Interpretacja w zakresie spełnienia przez umowę dotyczącą samofakturowania warunków, o których mowa w art. 106d ust. 1 ustawy, prawa do odliczenia pod... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.292.2022.1.JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.292.2022.1.JK

Temat interpretacji

Interpretacja w zakresie spełnienia przez umowę dotyczącą samofakturowania warunków, o których mowa w art. 106d ust. 1 ustawy, prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych przez Spółkę w formie elektronicznej w ramach procedury samofakturowania, gdy zatwierdzenie faktury nastąpi poprzez tzw. milczącą akceptację, terminu obniżenia podstawy opodatkowania/podatku VAT naliczonego, na podstawie wystawionych faktur korygujących w ramach procedury samofakturowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-spełnienia przez umowę dotyczącą samofakturowania warunków, o których mowa w art. 106d ust. 1 ustawy,

-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych przez Spółkę w formie elektronicznej w ramach procedury samofakturowania, gdy zatwierdzenie faktury nastąpi poprzez tzw. milczącą akceptację,

-terminu obniżenia podstawy opodatkowania/podatku VAT naliczonego, na podstawie wystawionych faktur korygujących w ramach procedury samofakturowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka posiada siedzibę na terytorium Polski.

Spółka jest przedsiębiorstwem spedycyjnym należącym do grupy (...) i jest wyłącznym spedytorem przedsiębiorstw tej grupy w Polsce.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT, tj. zasadniczo usługi transportu/spedycji.

Dla potrzeb prowadzonej działalności spedycyjnej Spółka korzysta z usług zewnętrznych przewoźników. W tym sensie Spółka dokonuje zakupu usług przewozowych (usług przewozu towarów) od tych przewoźników.

Spółka nabywa usługi od przewoźników mających siedzibę w Polsce i będących zarejestrowanymi podatnikami VAT w Polsce (dalej: Dostawcy PL) oraz od przewoźników zagranicznych, tj. podmiotów niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce (dalej: Dostawcy zagraniczni).

Z częścią Dostawców PL Spółka zawarła już umowy dotyczące samofakturowania, zgodnie z art. 106d ust. 1 ustawy o VAT.

W przyszłości Spółka planuje zawrzeć umowy samofakturowania ze wszystkimi Dostawcami PL oraz Dostawcami zagranicznymi (dalej obaj definiowani jako: Dostawca) – w zakresie określonego typu transakcji (usług przewozowych) podlegających opodatkowaniu VAT w Polsce.

Na podstawie ww. umów Spółka, jako nabywca usług przewozowych, wystawia/będzie wystawiała faktury, a następnie przesyła/będzie przesyłać je Dostawcy celem zatwierdzenia, zgodnie ze sposobem zatwierdzania wskazanym w umowie dotyczącej samofakturowania.

Zgodnie z umową dotyczącą samofakturowania:

·przedmiotem Umowy jest określenie zasad współpracy w zakresie wystawiania przez Spółkę w imieniu i na rzecz Dostawcy faktur (dalej: Faktury lub Faktura) na zasadach wskazanych w przepisach art. 106d ust. 1 ustawy o VAT. Spółka zobowiązuje się w szczególności do:

-sporządzania Faktur,

-zapewnienia, iż Faktura będzie posiadać elementy wymagane obowiązującymi przepisami,

-przedstawiania Dostawcy Faktur do zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w Umowie;

·Dostawca upoważnia Spółkę do wystawiania w jego imieniu Faktur dokumentujących sprzedaż usług przewozowych dokonywanych na rzecz Spółki;

·wystawiona przez Spółkę Faktura powinna zawierać dopisek „SAMOFAKTUROWANIE”;

·Spółka będzie wystawiała Faktury w terminach wskazanych w przepisach ustawy o VAT;

·Dostawca i Spółka wyrażają zgodę na przesyłanie Faktur drogą elektroniczną;

·Spółka przesyła Dostawcy Faktury w formacie pliku PDF (Portable Document Format);

·za datę otrzymania Faktury przez Dostawcę uznaje się datę przesłania Faktury z systemu Spółki w formacie PDF do skrzynki odbiorczej poczty elektronicznej Dostawcy, wskazanej w Umowie samofakturowania;

·Spółka zobowiązuje się przesyłać Faktury drogą elektroniczną w formacie PDF w sposób gwarantujący autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność ich treści, w szczególności poprzez:

-przesyłanie Faktur drogą elektroniczną ze wskazanego przez Spółkę w Umowie samofakturowania adresu e-mail,

-przesyłanie Faktur drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany przez Dostawcę w Umowie samofakturowania,

-zastosowanie określonego formatu przesyłanej drogą elektroniczną Faktury, zapewniającego brak możliwości zmiany danych w niej zawartych (format PDF);

·Spółka i Dostawca zobowiązują się, że co najmniej na 5 dni przed zmianą adresów e-mail wskazanych w umowie samofakturowania poinformują się o tym fakcie pisemnie lub drogą elektroniczną;

·Dostawca zobowiązuje się, iż w okresie obowiązywania niniejszej umowy:

-nie będzie wystawiał faktur na rzecz Spółki samodzielnie, ani powierzał tej czynności osobom trzecim – w zakresie transakcji, które objęte są umową samofakturowania zawartą ze Spółką,

-poinformuje Spółkę w trybie natychmiastowym o wykreśleniu go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa – jeśli dotyczy danego Dostawcy.

Spółka wprowadziła/zamierza wprowadzić następującą procedurę zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę:

-Spółka wysyła Fakturę do Dostawcy niezwłocznie po jej wystawieniu, jednak nie później niż w terminie określonym w Umowie samofakturowania, celem umożliwienia zgłoszenia sprzeciwu do przedmiotowej faktury;

-zgłoszenie sprzeciwu do Faktury przez Dostawcę odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej z wykorzystaniem adresów e-mail wskazanych w umowie samofakturowania;

-Faktura otrzymana przez Dostawcę od Spółki uznawana będzie za zatwierdzoną przez Dostawcę, jeżeli Dostawca nie zgłosi do niej sprzeciwu w terminie określonym w umowie samofakturowania liczonym od dnia otrzymania faktury – wysłania faktury z systemu Spółki (tzw. milcząca akceptacja).

Jeżeli którakolwiek z zawartych już umów samofakturowania zawiera zapisy zatwierdzania Faktur inne niż powyżej opisane – Spółka planuje dokonać zmian w tym zakresie w umowach samofakturowania zawartych ze wszystkimi Dostawcami oraz uwzględnić te zapisy również w przypadku nowych umów samofakturowania z nowymi Dostawcami.

Dodatkowo w związku ze zmianą przepisów ustawy o VAT w zakresie faktur korygujących, Spółka wprowadziła również w umowach samofakturowania następujące zapisy w zakresie usług od Dostawców PL (Faktury z podatkiem VAT):

·       warunkiem obniżenia przez Strony podstawy opodatkowania jest wystawienie przez Spółkę faktury korygującej w imieniu Dostawcy PL i brak wniesienia przez Dostawcę PL sprzeciwu do niniejszej Faktury w terminie określonym w umowie samofakturowania liczonym od dnia jej otrzymania (tzw. milcząca akceptacja),

·brak wniesienia przez Dostawcę PL sprzeciwu do otrzymanej faktury korygującej wystawionej przez Spółkę na rzecz Dostawcy PL jest równoznaczny z tym, że warunki dotyczące obniżenia podstawy opodatkowania dla świadczenia usług przewozowych zostały uprzednio uzgodnione,

·spełnienie warunków, o których mowa w art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, następuje w dniu upływu ww. terminu.

