Brak możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, zapłaconego za usługę wykonania odwiertu geotermalnego. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.433.2022.2.DP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.433.2022.2.DP

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, zapłaconego za usługę wykonania odwiertu geotermalnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2022 r. wpłynął Państwa  wniosek z  22 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, zapłaconego za usługę wykonania odwiertu geotermalnego.

Uzupełnili go Państwo – pismem z 22 lipca 2022 r. (wpływ 28 lipca 2022 r.) oraz  – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2022 r. (wpływ 13 września 2022 r.), oraz dwoma pismami z 12 września 2022 r. (wpływ 14 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Tytuł projektu „(…)”

Nazwa programu priorytetowego: „Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona ziemi. Udostępnianie wód termalnych w Polsce”

Gmina będzie realizowała przedsięwzięcie wykonania badawczego odwiertu geotermalnego pn. „(…)” w mieście (…), gmina (…), powiat (…), województwo (…), działka o numerze ewidencyjnym 1, obręb (…), o powierzchni 2,0002 ha. Projektowany otwór zostanie zlokalizowany w północno-zachodniej części działki. Przybliżone współrzędne otworu w układzie "2000": Współrzędne X: (…), Współrzędne Y: (…). Rzędne terenu w miejscu wiercenia otworu (…) .

Na wykonanie odwiertu badawczego Gmina planuje wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie do NFOŚiGW.

Celem planowanych robót geologicznych jest poszukiwanie i rozpoznanie złoża wód termalnych w (…) dla potrzeb ciepłowniczych. W przypadku uzyskania mniejszej ilości wody Wnioskodawca przeprowadzi pogłębiona analizę ekonomiczną i na jej podstawie podejmie decyzje o ewentualnym zagospodarowaniu ujętej wody termalnej lub o likwidacji otworu. Dopuszcza również możliwość wykorzystania jej np. w celach rekreacyjnych oraz balneoterapeutycznych. Możliwe jest również wykorzystanie otworu (…) GT-1 w przypadku negatywnego wyniku wiercenia jako głębokiego otworowego wymiennika ciepła.

Celem przedsięwzięcia jest wykonywanie prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznaniem złoża wód termalnych w (…) pod kątem oceny ich przydatności do udostępnienia do celów energetycznych.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez cele szczegółowe:

rozpoznanie temperatury wody złożowej, czy wynosi ona co najmniej 35 st. C,

rozpoznanie mineralizacji wody złożowej pod kątem niskiej obecności czynników korozyjnych,

rozpoznanie wydajności otworu, czy wynosi ona 100 m3/h.

W ramach przedsięwzięcia planowane jest wykonanie otworu o głębokości 1.350 m (+/- 10%).

Podstawowym celem prac jest uzyskanie wody termalnej w zakładanej ilości ok. 100 m3/h i o temperaturze ok. 35 st. C. W przypadku uzyskania mniejszej ilości wody, tj. 10 ÷ 100 m3/h, Wnioskodawca przeprowadzi pogłębioną analizę ekonomiczną i na jej podstawie podejmie decyzję o ewentualnym zagospodarowaniu ujętej wody termalnej lub o likwidacji otworu. Za negatywny wynik wiercenia uznać należy ujęcie wody termalnej o wydajności mniejszej niż 10 m3/h. Wnioskodawca dopuszcza również możliwość, w przypadku ujęcia niewielkiej ilości wody termalnej, wykorzystanie jej np. w celach rekreacyjnych oraz balneoterapeutycznych. Możliwe jest również wykorzystanie otworu (…) GT-1 w przypadku negatywnego wyniku wiercenia jako głębokiego otworowego wymiennika ciepła.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Gmina dokonując odwiertu nie działa jako przedsiębiorca. Odwiert nie będzie towarem ani usługą przeznaczoną do sprzedaży. W zależności od uzyskanych wyników odwiertu, gmina wykorzysta złoża do działalności publicznej (czynności niepodlegających opodatkowaniu) lub nie wykorzysta wyników wcale (np. brak przydatności złóż).

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Pytanie, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego, zapłaconego za usługę wykonania odwiertu?

Państwa stanowisko w sprawie, doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury zakupu towarów i usług wykonanych w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Gminę.

Gmina, korzystając z dofinansowania z NFOŚiGW na realizację przedmiotowego projektu dotyczącego wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego w kosztach inwestycyjnych, powinna ująć podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany.

Po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji Gmina nie będzie dokonywać z tego tytułu żadnych dostaw, gdyż nie będzie pobierać opłaty od potencjalnych użytkowników.

Stanowisko Wnioskodawcy: Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od usługi wykonania odwiertu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931  ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z  art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

A zatem organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami VAT w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (…).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego, zapłaconego za usługę wykonania odwiertu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

We wniosku wskazali Państwo, że Gmina będzie realizowała przedsięwzięcie pn. „(…)”. Celem przedsięwzięcia jest wykonywanie prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznaniem złoża wód termalnych w (…) pod kątem oceny ich przydatności do udostępnienia do celów energetycznych. W zależności od uzyskanych wyników odwiertu, Gmina wykorzysta złoża do działalności publicznej (czynności niepodlegających opodatkowaniu) lub nie wykorzysta wyników wcale (np. brak przydatności złóż). Odwiert nie będzie towarem ani usługą przeznaczoną do sprzedaży. Gmina, dokonując odwiertu, nie działa jako przedsiębiorca.

W konsekwencji nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usługi wykonania odwiertu. W związku z tym nie przysługuje Państwu także prawo do zwrotu różnicy podatku na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).