Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia wydatków projektowych. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.276.2022.1.RMA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.276.2022.1.RMA

Temat interpretacji

Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia wydatków projektowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia wydatków projektowych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest fundacją działającą na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167, t.j. z dnia 4 grudnia 2020 r.). Fundacja powstała w 2009 r. i posiada status organizacji pożytku publicznego.

Wnioskodawca jest wpisany zarówno do:

·rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jak i

·rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.

Wnioskodawca jest jednostką naukową. Zajmuje się działalnością badawczą i edukacyjną w zakresie nauk medycznych i biochemicznych. Inspiracją dla działalności Fundacji jest działalność naukowa (…).

Swoje cele Fundacja realizuje poprzez:

·    prowadzenie i finansowanie badań naukowych;

·    prowadzenie i finansowanie działań edukacyjnych w formie m.in. szkoleń, warsztatów, konferencji i seminariów czy kampanii;

·    organizowanie i finansowanie sympozjów, targów i konferencji naukowych;

·    prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjno-edukacyjnej i szkoleniowej;

·    organizowanie i finansowanie zakupu specjalistycznego sprzętu w tym medycznego, technicznego oraz pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia badań naukowych lub podnoszenia kwalifikacji;

·    przyznawanie bezzwrotnych stypendiów naukowych osobom prowadzącym badania naukowe lub podnoszącym kwalifikacje;

·    świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej przy prowadzeniu działalności naukowo-badawczej oraz w zakresie inicjowania i wspierania badań naukowych;

·    organizowanie i finansowanie pobytów w Polsce i za granicą osobom fizycznym w celu prowadzenia przez nich działalności naukowej, badawczej lub podnoszenia kwalifikacji.

·    rozpowszechnienie i propagowanie celów Fundacji wśród społeczeństwa;

·    wspieranie działań dotyczących ochrony i promocji zdrowia;

·    organizowanie i wspieranie działań wolontariatu;

·    współpraca z organami władzy państwowej, samorządowej oraz instytucjami, przedsiębiorstwami i osobami fizycznymi działającymi na terenie kraju i za granicą w zakresie niezbędnym dla realizacji celów Fundacji.

Zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym:

o72.11.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii;

o71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

o74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

o77.40.Z Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim,

o71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne,

o63.12.Z Działalność portali internetowych,

o58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza,

o59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,

o58.11.Z Wydawanie książek,

o72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.

W ramach prowadzonej działalności naukowej Fundacja realizuje projekty badawcze, których prowadzenie wymaga ponoszenia znacznych nakładów finansowych. Wydatki te pokrywane są m.in. z dotacji otrzymywanych od innych podmiotów.

Wnioskodawca zamierza aktualnie zrealizować projekt badawczy (dalej: „Projekt”) na który pozyska dofinansowanie z NCBiR jako członek konsorcjum (w skład którego wchodzić będą zarówno jednostki naukowe jak i przedsiębiorstwa komercyjne).

W wyniku Projektu mogą powstać określone prawa własności intelektualnej i prawa własności przemysłowej (dalej „PWIiP”), które będą przysługiwać proporcjonalnie Wnioskodawcy i pozostałym członkom konsorcjum.

Efekty Projektu, w zamierzeniu Wnioskodawcy, mają mieć potencjał ich wykorzystania do celów działalności gospodarczej. Innymi słowy, jeżeli Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z przyjętymi założeniami i jego efekty będą nadawały się do komercjalizacji, Wnioskodawca podejmie działania w celu skomercjalizowania ww. efektów poprzez:

·wprowadzenie ich do własnej działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji towarów lub świadczenie usług lub

·udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z PWIiP innym podmiotom lub

·sprzedaż (na zasadach rynkowych) PWIiP innym podmiotom.

Konsekwentnie, jeśli dojdzie do komercjalizacji efektów Projektu, w każdym z wymienionych przypadków dojdzie do niej w ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wskazać jednak należy, że Projekt może się nie powieść, tj. Wnioskodawca może nie osiągnąć zakładanych wyników i celów Projektu na skutek wystąpienia siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno-gospodarczych, przez co sfinalizowanie Projektu zgodnie z założeniami stało się niemożliwe lub niecelowe - w konsekwencji nie ma pewności, że wyniki badań zostaną kiedykolwiek skomercjalizowane.