Umowy samofakturowania zostały zawarte przed wystawieniem Faktur na podstawie tych Umów.

Usługi przewozowe nabywane przez Spółkę od Dostawców na podstawie Faktur wystawianych przez Spółkę są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Dla potrzeb odliczenia podatku VAT przez Spółkę w zakresie Faktur zawierających podatek VAT – za datę otrzymania Faktury uznaje się datę wystawienia Faktury w systemie Spółki – przy uwzględnieniu, iż została ona zaakceptowana przez Dostawcę PL (brak zgłoszonego sprzeciwu w terminie określonym w umowie samofakturowania).

Pytania

1.Czy opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym samofakturowanie w odniesieniu do Dostawców PL oraz Dostawców zagranicznych jest zgodne z przepisami art. 106d ust. 1 ustawy o VAT?

2.Czy Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z Faktur wystawionych przez Spółkę w formie elektronicznej w imieniu i na rzecz Dostawców PL, w sytuacji gdy zatwierdzenie Faktury nastąpi zgodnie z procedurą wskazaną w Umowie samofakturowania poprzez tzw. milczącą akceptację?

3.Czy Spółka prawidłowo dokonuje/będzie dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania/podatku VAT naliczonego na podstawie wystawionych faktur korygujących w imieniu i na rzecz Dostawcy PL w rozliczeniu VAT za okres, w którym upłynie termin określony w umowie samofakturowania na wniesienie przez Dostawcę PL sprzeciwu do wystawionych przez Spółkę faktur korygujących?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym samofakturowanie jest zgodne z przepisami art. 106d ust. 1 ustawy o VAT, zarówno w odniesieniu do Dostawców PL oraz Dostawców zagranicznych.

Ad 2.

Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z Faktur wystawionych przez Spółkę w formie elektronicznej w imieniu i na rzecz Dostawców PL, w sytuacji gdy zatwierdzenie Faktury nastąpi zgodnie z procedurą wskazaną w Umowie samofakturowania, poprzez tzw. milczącą akceptację.

Ad 3.

Spółka prawidłowo dokonuje/będzie dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania/podatku VAT naliczonego na podstawie wystawionych faktur korygujących w imieniu i na rzecz Dostawcy PL w rozliczeniu VAT za okres, w którym upłynie termin określony w umowie samofakturowania na wniesienie przez Dostawcę PL sprzeciwu do wystawionych przez Spółkę faktur korygujących.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

Przepisy ustawy o VAT wprowadzają możliwość tzw. samofakturowania, tj. wystawiania faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy przez nabywcę towarów lub usług. Zgodnie bowiem z przepisem art. 106d ust. 1 ustawy o VAT, cyt.:

„Podmiot, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

1)dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu,

2)o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

3)dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b

– jeżeli ten podmiot i ten podatnik wcześniej zawarli umowę w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz tego podatnika, w której została określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności”.

Faktury wystawiane zgodnie z powyższymi regulacjami powinny zawierać wyraz „samofakturowanie” (art. 106e ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT).

Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy ustawy o VAT, w celu skorzystania z możliwości wystawiania przez nabywcę towarów lub usług faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy tych towarów lub/i usług następujące warunki powinny zostać spełnione łącznie:

1)wystawiającym faktury jest podmiot, o którym mowa w przepisach art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT,

2)podmiot ten (nabywca) nabywa towary lub usługi od podatnika (sprzedawcy), w imieniu i na rzecz którego wystawia faktury,

3)przedmiotem Faktur wystawianych w ramach samofakturowania są określone w art. 106d ust. 1 pkt 1-3 ustawy o VAT transakcje,

4)przed wystawieniem faktur nabywca i sprzedawca zawarli umowę w sprawie wystawiania przez nabywcę faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy,

5)w umowie, o której mowa w punkcie 4 powyżej określona została procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez sprzedawcę.

W opinii Spółki, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym samofakturowanie spełnia wszystkie wskazane powyżej warunki, o czym świadczy poniższe uzasadnienie.

Ad 1)

Zgodnie z przepisem art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, cyt.:

„Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem”.

W świetle powyższych przepisów, w celu skorzystania z możliwości wystawiania przez nabywcę towarów lub usług faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy tych towarów i usług nabywca ten musi być podatnikiem.

Definicja podatnika zawarta jest w przepisach art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług spedycyjnych i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W tym stanie rzeczy warunek uznania Spółki za podmiot, o którym mowa w przepisach art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jest spełniony.

Ad 2)

Spółka nabywa usługi przewozowe od Dostawców, w imieniu i na rzecz których będzie wystawiała Faktury w ramach samofakturowania. Dostawcy prowadzą zatem działalność gospodarczą w zakresie usług przewozowych. Tym samym Dostawcy są podatnikami VAT w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W tym stanie rzeczy warunek nabywania przez Spółkę usług przewozowych od Dostawców będących podatnikami VAT, w imieniu i na rzecz których Spółka będzie wystawiała faktury należy uznać za spełniony.

Ad 3)

Jak stanowi art. 106d ust. 1 ustawy o VAT, nabywca może wystawiać w imieniu i na rzecz sprzedawcy faktury:

dokumentujące dokonaną na rzecz tego nabywcy sprzedaż, tj. na gruncie art. 2 pkt 22 ustawy o VAT: odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,

o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, tj. otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem określonych czynności z określonymi w ustawie wyjątkami,

dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b, tj. dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, dla których miejscem świadczenia jest terytorium kraju trzeciego.

Nie ulega wątpliwości, iż w odniesieniu do Dostawców PL, którzy dokonują na rzecz Spółki sprzedaży, tj. odpłatnego świadczenia usług przewozowych – przepisy ustawy o VAT wprost dopuszczają możliwość samofakturowania.

W zakresie natomiast Dostawców zagranicznych – w polskich przepisach ustawy o VAT brak jest przeciwwskazań do wystawiania faktur w imieniu i na rzecz dostawców zagranicznych świadczących usługi na rzecz polskich podatników (stanowiących dla polskich podatników import usług).

W ocenie Spółki – jeżeli kraj wystawcy faktur (tj. Dostawców zagranicznych) dopuszcza taką możliwość, to jak stanowi art. 106a pkt 1 ustawy o VAT – do takich faktur – wystawianych przez nabywcę w imieniu i na rzecz zagranicznego usługodawcy stosuje się polskie przepisy ustawy o VAT w zakresie fakturowania.

Jak stanowi bowiem art. 106a pkt 1 ustawy o VAT, przepisy rozdziału 1 „Faktury” stosuje się do sprzedaży z wyjątkiem przypadków z art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz 1a ustawy o VAT (usługi opodatkowane przez nabywcę w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia) – jeżeli faktura nie jest wystawiana przez nabywcę w imieniu i na rzecz tego usługodawcy. A contrario jeżeli faktura taka jest wystawiana przez nabywcę – zastosowanie znajdą przepisy polskiej ustawy o VAT w zakresie fakturowania.

W związku z tym tak długo jak przepisy państwa Dostawców zagranicznych dopuszczają możliwość samofakturowania – również w tym przypadku istnieje możliwość wystawienia Faktur przez Spółkę w imieniu i na rzecz tych Dostawców zagranicznych (w zakresie w jakim usługi podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Stanowisko to znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 13 marca 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.41.2018.1.KM.

