brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.123.2022.1.KK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.123.2022.1.KK

Temat interpretacji

brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów w związku z realizacją projektu

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów w związku z realizacją projektu pn. .

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Szpital (…) w (…) jest przedsiębiorstwem Spółki (…) Sp. z o.o., której udziałowcami są: Miasto (…) oraz Powiat (…).

Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT. Zgodnie ze statutem do podstawowych celów Szpitala należy prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Do zadań Szpitala należą przede wszystkim udzielanie kompleksowych świadczeń medycznych z zakresu leczenia szpitalnego, udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, wykonywanie badań diagnostycznych i laboratoryjnych, realizacji programów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia.

Szpital świadczy usługi w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie lecznictwa szpitalnego i jego pochodnych. Oprócz kontraktu z NFZ, szpital świadczy również usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych, organów publicznych oraz osób fizycznych. Są to różnego rodzaju usługi medyczne oraz niemedyczne, między innymi najmy.

Z punktu widzenia rozliczania podatku VAT, Szpital wykonuje zarówno czynności (świadczy usługi) uprawniające i nieuprawniające do odliczenia naliczonego podatku. Usługi zwolnione dotyczą usług medycznych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz wykonywane w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Usługi opodatkowane stawką 23% dotyczą przede wszystkim najmu pomieszczeń. Poza usługami najmu tą stawką opodatkowane są usługi sterylizacji, usługi parkingowe, refaktury za media.

Usługi opodatkowane stawką 8% dotyczą refaktur za media, refaktur za karty Multisport.

Podatek VAT naliczony odliczany od podatku VAT należnego dotyczy wyłącznie odliczeń w wysokości naliczonego podatku VAT na refakturach za media kontrahentom. Najemcy mają podliczniki, więc obciążenia wynikają z faktycznego zużycia mediów. W takiej sytuacji spółka nie musi stosować współczynnika VAT, gdyż znane są konkretne wartości.

Poza kosztami mediów spółka nie ponosi innych kosztów, które podlegałyby działalności mieszanej.

Spółka z o.o. wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu nr (…) pn. „….”. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: (…) dla działania: (…).

Projekt jest komplementarny z projektem krajowym pn.: „…”, z którym występuje zależność i komplementarność problemowa. Realizacja projektu jest zgodna z założeniami Strategii Europa 2020 oraz Europejskiej Agendy Cyfrowej.

Przedmiotem projektu jest modernizacja, rozbudowa oraz dostosowanie do współczesnych wymogów i standardów infrastruktury teletechnicznej oraz informatycznej, wykorzystywanej przez Sp. z o.o. do udzielania świadczeń zdrowotnych mieszkańcom regionu. Umożliwi to zasadnicze rozszerzenie zakresu w jakim działalność Szpitala objęta jest systemami informatycznymi, a także wdrożenie w Szpitalu nowych, zaawansowanych systemów.

W ramach wskazanego wyżej projektu przewidziano realizację następujących zadań:

1. Modernizacja serwerowni – dostosowanie pomieszczenia do obowiązujących norm i wytycznych na potrzeby wdrożenia e-usług.

2. Modernizacja sieci LAN Szpitala na potrzeby wdrożenia e-usług, obejmująca: utworzenie nowych punktów logiczno-elektrycznych, wykonanie wydajnych połączeń optycznych,

    wykonanie bezprzewodowych punktów dostępowych, dostawa i montaż wydajnych, zarządzalnych urządzeń aktywnych, o nieblokującej architekturze.

3. Zakup 3 szt. nowych serwerów, tworzących wraz z urządzeniami eksploatowanymi przez Szpital obecnie spójne i wydajne środowisko zwirtualizowane, pozwalające

    na instalowanie kilkunastu serwerów logicznych, niezbędnych do uruchomienia e-usług oraz macierzy dyskowej.

4. Zakup systemu zapewniającego możliwość tworzenia kopii zapasowych i archiwalnych, pozwalających na odzyskanie danych, związanych ze świadczonymi e-usługami

    po ewentualnej awarii.

5. Zakup i instalacja systemu, będącego elementem sieci LAN, zapewniającego efektywną ochronę infrastruktury technicznej wdrażanych e-usług, przed zagrożeniami z sieci

    internetowej.

