
Temat interpretacji
Prawo do odliczania, na zasadzie ogólnej przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatku naliczonego wynikającego z faktur wskazujących Spółkę jako nabywcę a potwierdzających nabycie świadczeń na potrzeby realizacji Programu w ramach działań z obszarów strategii CSR z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo:
1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 23 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 25 kwietnia 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 2348/17 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 marca 2022 r. sygn. akt I FSK 1760/18
2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 grudnia 2016 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy odliczenia podatku naliczonego.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji oraz sprzedaży mebli. Od 1996 r. Spółka jest notowana na (…). W ramach wykonywanej działalności Spółka dokonuje sprzedaży wyprodukowanych mebli nie tylko na terytorium Polski, lecz również na terytorium całej Unii Europejskiej. Spółka jest jednym z największych w Europie producentów mebli do samodzielnego montażu. Pozostając w europejskiej czołówce producentów mebli Spółka, dla zachowania pozycji, musi korzystać z wiedzy najlepszych specjalistów, podążać za zmieniającą się technologią, inwestować w najnowsze technologie.
Obecnie Spółka posiada cztery nowoczesne zakłady produkcyjne zlokalizowane w (…). W ramach stosowania nowoczesnego modelu prowadzenia odpowiedzialnej społecznie działalności gospodarczej Spółka współpracuje z uczelniami wyższymi, ale przede wszystkim inwestuje w kadry, tworząc stałe więzy pomiędzy całymi rodzinami pracowników oraz aktywnie uczestnicząc w życiu społecznym miejscowości, w których znajduje się siedziba Spółki i jej zakłady produkcyjne. Prowadząc taką odpowiedzialną społecznie politykę, w ramach kreowanej i stosowanej w Spółce kulturze organizacji i funkcjonowania biznesowego, Spółka wdrożyła Program Inicjatyw Pracowniczych „(...)” (dalej „Program”).
Na potrzeby Programu został sporządzony regulamin, który w szczegółowy sposób normuje cel i zasady funkcjonowania Programu. Powołanym w regulaminie celem Programu jest wspieranie zaangażowania pracowników w działalność dobroczynną na rzecz lokalnej społeczności, w miejscach prowadzenia działalności przez Spółkę. Jednocześnie regulamin wprost stanowi, że to pracownicy dokonują zgłoszenia projektu, a następnie realizują go korzystając ze wsparcia Spółki. Założeniem jest, że projekt musi być realizowany przez grupę minimum trzech pracowników lub emerytów Spółki, którzy nie dostają z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia. Przykładowe obszary działań, w których mogą być realizowane projekty to: edukacja dzieci i młodzieży, kultura i sztuka, sport i rekreacja, ochrona i promocja zdrowia, środowisko i ekologia, wyrównywanie różnic społecznych.
Każdorazowo, o wyborze i wysokości wsparcia finansowego projektu decyduje komisja składająca się ze stałych członków, skład której ustalany jest na każdy rok. W założeniu, w skład komisji wchodzą przedstawiciele wyższej kadry kierowniczej Spółki, a przewodniczy jej członek Zarządu. Decyzja o liczbie edycji Programu oraz maksymalnym łącznym zaangażowaniu finansowym Spółki corocznie ustala Zarząd Spółki.
Finansowanie przyjętego (zatwierdzonego) projektu odbywa się wyłącznie na podstawie indywidualnie przygotowanych dokumentów. Wszystkie wydatki muszą być udokumentowane, przekazane środki rozliczone a nie wykorzystane zwrócone Spółce. W założeniu projekt nie może trwać dłużej niż dwa miesiące. Po zakończeniu projektu jego lider (tj. pracownik, który zgłosił projekt i kierował jego realizacją) zobligowany jest złożyć podsumowanie (w terminie 14 dni), które winno zawierać w szczególności:
a)opis przebiegu projektu,
b)efekty prac,
c)zestawienie wszystkich wydatków poniesionych na rzecz realizacji projektu,
d)kopie faktur i rachunków wydatków poniesionych na rzecz realizacji projektu, w których jako nabywca wskazywana jest Spółka,
e)zdjęcia z realizacji projektu (m.in. 5 zdjęć) wraz ze zgodą na wykorzystanie wizerunku uczestników projektu do celów promocji Spółki.
Program jest działaniem z obszaru strategii CSR (Corporate Social Responsibility), stanowiącą integralną cześć strategii funkcjonowania Spółki, która swój rozwój wiąże w sposób bezpośredni m.in. z pozytywnym wkładem w społeczeństwa lokalne miejsca prowadzenia działalności, tworzeniem trwałych więzi pomiędzy Spółką a jej pracownikami (całymi ich rodzinami), pozyskiwaniem wysokiej klasy specjalistów z całego kraju (co niejednokrotnie wiąże się ze zmianą miejsca zamieszkania). Program w sposób bezpośredni realizuje tę cześć kultury organizacji i funkcjonowania Spółki, która opiera się na postrzeganiu wszystkich interesariuszy (m.in. pracowników, klientów, akcjonariuszy, dostawców, społeczności lokalnej oraz władz) jako partnerów, na prowadzeniu z nimi otwartego i uczciwego dialogu oraz na uwzględnieniu w działaniach firmy ich potrzeb.