Dofinansowanie uzyskane na potrzeby Projektu przez NCBiR będzie służyło Wnioskodawcy, w szczególności, do zakupu towarów i usług, związanych bezpośrednio z realizacją Projektu (dalej: „Wydatki projektowe”). Nabycie Wydatków projektowych będzie udokumentowane fakturami z wykazanymi kwotami podatku VAT wystawionymi przez podatników VAT.

W ramach Wydatków projektowych wyróżnić można, przykładowo:

  • wynajem powierzchni do celów badawczych;
  • sprzęt laboratoryjny;
  • odczynniki biologiczne i chemiczne;
  • materiały laboratoryjne;
  • usługi konferencyjne;
  • usługi przewozowe;
  • usługi w zakresie promocji.

Wydatki projektowe, w zamiarze Fundacji, nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania innego rodzaju działalności niż wyżej opisana, w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania zwolnionej z VAT działalności edukacyjnej ani niepodlegającej ustawie o VAT nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji.

Aktualnie Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, jednak na moment ponoszenia Wydatków projektowych Wnioskodawca będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

W ww. świetle, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Oznacza to, w szczególności, że w odniesieniu do wydatku służącego w całości do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”), prawo do odliczenia podatku VAT stanowi integralną część systemu podatku VAT i, co do zasady, nie może być ograniczane. Jest ono wykonywane w sposób bezpośredni w stosunku do całego podatku obciążającego czynności powodujące naliczenie podatku (wyroki: z dnia 6 lipca 1995 r. w sprawie C-62/93 BP Soupergaz, Rec. str. I-1883, pkt 18 oraz z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C-110/98 do C-147/98 Gabalfrisa i in., Rec. str. I-1577, pkt 43).

TSUE wskazuje również, że system odliczeń przewidziany w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1) ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie bądź zapłaconego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu na cel czy rezultaty tej działalności, pod warunkiem że co do zasady podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT (wyroki: z dnia 14 lutego 1985 r. w sprawie 268/83 Rompelman, Rec. str. 655, pkt 19; z dnia 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 Ghent Coal Terminal, Rec. str. I-1, pkt 15; z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C-110/98 do C-147/98 Gabalfrisa i in., Rec. str. I-1577, pkt 44; z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C‑98/98 Midland Bank, Rec. str. I-4177, pkt 19; z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National, Rec. str. I-1361, pkt 24).

Zdaniem TSUE, dla oceny, czy w odniesieniu do danego wydatku podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT należy przeanalizować, czy na moment jego poniesienia miał on zamiar jego wykorzystania do działalności opodatkowanej. Jednocześnie, brak dojścia do skutku takiej sprzedaży opodatkowanej nie pozbawia podatnika tego prawa.

W tym zakresie, warte przytoczenia są następujące sprawy, które rozstrzygał TSUE:

·    wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 Ghent Coal. Belgijski podatnik nabył grunt, na którym poczynił nakłady inwestycyjne w celu wykorzystania go do prowadzenia działalności gospodarczej. Decyzją lokalnej rady miejskiej został jednak zmuszony do jego zamiany na inną nieruchomość w tym samym mieście. Z tego powodu, nigdy nie wykorzystał pierwotnie nabytego gruntu do działalności opodatkowanej VAT. W takich okolicznościach TSUE orzekł, że podatnik zachowuje prawo do odliczenia VAT, jeśli z powodu przyczyn pozostających poza jego kontrolą, nigdy nie wykorzystał zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych.

·    wyrok z 29 lutego 1996 r. w sprawie C-110/94 INZO. Holenderska spółka poczyniła nakłady inwestycyjne oraz zamówiła analizę opłacalności inwestycji polegającej na budowie zakładu przemysłowego. Zlecona analiza wykazała nieopłacalność przedsięwzięcia, w związku z czym spółka została zlikwidowana zanim rozpoczęła wykonywanie działalności opodatkowanej VAT. W takich realiach sprawy TSUE uznał, iż podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT co do poniesionych wydatków (pomimo iż nigdy jego działalność nie wkroczyła w fazę operacyjną a została zlikwidowana na etapie przygotowawczym).

·    wyrok z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie Breitsohl w sprawie C-400/98. Niemiecka podatniczka zleciła prace polegające na budowie warsztatu samochodowego. W trakcie prac bank odmówił dalszego finansowania inwestycji. W związku z tym, prace nie były już kontynuowane, a podatniczka sprzedała inwestycję w toku osobie trzeciej. TSUE stanął na stanowisku, iż skoro zamiarem podatniczki w momencie dokonywania zakupów było wykorzystanie ich do prowadzenia działalności gospodarczej, to zachowuje w tym zakresie prawo do odliczenia VAT, nawet gdy ta działalność nie dochodzi do skutku.

