Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.555.2022.1.MH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.555.2022.1.MH

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lipca 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 15 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Państwa Gmina planuje budowę punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą oraz drogą dojazdową i elementami infrastruktury technicznej oraz dostawą i montażem pojemników do gromadzenia odpadów - System Indywidualnej Segregacji Odpadów. Inwestycja będzie realizowana z dofinansowaniem z Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie pod nazwą: „...” do Banku Gospodarstwa Krajowego w dniu 13.08.2021 r. 17.11.2021 r. Gmina otrzymała wstępną promesę dotyczącą dofinansowania inwestycji o numerze ....

Przedmiotem inwestycji jest wykonanie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą oraz drogą dojazdową i elementami infrastruktury technicznej oraz dostawą i montażem pojemników do gromadzenia odpadów - System Indywidualnej Segregacji Odpadów. W punkcie gromadzone będą odpady komunalne selektywnie zbierane, z wyłączeniem zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zawierających azbest. Punkt zbiórki będzie realizował odbiór surowców wtórnych i selektywne gromadzenie odpadów w opisanych kontenerach umieszczonych w wiatach, w zadaszonych boksach, na regałach oraz w specjalistycznych pojemnikach w magazynach.

Infrastruktura techniczna punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych znajdować będzie się przy pl. … na działce nr …, obr. …Obręb … w …. Droga dojazdowa i elementy infrastruktury technicznej będą znajdować się na działkach nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 obr. … Obręb … w … należących do Państwa Gminy.

W ramach planowanej inwestycji przewiduje się budowę miejsca do magazynowania odpadów z podziałem na różne frakcje oraz odpadów nadających się do ponownego użycia (wiaty, silosy); urządzenia pomiarowe i monitoring; miejsce realizacji działań edukacyjnych: rampa rozładunkowa wraz z kontenerami; panele fotowoltaiczne; drogi, place wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem; punkt napraw; wiaty śmietnikowe; urządzenia do minimalizacji odpadów (prasa, roli packer); wiaty na odpady niebezpieczne; pojemniki na odpady; punkty elektro; ogrodzenia.

Planowane koszty inwestycji zostały oszacowane w wysokości … zł brutto. Kwota dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego stanowi 95% kwoty, tj. … zł, wkład własny to … zł. Kwota dofinansowania obejmuje również podatek VAT.

Gmina Miejska jest inwestorem i na Gminę zostaną wystawione faktury zakupowe.

Celem ... będzie jedynie bezpłatna zbiórka odpadów od mieszkańców Państwa miasta. Państwa Gmina nie będzie świadczyła usług odpłatnych z wykorzystaniem punktu zbiórki odpadów. Tym samym inwestycja w postaci Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy od towarów i usług. Świadczone usługi na rzecz mieszkańców w zakresie odbioru odpadów należą do zadań własnych gminy i będą stanowiły jedynie czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

Wybudowana inwestycja nie będzie służyła do prowadzenia usług opodatkowanych podatkiem VAT od towarów i usług. Będzie wykorzystywana jedynie do bezpłatnej zbiórki odpadów od mieszkańców Państwa miasta.

Art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.” Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych należy do zadań własnych gminy.

Ponadto dofinansowanie ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego będzie obejmowało kwotę brutto, tym samym Państwa Gmina otrzyma zwrot podatku VAT w ramach dofinansowania ze środków Programu Rządowego Polski Ład. W momencie odliczenia kwoty podatku naliczonego od budowy punktu selektywnej zbiórki odpadów od podatku należnego doszłoby do podwójnego finansowania tych samych wydatków (VAT odzyskany ze środków budżetu państwa).

Z uwagi na powyższe Państwa Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę ....

Pytanie

Czy Państwa Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego na fakturach dokumentujących budowę punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą oraz drogą dojazdową i elementami infrastruktury technicznej oraz dostawą i montażem pojemników do gromadzenia odpadów - System Indywidualnej Segregacji Odpadów?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa Gminy, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT od faktur zakupu dokumentujących budowę punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą oraz drogą dojazdową i elementami infrastruktury technicznej oraz dostawą i montażem pojemników do gromadzenia odpadów - System Indywidualnej Segregacji Odpadów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.” Wybudowany punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych nie będzie służył do prowadzenia usług opodatkowanych podatkiem VAT od towarów i usług. Będzie wykorzystywany jedynie do bezpłatnej zbiórki odpadów od mieszkańców miasta ….

Art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.”

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, należy do zadań własnych gminy.

Ponadto we wniosku o dofinansowanie z Programu Polski Ład kwota dofinansowania została wyliczona od kwoty brutto, co wskazuje na zwrot podatku VAT w ramach dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego. W momencie odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupu punktu odbioru odpadów od podatku należnego doszłoby do podwójnego finansowania tych samych wydatków (VAT odzyskany ze środków budżetu państwa).

Z uwagi na powyższe Państwa Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą oraz drogą dojazdową i elementami infrastruktury technicznej oraz dostawą i montażem pojemników do gromadzenia odpadów - System Indywidualnej Segregacji Odpadów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, późn. zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r., poz. 1297):

Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności tworzą w sposób umożliwiający łatwy dostęp wszystkim mieszkańcom gminy punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych wymienionych w pkt 5, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych, które powstały w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon oraz odpadów tekstyliów i odzieży, a także odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych.

Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Gmina jest obowiązana utworzyć co najmniej jeden stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, samodzielnie lub wspólnie z inną gminą lub gminami, lub wspólnie ze związkiem metropolitalnym.

Z okoliczności sprawy wynika, że Państwa Gmina planuje budowę punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą towarzyszącą oraz drogą dojazdową i elementami infrastruktury technicznej oraz dostawą i montażem pojemników do gromadzenia odpadów - System Indywidualnej Segregacji Odpadów. Państwa Gmina jest inwestorem i na Gminę zostaną wystawione faktury zakupowe. Celem ... będzie jedynie bezpłatna zbiórka odpadów od mieszkańców Państwa Gminy. Państwa Gmina nie będzie świadczyła usług odpłatnych z wykorzystaniem punktu zbiórki odpadów. Świadczone usługi na rzecz mieszkańców w zakresie odbioru odpadów należą do zadań własnych gminy. Wybudowana inwestycja nie będzie służyła do prowadzenia usług opodatkowanych podatkiem VAT od towarów i usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazała Państwa Gmina – wybudowana inwestycja nie będzie służyła do prowadzenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu Państwa Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Państwa Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „...”, ponieważ wybudowana inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).