W założeniu, Program nie służy tylko filantropii, a jest jednym z elementów długotrwałej i konsekwentnej strategii zarządzania Spółką, która zakłada pozytywny wkład w społeczeństwo lokalne (nie tylko przez tworzenie nowych miejsc pracy), czerpanie bezpośrednich korzyści z synergii społeczno-biznesowej, pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na powodzenie firmy w długim okresie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
Pracownicy lub emeryci Spółki zgłosili swoje konkretne pomysły z następującymi uzasadnieniami oraz opisami stanu faktycznego miejsc, w których ma być dokonane działanie. W ramach realizacji programu Spółka dokonuje czynności opodatkowanych (w tym nieodpłatnego przekazania towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. nr 710 z ze zm.). Spółka w ramach prowadzonego programu nieodpłatnie przekazuje meble których jest producentem. Przekazanie takie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.
Dla potrzeb ww. programu Spółka nabywa towary i usługi, które są niezbędne do realizacji przyjętych wniosków zgłoszonych przez Pracowników lub emerytów Spółki. Na chwilę obecną większość projektów związana jest z przeprowadzeniem remontów lub doposażeniem pomieszczeń szkolnych, świetlic itp.
Więcej informacji jakie towary i jakie usługi będzie nabywać Spółka zostało zawarte w opisach zatwierdzonych przez komisję projektów zgłoszonych przez pracowników lub emerytów Spółki, wymienionych poniżej.
1)W grudniu 2015 r. powstała inicjatywa utworzenia Otwartych Warsztatów (…). Podczas warsztatów wszyscy chętni zarówno młodzież jak i osoby dorosłe mogą nauczyć się m.in. żonglerki, chodzenia po linie, jazdy na jednokołowym rowerze - monocyklu, manipulacji takimi rekwizytami jak kije, hula hoop, poi, wachlarze, diabolo, wirujące talerze. Uczestnicy uczą się też podstaw tańca z ogniem oraz zachowania zasad bezpieczeństwa. Warsztaty są bezpłatne i mają charakter otwarty. Ideą jest wymiana doświadczenia, integracja, promowanie kuglarstwa jako sztuki, ciekawej formy aktywności fizycznej oraz spędzania wolnego czasu. Organizatorami warsztatów są osoby prywatne, które chcą poświęcić swój czas by podzielić się z innymi swoją pasją, wiedzą i umiejętnościami nie otrzymując za to żadnego wynagrodzenia. (…) na czas zimy zorganizował bezpłatne miejsce do treningów, jednak wraz ze wzrostem liczby osób chętnych uczestniczyć w spotkaniach pojawił się problem w postaci niewystarczającej ilości rekwizytów. Rekwizyty używane podczas warsztatów są stosunkowo drogie i nie każdy uczestnik może sobie pozwolić na ich zakup we własnym zakresie. ww. programu umożliwi zakup materiałów, z których uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają część sprzętów, a także zakupią rekwizyty, których wykonanie nie jest możliwe w domowym warsztacie. Celem projektu jest umożliwienie aktywnego uczestniczenia w spotkaniach jak największej liczbie zainteresowanych.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 5 000 zł. Kwota ta zostanie spożytkowana na zakup niezbędnych do prowadzenia warsztatów rekwizytów oraz na zakup materiałów, z których prowadzący zajęcia, a także ich uczestnicy, wykonają część sprzętów potrzebnych do prowadzenia zajęć.
2)W związku ze specyfiką pracy z dzieckiem, która nastawiona jest na rozwój postawy, kształtowanie kreatywnego spojrzenia na świat, wykorzystywane są w pracy pedagogicznej różne formy i metody. Bardzo często jest to wychowanie przez kontakt ze sztuką: przedstawienia, widowiska, inscenizacje, pokazy tańców regionalnych i współczesnych. Do tych form gromadzone są stroje, przebrania, rekwizyty, akcesoria, kostiumy, scenografie pozwalające uatrakcyjnić pracę, zabawę. Aktualnie pedagodzy borykają się z brakiem miejsca na przechowywanie wyżej wymienionych rzeczy. Projekt zakłada zakup garderoby, która ułatwi dostęp do posiadanych i nowo zakupionych strojów, kostiumów i innych akcesoriów teatralnych, artystycznych i muzycznych. Sukcesy dzieci w formie zdobytych statuetek, pucharów chciałybyśmy wyeksponować w holu przedszkolnym w przeszklonej gablocie. Eksponowanie trofeów w widocznym miejscu budynku przedszkola zachęci przedszkolaków do czynnego udziału w projektach edukacyjnych, zmotywuje do obcowania ze sztuką, wzbudzi ciekawość i aktywność twórczą oraz przyczyni się do rozwijania zainteresowań i zdolności.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości 7 000 zł. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji, w szczególności garderobę oraz przeszkloną gablotę.
3)Internat przy (…) istnieje od 64 lat. Lokalizacja placówki zmieniała swoje miejsce wiele razy. Ostatecznie siedzibą (…) został budynek. Budynek przeszedł wiele remontów, aby dostosować go do potrzeb dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Świetlica należąca do internatu była odmalowana 2005 r. we własnym zakresie pracowników i jej wychowanków. W chwili obecnej zostały wymienione okna, natomiast na dalszą modernizację brakuje środków. Meble są już zużyte i zniszczone, na ścianach odpada tynk, są uszkodzenia. Jest to miejsce codziennego pobytu wychowanków (…). Pomieszczenia dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej powinny być estetyczne i dostosowane do specjalnych potrzeb edukacyjnych. Modernizacja świetlicy ma na celu stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi i edukacji wychowankom niepełnosprawnym. Stworzenia miejsca bezpiecznego i atrakcyjnego a jednocześnie korzystnego do kształtowania i rozwijania kompetencji społecznych wychowanków (…).
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne. Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitów, a także materiałów i narzędzi niezbędnych do wykonania remontu. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji.
