Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.116.2022.2.ST

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.116.2022.2.ST

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia.

 Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” przy Szkole Podstawowej (…).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 kwietnia 2022 r. (wpływ 28 kwietnia 2022 r.) oraz pismem z 2 maja 2022 r. (wpływ 2 maja 2022 r.).

Treść wniosku ostatecznie sformułowana w uzupełnieniu do wniosku z 27 kwietnia 2022 r. jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności do tych zadań należy edukacja publiczna.

Celem projektu pn. „(…)” jest stworzenie nowoczesnej i przyjaznej EKO pracowni przeznaczonej dla uczniów klas I-IV z możliwością prowadzenia zajęć pokazowych dla dzieci z oddziałów przedszkolnych działających w Szkole Podstawowej (…).

Podstawą procesu uczenia się i poznawania świata u najmłodszych jest działanie, zadawanie pytań, szukanie odpowiedzi, a co za tym idzie formułowanie wniosków i myślenie o otaczającym nas środowisku, a także oddziaływaniu człowieka. Wyposażenie pracowni w nowe meble, pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwi uczniom szkoły lepsze zrozumienie przyrody i pełne wykorzystanie posiadanych pomocy dydaktycznych podczas procesu dydaktycznego już od klasy pierwszej. Nowe stoliki umożliwią dowolną aranżację podczas pracy w grupach i przy prowadzeniu doświadczeń. Ergonomiczne i wygodne krzesła ułatwią kontrolowanie postawy ciała podczas nauki. Przestrzeń zostanie zaaranżowana w sposób umożliwiający swobodny dostęp do przestrzeni przy tablicy, szafkach i ławkach dla uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi. Nowoczesny sprzęt audiowizualny uatrakcyjni lekcje i pozwoli na posługiwanie się wieloma zmysłami przy zdobywaniu wiedzy. Pomalowanie ścian i cyklinowanie podłóg z zastosowaniem właściwego kontrastu pomiędzy powierzchniami ścian i podłóg ułatwi uczniom niedowidzącym poruszanie się w przestrzeni i pozwoli na pracę w przyjemnym otoczeniu. Na tylnej ścianie Wnioskodawca chce ustawić 4 zamykane szafy z szufladami i nadstawkami do przechowywania pomocy dydaktycznych z półkami na książki i podręczniki uczniów. Zostanie również stworzony kącik do przechowywania map, plansz i globusów oraz miejsce na klasową hodowlę: terrarium patyczaków – tak bardzo lubianych przez dzieci. Na przeciwległej ścianie zostanie umieszczona tablica interaktywna z projektorem. Na środku ściany zostanie umieszczona nowa tablica suchościeralna. Ze względu na brak miejsca na ścianie czołowej monitor interaktywny będzie usytuowany na statywie mobilnym. Przy tablicy stanie biurko dla nauczyciela, na którym będzie ustawiony laptop i mikroskop kompatybilny z wizualizerem. Biurko będzie zamykane i w ten sposób sprzęt zostanie zabezpieczony przed zniszczeniem. W oknach zamontowane zostaną rolety co polepszy komfort pracy uczniom w słoneczne dni i da możliwość regulacji nasłonecznienia. Na przeciwległej ścianie zostanie umieszczony funkcjonalny tryptyk fototapety na panelach akustycznych przedstawiający przyrodnicze walory doliny rzeki (…), który będzie wykorzystywany jako pomoc edukacyjna do ukazania bogactwa regionu (…). Innowacyjnym rozwiązaniem będzie umieszczenie w specjalnym kwietniku na ścianie za biurkiem nauczyciela wertykalnego ogrodu, gdzie zostaną wyeksponowane rośliny doniczkowe o walorach edukacyjnych stanowiące jednocześnie „zielony punkt” odpoczynku dla wzroku uczniów podczas zajęć. Podniesie to estetykę samej pracowni oraz pozwoli uczniom na obserwację rozwoju roślin przez cały rok. Po prawej stronie tablicy zostanie umieszczony klasowy miernik hałasu w formie sygnalizatora ulicznego. Obok drzwi wejściowych do klasy stanie szafka do przechowania preparatów i sprzętu nagłaśniającego. Zestaw nagłaśniający umożliwi odtwarzanie między innymi odgłosów przyrody i będzie wykorzystany przede wszystkim podczas lekcji, spotkań i szkoleń o tematyce ekologicznej oraz prowadzenia przez uczniów „leśnego radia” w czasie przerw śródlekcyjnych. Przenośne urządzenie do mierzenia poziomu hałasu w klasie i szkole posłuży do uświadomienia uczniom jak hałas wpływa na samopoczucie i zdrowie oraz wpłynie na kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych.

Priorytetem działań skierowanych do dzieci Szkoły Podstawowej „(…)” będzie możliwość poznawania elementów przyrodniczych, ekologicznych i zdrowotnych w oparciu o doświadczenia i projekty. Umożliwi to zaangażowanie wszystkich uczniów w procesy poznawcze i dostarczy im bodźców do rozwoju i wszechstronnego poznawania świata. Możliwość racjonalnego wykorzystania zakupionych pomocy będzie służyła nie tylko uatrakcyjnieniu lekcji, ale przede wszystkim pozwoli uczniom na wszechstronne zdobywanie wiedzy. Wykorzystanie nowoczesnych technologii zachęci uczniów do prowadzenia samodzielnych doświadczeń i obserwacji i wyzwoli ich kreatywność. 30% uczniów szkoły stanowią dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Dla tej grupy uczniów korzystanie z nowoczesnej technologii i pomocy jest bardzo ważnym elementem zdobywania wiedzy przez doświadczanie.

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabywcą faktur będzie Miasto (…) (dalej jako: Miasto lub Wnioskodawca) natomiast odbiorcą (płatnikiem) będzie Szkoła Podstawowa (…) w (…).

Pytanie

Czy przy realizacji przedsięwzięcia pn. „(…)” przy Szkole Podstawowej (…), dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w (…), Miasto ma możliwość prawnego odliczenia VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilno­prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji tego programu „(…)” przez jednostkę organizacyjną Miasta, tj. Szkołę Podstawową (…) dofinansowanego przez WFOŚ i GW – Miasto nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem nie ma możliwości odliczenia VAT.

Faktury będą wystawiane na Miasto NIP (…), a odbiorcą i jednocześnie płatnikiem będzie Szkoła Podstawowa (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności do tych zadań należy edukacja publiczna.

Celem projektu pn. „(…)” jest stworzenie nowoczesnej i przyjaznej EKO pracowni przeznaczonej dla uczniów klas I-IV z możliwością prowadzenia zajęć pokazowych dla dzieci z oddziałów przedszkolnych działających w Szkole Podstawowej (…).

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabywcą faktur będzie Miasto natomiast odbiorcą (płatnikiem) będzie Szkoła Podstawowa (…).

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” przy Szkole Podstawowej (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

Podsumowując, Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” przy Szkole Podstawowej (…).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).