Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.235.2022.2.RM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.235.2022.2.RM

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2022 r., za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lipca 2022 r. (wpływ za pośrednictwem platformy ePUAP 7 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Państwa Spółka jest firmą działającą w branży przemysłu (...) i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem wniosku jest potwierdzenie prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z przywozem z terytorium państw trzecich materiału powierzonego (do obróbki mechanicznej zgodnie ze specyfikacją klienta) lub powierzonych części (...) zgodnie z okolicznościami opisanymi poniżej.

Wniosek przedstawia następujące dwa zdarzenia przyszłe:

Przypadek 1:

Państwa Spółka będzie dokonywać obróbki mechanicznej części na materiale powierzonym pozyskanym od kanadyjskiego podmiotu zagranicznego mającego 100% udziałów w Spółce (X Inc.).

W tym celu, Państwa Spółka będzie importować półprodukt w postaci materiału o określonych wymiarach (materiał zwykle będzie już po operacjach np. Inspekcja, cięcie na wymiar, hartowanie itp.) wykonanych w X w Kanadzie.

Na zgłoszeniu celnym Państwa Spółka będzie występować jako Importer (Odbiorca) materiałów (trzeba zaznaczyć, że z danego materiału można wykonać tylko konkretną część i przez cały czas użytkowania samolotu w przyszłości, można z dokumentacji powiązać materiał z konkretnym numerem części, a nawet z datą i godziną jej wykonania) i będzie dokonywała zapłaty długu celnego powstałego w stosunku do importowanych materiałów.

Następnie, po wykonaniu obróbki mechanicznej na materiale powierzonym zgodnie z zamówieniem od X, Państwa Spółka wystawi fakturę handlową na firmę X, za wykonanie części (z uwzględnieniem użycia konkretnego materiału do wykonania konkretnej części - na fakturze jest wyszczególniony numer części, który umożliwia takie powiązanie).

Następnie, Państwa Spółka będzie eksportować części do X bądź magazynować je na zlecenie firmy X.

Trzeba tutaj również zaznaczyć, że zamówienie będzie uwzględniało cenę materiału. Zamówienie będzie generalnie pomniejszone o cenę materiału i koszt, który musi ponieść firma X związany z dostarczeniem tego materiału do Państwa Spółki, w stosunku do ceny oryginalnej dla klienta końcowego.

Pozostałość materiału po obróbce mechanicznej (jest to ok. 95% materiału powierzonego) będzie do dyspozycji Państwa Spółki i będzie sprzedawane w Polsce ze stawką 23% VAT.

Podsumowując, Państwa Spółka będzie importować materiał powierzony - na zgłoszeniu celnym będzie występować jako importer materiałów i będzie dokonywała zapłaty długu celnego powstałego w stosunku do importowanych materiałów. Importowane i następnie nabywane przez Państwa materiały będą wykorzystywane przez Państwa przy produkcji części (...), które będą sprzedawane przez Państwa w ramach czynności opodatkowanych VAT. Również pozostałość materiału powierzonego, który pozostanie po obróbce mechanicznej części będzie sprzedawany, tyle że na rynku krajowym ze stawką 23% VAT.

Państwa Spółka nie będzie właścicielem importowanych materiałów, ale będzie dysponować prawem do rozporządzania importowanymi materiałami jak właściciel. Właścicielem będzie nadal firma X, która nie ma w Polsce siedziby ani - według Państwa wiedzy - stałego miejsca prowadzenia działalności. Nie jest również zarejestrowana w Polsce dla celów VAT.

Przypadek 2:

Państwa Spółka będzie dokonywać usług na materiale powierzonym (częściach (...)) pozyskanych od kanadyjskiego podmiotu zagranicznego mającego 100% udziałów w Państwa Spółce (X Inc.).

W tym celu, Państwa Spółka będzie importować materiał powierzony (części (...)). Na zgłoszeniu celnym Państwa Spółka będzie występować jako Importer (Odbiorca) części i będzie dokonywała zapłaty długu celnego powstałego w stosunku do importowanych części.