W tym stanie rzeczy – warunek dot. możliwości zastosowania samofakturowania w zakresie transakcji dokonywanych przez Spółkę zarówno z Dostawcami PL, jak i Dostawcami zagranicznymi jest spełniony.

Ad 4)

Spółka zawarła oraz będzie zawierała z Dostawcami umowy samofakturowania, na mocy których Spółka wystawia/będzie wystawiała Faktury w imieniu i na rzecz Dostawców w formie elektronicznej.

Zgodnie z umową samofakturowania jej przedmiotem jest określenie zasad współpracy w zakresie wystawiania przez Spółkę w imieniu i na rzecz Dostawcy Faktur na zasadach wskazanych w przepisach art. 106d ust. 1 ustawy o VAT. Spółka zobowiązuje się w szczególności do:

-sporządzania Faktur,

-zapewnienia, iż Faktura będzie posiadać wszystkie elementy wymagane obowiązującymi przepisami,

-przedstawiania Dostawcy Faktury do zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w Umowie.

Zgodnie z treścią umowy samofakturowania, Dostawca upoważnia Spółkę do wystawiania w jego imieniu faktur dokumentujących sprzedaż usług przewozowych na rzecz Spółki.

Umowy samofakturowania zostały zawarte/będą zawierane przed wystawieniem przez Spółkę Faktur w imieniu i na rzecz Dostawcy.

W tym stanie rzeczy warunek zawarcia przez Spółkę i Dostawcę umowy samofakturowania przed wystawieniem pierwszej Faktur należy uznać za spełniony.

Ad 5)

Procedura zatwierdzania faktur, o której mowa w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT, nie została w żaden sposób zdefiniowana przez ustawodawcę. Przepisy ustawy o VAT nie zawierają bowiem ani żadnych wytycznych, ani żadnych ograniczeń w zakresie sposobu określenia procedury zatwierdzania faktur. Należy zatem uznać, że określenie sposobu zatwierdzania faktur uwarunkowane jest wyłącznie wolą stron umowy.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS). Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 8 września 2021 r., sygn. 0112-KDIL3. 4012.59.2021.2.LS Dyrektor KIS wskazał, cyt.:

„Skoro zatem, żaden przepis w zakresie podatku VAT nie określa, w jakiej konkretnie formie ma być dokonane zatwierdzenie faktur wystawionych w systemie samofakturowania, ani nie wskazuje żadnych niedopuszczalnych form zatwierdzania, należy przyjąć, że każda określona przez strony umowy o samofakturowaniu forma zatwierdzania faktur jest dopuszczalna”.

W świetle powyższego, z uwagi na brak w ustawie o VAT jakichkolwiek wytycznych co do sposobu zatwierdzania przez podatnika dokonującego sprzedaży faktur wystawionych w jego imieniu przez nabywcę (tzw. samofakturowanie):

·       procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego sprzedaży leży wyłącznie w gestii stron umowy,

·       każda forma zatwierdzenia przez podatnika dokonującego sprzedaży faktur wystawionych w jego imieniu przez nabywcę towarów i usług uregulowana w umowie spełnia dyspozycje z art. 106d ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego umowa samofakturowania zawarta pomiędzy Spółką a Dostawcą będzie uwzględniała następującą procedurę zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę:

·Spółka będzie wysyłała Fakturę do Dostawcy niezwłocznie po jej wystawieniu, jednak nie później niż w terminie określonym w umowie samofakturowania celem umożliwienia zgłoszenia sprzeciwu do przedmiotowej Faktury,

·zgłoszenie sprzeciwu do Faktury przez Dostawcę będzie odbywało się wyłącznie w formie elektronicznej z wykorzystaniem adresów e-mail wskazanych w umowie samofakturowania,

·Faktura otrzymana przez Dostawcę od Spółki uznawana będzie za zatwierdzoną przez Dostawcę, jeżeli Dostawca nie zgłosi do niej sprzeciwu w terminie określonym w umowie samofakturowania liczonym od dnia otrzymania Faktury (tzw. milcząca akceptacja).

Umowa samofakturowania wskazuje zatem jednoznacznie sposób zatwierdzania Faktur przez Dostawcę, tj. Spółka i Dostawca uznają za zatwierdzoną Fakturę, co do której Dostawca nie wniósł w ustalonym w umowie samofakturowania terminie sprzeciwu lub uwag. Wskazany w Umowie samofakturowania mechanizm zatwierdzania Faktur pozwala każdemu Dostawcy na:

·zapoznanie się z Fakturami wystawionymi w jego imieniu przez Spółkę, oraz

·świadome zatwierdzenie tych dokumentów przez Dostawcę poprzez brak sprzeciwu, tzw. milczący akcept.

W tym stanie rzeczy umowa samofakturowania spełnia wymogi wskazane w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności w zakresie określenia procedury zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę.

Bez znaczenia pozostaje w tym zakresie czy Spółka będzie wystawiała Faktury w imieniu i na rzecz Dostawcy PL czy Dostawcy zagranicznego.

Prawidłowość wskazanej w Umowie samofakturowania procedury zatwierdzania Faktur potwierdza również Dyrektor KIS w interpretacjach indywidulanych, przykładowo:

-interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 28 czerwca 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2. 4012.182.2021.2.NF cyt.:

„Przedstawiona przez Wnioskodawcę procedura akceptacji zakładałaby tzw. milczącą akceptację faktur przez plantatora polegającą na tym, że jeżeli po wystawieniu przez Wnioskodawcę na rzecz plantatora faktury i przesłaniu mu jej do akceptacji Spółka nie uzyska w określonym w umowie terminie od plantatora informacji zwrotnej, że faktura zawiera błędy, wówczas Spółka przyjmie, że faktura jest prawidłowa i że plantator poprzez niewyrażenie sprzeciwu, zatwierdził wystawioną fakturę (milczący akcept). Odpowiednie uzgodnienia w tym zakresie znajdą się w umowie dotyczącej samofakturowania zawartej między Spółką a plantatorem, tzn. umowa będzie zawierała postanowienie, że brak informacji zwrotnej ze strony plantatora do końca ustalonego terminu strony będą uznawały za zatwierdzenie przez plantatora treści faktury wystawionej przez Spółkę.

Zatem powyższe działanie będzie oznaczać spełnienie warunku istnienia określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez plantatora, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy. Podsumowując, w okolicznościach przedstawionej sprawy, Spółka będzie mogła zastosować procedurę samofakturowania z zastosowaniem milczącego akceptu jako formy zatwierdzania faktur przez plantatorów”.

-interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 3 stycznia 2020 r. sygn. 0111-KDIB3-1. 4012.648.2019.1.ICz, cyt.:

„Jak wyjaśnia Wnioskodawca – zgodnie z Umową o samofakturowanie – Współpracownik ma 3 dni od dnia otrzymania Faktury wystawionej przez Wnioskodawcę na akceptację albo odmowę akceptacji Faktury. Zarówno akceptacja, jak i odmowa akceptacji Faktury winna być zgłaszana przez Współpracownika przy użyciu poczty elektronicznej na adres Wnioskodawcy podany w Umowie o samofakturowanie. Dokonując odmowy akceptacji Faktury Współpracownik zobowiązany jest do podania zastrzeżeń zgłaszanych do treści Faktury. Nieotrzymanie przez Wnioskodawcę – w wyznaczonym 3 dniowym terminie – oświadczenia Współpracownika o akceptacji albo odmowie akceptacji Faktury równoznaczne jest z akceptacją Faktury przez Współpracownika w drodze tzw. „akceptu milczącego”, na co zarówno Wnioskodawca oraz Współpracownik wyrazili zgodę w treści Umowy o samofakturowanie.

