Brak obowiązku ewidencjonowania sprzedaży krajowej i eksportowej za pośrednictwem e-platformy na rzecz Konsumentów przy zastosowaniu kasy rejestrujące... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.772.2021.1.PRM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.772.2021.1.PRM

Temat interpretacji

Brak obowiązku ewidencjonowania sprzedaży krajowej i eksportowej za pośrednictwem e-platformy na rzecz Konsumentów przy zastosowaniu kasy rejestrującej i jej dokumentowania poprzez wystawienie paragonów fiskalnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży krajowej i eksportowej za pośrednictwem e-platformy na rzecz Konsumentów przy zastosowaniu kasy rejestrującej i jej dokumentowania poprzez wystawienie paragonów fiskalnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „A”, „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest spółką z miejscem siedziby działalności gospodarczej zlokalizowanym w Niderlandach (zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), gdzie jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej, zarejestrowaną również dla celów podatku od towarów i usług w Polsce.

A nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, co zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji podatkowej nr 0111-KDIB3-3.4012.562.2020.1.JS.

Spółka, za pośrednictwem platformy internetowej (dalej: „e-platforma”), prowadzi sprzedaż sprzętu komputerowego, m.in:

  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych określonych w PKWiU numerami: (a) ex 26 (gdzie ujęte są m.in. laptopy) oraz (b) ex 27.11;
  • sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1);
  •  zapisanych i niezapisanych nośników danych;

(dalej: „Sprzęt komputerowy”).

Wykorzystywana przez Spółkę e-platforma do sprzedaży Sprzętu komputerowego działa w oparciu o tzw. chmurę obliczeniową, udostępnianą przez podmioty trzecie na podstawie odrębnych umów. W związku z tym, praktycznie niemożliwe jest określenie jednej (fizycznej, geograficznej) lokalizacji serwera, przy wykorzystaniu którego działa e-platforma.

Sprzęt komputerowy sprzedawany przez Spółkę z wykorzystaniem e-platformy jest nabywany krajowo, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importowany na terytorium Polski i fizycznie znajduje się w Polsce.

W celu zapewnienia logistyki i magazynowania, niezbędnej do realizacji sprzedaży Sprzętu komputerowego, Spółka dokonuje zakupu kompleksowej usługi logistycznej świadczonej przez B Sp. z o.o. (dalej: „B”).

Relacja pomiędzy Spółką a B regulowana jest zawartą pomiędzy nimi umową (dalej: „Umowa”). Umowa została zawarta na czas określony, tj. 12 miesięcy z możliwością przedłużenia w zależności od woli stron.

Zgodnie z Umową, Sprzęt komputerowy, będący własnością Spółki, jest umieszczany w magazynie wykorzystywanym przez B, zlokalizowanym na terytorium Polski. W ramach świadczenia usług na podstawie Umowy, B świadczy na rzecz Spółki kompleksowe usługi logistyczne (dalej: „Usługi”), na które składają się w szczególności:

  • przyjęcie, przemieszczanie, kontrola i rozładunek towarów należących do Spółki na terenie magazynu wykorzystywanego przez B
  • wydanie towaru wraz z wypełnieniem stosownej przy wysyłce dokumentacji, takiej jak listy przewozowe, faktury, itp.;
  • magazynowanie towarów należących do Spółki;
  • przepakowywanie, etykietowanie oraz inwentaryzowanie, w tym ewidencjonowanie w oprogramowaniu magazynowym;
  • przygotowanie towarów do wysyłki do klientów, w tym przygotowanie dokumentacji celnej;
  • transport towarów przy pomocy własnych zasobów lub pozyskanych od podmiotów trzecich na rzecz klientów;
  • przyjmowanie ewentualnych zwrotów towarów odsyłanych przez klientów i kontaktowanie się w tej sprawie z klientem; organizowanie transportu od klienta;
  • usługi dodatkowe (towarzyszące), takie jak rozliczanie podatku VAT w Polsce, naliczanie i korespondencja z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców, naliczanie i rozliczanie opłat związanych z ochroną środowiska, kontrola zapasów i prowadzenie rozliczeń w systemie finansowym.

Czas magazynowania towarów zależy od zamówień składanych przez klientów. W żadnym momencie własność ani prawo do rozporządzania towarem jak właściciel nie przechodzi ze Spółki na B. Prawo do dysponowania towarem jak właściciel przechodzi ze Spółki bezpośrednio na klienta.

Zamówienia konkretnego Sprzętu komputerowego składane są przez klientów za pośrednictwem e-platformy. Towar jest następnie wydawany z magazynu i dostarczany do klienta przez B, po otrzymaniu dyspozycji od Spółki.

W ramach procesu sprzedaży Sprzętu komputerowego za pośrednictwem e-platformy B nie podejmuje żadnych czynności prawnych ani faktycznych w imieniu i na rzecz Spółki. W szczególności nie zawiera w imieniu Spółki umów z dostawcami i odbiorcami, nie uczestniczy w obsłudze e-platformy oraz nie uczestniczy w prowadzeniu sprzedaży za pośrednictwem e-platformy. Innymi słowy B nie pośredniczy pomiędzy Spółką a klientem w procesie sprzedaży sprzętu komputerowego. B nie podejmuje żadnych działań związanych ze sprzedażą w przedstawionym modelu biznesowym i nie reprezentuje Spółki w sprzedaży.

B świadczy Usługi przy użyciu własnych lub kontrolowanych przez B zasobów ludzkich i technicznych.

Spółka nie posiada w Polsce żadnych zasobów technicznych ani ludzkich. W szczególności, Spółka nie posiada w Polsce oddziału, przedstawicielstwa ani biura. Spółka nie posiada również żadnej infrastruktury w Polsce, takiej jak pojazdy, narzędzia, sprzęt, budynki lub inne nieruchomości. Spółka nie wynajmuje żadnego biura, budynku, powierzchni lub infrastruktury w Polsce. Innymi słowy, Spółka nie posiada żadnego tytułu prawnego (własność, dzierżawa, najem) do żadnego z wyżej wymienionych rodzajów infrastruktury w Polsce.

Spółka nie posiada żadnych praw do magazynu ani innych zasobów technicznych wykorzystywanych przez B w celu świadczenia Usług na rzecz Spółki.

W szczególności, B w celu świadczenia Usług nie wyznacza określonej części magazynu do wyłącznego korzystania przez Spółkę. Spółka nie sprawuje również żadnej kontroli nad pracownikami B.

Spółka nie zatrudnia pracowników, przedstawicieli ani innych osób fizycznych na terytorium Polski. Czynności związane z obsługą e-platformy wykonywane są przez pracowników Spółki, którzy nie przebywają na terytorium Polski. Ponadto, wszelkie strategiczne decyzje dotyczące działalności Spółki (np. angażowanie się w nowe kontrakty, negocjowanie i zawieranie nowych umów, decyzje dotyczące zakupów i sprzedaży, relacje z klientami, logistyka sprzedaży i zakupów, np. śledzenie przesyłek i faktur w systemach informatycznych, itp.) również nie są wykonywane w Polsce.

B, świadcząc Usługi, działa w sposób niezależny i autonomiczny, zgodnie z wypracowanymi praktykami, know-how, wiedzą i doświadczeniem związanym ze świadczeniem kompleksowych usług logistycznych. Spółka nie ma żadnego wpływu na sposób wykonywania Usług przez B.

Pracownicy Spółki mają możliwość weryfikacji sposobu wykonywania Usług przez B (pod kątem zgodności z wymogami określonymi w Umowie), w szczególności w tym celu mają dostęp do magazynu, ale wyłącznie po uzgodnieniu z B terminu wizyty i pod nadzorem pracowników B. Pracownicy Spółki nie mają możliwości wydawania poleceń ani kierowania wykonywaniem Usług przez B, a jedynie mogą obserwować podejmowane działania. Wszelkie uwagi, wskazówki lub komentarze Spółki dotyczące świadczenia Usług przez B są dokonywane na podstawie i w ramach warunków Umowy o świadczenie Usług, co jest porównywalne z warunkami, jakie istniałyby pomiędzy niezależnymi podmiotami.

Towary przechowywane w magazynie są przez cały czas własnością Spółki. Jednakże tytuł prawny do magazynu i sprzętu wykorzystywanego do świadczenia Usług należy do B.

Klienci Spółki mający miejsce zamieszkania/pobytu na terenie Europy (w tym Polski), Bliskiego Wschodu i Afryki mogą dokonać zakupu wybranego przez siebie Sprzętu komputerowego za pośrednictwem e-platformy. W wyniku złożonego zamówienia Spółka zobowiązuje się do dostarczenia zamówionego towaru do miejsca wskazanego przez klienta.

W powyższym modelu biznesowym Spółka w szczególności dokonuje sprzedaży Sprzętu komputerowego na rzecz Konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami VAT oraz rolników ryczałtowych, zwanych dalej: „Konsument”, „Konsumenci”) zlokalizowanych na terenie Polski (sprzedaż krajowa B2C) oraz zlokalizowanych poza UE (dostawa eksportowa z Polski).

Pytanie

Czy Spółka jest zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży krajowej i eksportowej na rzecz Konsumentów za pośrednictwem e-platformy przy zastosowaniu kasy rejestrującej i dokumentowania tej sprzedaży poprzez wystawianie paragonów fiskalnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka nie jest zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży krajowej i eksportowej na rzecz Konsumentów za pośrednictwem e-platformy przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz dokumentowania tej sprzedaży poprzez wystawianie paragonów fiskalnych.

UZASADNIENIE STANOWISKA SPÓŁKI

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685; dalej: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis ustawy o VAT nakłada na podatnika obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej w przypadku dokonywania sprzedaży na rzecz Konsumentów.

Na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2018 r. poz. 2519, dalej: Rozporządzenie w sprawie zwolnień) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z pkt 36 załącznika do Rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 nie stosuje się w przypadku dostawy: (...)

i) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

j) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1), (...)

l) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych (...).

Z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, wynika ogólna zasada, zgodnie z którą obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonuje sprzedaży Sprzętu komputerowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie Rozporządzenia w sprawie zwolnień, z uwagi na przedmiot prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej (sprzedaż Sprzętu komputerowego, który został wskazany w § 4 ust. 1 lit. i), j), l) Rozporządzenia w sprawie zwolnień), pomimo tego, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi) i otrzymuje zapłatę w całości za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie, z jaką transakcją jest ona związana i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). 

Jakkolwiek Wnioskodawca nie ma możliwości skorzystania z ww. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, to należy rozważyć czy regulacje VAT wprowadzające obowiązek stosowania kasy rejestrującej, dotyczące prowadzenia ewidencji przy wykorzystaniu kasy rejestrującej, znajdują zastosowanie do takiego podmiotu jak Wnioskodawca, tj. podatnika, który nie posiada w Polsce ani miejsca siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Posiadanie i prowadzenie kasy rejestrującej wiąże się z wieloma obowiązkami, które wynikają z ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych do ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 2, 3, 4 i 11 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1)dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;

2)udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;

3)poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;

4)poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji.

Ponadto, na podstawie art. 111 ust. 6ka ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik nie podda kasy rejestrującej w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną w wysokości 300 zł.

Z powyższych przepisów ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że kasa rejestrująca jest urządzeniem, które musi być łatwo dostępne dla obowiązkowych przeglądów technicznych, przeprowadzanych przez odpowiednie podmioty. Nieprzedstawienie kasy do przeglądów technicznych w stosownych terminach jest ustawowo sankcjonowane karą finansową.

Dalsze regulacje dotyczące obowiązków w zakresie prowadzenia kasy rejestrującej i udostępniania jej organom i podmiotom prowadzącym ich serwis wynikają z przepisów rozporządzenia wykonawczego - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625, dalej: Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących), z którego wynika poniższe:

  • podatnicy używający kas są obowiązani niezwłocznie zgłaszać podmiotowi prowadzącemu serwis każdą nieprawidłowość w działaniu kasy (§ 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • podatnicy używający kas udostępniają kasy do kontroli stanu nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów (§ 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • podatnicy używający kas poddają kasy obowiązkowemu przeglądowi technicznemu wykonywanemu przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis, w terminach określonych w § 54 (§ 9 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • podatnicy używający kas prowadzą i przechowują książkę kasy oraz przechowują programy, o których mowa w przepisach o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas, przez okres używania kasy oraz udostępniają je na żądanie właściwych organów; w przypadku kas stacjonarnych książkę kasy, a także programy, przechowuje się w miejscu używania kasy (§ 9 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • podatnicy używający kas dokonują wpisów do książki kasy przewidzianych do wykonania przez podatnika oraz umożliwiają dokonanie wpisów do książki kasy podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub podmiotowi prowadzącemu serwis (§ 9 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • w przypadku konieczności wymiany pamięci fiskalnej w wyniku jej zapełnienia lub w wyniku jej uszkodzenia, wymiana ta jest wykonywana wyłącznie przez podmiot prowadzący serwis główny (§ 11 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line podatnik, przy pomocy serwisanta, dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy (§ 13 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • w przypadku, o którym mowa w ust. 1 zdanie pierwsze, wymiana pamięci chronionej jest wykonywana wyłącznie przez podmiot prowadzący serwis główny (§ 15 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • w terminie 7 dni od dnia dokonania fiskalizacji podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, zgłoszenie danych dotyczących kasy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia (§ 22 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • w przypadku zmiany miejsca używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii podatnik zapewnia dokonanie zmiany w książce kasy w zakresie określenia miejsca używania kasy oraz zapewnia dokonanie zmiany danych zapisanych w pamięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży, w którym po dokonanej zmianie kasa będzie używana (§ 23 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • w przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia (§ 31 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • serwis organizuje i prowadzi na terytorium kraju podmiot prowadzący serwis główny (§ 37 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • serwis należy podjąć nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia żądania dokonania serwisu przez podatnika, chyba że dokonano innych ustaleń z podatnikiem (§ 51 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  •  serwisant wykonuje, na podstawie dokonanego przez podatnika zgłoszenia, obowiązkowy przegląd techniczny kasy w terminie 3 dni od dnia dokonania zgłoszenia (§ 51 ust. 4 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących);
  • serwis kas używanych do prowadzenia przez podatnika ewidencji nie może być prowadzony lub wykonywany przez niego ani przez osobę zatrudnioną przez podatnika na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o podobnym charakterze (§ 52 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnik jest m.in. zobowiązany do podania w zgłoszeniu danych dotyczących adresu miejsca instalacji kasy.

