Spółki m.in. z Węgier, Czech, Słowacji i Rumunii). Poniżej Spółka przedstawia dane identyfikujące kontrahentów zagranicznych, z którymi Spółka realizowała dostawy będące przedmiotem niniejszego wniosku (w odniesieniu do stanu faktycznego):

Nazwa pełna

Zagraniczny numer identyfikacyjny

Rodzaj numeru identyfikacyjnego

Kraj wydania numeru identyfikacyjnego

Państwo lub terytorium siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej

Państwo lub terytorium zarządu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (jeżeli jest inne niż miejsce siedziby)

……

…….

NIP-UE

WĘGRY

WĘGRY

….

…..

NIP-UE

WĘGRY

WĘGRY

…..

…..

NIP-UE

WĘGRY

WĘGRY

….

….

NIP-UE

WĘGRY

WĘGRY

….

….

NIP-UE

RUMUNIA

RUMUNIA

…..

…..

NIP-UE

RUMUNIA

RUMUNIA

…..

…..

NIP-UE

RUMUNIA

RUMUNIA

…..

…..

NIP-UE

RUMUNIA

RUMUNIA

…..

……

NIP-UE

RUMUNIA

RUMUNIA

Pytania

1.Czy Spółka prawidłowo rozpoznaje dla celów podatku od towarów i usług dokonywany przez kontrahentów do Magazynu na Węgrzech zwrot towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jako czynność implikującą konieczność korekty podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i niestanowiącej odrębnej transakcji podlegającej opodatkowaniu na gruncie u.p.t.u?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dokonywana przez Spółkę dostawa zwróconych uprzednio przez kontrahentów Spółki towarów, znajdujących się na moment rozpoczęcia ich wysyłki/transportu w Magazynie na Węgrzech nie będzie stanowiła dla Spółki czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka prawidłowo rozpoznaje dla celów podatku od towarów i usług dokonywany przez kontrahentów do Magazynu na Węgrzech zwrot towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jako czynność implikującą konieczność korekty podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i niestanowiącej odrębnej transakcji podlegającej opodatkowaniu na gruncie u.p.t.u.

2.Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dokonywana przez Spółkę dostawa zwróconych uprzednio przez kontrahentów Spółki towarów, znajdujących się na moment rozpoczęcia ich wysyłki/transportu w Magazynie na Węgrzech nie będzie stanowiła dla Spółki czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1.

Stosownie do art. 5 ust. 1 u.p.t.u., opodatkowaniu VAT podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 29a ust. 10 pkt 2 u.p.t.u., zwrot towarów jest podstawą do dokonania korekty podstawy opodatkowania. W związku z tym zdarzeniem, należy wystawić fakturę korygującą in minus (art. 106j ust. 1 pkt 3 u.p.t.u.). Zgodnie z ust. 13 tego przepisu, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że uzgodnił on z nabywcą towaru warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione. Przy czym warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Z powyższego wynika, że zwrot towarów jest zdarzeniem, które odnosi skutek podatkowy względem dokonanej transakcji sprzedaży (pierwotnej dostawy). Zwrotu towarów nie można uznać za odrębną transakcję opodatkowaną VAT. Po pierwsze, zdarzenie to nie stanowi czynności odpłatnej, a po drugie jest ściśle powiązane z dostawą pierwotną, ponieważ wynika ze stosunku zobowiązaniowego dotyczącego tej dostawy pierwotnej i w ramach którego kontrahenci przewidzieli prawo do zwrotu towarów. Należy więc uznać, że zwrot towarów jest w gruncie rzeczy wyłącznie czynnością faktyczną, która ma na celu cofnięcie skutków wynikających ze zrealizowanej dostawy towarów.

Należy przy tym podkreślić, iż dla kwalifikacji zwrotu towarów na gruncie u.p.t.u. nie ma znaczenia do jakiej lokalizacji fizycznie trafi zwracany towar, nawet jeśli towar zostanie wywieziony w tym celu do magazynu za granicą. Istotne jest to, aby do sprzedawcy wróciło prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Pogląd ten jest także podzielany przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, czego przykładem są m.in. interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2021 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.498.2020.1.MMA, czy interpretacja indywidualna z 17 października 2017 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.369.2017.1.KT.

Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem doktryny prawa oraz orzecznictwem, pojęcie „prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” jest pojęciem autonomicznym, ukształtowanym na gruncie unijnych i krajowych regulacji dotyczących VAT, którego nie należy utożsamiać z przeniesieniem własności w rozumieniu prawa cywilnego [W. Modzelewski, Komentarz do ustawy o podatku od towarów i usług. Komentarz. Wyd. 22. Warszawa 2022. art. 7.]. Prawo to na gruncie u.p.t.u. nie jest uzależnione od władztwa fizycznego. „Przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” w świetle u.p.t.u. oznacza przeniesienie władztwa ekonomicznego nad danym towarem, co należy rozumieć jako przeniesienie praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości korzystania z niej oraz dysponowania nią [T. Michalik. Glosa do uchwały NSA z dnia 8 stycznia 2007 r., I FPS 1/06, OSP 2008. nr 2, s. 19].

W sytuacji opisanej przez Spółkę, należy jej zdaniem uznać, że przeniesienie prawa do rozporządzania zwracanym przez kontrahenta towarem jak właściciel następować będzie w momencie przyjęcia towaru do Magazynu na Węgrzech (tj. na terytorium Węgier). Zatem, zwrot towarów do Magazynu na Węgrzech w innym kraju nie zmienia charakteru przedmiotowej czynności, Spółka staje się ponownie właścicielem prawnym i ekonomicznym zwracanego towaru, który ponosi wszelkie ryzyka pozostające po stronie właściciela (np. związane z ewentualnym uszkodzeniem towaru, jego kradzieżą). Zwrot ten natomiast, na gruncie u.p.t.u. nie powinien być traktowany jako czynność podlegająca opodatkowaniu, lecz jako okoliczność uzasadniająca skorygowanie uprzednio dokonanej na rzecz kontrahenta wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W szczególności, nie sposób uznać, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z przemieszczeniem towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 u.p.t.u., czy art. 11 ust. 1 u.p.t.u.

Stosownie do art. 13 ust. 3 u.p.t.u., za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe warunki materialnoprawne nie są spełnione w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku. Wywóz bowiem towarów poza terytorium Polski następował/następować będzie w ramach dostawy towarów na rzecz konkretnego kontrahenta. Spółka dokonała/będzie dokonywać skutecznie dostawy przedmiotowych towarów, w ramach której dochodziło/będzie dochodziło do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na kontrahentów. Nie sposób zatem uznać następczo, że z uwagi na zwrot towarów, pierwotny wywóz towarów z terytorium Polski miałby stawać się przemieszczeniem towarów własnych Spółki. Odmienna kwalifikacja prowadziłaby do zniweczenia rzeczywistego przebiegu transakcji, z pominięciem faktycznego obiegu towarów, oraz miałaby charakter sztuczny.

W odniesieniu zaś do art. 11 ust. 1 u.p.t.u., należy wskazać, iż zgodnie z tą regulacją przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Również i powyższy przepis nie będzie znajdować w ocenie Spółki zastosowania w niniejszym przypadku, albowiem na skutek zwrotu towarów przez kontrahentów nie będzie dochodziło do przemieszczenia towarów z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Ad. 2.

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1, zgodnie z art. 5 ust. 1 u.p.t.u opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu, obok tzw. zasady odpłatności, wynika również tzw. zasada terytorialności. W myśl tej zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju. [Z. Modzelewski. G. Mularczyk [w:] Z. Modzelewski. G. Mularczyk, Ustawa o VAT. Komentarz, wyd. II, Warszawa 2006. art. 5.]

Stosownie zaś do art. 22 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zatem, w sytuacji, gdy towary znajdują się na terytorium innego kraju i z tego terytorium podatnik rozpoczyna ich dostawę na rzecz nabywcy, to miejsce dostawy towarów będzie znajdować się na tym terytorium, a w konsekwencji w tymże kraju dostawa będzie podlegać opodatkowaniu.

Powyższe oznacza, że skoro w przypadku opisanym przez Spółkę towary będące przedmiotem dostawy (uprzednio zwrócone przez zagranicznego kontrahenta do Magazynu na Węgrzech) znajdują się na terytorium Węgier (w Magazynie na Węgrzech) i tam rozpoczyna się ich wysyłka/transport, to za miejsce dostawy w rozumieniu u.p.t.u. należy uznać terytorium Węgier. W rezultacie, dostawy te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W ocenie Spółki, na powyższe wnioski nie ma wpływu okoliczność, iż te same towary były uprzednio przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z miejscem wysyłki na terytorium Polski, a następnie zostały przez nabywcę zwrócone do Magazynu na Węgrzech. Wszak Spółka po skutecznym zwrocie towarów dokonanym przez kontrahenta, stała się ponownie ich prawnym i ekonomicznym właścicielem, a następnie dokonuje odrębnej transakcji sprzedaży z kolejnym kontrahentem. Przedstawiona argumentacja znajduje odzwierciedlenie m.in. w interpretacji indywidualnej z 2 października 2018 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.488.2018.1.RM.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, dostawa uprzednio zwróconych przez kontrahentów Spółki towarów, które na moment rozpoczęcia wysyłki/transportu znajdują się na terytorium Węgier (w Magazynie na Węgrzech) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko wówczas, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się:

Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy:

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest – w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Według art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, których mowa w ust. 1.

Z kolei, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

W myśl art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Stosownie do treści art. 29a ust. 15 ustawy:

Warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

1) eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;

2) dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3) sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;

4) (uchylony);

5) wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.

Wprowadzona z dniem 1 stycznia 2021 r. treść przepisu art. 29a ust. 13 ustawy umożliwia podatnikowi dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania już w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług, określone w fakturze korygującej i faktura korygująca jest zgodna z tą posiadaną dokumentacją. Natomiast w przypadku gdy podatnik nie posiada dokumentacji w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za ten okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Wprowadzenie warunku uzgodnienia z nabywcą warunków transakcji oznacza, że przy wystawieniu faktury korygującej istotne są faktyczne ustalenia między kontrahentami, a nie tylko samo wystawienie faktury.

Jak wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2)udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ustawy:

Faktura korygująca powinna zawierać:

1)wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;

2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

a)dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

b)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,

3)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4)przyczynę korekty;

5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

W tym miejscu należy stwierdzić, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

W myśl obowiązujących przepisów, jeżeli po wystawieniu faktury pierwotnej wystąpią zdarzenia, które mają wpływ na zmianę treści wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, wówczas należy wystawić fakturę korygującą. Podkreślić należy, że prawo do wystawienia faktury korygującej uzależnione jest od ściśle wskazanych w ustawie sytuacji. Powyższe oznacza, że ustawodawca nie pozostawił podatnikowi swobody w powyższym zakresie lecz uzależnił prawo do skorygowania pierwotnie wystawionych faktur od wystąpienia określonych zdarzeń. Wśród okoliczności, które determinują konieczność wystawienia faktury korygującej ustawodawca wskazał m.in. udzielenie obniżki ceny w formie rabatu, opustów i obniżek cen, zwrot podatnikowi towarów oraz zwrot nabywcy całości lub części zapłaty. Zatem w sytuacji gdy po wystawieniu faktury pierwotnej podatnikowi zwrócono towar, wówczas podatnik wystawia fakturę korygującą. Oznacza to, że dopiero po wykonaniu powyższej czynności, czyli po faktycznym zwrocie towaru, możliwe jest udokumentowanie tego zdarzenia fakturą korygującą.

Wskazać należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania (tzw. faktury korygujące „in minus”) oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu (tzw. faktury korygujące „in plus”).

Z treści wniosku wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest dystrybucja zabawek. Dokonują Państwo wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów jako polski podatnik VAT, a miejscem rozpoczęcia transportu towarów jest terytorium Polski (magazyn w Polsce). Zdarza się, że kontrahenci chcą skorzystać z prawa zwrotu zakupionych od Państwa towarów. Gdy zwrot dokonywany jest przez kontrahentów węgierskich, czeskich, słowackich i rumuńskich, jako miejsce do zwrotu towarów podają Państwo adres magazynu zlokalizowanego na terenie Węgier (dalej: Magazyn na Węgrzech). W takich przypadkach, zwracane towary są przemieszczane z kraju kontrahenta bezpośrednio na terytorium Węgier, a w przypadku kontrahentów węgierskich - bez konieczności przemieszczenia transgranicznego. Zwracany towar nie jest zatem transportowany z powrotem do Polski. Po odebraniu zwracanych towarów w Magazynie na Węgrzech, wystawiają Państwo fakturę korygującą wewnątrzwspólnotową dostawę in minus oraz dokonują obniżenia podstawy opodatkowania w odpowiednim okresie rozliczeniowym. Następnie, dokonują Państwo dalszej sprzedaży zwróconych towarów. Na moment dokonywania tej sprzedaży towary znajdują się w Magazynie na Węgrzech. Sprzedaż ta może być dokonana, m.in. na rzecz kontrahenta z Węgier albo innego kraju UE. W takim przypadku, rozpoznają Państwo dokonywaną dostawę towarów w oparciu o węgierskie przepisy VAT, tj. odpowiednio jako węgierską dostawę krajową (w przypadku dostawy na rzecz węgierskiego kontrahenta) albo jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (w przypadku dostawy na rzecz kontrahenta z innego kraju UE).

W niniejszej sprawie w związku ze zwrotem towarów, nie wystąpi nowa czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary nie są/nie będą przez Państwa nabywane, a jedynie przyjmowane do zwrotu (w ramach dokonanej uprzednio transakcji dostawy towarów przez Państwa na rzecz kontrahentów). Zwrot towarów – jak słusznie Państwo wskazali – jest podstawą do dokonania korekty podstawy opodatkowania w oparciu o wystawioną fakturę korygującą. A zatem mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dokonywany przez kontrahentów do Magazynu na Węgrzech zwrot towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stanowi/będzie stanowić czynność implikującą konieczność korekty podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, niestanowiącej odrębnej transakcji podlegającej opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu z kolei do kwestii opodatkowania podatkiem VAT dostawy zwróconych uprzednio przez Państwa kontrahentów towarów, zgodzić należy się z Państwa twierdzeniem, że po skutecznym zwrocie towarów stają się Państwo ponownie ich właścicielem, a następnie dokonują/będą dokonywać Państwo odrębnej transakcji. Wobec powyższego dostawa zwróconych uprzednio przez Państwa kontrahentów towarów, znajdujących się na moment rozpoczęcia ich wysyłki/transportu w Magazynie na Węgrzech nie stanowi/nie będzie stanowiła dla Państwa czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).