4)Popularność narciarstwa biegowego w rejonie (…) jest duża i stale rośnie. Tereny do rekreacyjnego uprawiania tego sportu wokół (…) są znakomite. Infrastruktura jest jednak uboga. Wytyczona i oznakowana trasa przyciągnie wielu amatorów tego sportu. Będą oni mogli aktywnie spędzać czas obcując z piękną przyrodą Suwalszczyzny. Projekt będzie polegał na ustawieniu tablicy informacyjnej tuż przy drodze (…) w miejscu gdzie można zaparkować samochód. Na tablicy znajdować się będzie mapka z przebiegiem trasy, dane o jej parametrach, prośba do pieszych o nie zadeptywanie założonego śladu narciarskiego oraz logo Spółki i informacja z jakiego projektu została sfinansowana. Przy tablicy wykonana zostanie ławka, stojak na narty oraz kosz na śmieci. Na całej długości trasa zostanie oznakowana symbolem biegnącego narciarza. Symbol zostanie naniesiony na drzewa przy pomocy farby i szablonu. Ponieważ całość trasy znajdować się będzie na terenie Nadleśnictwa (…) projekt realizowany będzie za zgodą i w ścisłej współpracy z Nadleśniczym. Po opadach śniegu ślad będzie zakładany przez członków zaprzyjaźnionego Klubu Rowerowego (…). Co tydzień sprawdzana będzie też drożność trasy i w razie konieczności zostaną usunięte przeszkody (np. połamane gałęzie). Jak tylko warunki śniegowe pozwolą zorganizowana zostanie uroczystość oficjalnego otwarcia trasy na którą zostaną zaproszeni przedstawiciele Spółki oraz Nadleśnictwa. Wiadomość o otwarciu trasy znajdzie się w lokalnych mediach. Założona zostanie strona na portalu społecznościowym z informacją o trasie. Informacje na jej temat zostaną też umieszczone na oficjalnej stronie Nadleśnictwa. W sezonie letnim trasy do narciarstwa biegowego mogą być z powodzeniem wykorzystywane do biegania, nordic walkingu, czy spacerów. Dopełnieniem projektu będzie zakup 4 zestawów do narciarstwa biegowego i przekazanie ich do Działu Administracji. Każdy pracownik będzie mógł bezpłatnie je wypożyczyć.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przekazane środki pieniężne zostaną przeznaczone na zakup i wykonanie tablicy informacyjnej oraz zakup ławki, stojaka na narty, kosza na śmieci, farby, szablonu do wykonania znaków farbą, a także zakup czterech zestawów do narciarstwa biegowego w skład którego mogą wchodzić: narty biegowe, wiązania do nart biegowych, kije do narciarstwa biegowego oraz buty do narciarstwa biegowego.
5)Projekt ma na celu odświeżenie korytarza szkolnego tak, by stał się nie tylko miejscem do odpoczynku ale i do zabawy. Grupa wolontariuszy i osób współpracujących ze szkołą dokona wszelkich niezbędnych uzgodnień z dyrektorem szkoły, pomaluje ściany, dokona montażu mebli i urządzi całe pomieszczenie. Chcemy, by krótka przerwa regenerowała dzieci i przygotowywała ich do dalszej pracy umysłowej. Planowane jest pomalowanie korytarza na kolorowo, zastosowanie na ścianach farb tablicowych, aby dzieci mogły grać, ćwiczyć i bawić się na przerwach, zakupienie nowoczesnych kolorowych siedzisk, które w krótkim czasie przerw dadzą prawdziwy relaks dla zmysłów i ciała. Planowany jest również zakup przenośnego głośnika z radiem i odtwarzaczem USB, dzięki któremu utworzony zostanie szkolny radiowęzeł, a uczniowie na przerwach będą mogli bawić się w didżejów, umilając rówieśnikom czas. Dodatkowo zostaną zakupione i powieszone 3 gabloty oszklone, ze szkła bezpiecznego, w których uczniowie będą mogli eksponować swoje prace.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup farb tablicowych, pędzli i wałków potrzebnych do malowania ścian korytarza, zakup przenośnego głośnika z radiem i odtwarzaczem USB. Wspomniane we wniosku siedziska i przeszklone gabloty zostaną dostarczone przez Spółkę.
6)Biblioteka w (…) powstała w latach 60-tych ubiegłego wieku. Niestety czasy świetności ma już dawno za sobą - ostatni remont przeprowadzony był 10-15 lat temu. W chwili obecnej ściany i sufity wymagają odnowienia, na podłodze znajduje się stara, zniszczona wykładzina. Meble są już wysłużone, w szczególności regały biblioteczne i biurko z lat 80-tych. W ramach projektu planowana jest wymiana mebli, położenie paneli podłogowych, odświeżenie ścian i sufitu. Po zrealizowaniu projektu biblioteka stałaby się miejscem przyjaznym, a wystrój zachęcałby do odwiedzin.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup paneli podłogowych, farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania pomieszczeń biblioteki oraz wymianę mebli, które to zostaną dostarczone przez Spółkę.
7)Od kilku lat mieszkańcy urządzają skwer na rogu ulic (…). Jeszcze do niedawna był to teren porośnięty dziką roślinnością, nierówny, zaśmiecony, pełen pagórków i dołków. Mieszkańcy sami zasiali trawę, wykonali chodnik, ustawili ławki i wyposażyli w zabawki dla dzieci. Obecnie wykonywane jest boisko do „mini koszykówki”. Do pełnego wyposażenia skweru potrzebne są urządzenia do siłowni plenerowej. Mieszkańcy sami dbają o porządek (koszą trawę, konserwują zabawki). Wnioskujący chcą aby skwer stał się miejscem spotkań dzieci i rodziców, aby mogli w przyjaznym otoczeniu bawić się i wypoczywać. Przewidywany koszt dwóch urządzeń do siłowni zewn. wynosi ok. (…).
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup dwóch urządzeń do siłowni plenerowej.
8)Nowe, ładne meble i przyjazne otoczenie zmniejsza stres związany z rozpoczęciem edukacji w szkole przez najmłodszych uczniów przychodzących do kształcenia zintegrowanego i początkowego. Nowe meble będą nie tylko estetyczne i ładne, ale też funkcjonalne. Własna szafka na przybory szkolne dla każdego ucznia kojarzy się z domem, uczy dziecko dbania o porządek i wzbudza poczucie bezpieczeństwa. Estetyczne kolory i kształty mebli rozbudzają zmysł smaku i wrażliwość na piękno otoczenia. W przyjemnym i przyjaznym otoczeniu dziecko nabiera chęci do nauki i zabawy oraz dbania o wspólne dobro. Plecaki dzieci z nauczania początkowego, które codziennie noszą do szkoły są bardzo ciężkie jak dla tak małych uczniów. Nadmiernie obciążają ich kręgosłupy, co negatywnie wpływa na postawę naszych pociech. Nowe szafki umożliwią pozostawienie części podręczników oraz pomocy naukowych w szkole, co w znaczny sposób wpłynie na obniżenie wagi plecaka.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Na potrzeby tego projektu zostaną przekazane meble produkcji Spółki.
9)Projekt zakłada:
‒przeprowadzenie zajęć dla dzieci oraz uczniów uczących się w Publicznej Szkole Podstawowej mających na celu wykonanie prac plastycznych na temat: „(…)”,
‒zorganizowanie wystawy wykonanych prac z podziałem na kategorie wiekowe; Wybór 3 (trzech najlepszych prac łącznie) z każdej kategorii po jednej pracy. Wyboru dokona Komisja składająca się z uczniów, rodziców oraz nauczycieli,
‒określenie miejsca wykonania malowidła (na ścianach pomieszczeń biblioteki) i przygotowanie szablonów do wykonania obrazów - 3 obrazy w oparciu o wybrane w plebiscycie prace dzieci. Termin wykonania: do 20 listopada 2016 roku,
‒naniesienie na ściany biblioteki konturów wzorów według szablonów. Termin: do 30 listopada 2016 r.,
‒wykonanie obrazów przez zespoły uczniów ze wszystkich klas pod nadzorem nauczyciela plastyki. Termin - planowane ukończenie prac do 31 grudnia 2016 r.,
‒wykonanie prac remontowych w pomieszczeniu biblioteki polegających na wymianie podłogi, malowaniu ścian. Termin - planowane ukończenie prac do 16 grudnia 2016 r.,
‒wyposażenie biblioteki w meble: regały na książki, wózki na książki, biurka pod komputery, stoły do czytelni, krzesła, fotele leniwce-pufy. Termin - planowane ukończenie prac do 31 grudnia 2016 r.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Realizacja tego projektu wiąże się z zakupem farb, szablonów i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitu biblioteki oraz zakupem usługi wymiany podłogi biblioteki wraz z materiałami potrzebnymi do wykonania tej wymiany. Biblioteka zostanie wyposażona w meble, tj.: regały na książki, wózki na książki, biurka pod komputery, stoły do czytelni, krzesła, fotele leniwce - pufy; meble te zostaną przekazane przez Spółkę.
10)Rozbudowa placu zabaw, dokupienie urządzeń zabawowych oraz zakup ławek, których brak jest na danym placu. Głównym problemem obecnego placu jest brak huśtawek dla dzieci oraz ławek, gdzie rodzice mogliby odpocząć. Dwa elementy są już bardzo mocno zużyte i trzeba je wymienić. Planowany jest zakup dwóch ławek z oparciami, huśtawkę podwójną oraz wagową, drabinkę dla starszych dzieci, a dla młodszych piaskownicę, ponieważ obecnie przedszkolaki kopią patyczkami w żwirze. Zakupiony sprzęt ma być dostosowany dla dzieci w różnym wieku. Zaprojektowany plac zabaw będzie bezpieczny, atrakcyjny oraz ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców wsi (…). Rozbudowa i urządzenie placu zabaw przyczyni się również do większej integracji środowiska wiejskiego oraz do lepszego rozwoju infrastruktury publicznej. Miejsce to jest jednym placem w miejscowości, na którym może powstać taki plac. Zrealizowanie projektu umożliwi mieszkańcom wsi (…) rozwój inicjatyw lokalnych i integracji społecznej poprzez doposażenie i udostępnienie wiejskiego placu zabaw.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup dwóch ławek z oparciami, huśtawki podwójnej, huśtawki wagowej, drabinki oraz piaskownicy.
11)Stan techniczny wielu sal lekcyjnych daleko odbiega od standardów edukacyjnych polskiej szkoły. Sala nr 5 jest jedną z kilku klasopracowni jakimi gospodaruje szkoła. Inwestycje prowadzone na terenie obiektu pomijały tę klasę. Stare meble, zniszczone bardzo blaty ławek, połamane i niesprawne rolety, przestarzałe oświetlenie oraz niecyklinowana podłoga z drewnianej klepki, a także od dawna nieodświeżane ściany sprawiają przygnębiające wrażenie i nie sprzyjają koncentracji, mobilizacji oraz aktywności na lekcjach. Dodatkowo dołująco wpływa na uczniów stan tablic korkowych oraz tablicy magnetycznej. Opisane wyżej warunki wynikają z ograniczonych środków budżetowych szkoły. Projekt zakłada remont klasopracowni nr 5 w celu poprawy warunków pracy uczniów oraz nauczycieli, a tym samym wprowadzi szkołę na kolejny etap rozwoju.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup oświetlenia, rolet do okien, tablicy magnetycznej, tablicy korkowej, farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitu, a także zakup usługi cyklinowania i zabezpieczenia podłogi. Spółka przekaże także meble niezbędne do realizacji tego projektu.
12)Meble znajdujące się są stare i zniszczone, podłoga wymaga pomalowania, jak również ściany. 10 lat temu w szkole przeznaczono miejsce na świetlicę, w której dzieci przebywają przed, jak i po zajęciach lekcyjnych. Odrabiają w niej prace domowe, rozwijają swoje pasje i zainteresowania. To także jedyne miejsce na centrum kultury. Odbywają się tu różne uroczystości, spotkania dla rodziców, jak i mieszkańców wsi. Prosimy o sfinansowanie naszego projektu. Cieszymy się, że jest firma, do której możemy zwrócić się o pomoc.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na farbę i narzędzi potrzebne do pomalowania ścian, sufitu i podłogi. Na potrzeby realizacji tego projektu Spółka przekaże meble własnej produkcji.
13)Ściany w salach są brudne, poplamione, popękane, poobdrapywane, odpada w nich tynk. Ławki są poobdrapywane i bez okien. Ze wszystkich sal lekcyjnych wybrane zostały dwie, które wymagają natychmiastowego remontu. Jest to sala nr 12 dla uczniów klasy III Szkoły Podstawowej oraz pracownia języka angielskiego dla uczniów Gimnazjum. Pracownicy Spółki wraz z rodzicami uczniów, wychowawcami klas, dyrekcją oraz uczniami klasy II Gimnazjum przy wsparciu finansowym Spółki zobowiązali się do wykonania remontu. Rodzice oraz pracownicy szkoły: oczyszczą, wyrównają i pomalują ściany oraz sufity, poodkręcają zniszczone blaty stolików od ich stelaży i pomalują zniszczone stelaże stolików, ponownie przykręcą nowe blaty do stelaży stolików, wykonają oraz zamontują osłony na grzejniki, zamontują żaluzje okienne oraz zakupią i posadzą kwiaty. Młodzież gimnazjalna: w ramach Projektu Edukacyjnego zaprojektuje oraz wykona „(…)” dla uczniów klasy III Szkoły Podstawowej oraz „(…)” dla uczniów Gimnazjum.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup materiałów i narzędzi niezbędnych do remontu sal, w tym farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitów oraz farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania stelaży stolików, a także zakup materiałów niezbędnych do wykonania osłon na grzejniki, żaluzji okiennych i kwiatów.
14)Stworzenie wielofunkcyjnego pomieszczenia na spotkania i szkolenia młodzieżowej drużyny pożarniczej, mającego charakter edukacyjno-kulturalny i społeczny dzięki czemu poprzez działania głównie ludzi młodych, pozwoli skierować szeroką ofertę do wszystkich mieszkańców wsi w ramach swojej działalności. Przy pomocy środków pochodzących z Programu wyremontowana zostanie sala w Szkole Podstawowej w Kalinowie i zaadoptowana do celów szkoleniowo-rekreacyjnych członków MDP. Remont i adaptacja polegać będzie na pomalowaniu ścian i umieszczeniu w pomieszczeniu odpowiednich emblematów i znaków strażackich. Wykonane zostaną meble, przystosowane do przechowywania umundurowania i sprzętu używanego przez członków. Zakupione zostaną elementy umundurowania i sprzęt strażacki.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup farb i narzędzi potrzebnych do pomalowania ścian i sufitów, elementów umundurowania i sprzętu strażackiego oraz odpowiednich emblematów i znaków strażackich. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji.
15)Sala matematyczna jest jedną z uboższych klas w szkole. Meble są stare i ciemne. Brak jest wyposażenia typowo matematycznego takiego jak: tablice matematyczne, bryły geometryczne. Wchodząc do wyposażonej nowej Sali dzieci byłyby chętniejsze do poznawania matematyki.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup tablic matematycznych i geometrycznych. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji.
16)Stan stolików i krzeseł w stołówce szkolnej w Szkole Podstawowej jest w opłakanym stanie. Z powodu braku środków, meble nie były wymieniane od ponad 15 lat. Stoliki są porysowane, popękane, odstaje okleina. Obiady serwowane w stołówce szkolnej są naprawdę pyszne, jednak w tych warunkach dzieci niechętnie korzystają z możliwości zjedzenia ciepłego posiłku. Projekt miałby na celu odświeżenie stołówki:
‒wymianę mebli,
‒powieszenie kilku kolorowych obrazków,
‒ustawienie na parapetach roślinek, ziół,
‒wymianę firan na kolorowe.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup nowych firan, roślin, obrazków. Spółka na potrzeby tego projektu przekaże meble własnej produkcji.
17)Celem projektu jest zmiana obecnego przeznaczenia skwerku z zielenią (otoczonego murkiem kamiennym) na otwarte miejsce o charakterze rekreacyjno-sportowym, aby uczniowie szkoły (i nie tylko) korzystając z wyjścia w czasie przerw śródlekcyjnych mieli możliwość pospacerować, posiedzieć na ławeczkach lub po prostu pobiegać. Dotychczas wątpliwą atrakcją (i niestety niezbyt bezpieczną) jest bieganie po murku. Dzięki uzyskanym z ww. Programu wnioskodawca chciałby to niebezpieczeństwo zredukować, dając dzieciom otwartą przestrzeń, z możliwością utworzenia w tym miejscu kreatywnej strefy gier i zabaw.