Zatem zdaniem tut. Organu, powyższe działanie będzie oznaczać spełnienie warunku istnienia określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez kontrahenta, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy.

Reasumując, należy stwierdzić, że akceptacja faktur w sposób milczący, tj. gdy w terminie określonym w umowie dostawca nie zgłosi niezgodności w stosunku do faktury wystawionej przez Wnioskodawcę, wypełnia dyspozycje art. 106d ustawy”.

Powyższe znajduje również potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 11 lutego 2022 r. sygn. 0112-KDIL1-1.4012.486.2019.2.EB, z 13 marca 2018 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.41.2018.1.KM.

Podsumowanie:

Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy ustawy o VAT, uzasadnienie oraz interpretacje Dyrektora KIS należy uznać, że opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym samofakturowanie jest zgodne z przepisami art. 106d ust. 1 ustawy o VAT zarówno w odniesieniu do Faktur wystawianych w imieniu i na rzecz Dostawcy PL, jak i Dostawcy zagranicznego.

Ad 2.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów lub usług w zakresie w jakim są one wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z otrzymanych przez podatnika faktur, dokumentujących nabycie przez niego towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego powstaje zasadniczo w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy dla danej transakcji, pod warunkiem że nabywca otrzymał fakturę.

Ponadto, przepisy art. 88 ustawy o VAT wskazują czynności/faktury, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo od odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle powyższych przepisów, podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeżeli następujące warunki zostaną spełnione łącznie:

-nabyte towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanych VAT,

-w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał po stronie sprzedawcy obowiązek podatkowy,

-nabywca posiada fakturę dokumentującą nabycie przedmiotowych towarów lub usług,

-czynność/faktura nie została wskazana w przepisie art. 88 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca nie różnicuje prawa do odliczenia ze względu na typ faktury (papierowa czy elektroniczna).

Zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy o VAT, przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Stosownie do art. 106n ust. 1 ustawy o VAT, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Należy zatem uznać, iż faktury wystawione w formie elektronicznej przez nabywcę w ramach systemu samofakturowania dają podatnikowi pełne prawo do odliczenia wykazanego na nich podatku VAT, o ile spełnione są powyższe warunki.

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym:

·Dostawca PL upoważnia Spółkę do wystawiania w jego imieniu Faktur dokumentujących sprzedaż usług przewozowych,

·Faktury wystawione przez Spółkę w imieniu Dostawców PL będą dokumentowały nabycie usług przewozowych, które będą przez Spółkę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT,

·Spółka zobowiązuje się wystawiać Faktury zgodnie z obowiązującymi przepisami,

·Spółka będzie wystawiała Faktury w terminach wskazanych w przepisach ustawy o VAT,

·Spółka będzie przesyłała Dostawcy PL Faktury w formacie pliku PDF (Portable Document Format),

·Spółka zobowiązuje się przesyłać Faktury drogą elektroniczną w formacie PDF w sposób gwarantujący autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność ich treści, w szczególności poprzez:

-przesyłanie Faktur drogą elektroniczną ze wskazanego przez Spółkę w Umowie samofakturowania adresu e-mail,

-przesyłanie Faktur drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany przez Dostawcę PL w Umowie samofakturowania,

-zastosowanie określonego formatu przesyłanej drogą elektroniczną Faktury, zapewniającego brak możliwości zmiany danych w niej zawartych (format PDF).

·Dostawca i Spółka wyrażają zgodę na przesyłanie Faktur drogą elektroniczną,

·Dla potrzeb odliczenia podatku VAT przez Spółkę w zakresie Faktur zawierających podatek VAT – za datę otrzymania Faktury uznaje się datę wystawienia Faktury w systemie Spółki – przy uwzględnieniu, iż została ona zaakceptowana przez Dostawcę PL (brak zgłoszonego sprzeciwu w terminie określonym w umowie samofakturowania).

Mając na uwadze powyższe, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z Faktur wystawionych przez Spółkę w formie elektronicznej w imieniu i na rzecz Dostawców PL i zatwierdzonych przez Dostawców PL zgodnie z procedurą wskazaną w Umowie samofakturowania (tzw. milcząca akceptacja).

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza również Dyrektor KIS w interpretacjach indywidulanych, przykładowo:

-interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 8 września 2021 r. sygn. 0112-KDIL3.4012.59. 2021.2.LS, cyt.:

„Niemiej jednak, w zakresie prawa do odliczenia w transakcji dokumentowanej w procedurze samofakturowania wprowadzone zostały dodatkowe obostrzenia. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 3a pkt 5 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami, które nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego. Przepis ten determinuje więc samo prawo do odliczenia podatku naliczonego nie wpływając na termin, w którym to prawo się materializuje. I tak, nabywca aby mógł zrealizować to prawo (w terminie »otrzymania« faktury) jest obowiązany posiadać akceptację (w dowolnej umownie przewidzianej formie) przez sprzedawcę. Brak posiadania akceptacji uniemożliwia mu skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury, natomiast uzyskanie akceptacji do terminu złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy (przy spełnieniu pozostałych warunków) uprawnia go do ujęcia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym fakturę wystawił a więc również otrzymał. Uzyskanie akceptacji w okresie późniejszym uprawnia go do złożenia stosownej korekty za okres rozliczeniowy, w którym fakturę wystawił (otrzymał).

Zatem, Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych w ramach procedury samofakturowania opisanej w niniejszym wniosku (tj. zarówno w drodze aktywnej, jak i milczącej akceptacji) w rozliczeniu za okres, w którym nastąpi wystawienie danej faktury w imieniu i na rzecz Dostawcy, o ile przed upływem tego okresu powstał już obowiązek podatkowy po stronie Dostawcy w stosunku do nabywanych przez Spółkę towarów/usług oraz pod warunkiem zaakceptowania tej faktury przez Dostawcę nie później niż do upływu terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy”.

-interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 września 2020 r. sygn. 0114-KDIP4-2.4012. 249.2020.2.MMA, cyt.:

„Zatem zdaniem tut. Organu, powyższe działanie będzie oznaczać spełnienie warunku istnienia określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez kontrahenta, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy.

Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz dostawcy (podatnika), w sytuacji gdy zatwierdzenie faktury nastąpi przez tego podatnika w sposób milczący, tj. gdy w terminie określonym w umowie nie zgłosi on sprzeciwu lub uwag w stosunku do faktur wystawionych przez Spółkę”.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 27 marca 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.16.2020.2.RM.

Ad 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, cyt.:

„W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia”.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

·Spółka wprowadziła w umowach samofakturowania z Dostawcami PL następujące zapisy:

-warunkiem obniżenia przez Strony podstawy opodatkowania jest wystawienie przez Spółkę faktury korygującej w imieniu Dostawcy PL i brak wniesienia przez Dostawcę PL sprzeciwu do niniejszej Faktury w terminie określonym w umowie samofakturowania liczonym od dnia jej otrzymania (tzw. milcząca akceptacja),

-brak wniesienia przez Dostawcę PL sprzeciwu do otrzymanej faktury korygującej wystawionej przez Spółkę na rzecz Dostawcy PL jest równoznaczny z tym, że warunki dotyczące obniżenia podstawy opodatkowania dla świadczenia usług przewozowych zostały uprzednio uzgodnione,

-spełnienie warunków, o których mowa w art. 86 ust. 19a ustawy o VAT następuje w dniu upływu ww. terminu.

W ocenie Spółki, Spółka prawidłowo dokonuje/będzie dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania/podatku VAT naliczonego na podstawie wystawionych faktur korygujących w imieniu i na rzecz Dostawcy PL w rozliczeniu VAT za okres, w którym upłynie termin określony w umowie samofakturowania na wniesienie przez Dostawcę PL sprzeciwu do wystawionych przez Spółkę faktur korygujących.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Jak wskazuje art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Z kolei art. 106d ust. 1 ustawy stanowi, że:

Podmiot, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

1)dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu,

2)o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

3)dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b

– jeżeli ten podmiot i ten podatnik wcześniej zawarli umowę w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz tego podatnika, w której została określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności.

Stosownie do art. 2 pkt 31 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Na mocy art. 106e ust. 1 pkt 17 ustawy:

Faktura powinna zawierać w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 – wyraz „samofakturowanie”.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski. Spółka jest przedsiębiorstwem spedycyjnym.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT, tj. zasadniczo usługi transportu/spedycji.

Dla potrzeb prowadzonej działalności spedycyjnej Spółka korzysta z usług zewnętrznych przewoźników. W tym sensie Spółka dokonuje zakupu usług przewozowych (usług przewozu towarów) od tych przewoźników.

Spółka nabywa usługi od przewoźników mających siedzibę w Polsce i będących zarejestrowanymi podatnikami VAT w Polsce oraz od przewoźników zagranicznych, tj. podmiotów niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Z częścią Dostawców PL Spółka zawarła już umowy dotyczące samofakturowania, zgodnie z art. 106d ust. 1 ustawy o VAT.

W przyszłości Spółka planuje zawrzeć umowy samofakturowania ze wszystkimi Dostawcami PL oraz Dostawcami zagranicznymi w zakresie usług przewozowych podlegających opodatkowaniu VAT w Polsce.

Na podstawie ww. umów Spółka, jako nabywca usług przewozowych, wystawia/będzie wystawiała faktury, a następnie przesyła/będzie przesyłać je Dostawcy celem zatwierdzenia, zgodnie ze sposobem zatwierdzania wskazanym w umowie dotyczącej samofakturowania.

Zgodnie z umową dotyczącą samofakturowania:

·Spółka zobowiązuje się w szczególności do:

-sporządzania Faktur,

-zapewnienia, iż Faktura będzie posiadać elementy wymagane obowiązującymi przepisami,

-przedstawiania Dostawcy Faktur do zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w Umowie;

·Dostawca upoważnia Spółkę do wystawiania w jego imieniu Faktur dokumentujących sprzedaż usług przewozowych dokonywanych na rzecz Spółki;

·wystawiona przez Spółkę Faktura powinna zawierać dopisek „SAMOFAKTUROWANIE”;

·Spółka będzie wystawiała Faktury w terminach wskazanych w przepisach ustawy;

·Dostawca i Spółka wyrażają zgodę na przesyłanie Faktur drogą elektroniczną;

·Spółka przesyła Dostawcy Faktury w formacie pliku PDF (Portable Document Format);

·za datę otrzymania Faktury przez Dostawcę uznaje się datę przesłania Faktury z systemu Spółki w formacie PDF do skrzynki odbiorczej poczty elektronicznej Dostawcy, wskazanej w Umowie samofakturowania;

·Spółka zobowiązuje się przesyłać Faktury drogą elektroniczną w formacie PDF w sposób gwarantujący autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność ich treści, w szczególności poprzez:

-przesyłanie Faktur drogą elektroniczną ze wskazanego przez Spółkę w Umowie samofakturowania adresu e-mail,

-przesyłanie Faktur drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany przez Dostawcę w Umowie samofakturowania,

-zastosowanie określonego formatu przesyłanej drogą elektroniczną Faktury, zapewniającego brak możliwości zmiany danych w niej zawartych (format PDF);

·Spółka i Dostawca zobowiązują się, że co najmniej na 5 dni przed zmianą adresów e-mail wskazanych w umowie samofakturowania poinformują się o tym fakcie pisemnie lub drogą elektroniczną;

·Dostawca zobowiązuje się, iż w okresie obowiązywania niniejszej umowy:

-nie będzie wystawiał faktur na rzecz Spółki samodzielnie, ani powierzał tej czynności osobom trzecim – w zakresie transakcji, które objęte są umową samofakturowania zawartą ze Spółką,

-poinformuje Spółkę w trybie natychmiastowym o wykreśleniu go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa – jeśli dotyczy danego Dostawcy.

Spółka wprowadziła/zamierza wprowadzić następującą procedurę zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę:

-Spółka wysyła Fakturę do Dostawcy niezwłocznie po jej wystawieniu, jednak nie później niż w terminie określonym w Umowie samofakturowania, celem umożliwienia zgłoszenia sprzeciwu do przedmiotowej faktury;

-zgłoszenie sprzeciwu do Faktury przez Dostawcę odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej z wykorzystaniem adresów e-mail wskazanych w umowie samofakturowania;

-Faktura otrzymana przez Dostawcę od Spółki uznawana będzie za zatwierdzoną przez Dostawcę, jeżeli Dostawca nie zgłosi do niej sprzeciwu w terminie określonym w umowie samofakturowania liczonym od dnia otrzymania faktury – wysłania faktury z systemu Spółki (tzw. milcząca akceptacja).

Jeżeli którakolwiek z zawartych już umów samofakturowania zawiera zapisy zatwierdzania Faktur inne niż powyżej opisane – Spółka planuje dokonać zmian w tym zakresie w umowach samofakturowania zawartych ze wszystkimi Dostawcami oraz uwzględnić te zapisy również w przypadku nowych umów samofakturowania z nowymi Dostawcami.

Dodatkowo Spółka wprowadziła również w umowach samofakturowania następujące zapisy w zakresie usług od Dostawców PL (Faktury z podatkiem VAT):

·warunkiem obniżenia przez Strony podstawy opodatkowania jest wystawienie przez Spółkę faktury korygującej w imieniu Dostawcy PL i brak wniesienia przez Dostawcę PL sprzeciwu do niniejszej Faktury w terminie określonym w umowie samofakturowania liczonym od dnia jej otrzymania (tzw. milcząca akceptacja),

·brak wniesienia przez Dostawcę PL sprzeciwu do otrzymanej faktury korygującej wystawionej przez Spółkę na rzecz Dostawcy PL jest równoznaczny z tym, że warunki dotyczące obniżenia podstawy opodatkowania dla świadczenia usług przewozowych zostały uprzednio uzgodnione,

·spełnienie warunków, o których mowa w art. 86 ust. 19a ustawy następuje w dniu upływu ww. terminu.

Umowy samofakturowania zostały zawarte przed wystawieniem Faktur.