Państwa Spółka będzie wykonywać na importowanych częściach operacje inspekcji, ich sprawdzenie oraz uzupełnienie do nich wymaganej dokumentacji, a następnie będzie wysyłać je do klienta końcowego (wskazanego przez X).

W dalszej kolejności, Państwa Spółka wystawi fakturę handlową na firmę X za wykonane usługi w ramach czynności opodatkowanych VAT (uwzględni w niej również koszty wysyłki do klienta końcowego).

Należy podkreślić, że bez wykonania przez Państwa Spółkę zadanych czynności (usług), części można uznać za bezwartościowe, ponieważ nie spełniają wymagań klienta końcowego.

Państwa Spółka również w tym przypadku nie będzie właścicielem importowanych części, ale będzie dysponować prawem do rozporządzania importowanymi częściami jak właściciel. Właścicielem będzie nadal firma X, która nie ma w Polsce siedziby ani - według Państwa wiedzy - stałego miejsca prowadzenia działalności. Nie jest również zarejestrowana w Polsce dla celów VAT.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania Organu dotyczące wskazania:

1)czy pytanie nr 1 i 2 dotyczy sytuacji, gdy wystąpi import towarów (półprodukty – pytanie 1, części (...) – pytanie 2), w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.),

2)czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania (Przypadek 1 i Przypadek 2) – ciąży na Państwu obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną,

3)czy w Przypadku 1 – koszt importowanych towarów (półproduktów) będzie wliczony w cenę części (...) sprzedawanych przez Państwa w ramach eksportu towarów na rzecz X oraz w cenę „pozostałości materiału powierzonego” sprzedawanego przez Państwa na rynku krajowym,

4)czy w Przypadku 2 - koszt importowanych towarów będzie wliczony w cenę świadczonych przez Państwa usług (inspekcja i sprawdzenie części i uzupełnienie dokumentacji),

5)czy w Przypadku 1 i 2 importowane towary będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych na terytorium kraju innych niż zwolnione lub do czynności niepodlegających opodatkowaniu w Polsce, gdzie podatek mógłby być odliczony gdyby dostawa towarów/świadczenie usług podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju

udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

1)Tak, oba pytania dotyczą wystąpienia importu towarów (półprodukty - pytanie 1, części (...) - pytanie 2), w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy.

2)W przypadku transakcji będących przedmiotem zapytania (Przypadek 1 i Przypadek 2) na Państwa Spółce ciąży obowiązek uiszczenia cła.

3)W Przypadku 1 - koszt importowanych towarów (półproduktów) będzie wliczony w cenę części (...) sprzedawanych przez Państwa Spółkę w ramach eksportu towarów na rzecz X oraz w cenę „pozostałości materiału powierzonego” sprzedawanego przez Państwa na rynku krajowym.

Wynika to z tego, że cena sprzedaży części (...) (czyli cena na zamówieniu od X) będzie ustalana w oparciu o wzór:

Cena sprzedaży = cena końcowego produktu - cena materiału - wartość pozostałości poprodukcyjnej, gdzie:

cena końcowego produktu, to cena sprzedaży produktu przez X do klienta końcowego,

w celu ułatwienia operacji transakcji przyjęto, że cena materiału, to 30% ceny końcowego produktu.

Cena sprzedaży będzie uzależniona od rodzaju obróbki części i na przykład dla obróbki skrawaniem będzie ustalana w oparciu o wzór:

Cena sprzedaży = (cena końcowego produktu - cena materiału)*50%, gdzie:

cena końcowego produktu, to cena sprzedaży produktu przez X do klienta końcowego,

w celu ułatwienia operacji transakcji przyjęto, że cena materiału, to 30% ceny końcowego produktu.

Państwa Spółka będzie posiadać umowę z X na rozporządzanie towarami jak właściciel oraz umowę określającą zasady ustalania cen produktów (usług).

Zasady funkcjonowania branży (...)j narzucają na Państwa konieczność pracy na materiale powierzonym, ponieważ klienci końcowi (…), (…) podpisując umowy z X narzucają zakup materiału z huty przez X.

