prawo i obowiązek dokonywania na podstawie art. 108a ust. 1 i ust. 1a ustawy płatności za faktury otrzymane od kontrahentów w mechanizmie podzielone... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.175.2020.2.KOM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.05.2020, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.175.2020.2.KOM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo i obowiązek dokonywania na podstawie art. 108a ust. 1 i ust. 1a ustawy płatności za faktury otrzymane od kontrahentów w mechanizmie podzielonej płatności

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2020 r. (data wpływu 5 maja 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 8 kwietnia 2020 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.175.2020.1.KOM (skutecznie doręczone dnia 14 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa i obowiązku dokonywania na podstawie art. 108a ust. 1 i ust. 1a ustawy płatności za faktury otrzymane od kontrahentów w mechanizmie podzielonej płatności jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa i obowiązku dokonywania na podstawie art. 108a ust. 1 i ust. 1a ustawy płatności za faktury otrzymane od kontrahentów w mechanizmie podzielonej płatności.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

[] Oddział [] jest jednostką budżetową Resortu []. Zgodnie z informacją z dnia 18 stycznia 1995 r. Urząd Skarbowy potwierdził dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego Oddziału jako podatnika (VAT-5) i wydał decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego [] (VAT-5/B).

W dniu 20 grudnia 2006 r. (data stempla Urzędu Skarbowego) Oddział dokonał zgłoszenia o zaprzestaniu, z dniem 31 grudnia 2006 r. wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższy status Oddziału do dnia dzisiejszego nie uległ zmianie.

Według listy prowadzonej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (biała lista) - Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT - Oddział nie figuruje w rejestrze VAT.

Zgodnie z art. 117ba § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa Podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na rzecz którego dokonano dostawy towarów lub świadczenia usług, odpowiada solidarnie całym swoim majątkiem wraz z dostawcą towarów lub usługodawcą zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, za jego zaległości podatkowe w części podatku od towarów i usług proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę towarów lub to świadczenie usług, jeżeli zapłata należności za dostawę towarów lub świadczenie usług, potwierdzone fakturą, została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a z odrębnych przepisów wynika obowiązek dokonania zapłaty za pośrednictwem rachunku płatniczego.

Z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 117bb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa przepisów art. 117ba (odpowiedzialność solidarna nabywcy towarów i usług) nie stosuje się do transakcji, w odniesieniu do której podatnik dokonał zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, o której mowa w art. 108a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W myśl art. 108a ust. 1 i 1a podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności, a przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorcy, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Oddział, w związku ze swoją działalnością statutową, którą jest realizacja zadań dotyczących inwestycji i remontów nieruchomości lotniskowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej, realizacja zadań z zakresu ochrony środowiska, jak również planowanie i koordynacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem infrastruktury wojskowej na wypadek mobilizacyjnego rozwinięcia i okres wojny, dokonuje płatności dla kontrahentów będących podatnikami VAT, w większości za towary i usługi z zał. nr 15 do ustawy o VAT, w kwotach powyżej 15 tys. zł.

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że kontrahentami są firmy wyłonione w systemie prawa zamówień publicznych w zakresie dostaw, usług i robót budowlanych, realizujący zadania w zakresie ww. działalności statutowej i jak również powyżej wskazano są oni wystawcami na rzecz Wnioskodawcy faktur VAT za towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy. Praktycznie zawsze wartość poszczególnych faktur przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Oddział zobowiązany jest realizować postanowienia wynikające z art. 117ba ordynacji podatkowej, to znaczy, czy jest zobowiązany do dokonywania zapłaty przelewem na rachunki zawarte w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w przypadku nie wykonania tego obowiązku ponosi stosowną odpowiedzialność solidarną oraz czy w celu wyłączenia odpowiedzialności solidarnej ma prawo dokonać zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielnej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1 oraz obowiązek w sytuacji, o której mowa w art. 108a ust. 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Z analizy ww. stanu prawnego oraz faktycznego wynika, że Oddział nie jest zobowiązany realizować postanowienia wynikające z art. 117ba ordynacji podatkowej, to znaczy nie jest zobowiązany do dokonywania zapłaty przelewem na rachunki zawarte w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatki o od towarów i usług, a w przypadku nie wykonania tego obowiązku nie ponosi stosownej odpowiedzialność solidarnej oraz w celu wyłączenia odpowiedzialności solidarnej nie ma prawa dokonać zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielnej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1 oraz nie ma prawa i nie podlega obowiązkowi, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - gdyż nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powyższe stanowisko wynika z faktu, że wymienione przepisy określają obowiązki, prawa oraz odpowiedzialność ww. podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 13 września 2019 r., poz. 1751) z dniem 1 listopada 2019 r. wprowadzono m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020, poz. 106, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b ustawy).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy faktura powinna zawierać wyrazy mechanizm podzielonej płatności.