Usługi przewozowe nabywane przez Spółkę od Dostawców na podstawie Faktur wystawianych przez Spółkę są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Dla potrzeb odliczenia podatku VAT przez Spółkę w zakresie Faktur zawierających podatek VAT – za datę otrzymania Faktury uznaje się datę wystawienia Faktury w systemie Spółki – przy uwzględnieniu, iż została ona zaakceptowana przez Dostawcę PL (brak zgłoszonego sprzeciwu w terminie określonym w umowie samofakturowania).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności określenia, czy opisane samofakturowanie w odniesieniu do Dostawców PL oraz Dostawców zagranicznych jest zgodne z przepisami art. 106d ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że generalnie faktura jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Przy ocenie zdarzenia gospodarczego nie można jednak pominąć okoliczności towarzyszących transakcji, wskazujących na rzeczywisty charakter podmiotu dokonującego sprzedaży/zakupu. Faktura jest dokumentem o charakterze sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), zatem musi być wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza np. fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Instytucja tzw. „samofakturowania” wynika z art. 106d ustawy. Przepis ten określa przypadki i warunki, których spełnienie pozwala na wystawianie faktur dokumentujących dostawy towarów i świadczenie usług przez podmioty inne niż wykonujące sprzedaż. Takim podmiotem może być przykładowo nabywca towarów lub usług. Pomimo więc, że zgodnie z ogólną regułą, to podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczących usługę wystawia fakturę dokumentującą daną transakcję, to jednak w myśl ww. przepisu ustawy, funkcja ta może zostać powierzona także nabywcy towarów lub usług.

Należy wskazać, że aby istniała możliwość wystawienia faktur w procesie „samofakturowania” muszą zostać spełnione następujące warunki wskazane w art. 106d ust. 1 ustawy:

1)podmiotem wystawiającym fakturę jest podmiot, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy (tj. podatnik podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub osoba prawna niebędąca podatnikiem) nabywający towary lub usługi od innego podatnika;

2)podmiot ten (nabywca) nabywa towary lub usługi od podatnika (sprzedawcy), w imieniu i na rzecz którego wystawia faktury;

3)wystawione faktury powinny dokumentować:

-sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, tj. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,

-otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi,

-dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium państwa trzeciego (czyli poza Unią Europejską);

4)przed wystawieniem faktur nabywca i sprzedawca zawarli umowę w sprawie wystawiania przez nabywcę faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy;

5)w umowie, o której mowa powyżej, określona została procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez sprzedawcę.

Ad 1)

Jak wskazano w art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Zatem, w celu skorzystania z możliwości wystawiania przez nabywcę towarów lub usług faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy tych towarów i usług nabywca ten musi być podatnikiem.

Jak wskazano w opisie sprawy, Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W konsekwencji warunek uznania Wnioskodawcy za podmiot, o którym mowa w przepisach art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, jest/będzie spełniony.

Ad 2)

Przepis art. 106d ust. 1 ustawy, dopuszczając możliwość samofakturowania, wskazuje jedynie na status podmiotu wystawiającego fakturę, nie zawęża przy tym kręgu podmiotów, w imieniu i na rzecz których, nabywca towaru/usługi może fakturę wystawić.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka dokonuje zakupu usług przewozowych od Dostawców, w imieniu i na rzecz których wystawia/będzie wystawiała Faktury w ramach samofakturowania, tj. od przewoźników mających siedzibę w Polsce i będących zarejestrowanymi podatnikami VAT w Polsce (Dostawcy PL) oraz od przewoźników zagranicznych, tj. podmiotów niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce (Dostawcy zagraniczni). Z powyższego wynika, że dostawcy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie usług przewozowych.

Zatem warunek nabywania przez Spółkę usług przewozowych od Dostawców będących podatnikami, w imieniu i na rzecz których Spółka wystawia/będzie wystawiała faktury w ramach samofakturowania, należy uznać za spełniony.

Ad 3)

Regulacje zawarte w art. 106d ust, 1 ustawy, wprost dopuszczają możliwość samofakturowania w odniesieniu do Dostawców krajowych, którzy dokonują na rzecz Spółki sprzedaży, tj. odpłatnego świadczenia usług przewozowych.

W zakresie natomiast Dostawców zagranicznych – w polskich przepisach ustawy brak jest przeciwwskazań do wystawiania faktur w imieniu i na rzecz dostawców zagranicznych świadczących usługi na rzecz polskich podatników.

Co do zasady, istotą ustawy jest ustalenie zasad opodatkowania przedmiotowym podatkiem głównie dostawy towarów i świadczenia usług, których miejscem opodatkowania jest Polska. Także w tym zakresie ustawodawca wskazuje zasady fakturowania przedmiotowych transakcji. To w gestii poszczególnych krajów pozostaje więc ustalenie zasad wskazujących sposób opodatkowania poszczególnych transakcji na ich terytorium.

Brak uregulowania kwestii samofakturowania w przypadku nabycia usług od Dostawców zagranicznych wynika więc z tego, że faktura wystawiana przez nabywcę musi być w takiej sytuacji zgodna z przepisami obowiązującymi w kraju Dostawcy. Zgodnie z mechanizmem samofakturowania jest ona bowiem wystawiana w jego imieniu i na jego rzecz.

Uwzględniając powyższe, polskie przepisy regulujące kwestię podatku VAT nie stoją na przeszkodzie, aby w przypadku zakupu usług od Dostawcy zagranicznego, Spółka zastosowała mechanizm samofakturowania w zakresie wystawiania w imieniu i na rzecz Dostawcy zagranicznego faktur.

Wobec powyższego, warunek dotyczący możliwości zastosowania samofakturowania przez Spółkę do usług nabywanych zarówno od Dostawców z Polski, jak i Dostawców zagranicznych, jest/będzie spełniony.

Ad 4)

Wystawienie faktury w procesie samofakturowania może zostać zastosowane m.in. pod warunkiem istnienia wcześniej zawartej (a zatem zawartej przed wystawieniem pierwszej faktury przez nabywcę w imieniu i na rzecz podatnika dokonującego sprzedaży) umowy. Ustawodawca nie określa żadnych – poza jednym – elementów, które umowa ta powinna zawierać. Ww. elementem, który powinien zostać ujęty w przedmiotowej umowie jest określenie procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, w imieniu i na rzecz którego faktury są wystawiane.

W tym miejscu należy wskazać, że umowa jest czynnością prawną, którą zawiera się poprzez zgodne oświadczenia woli dwóch stron. Oświadczenie woli może być złożone w dowolnej formie, przez każde zachowanie się składającego oświadczenie woli, które ujawnia jego wolę w sposób dostateczny.

Należy wskazać ponadto, że zgodnie z art. 106d ust. 1 ustawy, ważne jest aby strony transakcji potrafiły udowodnić, że umowa taka została zawarta.

W analizowanej sprawie Spółka zawarła oraz będzie zawierała z Dostawcami umowy samofakturowania, na mocy których Spółka wystawia/będzie wystawiała Faktury w imieniu i na rzecz Dostawców. Zgodnie z umową samofakturowania jej przedmiotem jest określenie zasad współpracy w zakresie wystawiania przez Spółkę w imieniu i na rzecz Dostawcy Faktur na zasadach wskazanych w przepisach art. 106d ust. 1 ustawy. Zgodnie z treścią umowy samofakturowania, Dostawca upoważnia Spółkę do wystawiania w jego imieniu faktur dokumentujących sprzedaż usług przewozowych na rzecz Spółki. Umowy samofakturowania zostały zawarte/będą zawierane przed wystawieniem przez Spółkę Faktur w imieniu i na rzecz Dostawcy.

Zatem warunek wskazujący, iż przed wystawieniem faktur nabywca i sprzedawca zawarli umowę w sprawie wystawiania przez nabywcę faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy, jest/będzie przez Spółkę spełniony.

Ad 5)

Jak już wyżej wskazano, wystawianie faktur w procesie samofakturowania może zostać zastosowane m.in. pod warunkiem istnienia wcześniej zawartej umowy. Ustawodawca nie określa żadnych – poza jednym – elementów, które umowa ta powinna zawierać. Ww. elementem, który powinien zostać ujęty w przedmiotowej umowie jest określenie procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, w imieniu i na rzecz którego faktury są wystawiane.