4) W Przypadku 2 - koszt importowanych towarów będzie wliczony w cenę świadczonych przez Państwa usług (inspekcja i sprawdzanie części i uzupełnianie dokumentacji) na tych samych zasadach co w punkcie 3.

Państwa Spółka będzie posiadać umowę z X na rozporządzanie towarami jak właściciel oraz umowę określającą zasady ustalania cen produktów (usług).

5)  W Przypadku 1 i 2 importowane towary będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych na terytorium kraju innych niż zwolnione lub do czynności niepodlegających opodatkowaniu w Polsce, gdzie podatek mógłby być odliczony gdyby dostawa towarów/świadczenie usług podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju.

Podsumowując, Państwa Spółka będzie rozporządzać towarem jak właściciel i koszt importowanych towarów i półproduktów będzie wliczony w cenę części (...) sprzedawanych przez Państwa w ramach eksportu towarów i usług.

Pytania

1)  Czy w opisanej powyżej sytuacji w ramach Przypadku 1 dokonania przez Państwa importu materiałów należących do (będących własnością) firmy zagranicznej X, będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w dokumencie celnym z tytułu importu, zważywszy na fakt, iż Państwa Spółka dokonując importu tych materiałów i będąc zobowiązaną do zapłaty podatku VAT należnego z tytułu ich importu nie będzie właścicielem tych materiałów?

2)  Czy w opisanej powyżej sytuacji w ramach Przypadku 2 dokonania przez Państwa importu części należących do (będących własnością) firmy zagranicznej X, będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w dokumencie celnym z tytułu importu, zważywszy na fakt, iż Państwa Spółka dokonując importu tych części i będąc zobowiązaną do zapłaty podatku VAT należnego z tytułu ich importu nie będzie właścicielem tych materiałów?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, dokonanie importu materiałów (lub części) przez podatnika VAT w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną tym podatkiem, wiąże się z prawem do odliczenia podatku naliczonego VAT, niezależnie od tego, że importer nie jest właścicielem tych towarów zarówno w Przypadku 1, jak i w Przypadku 2.

Powyższe stanowisko wynika z następujących przesłanek:

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Powyższa definicja kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego dokonano przywozu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnikiem są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną obniżoną lub zerową stawkę celną.

Szczególne zasady wymiaru i poboru podatku w imporcie wiążą się ze specyfiką importu jako czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Należy podkreślić, że obowiązek zapłaty podatku z tytułu importu towarów ciąży na osobach przywożących towary, bez względu na to czy są one podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy czy też nie. W konsekwencji każdy podmiot importujący towary obowiązany jest uiścić podatek z tytułu importu towarów, ponieważ w tym przypadku podatek obciąża czynność faktyczną jaką jest przywóz towarów. Przepisy nie uzależniają natomiast powstania tego obowiązku od warunku posiadania przez importera prawa do dysponowania towarem jak właściciel. Oznacza to, iż Państwa Spółka występująca w dokumentach celnych jako importer, zobowiązana będzie do zapłaty należnego podatku VAT z tytułu importu towarów, gdyż to Państwa obciążać będzie dług celny. Konsekwentnie, Państwa Spółka będzie podatnikiem VAT z tytułu importu towarów, mimo iż nie będzie ich formalnym właścicielem.

Wynika to m.in. z faktu, iż możliwość zgłoszenia towarów do odprawy celnej w celu dopuszczenia do obrotu nie jest uzależniona od nabycia prawa własności do tych towarów, czy też prawa do rozporządzania nimi.

Podatek VAT zapłacony z tytułu importu towarów przez Państwa będzie więc podatkiem zapłaconym przez podatnika tego podatku, wynikającym ze zgłoszenia celnego złożonego przez Państwa. Zatem Państwa Spółka, jako podatnik VAT z tytułu importu towarów, co do zasady, będzie uprawniona do odliczenia uiszczonego podatku VAT, o ile dokonany przez nią import towarów będzie związany z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Żaden z przywołanych przepisów nie kreuje warunku, by w przypadku importu towarów, przedmiotowe towary zostały od razu nabyte przez podatnika. Co więcej, użyte w art. 86 ust. 8 pkt 1 sformułowanie „importowane lub nabyte towary i usługi” wyraźnie potwierdza, iż w przypadku importu towarów bez znaczenia pozostaje fakt ich nabycia.

Powyższą konkluzję potwierdza również analiza innych przepisów Ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów m.in. suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej. Konstrukcja tego przepisu nie wskazuje na to, by importer dokonujący zgłoszenia celnego był zobowiązany nabyć (przed importem) na własność towary będące przedmiotem importu, zważywszy na to, że na podstawie art. 2 pkt 7 cyt. ustawy o VAT przez import towarów rozumie się „przywóz” towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, a nie jego „nabycie”. Dodatkowo, podstawą do dokonania odliczenia podatku VAT zapłaconego z tytułu importu towarów jest dokument celny, a nie faktura dokumentująca zakup importowanego towaru.

Dalszego potwierdzenia w tym zakresie dostarcza analiza art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, zgodnie z którym podatkiem naliczonym jest suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Użycie w tym przypadku sformułowania „nabycie” towarów i usług potwierdza, iż w przypadku transakcji krajowych, uprawniających podatnika do odliczenia podatku naliczonego VAT musi nastąpić nabycie usług bądź nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Brak analogicznego sformułowania w odniesieniu do definicji podatku naliczonego odnoszącej się do importu towarów jednoznacznie wskazuje więc, iż prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu importu towarów jest niezależne od tego, czy podatnik jest właścicielem tych towarów.

W związku z powyższym, analizowane regulacje ustawy o VAT prowadzą do wniosku, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów nie zostało uzależnione od faktycznego nabycia towarów, czy też otrzymania faktury przez podatnika. Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów uzależnione jest jedynie od dokonania faktycznej czynności importu, tj. przywozu towarów na terytorium kraju, posiadania przez podatnika dokumentu celnego, z którego wynika kwota należnego podatku VAT, oraz istnienia związku dokonanego importu towarów z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Ponadto, należy podkreślić, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każda inna transakcja, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu).

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88.

W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Innymi słowy pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.

Należy wskazać, że czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, bowiem „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do prawa własności rzeczy. Jednocześnie należy podkreślić, że dla celów powstania obowiązku podatkowego dokonanie czynności następuje z chwilą jej faktycznego dokonania, za wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy określają wprost ten moment. W konsekwencji postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu dostawy towarów za dokonaną pozostają bez znaczenia dla celów powstania obowiązku podatkowego, mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.

Podsumowując, w analizowanych przypadkach 1 i 2 Państwa Spółka:

będzie importerem materiału powierzonego/powierzonych części (...),

będzie posiadać dokumenty celne potwierdzające import materiału powierzonego i kwotę podatku VAT do zapłaty (w tym cła) na podstawie dokumentu ZC299, gdzie będzie wskazana jako Odbiorca towaru,

będzie dokonywać zapłaty podatku VAT i cła wynikających z dokumentu celnego,

będzie rozporządzać towarem jak właściciel,

będzie posiadać związek dokonanego importu z czynnościami opodatkowanymi VAT (zgodnie z przytoczonym wcześniej art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, Państwa Spółka wystawiając faktury VAT na podmiot kanadyjski będzie taki związek w stanie udokumentować)

w związku z tym, Państwa Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w dokumencie celnym z tytułu importu materiału powierzonego/powierzonych części (...).

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdzają:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1 lipca 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.215.2021.1.JK, stanął na stanowisku, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w którym: „(...) w obu analizowanych przypadkach, bez dokonania importu towarów wskazanych w opisie sprawy, nie byłoby możliwe przeprowadzenie przez Spółkę produkcji wyrobów gotowych (szyb samochodowych), a zatem wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (w postaci sprzedaży tych wyrobów). Tym samym, związek z czynnościami opodatkowanymi jest w tym przypadku bezpośredni i bezsporny (dokonanie importu towarów w analizowanej sprawie wręcz warunkuje możliwość wykonania czynności opodatkowanych, które są jego efektem). Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu importu towarów zrealizowanego na warunkach opisanych zarówno w ramach Przypadku 1, jak i Przypadku 2.”