Mając na uwadze powyższe, należy dojść do wniosku, że prawo do odliczenia VAT jako fundamentalne prawo podatnika jest regułą, która, co do zasady, nie powinna doznawać ograniczeń. W szczególności, nie dojście do skutku działalności gospodarczej, nie sprzeciwia się skorzystaniu przez podatnika z prawa do odliczenia, o ile podatnik dokonywał zakupów w zamiarze wykorzystania ich do wykonywania działalności gospodarczej.

W tym zakresie należy pamiętać, iż każda działalność gospodarcza, w warunkach gospodarki wolnorynkowej, łączy się z ryzykiem, w szczególności polegającym na konieczności jej zaprzestania wskutek obiektywnych okoliczności rynkowych (np. brak jej opłacalności czy możliwości gospodarczego wykorzystania zasobów przedsiębiorcy).

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego, kluczowe znaczenie ma to, iż Fundacja na moment ponoszenia Wydatków projektowych zamierza dokonać komercjalizacji efektów Projektu poprzez:

·wprowadzenie do własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy poprzez rozpoczęcie produkcji towarów lub świadczenie usług lub

·udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z PWIiP innym podmiotom lub

·sprzedaż (na zasadach rynkowych) PWIiP innym podmiotom.

A zatem, już samo dokonywanie Wydatków projektowych z ww. zamiarem należy przyporządkować działalności gospodarczej Wnioskodawcy w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (działalności opodatkowanej VAT).

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, okoliczność, iż w momencie ponoszenia Wydatków projektowych Wnioskodawca nie będzie mieć pewności, iż dojdzie do faktycznego rozpoczęcia przez niego czynności opodatkowanych VAT w oparciu o efekty Projektu (wskutek, przykładowo, siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno-gospodarczych) nie może stanowić, w świetle ww. orzecznictwa TSUE, przeszkody w tym zakresie.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w szeregu indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących projektów badawczych, co do których, tak jak na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego, nie było pewności, iż dojdzie do komercjalizacji efektów takich projektów (aczkolwiek, po stronie podatnika, już w momencie ponoszenia wydatków związanych z projektem zamiar komercjalizacji istniał).

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 lutego 2016 r., IPPP1/4512-1158/15-2/RK:

„Z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, poniesione w związku z realizacją jego części projektu, albowiem - jak wskazano we wniosku - celem projektu jest przeprowadzenie badań i komercjalizacja ich wyników, efekty projektu posłużą czynnościom opodatkowanym - odpłatne udostępnienie wyników prac badawczych, które przyczynią się do komercjalizacji wyników projektu. Na powyższe nie wpłynie fakt, że po zakończeniu realizacji projektu, może nie dojść do komercjalizacji wyników projektu. Jak wyżej wskazano, prawo do odliczenia związane jest z nabyciem statusu podatnika i nabywaniem towarów i usług, w tym charakterze (tzn. dla celów prowadzenia działalności gospodarczej), niezależnie od tego, czy faktycznie towary i usługi zostały wykorzystane do działalności opodatkowanej. Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją części projektu przypadającego na Wnioskodawcę przysługuje od momentu realizacji projektu, gdyż należy przyjąć, że już w momencie ponoszenia wydatków na realizację projektu, Wnioskodawca rozpoczyna działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT a nie w chwili, gdy działalność ta zaczyna przynosić przychody”.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 maja 2016 r., IPPP1/4512-278/16-2/RK:

„Z uwagi na zaprezentowany opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, poniesione w związku z realizacją projektu. Jak wskazano we wniosku końcowym etapem będzie przygotowanie zgłoszenia patentowego, którego celem jest uzyskanie ochrony patentowej umożliwiające zarobkowe korzystanie z prac projektu. Zatem efekty projektu posłużą czynnościom opodatkowanym. Jak wyżej wskazano, prawo do odliczenia związane jest z nabyciem statusu podatnika i nabywaniem towarów i usług dla celów prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej. Ponadto, wskazać należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu przysługuje od momentu realizacji projektu, gdyż należy przyjąć, że już w momencie ponoszenia wydatków na realizację projektu, Wnioskodawca rozpoczyna działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT a nie w chwili, gdy wyniki prac projektu wynikające z zakresu prowadzonej działalności zaczynają przynosić zyski”.

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 kwietnia 2017 r., 0461-ITPP2.4512.204.2017.1.AW:

„Mając na uwadze stanowisko Uniwersytetu, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w fazie koncepcyjnej, zauważyć należy, że faza ta obejmowała działania ukierunkowane na wsparcie komercjalizacji uzyskanych wyników badań podstawowych i pozyskanie partnera przemysłowego zainteresowanego wdrożeniem tych badań do produkcji. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż Uniwersytet przystępując do jej realizacji nie miał pewności czy zakończy się ona pozytywnym rezultatem, bowiem istniał zamiar komercjalizacji uzyskanych wyników badań oraz założenie wyszukania partnerów przemysłowych zainteresowanych wykorzystaniem tych wyników w praktyce gospodarczej”.

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 października 2019 r., 0114-KDIP4.4012.524.2019.1.MP:

„Wnioskodawca podejmując pracę zakłada, że przynajmniej część z realizowanych badań przyczyni się do wykonywania sprzedaży opodatkowanej (jeśli wyniki te będą miały potencjał komercjalizacyjny). Niemniej, nie można wykluczyć, że prowadzone badania nie przyczynią się faktycznie do sprzedaży opodatkowanej. Skoro na moment rozpoczęcia badań Uczelnia nie jest w stanie określić jakiego rodzaju wyniki zostaną osiągnięte (określenie tych wyników nie jest obiektywnie możliwe na tym etapie), to nie można z pewnością orzec czy osiągnięty zostanie rezultat o potencjale sprzedażowym.

Niemniej, zdaniem Wnioskodawcy, powyższe nie ma wpływu na związek zakupów z działalnością opodatkowaną. Warunkiem odliczenia jest bowiem dokonanie zakupu z zamiarem jego wykorzystania do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są zgodnie z tym zamiarem, lecz nie zostaje osiągnięty oczekiwany rezultat, to nie ma to wpływu na pierwotny zamiar podatnika. Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest bowiem uzależnione od osiągnięcia oczekiwanego rezultatu. Powyższe potwierdził również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z 14 lutego 1985 r. sprawa C-268/83 (D.A. Rompelman, E.A. Rompelman v. Minister van Financien) czy też z 29 lutego 1996 r. sprawa C-110/94 (INZO v. Belgian State). W analizowanym przypadku brak wykorzystania wyników badań do sprzedaży opodatkowanej będzie konsekwencją przesłanek niezależnych od Wnioskodawcy. Uczelnia na każdym etapie będzie śledziła czy dane badanie ma potencjał sprzedażowy. W razie zidentyfikowania takiego potencjału podjęte zostaną określone działania (np. złożenie zgłoszenia patentowego i następnie próba uzyskania patentu). Wówczas też podjęte zostaną działania mające na celu sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. Oczywiście może się okazać, że finalnie sprzedaż nie będzie miała miejsca (z uwagi na fiasko badań lub brak zainteresowania potencjalnych nabywców). Powyższe będzie jednakże wynikiem zdarzeń niezależnych od Uczelni”.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, będzie on miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia również zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – przeznaczenie nabytych towarów i usług do działalności opodatkowanej. Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Wnioskodawca jest fundacją działająca na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Fundacja powstała w 2009 r. i posiada status organizacji pożytku publicznego.

Wnioskodawca jest wpisany zarówno do:

·rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jak i

·rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.

Wnioskodawca jest jednostką naukową. Zajmuje się działalnością badawczą i edukacyjną w zakresie nauk medycznych i biochemicznych.

W ramach prowadzonej działalności naukowej Fundacja realizuje projekty badawcze, których prowadzenie wymaga ponoszenia znacznych nakładów finansowych. Wydatki te pokrywane są m.in. z dotacji otrzymywanych od innych podmiotów.

Wnioskodawca zamierza aktualnie zrealizować projekt badawczy, na który pozyska dofinansowanie z NCBiR jako członek konsorcjum (w skład którego wchodzić będą zarówno jednostki naukowe jak i przedsiębiorstwa komercyjne).

W wyniku Projektu mogą powstać określone prawa własności intelektualnej i prawa własności przemysłowej (PWIiP), które będą przysługiwać proporcjonalnie Wnioskodawcy i pozostałym członkom konsorcjum.

Efekty Projektu, w zamierzeniu Wnioskodawcy, mają mieć potencjał ich wykorzystania do celów działalności gospodarczej. Innymi słowy, jeżeli Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z przyjętymi założeniami i jego efekty będą nadawały się do komercjalizacji, Wnioskodawca podejmie działania w celu skomercjalizowania ww. efektów poprzez:

·wprowadzenie ich do własnej działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji towarów lub świadczenie usług lub

·udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z PWIiP innym podmiotom lub

·sprzedaż (na zasadach rynkowych) PWIiP innym podmiotom.

Konsekwentnie, jeśli dojdzie do komercjalizacji efektów Projektu, w każdym z wymienionych przypadków dojdzie do niej w ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wskazać jednak należy, że Projekt może się nie powieść, tj. Wnioskodawca może nie osiągnąć zakładanych wyników i celów Projektu na skutek wystąpienia siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno-gospodarczych, przez co sfinalizowanie Projektu zgodnie z założeniami stało się niemożliwe lub niecelowe - w konsekwencji nie ma pewności, że wyniki badan zostaną kiedykolwiek skomercjalizowane.

Dofinansowanie uzyskane na potrzeby Projektu przez NCBiR będzie służyło Wnioskodawcy do zakupu towarów i usług związanych bezpośrednio z realizacją Projektu. Nabycie Wydatków projektowych będzie udokumentowane fakturami z wykazanymi kwotami podatku VAT wystawionymi przez podatników VAT.

Wydatki projektowe, w zamiarze Fundacji, nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania innego rodzaju działalności niż wyżej opisana, w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania zwolnionej z VAT działalności edukacyjnej ani niepodlegającej ustawie o VAT nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji.

Aktualnie Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny jednak na moment ponoszenia Wydatków projektowych Wnioskodawca będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych.

Jak wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności. Należy mieć na uwadze, że zarówno w sytuacji związku pośredniego, jak i bezpośredniego, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.).

Zgodnie bowiem z art. 168 lit. a) ww. Dyrektywy:

Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwoty o kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika.

W tym miejscu należy również podkreślić, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie stwierdzał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Powyższe stwierdzenie obrazuje rolę, jaką prawo do odliczenia podatku naliczonego odgrywa w systemie podatku od wartości dodanej.

Potwierdzeniem tego jest m.in. wyrok TSUE w sprawie C-268/83 D. A. Rompelman i E. A. Rompelman-Van Deelen, z którego wynika, że regulacja dotycząca odliczenia, ma za cel całkowicie odciążyć podmiot podlegający opodatkowaniu VAT od podatku od wartości dodanej, który jest winien zapłacić w związku ze swoją działalnością gospodarczą. Wspólny system wartości dodanej zapewnia, że obciążenie podatkiem VAT jest całkowicie neutralne wobec każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od celów i wyników przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że takie przedsiębiorstwo samo w sobie podlega opodatkowaniu VAT.

Dopełnieniem tej tezy jest orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wskazane wyżej przepisy ustawy oraz orzeczenia umożliwiają podatnikowi, w ramach działalności opodatkowanej, odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną. Ponadto prawo to przysługuje także w przypadku, gdy z powodów niezależnych od podatnika, nabyte towary i usługi nigdy nie zostaną wykorzystane do prowadzenia działalności opodatkowanej. Prawo to bowiem nie może być uzależnione od okoliczności niezależnych od woli podatnika.

Z wniosku wynika, że Fundacja na moment ponoszenia Wydatków projektowych będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jednocześnie efekty Projektu, w zamierzeniu Wnioskodawcy, mają mieć potencjał ich wykorzystania do celów działalności gospodarczej. Innymi słowy, jeżeli Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z przyjętymi założeniami i jego efekty będą nadawały się do komercjalizacji, Wnioskodawca podejmie działania w celu skomercjalizowania ww. efektów poprzez:

·wprowadzenie ich do własnej działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji towarów lub świadczenie usług lub

·udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z PWIiP innym podmiotom lub

·sprzedaż (na zasadach rynkowych) PWIiP innym podmiotom.

Konsekwentnie, jeśli dojdzie do komercjalizacji efektów Projektu, w każdym z wymienionych przypadków dojdzie do niej w ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym spełniona jest przesłanka, o której mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego - zamiar wykorzystania towarów i usług w chwili ich nabycia przez zarejestrowanego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Na powyższe prawo nie będzie mieć wpływu fakt, że Projekt może się nie powieść, tj. że Wnioskodawca może nie osiągnąć zakładanych wyników i celów Projektu na skutek wystąpienia siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno-gospodarczych, przez co sfinalizowanie Projektu zgodnie z założeniami stanie się niemożliwe lub niecelowe.

Zatem będą mieć Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...)Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).