Na potrzeby tego projektu komisja programu przyznała środki pieniężne w wysokości (…). Przyznana kwota zostanie spożytkowana na zakup sprzętu do gier i zabaw na powietrzu oraz oświetlenia.
Działania z obszaru strategii CSR (Corporate Social Responsibility) w sposób pośredni związane są z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. W założeniu, dzięki podjętym działaniom Spółka buduje więzi z pracownikami, integrując załogę co bezpośrednio wpływa na efektywność pracy, wydajność itp. Ponadto, podjęte działania integracyjne umożliwiają pozyskiwanie wysokiej klasy specjalistów, niezbędnych do wykonywania przez Spółkę działalności gospodarczej, a nade wszystko jej rozwoju, zdobywania nowych rynku zbytu etc.
Program, w sposób bezpośredni realizuje tę cześć kultury organizacji i funkcjonowania Spółki, która opiera się na postrzeganiu wszystkich interesariuszy (m.in. pracowników, klientów, akcjonariuszy, dostawców, społeczności lokalnej oraz władz) jako partnerów, na prowadzeniu z nimi otwartego i uczciwego dialogu oraz na uwzględnieniu w działaniach firmy ich potrzeb.
Co istotne dla implikacji fiskalnych (a co było podniesione we wniosku), Program nie służy tylko filantropii a jest jednym z elementów długotrwałej i konsekwentnej strategii zarządzania Spółką, która zakłada pozytywny wkład w społeczeństwo lokalne (nie tylko przez tworzenie nowych miejsc pracy), czerpanie bezpośrednich korzyści z synergii społeczno-biznesowej, pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na powodzenie firmy w długim okresie. Zatem działania są jednym z elementów strategii zarządzania spółką, jej polityki personalnej, polityki marketingowej, funkcjonowania oraz rozwoju.
O związku pomiędzy działaniami podejmowanymi przez Spółkę w ramach Programu a prowadzoną działalnością gospodarczą, w sposób jednoznaczny świadczy fakt, iż obowiązek zamieszczania w sprawozdaniu z działalności gospodarczej opis polityk stosowanych przez jednostkę w odniesieniu do zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji, a także opis rezultatów stosowania tych polityk (tzw. sprawozdawczość w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu - raporty CSR). Spółka zawiera się w grupie podmiotów objętych takimi wymogami.
Spółka na realizację ww. Programu zatwierdziła przeznaczenie środków pieniężnych w wysokości (…).
Wniosek dotyczy stanu zaistniałego, gdyż Program jest już realizowany i wydatki są poniesione (wydatki 2016 roku), jednak nie zmienia to faktu, iż Program jest w toku i będą ponoszone kolejne wydatki. Przedstawione zostały przykładowe wydatki związane z ww. Programem.
Pytanie (pytanie nr 2 wniosku)
Czy Spółka ma prawo do odliczania, na zasadzie ogólnej przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatku naliczonego wynikającego z faktur wskazujących Spółkę jako nabywcę a potwierdzających nabycie świadczeń na potrzeby realizacji Programu w ramach działań z obszarów strategii CSR?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka ma prawo do odliczania, na zasadzie ogólnej przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatku naliczonego wynikającego z faktur wskazujących Spółkę jako nabywcę a potwierdzających nabycie świadczeń na potrzeby realizacji Programu w ramach działań z obszarów strategii CSR.
Działania z obszaru CSR (Corporate Social Responsibility) służą tworzeniu oraz realizacji strategii zarządzania, która pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na skuteczne i efektywne funkcjonowanie firmy w długim okresie. W praktyce przyjmuje się, że nowoczesny biznes, mając prowadzić do podwyższania skuteczności ekonomicznej działań i wartości sprzedaży opodatkowanej VAT, musi być mocno osadzony w lokalnych społecznościach, integrować się z nimi, cechować się świadomością ekologiczną etc.
Analizy z obszarów szerokorozumianego marketingu wyraźnie potwierdzają, że prowadzenie przedsiębiorstwa w sposób społecznie odpowiedzialny nie tylko w pozytywny sposób oddziałuje na otoczenie firmy, ale przede wszystkim stymuluje wzrost i stabilny rozwój samego przedsiębiorstwa. Bezpośrednimi implikacjami działań z obszarów CSR, mającymi przełożenia na działalność prowadzoną przez przedsiębiorstwo, są w szczególności: wzrost zaufania do firmy, poprawa relacji z interesariuszami, akceptacja ze strony władz lokalnych, społeczności lokalnych, liderów opinii publicznej, pozyskiwanie partnerów i klientów, którzy przywiązują wagę do działań CSR oraz wzmocnienie ich lojalności, długofalowy wzrost sprzedaży/zysków, ograniczenie sytuacji kryzysowych np. związanych z pozwami do sądu, karami za zanieczyszczanie środowiska, podejmowaniem zbytniego ryzyka, wzrost konkurencyjności firmy dzięki uruchomieniu różnych zasobów wykorzystywanych w projektach CSR, podniesienie motywacji pracowników oraz ich identyfikacji z wartościami firmy, możliwość bezpośredniego wykorzystania informacji o działaniach CSR w ramach akcji reklamowych.