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.674.2020.1.PJ stanął na stanowisku, że „(...) Jak wskazano powyżej Wnioskodawca był podatnikiem z tytułu importu maszyn, które są wykorzystywane do celów opracowania wyrobów betonowych. W konsekwencji powstał u niego podatek naliczony z tytułu tego importu, stanowiący kwotę podatku wynikającego z otrzymanego dokumentu celnego (...). Zaimportowane maszyny są przez Wnioskodawcę wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Istnieje zatem związek między zapłatą podatku naliczonego a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi z użyciem zaimportowanych towarów do czynności przez Wnioskodawcę. Wobec powyższego Wnioskodawcy będzie przysługiwało, pod warunkiem posiadania dokumentów celnych z których wynika kwota podatku naliczonego, prawo do odliczenia tego podatku od podatku należnego.”

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.55.2020.1.PJ stwierdził, że „(...) Spółka będzie występować jako importer materiałów i będzie dokonywała zapłaty długu celnego powstałego w stosunku do importowanych materiałów. Importowane i następnie nabywane przez Spółkę materiały będą wykorzystywane przez nią przy produkcji towarów, które będą sprzedawane przez Spółkę w ramach czynności opodatkowanych VAT (...) Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako importer towarów, wykorzystywanych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT - pomimo, że nie będzie posiadał prawa do dysponowania nimi jak właściciel - będzie mógł odliczyć podatek VAT z tytułu importu towarów za okres rozliczeniowy w którym otrzyma dokument celny.”

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 października 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.304.2020.2.TK potwierdzono prawo do odliczenia VAT importowego pomimo braku nabycia prawa własności: „Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy - na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy - przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od importowanych towarów wykorzystywanych do działalności opodatkowanej, tj. świadczenia „usług serwisowych” na rzecz Gwarantów, ponieważ gdyby czynności te były wykonywane w kraju to Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia - z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności. (...) Bez znaczenia pozostaje fakt, iż właścicielem importowanego towaru pozostają Gwaranci, gdyż to Wnioskodawca jest importerem przedmiotowych towarów i to on na podstawie art. 33a ustawy rozlicza podatek należny z tytułu importu - na który posiada dokumentację.”

Chcieliby Państwo nadmienić, że w przypadku braku prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu importu towarów, będą Państwo musieli zakończyć działalność, ponieważ zakup materiałów przez Państwa do celów produkcji nie będzie opłacalny. Wynika to z faktu, że firma zagraniczna X ma podpisane długoterminowe kontrakty z hutą i wynegocjowane atrakcyjne ceny, których wynegocjowanie na podobnym poziomie przez Państwa Spółkę (podmiot mały) jest niemożliwe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Zatem dla zaistnienia importu towarów nie ma znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego dokonano przywozu. Definicja importu towarów kładzie nacisk na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

W myśl art. 5 pkt 15, 18 i 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października  2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

„zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;

„dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;

„dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Stosownie do art. 77 UKC:

1)Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a.dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b.odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2)Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

3)Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. (...)

Stosownie natomiast do art. 33 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1)  zgłoszeniu celnym albo

2)  rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

- kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Przy tym, jak stanowi art. 33a ust. 1 ustawy:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy:

W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku:

a.  wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b.  należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c.   wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d.  wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z przytoczonych przepisów wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do opodatkowanej działalności gospodarczej tego podatnika. Przy tym warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy wymaga, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Stosownie do art. 168 lit. e) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.):

Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić - VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Oznacza to, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT należnego lub zapłaconego w związku z importem towarów do państwa członkowskiego, w którym przeprowadza on transakcje podlegające opodatkowaniu w zakresie, w jakim te (importowane) towary są wykorzystywane do celów tych opodatkowanych transakcji.

