opodatkowanie importu towarów oraz sprzedaży towarów na rzecz wykonawcy kontraktowego mającego podpisaną umowę z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczony... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.290.2020.1.RD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.10.2020, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.290.2020.1.RD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

opodatkowanie importu towarów oraz sprzedaży towarów na rzecz wykonawcy kontraktowego mającego podpisaną umowę z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2020 r. (data wpływu 17 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania importu towarów oraz sprzedaży towarów na rzecz wykonawcy kontraktowego mającego podpisaną umowę z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania importu towarów oraz sprzedaży towarów na rzecz wykonawcy kontraktowego mającego podpisaną umowę z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność budowlaną na terytorium Polski (dalej: Wnioskodawca). Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Podmiotem A umowę w ramach, której zobowiąże się dostarczyć Podmiotowi A towary pochodzące z kraju trzeciego. Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za wypełnienie wszystkich obowiązków celnych związanych z nabyciem tych towarów.

Podmiot A posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy SOFA, tj. jest podmiotem świadczącym usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych.

Mianowicie, Podmiot A zawarł z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 2 lit. a) Umowy SOFA, umowę na wykonanie robót budowlanych, które będą realizowane na terenie używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych baz wojskowych, położonych na terytorium Polski.

Umowa na wykonanie usług budowlanych zawarta pomiędzy Podmiotem A i siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych jest realizowana na podstawie postanowień Umowy SOFA.

W związku z realizacją umowy na roboty budowlane zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, Podmiot A musi dokonać nabycia towarów pochodzących z państwa trzeciego. Towary te zostaną wykorzystane przez Podmiot A wyłącznie na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej przez Podmiot A z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, poprzez ich wykorzystanie jako materiałów budowlanych lub elementów wyposażenia baz wojskowych używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, montowanych przez Podmiot A w ramach prac realizowanych na podstawie umowy o roboty budowlane zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych.

Podmiot A zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą umowę na podstawie, której Wnioskodawca zobowiąże się do dostarczenia Podmiotowi A towarów pochodzących z kraju trzeciego, które Podmiot A wykorzysta na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. W konsekwencji, to Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za sprowadzenie towarów z państw trzecich oraz wypełnienie wszystkich obowiązków celnych związanych z importem (przywozem) tych towarów do Polski. Powyższe oznacza, że na fakturze przedstawionej na potrzeby dokonania importu towarów jako nabywca towarów będzie widniał Wnioskodawca.

W związku z importem (przywozem) towarów do Polski przez Wnioskodawcę, dopełnione zostaną wszelkie wymogi formalne, o których mowa w art. 2 Porozumienia wykonawczego z 23 października 2014 r. zawartego między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dotyczące procedur celnych (dalej: Porozumienie), tj.:

  1. przywóz towarów zostanie udokumentowany przy użyciu formularza 302 zgodnego ze wzorem określonym w załączniku A do Porozumienia; oraz
  2. formularz 302 dotyczący przywozu towarów będzie zawierał informacje o tym, że towary będą wykorzystywane na cele wykonania umowy zawartej między Podmiotem A a siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych oraz będzie zawierał informację o numerze tej umowy; oraz
  3. formularz 302 dotyczący przywozu towarów zostanie podpisany przez urzędnika do spraw celnych Stanów Zjednoczonych upoważnionego w tym zakresie.

Po wprowadzeniu towarów na terytorium Polski (po ich imporcie), Wnioskodawca dokona ich sprzedaży na rzecz Podmiotu A.

Wnioskodawca w momencie dokonania sprzedaży uzyska od Podmiotu A wymagane prawem dokumenty, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. 2020 poz. 527, dalej: Rozporządzenie), tj.:

  1. odpowiednio wypełnione świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów, tj. Podmiot A jako wykonawca kontraktowy zostanie wskazany w Polu 1 świadectwa, natomiast Wnioskodawca jako dostawca towarów w Polu 3 świadectwa;
  2. zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których będzie odnosić się ww. świadectwo.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy importowane przez Wnioskodawcę do Polski towary, które zostaną następnie wykorzystane przez Podmiot A w ramach robót budowlanych wykonywanych na podstawie umowy zawartej przez Podmiot A z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT od importu zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 Umowy SOFA oraz art. 2 ust. 2 Porozumienia?

  • Czy dostawa przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotu A towarów, które zostaną wykorzystane na potrzeby realizacji umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych zostanie objęta stawką 0% VAT zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia?

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1

    Towary, które zostaną zaimportowane przez Wnioskodawcę do Polski, i które zostaną następnie wykorzystane przez Podmiot A w ramach robót budowlanych wykonywanych na podstawie umowy zawartej przez Podmiot A z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 Umowy SOFA oraz art. 2 ust. 2 Porozumienia.

    W zakresie pytania nr 2 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dostawa na rzecz Podmiotu A towarów, które zostaną wykorzystane przez Podmiot A na potrzeby realizacji umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych zostanie objęta stawką 0% VAT zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia.

    Status sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych stacjonujących na terytorium Polski został uregulowany w Umowie z 11 grudnia 2009 r. zawartej między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: Umowa SOFA) oraz szeregu przyjętych na jej podstawie porozumień wykonawczych. Kwestie związane ze zwolnieniem z należności celnych oraz podatkowych towarów wwożonych na terytorium Polski w związku z ich wykorzystywaniem przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych zostały uregulowane w art. 18 oraz 20 Umowy SOFA oraz Porozumieniu.

    Zgodnie z art. 18 ust. 1 Umowy SOFA: Zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 20 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 23 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili importu.

    Artykuł 20 ust. 1 Umowy SOFA stanowi, że: Zgodnie z Artykułem XI umowy NATO SOFA, materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie wwożone przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub które są przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, włączając zaopatrzenie wojskowej usługowej działalności wspierającej, lub do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu, lub które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, otrzymują zezwolenie na przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przywóz takich towarów zwolniony jest z należności celnych. Strony podejmują współpracę, o ile to konieczne, celem zapewnienia, że materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne przywożone mienie będzie przywożone w uzasadnionych ilościach. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawią Rzeczypospolitej Polskiej stosowne zaświadczenie, że takie materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie są wwożone przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub w przypadku gdy wwożone towary przeznaczone są do wyłącznego użytku sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu, lub mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, że materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie są przywożone w imieniu sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

    Natomiast, art. 2 ust. 1 oraz 2 Porozumienia stanowi, że:

    1. Przywóz, wywóz i powrotny wywóz dokonywany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, który jest wolny od wszelkich opłat, jest dokumentowany przy użyciu formularza 302 - przywozowo-wywozowej deklaracji celnej zgodnie z wzorem określonym w załączniku A do niniejszego Porozumienia). Przywóz i wywóz poczty sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych za pośrednictwem wojskowych urzędów pocztowych Stanów Zjednoczonych jest dokumentowany przy użyciu formularza 302 albo formularza AV-7 zgodnie z wzorem określonym w załączniku B do niniejszego Porozumienia). Informacje dotyczące wyznaczenia urzędnika do spraw celnych Stanów Zjednoczonych upoważnionego do podpisywania formularza 302 są przekazywane punktom kontaktowym Stron, właściwym w zakresie procedur celnych, w ramach niniejszego Porozumienia.
    2. Przywóz towarów wykonawców kontraktowych dokonywany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych podlega takim samym procedurom jak określone w ustępie l. Dokumenty celne i przewozowe stwierdzają, że towary są przywożone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz lub do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu, lub które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych: powinny one odnosić się do numeru umowy, w ramach której towary są przywożone, i być wysłane do oficera zamawiającego Stanów Zjednoczonych lub jego przedstawiciela.

    W konsekwencji, przytoczone wyżej przepisy Umowy SOFA oraz Porozumienia wprowadzają całkowite zwolnienie z należności celnych oraz podatkowych dla materiałów, zaopatrzenia, sprzętu i innego mienia wwożonych na terytorium Polski, które zostaną wykorzystane dla tzw. celów oficjalnych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, a których przywóz na terytorium Polski zostanie udokumentowany prawidłowo wypełnionym formularzem 302.

    Tym samym przepisy Umowy SOFA oraz Porozumienia dla skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT należnego przy imporcie towarów realizowanym na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych przewidują zatem:

    1. warunek o charakterze materialnym - wykorzystanie importowanych towarów dla celów oficjalnych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 20 ust. 1 Umowy SOFA oraz art. 2 Porozumienia;
    2. warunek o charakterze formalnym - udokumentowanie importu towarów prawidłowo wypełnionym formularzem 302 - który na potrzeby niniejszego wniosku należy uznać za spełniony jak wskazano to w opisie zdarzenia przyszłego.

    Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami Umowy SOFA oraz Porozumienia przez import towarów dla celów oficjalnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych korzystający z pełnego zwolnienia z należności celnych przywozowych należy rozumieć przywóz na terytorium Polski towarów, które:

    1. są wwożone przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych; lub
    2. są przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz; lub
    3. są przeznaczone do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu; lub
    4. mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.

    Zdaniem Wnioskodawcy importowane przez niego do Polski towary, które zostaną następnie wykorzystane przez Podmiot A w ramach robót budowalnych wykonywanych na podstawie umowy zawartej przez Podmiot A z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych zostaną objęte pełnym zwolnieniem z należności celnych przywozowych jako towary przeznaczone do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub towary, które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 20 ust. 1 Umowy SOFA oraz Art. 2 Porozumienia.

    Jak zostało bowiem wskazane w opisie zdarzenia przyszłego towary importowane przez Wnioskodawcę do Polski zostaną następnie wykorzystane przez Podmiot A wyłącznie na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej przez Podmiot A z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych jako:

    1. materiały budowlane; lub
    2. elementy wyposażenia baz wojskowych używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.

    Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji w której towary przez niego zaimportowane zostaną następnie wykorzystane przez Podmiot A na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej przez Podmiot A z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych jako materiały budowlane, to importowane towary zostaną wykorzystane dla celów oficjalnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych opisanych w art. 20 ust. 1 Umowy SOFA oraz art. 2 Porozumienia jako towary przeznaczone do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych.

    Natomiast w sytuacji, w której towary zaimportowane przez Wnioskodawcę zostaną następnie wykorzystane przez Podmiot A na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej przez Podmiot A z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych jako elementy wyposażenia baz wojskowych używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, to importowane towary zostaną wykorzystane dla celów oficjalnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych opisanych w art. 20 ust. 1 Umowy SOFA oraz art. 2 Porozumienia zarówno jako towary przeznaczone do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, jak również jako towary, które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.

    W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy towary, które zostaną przez niego zaimportowane do Polski i zostaną następnie wykorzystane przez Podmiot A na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej przez Podmiot A z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT należnego przy ich imporcie (przywozie) zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 Umowy SOFA, z zastrzeżeniem, że dopełnione zostaną warunki formalne przewidziane w art. 2 Porozumienia, tj.:

    1. przywóz towarów zostanie udokumentowany przy użyciu formularza 302 zgodnego ze wzorem określonym w załączniku A do Porozumienia; oraz
    2. formularz 302 dotyczący przywozu towarów będzie zawierał informacje o tym, że towary będą wykorzystywane na cele wykonania umowy zawartej między Podmiotem A a siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych oraz będzie zawierał informację o numerze tej umowy; oraz
    3. formularz 302 dotyczący przywozu towarów zostanie podpisany przez urzędnika do spraw celnych Stanów Zjednoczonych upoważnionego w tym zakresie.

    Wnioskodawca podkreśla, że dla skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT należnego przy imporcie zgodnie z art. 18 ust. 1, art. 20 ust. 1 Umowy SOFA oraz art. 2 Porozumienia bez znaczenia pozostaje fakt kto dokonuje zgłoszenia do importu towarów, które mają zostać wykorzystane dla celów oficjalnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. W konsekwencji, importowane towary mogą zostać objęte zwolnieniem z podatku VAT należnego przy imporcie zgodnie z art. 18 ust. 1, art. 20 ust. 1 Umowy SOFA oraz art. 2 Porozumienia, nawet jeżeli na fakturze dokumentującej nabycie towarów od podmiotu z kraju trzeciego czy dokumentach transportowych jako odbiorca/nabywca/importer będzie widniał podmiot inny niż konkretna jednostka sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych czy wykonawca kontraktowy.

    Zdaniem Wnioskodawcy jedynym warunkiem formalnym, od którego uzależnione jest zastosowanie zwolnienia z podatku VAT należnego przy imporcie na podstawie art. 18 ust. 1 art. 20 ust. 1 Umowy SOFA oraz art. 2 Porozumienia dla importowanych towarów jest przedstawienie na potrzeby importu prawidłowo wypełnionego formularza 302, nie jest natomiast istotne kto na fakturze dokumentującej nabycie towarów od podmiotu z kraju trzeciego czy dokumentach transportowych występuje jako ich odbiorca/nabywca/importer.

