opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży w drodze licytacji egzekucyjnej nieruchomości - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.49.2022.2.MPU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.49.2022.2.MPU

Temat interpretacji

opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży w drodze licytacji egzekucyjnej nieruchomości

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 21 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży w drodze licytacji egzekucyjnej nieruchomości o numerze KW (...).

Uzupełnił go Pan pismem z 1 kwietnia 2022 r. (wpływ: 4 kwietnia 2022 r.), pismem z 1 kwietnia 2022 r. (wpływ: 6 kwietnia 2022 r.) oraz pismem z 6 kwietnia 2022 r. (wpływ: 6 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest Kancelaria Komornicza prowadzącą egzekucję z nieruchomości: o numerze KW (...) prowadzona przez Sąd Rejonowy w (...) Wydział V Ksiąg Wieczystych. Właścicielem majątku jest podmiot gospodarczy (...) Sp. z o.o. (NIP uchylony (...) ).

W stosunku do dłużnika (...) Sp. z o.o. ustalono następujący stan faktyczny:

- dłużnik został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu (...) r. pod numerem KRS (...), przy czym na dzień wydania opinii, w KRS widnieje zapis, iż dłużnikowi

  został uchylony nr NIP (NIP w brzmieniu przed uchyleniem (...)),

- dłużnik nie jest podatnikiem w myśl art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i

  usług na dzień (...) r. (jak stanowi pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego datowane (...) r.) oraz nie figuruje w rejestrze wg „Wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy

  VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT”,

- dłużnik został wykreślony z rejestru podatników podatku od towarów i usług w myśl art. 96 ust. 9 pkt 3 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz dłużnik

  nie złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego remanentu likwidacyjnego (jak stanowi pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego datowane (...) r.),

- dłużnik oraz adwokat (...) (...) nie odpowiedzieli na wezwanie komornika, wezwanie które dotyczyło zbadania sytuacji, odpowiedzi na pytania związane z ewentualnym

  obowiązkiem lub ewentualnym zwolnieniem z podatku VAT badanej nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku z 1 kwietnia 2022 r. (wpływ: 4 kwietnia 2022 r.) w odpowiedzi na pytania zadane w wezwaniu Organu z 24 marca 2022 r., Wnioskodawca oświadczył, iż: Przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej jest jedna działka nr (...) co wynika z treści księgi wieczystej. Tytuł prawny dłużnika do ww. nieruchomości to prawo własności. Komornik nie ma wiedzy czy nabycie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu oraz czy czynności ta była udokumentowana fakturą VAT. Komornik nie ma wiedzy czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i czy dłużnik z tego prawa skorzystał. Nieruchomości jest zabudowana. Nieruchomość jest nieogrodzona i zabudowana wolnostojącym budynkiem mieszkalno-usługowym, oraz niewielkim gospodarczym. Teren przy budynku został wypoziomowany i częściowo utwardzony płytami betonowymi, pozostała część terenu jest porośnięta trawą. Będący częścią składową nieruchomości budynek, został wybudowany w latach 80 XX wieku, a kilka lat temu poddany przebudowie i nadbudowie. Budynek jest częściowo podpiwniczony i posiada 3 kondygnacje użytkowe. Budynek ma wymiary zewnętrzne ok. (...) x (...) m oraz wysokości ok. (...) m. Nadbudowa budynku opisanego wyżej została wykonana nielegalnie i w przypadku doprowadzenia inwestycji do stanu zgodnego z prawem konieczne jest jej rozebranie. Powyższe ustalono w oparciu o informację ze Starostwa Powiatowego. Komornik nie ma wiedzy co do ewentualnych nakładów, okresu pierwotnego zasiedlenia (za wyjątkiem iż budynek został wzniesiony w latach 80 XX wieku) jak również komornik nie ma wiedzy co do pozostałych okoliczności wskazanych w piśmie KAS w pkt 5. Jednocześnie komornik oświadcza iż zwracał się do dłużnika z wnioskiem o udzielnie informacji co do opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Komornik wezwał dłużnika do wskazania:

- czy nieruchomość ta była używana do opodatkowanej podatkiem od towarów i usług działalności gospodarczej, jeśli tak to do jakiej działalności - proszę podać NIP tej

  działalności gospodarczej;

- kiedy nastąpiło pierwotne zasiedlenie tej nieruchomości (proszę podać datę) zgodnie z definicja Ustawy o podatku od towarów i usług;

- czy w okresie ostatnich 5 lat w stosunku do tej nieruchomości zostały poczynione nakłady ulepszenia w wartości co najmniej 30 % wartości początkowej tej nieruchomości, jeśli

  tak to kiedy te nakłady zakończyły się.

Dłużnik nie udzielił jakichkolwiek informacji.

Jednakże komornik w oparciu o informacje z Urzędu Skarbowego ustalił że dłużnik nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy bowiem został wykreślony z ewidencji.

Z uwagi na powyższe komornik uważa, że dokonał czynności o których mowa w art. 43 ust.21 ustawy o VAT.

W piśmie z 6 kwietnia 2022 r. (wpływ: 6 kwietnia 2022 r.), Wnioskodawca uzupełnił pismo z 1 kwietnia 2022 r. i oświadczył, iż:

Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego czy nabycie nieruchomości o nr KW (...) przez dłużnika nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego czy ewentualny zakup udokumentowany był fakturą VAT z wykazaną kwotą podatku VAT. Kancelaria Komornicza wzywała pisemnie dłużnika do udzielenia informacji na temat nieruchomości, w stosunku do której planowana jest sprzedaż egzekucyjna, jednakże dłużnik nie odpowiedział na skierowane do niego zapytania.

Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego czy w związku z nabyciem nieruchomości przysługiwało dłużnikowi prawo odliczenia podatku VAT, ani też czy dłużnik z ewentualnie przysługującego prawa skorzystał.

Omawiana nieruchomość:

posiada budynek trwale związany z gruntem,

Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego do jakich dokładnie czynności był wykorzystywany budynek,

Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego czy i kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu Ustawy o podatku o towarów i usług,

W związku z tym, że Kancelaria Komornicza nie posiada informacji o dacie ewentualnego pierwszego zasiedlenia Kancelaria nie zna odpowiedzi na zapytanie czy od ewentualnego pierwszego zasiedlenia do momentu dostawy minie okres 2 lat,

Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego czy w związku z wybudowaniem (nabyciem) budynku (nieruchomości działki wraz z budynkiem ) przysługiwało dłużnikowi prawo odliczenia podatku VAT oraz czy dłużnik z tego prawa skorzystał,

Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego czy nieruchomość stanowiła u dłużnika środek trwały w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,

Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego czy dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynku,

Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego czy nieruchomość stanowi u dłużnika towar handlowy

Budynek znajdujący się na działce o numerze z KW (...) stanowi budynek w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz stanowi budynek w rozumieniu PKOB.

Nieruchomość jest nieruchomością zabudowaną.

Kancelaria Komornicza nie uzyskała informacji od dłużnika na temat tego czy dłużnik wykorzystywał omawianą nieruchomość wyłącznie do celów zwolnionych od podatku.

Dodatkowo Wnioskodawca informuję, że:

Pomimo tego, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał pisemną informację, że dłużnik nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na dzień (...) r. (jak stanowi pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego datowane (...) r.) oraz nie figuruje w rejestrze wg „Wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT” Kancelaria Komornicza (Wnioskodawca) wskazuje, iż w rejestrze KRS dłużnik nie podał wzmianki o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, takie dane nie widnieją w KRS na dzień sporządzenia niniejszego pisma. Dłużnik został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu (...) pod numerem KRS (...), przy czym na dzień dzisiejszy, w KRS widnieje zapis, iż dłużnikowi został uchylony nr NIP (NIP w brzmieniu przed uchyleniem (...)).

Pytanie:

Czy planowana sprzedaż egzekucyjna nieruchomości, sprzedaż licytacyjna w związku z prowadzeniem egzekucji z nieruchomości posiadającej księgę wieczystą nr (...) w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (...) będzie opodatkowana podatkiem VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem sprzedaż licytacyjna w związku z prowadzeniem egzekucji z nieruchomości posiadającej księgę wieczystą nr o numerze KW (...) nie będzie opodatkowana podatkiem VAT, albowiem sprzedaż nieruchomości opisanej w KW (...) będzie dokonana poza przepisami Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów, ze względu na to, ze jak wskazał Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) dłużnik nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą organy egzekucyjne określone w Ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Ustawy 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa - gdzie płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepisy prawa wskazują więc, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji w przypadku, gdy wykonuje on czynności egzekucyjne Komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. W przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku. Jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów, to komornik jest zobowiązany do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz dłużnika.

Komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:

- przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w mieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za

  odszkodowanie;

- wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach

  odroczonej płatności jeżeli umowa przewiduje, ze w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie

  przeniesione;

- wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

- wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

- ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego

  lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej

  własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

- oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

- zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem "przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel" (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy - co do zasady - są rzeczy ruchome i nieruchomości (art. 2 pkt 6 ustawy) Takie zdefiniowanie terminu "dostawa towarów", odwołujące się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iz przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, jak również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia podobne skutki.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów nieruchomości, w tym prawo wieczystego użytkowania gruntu, spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 wskazanego wyżej artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik - podatnik określony w art. 15 ust. 1 wskazanej ustawy.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, wskazane są zwolnienia od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

I tak w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu

Pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich. wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zgodnie art. 43 ust 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części.

- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie

  dostawy budynku, budowli lub ich części.

W ten sposób ustawa daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast w przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a

  jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Dodatkowo jak wynika z art 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Przytoczone przepisy oznaczają, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

A zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki wyższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT

Omawiana ustawa w art. 43 ust. 1 pkt 9 przewiduje również zwolnienie z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane

Opodatkowanie podatkiem VAT zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu - na temat zasad opodatkowania zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na tym gruncie budynkiem, wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, w wyroku z dnia 4 lipca 2017 r., sygn. akt I SA/Gd 555/17, gdzie Sąd orzekł, że przez dostawę towarów należy rozumieć nie tylko oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste ale również zbycie tego prawa. Zatem zasadne jest rozumienie przepisu art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w ten sposób, że grunt jako towar przyjmuje stawkę podatku obowiązującą dla budynku, bez względu na to czy sprzedaż dotyczy prawa własności tego gruntu czy też prawa użytkowania wieczystego.

W konsekwencji Sąd uznał, że w przypadku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkiem posadowionym na tym gruncie i trwale z nim związanym, zbycie wieczystego użytkowania gruntu przyjmuje stawkę podatku VAT jak zbycie budynku.

Jednakże niniejsze wskazane podstawy prawne dotyczą podatników w myśl art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Powyższy, ustalony stan faktyczny, wskazuje, że dłużnik (...) Sp. z o.o. nie jest podatnikiem podatku w myśl art. 15 powołanej ustawy, co oznacza, że nie dotyczą go przepisy tej omawianej ustawy, a sprzedaż licytacyjna w związku z prowadzeniem egzekucji z nieruchomości posiadającej księgę wieczystą nr o numerze KW (...) nie będzie opodatkowana podatkiem VAT, a sprzedaż licytacyjna nieruchomości określonych w księdze wieczystej nr (...) dokonana będzie poza przepisami Ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021r. poz. 685, z późn. zm.):

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z2020 r. poz.1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

W myśl art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz.1540, z późn. zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy, wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie zaś do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei przepis art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów - za które uznaje się  również grunty, budynki i budowle - podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi:

Działalność gospodarcza – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów należy zauważyć, że status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,

podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 6 ustawy

jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT).

Na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy

naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika, jeżeli w wyniku podjętych czynności sprawdzających okaże się, że podatnik nie istnieje lub mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem.

Wątpliwości Pana dotyczą ustalenia, czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości w drodze licytacji egzekucyjnej będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do transakcji sprzedaży ww. nieruchomości należy uznać dłużnika za podatnika podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zbycie nieruchomości opisanej w złożonym wniosku nastąpi w ramach rozporządzania majątkiem należącym do Spółki z o.o. Tym samym, w opisanej sytuacji dłużnika należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług. Mając na uwadze opis sprawy w kontekście powołanych przepisów stwierdzić należy, że dostawa w ramach postępowania egzekucyjnego przedmiotowej nieruchomości zabudowanej, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bowiem przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy (nieruchomości będącej majątkiem przedsiębiorstwa dłużnika – Sp. z o.o.) oraz będzie dokonana w imieniu i na rzecz podmiotu (dłużnika), objętego dyspozycją art. 15 ustawy jako wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą, a więc będącego podatnikiem.

