Zwolnienie z opodatkowania dostawy gruntu, na którym znajduje się infrastruktura (...) niestanowiąca własności sprzedającego. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.77.2022.2.RR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.77.2022.2.RR

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania dostawy gruntu, na którym znajduje się infrastruktura (...) niestanowiąca własności sprzedającego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT gruntu na którym znajduje się Infrastruktura (...) niestanowiąca Państwa własności. Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 25 marca 2022 r. (wpływ 25 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

S.A. („Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem VAT.

Spółka zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem gazu ziemnego oraz ropy naftowej, a także importem i sprzedażą paliw gazowych i płynnych. Jest to podstawowa działalność Spółki, która generuje zasadniczą część uzyskiwanych przez Spółkę zysków. Spółka traktuje ww. czynności jako podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i wykazuje z tytułu ich dokonania podatek należny.

Spółka jest również właścicielem nieruchomości gruntowych („Grunty”), które wykorzystuje do prowadzonej działalności gospodarczej bądź oddaje je w użytkowanie podmiotom trzecim na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy itd.

Na Gruntach nie znajdują się żadne naniesienia z wyjątkiem infrastruktury przesyłowej gazu ziemnego niestanowiącej własności Spółki („Infrastruktura (...)”).

Spółka dokonuje (będzie dokonywała) sprzedaży powyższych Gruntów.

Ustawa o VAT przewiduje odrębne zasady opodatkowania dostawy gruntów w zależności od tego, czy zbywany grunt jest niezabudowany, czy też zabudowany.

W przypadku dostawy gruntów niezabudowanych zastosowanie może znaleźć zwolnienie od VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnieniu od VAT podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z uwagi na powyższe, dla potrzeb ustalenia zasad opodatkowania VAT zbycia Gruntów należy ustalić w pierwszej kolejności, czy przedmiotowa transakcja dotyczy gruntów zabudowanych, czy też niezabudowanych.

Spółka powzięła wątpliwości odnośnie kwalifikacji Gruntów jako terenów niezabudowanych w związku z Infrastrukturą (...) znajdującą się na tych Gruntach niestanowiącą własności Spółki i niebędącą przedmiotem sprzedaży. W konsekwencji Spółka powzięła wątpliwości czy sprzedaż takich Gruntów jest zwolniona od VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, gdy dla Gruntów nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego („MPZP”) lub nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo Grunty nie są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z uchwalonym MPZP lub wydaną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Jeżeli Grunty, na których znajduje się Infrastruktura (...) są przeznaczone pod zabudowę na podstawie MPZP lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, Spółka traktuje dostawę Gruntów jako dostawę terenów niezabudowanych będących terenami budowlanymi i opodatkowuje dostawę Gruntów stawką 23% VAT.

Natomiast, jeżeli dla Gruntów na których znajduje się Infrastruktura (...) nie został uchwalony MPZP lub wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo Grunty nie są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z uchwalonym MPZP lub wydaną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, Spółka traktuje dostawę Gruntów jako dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i stosuje zwolnienie od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazaliście Państwo, że przedmiotem sprzedaży jest jedna działka o nr ewidencyjnym 1, o powierzchni 0,0700 ha, położona w miejscowości (...), gm. (...), woj. (...), pow. (...).

Ww. działka będąca przedmiotem sprzedaży jest objęta działaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego („MPZP”) gm. (...). Zgodnie z Uchwałą nr (...), działka znajduje się częściowo na terenie zabudowy zagrodowej (symbol: RM-1), częściowo na terenie dróg wewnętrznych (symbol: KDW-21).

Na działce znajduje się nieczynny gazociąg, który stanowi własność innej spółki tj. (...) sp. z o.o. Gazociąg przebiegający przez działkę 1 obręb (...) nie stanowi własności S.A.

Spółka nie posiada dokumentacji jego wybudowania i eksploatacji. Prawdopodobnie znajdują się w archiwum właściciela gazociągu tj. spółki (...).

Zgodnie z informacją uzyskaną od spółki (...) przez ww. działkę przebiega gazociąg (…) relacji (...), który został całkowicie odcięty i wyłączony trwale z eksploatacji w sierpniu 2015 r. w ramach modernizacji gazociągu relacji (...).

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do złożonego wniosku)

Czy dostawa Gruntu stanowiącego działkę ewidencyjną nr 1, o powierzchni 0,0700 ha, położoną w miejscowości (...), gm. (...), woj. (...), pow. (...), na której znajduje się Infrastruktura (...) niestanowiąca własności Spółki i niebędąca przedmiotem transakcji stanowi dostawę terenu niezabudowanego będącego terenem budowanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, która podlega opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia od VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT

Państwa stanowisko w sprawie (stanowisko ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do złożonego wniosku)

Dostawa działki o nr ewidencyjnym 1, o powierzchni 0,0700 ha, położonej w miejscowości (...), gm. (...), woj. (...), pow. (...), znajdującej się częściowo na terenie zabudowy zagrodowej (RM-1) i częściowo na terenie dróg wewnętrznych (KDW-21) na podstawie uchwalonego MPZP i zabudowanej infrastrukturą (...) niestanowiącą własności Spółki, powinna być traktowana na gruncie ustawy o VAT jak dostawa terenów niezabudowanych stanowiących tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, co oznacza, że sprzedaż działki podlega opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

Towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku:

9) dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Jednocześnie należy wskazać, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 15 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741 ze zm.):

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. W przedmiotowej sprawie - miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego i wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Z wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży jest jedna działka o nr ewidencyjnym 1, która jest objęta działaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z Uchwałą nr (...), działka znajduje się częściowo na terenie zabudowy zagrodowej (symbol: RM-1), częściowo na terenie dróg wewnętrznych (symbol: KDW-21). Na działce znajduje się nieczynny gazociąg, który stanowi własność innej spółki tj. (...) sp. z o.o. Gazociąg przebiegający przez działkę 1 obręb (...) nie stanowi własności S.A. Spółka nie posiada dokumentacji jego wybudowania i eksploatacji. Prawdopodobnie znajdują się w archiwum właściciela gazociągu tj. spółki (...).

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu).

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Innymi słowy pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.

Z powyższego wynika, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług uzależniają dokonanie dostawy od przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (władztwo ekonomiczne).

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że skoro nie dysponujecie Państwo ekonomicznym władztwem nad Infrastruktura (...), to nie będzie ona stanowiła przedmiotu dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie miała wpływu na opodatkowanie dostawy działki gruntu.

Zatem skoro Państwo (właściciel gruntu) nie dysponujecie ekonomicznym władztwem nad Infrastrukturą (...), to przedmiotem transakcji jest/będzie jedynie sam grunt.

Jak wynika z opisu analizowanej sprawy działka nr 1, będąca przedmiotem sprzedaży objęta jest działaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym działka ta znajduje się częściowo na terenie zabudowy zagrodowej (symbol: RM-1), częściowo na terenie dróg wewnętrznych (symbol: KDW-21).

Uwzględniając powyższą okoliczność stwierdzić należy, że działka nr 1, będąca przedmiotem sprzedaży stanowi/będzie stanowiła teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, gdyż ww. działka wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczone jest pod zabudowę.

W konsekwencji zatem zbycie omawianego gruntu podlega opodatkowaniu i nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.