    Ad. 2

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 1 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 poz. 106, ze zm., dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in.: odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ustawy o VAT, wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3. art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 16 oraz art. 146d ust. 1 ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może obniżyć stawki podatku VAT do wysokości 0% dla dostaw niektórych towarów.

    Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 422), zwanej dalej Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

    Natomiast, zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia, przepis ust. 1 pkt 5 stosuje się, pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

    1. odpowiednio wypełnione świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
    2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się ww. świadectwo.

    Świadectwo, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel.

    Z powyższych regulacji wynika, że dla zastosowania stawki podatku 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia przewidziano:

    1. warunek o charakterze materialnym - nabycie towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych z przeznaczeniem do użytku służbowego tych sił zbrojnych;
    2. warunek o charakterze formalnym posiadanie świadectwa zwolnienia wydanego przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, potwierdzonego przez polskie Ministerstwo Obrony Narodowej oraz posiadanie zamówienia dotyczącego towarów, do których odnosi się ww. świadectwo - który na potrzeby niniejszego wniosku należy uznać za spełniony jak wskazano to w opisie zdarzenia przyszłego.

    W tym zakresie Wnioskodawca podkreśla, że § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia stanowi implementację do polskich przepisów o podatku VAT postanowień art. 18 ust. 2 Umowy SOFA, który przewiduje zwolnienie m.in. z podatku VAT dla towarów i usług nabywanych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

    Zgodnie z art. 18 ust. 2 Umowy SOFA, zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Natomiast przez cele, o których mowa w art. 18 ust. 1 Umowy SOFA należy rozumieć tzw. cele oficjalne, które zostały wskazane w art. 20 ust. 1 Umowy, tj.:

    1. przeznaczenie do wyłącznego użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz;
    2. przeznaczenie do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu;
    3. włączenie do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.

    Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji w której towary dostarczone przez niego na rzecz Podmiotu A, które zostaną wykorzystane przez ten podmiot na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych jako materiały budowlane, to towary dostarczone przez Wnioskodawcę zostaną wykorzystane dla celów oficjalnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych opisanych w art. 20 ust. 1 Umowy SOFA jako towary przeznaczone do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych.

    Natomiast w sytuacji, w której towary dostarczone przez Wnioskodawcę na rzecz Podmiotu A zostaną następnie wykorzystane przez ten podmiot na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych jako elementy wyposażenia baz wojskowych używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, to importowane towary zostaną wykorzystane dla celów oficjalnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych opisanych w art. 20 ust. 1 Umowy SOFA jako towary przeznaczone do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, jak również jako towary, które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.

    Tym samym, w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca dokona na rzecz Podmiotu A dostawy towarów, które zostaną przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego (na cele oficjalne) sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, bowiem zostaną wykorzystane na potrzeby realizacji przez Podmiot A umowy zawartej z tymi siłami zbrojnymi lub zostaną włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.

    Natomiast świadectwo, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia, będzie spełniać wymagane warunki formalne, tj.: (i) zostanie wypełnione przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, (ii) pole 4 świadectwa, tj. Oświadczenie właściwego Organu Rzeczpospolitej Polskiej zostanie wypełnione przez Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, (iii) Podmiot A jako wykonawca kontraktowy zostanie wskazany w polu l świadectwa, (iv) Wnioskodawca jako dostawca towarów zostanie wskazany w polu 3 świadectwa.

    Wnioskodawca uzyska również od Podmiotu A zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosić się będzie ww. świadectwo.

    Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do dostawy towarów realizowanej na rzecz Podmiotu A znajdzie zastosowanie stawka 0% VAT zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia.

    Wnioskodawca wskazuje, że zastosowanie stawki 0% VAT przewidzianej w § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia jest dopuszczalne nie tylko w odniesieniu do dostaw towarów/świadczenia usług dokonywanych bezpośrednio przez wykonawcę kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, ale również w odniesieniu do dostaw - towarów/świadczenia usług dokonywanych na zlecenie wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

    Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 kwietnia 2019 r. o sygn. 0112-KDILI-3.4012.107.2019.1.AP, w której uznano, że ze stawki 0% VAT zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia korzystają usługi leśne wykonane przez podmiot polski na zlecenie podmiotu bułgarskiego będącego wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów na terytorium kraju;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy).

    Jednocześnie w myśl art. 2 pkt 4 ustawy przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

    Natomiast stosowanie do art. 2 pkt 5 ustawy przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

    Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Na mocy art. 2 pkt 7 ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

    Przy tym w myśl art. 26a ust. 1 ustawy, miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

    Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

    W myśl art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 422), zwanej dalej "Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" siły zbrojne Stanów Zjednoczonych - oznaczają podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej.

    Zaś stosownie do art. 2 lit. e Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonawca kontraktowy oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.

    Na podstawie art. 18 ust. 1 Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 20 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 23 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili importu.

    Z art. 20 ust. 1 Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynika, że zgodnie z Artykułem XI umowy NATO SOFA, materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie wwożone przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub które są przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, włączając zaopatrzenie wojskowej usługowej działalności wspierającej, lub do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu, lub które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, otrzymują zezwolenie na przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przywóz takich towarów zwolniony jest z należności celnych. Strony podejmują współpracę, o ile to konieczne, celem zapewnienia, że materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne przywożone mienie będzie przywożone w uzasadnionych ilościach. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawią Rzeczypospolitej Polskiej stosowne zaświadczenie, że takie materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie są wwożone przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub, w przypadku gdy wwożone towary przeznaczone są do wyłącznego użytku sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu, lub mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, że materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie są przywożone w imieniu sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

    Natomiast na podstawie art. 2 ust. 1 Porozumienia Wykonawczego do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące procedur celnych z dnia 23 października 2014 r. (Dz.U z 2014 r. poz. 1833) zwanego dalej Porozumieniem wynika, że przywóz, wywóz i powrotny wywóz dokonywany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, który jest wolny od wszelkich opłat, jest dokumentowany przy użyciu formularza 302 - przywozowo-wywozowej deklaracji celnej zgodnie z wzorem określonym w załączniku A do niniejszego Porozumienia). Przywóz i wywóz poczty sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych za pośrednictwem wojskowych urzędów pocztowych Stanów Zjednoczonych jest dokumentowany przy użyciu formularza 302 albo formularza AV-7 zgodnie z wzorem określonym w załączniku B do niniejszego Porozumienia). Informacje dotyczące wyznaczenia urzędnika do spraw celnych Stanów Zjednoczonych upoważnionego do podpisywania formularza 302 są przekazywane punktom kontaktowym Stron, właściwym w zakresie procedur celnych, w ramach niniejszego Porozumienia.

    Zgodnie zaś z art. 2 ust. 2 Porozumienia przywóz towarów wykonawców kontraktowych dokonywany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych podlega takim samym procedurom jak określone w ustępie 1. Dokumenty celne i przewozowe stwierdzają, że towary są przywożone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz lub do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu, lub które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych; powinny one odnosić się do numeru umowy, w ramach której towary są przywożone, i być wysłane do oficera zamawiającego Stanów Zjednoczonych lub jego przedstawiciela.

    Na mocy art. 20 ust. 2 Porozumienia towary wraz z towarzyszącym wypełnionym formularzem 302 i wszelkimi dodatkowymi dokumentami celnymi wzajemnie uzgodnionymi są niezwłocznie zwalniane przez funkcjonariusza Służby Celnej Rzeczypospolitej Polskiej w lokalnym urzędzie celnym. W przypadku, gdy uzgodnione dokumenty nie zostały przedstawione, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przekazują te dokumenty, o ile jest to możliwe, w terminie jednego dnia roboczego od otrzymania wniosku o ich przedstawienie. Zatrzymane towary zostają zwolnione w ciągu jednego dnia roboczego od przedstawienia uzgodnionych dokumentów. Na żądanie wniesione przez lub na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wyznaczony urzędnik we właściwej Izbie Celnej wspomaga siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przy zwalnianiu towarów. Wykaz wyznaczonych urzędników powinien być dostarczony poprzez odpowiedni podkomitet Wspólnej Komisji.

    Natomiast artykuł 2 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 817) stanowi, że zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług ().

    Jednocześnie stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U z 2018 r. poz. 701 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień, zwalnia się od podatku importu paliw, olejów i smarów przez siły zbrojne, o których mowa w art. I ust. 1 lit. a Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 257 i 258 oraz z 2008 r. poz. 1052), zwanej dalej Umową NATO SOFA, oraz przez siły zbrojne Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, przeznaczonych wyłącznie do użytku w służbowych pojazdach, statkach powietrznych i okrętach sił zbrojnych lub ich personelu cywilnego, podczas ich pobytu na terytorium kraju.

    Na podstawie zaś § 5 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień zwalnia się import towarów przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 422 i 423), zwanej dalej Umową o statusie sił zbrojnych USA, lub na ich rzecz przeznaczonych do ich wyłącznego użytku służbowego lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, zgłaszanych w zaświadczeniu określonym w art. XI ust. 4 Umowy NATO SOFA, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

    W myśl § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień warunkiem zastosowania zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5d i 7-9, jest przedłożenie organowi celnemu w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, zaświadczenia określonego w art. XI ust. 4 Umowy NATO SOFA, potwierdzającego, że siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w rozumieniu Umowy o statusie sił zbrojnych USA będą odbiorcą importowanych towarów.

    Art. XI ust. 4 umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 257 i 258 oraz z 2008 r. poz. 1052) wskazuje, że Siły Zbrojne mogą wwozić, bez cła wyposażenie na użytek sił zbrojnych oraz uzasadnione ilości żywności zaopatrzenia i innych towarów do wyłącznego użytku sił zbrojnych i, w przypadku gdy jest to dozwolone przez Państwo przyjmujące, również ich personelowi cywilnemu i członków rodzin. Wwóz na zasadach bezcłowych będzie wymagał przedłożenia organom celnym w odpowiednim przejściu granicznym, obok uzgodnionych dokumentów celnych, zaświadczenia w formie uzgodnionej między Państwem Przyjmującym a państwem wysyłającym, podpisanego przez osobę do tego upoważnioną przez Państwo wysyłające. Pełnomocnictwo osoby upoważnionej do wydawania wyżej wymienionego zaświadczenia oraz wzory podpisów i pieczęci, które będą używane w tym celu, zostaną przesłane organom celnym Państwa Przyjmującego

    Jednocześnie stosownie do § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2020 r., poz. 527 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 422), zwanej dalej "Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej", przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

    Przy czym zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

    1. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
    2. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
    3. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.

    W myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

    Jak stanowi § 8 ust. 4 rozporządzenia wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie jest wymagane, w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.

    Zgodnie z § 8 ust. 5 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 4, kopię pojedynczego poświadczenia dołącza się do wypełnionego świadectwa i przekazuje dostawcy towarów lub usługodawcy wraz z dokumentami wskazanymi w ust. 2 pkt 3.

    Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność budowlaną na terytorium Polski. Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Podmiotem A umowę w ramach, której zobowiąże się dostarczyć Podmiotowi A towary pochodzące z kraju trzeciego. Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za wypełnienie wszystkich obowiązków celnych związanych z nabyciem tych towarów. Podmiot A posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy SOFA, tj. jest podmiotem świadczącym usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. Mianowicie, Podmiot A zawarł z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 2 lit. a) Umowy SOFA, umowę na wykonanie robót budowlanych, które będą realizowane na terenie używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych baz wojskowych, położonych na terytorium Polski. Umowa na wykonanie usług budowlanych zawarta pomiędzy Podmiotem A i siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych jest realizowana na podstawie postanowień Umowy SOFA. W związku z realizacją umowy na roboty budowlane zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, Podmiot A musi dokonać nabycia towarów pochodzących z państwa trzeciego. Towary te zostaną wykorzystane przez Podmiot A wyłącznie na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej przez Podmiot A z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, poprzez ich wykorzystanie jako materiałów budowlanych lub elementów wyposażenia baz wojskowych używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, montowanych przez Podmiot A w ramach prac realizowanych na podstawie umowy o roboty budowlane zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. Podmiot A zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą umowę na podstawie, której Wnioskodawca zobowiąże się do dostarczenia Podmiotowi A towarów pochodzących z kraju trzeciego, które Podmiot A wykorzysta na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. W konsekwencji, to Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za sprowadzenie towarów z państw trzecich oraz wypełnienie wszystkich obowiązków celnych związanych z importem (przywozem) tych towarów do Polski. Powyższe oznacza, że na fakturze przedstawionej na potrzeby dokonania importu towarów jako nabywca towarów będzie widniał Wnioskodawca. W związku z importem (przywozem) towarów do Polski przez Wnioskodawcę, dopełnione zostaną wszelkie wymogi formalne, o których mowa w art. 2 Porozumienia, tj.: 1) przywóz towarów zostanie udokumentowany przy użyciu formularza 302 zgodnego ze wzorem określonym w załączniku A do Porozumienia, 2) formularz 302 dotyczący przywozu towarów będzie zawierał informacje o tym, że towary będą wykorzystywane na cele wykonania umowy zawartej między Podmiotem A a siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych oraz będzie zawierał informację o numerze tej umowy, 3) formularz 302 dotyczący przywozu towarów zostanie podpisany przez urzędnika do spraw celnych Stanów Zjednoczonych upoważnionego w tym zakresie. Po wprowadzeniu towarów na terytorium Polski (po ich imporcie), Wnioskodawca dokona ich sprzedaży na rzecz Podmiotu A. Wnioskodawca w momencie dokonania sprzedaży uzyska od Podmiotu A wymagane prawem dokumenty, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, tj.: 1) odpowiednio wypełnione świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów, tj. Podmiot A jako wykonawca kontraktowy zostanie wskazany w Polu 1 świadectwa, natomiast Wnioskodawca jako dostawca towarów w Polu 3 świadectwa, 2) zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których będzie odnosić się ww. świadectwo.

    Wątpliwości Wnioskodawcy (sprecyzowane w pytaniu nr 1) dotyczą kwestii czy import do Polski towarów, które zostaną następnie wykorzystane przez Podmiot A (wykonawcę kontraktowego) w ramach robót budowlanych wykonywanych na podstawie umowy zawartej przez Podmiot A z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych będzie korzystać ze zwolnienia z podatku.

    Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że towary, które zostaną zaimportowane z kraju trzeciego, zostaną sprzedane Podmiotowi A, który jest wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 2 lit. e umowy SOFA. Podmiot A (wykonawca kontraktowy) zawarł z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych umowę na wykonanie robót budowlanych, które będą realizowane na terenie używanych przez Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych baz wojskowych położonych w Polsce. Towary zaimportowane przez Wnioskodawcę zostaną wykorzystane przez Podmiot A wyłącznie na potrzeby realizacji umowy z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych poprzez ich wykorzystanie jako materiałów budowlanych lub elementów wyposażenia baz wojskowych używanych przez Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych. Ponadto jak wynika z opisu sprawy przywóz towarów zostanie udokumentowany przy użyciu formularza 302 zgodnego ze wzorem określonym w załączniku A do Porozumienia, formularz 302 dotyczący przywozu towarów będzie zawierał informacje o tym, że towary będą wykorzystywane na cele wykonania umowy zawartej między Podmiotem A, a siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych oraz będzie zawierał informację o numerze tej umowy, formularz 302 dotyczący przywozu towarów zostanie podpisany przez urzędnika do spraw celnych Stanów Zjednoczonych upoważnionego w tym zakresie. Zatem należy uznać, że import do Polski towarów, które zostaną następnie wykorzystane przez Podmiot A (wykonawcę kontraktowego) w ramach robót budowlanych wykonywanych na podstawie umowy zawartej przez Podmiot A z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych będzie korzystać ze zwolnienia z podatku.

    Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy (sprecyzowane w pytaniu nr 2) dotyczą zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w związku dostawą towarów na rzecz Podmiotu A (wykonawcy kontraktowego).

    Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że dostawa towarów będzie dokonywana na rzecz Podmiotu A będącego wykonawcą kontraktowym, o którym mowa w art. 2 lit. e Umowy SOFA świadczącym usługi Siłom Zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. Towary dostarczone przez Wnioskodawcę zostaną wykorzystane przez wykonawcę kontraktowego na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych na rzecz Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych, poprzez ich wykorzystanie jako materiałów budowlanych lub elementów wyposażenia baz wojskowych używanych przez Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych. Ponadto jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca w momencie dostawy towarów będzie posiadał wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, w którym Podmiot A jako wykonawca kontraktowy zostanie wskazany w Polu 1 świadectwa, natomiast Wnioskodawca jako dostawca towarów w Polu 3 świadectwa oraz zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których będzie odnosić się świadectwo. Zatem należy uznać, że Wnioskodawca dokonując sprzedaży (wcześniej zaimportowanych towarów) na rzecz Podmiotu A będącego wykonawcą kontraktowym Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych ma prawo zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.

    W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

    Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej