
Temat interpretacji
W zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do realizacji projektu pn.: „(...)”.
Uzupełnili go Państwo – pismem z 7 lipca 2022 r. (data wpływu 8 lipca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), został wyłączony z grona podatników tego podatku z tytułu wykonania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Na mocy ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektówfinansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280 ze zm.) 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Powiatu (...) i jego jednostek budżetowych. W strukturze Powiatu (…) funkcjonuje 16 scentralizowanych jednostek budżetowych, w tym Zarząd Dróg (…).
Przedmiotem wniosku jest projekt pn.: „(…)”.
Realizacja projektu pn. „(…)” jest przewidziana do dofinansowana ze środków poakcesyjnych pn.: „PROW na lata 2014-2020 ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020”. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn. „(…)” będą wystawiane na: Nabywca i odbiorca: Powiat (…).
Stan złożenia wniosku
Celem operacji jest poprawa standardu i jakości drogi nr (…) (na odcinku 1,230 km poprzez podwyższenie jej parametrów technicznych i eksploatacyjnych). Cel operacji zostanie osiągniętypoprzez zwiększenie nośności nawierzchni, wprowadzenie normatywnej szerokości pobocza, uzyskanie właściwej równości nawierzchni w profilu podłużnym i poprzecznym oraz uzyskanie odpowiedniego odwodnienia drogi. Realizacja projektu pn.: „(…)”, obejmuje wykonanie robót budowlanych rozbudowy drogi o długości 2,440 km, tj.:
‒wykonanie nowej nawierzchni drogi z betonu asfaltowego i niezbędnych poszerzeń istniejącej nawierzchni,
‒umocowanie poboczy,
‒wykonanie zjazdów na działki przyległe,
‒wykonanie elementów odwodnienia (profilacja skap i dna rowów, przebudowa istniejących przepustów pod korpusem drogi powiatowej),
‒wymianę istniejącego oznakowania pionowego,
‒umocnienie skarp oraz dna rowów prefabrykowanymi elementami betonowymi lub poprzez obhumusowanie i obsiew mieszaniną traw,
‒wykonanie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego,
‒roboty wykończeniowe i porządkowe.
Realizacja projektu pn.: „(…)” należy do zadań własnych Powiatu, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 328 ze zm.).
Droga, o której jest mowa we wniosku jest drogą publiczną, która jest ogólnodostępna i nieodpłatna dla wszystkich uczestników w myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 oraz art. 6a ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1376 ze zm.).
Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji objętej zakresem pytania do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn.: „(…)” nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).
Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn.: „(…)” będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę oraz jednostkę budżetową do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie w zakresie korzystania z dróg publicznych na podstawie ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1176 ze zm.).
Nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie ma możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego, ponieważ, nabyte usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy w związku z realizacją projektu pn.: „(...) ” Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, w związku z realizacją projektu nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT ani w całości, ani w części z faktur zakupu dotyczących ww. projektu.
Projekt ma na celu poprawę standardu i jakości drogi nr (…), co stanowi zadanie własne Powiatu, wynikające z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528 ze zm.). W zakresie realizowanego więc projektu, Powiat na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), został wyłączony z grona podatników podatku VAT.
Zarząd Dróg (…) jest jednostką budżetową, dla której organem prowadzącym jest Powiat. Realizacja projektu polega na poprawie bezpieczeństwa oraz wykonania robót (…) , co należy do zakresu działania Zarządu Dróg (…), na pod stawie art. 20 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (D. U. z 2021 r. poz. 1376 ze zm.). Realizacja projektu stanowi zadanie własne Powiatu o charakterze publicznoprawnym. Przystępując do wykonania projektu, Powiat ma zamiar wykorzystywać nabyte towary i usługi do realizacji celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem V AT, dla której Powiat nie działa w charakterze podatnika VAT. Towary i usługi nabywane przez Powiat, w związku z realizowanym projektem nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2O04 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), generującej po stronie Powiatu podatek należny.
W związku z powyższym Powiał nie ma możliwości odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.):
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi:
1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planujecie Państwo realizację projektu polegającego na rozbudowie i przebudowie drogi powiatowej, współfinansowanej ze środków poakcesyjnych Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 na operację pn.: „(...) ”. Realizacja przedmiotowego projektu obejmie m.in.:
‒wykonanie robót budowlanych rozbudowy drogi o długości 2,440 km, tj.:
‒wykonanie nowej nawierzchni drogi z betonu asfaltowego i niezbędnych poszerzeń istniejącej nawierzchni,
‒umocowanie poboczy,
‒wykonanie zjazdów na działki przyległe,
‒wykonanie elementów odwodnienia (profilacja skap i dna rowów-, przebudowa istniejących przepustów pod korpusem drogi powiatowej),
‒wymianę istniejącego oznakowania pionowego,
‒umocnienie skarp oraz dna rowów prefabrykowanymi elementami betonowymi lub poprzez obhumusowanie i obsiew mieszaniną traw,
‒wykonanie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego,
‒roboty wykończeniowe i porządkowe.
Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn.: „(...)” będą wykorzystywane przez Państwa w zakresie korzystania z dróg publicznych na podstawie ustawy o drogach publicznych. Wszystkie nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Celem operacji jest poprawa standardu i jakości drogi nr (...) (na odcinku 1,230 km poprzez podwyższenie jej parametrów technicznych i eksploatacyjnych), poprzez zwiększenie nośności nawierzchni, wprowadzenie normatywnej szerokości pobocza, uzyskanie właściwej równości nawierzchni w profilu podłużnym i poprzecznym oraz uzyskanie odpowiedniego odwodnienia drogi.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do inwestycji pn.: „(…)”.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku – efekty realizacji projektu pn.: „(…)” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto w analizowanym przypadku nie poniesiecie Państwo wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz w związku z realizacją zadań własnych nałożonych na Państwa przepisami określonymi w ustawie o samorządzie powiatowym, z tytułu których nie występujecie Państwo jako podatnicy podatku VAT.
Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu pn.:„(…)” nie będziecie Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji ww. inwestycji ponieważ realizując opisany projekt będziecie Państwo wykonywać zadania publiczne i z tego tytułu nie będziecie występować jako podatnik podatku VAT oraz towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu pn.:„(…)”.
Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm. dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