Konieczność, ale i przydatność gospodarcza, działań z obszarów CSR zostały dostrzeżone zarówno przez prawodawcę unijnego jak i krajowego. Efektem tego są przepisy ustawy z 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia), które uchwalono w celu implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (Dz. Urz. UE L 330 z 15 listopada 2014 r. str. 1 ze zm.). Na podstawie takich regulacji, określone w nich jednostki zobligowane są do szerszej niż dotychczas sprawozdawczości. W szczególności wystąpi obowiązek zamieszczania w sprawozdaniu z działalności dodatkowego oświadczenia, elementem którego będzie opis polityk stosowanych przez jednostkę w odniesieniu do zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji, a także opis rezultatów stosowania takiej polityki.
Tym sposobem, jednostki objęte takim obowiązkiem winny realizować tzw. sprawozdawczość w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu - przygotowywać raporty CSR.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w praktyce jednostki objęte nowym zakresem sprawozdawczości faktycznie zobligowane są do podejmowania działań z obszaru CSR. Uwzględniając co uprzednio, należy umiejscowić obowiązki, ale przede wszystkim korzyści z działalności CSR w obszarze prawa podatkowego i wyznaczyć implikacje fiskalne ich realizacji.
W tym celu koniecznym jest przywołanie podstawowych zasad identyfikacji naczelnej zasady VAT, jaką jest jego neutralność realizowana poprzez rozliczenie podatku naliczonego.
Należy wyraźnie wskazać, że każdy podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany jako czynny ma prawo do rozliczania VAT naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w takim zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych a nie zwolnionych od VAT. Podkreślić trzeba, że uprawnienie takie jest podstawowym i najważniejszym prawem czynnego podatnika VAT mającym swoje źródło zarówno w prawie krajowym jak i Unii Europejskiej. Jednocześnie, u czynnego podatnika VAT wykonującego wyłącznie czynności z prawem do odliczenia, celowość fiskalna stanowi wspólny mianownik. Oznacza to, że uzasadnienie celowości w znaczeniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT jednocześnie decyduje o związku z działalnością gospodarczą w VAT (o „celowości” w VAT). Uwzględniając istotę działań z obszaru CSR, korzyści gospodarcze dla przedsiębiorcy płynące z takiej aktywności, nowe wymogi sprawozdawcze (wynikające z ustawy z 15 grudnia 2016 r.), którymi Spółka będzie objęta należy stwierdzić, że wydatki jakie Spółka ponosi w związku z realizacją Programu będącego działaniem z obszaru CSR, spełniają warunki do uznania je za związane z działalnością gospodarczą w znaczeniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podkreślić trzeba, że działania takie stanowią integralną cześć strategii funkcjonowania Spółki, która swój rozwój wiąże w sposób bezpośredni m.in. z pozytywnym wkładem w społeczeństwo lokalne miejsca prowadzenia działalności, tworzeniem trwałych więzi pomiędzy Spółką a jej pracownikami (całymi ich rodzinami), pozyskiwaniem wysokiej klasy specjalistów z całego kraju (co niejednokrotnie wiąże się z zmianą miejsca zamieszkania).
Ze względu na to, że Program jest jednym z elementów długotrwałej i konsekwentnej strategii zarządzania Spółką zakładającą pozytywny wkład w społeczeństwo lokalne (nie tylko przez tworzenie nowych miejsc pracy), czerpanie bezpośrednich korzyści z synergii społeczno-biznesowej, pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na powodzenie firmy w długim okresie należy stwierdzić, że uzasadniana celowość jednocześnie decyduje o istnieniu związku pomiędzy zakupami Spółki dokonywanymi na potrzeby realizacji Programu a jej działalnością gospodarczą. W konsekwencji tego Spółka ma prawo do odliczania, na zasadzie ogólnej przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatku naliczonego wynikającego z faktur wskazujących Spółkę jako nabywcę a potwierdzających nabyciem świadczeń na potrzeby realizacji Programu w ramach działań z obszarów strategii CSR.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyliśmy Państwa wniosek – 17 marca 2017 r. wydaliśmy interpretację indywidualną znak 1462-IPPP3.4512.974.2016.2.JF, w której uznaliśmy Państwa stanowisko za nieprawidłowe.
Interpretację doręczono Państwu 17 marca 2017 r.
Skarga na interpretację indywidualną
31 maja 2017 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga wpłynęła do nas 7 czerwca 2017 r.
W skardze wnieśli Państwo o uchylenie interpretacji w całości.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem z 18 kwietnia 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 2348/17.
Wnieśliśmy skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie – wyrokiem z 8 marca 2022 r. sygn. akt I FSK 1760/18 oddalił skargę kasacyjną.
Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 8 marca 2022 r.
Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 18 kwietnia 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 2348/17 otrzymaliśmy 8 sierpnia 2022 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
‒uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
‒ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Dodatkowo zaznaczyć należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.
Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą polegającą na produkcji oraz sprzedaży mebli wdrożył Program Inicjatyw Pracowniczych „(...)”. Osoby realizujące bezpośrednio Projekt (pracownicy lub emeryci Spółki) nie dostają z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia. W ramach realizacji programu Spółka dokonuje czynności opodatkowanych, w tym nieodpłatnego przekazania towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy. Spółka w ramach prowadzonego programu nieodpłatnie przekazuje meble których jest producentem. Przekazanie takie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Dla potrzeb ww. programu Spółka nabywa towary i usługi, które są niezbędne do realizacji przyjętych wniosków zgłoszonych przez Pracowników lub emerytów Spółki. Program jest działaniem z obszaru strategii CSR, stanowiącą integralną cześć strategii funkcjonowania Spółki, która swój rozwój wiąże w sposób bezpośredni m.in. z pozytywnym wkładem w społeczeństwa lokalne miejsca prowadzenia działalności, tworzeniem trwałych więzi pomiędzy Spółką a jej pracownikami, pozyskiwaniem wysokiej klasy specjalistów z całego kraju. Program w sposób bezpośredni realizuje tę cześć kultury organizacji i funkcjonowania Spółki, która opiera się na postrzeganiu wszystkich interesariuszy jako partnerów, na prowadzeniu z nimi otwartego i uczciwego dialogu oraz na uwzględnieniu w działaniach firmy ich potrzeb. Program nie służy tylko filantropii, a jest jednym z elementów długotrwałej i konsekwentnej strategii zarządzania Spółką, która zakłada pozytywny wkład w społeczeństwo lokalne, czerpanie bezpośrednich korzyści z synergii społeczno-biznesowej, pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na powodzenie firmy w długim okresie.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczania, na zasadzie przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy, podatku naliczonego wynikającego z faktur wskazujących Spółkę jako nabywcę, a potwierdzających nabycie świadczeń na potrzeby realizacji Programu.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy dokonać analizy pojęcia CSR (Corporate Social Responsibility).
CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw) to koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.
Według Normy PN-ISO 26000 („Guidance on social responsibility”) społeczna odpowiedzialność biznesu to „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa, bierze pod uwagę oczekiwania inwestorów, jest zgodne z obowiązującym prawem, spójne z międzynarodowymi normami zachowania, zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach”.
Norma PN-ISO 26000 jest przeznaczona dla wszystkich organizacji: biznesowych, administracji rządowej i samorządowej oraz trzeciego sektora. Norma ta nie podlega certyfikacji, jest zbiorem praktyk i standardów dających możliwość dobrowolnego ich stosowania przez organizację. Każda organizacja może posługiwać się tą normą, jeżeli postępuje zgodnie z jej zasadami. Można wybrać te obszary, które dotyczą konkretnej organizacji i dostosować się do nich.
Według ISO 26000 społeczna odpowiedzialność to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji oraz działań na społeczeństwo i środowisko poprzez etyczne i przejrzyste zachowanie.
W następnej kolejności należy wskazać, że regulacja odliczenia podatku naliczonego związana jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W orzeczeniu TSUE z a 8 lutego 2007 r. Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën C-435/05 Trybunał w tezie 24 wskazał, że prawo do odliczenia zostaje przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty usług stanowią część kosztów ogólnych podatnika i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika.
Z kolei w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 21 lutego 2013 r. C-104/12 zaznaczono, że podatnik korzysta z prawa do odliczenia również w sytuacji braku bezpośredniego związku między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu a transakcją lub transakcjami na późniejszym etapie obrotu, powodującymi powstanie prawa do odliczenia, jeżeli cena nabycia otrzymanych świadczeń wchodzi w zakres ogólnych kosztów działalności podatnika i stanowi w związku z tym element ceny dostarczanych przez niego towarów lub świadczeń. Tego rodzaju koszty mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika.
Z przywołanych przepisów prawa i orzecznictwa wynika, że po pierwsze prawo do odliczenia podatku stanowi integralną część systemu VAT i co do zasady nie może być ograniczane, po drugie system odliczeń ma na celu uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru tego podatku, po trzecie prawo to może być przyznane podatnikowi nawet wówczas gdy koszty nabywanych usług stanowią część kosztów ogólnych podatnika i jako takie stanowią element cenotwórczy dostarczanych towarów i usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością opodatkowaną.
Jak już wcześniej zostało wskazane, prawo do odliczenia zostaje przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika. Istnienie bezpośredniego i ścisłego związku zakłada, iż koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku, jest włączony odpowiednio w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Przenosząc powyższe wyjaśnienia na grunt analizowanej sprawy należy uznać, że w opisanych okolicznościach wystąpi związek realizacji Programów z obszaru strategii CSR z czynnościami opodatkowanymi. Realizacja Programów w ramach obszaru strategii CSR służy bowiem nie tylko filantropii ale też tworzeniu i realizacji strategii zarządzania firmą. Dzięki uruchomieniu różnych zasobów wykorzystywanych w Projektach CSR nastąpi wzrost konkurencyjności firmy, podniesienie motywacji pracowników oraz ich identyfikacji z wartościami firmy, możliwość bezpośredniego wykorzystania informacji o działaniach CSR w akcjach reklamowych. Prowadzenie przedsiębiorstwa w sposób społecznie odpowiedzialny nie tylko w pozytywny sposób oddziałuje na otoczenie firmy, ale przede wszystkim stymuluje wzrost i stabilny rozwój samego przedsiębiorstwa, czego implikacją jest wzrost zaufania do firmy, poprawa relacji z interesariuszami, akceptacja ze strony władz lokalnych, społeczności lokalnych, liderów opinii publicznej, pozyskiwanie partnerów i klientów, którzy przywiązują wagę do działań CSR oraz wzmocnienie ich lojalność.
Powyższe wskazuje, że realizacja Programów z zakresu strategii CSR, a w konsekwencji wydatki poniesione na zakupy towarów i usług związane z przeprowadzeniem Programów w założeniu Spółki są działaniami i wydatkami z zakresu szeroko pojętego marketingu, strategii zarządzania firmą, budowania jej pozytywnego wizerunku, które wykazują pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, tj. osiągnięcie zysku w przyszłości.
W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wydatki ponoszone w ramach programu CSR przekładają się na wyniki prowadzonej przez Spółkę działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Podsumowując, Spółka ma prawo do odliczania, na zasadzie ogólnej przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatku naliczonego wynikającego z faktur wskazujących Spółkę jako nabywcę a potwierdzających nabycie świadczeń na potrzeby realizacji Programu w ramach działań z obszarów strategii CSR z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