Brak zarejestrowania danego podmiotu jako podatnika VAT nie stoi na przeszkodzie uznania, że podmiot działa jako podatnik. Rejestracja ta jest bowiem pochodną czynności podejmowanych przez podatnika. Dlatego też okoliczność, że Dłużnik nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, nie wpływa na określenie jego statusu jako podatnika w odniesieniu do opisanej dostawy.

Z tytułu transakcji sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zabudowanej, dłużnik będzie występował w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Czynność ta zatem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r. ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

a. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich

    przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

b. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zauważyć, że z dniem 1 września 2019 r. – na podstawie art. 1 pkt 10 lit. c) ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1520), zwanej dalej ustawą zmieniającą – do ustawy został dodany art. 43 ust. 21, zgodnie z którym jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Ponadto, jak stanowi art. 13 ustawy zmieniającej, przepisów art. 43 ust. 21, art. 82a i art. 113 ust.10a ustawy zmienianej w art. 1 nie stosuje się do dostaw, o których mowa w art. 18 tej ustawy, dokonanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Wobec powyższego, dokonane po 1 września 2019 r. w takich przypadkach w trybie egzekucji dostawy towarów, będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca – komornik sądowy prowadzi egzekucję z nieruchomości o numerze KW (...). Przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej jest jedna działka nr (...) należącą do majątku dłużnika, podmiotu gospodarczego (...) Sp. z o.o. (NIP uchylony (...)). Nieruchomość jest nieogrodzona i zabudowana wolnostojącym budynkiem mieszkalno-usługowym, oraz niewielkim gospodarczym. Nieruchomość jest zabudowana i posiada budynek trwale związany z gruntem. Budynek znajdujący się na działce o numerze z (...) stanowi budynek w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz stanowi budynek w rozumieniu PKOB. Teren przy budynku został wypoziomowany i częściowo utwardzony płytami betonowymi, pozostała część terenu jest porośnięta trawą. Tytuł prawny dłużnika do ww. nieruchomości to prawo własności. Wnioskodawca posiada informację, iż Spółka nie figuruje w rejestrze VAT oraz dłużnik nie złożył remanentu likwidacyjnego, odpowiedź Naczelnika Urzędu Skarbowego. Dłużnik oraz jego adwokat nie odpowiedzieli na wezwanie komornika, dotyczące zbadania sytuacji, odpowiedzi na pytania związane z ewentualnym obowiązkiem lub ewentualnym zwolnieniem z podatku VAT badanej nieruchomości. Komornik nie ma wiedzy czy nabycie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu oraz czy czynności ta była udokumentowana fakturą VAT. Komornik nie ma wiedzy czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i czy dłużnik z tego prawa skorzystał. Komornik nie ma wiedzy co do ewentualnych nakładów, okresu pierwotnego zasiedlenia (za wyjątkiem iż budynek został wzniesiony w latach 80 XX wieku). Wnioskodawca (Komornik) nie uzyskał informacji od dłużnika na temat tego do jakich dokładnie czynności był wykorzystywany budynek. Wnioskodawca nie uzyskał informacji od dłużnika na temat tego czy i kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu Ustawy o podatku o towarów i usług. W związku z tym, że Wnioskodawca nie posiada informacji o dacie ewentualnego pierwszego zasiedlenia Wnioskodawca nie zna odpowiedzi na zapytanie czy od ewentualnego pierwszego zasiedlenia do momentu dostawy minie okres 2 lat. Komornik nie uzyskał informacji od dłużnika na temat tego czy w związku z wybudowaniem (nabyciem) budynku (nieruchomości działki wraz z budynkiem) przysługiwało dłużnikowi prawo odliczenia podatku VAT oraz czy dłużnik z tego prawa skorzystał. Wnioskodawca nie uzyskał informacji od dłużnika na temat tego czy nieruchomość stanowiła u dłużnika środek trwały w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Komornik nie uzyskał informacji od dłużnika na temat tego czy dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynku. Wnioskodawca nie uzyskał informacji od dłużnika na temat tego czy nieruchomość stanowi u dłużnika towar handlowy. Komornik nie uzyskał informacji od dłużnika na temat tego czy dłużnik wykorzystywał omawianą nieruchomość wyłącznie do celów zwolnionych od podatku. Wnioskodawca nie uzyskał informacji od dłużnika na temat tego czy nabycie nieruchomości o nr KW (...) przez dłużnika nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Komornik nie uzyskał informacji od dłużnika na temat tego czy ewentualny zakup udokumentowany był fakturą VAT z wykazaną kwotą podatku VAT. Komornik wzywał pisemnie dłużnika do udzielenia informacji na temat nieruchomości, w stosunku do której planowana jest sprzedaż egzekucyjna, jednakże dłużnik nie odpowiedział na skierowane do niego zapytania. Jednocześnie Komornik oświadcza, iż zwracał się do dłużnika z wnioskiem o udzielnie informacji co do opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Wnioskodawca wezwał dłużnika do wskazania: czy nieruchomość ta była używana do opodatkowanej podatkiem od towarów i usług działalności gospodarczej, jeśli tak to do jakiej działalności - proszę podać NIP tej działalności gospodarczej; kiedy nastąpiło pierwotne zasiedlenie tej nieruchomości (proszę podać datę) zgodnie z definicją Ustawy o podatku od towarów i usług; czy w okresie ostatnich 5 lat w stosunku do tej nieruchomości zostały poczynione nakłady ulepszenia w wartości co najmniej 30 % wartości początkowej tej nieruchomości, jeśli tak to kiedy te nakłady zakończyły się. Dłużnik nie udzielił jakichkolwiek informacji.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w drodze postępowania egzekucyjnego nieruchomości tj. działki gruntu nr (...) nieogrodzonej i zabudowanej wolnostojącym budynkiem mieszkalno-usługowym, oraz niewielkim gospodarczym będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy gdyż brak jest wszystkich niezbędnych informacji do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. W zakresie zaś zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy to wskazać należy, że nie będzie on miał w sprawie zastosowania, gdyż jak wynika z wniosku budynek nie był wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Jednocześnie Komornik oświadczył iż zwracał się do dłużnika z wnioskiem o udzielnie informacji co do opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży przedmiotowej nieruchomości oraz czy nieruchomość ta była używana do opodatkowanej podatkiem od towarów i usług działalności gospodarczej, jeśli tak to do jakiej działalności - proszę podać NIP tej działalności gospodarczej; kiedy nastąpiło pierwotne zasiedlenie tej nieruchomości (proszę podać datę) zgodnie z definicja Ustawy o podatku od towarów i usług; czy w okresie ostatnich 5 lat w stosunku do tej nieruchomości zostały poczynione nakłady ulepszenia w wartości co najmniej 30 % wartości początkowej tej nieruchomości, jeśli tak to kiedy te nakłady zakończyły się.

Ponadto Komornik Sądowy (Wnioskodawca) wskazał, iż z uwagi na powyższe komornik uważa że dokonał czynności o których mowa w art. 43 ust. 21 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, ponieważ podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Podsumowując, transakcja zbycia działki gruntu nr (...) nieogrodzonej i zabudowanej wolnostojącym budynkiem mieszkalno-usługowym, oraz niewielkim gospodarczym, należących do dłużnika będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, stosownie do art. 43 ust. 21 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku opodatkowana podatkiem od towarów i usług sprzedaży w drodze licytacji egzekucyjnej nieruchomości o numerze KW (...), działki nr (...) dokonanej poza przepisami Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów, ze względu na to, że jak wskazał Naczelnik Urzędu Skarbowego dłużnik nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów należało uznać za nieprawidłowe.

Tym samym Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

      Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

       Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

    Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

  Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

  W celu uzyskania informacji dotyczącej stawki VAT, możliwe jest złożenie wniosku WIS-W, aby otrzymać Wiążącą Informację Stawkową.

   Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

   Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Wnioskodawcę nie była przedmiotem interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz.1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).