Powyższe przepisy Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących stanowią zbiór wymagań w zakresie stosowania, serwisowania i utrzymywania kasy rejestrującej.

Podsumowując ww. regulacje można stwierdzić, że kasa rejestrująca musi być łatwo dostępna dla organów podatkowych w celu przeprowadzenia stosownych kontroli. Podatnicy muszą również udostępniać organom, na ich żądanie, książki kasy i programy. Ponadto, w przypadku kas stacjonarnych, książka kasy i programy muszą być przechowywane w miejscu, w którym użytkowana jest kasa.

Należy również zwrócić uwagę, że kasa rejestrująca musi być łatwo dostępna w stosownych terminach dla podmiotu prowadzącego serwis główny lub wyznaczonego przez niego serwisanta kas. Ustawowo podatnik jest zobowiązany do umożliwienia tym podmiotom m.in. przeprowadzenia obowiązkowych przeglądów technicznych, dokonania stosownych zapisów w książce kasy, przeprowadzenia fiskalizacji kasy, odczytu pamięci fiskalnej, wymiany chronionej pamięci kasy. Ponadto, wymiana pamięci chronionej kasy może być dokonana wyłącznie przez podmiot prowadzący serwis główny (i żaden inny podmiot).

W tym kontekście należy zauważyć, że czynności serwisowe, zgodnie z przepisami prawa,  powinny być wykonywane w dość krótkich terminach - nie później niż w ciągu 48 godzin od zgłoszenia przez podatnika żądania dokonania serwisu, chyba że poczyniono inne ustalenia z podatnikiem, natomiast obowiązkowy przegląd techniczny kasy powinien być dokonany w ciągu 3 dni od daty dokonania zgłoszenia przez podatnika podmiotowi serwisującemu.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że jak wynika z § 37 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, działalność serwisowa w zakresie kas rejestrujących jest organizowana i prowadzona na terytorium kraju przez podmiot prowadzący serwis główny.

Innymi słowy, wszelkie działania w zakresie przeglądów technicznych kas rejestrujących są organizowane wyłącznie na terytorium Polski.

Należy zatem stwierdzić, że w związku z wymogami dotyczącymi udostępnienia kasy rejestrującej organom podatkowym do kontroli oraz udostępnienia kasy rejestrującej podmiotowi prowadzącemu serwis główny (lub podmiotowi świadczącemu usługi serwisowania kas), kasa rejestrująca jest urządzeniem, które musi być fizycznie przechowywane i użytkowane na terytorium Polski.

Z powyższego należy wnioskować, że przepisy zarówno ustawy o VAT, jak i Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących regulujących zasady użytkowania kas rejestrujących wynika, że mają one zastosowanie do przypadków, w których kasa rejestrująca fizycznie znajduje się na terytorium Polski (w szczególności przepisy zobowiązujące podatnika do umożliwienia dostępu do kasy organom podatkowym oraz podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub serwisantowi kas działającemu wyłącznie na terytorium Polski). Należy zatem uznać, że przepisy o kasach rejestrujących adresowane są wyłącznie do podmiotów, które mają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski (są fizycznie obecne w Polsce i mogą użytkować i przechowywać kasę w Polsce oraz udostępniać ją odpowiednim podmiotom).

Z przepisów ustawy o VAT i Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, o których mowa powyżej, wynika, że każdy kto jest zobowiązany do zainstalowania kasy fiskalnej, musi posiadać miejsce jej fizycznej instalacji, czyli punkt sprzedaży zgłoszony do właściwego urzędu skarbowego. Każda zmiana miejsca instalacji kasy musi być zgłoszona i odnotowana w dokumentacji.