Należy wskazać, że przepisy ustawy wymagają istnienia procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, nie wskazują natomiast, jak procedura ta ma być określona. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy w zakresie podatku VAT nie przewidują jakichkolwiek ograniczeń lub wymogów odnośnie sposobu zatwierdzania przez podatnika faktur, wystawionych w jego imieniu i na jego rzecz przez nabywcę, w procedurze samofakturowania. Strony umowy o samofakturowaniu mogą zatem w dowolny sposób kształtować formę zatwierdzania poszczególnych faktur wystawianych przez nabywcę w imieniu i na rzecz podatnika ‒ sprzedawcy towarów lub usług.

Jak wskazano w opisie sprawy, umowa samofakturowania zawarta pomiędzy Spółką a Dostawcą będzie uwzględniała opisaną wyżej procedurę zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę.

Wobec powyższego, umowa samofakturowania spełnia/będzie spełniać wymogi wskazane w art. 106d ust. 1 ustawy w zakresie określenia procedury zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że opisane Umowy samofakturowania zawierane z Dostawcami, na podstawie których Spółka wystawia/będzie wystawiała Faktury, a następnie przesyła/będzie przesyłać je Dostawcom celem zatwierdzenia, zgodnie ze sposobem zatwierdzania wskazanym w umowie dotyczącej samofakturowania, stanowią/będą stanowić umowy spełniające warunki wskazane w art. 106d ust. 1 ustawy.

Podsumowując, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym samofakturowanie w odniesieniu do Dostawców PL oraz Dostawców zagranicznych, jest/będzie zgodne z przepisem art. 106d ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności wątpliwości Spółki dotyczą określenia, czy przysługuje/będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Spółkę w formie elektronicznej w imieniu i na rzecz Dostawców PL, w sytuacji gdy zatwierdzenie Faktury nastąpi zgodnie z procedurą wskazaną w Umowie samofakturowania poprzez tzw. milczącą akceptację.

Zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej – rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

W myśl art. 106m ust. 1 ustawy:

Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Na mocy art. 106m ust. 2 ustawy:

Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Stosownie do art. 106m ust. 3 ustawy:

Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Jak wynika z art. 106m ust. 4 ustawy:

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy:

Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Ponadto, na mocy art. 112a ust. 1 ustawy:

Prawidłowe przechowywanie dokumentów jest niezbędne do tego, aby podatnik nie utracił nabytego wcześniej prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku ewentualnej kontroli organów podatkowych, wymienionych w art. 112a ustawy, które to organy muszą mieć dostęp do otrzymanych przez podatnika faktur, w sposób wskazany w tym przepisie. Prawidłowość przechowywania faktur zostaje więc weryfikowana co do zasady przez organy podatkowe, które na podstawie przechowywanych przez podatnika dokumentów oceniają, czy podatnik miał podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z nabywanymi towarami i usługami.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Przy czym prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione ani od rodzaju faktury (papierowa/elektroniczna), ani od formy, w jakiej podatnik wystawia i przechowuje faktury zakupowe.

Ponadto, ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust 3a pkt 5 ustawy:

Zatem w przypadku faktur wystawianych przez nabywcę w ramach tzw. samofakturowania warunkiem obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych faktur jest zaakceptowanie danej faktury przez podmiot, w imieniu i na rzecz którego faktura ta została wystawiona.

Należy wskazać, że przepisy ustawy wymagają istnienia procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, nie wskazują natomiast, jak procedura ta ma być określona. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy w zakresie podatku VAT nie przewidują jakichkolwiek ograniczeń lub wymogów odnośnie sposobu zatwierdzania przez podatnika faktur, wystawionych w jego imieniu i na jego rzecz przez nabywcę, w procedurze samofakturowania. Strony umowy o samofakturowaniu mogą zatem w dowolny sposób kształtować formę zatwierdzania poszczególnych faktur wystawianych przez nabywcę w imieniu i na rzecz podatnika ‒ sprzedawcy towarów lub usług. Ważne jest aby strony transakcji potrafiły udowodnić, że umowa taka została rzeczywiście wcześniej zawarta, oraz że sprzedawca zatwierdza poszczególne faktury według procedury określonej przez strony w tej umowie.

Jednakże, w najlepszym interesie podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę jest to, aby procedura ta była właściwie określona i przestrzegana, albowiem wystawienie faktury przez nabywcę towaru lub usługi oznacza określenie kwoty podatku należnego po stronie podatnika, który dokonał dostawy towarów lub wyświadczył usługę. W sytuacji, gdy nabywca nie przedstawi faktury do akceptacji sprzedawcy, to i tak sprzedawca nie będzie zwolniony z obowiązku odprowadzenia podatku należnego z tytułu dokonanej dostawy lub wyświadczonej usługi.

Skoro zatem, żaden przepis w zakresie podatku VAT nie określa, w jakiej konkretnie formie ma być dokonane zatwierdzenie faktur wystawionych w systemie samofakturowania, ani nie wskazuje żadnych niedopuszczalnych form zatwierdzania, należy przyjąć, że każda określona przez strony umowy o samofakturowaniu forma zatwierdzania faktur jest prawidłowa.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Dostawca i Spółka wyrażają zgodę na przesyłanie Faktur drogą elektroniczną. Faktury przesyłane są/będą w formacie pliku PDF w sposób gwarantujący autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność ich treści. Spółka wprowadziła/zamierza wprowadzić następującą procedurę zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę:

-Spółka wysyła Fakturę do Dostawcy niezwłocznie po jej wystawieniu, jednak nie później niż w terminie określonym w Umowie samofakturowania, celem umożliwienia zgłoszenia sprzeciwu do przedmiotowej faktury;

-zgłoszenie sprzeciwu do Faktury przez Dostawcę odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej z wykorzystaniem adresów e-mail wskazanych w umowie samofakturowania;

-Faktura otrzymana przez Dostawcę od Spółki uznawana będzie za zatwierdzoną przez Dostawcę, jeżeli Dostawca nie zgłosi do niej sprzeciwu w terminie określonym w umowie samofakturowania liczonym od dnia otrzymania faktury” – wysłania faktury z systemu Spółki (tzw. milcząca akceptacja).

Ponadto, Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce, a usługi przewozowe nabywane przez Spółkę od Dostawców na podstawie Faktur wystawianych przez Spółkę są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ponownie należy podkreślić, że przepisy ustawy nie przewidują jakichkolwiek wymagań co do formy i sposobu akceptacji faktur wystawionych w ramach tzw. samofakturowania. Tym samym, podmioty mogą swobodnie określać sposób i formę akceptacji poszczególnych faktur. Istotne jest wyłącznie, by przyjęta procedura akceptacji poszczególnych faktur została określona w umowie zawartej pomiędzy nabywcą a sprzedawcą towaru lub usługi. Skoro zatem, żaden przepis w zakresie podatku VAT nie określa, w jakiej konkretnie formie ma być dokonane zatwierdzenie faktur wystawionych w systemie samofakturowania, ani nie wskazuje żadnych niedopuszczalnych form zatwierdzania, należy przyjąć, że każda określona przez strony umowy o samofakturowaniu forma zatwierdzania faktur jest dopuszczalna.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że faktury wystawiane przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Dostawców PL, gdy ich zatwierdzenie następuje/będzie następować zgodnie z procedurami wskazanymi w opisie sprawy w sposób milczący, a nabywane usługi są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, upoważniają/będą upoważniały Spółkę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych Faktur.