6. Zakup nowego urządzenia – zasilacza UPS typu line interactive z podwójną konwersją napięcia zapewniającego płynną pracę serwerów w razie awarii sieci energetycznej oraz

    szafy szeregowej stojącej typu RACK.

7. Zakup zestawów komputerowych wykorzystywanych do realizacji e-usług.

8. Uruchomienie, za pośrednictwem strony internetowej Szpitala, poprzez jej modernizację portali: obsługi pacjenta oraz obsługi kontrahenta:

            1) Portal obsługi pacjenta będzie narzędziem udostępniającym po uwierzytelnieniu informacje z danych strukturalnych w zakresie: rezerwacji przez pacjentów terminów

                wizyt, prowadzenia wywiadu lekarskiego, przeprowadzania badań satysfakcji pacjentów, udzielania zgody na dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta,

                udostępniania pacjentom dokumentacji medycznej, czy udostępniania najważniejszych informacji o hospitalizowanym pacjencie. Zakres usług realizowanych poprzez

                portal obejmuje: elektroniczną rejestrację do Zakładu (…), elektroniczną rejestrację do poradni, prowadzenie spraw w formie elektronicznej, uzyskiwane

                e-dokumentacji, wypełnianie e-ankiety, wydawanie e-zgody.

            2) Portal obsługi kontrahenta będzie narzędziem, udostępniającym po uwierzytelnieniu informacje z danych strukturalnych w zakresie: obsługi, rejestracji i aktualizacji

                danych kontrahentów, obsługi rejestracji zleceń na wykonywanie badań oraz planowania przez kontrahentów wizyt pacjentów w jednostkach usługodawcy. Portal ten

                będzie zapewniał wymianę danych z zintegrowanym systemem zarządzania szpitalem (…). Portale będą zgodne ze standardami dostępności treści internetowych

                WCAG 2.1, produkujące kod HTML5 wg specyfikacji W3C, wspierające CSS 3.0 wg specyfikacji W3C. Dostęp do portali zapewniony będzie za pomocą przeglądarki

                internetowej. Portale możliwe będą do obsługi za pomocą najpopularniejszych przeglądarek internetowych, a także za pomocą urządzeń mobilnych. Strony portali będą

                responsywne, dostosowujące się do rozdzielczości urządzenia na jakim będą oglądane.

9. Zakup specjalistycznych usług polegających na ingerencji we wdrożony dotychczas w Szpitalu system (…), w zakresie wdrożenia w jego obrębie: modułu elektronicznej

   dokumentacji medycznej, autoryzacji wyników badań radiologicznych, telekardiologii (zapewnienie możliwości zintegrowania Szpitala z „zewnętrznymi” dostawcami usług

   telekardiologicznych, w zakresie ich zlecania poprzez interfejs), zapewnienia możliwości tworzenia raportów (system generowania raportów zintegrowany z (…)).

10. Zakup, instalacja oraz wdrożenie systemu do uporządkowania kolejności obsługi pacjentów w Szpitalu.

11. Zakup systemu multimedialnego do prowadzenia przez personel Szpitala wideokonsultacji. Wyposażenie wskazanego pomieszczenia w monitor wielkoformatowy, system

     nagłośnienia, składający się z dwudrożnych głośników naściennych, systemu wideokonferencyjnego oraz systemu bezprzewodowej prezentacji. System do prowadzenia

     wideokonferencji oraz wielostronnej wideokonsultacji z cyfrową rejestracją jej przebiegu, komunikacją i przesyłem obrazu do zdalnych lokalizacji.

12. Zakup wartości niematerialnych i prawnych – systemu do digitalizacji dokumentacji papierowej oraz jej integracji z innymi dokumentami funkcjonującymi w wersji

      elektronicznej, a także do dekretowania i zarządzania obiegiem dokumentacji, wraz z zakupem sprzętu informatycznego – skanerów (2 szt.).

13. Zakup usług, polegających na modernizacji istniejącej strony Szpitala w sposób umożliwiający pacjentom bezpośredni dostęp do uruchomionych w ramach projektu: Portalu

      Obsługi Pacjenta oraz Portalu Obsługi Kontrahenta.

14. Zakup asysty technicznej polegającej na weryfikacji funkcjonalności/jakości dostarczanych rozwiązań i realizowanych prac, kompatybilności produktów projektu

      z rozwiązaniami już eksploatowanymi w Szpitalu, nadzorem nad wdrożeniem itd.

15. Zakup specjalistycznej usługi doradczej polegającej na opracowaniu przez doświadczony w tym zakresie podmiot dokumentu, jakim jest specyfikacja istotnych warunków

      zamówienia oraz opis przedmiotu zamówienia.

16. Promocja projektu.

Wykonanie powyżej wymienionych zadań pozwoli na zwiększenie dostępności usług publicznych świadczonych elektronicznie przez Szpital dzięki uruchomieniu:

1. E-rejestracji do zakładu (…) – 5 poziom dojrzałości,

2. E-rejestracji do poradni – 5 poziom dojrzałości,

3. E-dokumentacja – 5 poziom dojrzałości,

4. E-zgoda – 4 poziom dojrzałości,

5. E-ankieta – 4 poziom dojrzałości,

6. Telekonsultacje – 4 poziom dojrzałości.

W odniesieniu do ww. wniosku Urząd Marszałkowski Województwa zobowiązał Szpital do przedłożenia indywidualnej interpretacji organu podatkowego potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez szpital systemu rozliczeń podatku VAT i nie odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020., poz. 106), proporcję o której mowa w ust. 2, ustala się jako podział rocznego obrotu z tych czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcja ta na podstawie danych za rok 2021 wynosi (…)%. Obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w roku 2021 wyniósł (…) zł. Z kolei obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (zwolnione z VAT) w roku 2021 wyniósł (…) zł. Daje to wskaźnik wyliczony w wysokości (…)%. Zatem proponowany wskaźnik zaokrąglony do najbliższej liczby całkowitej wynosi (…)%.

Przedmiotowy projekt dedykowany jest działalności podstawowej, związanej z wykonywaniem usług w zakresie opieki medycznej, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które to usługi zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu nr (…) pn. „….” istnieje możliwość częściowego lub całkowitego odzyskania przez Sp. z o.o. podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów w ramach realizacji opisanego projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z uzyskaniem dofinansowania przez Sp. z o.o. projektu pn. „…” spółka została zobligowana do przedłożenia indywidualnej interpretacji organu podatkowego potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez szpital systemu rozliczeń podatku VAT i nie odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie. Przedmiotem projektu jest modernizacja, rozbudowa oraz dostosowanie do współczesnych wymogów i standardów infrastruktury teletechnicznej oraz informatycznej, wykorzystywanej przez Sp. z o.o. do udzielania świadczeń zdrowotnych mieszkańcom regionu. Umożliwi to zasadnicze rozszerzenie zakresu, w jakim działalność Szpitala objęta jest systemami informatycznymi, a także wdrożenie w Szpitalu nowych, zaawansowanych systemów.

Projekt dotyczy wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług – usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywanych w ramach działalności leczniczej.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Szpital nie posiada możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu realizacji umowy o dofinansowanie projektu pn. „…”.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na tej podstawie Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu oraz nie ma możliwości odzyskania w inny sposób podatku VAT, ponieważ zakupy realizowane w ramach projektu związane będą z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 18 ustawy.

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa  potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez szpital systemu rozliczeń podatku VAT i nie odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „….”. Przedmiotem projektu jest modernizacja, rozbudowa oraz dostosowanie do współczesnych wymogów i standardów infrastruktury teletechnicznej oraz informatycznej, wykorzystywanej do udzielania świadczeń zdrowotnych mieszkańcom regionu.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z treści wniosku, efekty projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak jednoznacznie wskazali Państwo we wniosku, przedmiotowy projekt dedykowany jest działalności podstawowej, czyli czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18. Zatem podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących dokonane w związku z projektem zakupy będzie przypisany w całości czynnościom w stosunku, do których nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje Państwu zarówno w całości jak i w części prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym z tego tytułu nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, nie mają Państwo możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „”.

Zatem Państwa stanowisko, w myśl którego Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu oraz nie ma możliwości odzyskania w inny sposób podatku VAT ponieważ zakupy realizowane w ramach projektu związane będą z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 18 ustawy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowy projekt wykorzystywany będzie wyłącznie do czynności zwolnionych, zatem art. 90 ustawy nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).