Opodatkowanie sprzedaży budynku. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.418.2022.2.AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.418.2022.2.AR

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży budynku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży budynku. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lipca 2022 r. (wpływ 27 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółdzielnia w roku 1951 otrzymała od Urzędu Miasta budynek w trwały zarząd i użytkowanie w którym prowadziła działalność gospodarczą do końca roku 2021. Przez cały okres użytkowania spółdzielnia płaciła podatek od nieruchomości oraz wykonywała wszystkie prace remontowo-konserwacyjne. W grudniu 2021 r. na wniosek spółdzielni rozpoczął się proces uwłaszczenia budynku. Urząd Miasta dokonał wyceny budynku z której odliczył poniesione przez spółdzielnie nakłady, po ustaleniu ceny sprzedaży podpisano akt notarialny. Urząd Miasta po podpisaniu aktu notarialnego wystawił fakturę VAT. Zdaniem Urzędu Miasta transakcja jest zwolniona z podatku VAT.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem VAT od 31 maja 1993 r. Faktura wystawiona przez Urząd Miasta dokumentowała sprzedaż budynku zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a.

Spółdzielnia po nabyciu budynku nie ponosiła oraz nie będzie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie ponieważ planuje sprzedać budynek.

Spółdzielnia nabyła budynek 13 grudnia 2021 r. a planuje go sprzedać do końca roku 2022.

Pytanie

Jeśli Spółdzielnia podejmie decyzje w sprawie sprzedaży budynku w roku 2022 czy wystąpi konieczność doliczenia do ceny sprzedaży podatku VAT zarówno w przypadku nabycia przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej lub osobę prowadzącą działalność gospodarczą ewentualnie spółkę.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółdzielni dostawy budynków są co do zasady opodatkowane podatkiem VAT według stawki 8% lub 23%. Istnieją jednak zwolnienia od podatku VAT, które obejmują między innymi dostawy budynków. I tak:

1.na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedzenia lub przed nim pomiędzy pierwszym zasiedzeniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata (przy czym pierwsze zasiedzenie jak wynika z art. 2 pkt. 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu albo po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły 30% wartości początkowej),

2.na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku VAT pkt 10, pod warunkiem że: w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W przedstawionej sytuacji zdaniem Spółdzielni w przypadku sprzedaży budynku przez Spółdzielnię najprawdopodobniej będą spełnione warunki pierwszego ze wskazanych zwolnień, a jeżeli nawet tak nie będzie spełnione będą warunki drugiego z tych zwolnień ze względu na brak podatku VAT przy nabyciu przedmiotowego budynku, a w konsekwencji brak prawa do odliczenia przy tym nabyciu. A zatem dostawa (sprzedaż) przedmiotowego budynku przez spółdzielnię będzie zwolniona od podatku VAT, a więc nie będzie wiązała się z koniecznością naliczenia podatku VAT. Będzie to niezależne od tego kto będzie nabywcą budynku a więc zarówno w przypadku nabycia przez osobę nieprowadzącą działalność gospodarczą, jak i w przypadku nabycia przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą czy spółkę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość zarówno gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać w tym miejscu należy, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Zaznaczenia wymaga, że zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 ust. 14 ustawy:

Rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że otrzymaliście Państwo w roku 1951 od Urzędu Miasta budynek w trwały zarząd i użytkowanie, w którym prowadziliście Państwo działalność gospodarczą do końca roku 2021. Przez cały okres użytkowania Spółdzielnia płaciła podatek od nieruchomości oraz wykonywała wszystkie prace remontowo – konserwacyjne. W grudniu 2021 roku na Państwa wniosek  rozpoczął się proces uwłaszczenia budynku. Urząd Miasta dokonał wyceny budynku, z której odliczył poniesione przez Państwa nakłady. Po ustaleniu ceny sprzedaży podpisano akt notarialny. Urząd Miasta po podpisaniu aktu notarialnego wystawił fakturę VAT. Faktura dokumentowała sprzedaż budynku zwolnioną od podatku. Po nabyciu budynku które nastąpiło 13 grudnia 2021 r. nie ponosili oraz nie będą ponosili Państwo żadnych wydatków na jego ulepszenie, ponieważ planujecie do końca 2022 r. budynek sprzedać.

Odnosząc się do opisu sprawy należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odwołać się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W przedstawionej sytuacji kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy wskazanego w opisie sprawy budynku jest określenie, kiedy nastąpiło pierwsze jego zasiedlenie i jaki okres upłynął od tego momentu.

Istotną okolicznością w przedstawionym zdarzeniu jest informacja, że budynek od 1951 r. tj. od momentu kiedy Spółdzielnia przejęła go w trwały zarząd i użytkowanie wykorzystywany był przez Państwa do prowadzenia w nim (do końca 2021 r.) działalności gospodarczej. Spółdzielnia od  13 grudnia 2021 r. tj. momentu nabycia budynku nie ponosiła oraz nie będzie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie, ponieważ budynek do końca 2022 r. planuje sprzedać.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy Urząd Miasta sprzedając Państwu budynek po podpisaniu aktu notarialnego wystawił fakturę VAT, która dokumentowała sprzedaż zwolnioną od podatku od towarów i usług. Zastosowana podstawa prawna zwolnienia wskazuje, że nie były ponoszone wydatki na ulepszenie budynku, a jeżeli były to nie przekroczyły 30 % jego wartości początkowej.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku doszło do pierwszego zasiedlenia budynku, a pomiędzy pierwszym jego zasiedleniem, a planowaną przez Państwa sprzedażą minie okres dłuższy niż 2 lata.

Spełnione zostaną więc warunki do objęcia przedmiotowej transakcji zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z tym, dostawa budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z tym, że dostawa budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. czynności – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

Odpowiadając na Państwa pytanie wskazać należy, że jeśli Spółdzielnia podejmie decyzje w sprawie sprzedaży budynku w roku 2022 to w przedstawionych okolicznościach nie wystąpi konieczność doliczenia do ceny sprzedaży podatku VAT. Będzie to niezależne od tego kto będzie nabywcą budynku (a więc zarówno w przypadku nabycia przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej, jak i w przypadku nabycia przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą czy spółkę).

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć należy, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wystawienia faktury przez Urząd Miasta, która dokumentowała sprzedaż budynku zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a. Organ zauważa, że podstawą zwolnienia nie mogą być równocześnie dwa przepisy. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ma zastosowanie wyłącznie w takim przypadku, gdy dostawa budynków lub budowli nie jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Powyższe nie było przedmiotem oceny Organu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej  jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).