Z kolei, w wyroku z 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road, TSUE rozpatrywał m.in. prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów przez przewoźnika. W orzeczeniu tym TSUE wskazał, że zgodnie z art. 168 lit. e) dyrektywy 2006/112/WE prawo do odliczenia istnieje wówczas, gdy przywiezione towary są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Jednocześnie Trybunał przypomniał, że przesłanka ta jest spełniona jedynie wtedy, gdy koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku jest włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. Ponieważ w sprawie badanej przez TSUE wartość przewożonych towarów nie stanowi części kosztów składających się na cenę zafakturowaną przez przewoźnika, którego działalność ogranicza się do przewozu tych towarów za wynagrodzeniem, przesłanki zastosowania art. 168 lit. e) dyrektywy VAT nie zostały spełnione.

Zatem jeżeli zgłoszenie towarów do odprawy celnej dokonywane jest przez przewoźnika, który na podstawie przepisów celnych może zostać zobowiązany do uiszczenia zobowiązania wynikającego z cła oraz podatku VAT z tytułu importu towarów, uiszczony przez tego przewoźnika należny podatek z tytułu importu towarów nie będzie stanowił u niego podatku naliczonego i nie będzie podlegał odliczeniu. Te same zasady w kwestii odliczania podatku naliczonego będą dotyczyły wszystkich podmiotów, które w rozumieniu przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego mogą być uznane za dłużników i zobowiązane do uiszczenia należnego podatku VAT z tytułu importu towarów (np. przedstawiciele pośredni, agencje celne,  przewoźnicy, podmioty dokonujące importu towarów na rzecz innych podmiotów itd.). W każdym przypadku należy zatem badać, czy koszt towarów powodujących naliczenie podatku z tytułu importu jest włączony w cenę transakcji objętych podatkiem należnym (w cenę towarów lub usług), świadczonych przez tego konkretnego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, działają Państwo w branży przemysłu (...). We wniosku przedstawili Państwo dwa rodzaje dokonywanych transakcji opisanych jako Przypadek 1 i Przypadek 2.

W ramach Przypadku 1, będą Państwo wykonywać obróbkę mechaniczną części na materiale powierzonym pozyskanym od podmiotu kanadyjskiego (firma X Inc., która posiada 100% udziałów w Państwa Spółce, nie ma w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności i nie jest zarejestrowana w Polsce dla celów VAT).

W tym celu, będą Państwo w ramach importu, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy sprowadzać półprodukt, tj. materiał o określonych wymiarach, który zwykle będzie już po operacjach wykonanych w X w Kanadzie (np. inspekcja, cięcie na wymiar, hartowanie itp.). Z danego materiału można wykonać tylko konkretną część i przez cały okres użytkowania samolotu można powiązać materiał z konkretnym numerem części, datą i godziną jej wykonania. Po wykonaniu obróbki mechanicznej na materiale powierzonym, zgodnie z zamówieniem od X, wystawią Państwo fakturę na rzecz X za wykonanie części (z uwzględnieniem użycia konkretnego materiału do wykonania konkretnej części, na fakturze jest wyszczególniony numer części, który umożliwia takie powiązanie). Wytworzona część (...) będą Państwo eksportować do X lub magazynować na zlecenie firmy X. Pozostałość materiału po obróbce mechanicznej (ok. 95% materiału powierzonego) będzie przez Państwa sprzedawana w Polsce ze stawką 23% VAT.

Koszt importowanych towarów (półproduktów) będzie wliczony w cenę części (...) sprzedawanych przez Państwa w ramach eksportu towarów na rzecz X oraz w cenę „pozostałości materiału powierzonego” sprzedawanego przez Państwa na rynku krajowym.

W Przypadku 2, będą Państwo wykonywać usługi na materiale powierzonym (częściach (...)) pozyskanych od X Inc. W tym celu, będą Państwo, w ramach importu, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy sprowadzać  materiał powierzony (części (...)). Na importowanych częściach, będą Państwo wykonywać operacje inspekcji, sprawdzenia oraz uzupełnienia wymaganej dokumentacji, a następnie wysyłać do wskazanego przez X klienta końcowego. Wykonane usługi udokumentują Państwo fakturą wystawioną na rzecz X.

