Obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem od zleceniodawcy materiału, uregulowanie płatności wzajemnych w drodze kompensat... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.430.2022.4.WK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.430.2022.4.WK

Temat interpretacji

Obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem od zleceniodawcy materiału, uregulowanie płatności wzajemnych w drodze kompensaty.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 24 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy na Wnioskodawcy będzie spoczywać obowiązek korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem od Zleceniodawcy włókna stalowego (materiałów), gdy zapłata należności za ww. włókno stalowe (materiał) nie nastąpi w terminie 90 dni, licząc od dnia zapłaty ustalonego przez sprzedawcę oraz wskazanego w treści na fakturze dokumentującej nabycie materiałów, a uregulowanie płatności wzajemnych pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniodawcą, nastąpi w drodze kompensaty (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 października 2022 r. (wpływ 31 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przedsiębiorca (…) prowadzący samodzielną działalność gospodarczą pod firmą: (…) z siedzibą w (…) (dalej: Podatnik, Przedsiębiorca, Strona, lub Wnioskodawca), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania posadzek na zlecenie.

Strona jest podatnikiem czynnym VAT, w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych oraz jest zarejestrowany od lat jako podatnik VAT UE. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, Strona jest zobowiązana do opłacania od uzyskanego dochodu podatek dochodowy wg stawki liniowej w wysokości 19%. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych Strona opłaca miesięcznie. Wnioskodawca w roku podatkowym 2021 jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych na zasadach określonych ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2021 r. poz. 217 ze zm.). Księgi rachunkowe Strona zamierza także prowadzić w latach podatkowych następnych.

Z uwagi na trudności finansowe podmioty gospodarcze (zwane dalej Zleceniodawcami), zlecający wykonywanie posadzek nabywają materiały, między innymi włókno stalowe do wzmacniania posadzek (zwane dalej materiałami), proponują odsprzedaż materiałów w tym włókna stalowego oraz proponują regulowanie płatności wzajemnych w drodze kompensaty. Strona przewiduje, że w przyszłości kwoty zobowiązań wzajemnych będą wyższe od kwoty netto w wysokości 15.000,00 zł.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

1.Zleceniodawcy udało się nabyć włókno stalowe na terenie kraju po o wiele niższych cenach aniżeli te, które były proponowane przez kontrahentów dla Wnioskodawcy. Ze względów technologicznych, zgodnie z zawartą umową na wykonanie posadzek, to Strona ponosi pełną odpowiedzialność w ramach udzielonej gwarancji za wykonaną posadzkę oraz za jakość tzw. zbrojenia posadzki włóknem stalowym. Wnioskodawca ocenia też jakość włókna stalowego przy wykonywaniu posadzki. Stąd też Zleceniodawca zawarł w umowie na wykonanie usługi budowlanej obowiązek nabycia od niego włókna stalowego przez Przedsiębiorcę. Stronami tej operacji jest Zleceniodawca oraz Przedsiębiorca. Transakcja nabycia włókna stalowego została udokumentowana fakturami. Wierzycielem w ramach powyżej transakcji jest Zleceniodawca a dłużnikiem Wnioskodawca.

2.Były zawarte przez Wnioskodawcę dwie transakcje nabycia włókna stalowego. Jedna 31 maja 2022 r. na kwotę brutto w wysokości … zł, druga 30 czerwca 2022 r. na kwotę brutto w wysokości … zł.

3.Fakt wystąpienia kompensat pomiędzy stronami transakcji nie oznacza, że nie dojdzie do płatności, gdyż zostało ustalone, że w ramach podzielonej płatności Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty na rachunek bankowy Zleceniodawcy wyszczególnione w ww. fakturach kwoty podatku naliczonego, tj. w fakturze z 31 maja 2022 r. w kwotę … zł i w fakturze z 30 czerwca 2022 r. w kwotę … zł.

4.Strona wskazuje, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami na złe długi w podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca spełnia warunki wymienione w art. 26i ust. 10 ww. ustawy gdyż:

1)dłużnik na ostatni dzień miesiąca poprzedzający dzień złożenia zeznania podatkowego nie jest i nie będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.

2)od daty wystawienia faktur dokumentujących ww. transakcje nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym faktury zostały wystawione. Wskazać należy iż dla Wnioskodawcy i Zleceniodawcy rok kalendarzowy jest rokiem podatkowym,

3)ww. transakcje zostały zawarte w ramach działalności wierzyciela oraz w ramach działalności dłużnika, a których przychody z ww. transakcji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

5.W sprawie objętej wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnych Wnioskodawca nie spełnia warunków wynikających z art. 52q ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie spełnia on łącznie ww. opisanych warunków:

1)w danym roku podatkowym nie obowiązywał i nie będzie obowiązywał stan epidemii ogłoszonej z powodu Covid-19, stan epidemii bowiem nie ogłoszono go wydając stosowną ustawę,

2)uzyskane przez Wnioskodawcę przychody nie były i nie będą o 50% niższe w stosunku do analogicznego poprzedniego roku podatkowego.

3)podatnik nie poniósł w danym roku (miesiącu) podatkowym negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu Covid-19.

6.W zakresie podatku od towarów i usług wniosek dotyczy art. 86 ust. 1 i art. 89b ust. 1 u.p.t.u.

7.

a.Towary opisane w niniejszej sprawie były i będą transportowane wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

b.Dokonujący dostawy na rzecz Wnioskodawcy jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej UE.

c.Wnioskodawca nabywa i będzie nabywać towary, o których mowa w niniejszej sprawie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

d.Wyłącznie ze względów finansowych (wysokość kosztów ich nabycia) Zleceniodawcy nabywają materiały, które są odsprzedawane następnie Wnioskodawcy na warunkach określonych umową. Kompensaty obejmują wyłącznie wartości netto wzajemnych transakcji. Podatek należny wyszczególniony w fakturach, które obejmuje kompensata jest wpłacany na rachunek bankowy w ramach podzielonej płatności. Kompensaty wynikają z faktu, iż Zleceniodawca ponosi wydatki na nabycie materiałów do wykonania posadzek, tj. między innymi włókna stalowego.

e.Faktury dokumentujące nabycie towarów w ramach ww. transakcji opisanych w niniejszej sprawie zawierają oraz będą zawierać kwotę podatku od towarów i usług.

f.Wnioskodawca uwzględnił i będzie w przyszłości uwzględniać podatek należny z tytułu nabycia towarów (włókna stalowego), o których mowa w opisie sprawy, w deklaracji dla podatku od towarów i usług, której Strona była i będzie zobowiązana rozliczyć ww. podatek.

g.Były zawarte przez Wnioskodawcę dwie transakcje nabycia włókna stalowego. Jedna 31 maja 2022 r. na kwotę brutto w wysokości … zł, druga 30 czerwca 2022 r. na kwotę brutto w wysokości … zł.

h.Opisane przez Wnioskodawcę dwie transakcje nabycia włókna stalowego, jedna z 31 maja 2022 r. na kwotę brutto w wysokości ... 40 zł, druga z 30 czerwca 2022 r. na kwotę brutto w wysokości … zł. zostały udokumentowane przez Zleceniodawcę fakturami ze wskazaniem jako nabywcy: przedsiębiorcy (…), prowadzącego działalność pod firmą: (…), podatnika VAT czynnego.

i.Mechanizm kompensaty wzajemnych rozliczeń zobowiązań i należności względem Zleceniodawców polega na uzgodnieniu ich stanu przed upływem 90 dni od terminu ich płatności oraz po zapłaceniu przez każdą ze stron podatku VAT wyszczególnionego w fakturach na rachunek bankowy strony w ramach podzielonej płatności. Następną czynnością jest szczegółowo opisanie zasad kompensaty w dokumencie o nazwie Kompensata, ze wskazaniem, że kompensata dotyczy należności z faktur nie opłaconych przez strony, ze wskazaniem w ww. dokumencie daty, kiedy kompensata następuje oraz podpisami osób upoważnionych w imieniu stron transakcji do wyrażenia zgody na dokonanie kompensaty wzajemnych rozliczeń zobowiązań i należności.

j.Zleceniodawcy, o których mowa w opisie sprawy, są oraz będą w przyszłości zarejestrowani na potrzeby VAT na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Nabywane przez Wnioskodawcę materiały (włókno stalowe) są wymienione w pozycji 58 załącznika nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług.

k.Wnioskodawca nabywane ww. opisane w opisie sprawy towary (włókno stalowe) nabyte w ramach ww. transakcji wykorzystywał oraz będzie wykorzystywał w przyszłości, wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy na Wnioskodawcy będzie spoczywać obowiązek korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem od Zleceniodawcy włókna stalowego (materiałów), gdy zapłata należności za ww. włókno stalowe (materiał) nie nastąpi w terminie 90 dni, licząc od dnia zapłaty ustalonego przez sprzedawcę oraz wskazanego w treści na fakturze dokumentującej nabycie materiałów, a uregulowanie płatności wzajemnych pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniodawcą, nastąpi w drodze kompensaty? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Pana stanowisko w sprawie

Co do zasady, gdy podatnik odliczy od podatku należnego podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej nabycie między innymi materiałów budowlanych, i gdy zapłata należności za nabyty materiał nie nastąpi w terminie 90 licząc od daty zapłaty określonej w umowie lub na fakturze, to podatnik jest zobowiązany do korekty podatku naliczonego.

Wskazać jednocześnie należy, iż z uwagi na fakt, że usługi budowalne i włókno stalowe, są wymienione w załączniku nr 15 ustawy o VAT, Przedsiębiorca i Zleceniodawca, są zobowiązani do stosowania przy płatnościach mechanizmu podzielonej płatności na zasadach określonych w art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując powyższe należy uznać, że na Wnioskodawcy będzie spoczywać obowiązek korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem od zlecającego włókna stalowego, gdy zapłata należności za ww. materiał nie nastąpi w terminie 90 dni, licząc od dnia zapłaty ustalonego przez sprzedawcę oraz wskazanego w treści na fakturze dokumentującej nabycie materiałów, a uregulowanie płatności wzajemnych pomiędzy Przedsiębiorcą a Zleceniodawcą, nastąpi w drodze kompensaty. Wskazać jednocześnie należy, iż obowiązek korekty podatku naliczonego nie będzie w przyszłości spoczywał na Wnioskodawcy, jeżeli przed upływem 90 dni licząc od terminu zapłaty, stosowanie do art. 108 ust. 1d ustawy o podatku od towarów i usług, strony transakcji wzajemnych dokonają prawidłowego potrącenia na zasadach określonych w art. 498 kodeksu cywilnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzające do wykorzystania towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy:

Podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

W myśl art. 108a ust. 1a ustawy:

Przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

W art. 108a ust. 1b ustawy:

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

W art. 108a ust. 1c ustawy:

Przepisy ust. 1-1b stosuje się odpowiednio do płatności, o których mowa w art. 19a ust. 8. W takim przypadku w komunikacie przelewu, o którym mowa w ust. 3, podatnik w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 3, wpisuje wyraz „zaliczka”.

Zgodnie z art. 108a ust. 1d ustawy:

W przypadku dokonania potrącenia wierzytelności przepisów ust. 1a i 1b nie stosuje się w zakresie, w jakim kwoty należności są potrącane.

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy:

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1)zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2)zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Z powyższego wynika, że obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności należy stosować w sytuacji gdy, przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15.000 zł lub równowartość tej kwoty i faktura ta obejmuje swym zakresem towary lub usługi wskazane w załączniku nr 15 do ustawy. Co do zasady faktura taka powinna być oznaczona przez wystawcę informacją „mechanizm podzielonej płatności”. Należy jednak zwrócić uwagę, że wprowadzany obowiązek zapłaty takiej faktury w mechanizmie podzielonej płatności nie jest uzależniony od tego, czy na fakturze zawarto takie oznaczenie. Zatem nawet jeżeli sprzedawca nie dopełnił obowiązku i nie oznaczył takiej faktury, nabywca ma obowiązek zapłaty kwoty należności za towary lub usługi z załącznika nr 15 w mechanizmie podzielonej płatności. Nabywca bowiem musi być zorientowany, co jest przedmiotem transakcji, to nabywca bowiem inicjuje płatność i odpowiada za wybór formy płatności. Nabywca nie może polegać więc wyłącznie na informacjach od sprzedawcy, który może chcieć uniknąć zapłacenia mu w podzielonej płatności, tylko musi samodzielnie analizować, jakie towary lub usługi nabył i czy wiążą się z tym dla niego określone obowiązki. Podkreślić jednakże należy, że obowiązek uregulowania należności w mechanizmie podzielonej płatności dotyczy wyłącznie kwoty należności z tytułu nabycia towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15.

Norma prawna zawarta w art. 108a ust. 1d ustawy reguluje sytuację stosowania w rozliczeniach między podatnikami kompensat wzajemnych należności. Dokonanie takich czynności nie jest traktowane jako naruszenie przepisów nakładających obowiązek uregulowania danej faktury w mechanizmie podzielonej płatności. Ww. przepisy nie wprowadzają obowiązku do dokonywania płatności przelewami, za towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, jeżeli cała należność z faktury, obejmującej te towary lub usługi, zostanie uregulowana w drodze kompensaty.

Na podstawie art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360):

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zgodnie z tym przepisem, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zgodnie z art. 498 § 1 Kodeks cywilny:

Gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.

W myśl art. 498 § 2 Kodeks cywilny:

Wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej.

Wzajemna kompensata wierzytelności, polega na zaliczeniu jednej wierzytelności na poczet drugiej – zwana jest również potrąceniem.

Wygaśnięcie zobowiązania przez potrącenie, czyli kompensata wierzytelności, następuje wówczas, jeżeli jedna strona jest w stosunku do drugiej dłużnikiem i jednocześnie wierzycielem, tj. ma zarówno wierzytelności, jak i zobowiązania względem tej drugiej strony. Na skutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej. Nie dochodzi do efektywnej zapłaty w pieniądzu. Pomimo, iż potrącenie dotyczy zobowiązania do świadczeń tego samego rodzaju, nie prowadzi do ich realizacji, a jedynie do zaliczenia jednej wierzytelności na poczet drugiej, co w rezultacie skutkuje zaspokojeniem wierzyciela i osiągnięciem przez to celu zobowiązania. Na skutek potrącenia wierzytelności obydwu stron umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej. Potrącenie wierzytelności jest więc jedną z form wygaśnięcia zobowiązania w wyniku wykonania świadczenia przez umorzenie wzajemnych wierzytelności między stronami.

Pana wątpliwości dotyczą, ustalenia czy na Panu będzie spoczywać obowiązek korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem od Zleceniodawcy włókna stalowego (materiałów), gdy zapłata należności za ww. włókno stalowe (materiał) nie nastąpi w terminie 90 dni, licząc od dnia zapłaty ustalonego przez sprzedawcę oraz wskazanego w treści na fakturze dokumentującej nabycie materiałów, a uregulowanie płatności wzajemnych pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniodawcą, nastąpi w drodze kompensaty.

Jak wynika z opisu sprawy, Zleceniodawcy o których mowa w opisie sprawy są oraz będą w przyszłości zarejestrowani na potrzeby VAT na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nabywane przez Wnioskodawcę materiały (włókno stalowe) są wymienione w pozycji 58 załącznika nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług. Strona jest podatnikiem czynnym VAT, w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych oraz jest zarejestrowana od lat jako podatnik VAT UE. Z uwagi na trudności finansowe Zleceniodawcy, zlecający wykonywanie posadzek nabywają materiały, proponują odsprzedaż materiałów w tym włókna stalowego oraz proponują regulowanie płatności wzajemnych w drodze kompensaty. Strona przewiduje, że w przyszłości kwoty zobowiązań wzajemnych będą wyższe od kwoty netto w wysokości 15.000,00 zł. Mechanizm kompensaty wzajemnych rozliczeń zobowiązań i należności względem Zleceniodawców polega na uzgodnieniu ich stanu przed upływem 90 dni od terminu ich płatności oraz po zapłaceniu przez każdą ze stron podatku VAT wyszczególnionego w fakturach na rachunek bankowy strony w ramach podzielonej płatności. Następną czynnością jest szczegółowo opisanie zasad kompensaty w dokumencie o nazwie Kompensata, ze wskazaniem, że kompensata dotyczy należności z faktur nie opłaconych przez strony, ze wskazaniem w ww. dokumencie daty kiedy kompensata następuje oraz podpisami osób upoważnionych w imieniu stron transakcji do wyrażenia zgody na dokonanie kompensaty wzajemnych rozliczeń zobowiązań i należności.

Zasady rozliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności zostały określone przez ustawodawcę w przepisach art. 89a i art. 89b ustawy.

Zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy:

W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

W myśl art. 89b ust. 1a ustawy:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli dłużnik uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności.

Z kolei zgodnie z art. 89b ust. 2 ustawy:

W przypadku częściowego uregulowania należności w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.

Na mocy art. 89b ust. 4 ustawy:

W przypadku uregulowania należności po dokonaniu korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano, o kwotę podatku, o której mowa w ust. 1. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do tej części.

Przepis art. 89b ust. 1 ustawy, nakłada obowiązek skorygowania podatku naliczonego w przypadku nieuregulowania należności przez dłużnika w określonej sytuacji. Należy wskazać, że termin „uregulowanie”, którym posługuje się ustawodawca w powołanych powyżej przepisach jest pojęciem szerokim, obejmującym wszelkie typy rozliczeń, takich jak: gotówka, czek gotówkowy, dowód wpłaty na rachunek bankowy, polecenie przelewu, polecenie zapłaty, czek rozrachunkowy, akredytywa, weksel własny, weksel trasowany, okresowe rozliczenia saldami, rozliczenia planowe, karta płatnicza, potrącenie (kompensata). Przez termin „uregulowanie”, o którym mowa w powołanych wyżej przepisach należy więc rozumieć każdą dopuszczalną prawnie formę efektywnego spełnienia świadczenia skutkującego wygaśnięciem zobowiązania.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, „uregulować” znaczy m.in. „uiścić jakąś należność”. Z kolei, „uiścić - uiszczać” oznacza „uregulować należność za coś”. Natomiast „uiszczać” zgodnie z powyższym słownikiem, oznacza „wywiązać się z jakiegoś zobowiązania finansowego”. W konsekwencji, należy uznać, że „uregulować”, oznacza spełnić świadczenie skutkujące wywiązaniem się z zobowiązania finansowego, a w konsekwencji oznacza wygaśnięcie zobowiązania.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.):

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Przy czym należy zauważyć, że prawo do korekty istnieje dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć.

Zatem, termin początkowy i końcowy przedawnienia zobowiązania podatkowego wyznacza termin płatności zobowiązania podatkowego (z zastrzeżeniem instytucji zawieszenia i przerwania biegu przedawnienia, które wpływają na końcowy termin przedawnienia).

Jak wynika z przedstawionego przez Pana opisu sprawy – jest Pan podatnikiem czynnym VAT, w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych oraz jest Pan zarejestrowany od lat jako podatnik VAT UE. Towary opisane w niniejszej sprawie były i będą transportowane wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca nabywa i będzie nabywać towary, o których mowa w niniejszej sprawie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Faktury dokumentujące nabycie towarów w ramach ww. transakcji opisanych w niniejszej sprawie zawierają oraz będą zawierać kwotę podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uwzględnił i będzie w przyszłości uwzględniać podatek należny z tytułu nabycia towarów (włókna stalowego), w których mowa w opisie sprawy, w deklaracji dla podatku od towarów i usług, której Strona była i będzie zobowiązana rozliczyć ww. podatek. Opisane przez Wnioskodawcę dwie transakcje nabycia włókna stalowego, jedna z 31 maja 2022 r. na kwotę brutto w wysokości … zł, druga z 30 czerwca 2022 r. na kwotę brutto w wysokości … zł. zostały udokumentowane przez Zleceniodawcę fakturami ze wskazaniem jako nabywcy: Wnioskodawcy, podatnika VAT czynnego. Zleceniodawcy, o których mowa w opisie sprawy są oraz będą w przyszłości zarejestrowani na potrzeby VAT na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca nabywane ww. opisane w opisie sprawy towary (włókno stalowe) nabyte w ramach ww. transakcji wykorzystywał oraz będzie wykorzystywał w przyszłości, wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, z uwagi na trudności finansowe podmioty gospodarcze (zwane dalej Zleceniodawcami), zlecający wykonywanie posadzek nabywają materiały, między innymi włókno stalowe do wzmacniania posadzek (zwane dalej materiałami), proponują odsprzedaż materiałów w tym włókna stalowego oraz proponują regulowanie płatności wzajemnych w drodze kompensaty. Strona przewiduje, że w przyszłości kwoty zobowiązań wzajemnych będą wyższe od kwoty netto w wysokości 15.000,00 zł.

Jak wynika z treści wyżej cytowanego art. 89b ust. 1 ustawy, w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Zatem w analizowanej sprawie należy wskazać, że to na Panu ciąży obowiązek dokonania korekty (zmniejszenia) kwoty podatku naliczonego związanego z nabyciem od Zleceniodawcy włókna stalowego (materiałów), gdy zapłata należności za ww. włókno stalowe (materiał) nie nastąpi w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Podsumowując, na Panu będzie spoczywać obowiązek korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem od Zleceniodawcy włókna stalowego (materiałów), gdy zapłata należności za ww. włókno stalowe (materiał) nie nastąpi w terminie 90 dni, licząc od dnia zapłaty ustalonego przez sprzedawcę oraz wskazanego w treści na fakturze dokumentującej nabycie materiałów, a uregulowanie płatności wzajemnych pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniodawcą, nastąpi w drodze kompensaty.

Tym samym stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności dotyczy to obowiązku korekty, gdy przed upływem 90 dni licząc od terminu zapłaty, stosownie do art. 108a ust.1d ustawy, strony transakcji wzajemnych dokonują prawidłowego potrącenia na zasadach określonych w art. 498 Kodeksu cywilnego oraz przy transakcji będącej przedmiotem zapytania konieczności stosowania mechanizmu podzielnej płatności, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytań.

Nadmienia się, że regulacje dotyczące podzielonej płatności zawarte są w art. 108a ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca w art. 108 ustawy, który dotyczy pustych faktur.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).