Zatem w sytuacji, gdy podatnik prowadzi sprzedaż krajową na rzecz Konsumentów lub dokonuje dostawy eksportowej z Polski na rzecz Konsumentów w krajach niebędących członkami UE, a nie posiada fizycznego miejsca sprzedaży, siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, podatnik nie ma możliwości zainstalowania kasy fiskalnej na terytorium Polski i w konsekwencji wywiązania się z ww. obowiązków.

Należy zatem stwierdzić, że w przypadku, gdy podatnik nie posiada żadnego fizycznego punktu sprzedaży na terytorium Polski, w szczególności nie ma siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, dokonując sprzedaży (krajowej oraz eksportowej) na rzecz Konsumentów podatnik nie ma obowiązku stosowania kasy rejestrującej.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w licznych indywidualnych interpretacjach podatkowych.

W interpretacji indywidualnej sygn. 0114-KDIP1-3.4012.160.2017.1.ISK z 27 lipca 2017 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że krajowa sprzedaż w systemie wysyłkowym dokonywana przez podatnika zarejestrowanego dla celów podatku VAT w Polsce, posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech, z magazynu znajdującego się w Polsce prowadzonego przez firmę zewnętrzną, na rzecz konsumentów zamieszkujących w Polsce nieprowadzących działalności gospodarczej, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Organ wskazał, że wynika to z faktu, iż podatnik nie posiada w Polsce siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności.

W interpretacji indywidulanej sygn. 1462-IPPP4.4512.872.2016.1.RM z 14 grudnia 2016 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że podatnik zarejestrowany dla celów VAT w Polsce, nieposiadający siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, prowadzący m.in. sprzedaż krajową w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem strony internetowej, przekazujący zamówienia firmie logistycznej w Polsce, która zgodnie z zawartą z podatnikiem umową zajmuje się przygotowaniem i obsługą przesyłki, nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Organ interpretacyjny wskazał, iż wynika to z braku posiadania siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski i ma zastosowanie do dostaw dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zarówno znajdujących się i mieszkających na terytorium kraju, w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, jak i poza terytorium Unii Europejskiej.

W interpretacji indywidualnej sygn. IPPP4/443-845/14-2/RR z 27 listopada 2014 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że „obowiązek ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży towarów za pomocą kas rejestrujących dotyczy wyłącznie podatników obecnych fizycznie na terytorium Polski, tj. sytuacji, gdy dany podatnik posiada w Polsce placówkę handlową (punkt sprzedaży) wykorzystywany do prowadzenia przedmiotowej sprzedaży”.

W interpretacji indywidualnej sygn. 0114-KDIP1-2.4012.658.2017.2.JŻ z 12 lutego 2018 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „Z powołanych przepisów ustawy oraz rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika więc, że każdy, na kim ciąży obowiązek instalacji kasy fiskalnej musi posiadać miejsce bądź miejsca jej fizycznego zainstalowania, czyli punkty sprzedaży, zgłoszone w odpowiednim urzędzie skarbowym. Również każdorazowa zmiana miejsca użytkowania kasy musi być zgłoszona do odpowiedniego serwisu i odnotowana w dokumentacji. Nie można również pominąć faktu, że podatnik zobowiązany jest udostępniać kasę rejestrującą do kontroli - na każde żądanie - upoważnionym do tego organom. Z uwagi na brak siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej”.

Również w wyroku z 28 marca 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 1090/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że „We wszystkich przywołanych interpretacjach organy doszły do przekonania, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz obu przywołanych rozporządzeń wynika, iż każdy na kim ciąży obowiązek instalacji kasy fiskalnej musi posiadać miejsce bądź miejsca jej fizycznego zainstalowania, czyli punkty sprzedaży, zgłoszone w odpowiednim urzędzie skarbowym. Również każdorazowa zmiana miejsca użytkowania kasy musi być zgłoszona do odpowiedniego serwisu i odnotowana w dokumentacji. Nie można również pominąć faktu, że podatnik zobowiązany jest udostępniać kasę rejestrującą do kontroli - na każde żądanie - upoważnionym do tego organom. Powyżej przywołana analiza przepisów doprowadziła organy interpretacyjne do wniosku, że podmiot, który nie ma siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, nie ma też obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej”.

Pogląd powyższy Sąd rozpatrujący skargę w całości podziela. W ocenie Sądu taka wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz obu przywołanych rozporządzeń i zakreślony w jej wyniku krąg podmiotów obowiązanych do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej jest zgodny zarówno z celem wprowadzenia regulacji dotyczących kas rejestrujących, racjonalnością nakładania obowiązków na podatników jak i zasadą proporcjonalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym i w świetle powyższego, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dokonywanej przez siebie sprzedaży krajowej w Polsce Sprzętu komputerowego na rzecz Konsumentów lub sprzedaży eksportowej Sprzętu komputerowego z Polski do Konsumentów, z uwagi na brak w Polsce fizycznego miejsca, w którym kasa rejestrująca mogłaby być przechowywana i używana, w szczególności siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, a więc brak możliwości fizycznego zainstalowania kasy oraz spełnienia wszystkich obowiązków technicznych określonych w polskich przepisach.

Wnioskodawca pragnie również zwrócić uwagę, że § 5 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących stanowi, że podatnik, który jest obowiązany prowadzić ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, zlecając prowadzenie sprzedaży innemu podmiotowi, może przekazać swoją kasę lub zobowiązać ten podmiot do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy tego podmiotu. Zdaniem Wnioskodawcy, przepis ten nie ma zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym, gdyż Wnioskodawca nie zleca (co jasno wynika z przedstawionych okoliczności sprawy) wykonywania sprzedaży ani B, ani żadnemu podmiotowi w Polsce.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do powierzenia kasy fiskalnej B (zakładając, że Spółka miałaby fizyczną możliwość jej posiadania), ani też B nie jest zobowiązany do rejestrowania sprzedaży Sprzętu komputerowego, gdyż B świadczy wyłącznie Usługi zgodnie z Umową, a nie prowadzi sprzedaży Sprzętu komputerowego należącego do Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa towarów, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania danym towarem jak właściciel, pod warunkiem, że ma ona charakter odpłatny i odbywa się na terytorium Polski. Opodatkowaniu podlega także świadczenie usług, rozumiane jako każda czynność (poza wyjątkami wskazanymi w ustawie) niestanowiąca dostawy towarów, mająca charakter odpłatny i podobnie jak dostawa towarów musi odbywać się na terytorium Polski.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika

z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnienia z powyższego obowiązku, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r. regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519 ze zm.).

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zaznaczyć jednak należy, że niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do tego zwolnienia.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i), j) oraz l) powołanego powyżej rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

·komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

·sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1)

·zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają czynności wymienione w § 4 ww. rozporządzeń, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie kas:

1.Podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji sprzedaży na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy użyciu kasy własnej tego podmiotu.

2.W przypadku gdy inny podmiot jest obowiązany również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje przy użyciu kasy własnej na potrzeby obliczenia osiąganej przez siebie wartości sprzedaży i wysokości podatku całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

3.Przekazanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu nabytej przez ten podmiot kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej.

Z powołanego wyżej przepisu § 5 rozporządzenia w sprawie kas wynika, że podatnik, który dokonuje sprzedaży na rzecz innego podmiotu, może ewidencjonować tę sprzedaż na kasie rejestrującej powierzonej przez podmiot zlecający taką sprzedaż bądź na kasie własnej, przy czym powyższe kwestie powinny być uregulowane w stosownej umowie zawartej między tymi podmiotami. Zatem przepis ten dotyczy podatników wykonujących czynności w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze.

Wątpliwości Spółki dotyczą obowiązku ewidencjonowania sprzedaży krajowej i eksportowej za pośrednictwem e-platformy na rzecz Konsumentów przy zastosowaniu kasy rejestrującej i jej dokumentowania poprzez wystawienie paragonów fiskalnych.

Z opisu sprawy wynika, że A w ramach działalności gospodarczej prowadzi m.in. sprzedaż Sprzętu komputerowego tj.:

  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych określonych w PKWiU numerami ex 26 (gdzie ujęte są m.in. laptopy) oraz ex 27.11,
  • zapisanych i niezapisanych nośników danych, oraz
  • sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1).

Sprzedaż ta dokonywana jest na rzecz Konsumentów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych zlokalizowanych na terenie Polski oraz zlokalizowanych poza UE.

Spółka ma miejsce siedziby działalności gospodarczej zlokalizowanej w Niderlandach, gdzie jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej. Spółka jest również zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce, jednakże nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej tj. nie posiada w Polsce żadnych zasobów technicznych ani ludzkich, nie posiada w Polsce oddziału, przedstawicielstwa, ani biura, nie posiada również żadnej infrastruktury takiej jak pojazdy, narzędzia, sprzęt, budynki lub inne nieruchomości.

Spółka prowadzi sprzedaż Sprzętu komputerowego za pośrednictwem e-platformy. Czynności związane z jej obsługą wykonywane są przez pracowników Spółki, którzy nie przebywają na terytorium Polski. Natomiast sprzedawany przez Wnioskodawcę Sprzęt komputerowy fizycznie znajduje się w Polsce. Spółka w celu zapewnienia logistyki i magazynowania, niezbędnej do realizacji jego sprzedaży, dokonuje zakupu kompleksowej usługi logistycznej świadczonej przez B. Zgodnie z Umową Sprzęt komputerowy – do czasu dostawy towaru będący własnością Spółki - umieszczany jest w magazynie, do którego tytuł prawny ma B. Zamówienia konkretnego Sprzętu komputerowego składane są przez klientów za pośrednictwem e-platformy. Towar jest następnie wydawany z magazynu i dostarczany do klienta przez B po otrzymaniu dyspozycji od Spółki. Prawo do dysponowania towarem jak właściciel przechodzi ze Spółki bezpośrednio na klienta. Wpłaty za dostarczony towar Spółka będzie w całości otrzymywała na rachunek bankowy A.

Zatem A jest podatnikiem, który wykonuje na terytorium kraju - na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - czynności podlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, tj. odpłatna dostawa towarów oraz eksport towarów. Jednocześnie Spółka nie posiada na terytorium Polski siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, nie posiada na terytorium Polski żadnych zasobów technicznych jak również nie zatrudnia pracowników.

W analizowanej sprawie należy zauważyć, że dostawa ww. sprzętu komputerowego (podlegająca opodatkowaniu w Polsce i dokonywana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem platformy internetowej) mieści się w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Dostawa ta jest więc wyłączona ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przewidzianych ww. przepisami rozporządzenia. Jednocześnie nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w § 4 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia.

Tym samym Wnioskodawca powinien zaewidencjonować ww. sprzedaż towarów dokonywaną na terytorium Polski oraz eksport towarów na rzecz konsumentów z zastosowaniem kasy rejestrującej (mimo tego, że prowadzi sprzedaż w systemie wysyłkowym i otrzymuje zapłatę w całości za pośrednictwem banku). Zwolnienie przewidziane w poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień (dostawa towarów w systemie wysyłkowym) nie znajduje bowiem zastosowania do dostawy towarów z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Niemniej jednak przepisy ustawy o VAT, jak i rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących przewidują szereg obowiązków (głównie o charakterze technicznym), jakie powinny zostać wypełnione przez sprzedawców dokonujących sprzedaży na rzecz konsumentów, a których wypełnienie powoduje, że ewidencja sprzedaży jest prowadzona w sposób prawidłowy. Z przepisów tych wynika, że kasa rejestrująca powinna być łatwo dostępna dla organów podatkowych, jak i dla podmiotu prowadzącego serwis kas. Jak wskazuje bowiem treść art. 111 ust. 3a pkt 2-4 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

·dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy (pkt 2);

·udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów (pkt 3);

·poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących (pkt 4).

Takie same obowiązki zostały przewidziane w § 9 ust. 1 pkt 2-4, 6 i 7 rozporządzenia w sprawie kas, zgodnie z którym:

Podatnicy używający kas:

·niezwłocznie zgłaszają podmiotowi prowadzącemu serwis każdą nieprawidłowość w pracy kasy (pkt 2);

·udostępniają kasy do kontroli stanu nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów (pkt 3);

·poddają kasy obowiązkowemu przeglądowi technicznemu wykonywanemu przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis, w terminach określonych w § 54 (pkt 4);

·prowadzą i przechowują książkę kasy oraz przechowują programy, o których mowa w przepisach o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas, przez okres używania kasy oraz udostępniają je na żądanie właściwych organów; w przypadku kas stacjonarnych książkę kasy, a także programy, przechowuje się w miejscu używania kasy (pkt 6);

·dokonują wpisów do książki kasy przewidzianych do wykonania przez podatnika oraz umożliwiają dokonanie wpisów do książki kasy podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub podmiotowi prowadzącemu serwis (pkt 7).

W powyższego przepisu wynika m.in. sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas oraz terminy i zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas.

Jednocześnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas wynika, że:

Podatnik używający kasy korzysta wyłącznie z usług podmiotu prowadzącego serwis główny lub podmiotu prowadzącego serwis.

Ponadto, w myśl § 2 pkt 22 rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: podmiocie prowadzącym serwis główny - rozumie się przez to:

a) producenta krajowego danego typu kasy prowadzącego jej serwis,

b) podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu danego typu kasy prowadzący jej serwis,

c) podmiot, któremu przekazano prowadzenie serwisu kas na podstawie umowy, o której mowa w § 48 ust. 1

- który w zakresie organizacji i prowadzenia serwisu głównego posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania albo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zgodnie z powyższym podmioty prowadzące serwis to ww. podmioty, które w zakresie organizacji i prowadzenia serwisu głównego posiadają siedzibę lub miejsce zamieszkania albo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Zaś podmiot prowadzący serwis to przedsiębiorca, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 ze zm.), wykonujący działalność serwisu i posiadający zlecenie podmiotu prowadzącego serwis główny na prowadzenie serwisu.

Stosownie do § 37 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Serwis organizuje i prowadzi na terytorium kraju podmiot prowadzący serwis główny.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line podatnik, przy pomocy serwisanta, dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy.

Ponadto, zgodnie z § 25 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:

W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.

Natomiast § 28 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas wskazuje, że:

W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii raport fiskalny dobowy zawiera co najmniej: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.

Czynności wymienione powyżej mogą być więc dokonane wyłącznie w przypadku, gdy kasa rejestrująca jest umiejscowiona na terytorium kraju.

Zatem przepisy ustawy o VAT jak i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie nakładające na podatników, obowiązek ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej skierowane są, co do zasady, do podmiotów posiadających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski. Przepisy te wymagają bowiem, aby podatnicy zobowiązani do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wykonywali szereg czynności technicznych wymienionych np. w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii (Dz. U. z 2021 r. poz. 1753), czy też w ww. przepisach.

Przepisy odnoszące się do kas fiskalnych nie regulują natomiast kwestii, gdy sprzedawca co do zasady mający obowiązek ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, nie posiada w Polsce fizycznego miejsca dokonywania takiej dostawy. Analiza przepisów ww. rozporządzenia wskazuje, że każdy, na kim ciąży obowiązek instalacji kasy fiskalnej musi posiadać miejsce bądź miejsca jej fizycznego zainstalowania, czyli punkty sprzedaży, zgłoszone w odpowiednim urzędzie skarbowym. W załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, który stanowi wzór książki kasy rejestrującej, jako jedna z pozycji wymaganych widnieje adres miejsca, w którym kasa jest użytkowana. Również każdorazowa zmiana miejsca użytkowania kasy musi być zgłoszona do odpowiedniego serwisu i w tej książce odnotowana.

Ponadto, rozporządzenie w sprawie kas wskazuje na sposób prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii oraz warunki i sposób używania tych kas, a także termin zgłoszenia tej kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego. I tak zgodnie z § 22 rozporządzenie w sprawie kas:

1.Rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii jest poprzedzone dokonaniem fiskalizacji.

2.Fiskalizacja jest możliwa tylko w trybie serwisowym wyłącznie, gdy kasa posiada niezapisaną pamięć fiskalną oznaczoną numerem unikatowym.

3.Fiskalizacja jest dokonywana przez serwisanta przez jednokrotne i niepowtarzalne uruchomienie trybu fiskalnego z równoczesnym wpisaniem numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika do pamięci fiskalnej.

4.Fiskalizacja jest potwierdzana wystawieniem raportu fiskalnego dobowego. Wydruk raportu fiskalnego dobowego jest dołączany do książki kasy.

5.W terminie 7 dni od dnia dokonania fiskalizacji podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, zgłoszenie danych dotyczących kasy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.

6.W przypadku ponownej fiskalizacji, po wymianie pamięci fiskalnej, przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio.

Ponadto również treść art. 111 ust. 3a pkt 2, 3 i 4 wskazuje, że podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy, udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów, zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz pomimo tego, że Spółka dokonuje dostawy towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i), j) oraz l) rozporządzenia w sprawie zwolnień z ewidencji na kasie rejestrującej obowiązującego do 31 grudnia 2021 r. tj. podlegające bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących należy stwierdzić, że z uwagi na brak siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, Spółka nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej dokonywanej na rzecz Konsumentów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych. Powyższe dotyczy dostaw dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zarówno tych znajdujących się i mieszkających na terytorium kraju, jak również poza terytorium Unii Europejskiej. Spółka bowiem nie posiadając żadnego fizycznego miejsca sprzedaży oraz siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski nie ma możliwości zainstalowania kasy rejestrującej, a także co za tym idzie wypełnienia wszelkich obowiązków wynikających z przepisów dotyczących kas rejestrujących.

W analizowanej sprawie nie będą miały zastosowania również regulacje zawarte w § 5 rozporządzenia w sprawie kas. Z charakteru zawartej przez A i B Umowy wynika, że B świadczy na rzecz A kompleksowe usługi logistyczne, natomiast sprzedaż dokonywana jest przez A. Jak wynika z wniosku, w ramach procesu sprzedaży B nie uczestniczy i nie podejmuje żadnych czynności w imieniu i na rzecz Spółki. Nie dochodzi więc do powierzenia kasy rejestrującej w rozumieniu § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas.

Dodatkowe informacje

Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Ponadto, Organ informuje, że od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które jest opublikowane w Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  •  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).