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Załącznik nr 15 do ustawy stanowiący Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację mechanizm podzielonej płatności.

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją mechanizm podzielonej płatności będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  1. będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców);
  2. będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w zał. nr 15 do ustawy (choćby jedna pozycja na fakturze dotyczy towarów lub usług wrażliwych określonych w tym załączniku),
  3. sprzedawca i nabywca są podatnikami VAT.

Podstawowym założeniem mechanizmu podzielonej płatności jest rozdzielenie zapłaty należności przelewem na dwa strumienie, tj.:

  • kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku VAT wykazanej na fakturze, która trafia na specjalny rachunek dostawcy, zwany rachunkiem VAT, oraz
  • kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wykazanej na fakturze, która jest przelewana na zasadach ogólnych lub jest rozliczana w inny sposób.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową Resortu []. W dniu 18 stycznia 1995 r. dokonał zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnika VAT, a w grudnia 2006 r. Wnioskodawca dokonał zgłoszenia o zaprzestaniu, z dniem 31 grudnia 2006 r. wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższy status Wnioskodawcy do dnia dzisiejszego nie uległ zmianie. Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze podatników VAT.

Wnioskodawca w związku ze swoją działalnością statutową, którą jest realizacja zadań dotyczących inwestycji i remontów nieruchomości lotniskowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej, realizacja zadań z zakresu ochrony środowiska, jak również planowanie i koordynacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem infrastruktury wojskowej na wypadek mobilizacyjnego rozwinięcia i okres wojny, dokonuje płatności dla kontrahentów będących podatnikami VAT, w większości za towary i usługi z zał. nr 15 do ustawy o VAT, w kwotach powyżej 15 tys. zł. Kontrahentami są firmy wyłonione w systemie prawa zamówień publicznych w zakresie dostaw, usług i robót budowlanych, realizujący zadania w zakresie ww. działalności statutowej. Kontrahenci wystawiają na rzecz Wnioskodawcy faktury VAT za towary i usługi wymienione w zał. nr 15 do ustawy. Wartość poszczególnych faktur praktycznie zawsze przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy Prawo przedsiębiorców, tj. 15 000 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy ma prawo dokonać zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielnej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1 oraz obowiązek zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielnej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wskazał Wnioskodawca i co Organ potraktował jako element stanu faktycznego, nie jest on zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, to przepisy art. 108a ust.1 i 108a ust.1a nie mają w sytuacji objętej wnioskiem zastosowania.

Należy bowiem jeszcze raz podkreślić, że mechanizm podzielonej płatności to rozwiązanie dotyczące szczególnego sposobu dokonywania płatności przy wykorzystaniu rachunku VAT prowadzonego dla posiadaczy rachunków rozliczeniowych prowadzonych przez banki lub imiennych rachunków w SKOK otwartych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z tytułu należności udokumentowanych wystawioną fakturą z wykazaną kwotą VAT.

Mechanizm ten może być stosowany wyłącznie w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników VAT, czyli do transakcji biznesowych i wyłącznie w związku z zapłatą za fakturę, na której wykazano kwotę VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że nie ma on prawa oraz obowiązku dokonać zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielnej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1 i ust. 1a ustawy, gdyż nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy należy uznać za prawidłowe.

Organ informuje, że w zakresie zobowiązania Wnioskodawcy do dokonywania zapłaty przelewem na rachunki zawarte w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w przypadku nie wykonania tego obowiązku ponoszenia odpowiedzialności solidarnej, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej