Zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy kursów językowych w formie lekcji video rozpowszechnianych za pomoc... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.54.2022.2.RG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.54.2022.2.RG

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy kursów językowych w formie lekcji video rozpowszechnianych za pomocą sklepu internetowego.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 3 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy kursów językowych w formie lekcji video rozpowszechnianych za pomocą sklepu internetowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 kwietnia 2022 r. (wpływ 8 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W chwili obecnej prowadzi Pani działalność, której głównym zakresem jest nauczanie języka niderlandziego i angielskiego pod PKD 85.59.A nauka języków obcych.

Dokładnie jest to prowadzenie lekcji za pomocą komunikatora internetowego.

Działalność, jako że związana z edukacją jest zwolniona z podatku VAT (zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 11.03.2004).

Do tej pory w związku z nieprzekroczeniem kwoty 2 000,00 korzysta Pani ze zwolnienia art. 113 ust. 1 ustawy o VAT – zwolnienie przedmiotowe.

W ramach promocji w internecie są też wyświetlane reklamy i pokazy wideo z lekcji prowadzonych przez Pani firmę na fanpage’u.

W ramach promocji firmy zamieszcza Pani w internecie krótkie filmiki z nagrywanymi wideo lekcjami.

W przyszłości chciałaby Pani rozszerzyć swoją działalność o sprzedaż tych lekcji w formie wideo kursów i e-booków przez sklep internetowy zamieszczony na stronie www.

Miałoby to wyglądać tak, że klient po dokonaniu płatności otrzymałby na swój adres e-mail link – dostęp do wideo lekcji, którą mógłby odtwarzać nieograniczoną ilość razy. Nagrania nadal zamieszczone byłyby na platformie (ukryte i dostęp dopiero po zaksięgowaniu płatności).

Z czasem mogłaby Pani korzystać ze specjalnych platform przeznaczonych do tego typu sprzedaży kursów.

Na pytania Organu:

1)Czy kursy językowe w formie lekcji video, rozpowszechniane przez Panią poprzez sklep internetowy, będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) oraz w zakresie kształcenia, o których mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.)?

2)Czy sprzedaży kursów językowych w formie lekcji video będzie Pani dokonywała działając jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.)?

3)Czy sprzedaży kursów językowych w formie lekcji video będzie Pani dokonywała działając jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy?

4)Czy w związku ze sprzedażą kursów językowych w formie lekcji video będzie Pani podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r., poz. 1983)?

5)Czy kursy językowe w formie lekcji video rozpowszechniane przez Panią poprzez sklep internetowy, będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego?

6)Czy nabyte w trakcie kursów językowych umiejętności będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? Jeśli tak to jakich zawodów/branż?

7)Czy kursy językowe w formie lekcji video rozpowszechniane przez Panią, poprzez sklep internetowy, będą usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonymi przez nauczycieli?

8)Czy kursy językowe w formie lekcji video rozpowszechniane przez Panią, poprzez sklep internetowy, będą stanowiły usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?

9)Czy kursy językowe w formie lekcji video rozpowszechniane przez Panią, poprzez sklep internetowy, będą zautomatyzowane, a udział człowieka będzie niewielki?

10)Czy kursy językowe w formie lekcji video rozpowszechniane przez Panią, poprzez sklep internetowy, będą stanowiły usługi edukacyjne w ramach których treść kursu przekazywana będzie przez nauczyciela za pomocą Internetu?

11)Czy świadczenie ww. usług możliwe jest bez wykorzystania technologii informatycznej?

Odpowiedziała Pani:

Ad. 1

Tak, w ocenie Wnioskodawczyni przedmiotowe kursy językowe w formie lekcji wideo, które będą udostępniane przez sklep internetowy, stanowią usługi w zakresie kształcenia. Nie są to usługi z zakresu wychowania. Pod pojęciem kształcenia Wnioskodawczyni rozumie całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Przedmiotowe kursy mają na celu naukę języka czyli związane jest z nabywaniem, utrwalaniem umiejętności językowych.