Zarówno w Przypadku 1 jak i w Przypadku 2, nie będą Państwo właścicielem importowanych materiałów (właścicielem pozostanie X).

Zarówno w Przypadku 1 jak i w Przypadku 2 będą Państwo występować na zgłoszeniu celnym jako Importer (Odbiorca). Na Państwa Spółce ciąży obowiązek uiszczenia cła. Będą Państwo dokonywali zapłaty długu celnego powstałego w stosunku do importowanych części.

W Przypadku 1 i 2 importowane towary będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych na terytorium kraju innych niż zwolnione lub do czynności niepodlegających opodatkowaniu w Polsce, gdzie podatek mógłby być odliczony gdyby dostawa towarów/świadczenie usług podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju.

Koszt importowanych towarów będzie wliczony w cenę świadczonych przez Państwa usług.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w Przypadku 1 (pytanie 1) oraz w Przypadku 2 (pytanie 2) będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w dokumencie celnym z tytułu importu. Przy czym Państwa wątpliwości wynikają z faktu, że zarówno w Przypadku 1 jak i w Przypadku 2, nie będą Państwo właścicielem importowanych towarów.

Ad 1 i 2

Jak wskazano, kwestia prawa do odliczenia VAT z tytułu importu towarów uregulowana została w art. 86 ustawy, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego (bądź kwota podatku należnego - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy). Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do działalności opodatkowanej tego podatnika. Przy czym, jak wskazał TSUE w wyroku z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road, koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku powinien być włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie, Państwo - zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT – będą dokonywać importu towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy. Zarówno w Przypadku 1 jak i w Przypadku 2, będą Państwo dokonywali zapłaty długu celnego powstałego w stosunku do importowanych towarów. Jak Państwo wskazali - na Państwa Spółce ciąży obowiązek uiszczenia cła, co oznacza, że będą Państwo podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy. W Przypadku 1, przedmiotem importu będą materiały (półprodukty), natomiast w Przypadku 2 części (...). W Przypadku 1, importowane materiały (półprodukty) będą przez Państwa wykorzystywane do produkcji części (...), które będą Państwa sprzedawać firmie X (eksport towarów). Przedmiotem dokonywanej przez Państwa sprzedaży będzie również pozostałość materiału po obróbce mechanicznej. Sprzedaż ta będzie opodatkowana w Polsce z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23%. Z kolei w Przypadku 2, importowane towary (części (...)) będą przedmiotem świadczonych przez Państwa usług polegających na inspekcji, sprawdzeniu części i uzupełnieniu dokumentacji. Jak Państwo wskazują - zarówno w Przypadku 1 jak i w Przypadku 2 - importowane towary będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych na terytorium kraju innych niż zwolnione lub do czynności niepodlegających opodatkowaniu w Polsce, gdzie podatek mógłby być odliczony gdyby dostawa towarów/świadczenie usług podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju. Zatem w analizowanej sprawie (Przypadek 1 i 2) będzie istniał związek pomiędzy importem towarów a świadczeniami realizowanymi przez Państwa w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej. Przy tym, w Przypadku 1 - koszt importowanych towarów (półproduktów) będzie wliczony w cenę części (...) sprzedawanych przez Państwa w ramach eksportu towarów oraz w cenę „pozostałości materiału powierzonego” sprzedawanego przez Państwa na rynku krajowym. Analogicznie, w Przypadku 2 - koszt importowanych towarów będzie wliczony w cenę świadczonych przez Państwa usług.

Zatem skoro importowane towary będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych i jednocześnie koszt importowanych towarów będzie wliczony w cenę sprzedawanych przez Państwa towarów oraz usług, należy uznać, że - pomimo że nie będą Państwo właścicielem importowanych towarów - będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu importu towarów (półproduktów – Przypadek 1 i części zamiennych – Przypadek 2) wynikającego z otrzymanego dokumentu celnego.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 i 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań). Kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).