w zakresie braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji operacji, jak i po ... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.387.2020.2.MPU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.10.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.387.2020.2.MPU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji operacji, jak i po zakończeniu zadania

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 lipca 2020 r.) uzupełnionego pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 13 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji operacji, jak i po zakończeniu zadania pt. ,,() jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji operacji, jak i po zakończeniu zadania pt. ,,(). Ww. wniosek uzupełniono pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 13 października 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie znak: ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Parafia () (dalej: Parafia) realizuje umowę o przyznaniu pomocy Nr () zawartą dnia () r. z Województwem () na operację pt. ,,(). Niniejszy projekt z zakresu rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej realizowany jest w ramach środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW), Poddziałanie () ,, ().

Przedmiotem dofinansowania jest zagospodarowanie infrastruktury Parafii i wykonanie boiska na organizację zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, szkolnych, międzyszkolnych, zawodów, rozgrywek sportowych dla dzieci i młodzieży w różnym wieku, społeczności lokalnej, organizacje festynów przez grupy formacyjne (scholę, grupy ministrantów) należące do Parafii. Operacja przyczyni się do rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej.

Parafia, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, sklasyfikowana jest w Głównym Urzędzie Statystycznym jako działalność organizacji religijnych (()). Parafia jako wnioskodawca środków unijnych zamierza zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, to znaczy, że nie będzie miała możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, ani w trakcie realizacji operacji, ani po zakończeniu zadania. Zgodnie z zasadami Programu, gdy wnioskodawca zamierza zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji, powinien wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT, która będzie konieczna na etapie rozpatrywania wniosku o płatność.

Planowana budowa boiska w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawione na Parafię. Tym samym koszty ponoszone przez Parafię w ramach realizacji projektu kwalifikują się do refundacji w ramach Poddziałania () PROW.

Parafia nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w Wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Realizując operację w ramach poddziałania () Parafia nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą obrót opodatkowany podatkiem VAT. W wyniku realizacji poddziałania () Parafia nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu):

Czy Parafii () jako wnioskodawcy środków unijnych w związku z realizacją operacji z zakresu z zakresu rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej w ramach Poddziałania () ,,() objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji pt. ,,() przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji operacji, jak i po zakończeniu zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu), Parafia () jako wnioskodawca środków unijnych w związku z realizacją operacji z zakresu z zakresu rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej w ramach Poddziałania () ,,() objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji pt. ,,() zamierza zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.

Parafia nie jest płatnikiem ani podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, natomiast realizuje zadania wyłącznie w zakresie działalności statutowej i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji operacji, jak i po zakończeniu zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., zwana dalej: ustawą) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ustawy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, w tym m.in. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca Parafia realizuje umowę o przyznaniu pomocy na operację pt. ,,(). Niniejszy projekt z zakresu rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej realizowany jest w ramach środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Przedmiotem dofinansowania jest zagospodarowanie infrastruktury Parafii i wykonanie boiska na organizację zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, szkolnych, międzyszkolnych, zawodów, rozgrywek sportowych dla dzieci i młodzieży w różnym wieku, społeczności lokalnej, organizacje festynów przez grupy formacyjne (scholę, grupy ministrantów) należące do Parafii. Operacja przyczyni się do rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej. Parafia, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, sklasyfikowana jest w Głównym Urzędzie Statystycznym jako działalność organizacji religijnych. Planowana budowa boiska w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawione na Parafię. Parafia nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w Wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Realizując operację Parafia nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą obrót opodatkowany podatkiem VAT. Parafia nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji operacji, jak i po zakończeniu zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, w ramach zrealizowanej operacji Parafia nie będzie osiągać przychodów podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji operacji, jak i po zakończeniu zadania pn. ,,(). Oznacza to równocześnie, że Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie wypełnił ww. warunków rozporządzenia, nie znajduje zastosowania zawarta w nim regulacja w zakresie zwrotu podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, oile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej