Odliczenie podatku naliczonego od realizacji projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.331.2022.1.ASZ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.331.2022.1.ASZ

Temat interpretacji

Odliczenie podatku naliczonego od realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do projektu. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto na prawach powiatu, dalej: Miasto lub Wnioskodawca, posiada status czynnego podatnika VAT o numerze NIP xxx. Od 1 stycznia 2017 r. Miasto wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi rozlicza podatek VAT w scentralizowanym systemie rozliczeń. Miasto realizuje zadania z zakresu administracji samorządowej należące zarówno do gminy, jak i powiatu. Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz.U. 2022 poz. 528 ze zm.), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2022 poz. 559 ze zm.) dalej: „u.s.g.”, Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 u.s.g.). Miasto realizuje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 u.s.g. zadania własne gminy obejmują zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Obecnie Miasto realizuje projekt pn. „…”. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej dla poddziałania: 5.4.3. Ochrona różnorodności biologicznej - tryb pozakonkursowy ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Przedmiotem projektu jest czynna ochrona gatunków i siedlisk przyrodniczych oraz ograniczenie antropopresji na obszarach chronionych poprzez:

- budowę, przebudowę, remont ścieżek pieszych o charakterze edukacyjnym,

- wykreowanie gatunkowo zielonej przestrzeni nadbrzeżnej o przeznaczeniu rekreacyjno-edukacyjnym i przyrodniczym,

- odnowienie oraz funkcjonalna rozbudowa przestrzeni parkowej łączącej funkcje rekreacyjne, przyrodnicze i kulturowe,

- połączenie przestrzeni rzecznych ścieżkami pieszymi,

- stworzenie Centrum E.,

- wyeksponowanie dziedzictwa kultury materialnej i sztuki hydrotechnicznej,

- realizację kampanii informacyjno-edukacyjnej.

Roboty budowlane obejmą 4 lokalizacje na terenie miasta. Wszystkie prace realizowane będą w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.

W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania:

1. Prace projektowe - opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej

2. Rewitalizacja terenu ujścia rzeki (…).

3. Rewitalizacja terenu Lasu (…)

4. Rewitalizacja terenu części parkowej Lasu (…)

5. Utworzenie Centrum (…)

6. Nadzór - zadanie dotyczy pełnienia funkcji Inżyniera Kontraktu

7. Promocja - zadanie dotyczy wykonania i montażu tablic informacyjno-promocyjnych we wszystkich lokalizacjach projektu.

8. Kampania informacyjno-edukacyjna i promująca walory (…)

Wydatki związane z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT. Realizacja projektu została rozpoczęta w drugiej połowie 2020 r i potrwa do połowy 2023 roku. Realizacja projektu oraz jego późniejsze wykorzystanie wpisuje się w realizację zadań własnych gminy nałożonych ustawą o samorządzie gminnym obejmującą zieleń gminną i zadrzewienia oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 12 i 15 u.s.g.)

Podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie powstałym w wyniku projektu majątkiem będzie Miasto poprzez odpowiednie komórki organizacyjne jednostki wchodzącej w skład jego scentralizowanych rozliczeń, tj. Urzędu Miejskiego.

Efekty realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w zakresie odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) dalej „ustawa o VAT”, polegających na udostępnianiu toalety publicznej oraz prowadzenia komercyjnych zajęć edukacyjnych w Centrum E. (dla grup z placówek z jednostek niepublicznych, placówek z gmin sąsiednich, weekendowych zajęć rodzinnych), jak również okazjonalnego wynajmu sali konferencyjnej, mieszczącej się w Centrum E.

W pozostałym zakresie efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu - zostaną udostępnione mieszkańcom i turystom do bezpłatnego wykorzystania.

Pytanie

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu Miasto ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług według następujących zasad:

1.prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług wykorzystanych do budowy publicznej toalety, ponieważ zostaną spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT,

2.prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług wykorzystanych do prac związanych z utworzeniem Centrum, przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, określonej dla Urzędu Miejskiego, z uwagi na fakt, że zakupy te związane są z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą ustawie o VAT oraz nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania ich do poszczególnych rodzajów działalności,

3.prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług związanych z pracami projektowymi, nadzorem nad realizacją projektu oraz jego promocją przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, określonej dla Urzędu Miejskiego, z uwagi na fakt, że zakupy te związane są z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą ustawie o VAT oraz nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania ich do poszczególnych rodzajów działalności,

4.brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług wykorzystanych do pozostałego zakresu projektu, ponieważ nie zostaną spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Państwa stanowisko w sprawie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 86 ust. 2a stanowi zaś, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego sposób określenia tej proporcji został unormowany Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 roku w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności -za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane wyżej przepisy, Miasto stoi na stanowisku, że:

 1. ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług wykorzystanych do budowy publicznej toalety, ponieważ zostaną spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT;                             

 2. ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług wykorzystanych do prac związanych z utworzeniem Centrum E., przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, określonej dla Urzędu Miejskiego , z uwagi na fakt, że zakupy te związane są z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą ustawie o VAT oraz nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania ich do poszczególnych rodzajów działalności;

 3. ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług związanych z pracami projektowymi, nadzorem nad realizacją projektu oraz jego promocją, z uwagi na fakt, że zakupy te związane są z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą ustawie o VAT oraz nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania ich do poszczególnych rodzajów działalności;

 4. nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług wykorzystanych do pozostałego zakresu projektu, ponieważ nie zostaną spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Art. 14c § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stanowi, że

Końcowo nadmieniam, że jednolity tekst ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ogłoszony jest w Dzienniku Ustaw z 2022 r. poz. 931.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniami – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone. Zatem interpretacja dotyczy wyłącznie zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2a, natomiast nie dotyczy ewentualnego stosowania przepisów art. 90 ustawy w związku z prowadzeniem komercyjnych zajęć edukacyjnych w Centrum E., bowiem w kwestii tej nie zadano pytania oraz nie przedstawiono stanowiska.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.