Prawo do odliczenia w związku z realizacją projektu "Cyfrowa Gmina". - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.530.2022.2.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.530.2022.2.RMA

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia w związku z realizacją projektu "Cyfrowa Gmina".

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części dot. braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu w odniesieniu do Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (…) oraz Zespołu (…) Oświaty (…) i nieprawidłowe w części dot. prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu w odniesieniu do zakładu budżetowego Wodociągi Gminne (…).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu grantowego „Cyfrowa Gmina”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 listopada 2022 r. (wpływ 9 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym do właściwego urzędu skarbowego miesięczne deklaracje JPK-VAT(M).

W art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym wymieniono jako zadania własne gminy m.in. sprawy dotyczące porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Gmina zamierza zrealizować projekt „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Osi Piorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU, działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia, dotyczące realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” o numerze (…) z podziałem na 6 części:

Część 1: Dostawa stacji roboczych (8 szt.), serwerów (2 szt.), serwerów plików (2 szt.) (NASK), zasilaczy awaryjnych (22 szt.), UPS, swicha (1 szt.);

Część 2: Wykonanie strony internetowej oraz biuletynu informacji publicznej zgodnie ze standardem WCAG 2.1;

Część 3: Usługa szkolenia pracowników i administratora z zakresu cyberbezpieczeństwa;

Część 4: Dostawa urządzeń typu firewall oraz przedłużenie licencji na obecnie posiadany sprzęt;

Część 5: Przeprowadzenie diagnozy cyberbezpieczeństwa oraz testów penetracyjnych systemu teleinformatycznego;

Część 6: Zakup licencji na oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych (39 szt. w tym 3 serwerowe), zakup licencji na oprogramowanie typu DLP (35 licencji) oraz licencji na oprogramowania do pracy zdalnej z możliwością tworzenia pokoi wideokonferencji.

Modernizacja infrastruktury oraz zabezpieczeń jest niezbędna dla zwiększenia dostępności Urzędu Gminy (…) dla mieszkańców i jednocześnie przyspieszenia obsługi załatwianych spraw. Zakupione oprogramowanie umożliwi między innymi tworzenie podwójnych kopii bezpieczeństwa na niezależnych serwerach, co daje gwarancję ochrony danych publicznych oraz zapewni możliwość bezpiecznego łączenia się z serwerami podczas pracy zdalnej. Stabilniejsze funkcjonowanie programów i większe bezpieczeństwo sieci to gwarancja sprawnej obsługi mieszkańców z zachowaniem najwyższych standardów.

Ww. projekt będzie służył pracownikom Urzędu Gminy (…), Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (…), Zespołu (…) Oświaty (…) oraz pracownikom zakładu budżetowego Wodociągi Gminne (…). Gmina będzie w stanie przyporządkować koszty poniesione w ramach realizacji ww. projektu odrębnie do Urzędu Gminy i pozostałych jednostek organizacyjnych biorących udział w projekcje. Jednostki objęte projektem zostały scentralizowane od stycznia 2017 r.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Gmina w sytuacji wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu grantowego służących w Urzędzie Gminy (…), Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej (…), Zespole (…) Oświaty (…) lub zakładzie budżetowym Wodociągi Gminne (…) zarówno do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak i do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, ma możliwość przyporządkowania poszczególnych jednostek do rodzaju opodatkowania.

Gmina ma również możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT poszczególnych jednostek do rodzaju opodatkowania.

Nabyte w ramach projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” o numerze (…) towary i usługi będą wykorzystane do następujących czynności przez:

1.Urząd Gminy (…) - niepodlegających opodatkowaniem od towarów i usług,

2.Gminny Zakład Pomocy Społecznej (…) - niepodlegających opodatkowaniem od towarów i usług,

3.Zespół (...) Oświaty (…) - niepodlegających opodatkowaniem od towarów i usług,

4.zakład budżetowy Wodociągi Gminne (…) - opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytania

1.Czy Gmina realizując projekt Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Piorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia, dotyczące realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” w odniesieniu do Urzędu Gminy ma możliwość częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu?

2.Czy Gmina realizując projekt Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Piorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia, dotyczące realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” w odniesieniu do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (…) oraz Zespołu (...) Oświaty (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT?

3.Czy Gmina realizując projekt Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Piorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia, dotyczące realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” w odniesieniu do zakładu budżetowego Wodociągi Gminne (…) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Gmina nie może odzyskać VAT, który będzie ponoszony w związku z realizacją projektu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia, dotyczące realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina”, ponieważ nabyte mienie, oprogramowanie, licencja w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do obsługi mieszkańców i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podstawa prawna art. 86 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ad. 2

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (…) oraz Zespół (...) Oświaty (…) nie będą miały możliwości odzyskania VAT w związku z realizowanym projektem. Realizowany projekt będzie związany z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu.

Ad. 3

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) i § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. Gmina (…) będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od faktur zakupowych związanych z realizacją projektu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Piorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU działania 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia, dotyczące realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” w odniesieniu do zakładu budżetowego Wodociągi Gminne (…).

Z dniem 1 stycznia 2017 r. w wyniku centralizacji Gmina prowadzi skonsolidowane rozliczenia podatku VAT, obejmuje czynności, transakcje przeprowadzone przez podległe jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Wśród czynności, które wykonuje zakład budżetowy należy wskazać:

1.czynności opodatkowane z tytułu dostawy wody, odprowadzanie ścieków 96%;

2.czynności niepodlegające przepisom VAT, a mianowicie czynności na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych 4%.

Po zakończeniu projektu wszystkie urządzenia, licencje zostaną nieodpłatnie przekazane do zakładu budżetowego Wodociągi Gminne (…) i będą wykorzystywane prawie w całości do sprzedaży opodatkowanej z wyłączeniem czynności niepodlegających przepisom VAT, tj. na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.

Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (...).

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280):

Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 wskazanej ustawy:

Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r.:

Przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

a)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

b)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podatnikiem podatku VAT dla wszelkich czynności jest gmina. Zatem wszystkie czynności wykonywane przez jednostki organizacyjne gminy na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tych jednostek mają charakter wewnętrzny.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Na mocy § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy:

Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje natomiast w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji, gdy przyporządkowanie do jednego rodzaju działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz (w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku) w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

We wniosku wskazali Państwo, że Gmina ma możliwość przyporządkowania wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu grantowego służących w Urzędzie Gminy (…), Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej (…), Zespole (…) Oświaty (…) i zakładzie budżetowym Wodociągi Gminne (…) zarówno do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak i do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, do rodzaju opodatkowania.

Gmina ma również możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT poszczególnych jednostek do rodzaju opodatkowania.

Jednocześnie Gmina określiła, że nabyte w ramach projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” o numerze (…) towary i usługi będą wykorzystane do następujących czynności przez:

Urząd Gminy (…) - niepodlegających opodatkowaniem od towarów i usług,

Gminny Zakład Pomocy Społecznej (…) - niepodlegających opodatkowaniem od towarów i usług,

Zespół (...) Oświaty (…) - niepodlegających opodatkowaniem od towarów i usług,

Zakład Budżetowy Wodociągi Gminne (…) - opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi zatem na brak związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu grantowego „Cyfrowa Gmina” dla Urzędu Gminy (…), Gminnego Zakładu Pomocy Społecznej (…) i Zespołu (…) Oświaty (…).

Stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest zatem prawidłowe.

Z uwagi natomiast na związek dokonanych zakupów dla zakładu budżetowego Wodociągi Gminne (…) z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, stosownie do ww. przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Państwu prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od ww. wydatków.

Z uwagi zatem na fakt, że dla tego przypadku wskazali Państwo na możliwość odliczenia podatku naliczonego stosownie do uregulowań art. 86 ust. 2a ustawy i § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów dnia 17 grudnia 2015 r. (dotyczących prawa do odliczenia części podatku naliczonego), stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja wydana została na podstawie przedstawionego przez Państwa opisu zdarzenia przyszłego, doprecyzowanego w uzupełnieniu wniosku z dnia 9 listopada 2022 r.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).