Ad. 2

Nie, Wnioskodawczyni nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa Oświatowego.

Ad. 3

Nie - Wnioskodawczyni nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej, instytutu badawczego lub PAN. Sprzedaż będzie dokonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ad. 4

Nie - w związku ze sprzedażą kursów językowych w formie lekcji wideo Wnioskodawca nie będzie podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia MF z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Ad. 5

Nie przedmiotowe usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Ad. 6

Przedmiotowe kursy służą nabywaniu umiejętności językowych, jednak nie jest to powiązane z konkretnym zawodem lub branżą. Konieczność nauki języka angielskiego czy niederlandzkiego może dotyczyć pracowników różnych branż/zawodów. Kursy są skierowane do wszystkich osób, które chcą nauczyć się języka czy to ze względów prywatnych czy zawodowych.

Ad. 7

Wnioskodawca będzie nagrywał kursy osobiście. Wnioskodawca wykonuje/nie wykonuje zawodu nauczyciela. Niemniej jednak kursy będą skierowane do szerokiego grona odbiorców nie tylko dla uczniów i studentów. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy usługi te nie mogą zostać zakwalifikowane do usług wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.

Ad. 8

Tak, przedmiotowe kursy językowe w formie wideo i dostępne przez sklep internetowy będą stanowiły usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT.

Ad. 9

Tak kursy będą zautomatyzowane a udział człowieka w sprzedaży tego kursu jest niewielki.

Ad. 10

Tak, w ocenie Wnioskodawcy przedmiotowe kursy w formie wideo będą stanowiły usługi edukacyjne w ramach, których treść kursu będzie/nie będzie przekazywana przez nauczyciela.

Ad. 11

Przeprowadzenie kursu językowego może odbywać się zarówno stacjonarnie jak i Online za pośrednictwem kursu wideo. Dzięki kursom Online czy wideo Wnioskodawca może jednak dotrzeć do szerszego kręgu adresatów np. które nie byłyby w stanie uczestniczyć w lekcjach stacjonarnych. Kursy wideo i stacjonarne nie są jednak takie same. Kurs wideo musi być przeprowadzony z użyciem sprzętu elektronicznego a jego dystrybucja (tj. sprzedaż) następuje online.

Pytanie

Czy kursy językowe w formie lekcji wideo (to znaczy w czasie nierzeczywistym, bez realnego spotkania typu uczeń-nauczyciel i konsultacji na żywo) rozpowszechniane za pomocą sklepu internretowego nadal będą traktowane jako edukacja, tzn. nauczanie języków obcych 85.59.A?

Czy w związku z tym tego typu działalność nadal podlega pod zwolnienie z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT) pomimo utraty zwolnienia podmiotowego art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Pani zdaniem, tego typu usługi, czyli sprzedaż już wcześniej nagranych kursów języka obcego przez internet w formie wideo lekcji oraz prowadzenie lekcji online podlega pod zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28.

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, zakres wykonywanych przez Panią usług mieści się w ramach nauki języków obcych i są to usługi edukacyjne powodujące trwały przyrost wiedzy biorących lekcje online oraz kupujących za pomocą przygotowanych treści i metod dydaktycznych pomimo braku bezpośredniego kontaktu z lektorem, tak jak w tradycyjnych kursach.

Obecność nauczyciela w trakcie nauki języka obcego, Pani zdaniem, nie jest wymagana do tego, aby kupujący mógł tę wiedzę zdobyć, ponieważ kursy tego typu są przygotowane z myślą o wspieraniu samodzielnego rozwoju językowego kursanta, który pobiera te nauki.

Według Pani prezentacje oraz nagrania w formie wideo przygotowane przez wykwalifikowanych lektorów są wystarczające do tego, aby korzystający online i kupujący te lekcje mógł nabyć określony zakres wiedzy. Oprócz wiedzy teoretycznej kursy tego typu zawierają przygotowane ćwiczenia praktyczne, które kupujący w razie potrzeby może skonsultować z zredagowanymi wcześniej przez lektora kluczem powiązań.

Dlatego też, według Pani opinii, zakres Pani usług – działalność nadal podlega pod zwolnienie z podatku VAT (art. 43 ust. 1 punkt 28 ustawy o VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 2 pkt 26 ustawy:

Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:

Ust. 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ust. 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q-s (uchylone);

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika II do rozporządzenia 282/2011 dyrektywy 2006/112/WE:

Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Brzmienie powołanych uregulowań wskazuje na to, że aby daną usługę uznać za usługę elektroniczną musi wystąpić sytuacja, w ramach której:

jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,

jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,

jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, a usługa ta nie jest objęta włączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Zatem do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie wlicza się jedynie usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również usług edukacyjnych w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

Natomiast usługi edukacyjne w sytuacji automatycznego nauczania na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka (łącznie z klasami wirtualnymi), oraz gdy ćwiczenia wypełniane są przez ucznia online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka, zaliczane są do usług świadczonych drogą elektroniczną.

Należy podkreślić, że rozporządzenie 282/2011 wyraźnie wskazuje jakie usługi edukacyjne są usługami elektronicznymi, a jakie nie są.

W świetle definicji zawartej w ww. rozporządzeniu, jak również wskazanych w nim katalogów usług elektronicznych oraz usług wyłączonych z tej kategorii, usługi, które zamierza Pani świadczyć polegające na sprzedaży lekcji języków obcych w formie video kursów poprzez sklep internetowy, tj. w czasie nierzeczywistym, bez realnego spotkania typu uczeń-nauczyciel i konsultacji na żywo, będą stanowiły usługi elektroniczne spełniające kryteria wskazane w punkcie 5 lit. a załącznika I do rozporządzenia 282/2011.

Zgodnie z art. 98 ust. 2 pkt a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, s. 1, z późn. zm.):

Oprócz dwóch stawek obniżonych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie mogą stosować stawkę obniżoną niższą niż stawka minimalna 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w maksymalnie siedmiu punktach w załączniku III.

Stawka obniżona niższa niż stawka minimalna 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie mogą być stosowane wyłącznie w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w następujących punktach w załączniku III, pkt 1-6 oraz pkt 10c.

Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

W tym miejscu należy rozstrzygnąć kwestię dotyczącą zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, dla kursów językowych w formie lekcji video rozpowszechnianych za pomocą sklepu internetowego i przygotowanych przez nauczycieli, z którymi Wnioskodawca nawiąże współpracę na podstawie stosownej umowy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w  sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r., poz. 1983 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W opisie sprawy wskazała Pani, że w chwili obecnej prowadzi Pani działalność, której głównym zakresem jest nauczanie języka niderlandzkiego i angielskiego pod PKD 85.59.A nauka języków obcych. Dokładnie jest to prowadzenie lekcji za pomocą komunikatora internetowego. W przyszłości chciałaby Pani rozszerzyć swoją działalność o sprzedaż tych lekcji w formie wideo kursów i e-booków przez sklep internetowy zamieszczony na stronie www.miałoby to wyglądać tak, że klient po dokonaniu płatności otrzymałby na swój adres   e-mail link – dostęp do wideo lekcji, którą mógłby odtwarzać nieograniczoną ilość razy. Nagrania nadal zamieszczone byłyby na platformie (ukryte i dostęp dopiero po zaksięgowaniu płatności).

Przedmiotowe kursy językowe w formie wideo i dostępne przez sklep internetowy będą stanowiły usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT.

Nie posiada Pani statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa Oświatowego, nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej, instytutu badawczego lub PAN.

W związku ze sprzedażą kursów językowych w formie lekcji wideo nie będzie Pani podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia MF z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Będzie Pani nagrywała kursy osobiście. Kursy będą skierowane do szerokiego grona odbiorców nie tylko dla uczniów i studentów. Dlatego też, Pani zdaniem, usługi te nie mogą zostać zakwalifikowane do usług wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Kursy będą zautomatyzowane a udział człowieka w sprzedaży tego kursu jest niewielki.

Przeprowadzenie kursu językowego może odbywać się zarówno stacjonarnie jak i Online za pośrednictwem kursu wideo. Dzięki kursom Online czy wideo może Pani dotrzeć do szerszego kręgu adresatów np. które nie byłyby w stanie uczestniczyć w lekcjach stacjonarnych. Kursy wideo i stacjonarne nie są jednak takie same. Kurs wideo musi być przeprowadzony z użyciem sprzętu elektronicznego a jego dystrybucja (tj. sprzedaż) następuje online.

Przedmiotowe usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W Pani ocenie przedmiotowe kursy językowe w formie lekcji wideo, które będą udostępniane przez sklep internetowy, stanowią usługi w zakresie kształcenia oraz przedmiotowe kursy w formie wideo będą stanowiły usługi edukacyjne.

Przedmiotowe kursy służą nabywaniu umiejętności językowych, jednak nie jest to powiązane z konkretnym zawodem lub branżą. Konieczność nauki języka angielskiego czy niderlandzkiego może dotyczyć pracowników różnych branż/zawodów.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wskazać należy, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy. Zatem należy w  pierwszej kolejności zbadać, czy usługi wykonywane przez Panią nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

W konsekwencji, dla oceny tego, czy usługi wykonywane przez Panią są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

czy są to usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli lub

czy są to usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli lub

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub

czy szkolenia finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Analizując przedstawione we wniosku okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że nie będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż jakkolwiek świadczone przez Panią usługi polegające na rozpowszechnianiu za pomocą sklepu internetowego kursów językowych w formie lekcji video stanowią usługi w zakresie kształcenia to jednak  – jak wynika z opisu sprawy –nie posiada pani statusu jednostki objętej systemem oświaty ani uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani instytutu badawczego.

Kolejno, z analizy art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że powyższe jest zgodne ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zajętym w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, zgodnie z którym nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. Z kolei, w wyroku C-473/08 z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady).

W rozpatrywanej sprawie oferowane przez Panią usługi nie będą mogły korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, ponieważ jak wskazała Pani w opisie sprawy - usługi te nie mogą zostać zakwalifikowane do usług wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, gdyż kursy będą skierowane do szerokiego grona odbiorców, nie tylko dla uczniów i studentów.

W związku z tym należy przeanalizować, czy spełnione zostaną przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Zwolnieniu podlegają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, o czym stanowi § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów.

Zatem dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

Jak Pani wskazała w opisie sprawy - przedmiotowe usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Zatem oferowane przez Panią kursy językowe nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, b, c ustawy.

Skoro zatem wykluczono zastosowanie zwolnienia od podatku dla przedmiotowych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, to należy przeanalizować czy dla świadczonych przez Panią usług – kursów językowych w formie lekcji video - rozpowszechnianych za pomocą sklepu internetowego, znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 tejże ustawy.

W rozpatrywanej sprawie wskazała Pani, że kursy są skierowane do wszystkich osób, które chcą nauczyć się języka czy to ze względów prywatnych czy zawodowych. Przedmiotowe kursy mają na celu naukę języka czyli związane jest z nabywaniem, utrwalaniem umiejętności językowych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że skoro ww. usługi będą usługami nauczania języków obcych, to tym samym spełnione zostaną warunki dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa i opis sprawy, należy stwierdzić, że kursy językowe w formie lekcji video (to znaczy w czasie nierzeczywistym, bez realnego spotkania typu uczeń-nauczyciel i konsultacji na żywo) rozpowszechniane za pomocą sklepu internetowego będą traktowane jako nauczanie języków obcych i w związku z tym tego typu działalność korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 28 będzie miało również zastosowanie dla tych usług również w przypadku utraty przez Panią zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).