Podsumowując, Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z Faktur wystawionych przez Spółkę w formie elektronicznej w imieniu i na rzecz Dostawców PL, w sytuacji gdy zatwierdzenie Faktury nastąpi zgodnie z procedurą wskazaną w Umowie samofakturowania poprzez tzw. milczącą akceptację, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy prawidłowo dokonuje/będzie dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania/podatku VAT naliczonego na podstawie wystawionych faktur korygujących w imieniu i na rzecz Dostawcy PL w rozliczeniu VAT za okres, w którym upłynie termin określony w umowie samofakturowania na wniesienie przez Dostawcę PL sprzeciwu do wystawionych przez Spółkę faktur korygujących.

Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony)

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Wszystkie elementy, jakie powinna zawierać faktura korygująca, określa art. 106j ust. 2 ustawy.

Jak wynika z art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:

1)ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;

2)ust. 2 pkt 4 lit. c – powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:

a)otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,

b)uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek;

3)ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d – powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy, można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:

-powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,

-doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

-podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Na mocy art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zatem, jak wynika z powołanych powyżej przepisów, podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy:

W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy:

Jak wynika z art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z powyższego wynika, że nabywca towaru lub usługi, w przypadku wystąpienia przesłanek do zmniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego przez kontrahenta jest obowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Obniżenie to następuje w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione, jeżeli dodatkowo przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie podstawy opodatkowania.

W przypadku, gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione – nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego dopiero w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione.

Zasady obowiązujące dla obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem oznaczają, że dla powstania obowiązku pomniejszenia VAT naliczonego ważny jest nie sam moment otrzymania faktury korygującej, a moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków – analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

Przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego rozumie się ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie w przyszłości uzasadnia obniżenie należności.

Tak rozumianym uzgodnieniem może być zawarcie umowy określającej w jakich sytuacjach nabywca uzyskuje prawo do odzyskania części wynagrodzenia, np. ze względu na przyznany mu w ustalonych warunkach rabat. Przesłanki uzasadniające obniżenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego mogą być również zawarte w regulaminach realizacji sprzedaży lub ogólnych warunkach umowy, których akceptacja dokonywana jest w momencie przystąpienia nabywcy do transakcji. W tego typu przypadkach uzgodnienie stanowi wspomniany fakt przystąpienia do czynności stanowiący wyraz zgody na treść dokumentu.

Natomiast spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia wynagrodzenia.

W sytuacji gdy podatnik uzgodnił warunki obniżenia podstawy opodatkowania z nabywcą lub usługobiorcą oraz warunki te zostały spełnione, warunkiem pomniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego jest posiadanie dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie oraz spełnienie warunków tego obniżenia.

Jeżeli podatnik zgromadzi taką dokumentację dopiero w kolejnym miesiącu po spełnieniu pozostałych warunków, prawo pomniejszenia kwoty podatku należnego u podatnika przesunie się na ten kolejny miesiąc.

Podobnie jak w przypadku samego „uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku” również fakt ich spełnienia może być stwierdzony w sposób dorozumiany. Jeżeli zatem jedna strona informuje kontrahenta, że udziela obniżki, która nie jest uzależniona od określonego zdarzenia przyszłego, zazwyczaj można domniemywać, że przesłanka faktyczna uzasadniająca taką preferencję już zaistniała (warunki obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku są spełnione).

Zatem korekta podatku naliczonego uzależniona jest od łącznego spełniania następujących warunków:

-uzgodnienia warunków korekty z dostawcą,

-spełnienia uzgodnionych warunków,

-posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie warunków.

Dopuszczalną formą uzgodnienia (stanowiącą przesłankę zarówno prawa do skorygowania podatku należnego przez sprzedawcę, jak i aktualizującą obowiązek dokonania analogicznej korekty przez nabywcę) może być również domniemana akceptacja uzgodnienia warunków transakcji.

Domniemana akceptacja warunków może wystąpić w szczególności kiedy samo wystawienie faktury korygującej bądź brak wniesienia sprzeciwu do wystawionej w terminie określonym w umowie samofakturowania (tzw. milcząca akceptacja), będzie stanowiło element uzgodnienia/spełnienia warunków korekty.

W części przypadków, za jedyną formę komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami należy uznać wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy. Podatkowa rola faktury nie jest bowiem jedyną przypisywaną temu dokumentowi – pełni ona również informacyjną funkcję gospodarczą.

W takiej sytuacji obowiązek pomniejszenia kwoty podatku naliczonego nastąpi w momencie potwierdzenia przez nabywcę, faktu wystąpienia np. pomyłki na fakturze pierwotnej.

W związku z likwidacją warunku uzyskania potwierdzenia otrzymania faktur korygujących in minus przez nabywcę towarów lub usługobiorcę nie jest zatem możliwe odroczenie obowiązku korekty podatku naliczonego do momentu otrzymania przez nabywcę tej faktury korygującej. Takie działanie mogłoby bowiem powodować celowe opóźnianie pomniejszenia kwoty podatku naliczonego (przez opóźnione doręczenie wystawionej faktury korygującej) przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości pomniejszenia podatku należnego u sprzedawcy.

Wnioskodawca wskazał, że warunkiem obniżenia przez Strony podstawy opodatkowania jest wystawienie przez Spółkę faktury korygującej w imieniu Dostawcy PL i brak wniesienia przez Dostawcę PL sprzeciwu do niniejszej Faktury w terminie określonym w umowie samofakturowania liczonym od dnia jej otrzymania (tzw. milcząca akceptacja). Z umowy wynika również, że brak wniesienia przez Dostawcę PL sprzeciwu do otrzymanej faktury korygującej wystawionej przez Spółkę na rzecz Dostawcy PL jest równoznaczny z tym, że warunki dotyczące obniżenia podstawy opodatkowania dla świadczenia usług przewozowych zostały uprzednio uzgodnione, a spełnienie warunków, o których mowa w art. 86 ust. 19a ustawy następuje w dniu upływu ww. terminu, czyli terminu wniesienia przez Dostawcę PL sprzeciwu do niniejszej Faktury w terminie określonym w umowie samofakturowania liczonym od dnia jej otrzymania.

Zatem terminem, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla świadczenia usług przewozowych nabywanych przez Państwa od Dostawców PL zostały/zostaną uzgodnione oraz spełnione w myśl art. 86 ust. 19a ustawy, jest okres, w którym upłynie termin określony w umowie samofakturowania na wniesienie przez Dostawcę PL sprzeciwu do wystawionych przez Spółkę faktur korygujących. Tym samym Spółka winna dokonywać obniżenia podatku VAT naliczonego na podstawie wystawionych faktur korygujących w imieniu i na rzecz Dostawcy PL w rozliczeniu VAT za okres, w którym upłynie termin określony w umowie samofakturowania na wniesienie przez Dostawcę PL sprzeciwu do wystawionych przez Spółkę faktur korygujących.

Podsumowując, Spółka prawidłowo dokonuje/będzie dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania/podatku VAT naliczonego na podstawie wystawionych faktur korygujących w imieniu i na rzecz Dostawcy PL w rozliczeniu VAT za okres, w którym upłynie termin określony w umowie samofakturowania na wniesienie przez Dostawcę PL sprzeciwu do wystawionych przez Spółkę faktur korygujących, zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawidłowości przesyłania Faktur drogą elektroniczną w formacie pliku PDF w sposób gwarantujący autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność ich treści.

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).